TomTom « Terug naar discussie overzicht

In juni blijft TT in de afwachtingsstand

744 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 34 35 36 37 38 » | Laatste
H. Berkhof
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 16 juni 2020 16:21:

Als ik het bij de AFM of VEB voor het zeggen had zou ik wel weten waar ik een onderzoek zou laten plaats vinden.
We staan nog steeds € 3,25 onder de koers van de corona bull shit en omgerekend onder de koers van Mei 2019 voor de verkoop Telematics. Klopt helemaal niets van!!

Maar ik blijf trouw mijn zwaar ondergewaardeerde aandelen stevig vasthouden!!!
Als ik het goed inschat ben jij een nog jong persoon die net als ieder ander op dit forum gek is gemaakt om met aandelen TomTom binnen te lopen.
Weet dat jouw investering even belangrijk als die van de grote jongens op dit forum. Dat begrijp ik ten volle. Ik raad je evenwel aan om niet elke keer zo enthousiast te reageren.
Nogmaals jouw zwaar ondergewaardeerde aandelen zijn voor jou net zo belangrijk als het bezit van Sniklaas of Ketchup of wie dan ook voor hen is, maar toch.
jovi
1
Een deelname van of een overname door Microsoft lijkt mij niet erg plausibel.

Toyota en Denso laten TomTom nooit meer gaan..... en Microsoft is een steeds groter wordende tevreden klant die genoegen neemt met het in elk geval steeds minder afhankelijk worden van de Google locatie service.

Covid-19 heeft gezorgd voor veel stagnatie in de automotive wereld, maar zal ook zorgen voor een versneld invoeren van veilige, zuinige, schone en duurzame alternatieven.

De nauwe samenwerking van TOMTOM (HD maps) met TRI(Toyota Research Institute met bijna 2.000 medewerkers en een budget van $ 2.8 miljard) en DENSO (hardware/software) in het open source project AMP (Automated Mapping Platform) en bij de ontwikkeling van “surface road automated mobility for all” gaat nu snel tot resultaten leiden en vele andere bedrijven zullen zich dan willen aansluiten bij “the first HD map supplier to achieve broad highway coverage of the US, Europe and East Asia.”

Google maar eens op bijvoorbeeld - Mandali Khalesi / TRI-ad / Norio Fujimori / The first HD map supplier.

jovi
boem!
1
De strategie van HG:
UItbouwen van het oude Tele-Atlas tot een volwaardige alliantiepartner op het speelveld van A&E waar met name de grote bedrijven van zich doen spreken.
Dat de daarbij gepaard gaande hoge investeringen ook hoge risico's met zich meebrengt neemt hij voor lief.
HIj heeft zijn focus slechts gericht op A&E en heeft de opvatting dat het nu de tijd is om nog meer te investeren in R&D (meer dan 50% van de omzet) en eventuele acquisities te plegen om haar relevantie aan te kunnen tonen.
In dat licht zie ik dat als de achterliggende gedachte van het niet aanwenden van de overtollige kas tot het doen van aandeelhoudersuitkeringen.
Die kas was nl in de ogen van HG niet overtollig hij gaat ervan uit, dat de R&D kosten onveranderlijk hoog zullen blijven en de opvoering van 10% aandelenuitgifte voor algemene doelstelling met nog eens 10% in het geval van fusie/overname plaats ik nu in datzelfde kader.
Die uitgifte is niet bedoeld om haar zelfstandigheid gedeeltelijk op te geven door een getrapte verkoop (volledig in tegenspraak met het beoogde concurrentievoordeel) maar om zelf een acquisitie of fusie uit te kunnen voeren indien daar mogelijkheden zich voordoen.

Ik denk dat de meeste posters op dit forum er nog steeds vanuit gaan, dat TT het als kleine partij niet gaat redden in het grote geweld en dat zij er beter aan doen om hun zelfstandigheid nu op te geven voor het te laat is en zij door die financieel zeer sterke partijen voor de tweede keer (na Google's besluit om navigatie "gratis" aan te bieden) hun verdienmodel verpulverd te zien worden.

Zoals het in een democratisch geheel behoort te zijn bepaalt de meerderheid welke richting er gekozen wordt.
Die meerderheid bestaat uit de FF en die heeft gekozen voor de weg van investeren in Tele-Atlas2 middels verhoogde inspanning op het gebied van R&D met eventuele aanvulling door acquisities dan wel fusie om die toekomstige markt te kunnen veroveren.

De uitgangspositie is beloftevol gezien het aantal gesloten samenwerkingsverbanden met bijna alle ter zake doende partijen.
De ontsluiting van de HD-omzet moet echter nog wel op gang komen.
TT ambieert een omzet van 2 miljard in 2030 terwijl ik een potentie zie die daar enkele malen boven ligt.

De markt waardeerde TT begin dit jaar op 10 euro owel 1,350 mio terwijl er nu een waardering op het bord staat van 1,000 mio.
De markt waardeert ieder aandeel op zijn potentie aan FCF.
De afwaardering met 25% ligt in lijn met de door Corona versneld neergang bij Consumer en de (tijdelijke?) neergang bij Automotive.
Door het stelcelmatig herhalen van de keuze tot zelfstandige voortzetting hoeft de markt GEEN rekening te houden met een eventuele overname en kan zich volledig richte op de FCF ontwikkeling bij TT.

Dat de markt wel enig vertrouwen uitspreekt in die ontwikkeling blijkt uit de waardering van TT per 1 jan en de bijgestelde verwachting nu.
Het is wachten op de cijfers van 2q voordat de markt zich weer zal uitspreken over hoe zij aankijkt tegen de potentie aan FCF.

Dat de FCF voor 2020 is bijgesteld van +100 naar -25 mio is van minder belang daar die bijstelling volledig valt te wijten aan de uitbraak van Covid-19.
De permanente gevolgen van Covid-19 zijn voor de FCF van veel groter belang.
Ik zie die evenals HG als positief: transitie van ICE naar EV waar de EV tendeert naar een 100% intake.

UIteraard kan je TT nog steeds benaderen als een handelsaandeel waarbij zeer hoge winsten/verliezen mogelijk zijn door in te zetten op targets die zich binnen een jaar moeten voordoen.

Ik prefereer me te houden aan de fundamentele ontwikkeling van de FCF van TT en die beoordeel ik nog steeds als uiterst positief en verwacht dat TT binnen korte tijd weer terugkeert binnen de afwachtingsstand van 8 a 12 euro waarna de verdere ontwikkeling aan zal geven of het aandeel met een factor 5 zal verminderen dan wel toenemen.

sniklaas
0
quote:

boem! schreef op 17 juni 2020 01:48:

Ik prefereer me te houden aan de fundamentele ontwikkeling van de FCF van TT en die beoordeel ik nog steeds als uiterst positief en verwacht dat TT binnen korte tijd weer terugkeert binnen de afwachtingsstand van 8 a 12 euro waarna de verdere ontwikkeling aan zal geven of het aandeel met een factor 5 zal verminderen dan wel toenemen.

een hobby mag nu eenmaal geld kosten, het vervelende is dat de hobby van neerlans kampioen worst verhangen Harold en zijn maten al jarenlang door ons wordt gesubsidieerd.

wanneer de koers met een factor 5 vermindert naar 1,50 kan TOMTOM zichzelf uitkopen op de beurs en blijft er nog geld in kas over om de hobby nog jarenlang te bekostigen en Harold hoeft niet meer te melden dat de toekomstige worst voor de zoveelste keer wordt verhangen.
Inmiddels is deze TOMTOM worst een door en door droge worst geworden maar ik verwacht geen droog-worst met een grand cru predicaat.
boem!
0
Ik geef slechts mijn mening als fundamenteel belegger die daarmee denkt een hoger rendement te kunnen behalen dan de handelaar.

