TomTom « Terug naar discussie overzicht

analisten estimates FY20-21

203 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
ketchup
0
quote:

ketchup schreef op 9 juli 2020 17:33:

Tatje, Neen - je mixed de analisten door elkaar

ING heeft haar ( pre ) view niet gewijzigd blijft BUY for 10 euro PT, de cijferaanpassing is er quasi buiten wat puntjes op de i NIET

Tatje, dit schreef ik gisteren al aan je
er zijn nog maar echt 3 analisten die TT volgen met updates en rapporten , er zijn er meerdere die wel adviezen geven, maar er niet te veel tijd aan besteden

de 3 zijn ING, ABN en Kepler ( RABO)
voor nu hebben Kepler en ING een update gegeven pre-cijfers
ABN nog niet

tatje
0
De geboekte omzet automotive bestaat uit.

zeg 30% van de gefactureerde omzet en de vrijval uit deferred.

Hallo Boem, jij laat uit automotive deferred dus 30 vrijvallen.

30% is ongeveer 10 bij mij en die 30 maakt 40 minimaal :-)
tatje
0
de 3 zijn ING, ABN en Kepler ( RABO)
voor nu hebben Kepler en ING een update gegeven pre-cijfers
ABN nog niet

zeg ik het dus goed.

ING omzet 2020 542
Kepler omzet 2020 477
boem!
0
Klopt Tatje jouw 28 mio geeft directe omzet van 20 mio en 8 naar deferred met daarna de vrijval vanuit deferred ad ca 30 mio geeft bij mij een een omzet van 50 mio in 2q 2020.

De verhouding gefactureerde omzet vs ifrs omzet ziet er als volgt uit:
2017 245 vs 196 mio is 80%
2018 318 vs 245 mio is 77%
2019 381 vs 266 mio is 70%
1q'20 85 vs 50 mio is 59%

De methodiek is niet veranderd men boekt de omzet als gedeelte van een totaalcontract waarbij de totale duur van een contract leidend is.
MAW bij een contract van 3 jaar boekt men dezelfde directe omzet maar de uitgestelde omzet wordt verdeeld over 3 jaar.
Bij een aanpassing van 3 naar 4 jaar moeten alle geboekte uitgestelde bedragen gecorrigeerd worden met 8%(33% wordt 25%).
Dat heeft voor langer lopende contracten de konsekwentie dat reeds geboekte IFRS omzet teruggeboekt wordt naar uitgestelde omzet.
Dat is wat je ziet in 2019 met name in 3q en q4 en in q1 van 2020.
tatje
0
Het enige dat mij interesseert.

Uitspraken op de AVA 2020.

- De order intake in met name het Automotive segment is sterk geweest in de eerste helft van het
jaar en we zijn volop bezig de productiviteit van onze kaarten maken technologie verder te
vergroten. Daarnaast kunnen we zien dat onze softwareproducten steeds concurrerender
worden en we kunnen hierdoor ons marktaandeel verder vergroten.

- De deal activiteit in Automotive en Enterprise lijkt echter niet te zijn beïnvloed door Corona.

- De order intake tot nu toe, gecombineerd met onze sterke kaspositie, maakt dat wij onze strategie en product roadmap gewoon kunnen voortzetten.

Uitspraken van 15 juli 2020, dekken zeg maar 1e HJ 2020 af :-)

Het dagelijkse geklooi met de koers, ik zeg niets als er dubbeltjes bij komen en ik zeg niets als er dubbeltjes af gaan :-)

Interesseer me bij TT niet voor dubbeltjes.
boem!
0
Kepler is de deferred helemaal vergeten mee te nemen.

ING weet wel hoe de boeking verloopt maar neemt een voorzichtiger houding in vwb geproduceerde units zij gaan uit van een verlies aan productie voor het jaar van 30% terwijl ik het beperk tot 25%.

Vandaar de stijging na 2020 zodat zij weer aansluiting vinden met de 500 mio die door TT gecommuniceerd is.
ketchup
1
ING heeft haar cijfers voor uitloop niet zo zeer gewijzigd maar het gaat allemaal wel langer duren

we forecast a 48% revenue decline in 2Q20, while we model for a higher negative impact on revenues than consensus in both Automotive and Consumer

On the positive side, we believe that the mix , which this quarter will be even more strongly geared to software, will be favourable for gross margins
we expect OPEX to remain around 185m.
All this will result in significant negative operational leverage and quite significant cash burn.

the attraction is the long-term potential and, in our view, undervaluation of the map asset at 0.85x operational revenue 2021F

highlights:
Automotive : we expect 50% decline in revenues
Enterprise: we believe will perform well with 10% growth YOY
Consumer: evaporating - we expect 70% decline in 2Q20 ( limited mileage implies there is no need for a PND)

outcome: price target maintained euro 10 / BUY
boem!
0
Met dank aan @Wies voor het ter beschikking stellen van de views op TT door ING en Kepler zou het voor iedereen mogelijk moeten zijn om zijn/haar eigen visie te geven op de te verwachten wpa over 2021.

Omdat het 2021 betreft zal je daarvoor keuzes moeten maken wat jij denkt gesteund door wat analisten hierover hebben geroepen er gebeurt NA covid-19 en versnelde afcshrijving mbt de winst/verlies per aandeel in 2021.
Voor ieder wat wils lijkt mij zo de negativo's zowel als de positivo's mogen vrijelijk shoppen in de uitgestalde waar van de professionals.

Vanwege de enorme verschillen op onderdelen die er tussen analisten bestaan lijkt het mij goed om de rode draad aan te houden vwb de netto-winst per aandeel.

Ik ga ervan uit, dat iedereen zich kan conformeren aan de formule om de wpa te berekenen.
WPA= omzet x marge -opex -+ intrest/tax / aantal uitgegeven aandelen.

Voor het gemak stel ik de intrest/taxcomponent op 0,80 ik ga er daaro gemakshalve vanuit dat TT GEEN rendement maakt op haar kaspositie van 400 mio en dat zij 20% tax verschuldigd is dan wel zal ontvangen.

Blijft erover de omzet, marge en opex op onderdelen.

Om met de meest transparante te beginnen lijkt het mij wenseljk te starten met Opex om daarna qua moeilijkheidsfactor de zoektocht te vervolgen met marge om uiteindelijk uit te komen op het meest vitale punt de omzet per onderdeel.

De analisten hebben GEEN eensluidend oordeel over de OPEX 2021.
De min max bedragen verschillen enorm
R&D min 295 mio vs max 382 mio
Amor min 39 mio vs max 80 mio
Mark min 20 mio vs max 26 mio
General 115 mio vs max 149 mio.
Total min 469 mio vs max 637 mio.

Ik laat me leiden in mijn keuze door wat TT heeft verkondigd en aangetoond in haar cijferpacks.

Dat houdt in dat ik de R&D uitgaven voor 2021 inschat op 380 mio.
Indachtig de uitspraken van TT gedaan over het volgen van hun eigen roadmap met gevolg stijgende R&D uitgaven schat ik in dat een reeks van 202 mio in 2017 gevolgd door 221 mio in en 323 mio in resp 2018 en 2019 met een afgegeven outlook voor R&D van 360 mio (q1'20 76 mio) een bedrag ad 380 mio het meeste recht doet aan die uitspraken.
De amortisation schat ik in op 40 mio omdat de huidige 260 mio gevoed wordt door versnelde afschrijving ad 210 mio die ult 2020 op zijn eind komt waardoor de resterende afschrijving ad 50 mio overblijft. echter deze afschrijving moet wel gevoed worden uit de capex en door het uitblijven van die voeding breng ik de amortisation terug van 50 mio naar 40 mio per jaar.

Blijven er twee posten waarbij Consumer een grote rol speelt te weten marketing en sales&general.

De dekking vanuit Consumer in de Opex van 2019 is ca 65 mio.
Consumer werd gezien als melkkoe maar door de corona uitbraak is ervan de melkkoe in het beste geval nog een kalfje over. Om toch nog enige relevantie te behouden zal men de Marketinguitgaven zowel als het servicenivo van Consumer niet onder de ondergrens te laten zakken.
Daarom schat ik de Marketinguitgaven in op 20 mio en de Gen, sales en admin in op 110 mio uitgaande van een val in Consumer naar 100 mio in 2021(2019 275 mio).

Mijn opex voor 2021 ziet er als volgt uit:
R&D 380 mio
Amor 40 mio
Mark 20 mio
Gen 110 mio
Totale operationele kosten in 2021 540 mio.

In een volgende post kom ik graag terug op de te behalen marge waarna het slotaccoord wordt bepaald door het vitaalste onderdeel van de wpa te weten de omzet per onderdeel.

Indien iemand zich geroepen voelt om op- cq aanmerkingen te maken op mijn manier van benadering zal ik je aanmoedigen om dit te doen en indien die op- cq aanmerkingen een inhoudelijk karakter hebben zal ik daarop zeker reageren.

boem!
0
Bijna vergeten om een zeer belangrijk onderdeel bij de bepaling van de wpa te benoemen.

Het aantal uitstaande aandelen is sterk verminderd met de teruggaaf nav verkoop Telematics ook de huidige gestaakte aandeleninkoop zou ervoor gezorgd hebben dat het aantal uitstaande aandelen verder afneemt tot een nivo onder de 130 mio versus 235 mio voor deze acties.

Door velen werd deze actie gezien als lood om oud ijzer daar er als konsekwentie aan vastzat dat het aantal aandelen in nagenoeg dezelfde verhouding werd verminderd als de uitkering groot was.
De andere veel gemaakte opmerking dat de bestaande aandeelhouders en daarmee de grootaandeelhouders het meest bevoordeeld werden snijdt meer hout indien je ervan uitgaat dat de koers op basis van de te tonen wpa-winst de weg omhoog vindt.
Omdat iedere aandeelhouder groot of klein in gelijke mate profiteert dan wel bijdraagt in de hogere winst/verlies wordt zij/hij in gelijke mate beloont/bestraft om in het aandeel te blijven zitten.

boem!
0
Voordat ik mijn gedachten aan het papier toevertrouw over de omzetten per onderdeel in 2021 wil ik graag de brutomarge bespreken.

Het zal niemand ontgaan zij dat de transitie van HW- naar C&S haar weerslag in de marge niet heeft gemist.
Omzet totaal omzet C&S omzet HW %marge
2017 739 mio, 421 mio, 318 mio en 60%
2018 687 mio, 440 mio, 247 mio en 69%
2019 701 mio, 484 mio, 217 mio en 74%
1q'20 131 mio, 105 mio, 26 mio en 78%

TT geeft zelf aan, dat de hogere marge hoofdzakelijk wordt beinvloedt door de transitie van HW naar C&S waarnaast de uitfaserende HW-Autom omzet onder Consumer ook een rol speelt ivm de lage marge die daarop behaald wordt.

Op basis van deze gegevens werk ik met een theoretische marge voor C&S van 90%, HW-autom van 10% en de overige HW omzet met 45%.

Indien ik die percentages invoer op de bekende cijfers uit 2017,2018, 2019 en 1q 2020 kom ik tot de volgend e theoretisch behaalde marges.
2017 502 mio vs actual 443 mio
2018 492 mio vs actual 475 mio
2019 520 mio vs actual 515 mio
1q 20 104 mio vs actual 103 mio

De afwijking tussen theorie en actual in 2017 wordt voor hwt grootste gedeelte verklaard door de beeindiging van Sports met als gevolg een door mij in het verleden al opgemerkte credit nota van 30 mio als gevolg in 4q 2017.

Ik denk daaruit te mogen concluderen dat een theoretische marge van 90%, resp 10% en 45% heel goed spoort met het verleden en ik zie vooralsnog geen aanwijzingen om die marges te wijzigen bij mijn projeties.
boem!
0
Omzet Consumer.

Om een goed ordeel te kunnen vellen over de kansen en bedreigingen waarmee dit onderdeeel geconfronteerd wordt is het mi noodzakelijk om de drie onderdelen van Consumer apart te bezien.

Consumer bestaat nl uit:
Uitfaserende HW-automotive
Onder druk staande overige HW verkopen doordat er minder PND's worden aangeschaft die maar ten dele worden gecompenseerd met internetaankopen en/of PND's voor zakelijk gebruik.
En de daarmee samenhangende C&S omzet die een vertraagd beeld van de overige HW-omzet geeft vanwege haar opgeboude deferred revenue positie.

Indien ik een negatieve inschatting maak van deze onderdelen schat ik voor 2020 en 2021 de volgende bedragen in:
Hardware Automotive 44 mio(2017) 44 mio(2018) 36 mio(2019) 10 mio(2020) 0 mio(2021)
Overige hardware 274 mio(2017) 203 mio(2018) 181 mio(2019) 80 mio(2020) 60 mio(2021)
Content & services 88 mio(2017) 68 mio(2018) 58 mio(2019) 50 mio(2020) 40 mio(2021)
Totaal actual 406 mio in 2017, 305 mio en 275 mio in resp 2018 en 2019 met een raming van 140 mio in 2020 en 100 mio in 2021.

Derhalve schat ik in dat Consumer een zeer snelle dood zal sterven zeker als melkkoe.
Ik ga uit van een omzet in 2020 van 140 mio en 100 mio voor 2021.
De daaruit te behalen marge ad 82 mio in 2020 en 62 mio in 2021 maakt duidelijk dat indien dit negatieve scenario bewaarheid wordt de melkkoe snel zal zijn getransformeerd tot een behoeftig kalfje dat geen recht heeft op een zelfstandig bestaan en daardoor omwille van efficientie redenen hetzelfde lot zal ondergaag als HW-automotive in het verleden maar nu de andere kant op ConsumerHW als onderdeel van Automotive.

Over Enterprise ben ik aanmerkelijk positiever.
De door TT gedane uitspraken over een groei in A&E van 10% t/m 2021 met daarna een versnelling naar 15% versterkt met de uitspraken dat Enterprise zich goed ontwikkeld en nagenoeg geen last heeft van Corona perikelen laat mij geloven dat een CAGR van 15% miv 2019 tot de reeele mogelijkheden behoort derhalve voor 2020 185 mio en voor 2021 210 mio.

In zoverre zie je nog geen grote verschillen met de consensus van analisten en mijn analyse;

ik ga uit van een omzet Enterprise van 210 mio waar de analisten gemiddeld uitgaan van 186 mio
mijn omzet consumer stokt bij 100 mio terwijl de analisten daar gemiddeld 121 mio voor invullen en mijn opex geeft het cijfer 540 mio aan terwijl de analisten daar 537 mio opschrijven.

Een afwijking van 3 miljoen in omzet waar ik hoger zit gecombineerd met een hogere opex van 3 mio neutraliseert het beeld volledig zeker waar het een projectie betreft over het jaar 2021.

Ik kom tot een heel ander totaal plaatje dan de analisten en daar zijn twee redenen voor aan te wijzen:
De door mij gehanteerde theoretische benadering van de marge laat mij geloven dat de marge opgevoerd door de analisten van 78% veel te laag is vastgesteld en dat de omzet die men opvoert als IFRS omzet in 2021 geen recht doet aan de geproduceerde omzet en de gevolgen van het alsmaar oppotten van omzet naar uitgestelde omzet.

Ik zal mijn visie in een aparte post over de ifrs omzet, de operationele omzet en de gevolgen van het verschil tussen beide grootheden trachten te verduidelijken.
Mijn kernpunt in de discussie hieromtrent is dat de operationele omzet leidend is omdat dit de centen zijn die hierbij worden verdiend.
Het toepassen van deferred heeft als enig doel om fiscaal tijdelijk voordeel te behalen door uitstel van belastingbetaling. Net zo goed als de belasting toch moet worden betaald geldt dat ook voor de omzet die uiteindelijk verantwoordt moet worden.
Een afwijking tussen beide omzetcatagorieen is enkel mogelijk in de opbouwfase van de deferred want door de toenemende uitstroom komen opbouw en vrijval vanzelf een keer in evenwicht en dat punt is volgens mij niet meer veraf.
De cijfers over 2q '20 zullen het tegnovergestelde laten zien een hogere IFRS omzet tov de geproduceeerde omzet in dat kwartaal.
Het is met name het volledig over het hoofd zien dat deferred revenue een wezenlijk en sterk stijgend onderdeel uitmaakt van de omzetopbouw bij Automotive die mijn inschatting van Automotive voor 2020 en 2021 veel hoger laat uitkomen.

Wordt vervolgd...

boem!
0
Ik hecht zeer veel waarde aan het oordeel van ING omdat Mark Hesseling samen met Wim Gille van ABN-Amro voor mij blijk geven de business-case van TT te snappen ondanks de camouflge die is aangebracht met deferred revenue en versnelde afschrijving.

Vanuit dat oogpunt heb ik de prognose die ING heeft afgegeven eerst getracht te plaatsen in dat perpectief en met een daling van 50% in automotive in 2020 gevolgd door een daling in 2021 met 25% heb ik die aansluiting gevonden.

ING gaat uit van de greproduceerde omzetten en heeft daarvoor in 2020 en 2021 de forecast van TT klakkeloos gevolgd.
Door een stijging met 10% tov 2019 kwam hij daarmee uit op 420 mio voor 2020 en 460 mio in 2021.
Omdat hij heel goed de werking van deferred begrijpt heeft hij als vrijval meegenomen de vrijval aan automotive in deferred kort.
Indien je de deferred kort bij Consumer vertaalt naar 75% van het totaal en de deferred van enterprise voor 100% toerekent aan kort blijft er voor deferred Automotive kort over 153 mio - 23 enterprise - 50 consumer = 80 mio dwz 20 mio per kwartaal.

En toen kwam daar Corona die alle rekensommen in het water deed belanden.
Het 1q gaf een omzet aan van 50mio maar wat te doen met de 3 resterende kwartalen voor 2020 en de prognose voor 2021.

ING blijft de voorzichtige maar positieve troef uitspelen door niet te tornen aan hun basisomzet 2020 en 2021 van 420 mio en 460 mio maar door de correctie uit te voeren in de daadwerkelijke productie en heeft daarvoor deze omzetten verlaagd met 50% voor 2020 en 25% voor 2021.
Rekening houdens met deze aannames komt de omzet van ING dan uit op 220 mio in 2020 en 320 mio in 2021.

De specificatie is als volgt'
Omzet q2 t/m q4 2020 50% van 315 mio = 157,5 mio
Daarvan naar deferred 30% van 157,5 mio= 47,5 mio
Vrijval vanuit deferred 3 kwartaeln x 20 mio=60 mio
Omzet vanuit 1sta kwartaal 2020 = 50 mio

Totaal omzet 2020 220 mio

Zelfde methodiek volgend voor 2021 geeft: 75% van 460 mio x 0,70(deferred)= 240 mio + 4 x vrijval deferred 20 mio elk geeft de 320 mio.

Ik kan me volledig vinden in de gevolgde methodiek waarbij 30% van de gefactureerde omzet wordt geboekt onder deferred maar ik plaats wel een aantal kanttekeningen bij de aannames.
Ten eerste blijkt uit een herberekening van de deferred kort Automotive dat deze per 31-03-2020 is opgelopen naar 100 mio waardoor er per kwartaal een vrijval plaatsvindt van 25 mio ipv 20 mio. en dat deze vrijval met 15% stijgt per jaar vanwege het oppottingsprincipe.
Daarnaast ga ik niet uit van 10% stijging zonder Corona maar van 15% welk percentage beter aansluit met de door TT afgegeven berichten over het backlog.
Ten slotte ben ik positiever over de blijvende gevolgen van Corona die volgens mij niet bijster groot zullen zijn. Indien er zich geen tweede uitbraak aandient denk ik dat een daling met 50% in q2 gevolgd door 33n daling in q3 van 25% de enig tijdelijke gevolgen zijn miv q4 en zeker voor 2021 zie ik geen negatieve gevolgen meer voor TT-Automotive.

Derhalve schat ik de omzet Automotive 2q t//m 4q 2020 als volgt in:
440 mio -aandeel 1q ad 105 mio = 335 mio waarvan 255 uitgefactureerd kan worden
255 mio x 0,70 = 180 mio + 75 mio(3 kwartalen ad 25 mio) = 255 mio plus de omzet uit q1 ad 50 mio geeft voor 2020 een omzet van 305 mio.
omzet 2021 505 mio (440x1,15%) x 0,70 (dotatie deferred) = 355 mio + 115 mio vrijval deferred geeft een omzet van 470 mio aan Automotive in 2021.

het effect van de overloop uit opgepotte deferred omzet wordt in dit voorbeeld duidelijk gemaakt waar er in de opbouwfase nog een saldotoename van meer dan 100 mio kon worden genoteerd is die in mijn voorbeeld in 2021 al teruggebracht naar 35 mio.

Iedereen kan aan de knoppen zitten door de te factureren omzet in te schatten voor 2021 evj op basis van afgesloten orderboek en reeds geboekte uitgestelde omzetten vanuit het orderboek met daarop de permanente gevolgen van Corona voor productieaantallen en intakepercentage en het scoren van nieuwe dan wel verliezen van bestaande klanten.

Ik zeg met opzet 2021 evj omdat ieder schatting over 2020 veel weg heeft een grote gok.

Mijn omzet automotive van 470 mio in 2021 heeft grote gevolgen voor de te behalen wpa en marge wat uit de volgende opstelling mag blijken:

Omzet A&E 470 mio + 205 mio = 675 mio
Omzet Consumer wv 40 mio C&S= 100 mio

Marge 90% over 715 + 45% over 60 mio = 670 mio ( 86%)
opex 540 mio en tax ad 25 mio geeft een netto winst van 105 mio.

Deze 105 mio vertegenwoordigd een wpa waarde van 80 cent.

Indien men zulk een wpa kan tonen in 2021 komt een koers van minimaal 25 euro wel heel dichtbij om maar af te zien van koersen die de wpa van 2025 of 2030 daarin betrekken.




ketchup
0
kan me grotendeels vinden in de hierboven omschreven analyse van Martin, maar dat geeft ons nog geen gelijk voor de koersvorming van het bedrijf , maw het aandeel
zit er zelf nu ook al 5 jaar in, dus afscheid nemen doe ik ook niet - heb wel gereduceerd en ben bereid aan 7 euro weer de positie op te bouwen

blijf geloven dat de enige echte opwaartse beweging in het aandeel gaat komen het moment dat de grootaandeelhouders/bestuurders bereid zijn te verkopen, dan gaat de koers van het aandeel, of een notering terug naar de mid-cap een rol spelen, dan gaat het erom het aandeel/bedrijf omhoog te krikken voor waarde en aanzien

voor nu moet het bestuur wel investeren in het bedrijf, dus uitkeren aan de aandeelhouders is er nog niet bij, en dat geeft met deze structuur van aandeelhouders waar enerzijds de besturende aandeelhouders wel rendement krijgen ( via verloning en optie constructies, en daar werken ze ook voor) , en anderzijds de reguliere aandeelhouder niets ziet en die moet zijn rendement puur hebben van de ontwikkelingen van de koers aan de beurs, en daar is gebleken dat de shortzijde net zo winstgevend kan zijn als de longzijde, dus is TT een handelsaandeel en geen investeringsaandeel, het is ook om die reden dat zoveel analisten de laatste jaren zijn afgehaakt, want de meeste werken wel voor Banken die beleggingen ambiëren en geen handelshuizen.

het blijft dus afwachten tot het moment dat HG denkt de tijd is rijp om te verkopen en dan moet je hopen dat hij dit moment voor timing juist weet te kiezen, maw een groeiperiode voor TT op de weg naar boven en niet wanneer de concurrentie TT in het nauw drijft op de weg naar beneden

de Duitsers bij HERE hebben mi hun mind al opgemaakt en proberen zo snel mogelijk af te bouwen, zij zien HERE niet langer als een must have om hun belangen te beschermen tegen Tech, zij zien dat je beter niet dit soort investeringen draagt , want het heeft geen voordeel gegeven over de concurrentie binnen Car Inc, de Renaults en GM's van deze wereld gaan net zo makkelijk met een Tech company in zee als het moet, of kopen van een derde , of doen het zelf

deze droom van de Duitsers dat Car Inc wereldwijd de dreiging van Tech zo zou voelen dat ze zich allen gingen aanmelden om een front te vormen is compleet uit elkaar gespat, de enige aandeelhouders die zijn toegetreden zijn leveranciers Bosch en Continental, verder een Intel en een investeringsfonds geweest , plus een paar Jappen .... maar waar het omging, de rest van de auto industrie mee te krijgen voor dit project heeft gefaald.

er is in deze wereld geen loyalty voor bewezen diensten, en het mooiste voorbeeld is het meest succesvolle bedrijf ter wereld Apple.
zoveel bedrijven hebben indirect meegeholpen om Apple te maken voor wat ze vandaag de dag zijn geworden , en allemaal zonder uitzondering zijn door Apple aan de kant geschoven, het moment dat Apple genoeg kennis en ervaring had het zelf te doen, of ze kochten ze uit.

één ding is in ieder geval duidelijk de grote Tech bedrijven die barsten van het geld zijn 'on the move ' en zij gaan nu sectoren buiten Tech om beïnvloeden.
boem!
0
@wies ik waardeer jouw volharding met het presenteren van het verkoopscenario omdat dat de 25 euro snel binnen handbereik brengt.

Echter wij beslissen daar niet over en indien mijn positieve scenario uitkomt met een groei in A&E van 15% ook na 2021 dan zullen de FF wel drie keer goed moeten nadenken of zij aan aan dergelijk scenario hun medewerking willen geven met een in 2021 gerealiseerde wpa van 80 cent.

Een terugkeer tot niet de AMX maar de AEX staat dan voor de deur en geeft alle FF"s de mogelijkheid hun belang in het bij hen passende tempo af te bouwen.
tatje
0
Wat is de waarde van de consensus.

Ik doe niet mee, want

Q1 2020
omzet 131,2 consumer 39,8 is 30% van de omzet, gross marge 78%

Minimaal 2020
Omzet 484 Consumer 110 is 22,58% van de omzet, gross marge 75%

Dus ondanks dat Consumer in 2020 een kleiner percentage heeft in de totale omzet is de marge 3% kleiner dan Q1 2020 ( gegeven )

Kijken bij minimaal 2020.

Consumer was in Q1 2020 30% van de omzet ( een gegeven )
Consumer laten de minimum analisten over heel 2020 22% van de totale omzet zijn.

Als in Q1 2020 de marge 78% was, dan zou je toch zeggen dat als consumer een kleiner percentage wordt van de omzet de marge moet stijgen :-)

D en A 2019

9 DEPRECIATION, AMORTIZATION AND IMPAIRMENT
Total depreciation and amortization for the year was €292 million
(€ in thousands) 2019
Amortization 266,532
Depreciation 25,453
Total depreciation and amortization 291,985

Amortization charges totaling €267 million are included in the following line
items in the Income Statement:
(€ in thousands) 2019
Amortization of technology and databases 261,194
Research and development expenses 120
Selling, general and administration expenses 5,218
Total amortization 266,532

De total amortization is dus 266,532 miljoen
Amortization of technology and databases 261,194
Research and development expenses 120
Selling, general and administration expenses 5,218

En we hebben Depreciation van : 25,453 miljoen.

PPE 11 miljoen
Lease 14 miljoen.

Dat zal ook zitten in R en D marketing AGA.

Maar hoe weet ik niet.

Consumer minimaal 2020 110
Consumer maximaal 2020 189

Zullen nog wel veel PND verkopen voor de komende wintersport :--)

Q1 2020

Research and development expenses 76,195
Amortization of technology and databases 64,740
Marketing expenses 6,854
Selling, general and administrative expenses 32,524
Total operating expenses 180,313

We zien amortization of technology and databases 64,740 als post in de opex staan.

Maar de hele D en A is 72,305

Nog wat amortization in SGA

en afschrijving D PPE en Lease in zeg het maar R en D marketing SGA !!!!

tatje
0
Research and development expenses 76,195
Amortization of technology and databases 64,740
Marketing expenses 6,854
Selling, general and administrative expenses 32,524
Total operating expenses 180,313

Opex Q1 2020.

TT zei dat ze de flexibele schil al hebben weggedaan.

Consumer opex in marketing en SGA zal in Q2 2020 toch ook wel verminderd zijn.

Ik ga dus voor 170 de rest van het jaar.

Q1 180
Q2 170
Q3 170
Q4 170
totale opex 2020 690

Waarvan D en A 290

Dus als de gross profit bv 410 is hebben we een ebitda positief van 10.

Is maar een voorbeeld.

Je zou toch zeggen dat in Q2 het werkkapitaal ook gaat dalen.
boem!
0
@Tatje ik denk dat jij te positief bent over de Opex met jouw 690 mio.

De outlook die TT gaf voor Opex in 2020 was 780 mio en als volgt samengesteld:
R&D 360 mio ( 323 mio)
Amor 260 mio(261 mio)
Mark 30 mio (29 mio)
Gener 100 mio(103 mio)
D&A gen 30 mio (30 mio)
dat TT zijn outlook altijd voorzichtig vaststeld mag dan zo zijn maar zij hebben nadrukkleijk aangegeven dat de R&D kosten zullen stijgen en daarnaast ligt de Amortisation van 260 mio en de D&A onder general ad 30 mio vast.

Ervan uitgaande dat de onderschrijding met 19k in het eerste kwartaal een eenmalig karakter kent zou de Opex voor R&D met 20 mio kunnen worden gekort.
dan blijft er nog over wat de vermindering bij marketing en General daar aan toe kan voegen.

Ik blijf dan al snel hangen bij 10 mio in Marketing en 10 mio in Genaral waardoor de Opex in 2020 uitkomt op 740 mio.

Daar staat tegenover dat mijn omzet in 2020 630 mio bedraagt(cons 140, enterpr 185 mio en automotive 305 mio)
met een theoretisch bepaalde brutomarge van 520 mio (82%) zit er nog altijd een positieve EBITDA in van 520+ 290-740= 70 mio.

De gehele consensus is er een van broddelwerk waarbij verbanden zoals jij die aangeeft in het vb van aandeel consumeromzet tov het totaal kijkend naar de bijbehorende marge volledig ontbreken.
In die zin was ik blij aansluiting te vinden bij de bevindingen van ING omdat die naast Wim Gille van ABN wel in de gaten heeft hoe het businessmodel van TT in elkaar steekt.
boem!
0
@Tatje

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat wij als BAH beleggers die vertrouwen hebben in de wijze waarop HG die schip als kapitein bestuurt de grote lijnen moeten volgen.

En die grote lijnen worden gemarkeerd door de operationele omzet , de stijging in marge en de drang om van het moment gebruik te maken om nu door middel van intensivering van R&D toekomstige operationele omzetgroei binnen te halen.

De voortekenen wijzen in de goede richting en ik probeer me niet meer af te laten leiden door tijdelijke hick-ups veroorzaakt door wat dan ook.
Mijn doel is geen dubbbeltjes, kwartjes of enkele euro's winst neen ik zie een vertienvoudiging van de koers als mogellijkheid indien TT inderdaad een aantal miljarden omzet weet te behalen in het A&E segment.
Ook hou ik er rekening mee dat TT jammerlijk faalt in dat streven maar in adt geval ga ik ervan uit dat de aanwwezige assets en kas het huidig koersnivo wel zullen dekken.

IN die zin een gok zonder nieten vor mij.
tatje
0
TT kan met de cijfers spelen.

Hoe zei Harold het ook alweer bij BNR.

www.bnr.nl/player/audio/10124571/1038...

Het gaat over Q2 2019
- wordt gewoon geld verdiend.
- winst gemaakt
- cash flow prima
- winst is een opinie
- via boekhoudkundige regels geen winst :-)

Automotive
Q2 2019

geboekte omzet 75,9 + netto movement 13,7 = 89,6 operationele omzet gefactureerde omzet.

Normaal zou die gefactureerde omzet met 20% stijgen is 107,5

Maar door corona is de gefactureerde omzet maar 30% is 32,5

Ik denk dat die stijging in netto movement een daling wordt.

13,7 wordt - 27,4

geboekte omzet - 27,4 = 32,5

Geboekte omzet is dan 69,9 in automotive.

Als ik maar 1/3 van( vorig jaar plus 20% kan factureren ) 107,5 is 32,5

Als ik vorig jaar een + movement had van 13,7, mag ik dan zeggen, de vrijval kleiner is dan de vermeerdering , dus per saldo een groei in deferred.

Stel er was Q2 2020 geen enkele auto van de band gerold, dan zou de gefactureerde omzet dus 0 zijn.

Maar de vrijval uit deferred kan toch wel 20 of 30 zijn.

En dat wordt dan geboekte omzet :-)

Maar een daling van deferred wordt het in Q2 2020 dus.

Zal niet iedereen begrijpen.

203 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront