Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Formeel bezwaar vakbonden over voorwaarden staatssteun KLM

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. @iPlof 9 juli 2020 22:01
    Steun Direct opschorten, AF-KLM moet met leveranciers, banken, aandeelhouders en schuldeisers om tafel.
    Niet met politiek of burger. Voor zover hebben bonden gelijk.
    Dat het plaatje voor personeel dan nog veel dramatischer wordt is dan maar zo en mogen ze hun achterban dan meteen uitleggen.
  2. barondehuile 9 juli 2020 22:17
    Ach men komt aan hun welgevulde portemonnee. Dat is dus niet alleen het salaris, maar vergeet niet alle toelagen voor het uitrusten in een ver ander land na een vlucht van een uur of 10-12. Schande.
    Dus nu maar stoppen met ons belasting geld naar KLM te brengen, dat lijken ze a.h.w. te zeggen. Gewoon failliet laten gaan en gezond herstarten met ander personeel. Zijn we ook meteen van die Fransen af.
  3. crypt 9 juli 2020 22:59
    Ze hebben gelijk. Het is tegen internationale verdragen dat een overheid zich bemoeit met wie wat moet inleveren en hoeveel. Daar gaat een minister niet over maar is iets tussen werkgever en werknemer. Dat is wettelijk bepaald dus daar kan een overheid niet omheen. Ook nu niet. Inleveren wordt het uiteraard en daar staan de bonden ook welwillend tegenover maar niet vooraf al bepaald met een één tweetje tussen hoekstra en elbers. Ik geef de bonden in deze dus gelijk.
  4. crypt 9 juli 2020 23:07
    En met het belastinggeld dat naar KLM gaat , ook dat ligt iets genuanceerder. Er wordt 2.4 miljard geleend bij banken. 1 miljard GELEEND bij de overheid tegen een niet misselijke rente tot 7,75%. Deze belachelijke rente is te danken aan de EU omdat het anders als staatssteun wordt gezien. Dit kost de KLM dus ongeveer 75 miljoen per jaar alleen al aan rente aan de staat. Er gaat dus zeker GEEN gratis belastinggeld naar KLM. Er wordt behoorlijk aan verdiend zelfs. Mocht KLM kapot gaan dan gaat de staat uiteindelijk garant zijn voor de rekening. Tot die tijd is het gewoon een dure lening en gaat er geen cent belastinggeld verloren.
  5. forum rang 6 boem! 10 juli 2020 02:10
    @crypt volledig eens met jouw analyse van de situatie.

    Dat de staat de rechten van werknemers behoort te respecteren door geen inmenging te plegen in de arbeidsvoorwaarden zal ook de staat onderkennen.

    De tijdsdruk die aanwezig was bij het verlenen van de steun en de eigen verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer om het eens te worden over de arbeidsvoorwaarden liet de staat geen andere keus om die randvoorwaarden te stellen bij het geven van die steun door te eisen dat de kostenvoet(leasing vliegtuigen en personeelskosten) met 15% moeten dalen.

    De opstelling van de bonden geeft precies aan waarom de staat de overeenkomst heeft gesloten met de werkgever.
    De bonden zien uiteraard in dat er ook van hen een offer wordt gevraagd echter dat heeft wat bezinkingstijd nodig om doorgevoerd te krijgen en die tijd was er niet vanwege de tijddruk.

    De echte uitdaging ligt nu bij het mgt van KLM om de noodzaak tot kostenvermindering voor zowel de kosten van de vloot als die van het personeel aan betrokkenen duidelijk te maken en dat heeft tijd nodig.
  6. MartijnN1932 10 juli 2020 08:16
    Dan laten we KLM toch lekker failliet gaan, met alle impact op de gehele regio haarlemmermeer en ook NL.

    eens kijken hoeveel banen er dan verloren gaan.

    Als het nu nog niet duidelijk is bij de bonden dat er significant gereorganiseerd moet worden, dan hebben ze een driedubbelwandige betonnen met staal versterkte bord voor hun kop..

    Na de kredietkrisis moest ik ook genoegen nemen met 30% minder salaris bij het vinden van een nieuwe baan, helaas jammer, maar te overkomen, niet gezeurd en gewoon even hard gewerkt.
    nu 6 jaar later door eigen inzet en doorgroeien weer op het niveau van toen,
    Mis ik het ja, is het vervelend ja.

    maar je moet soms door de zure appel heen bijten.
  7. [verwijderd] 10 juli 2020 09:30
    quote:

    crypt schreef op 9 juli 2020 23:07:

    En met het belastinggeld dat naar KLM gaat , ook dat ligt iets genuanceerder. Er wordt 2.4 miljard geleend bij banken. 1 miljard GELEEND bij de overheid tegen een niet misselijke rente tot 7,75%. Deze belachelijke rente is te danken aan de EU omdat het anders als staatssteun wordt gezien. Dit kost de KLM dus ongeveer 75 miljoen per jaar alleen al aan rente aan de staat. Er gaat dus zeker GEEN gratis belastinggeld naar KLM. Er wordt behoorlijk aan verdiend zelfs. Mocht KLM kapot gaan dan gaat de staat uiteindelijk garant zijn voor de rekening. Tot die tijd is het gewoon een dure lening en gaat er geen cent belastinggeld verloren.
    Het is geen lening, het is een gift in de bodemloze put, vermomd als lening.

    Je beweert toch niet met droge ogen dat ze naast die rente ook nog die miljarden ooit terug kunnen betalen?
  8. forum rang 9 objectief 10 juli 2020 09:55
    quote:

    We-Are-Bankers schreef op 10 juli 2020 09:46:

    Hij piloot op zo’n mega kist en zij stewardess. Reden afgelopen week doodleuk een nieuwe Porsche de oprit op. Blijkbaar gaan de zaken nog goed in dat wereldje. Die paar procenten kunnen ze makkelijk missen.
    Misschien hebben ze de lotto gewonnen en/of een dikke erfenis binnen gekregen en/of mogen ze die Porsche tijdelijk gebruiken. Het is altijd vet in een andermans bord. (of zoiets)
  9. Bill Warren 10 juli 2020 13:43
    Bijzondere situatie waarin bonden wellilcht juridisch in hun recht staan echter als er geen steun wordt gegeven valt er verder niets meer te onderhandelen.
    Wellicht is de zaak failliet laten gaan en het bedrijf nationaliseren voor de overheid en de belasting betalers een betere deal.
    Kunnen ze dezelfe medewerkers een contract voorleggen wat wellicht nog minder is dan het huidige voorstel. Kijken hoe de reacties van de bonden en de KLM medewerkers dan zijn.
    Het moreel compas in dit soort zaken is vaak ver te zoeken. Als KLM medewerker moet je dankbaar zijn voor het huidige voorstel in plaats van weer financieel gewin te zoeken over de rug van de belasting betaler.
  10. @iPlof 10 juli 2020 13:55
    En dan met momenteel 80-85% reductie vliegverkeer, vermoedelijk KLM met zakelijke op passagiersgerichte netwerk nog harder geraakt 'op termijn' 15% kosten willen besparen.

    Dit bedrijf kan men alleen 'redden' met keihard ingrijpen en saneren om nog iets te behouden.

    Maar dat vergt moed en daadkracht, niet van slappe geklets van Elbers en Hoekstra, van Nieuwenhuijzen etc..
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,484 17 apr
+0,086 +0,92%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links