Dat ik met deze strategie in 2020 succesvol ben gebleken(Tesla) biedt uiteraard geen garantie voor de toekomst en de stelling dat de overige aandeelhouders de hobby van Harold zouden hebben bekostigd is ver bezijden de waarheid daar zij nog steeds het grootste papieren verlies lijden op hun oorspronkelijke investering van 140 mio.

Dat jij ook succesvol bent met jouw "handel" gun ik je maar ik zou het op prijs stellen indien je andersdenkenden met iets meer respect bejegent.

Jij breekt nu weer een lans voor edelmetalen en gaat daar zelfs zover in om daar maar meteen de miners aan toe te voegen.
Terwijl ik denk dat de vlucht naar oude "waarden" zoals goud en stenen is ingegeven door ANGST bij Mr Market hoe zij de gevolgen van Covid-19 moeten plaatsen.
Met goud op ATH zie ik veel eerder winstnemingen dan een verdere stijging en voor wat de waardering van stenen betreft is het al van alle tijden dat niet de stenen de waarde bepalen maar de locatie waar die stenen zich bevinden en welke toepassing die stenen hebben.
Ik zie als mogelijk permanent gevolg van Covid-19 naast de afwaardering van winkelvastgoed tevens het risico dat de kantorenmarkt daar hinder van kan ondervinden.
Ten slotte spreek ik uit ervaring dat uitbreiding naar miners wel eens heel desasstreus zou kunnen uitpakken daar zij nog het nodige in te vullen hebben aan verscherpte regels inzake duurzaamheid en arbeidsomstandigheden terwijl de beschikbaarheid van die "waardevolle" grondstoffen nog wel enige tijd in beslag neemt.

Ik verklaar hierbij expliciet dat met een goede timing en met een juist verwachtingspatroon er ongekende winsten te behalen zijn voor de handelaar daar staat evenwel tegenover dat bij een slechte timing en het verkeerde verwachtingspatroon de te lijden verliezen navenant zijn.

Omdat emotie een belangrijk element vormt bij de (gestuurde) koersen en ik emotie niet als belangrijkste indicator wil zien bij mijn beleggingsbeslissingen heb ik besloten om aan dat spel niet mee te doen.
Dat jij juist getriggerd wordt door de koersmutaties op korte termijn en op dat terrein jouw slag wil slaan is jouw goed recht want het is uiteindelijk je eigen geld dat jij daarbij inzet en ik wens je daarbij alle succes.

[verwijderd]
0
quote:

sniklaas schreef op 17 juni 2020 02:08:

[...]een hobby mag nu eenmaal geld kosten, het vervelende is dat de hobby van neerlans kampioen worst verhangen Harold en zijn maten al jarenlang door ons wordt gesubsidieerd.

wanneer de koers met een factor 5 vermindert naar 1,50 kan TOMTOM zichzelf uitkopen op de beurs en blijft er nog geld in kas over om de hobby nog jarenlang te bekostigen en Harold hoeft niet meer te melden dat de toekomstige worst voor de zoveelste keer wordt verhangen.
Inmiddels is deze TOMTOM worst een door en door droge worst geworden maar ik verwacht geen droog-worst met een grand cru predicaat.
Haha, die HG zit al jaren van de worst te snoepen; wanneer heb jij voor het laatst de hele worst gezien?
Wij krijgen straks het loodje
[verwijderd]
0
Haha juist dat is een feit, de enige worst die ik heb gezien ligt op de ASCX trap schuin naar beneden !
[verwijderd]
0
[quote alias=boem! id=12502958 date=2020061701

“Ik prefereer me te houden aan de fundamentele ontwikkeling van de FCF van TT en die beoordeel ik nog steeds als uiterst positief en verwacht dat TT binnen korte tijd weer terugkeert binnen de afwachtingsstand van 8 a 12 euro waarna de verdere ontwikkeling aan zal geven of het aandeel met een factor 5 zal verminderen dan wel toenemen”

Meer kans in een casino en tevens gezellig !
Wereldbelegger
0
Met zulke opmerkingen krijgt u de positivo-politie achter u aan.
U dient op dit draadje alleen maar positief te zijn over TomTom.
In ieder geval over de de potentiële koersontwikkeling van dit "beurspareltje".
Ook opmerkingen over de (terechte) plaats van TT in de derde divisie van de Amsterdamse beurs wordt als kwetsend beschouwd voor de diehard believers die elke dag de koers omhoog proberen te toeteren of vinden dat de heer Goddijn nou eindelijke eens de koers moet katapulteren door een positief (klets?)verhaal.

quote:

Het paard van Christus schreef op 17 juni 2020 08:04:

[quote alias=boem! id=12502958 date=2020061701

“Ik prefereer me te houden aan de fundamentele ontwikkeling van de FCF van TT en die beoordeel ik nog steeds als uiterst positief en verwacht dat TT binnen korte tijd weer terugkeert binnen de afwachtingsstand van 8 a 12 euro waarna de verdere ontwikkeling aan zal geven of het aandeel met een factor 5 zal verminderen dan wel toenemen”

Meer kans in een casino en tevens gezellig !
[verwijderd]
0
Ik wil echter niet enkel negatief zijn. Ik zit er al jaren in en heb groot deel reeds afgebouwd. Het is gewoon krankzinnig als je 3 miljard neerlegt in 2008 en nu iets gaat beloven naar 2030. 22 jaar op je opbrengt wachten is bijna een generatie , bij geen enkele multinational krijg je zo’n ROI telraam er doorheen, enkel bij TT. Ik houd nog wel wat stukken aan maar voelt meer als bescherming als het dan toch gaat gebeuren.
NewKidInTown
0
quote:

boem! schreef op 17 juni 2020 01:48:

De strategie van HG:
UItbouwen van het oude Tele-Atlas tot een volwaardige alliantiepartner op het speelveld van A&E waar met name de grote bedrijven van zich doen spreken.
Dat de daarbij gepaard gaande hoge investeringen ook hoge risico's met zich meebrengt neemt hij voor lief.
HIj heeft zijn focus slechts gericht op A&E en heeft de opvatting dat het nu de tijd is om nog meer te investeren in R&D (meer dan 50% van de omzet) en eventuele acquisities te plegen om haar relevantie aan te kunnen tonen.
......
Doet mij toch denken aan een investeerder die gigantisch heeft misgekleund (door extreem dure aankoop Tele-Atlas), z'n ongelijk niet wil toegeven, en er maand op maand, jaar op jaar, mee blijft doorgaan er geld in te storten, in de hoop achteraf gelijk te krijgen. Als bijvoorbeeld de partner van zo iemand, die steeds zorgt dat het complete huishoud-budget er door heen gaat en nooit eens iets over blijft voor een leuk extraatje (dividend), had ik al lang gezegd: zoek jij het lekker zelf uit verder, maar NIET van mijn geld, ouwe brokkenpiloot !
Kuiken
0
bron FD:

36 min Van onze redacteur
AUTO
Europese autoverkoop ook in mei hard omlaag

De verkoop van nieuwe personenauto's is in Europa ook in mei hard gedaald. Volgens brancheorganisatie Acea werden er bijna 624.000 nieuwe auto's geregistreerd, 57% minder dan een jaar eerder.
Die daling is wel minder dramatisch dan in april, merkte Acea woensdag op. Toen zakte de verkoop met 78% in, vooral doordat in veel Europese landen dealers hun deuren gesloten moesten houden vanwege anti-coronamaatregelen. Sindsdien zijn de regels in de meeste landen weer versoepeld.
De grootste klappen in mei vallen in het Verenigd Koninkrijk, waar de verkoop afgelopen maand met 89% afnam. In Duitsland, een andere belangrijke markt, bedroeg de achteruitgang tegen de 50% en in Frankrijk kwam de daling iets boven de 50% uit.
Nederland registreerde een daling van 59%, nadat in april nog een relatief milde afname van 53% plaatsvond. De markt voor tweedehands auto's leefde in Nederland afgelopen maand wel op.
boem!
0
Indien de investering van Tele-Atlas nog niets heeft bijgedragen aan het resultaat sinds 2008 ben ik benieuwd waar dan de ronduit bijzondere verbetering van de balans zijn oorzaak in heeft gevonden.

De goodwill incl intangible assets stonden voor 1,037 mio in de boeken per 31 dec 2008 terwijl daar 31 maart 2020 een bedrag prijkt van 484 mio.

De schuld per 31 dec 2008 van 1,068 mio is omgezet in een kasoverschot van 432 mio.
Het EV vertoonde een bedrag van 513 mio waar nu 574 mio staat met de vermelding van een nieuwe post deferred long van 232 mio.

Ik verwacht geen reactie en zeker geen inhoudellijke maar ik laat mij graag verrassen.
H. Berkhof
0
quote:

NewKidInTown schreef op 17 juni 2020 09:49:

[...]
Doet mij toch denken aan een investeerder die gigantisch heeft misgekleund (door extreem dure aankoop Tele-Atlas), z'n ongelijk niet wil toegeven, en er maand op maand, jaar op jaar, mee blijft doorgaan er geld in te storten, in de hoop achteraf gelijk te krijgen. Als bijvoorbeeld de partner van zo iemand, die steeds zorgt dat het complete huishoud-budget er door heen gaat en nooit eens iets over blijft voor een leuk extraatje (dividend), had ik al lang gezegd: zoek jij het lekker zelf uit verder, maar NIET van mijn geld, ouwe brokkenpiloot !
Hahaha NKIT,

Ik ben die partner die er alles doorheen heeft gejast maar mijn vrouw heeft nog steeds niet gezegd: zoek jij het lekker zelf uit verder, maar NIET van mijn geld, ouwe brokkenpiloot !

Bofkont.
NewKidInTown
0
quote:

boem! schreef op 17 juni 2020 10:59:

Indien de investering van Tele-Atlas nog niets heeft bijgedragen aan het resultaat sinds 2008 ben ik benieuwd waar dan de ronduit bijzondere verbetering van de balans zijn oorzaak in heeft gevonden.

De goodwill incl intangible assets stonden voor 1,037 mio in de boeken per 31 dec 2008 terwijl daar 31 maart 2020 een bedrag prijkt van 484 mio.

De schuld per 31 dec 2008 van 1,068 mio is omgezet in een kasoverschot van 432 mio.
Het EV vertoonde een bedrag van 513 mio waar nu 574 mio staat met de vermelding van een nieuwe post deferred long van 232 mio.

Ik verwacht geen reactie en zeker geen inhoudellijke maar ik laat mij graag verrassen.
Je vergist je "een klein beetje". Ik doe een poging het je uit te leggen.

Investeerders, grote en kleine beleggers, doen die investering om op korte of langere termijn hun geinvesteerde bedrag plus iets extra's terug te krijgen als beloning voor het risico dat ze lopen. In de beleggingswereld wordt dat algemeen ROI (Return On Investment) genoemd. Daarbij wordt als regel uitbetaald dividend plus koerswinst gerekend. Beide wordt gehaald op basis van de onderliggende prestaties van het bedrijf, omzet en behaalde winst en VOORAL GROEI daarvan.
Sinds eind 2007:
- dividend 0,00 (behalve de goocheltruuc vorig jaar)
- koerswinst 7,30 - 41,01 = MINUS EUR 33,71 of - 82,2%

Mocht iemand een betere belegging weten, dan hoor ik het graag.
Als er geen betere belegging is dan tt, dan ga ik voluit LONG in dit aandeel ;-)

EDIT: die EUR 41,01 eind 2007 (en boven de EUR 50 eerder in 2007) was in de tijd dat "de markt" en beleggers nog vertrouwen hadden in het management en het bedrijf.
tatje
0
Wat oud nieuws

www.techzine.be/blogs/infrastructure/...

www.techzine.be/nieuws/cloud/54831/mi...

azure.microsoft.com/nl-nl/blog/micros...

www.techzine.nl/nieuws/infrastructure...

En dit zei Chris Pendleton van Micrrosoft over de edge in MCVP.

And, last week, two weeks ago, ten days ago… We announced that TomTom’s native integration with their navigation kit would be part of the Microsoft connected vehicle platform. This is a significant move. The connected vehicle platform brings edge computing into the vehicle.
Edge computing means it runs in the car. It can actually run AI in the vehicle. It can make decisions in the car and it’s trained by cloud computing. You get data, you put it in the cloud, you train it, you install modules in the car, and now things are happening in the car. We call it the automotive edge.

Nog even naar de webcast van de AVA van 15 juni 2020.

Harold
- financieel is 2020 een verloren jaar.
- strategische kunnen we in 2020 heel veel bereiken.
- order intake in 1e HJ vooral in automotive sterk. ( hij zei echt 1e HJ )

Ga tuffen, want de koers is de koers.

Doei.
sniklaas
0
quote:

boem! schreef op 17 juni 2020 02:41:

Ik geef slechts mijn mening als fundamenteel belegger die daarmee denkt een hoger rendement te kunnen behalen dan de handelaar.

Dat jij ook succesvol bent met jouw "handel" gun ik je maar ik zou het op prijs stellen indien je andersdenkenden met iets meer respect bejegent.

[i]Jij breekt nu weer een lans voor edelmetalen en gaat daar zelfs zover in om daar maar meteen de miners aan toe te voegen.
[/i] ik breek helemaal geen lans voor de miners, zijn onderdeel van mijn gespreide portefeuille en ik geef enkel aan de reden en mijn verwachting voor de nabije toekomst gezien de geldontwaarding en toenemend risico voor cash.
Martin, het is geenszins mijn bedoeling om niet respectvol te reageren, maar een dosis cynisme en argwaan dat de aandeelhouder ook in de toekomst geen goudgerande rendementen zal behalen met het aandeel TOMTOM is wel op zijn plaats.

Dat verzin ik niet zelf, zijn simpelweg de feiten van de afgelopen jaren waar het aandeel TOMTOM op enkele sporadische lichtpuntjes na nimmer iets voor de aandeelhouder gedaan, integendeel zelfs eerder moeite gedaan om lichtpuntjes voor de aandeelhouder voortijdig te doven.

Een aandeelhouder verwacht nu eenmaal rendement te behalen binnen een acceptabele termijn over zijn investeringen en in mijn ogen is de acceptabele termijn inmiddels ruimschoots overschreden en ik zie het bedrijf TOMTOM ook geen enkele stappen zetten om aandeelhouders te laten delen in het rendement.
Vandaag de dag niet, de afgelopen 15 jaar niet en naar ik verwacht ook in de toekomst niet.

Jij daarentegen blijft ongegeneerd aanhoudend positief en rekent je rijk aan toekomstige rendementen, kan zijn dat het A&E deel van TOMTOM in de toekomst goudgerande omzetten en marges weet te behalen maar wanneer dat niet zichtbaar wordt in de koers van het aandeel hebben wij aandeelhouders daar helemaal nada noppus nix aan.

Wat dat betreft ben jij in mijn ogen geen belegger, je beoordeeld het bedrijf TOMTOM en vertaald dat naar het aandeel TOMTOM enkel kijkend door een roze bril met oogkleppen, dat is in mijn ogen geen respect tonen voor de argumenten waarom een belegger of handelaar zijn zuurverdiende centen investeert in een aandeel.

Natuurlijk is het makkelijk achteraf een koe in de kont te kijken, maar hoe vaak ga jij nog het keer op keer terugkerende worst verhangen van TOMTOM vergoelijken?
tatje
1
Oh ja.

De Lionheart is van Antiqua onderweg naar de Azoren.
Aankomst wordt verwacht om 1400 uur op 24 juni.
Misschien zolang in Antiqua om Corona !!!

Trek je een lijn, dan gaan ze niet naar de middellandse zee, maar naar huis. ( Amsterdam )

Zal dan ergens in juli zijn.
744 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... 34 35 36 37 38 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 10:59
Koers 5,680
Verschil -0,050 (-0,87%)
Hoog 5,725
Laag 5,640
Volume 60.370
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront