TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 » | Laatste
Gijsie
1
De eerste productie-auto met Lidar is aangekondigd (nou ja min of meer). Over 2 jaar. Volvo natuurlijk. Veiligheid voor alles:
www.theverge.com/2020/5/6/21248415/vo...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Gijsie schreef op 6 mei 2020 18:30:

De eerste productie-auto met Lidar is aangekondigd (nou ja min of meer). Over 2 jaar. Volvo natuurlijk. Veiligheid voor alles:
www.theverge.com/2020/5/6/21248415/vo...
Interessant nieuws!
Vond inmiddels een gedetailleerder artikel:
arstechnica.com/cars/2020/05/volvo-ca...

Ook de reacties onder het artikel zijn van een hoog niveau. Wel vaak erg technisch, zo van: kunnen de laserbundels van andere Volvo's in de buurt elkaar dwarszitten? Nou nee, dat is mijn geringste zorg (zegt deze grijze fysicus die 35 jaar geleden zelf onderzoek met laserbundels deed).

Wat ik me echter wel afvraag is dit: wat veronderstelt de software achter het Volvo-lidarsysteem over de geometrische aard, belijning en 'randen' van de snelweg?

Helemaal niets? Lijkt me stug. Op z'n minst zal het systeem moeten weten wat een rijstrook is. Maar wat dan bij een splitsing, of bij een strookvermindering waarbij je ritsen moet? Ik vind in het artikel zo gauw niks daarover.
Als het systeem daar niet mee overweg kan en dus de driver toch maar wakker maakt, komt op ons drukke NL wegennet weinig van 'wegsoezen'.
En kan het systeem de aanwijzingen boven of langs de weg (matrixborden, informatiepanelen e.d. ) lezen?

TomTom heeft in principe het antwoord op deze vragen: hun RoadDNA verschaft het self-driving systeem de nodige informatie over de omgeving waarin de auto rijdt. Mobileye bouwt een 'roadbook' op met optische technieken, Tesla net zoiets (met ook radar en ik meen akoestische zijsensors, die Volvo trouwens ook volop heeft via hun toeleverancier Auto-Liv ).

Als dit Volvosysteem het zonder ook maar iets van deze weggegevens wil doen, dan zeg ik nu al dat het toepassingsgebied heel klein is.

Tot slot: Volvo is tegenwoordig Chinees. Weten de Chinezen meer dan wij?
Gijsie
0
Ik herinner me een samenwerking tussen Volvo en TomTom voor het Drive Me programma van Volvo. Dit had puur betrekking op HD Maps. Dus niets te maken met de latere toch niet doorgaande deal.

DriveMe is na een jaar on hold gezet door Volvo. Maar met de intentie om het later weer op te pakken. Dat zou dit wel eens kunnen zijn. Spannend allemaal.
NewKidInTown
1
RTL-Nieuws:

"'Nederlanders lopen niet warm voor zelfrijdende auto'
27 minuten geleden

Negen op de tien Nederlanders voelt niets voor een zelfrijdende auto. Liever houden consumenten zelf controle over het voertuig.

Het gebrek aan vertrouwen en de wens om de controle te houden zijn de belangrijkste redenen dat Nederlanders liever niet in een zelfrijdende auto stappen. Het merendeel van de Nederlanders voelt zich alleen op zijn gemak in een auto zonder assistentie, of met beperkte assistentie zoals cruisecontrol.

De groep die zich wel op zijn gemak voelt bij een volledig zelfrijdende auto (een op de tien Nederlanders) bestaat voornamelijk uit mannen tussen de 18 en 49 jaar.

Ook wordt de 'self-driving mode' voor veel Nederlanders nog gezien als een ver-van-mijn-bedshow. Zo denken drie op de vijf Nederlanders dat zelfrijdende auto's nooit de norm zullen worden. Een derde denkt dat de zelfrijdende auto binnen 15 jaar al gemeengoed is."

Tja, je kunt als techneuten en industrie van alles bedenken wat mogelijk is of in de verre toekomst zal worden, maar alles staat of valt met de behoeften van de klant en of de industrie in staat zal blijken het gedrag van mensen op wezenlijke aspecten te veranderen.
Heb er verder geen onderzoek naar gedaan maar verwacht dat dit afwijzingspercentage wereldwijd geldig is. Hoewel het per cultuur anders kan zijn.

En anders maar wachten op 2035.....
Beperktedijkbewaking
0
quote:

mjmj schreef op 20 mei 2020 20:00:

Full self driving option Tesla: 1000 dollar
finance.yahoo.com/news/tesla-full-sel...
"Selling something does not exist and raising its price over time. Something that only Elon Musk can do."
boem!
1
Iets te kort door de bocht volgens mij.

E. Musk verkoopt zijn SDC-unit nu voor $8.000 ipv de huidige $7.000 ; het daarbij behorende verkooppraatje van Musk is dat indien de SDC-unit volledig zelfrijden mogelijk maakt de koper op termijn iets in handen heeft dat volgens hem $100.000 waard is.

Of zelfrijden uberhaupt mogelijk is en wat een redelijke prijs voor een dergelijke toepassing zal zijn gegeven de stand van de techniek op dat moment is het wel duidelijk dat Tesla nu voorop loopt met het uittesten van Autonomous Driving en Over The Air updates.

Zoals een goede marketeer betaamt verkoopt Musk een product met veel aangeprezen POTENTIE zonder daarmee de bestaande situatie te kort te doen.
voda
1
'Amazon praat over overname start-up Zoox voor autonoom rijden'

Gepubliceerd op 27 mei 2020 09:31 | Views: 1.214

Amazon.com 26 mei
2.421,86 -15,02 (-0,62%)

NEW YORK (AFN/BLOOMBERG) - Technologiegigant Amazon voert gesprekken over een overname van de Amerikaanse start-up Zoox die zich bezighoudt met technologie voor zelfrijdende auto's. Dat meldden bronnen. Met die overname zou Amazon verder inzetten op automatisering van distributieprocessen.

Naar verluidt is Zoox meer dan 1 miljard dollar waard. Andere bedrijven zouden ook interesse hebben in de in 2014 opgerichte Californische onderneming. Bij een investeringsronde in 2018 werd nog een waarde van ruim 3 miljard dollar aan Zoox toegekend, maar door de coronacrisis heeft die waardering een flinke tik gehad. Zoox heeft een vloot van testvoertuigen in San Francisco en Las Vegas.

Amazon is bezig zijn e-commerce werkzaamheden te automatiseren, met bijvoorbeeld robots in distributiecentra. Maar pakketbezorgers blijven een hoge kostenpost voor het bedrijf en autonoom rijden kan helpen deze kosten te drukken. Amazon-topman Jeff Bezos kondigde in 2013 aan pakketten via drones af te willen gaan leveren, maar dit gebeurt nog niet op grote schaal.
Gijsie
1
Interessant bedrijf dat Zoox. Hier een analyse van Brad Templeton uit juli 2018, een maand later werd de CEO en oprichter geditched door de fundraisers.
ideas.4brad.com/zoox-plan-custom-car-...
voda
1
Volkswagen bundelt krachten met start-up Argo AI

Gepubliceerd op 2 juni 2020 07:52 | Views: 636

WOLFSBURG (AFN/BLOOMBERG) - De Duitse automaker Volkswagen is een samenwerking aangegaan op het gebied van de ontwikkeling van zelfrijdende auto's met de door branchegenoot Ford gesteunde start-up Argo AI. De deal maakt onderdeel uit van een bredere alliantie tussen VW en Ford om gezamenlijk autonome en elektrische voertuigen te ontwikkelen. Dit partnerschap werd in juli vorig jaar aangekondigd.

De investering van Volkswagen van in totaal 2,6 miljard dollar omvat een directe kapitaalinjectie van 1 miljard dollar. Verder wordt het onderdeel van Volkswagen dat zich bezighoudt met autonome technologie te waarde van 1,6 miljard dollar ondergebracht bij Argo.

Door de overeenkomst kunnen Volkswagen en Ford zich bij de ontwikkeling van autonoom rijden gaan meten met leidende initiatieven als Waymo van Alphabet en Cruise van General Motors. Argo zal door de krachtenbundeling wereldwijd meer dan duizend werknemers tellen. Daarbij kan het gebruik gaan maken van de testfaciliteit in München.

Plannen van Ford om volgend jaar robot-taxi's en bezorgvoertuigen zonder chauffeur te lanceren werden door de coronacrisis op de lange baan geschoven. De automaker is van plan om de technologie van Argo in 2022 te gaan gebruiken. Dat Ford de ontwikkelingskosten voor autonoom rijden nu met Volkswagen kan delen, betekent overigens niet dat Ford zijn geplande uitgaven voor de ontwikkeling voor autonome voertuigen verlaagt.
jovi
1
finlandtoday.fi/robot-bus-set-to-begi...

"The project, which is entitled FABULOS, began one and a half years ago. Since the spring of 2020, three different kinds of driverless shuttle bus solutions are tested in real urban environments in Helsinki and four other European cities."

jovi
voda
1
'Amazon koopt ontwikkelaar van zelfrijdende taxi's Zoox'

Een autonome taxi van Zoox in de straten van San Francisco. Foto: Zoox

Zoox, een ontwikkelaar van zelfrijdende taxi's, komt in handen van webwinkel Amazon. De twee Amerikaanse bedrijven zullen dit later vandaag bekendmaken, meldt nieuwswebsite The Information.

The Information noemt geen overnamebedrag en schrijft dat de overnamesom vermoedelijk ook niet naar buiten zal worden gebracht, maar weet wel dat overeengekomen is dat Amazon AMZN$2.754,58-- meer dan $1 mrd zal betalen. Persbureau Reuters vroeg beide bedrijven om commentaar, maar die reageerden niet.

The Wall Street Journal meldde in mei al dat de twee ondernemingen vergevorderde onderhandeling voerden over een overname. Het overnamebedrag zou volgens de Amerikaans krant lager zijn dan de $3,2 mrd die is opgehaald bij een financieringsronde in 2018.

Aurora Innovation
Amazon investeert al eerder in de autosector. Het webbedrijf van Jeff Bezos deed vorig jaar mee in een financieringsronde van $530 mln van Aurora Innovation, dat ook zelfrijdende auto's ontwikkelt.

Zoox werd in 2014 opgericht door de Australiër Tim Kentley-Klay en Jesse Levonson, zoon van Apple-voorzitter Arthur Levinson. Het bedrijf heeft zo'n duizend ontwikkelaars in dienst en opereert vanuit Foster City in Californië.

fd.nl/ondernemen/1349256/amazon-koopt...
Bijlage:
voda
1
Zelfrijdende auto komt in Nederland in een gespreid bedje

Nederland is na Singapore wereldwijd het best voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Dit blijkt uit een analyse van adviesbureau KPMG. Nederland heeft volgens de onderzoekers een goed onderhouden wegennet en een fijnmazig laadnetwerk voor elektrische auto’s.

Niek Schenk 07-07-20, 08:27

Ook op het gebied van overheidsbeleid en regelgeving gericht op het testen van autonome voertuigen scoort Nederland hoog. Het onderzoek analyseert dertig landen op basis van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle, grootschalige introductie van autonoom vervoer. Daarbij is gelet op het overheidsbeleid, wetgeving, kwaliteit van de infrastructuur, beschikbaarheid van nieuwe technologieën en de verwachte acceptatie door de consument.

In de ranglijst worden Nederland, Singapore en Noorwegen gevolgd door de Verenigde Staten, Finland en Zweden. ,,Wij zien duidelijk dat steeds meer overheden zich richten op het ontwikkelen van aangepaste regelgeving en op het bevorderen van maatschappelijke acceptatie van de technologie‘’, zegt Stijn de Groen, strategieconsultant bij KPMG. Nederland staat er goed voor. ,,Maar als ik de logica van de index volg, ben ik bang dat Nederland uiteindelijk niet het land gaat zijn waar autonome voertuigen het eerste zullen worden geïntroduceerd.

,,Nederland heeft een kwalitatief hoogwaardig maar relatief kleine industrie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van autonome voertuigen en benodigde technologie. De innovaties op dit vlak zullen eerder uit Israël, de Verenigde Staten of Japan komen. Deze landen scoren nu al hoog op het vlak van technologie en innovatie en zullen bij verdere stimulering op de andere drie pijlers, zoals beleid en regelgeving, maar ook door investeringen in infrastructuur, verder op de index omhoog klimmen.”

Uitdagingen
De Groen: ,,Verschillende Nederlandse instanties en bedrijven blijven experimenteren en leren. Internationaal worden we daarom nog steeds gezien als leidend. Tegelijkertijd zijn er in Nederland op dit moment belangrijke uitdagingen om het autonoom rijden daadwerkelijk van de grond te krijgen.

,,Uit de testen met ‘truck platooning’ (trucks die in een colonne elkaar automatisch volgen, red.) bleek bijvoorbeeld dat het nog niet zo eenvoudig is om de vrachtwagens voortdurend onderling verbonden te houden. En ook de pogingen van het CBR, de RDW, Rijkswaterstaat en een aantal bedrijven om de vaardigheid van een autonoom voertuig te examineren en te voorzien van een speciaal ‘rijbewijs’, zijn nog niet succesvol gebleken.‘’

De Groen: ,,Als wij in dit stadium al willen profiteren van autonome voertuigen kan dat alleen in afgesloten gebieden of daartoe aangewezen wegen en rijstroken. In een dichtbevolkt land als Nederland is dit lastig te realiseren. Dat betekent dat autonoom rijden in Nederland voorlopig nog wel even op zich laat wachten.”

www.ad.nl/auto/zelfrijdende-auto-komt...
voda
1
'Tesla heeft zelfrijdende auto bijna af'

Gepubliceerd op 9 juli 2020 10:26 | Views: 598

SHANGHAI (AFN/BLOOMBERG) - Automaker Tesla verwacht nog dit jaar met een auto te komen die volledig autonoom kan rijden. Volgens Tesla-baas is de ontwikkeling van de technologie bijna af. Dat zei hij in een videoboodschap op de World AI Conference in Shanghai.

Volgens Musk heeft Tesla de puzzel voor autonoom rijden nagenoeg in zijn geheel opgelost. "Ik heb er vertrouwen in dat we nog voor het einde van het jaar de basisfunctionaliteit zullen hebben van autonoom rijden" zei Musk. "Er zijn geen fundamentele uitdagingen meer."

Tesla is in een strijd verwikkeld met onder meer Waymo van Google-moeder Alphabet en Cruise van General Motors om de eerste 100 procent zelfrijdende auto te presenteren. Modellen van Tesla die nu al op de weg rijden, zijn al wel semi-autonoom.
leonardus65
1
www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200724_938... van Garmin liggen plat: een grote onderhoudsbeurt, of is er meer aan de hand?De diensten van Garmin, een van de wereldleiders voor gps- en sportapparaten, zijn sinds donderdagochtend verstoord. Aanvankelijk werd het als een onderhoudsbeurt aan de servers afgedaan, maar het lijkt steeds meer op dat hackers een grote som van het Amerikaanse bedrijf eisen.Al wie donderdag of vrijdag een sportactiviteit wilde uploaden of zijn horloge wilde synchroniseren was er aan voor de moeite. Garmin was - zogezegd - in onderhoud en gebruikers “moesten het later nog eens proberen”. Via een Twitter-bericht laat Garmin weten dat het gaat om een wereldwijd onderhoud en dat ze ook niet per telefoon of email bereikbaar zijn. Verschillende sites melden dat zelfs de gehele productielijn stil ligt. En piloten die flyGarmin gebruiken voor hun navigatie blijven voorlopig aan de grond omdat ze geen up-to-date versie van het programma kunnen downloaden, wat verplicht is door de overheid.Maar er lijkt meer aan de hand dan een onderhoudsbeurt. iThome, een Taiwaneese techsite, kon een interne memo van het bedrijf bemachtigen. Daarin worden de werknemers van de Taiwanese Garmin fabriek gewaarschuwd voor een tweedaags onderhoud op 24 en 25 juli vanwege een ‘virus’.

Volgens gespecialiseerde site ZDNet hebben enkele werknemers van Garmin op sociale media gehint naar een aanval onder de naam WastedLocker. Het virus zou zo al verschillende bedrijven hebben gegijzeld in ruil voor losgeld of bitcoins.

Bevestiging van de geruchten is er momenteel niet en Garmin weigert voorlopig in te gaan op de vragen. Maar volgens ZDNet is ransomware de enige manier om alle servers, callcenters en zelfs productielijnen stil te leggen.

Wanneer Garmin weer actief zou zijn, is voorlopig onduidelijk. Dat het bedrijf zelf al zegt dat het onderhoud nog tot morgen kan duren, voorspelt geen snelle oplossing.

Voor wie nog snel zijn gegevens van zijn sporthorloge wil ‘redden’, kan via een usb-aansluiting en een computer de gegevens manueel van de horloge kopiëren.

Leefloon
0
5G met nu al (zo goed als) live te volgen cameratechnologie lijkt overigens een lagere drempel voor o.a. terreuraanslagen te hebben dan een hack van al het zelfrijdende verkeer. Een risico van een hogere internetsnelheid voor alles en iedereen.
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront