Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

rationeel
1

Dr. Lucas Bergkamp
@lbergkamp
·
13 jan.
Het idee dat de mensheid niet duurzaam zou zijn, is fout. Er is geen bruikbare definitie van “duurzaamheid”. “Verduurzamen” wordt gebruikt voor allerhande twijfelachtige praktijken die de mensheid niet verder helpen.
Tweet citeren

Heleen de Coninck
@HeleendeConinck
· 13 jan.
Lezenswaardig interview @MarjanMinnesma @decorrespondent. Treffend citaat: "de overheid heeft zelf niet genoeg verbeeldingskracht om het anders te organiseren dan met subsidies en belastingen". Zie ook het Klimaatplan, en kritiek daarop door @raadvanstate. bit.ly/35KXJ1G
rationeel
1
“Duurzaam”

De EU is met name dol op het begrip duurzaam. Wat duurzaam heden ten dage geacht wordt te betekenen, zult u van de EU niet horen. Wel wordt ad nauseam betoogd dat het bouwen van windmolens die na 15 jaar afgeschreven zijn, en het verstoken van biomassa die vooral vanaf andere continenten aangevoerd moet worden, zeer duurzaam zijn. Kernenergie, met centrales die 60 jaar meegaan, zou dan weer niet duurzaam zijn. De EU-geest is onnavolgbaar.
voda
0
Brussel mikt op CO2-reductiedoel voor 2030 van 'ten minste 55%'

De Europese Commissie gaat het reductiedoel voor de uitstoot van broeikasgassen voor 2030 flink opschroeven. Van 40% ten opzichte van 1990 gaat het naar ‘ten minste 55%’, zo bevestigen bronnen in Brussel naar aanleiding van berichtgeving in internationale media.

Commissievoorzitter Ursula von der Leyen zal het doel op 16 september wereldkundig maken tijdens haar state of the union-speech in het Europees Parlement. Enig voorbehoud is dat de Commissie het besluit nog moet bekrachtigen. Mogelijk komt er oppositie van Eurocommissarissen uit voormalige Oostbloklanden. Hun economieën leunen nog zwaar op fossiele brandstoffen, dus zij zullen een extra inspanning moeten leveren om het doel te halen.

De Europese Unie wil in 2050 klimaatneutraal zijn en daarvoor, zo is de breed gedragen overtuiging, moet het doel voor 2030 omhoog. De vraag was of het 50% moest worden dan wel 55%. Het verschil in 5 procentpunt komt in de praktijk neer op de CO2-uitstoot van alle bruinkoolcentrales in Europa, becijferde Georg Zachmann van denktank Bruegel eerder deze week in het FD.

Meer mag
In het feit dat de Commissie er nu ook de woorden ‘ten minste’ aan wil toevoegen, moet volgens een bron niets anders gelezen worden dan dat landen die sneller willen gaan dat natuurlijk kunnen doen. Op dit moment is de gezamenlijke Europese uitstoot van broeikasgassen ongeveer 23% lager dan in 1990.

Met de verhoging naar 55% gaat een wens van het Europees Parlement in vervulling en krijgt de Nederlandse Eurocommissaris Frans Timmermans, die over de Europese klimaatdoelen waakt, ook wat hij wil. Tijdens de parlementaire hoorzitting waarop hij zijn kandidatuur voor de klimaatportefeuille moest verdedigen, een jaar geleden, dat een CO2-reductie van ‘ten minste 55%’ in 2030 nodig zal zijn wil Europa zijn doel van klimaatneutraliteit in 2050 kunnen halen.

Timmermans wilde echter eerst de resultaten van een effectrapportage afwachten. ‘Ik laat me niet opjagen, zolang ik nog niet over de juiste analyses beschik’, zei hij daarover eerder dit jaar.

'Goede stap'
GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout noemt het nieuwe doel ‘een goede verhoging waar we lang voor gevochten hebben. Het is fors meer dan twee jaar geleden mogelijk leek.’ Mohammed Chahim, die voor de PvdA in het Europarlement zit, spreekt van ‘een goede stap op weg naar klimaatneutraliteit in 2050 en een kraakhelder kader voor het bedrijfsleven.’

CDA-Europarlementariër Esther de Lange houdt zich nog even op de vlakte. Haar gaat het niet om het doel op zich. ‘Voor ons is allereerst belangrijk wat in het impact assessment staat (de effectrapportage, red.). Wat betekent het doel voor werkgelegenheid, het bedrijfsleven, de industrie. De impact van corona en de brexit moet daarbij ook meegewogen worden.’

fd.nl/economie-politiek/1356518/bruss...
rationeel
0
Nu zal de lezer zich afvragen wat het doel van deze inleiding is, behalve dat ik mijn hart weer eens kan luchten. Maar met name het woord duurzaam wordt door de EU ingezet om onze financiële instellingen als banken, pensioenfondsen en verzekeraars in een ongekende wurggreep te krijgen. Want duurzaamheid, daar kan toch niemand tegen zijn? Misschien is de werkelijkheid toch genuanceerder. Luister en huiver….
rationeel
1
Financiële wurggreep

Financiële instellingen waarin veel geld omgaat voeren een beleggingsbeleid. De EU is vastbesloten daar grip op te krijgen door de beleggers te dwingen om de zogenaamde ESG-factoren (E voor Environment, S voor Social, en G voor Governance) zwaar mee te laten wegen. Hiermee worden de pijlen zeer direct gericht op de beleggingsvrijheid van financiële instellingen. Waar voorheen de markt geacht werd regulerend te werken, wordt steeds meer centralistische overheidsdwang de norm.
rationeel
0

European Commission ????

@EU_Commission

We welcome today's deal between the European Parliament and the Council on the creation of the world's first-ever “green list” – a classification system for sustainable economic activities, or taxonomy.
rationeel
1
Groene eisen

De EU-Commissie heeft een High Level Expert Group benoemd, die in 2018 een rapport uitbracht dat stelde dat de financiële sector moest gaan bijdragen aan duurzaamheid door ESG onderdeel van de beleggingsstrategie te maken. Deze EU-strategie beoogt om een zogenaamde EU-Taxonomie voor duurzaamheid op te zetten om beleggers te dwingen expliciet aandacht aan ESG te schenken, door bij het adviseren van particuliere beleggers door vermogensbeheerders expliciet ESG-voorkeuren aan te bevelen, door expliciet ‘groene’ obligaties te pushen, en door middel van beleggingsbeleid laag koolstofgebruik te bevorderen.
rationeel
0
Duurzaamheidslabel

De EU-Taxonomie gebruikt ‘duurzaamheid’ als rechtvaardiging voor haar voorstellen. Daaronder verstaat men dat een activiteit positief moet bijdragen aan EU-doelen als beperking(?) van de klimaatverandering, duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, overgang naar een circulaire economie, afval-recycling, voorkomen van milieuvervuiling en bescherming van ecosystemen. Op grond van deze ‘normen’ krijgen beleggingsinstellingen een label van meer of minder duurzaamheid opgeplakt.
rationeel
1
Doel van de hele operatie is om het financieren van activiteiten die de EU onwelgevallig vindt aan financiële belemmeringen te onderwerpen en bij voorkeur onmogelijk te maken. Dirigisme van de bovenste plank, en gezien het track record van de EU op het gebied van alles dat met klimaat, energie en wetenschappelijke rationaliteit te maken heeft, uitermate zorgwekkend.
rationeel
1
Schandpaal

In 2018 kwam de EU met een voorstel om pensioenfondsen en verzekeraars te verplichten ESG-overwegingen te betrekken bij hun beleggingsbeslissingen. In hun verslaggeving worden deze instellingen verplicht om uitgebreid te rapporteren over hoe deze nieuwe normen geïmplementeerd worden, en wat het succes ervan is. Vanzelfsprekend geeft dit de EU de instrumenten in handen om die instellingen die zich niet braaf genoeg opstellen aan de communautaire schandpaal te nagelen.
rationeel
1
Bevoogding pensioenfondsen

Als we beseffen dat het stelsel van aanvullende pensioenen in Nederland tot stand komt via premiebetaling door verplichte deelnemers, die zelfs geen economische eigenaren van hun inleg zijn, is bemoeienis van de EU met hoe deze middelen belegd worden toch wel buitengewoon extreem. Waar toch naar het gevoel van velen sprake is van... uitgesteld loon,... zit de gemiddelde deelnemer in een pensioenfonds niet op dit soort bevoogding te wachten. Om op dit punt aan de EU-betutteling te ontsnappen, is keuzevrijheid en individualisering van ons pensioenstelsel overigens een uitstekende remedie.
rationeel
1
Groen overheidsdirigisme

Duidelijk is dat de EU vastbesloten is om ‘groene’ beleggingen de wind in de zeilen te geven. Rekenkundige logica geeft aan dat overheidsdirigisme bij beleggingen niet de manier is om een optimaal beleggingsresultaat te behalen. Voor een ideologisch getint gezelschap legt dat weinig gewicht in de schaal. Bij wat meer empirisch ingestelde burgers bestaan er echter grote twijfels over de te verwachten effectiviteit van deze betuttelende maatregelen. Om onze financiële instellingen in de EU aan veel restrictievere regelgeving te onderwerpen dan de rest van de wereld lijkt dan ook een patent recept voor een Europa dat economisch steeds verder achterblijft bij machtsblokken als de VS en China.
rationeel
1
Blijft het bij deze maatregelen? Aangezien de EU heeft ingezet op een klimaatideologie die gekenmerkt wordt door een totaal gebrek aan natuurwetenschappelijke onderbouwing, maar die wel tot gigantische en zelfs niet gespecificeerde kosten gaat leiden, mag verwacht worden dat de behoefte aan middelen alleen maar zal groeien. Omdat de EU zelf niet over deze middelen beschikt, moet er een strategie gevonden worden om anderen het benodigde geld uit de zak te kloppen.
rationeel
1
Afschaffen privaat geld

Dat tegen dit ‘beleid’ de weerstand op ons continent almaar groeit, is voor de ideologische voorvechters helaas reden om steeds meer de hakken in het zand te zetten. Niet voor niets wordt gesproken over het afschaffen van contant geld als middel om ook private bestedingen onder directe overheidscontrole te brengen. Het is naar mijn overtuiging slechts een kwestie van tijd voordat men ook de vrijheid om privé je geld naar eigen inzichten te beleggen aan banden zal willen leggen. Ongetwijfeld met een beroep op een fictie als het Orwelliaanse ‘algemeen belang’.
rationeel
1
Laura
@Chapiro

“Ben u er van bewust dat op het moment cashgeld uit de circulatie is en je aangewezen bent op je pinpas dat op dat moment je totaal geen rechten meer hebt. Politici kunnen dan alle bankrekeningen van u blokkeren en u dwingen het protest te staken!”
rationeel
1
De in deze column besproken problematiek wordt uitstekend – en in veel meer detail dan hier mogelijk – beschreven in Hoofdstuk 2 van Pensioenfonds, verzekeraar en maatschappelijk verantwoord beleggen, 2019, auteur mr. Onno de Lange (geen familie van de auteur).
Beperktedijkbewaking
0
quote:

rationeel schreef op 9 september 2020 11:06:

De EU is op jacht naar uw geld (2)

Financieel duurzaamheidsdirigisme

Kees de Lange

opiniez.com/2020/01/26/de-eu-is-op-ja...

Titelfoto: Ursula von der Leyen (vz. EC) en Charles Michel (vz. Europese Raad). Newsroom Europese Raad. Copyright: Europese Unie. Citaatrecht ex art 15a Auteurswet.

In deel 1 van dit tweeluik kwam aan de orde hoe de EU via regelgeving, waaraan afzonderlijke staten maar hebben te voldoen, de belastingbetaler in die landen op enorme kosten jaagt. In deel 2 beschrijft OpinieZ-auteur prof. Kees de Lange de manipulatieve wijze waarop de EU banken, pensioenfondsen en – dus – uw persoonlijke vermogen direct op de korrel neemt.
Negen maanden oud verhaal!
Je kopieerlust wordt steeds zieker.

voda
0
Het schuurt hevig tussen energietransitie en democratie

In Wijnjewoude bestaat verzet tegen een mestvergister, in Sellingerbeetse tegen een drijvend zonnepark, en oppositie tegen windturbines zie je overal. In heel Nederland zijn er groene-energieprojecten, in vrijwel heel Nederland is er weerstand van omwonenden. Toch komen de projecten er. 'Het wordt erdoor gedrukt.'

Er is geen objectieve rechtsgang.' Dat is een boude stelling, maar Rob Rietveld, directeur van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines (NLVOW), zegt het haast terloops. Rietveld heeft genoeg gezien: hij is al jaren betrokken bij verzet tegen windparken. 'Mensen gaan naar de Raad van State. Niet eens altijd omdat ze er vertrouwen in hebben, maar zodat ze kunnen zeggen dat ze er alles aan hebben gedaan.'

‘Mensen gaan niet naar de Raad van State omdat ze er vertrouwen in hebben, maar om te zeggen dat ze er alles aan hebben gedaan’
Rob Rietveld, directeur Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines

Hoe democratisch is Nederland? Vraag het aan mensen die dicht bij een windpark wonen en het antwoord laat zich raden. Niet. Zeker in het oosten van Drenthe, waar het rijk de regie heeft genomen, hebben mensen het gevoel dat ze zijn gebulldozerd. Een windpark met turbines van 210 meter, dat moest en zou er komen. Dat er mensen tussen wonen? Soit.

Vergeefs protest
En wat kan een omwonende? Naar de Raad van State stappen. Die houdt niet bij hoeveel procedures er worden gevoerd tegen zonneweides en windparken, maar tientallen zijn het zeker. Vooral grote windparken lokken protest uit. De procedure bij de Raad van State duurt zo een jaar.

Veel protest is tevergeefs. Althans, windparken N33 en Drentse Monden Oostermoer, windpark Fryslân, windpark Zeewolde: altijd zijn er bezwaren, stuk voor stuk zijn die terzijde geschoven. En bij het windpark waar de klacht wel gegrond werd verklaard, bij Geervliet onder Rotterdam, stonden de turbines allang te draaien.

Marginale toets
Is de Raad van State vooringenomen? 'We kijken naar het proces', zegt een woordvoerder van de hoogste algemene bestuursrechter van het land. Of een windpark leidt tot overlast, daarover oordeelt de Raad van State niet. Dat veel controversiële parken toch gebouwd kunnen worden, betekent dat zij de voorschriften allemaal hebben gevolgd.

'Een marginale toets', is het oordeel van Rietveld over de Raad van State. 'Die toetst niet op redelijkheid.' Volgens hem heb je daarmee geen kans dat je een windpark tegenhoudt. 'Doelstellingen, waar we hard aan werken, worden erdoor gedrukt.'

Dat steekt. En het ondermijnt het vertrouwen in de politiek, zeker in de landelijke gebieden waar de windparken komen. Dorpjes worden gemangeld door de staat. Door de 'hoge heren in Den Haag', die groots inzetten op groene energie, maar er zelf geen nadeel van ondervinden. Geen nadeel? Kom daar maar eens om in de lintdorpen in Drenthe.

Democratische legitimatie
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) publiceerde vorige week een studie naar de leefomgeving. Windparken worden er niet expliciet in genoemd, maar de conclusie luidt wel dat het 'voor de democratische legitimatie van beleid belangrijk is dat burgers zich in het beleid herkennen en gehoord worden'.

Oftewel: het vergt afstemming met de burger. 'Die moet niet het sluitstuk zijn van institutioneel overleg', stelt PBL-directeur Hans Mommaas. 'De burger is nog te weinig in beeld.' De conclusie van het PBL-rapport luidt dan ook: betrek de burger meer bij leefomgevingsbeleid.

Gemeente buitenspel
Wordt de omwonende nu aan de kant gezet? 'De neiging is om te zeggen dat het niet goed gaat, maar ik moet daar toch tegenin gaan', zegt Eefje Cuppen. Zij is hoogleraar Governance of Sustainability aan de Universiteit Leiden. Eerder, aan de TU Delft, deed ze onderzoek naar controverses bij energieprojecten.

Ze onderzocht het windpark bij de N33 in Meeden en de CO2-opslag in Barendrecht. Het plan was om CO2 op te slaan onder een woonwijk. Het ministerie van Economische Zaken en Shell keken 'puur technologisch en economisch' naar het project, zag Cuppen. Aanvankelijk zette het rijk de gemeente gewoon buitenspel.

Bewoners waren woedend. De risico's waren voor Barendrecht, terwijl de baten voor de bv Nederland waren. En hoe veilig was het om CO2 op te slaan op een plek waar mensen wonen, waar kinderen spelen? Het verzet zwol aan, politiek kwamen er steeds meer twijfels en na drie jaar besloot Den Haag het plan te schrappen. Sindsdien zijn er nergens in Nederland nog plannen om CO2 op te slaan onder de grond, althans op het vasteland.

Terreurdreiging
Tegenover dat soort miskleunen staan ook projecten waar het wél goed gaat, zegt Cuppen. Windpark Krammer, op de grens van Zuid-Holland en Zeeland, noemde zichzelf ‘het grootste burgerinitiatief van Nederland’. De ruim 4000 leden zijn zelf financier en eigenaar. Hoewel ook over dat windpark tot aan de Raad van State is geprocedeerd, geldt Krammer alom als succesverhaal. De tegenpool van Oostermoer in Drenthe, waar er zelfs terreurdreiging was.

'Je ziet dat energiemaatschappijen omgevingsmanagers hebben', zegt Cuppen. 'Dat zijn mensen die vaak echt hun best doen. Er komen gebiedsfondsen, zodat de opbrengsten ook ten goede komen aan de regio. Tien jaar geleden was dit soort managers er ook wel, maar draaide het meer om vergunningen.'

voda
0
Deel 2:

Verdwalen in bestuurslagen
Wordt daarmee geluisterd naar de omwonenden? Het blijft een versnipperd beeld, met als teneur dat er vooral veel problemen zijn. Windparken springen het meest in het oog, maar ook het verzet tegen zonneweides zwelt aan. Er zijn steeds meer akkers die vol staan met panelen. En met het Groningse gasdebacle nog gaande, is verzet tegen geothermie allerminst uitgesloten. Want ook bij aardwarmte wordt er geboord in de ondergrond en is er vrees voor een instabiele bodem.

Uiteindelijk gaat het om zaken als draagvlak en participatie. Lelijke woorden met een ongrijpbare connotatie, maar voor het slagen van groene projecten is steun van de omwonenden en de mogelijkheid voor hen om wat aan windturbines of zonneweides te verdienen onontbeerlijk.

Cuppen schetst een beeld van lokale overheden die met elkaar moeten spreken, met burgers en met bedrijven, en waar de centrale overheid soms ook nog doorheen dendert. Op een eindeloze manier is er contact tussen burger en overheid - inspraakavonden, brieven, campagnes - en toch verdwalen mensen soms in het veen van de bestuurslagen.

Regionale Energie Strategie
Binnenkort moeten dertig Nederlandse regio's plannen presenteren hoe ze gaan vergroenen. Dat is de Regionale Energie Strategie (RES). Bestuurlijk Nederland, zeker gemeentes en provincies, maakt dezer dagen overuren.

‘Wordt de burger wel gehoord in de Regionale Energie Strategie? Ik vraag het me af’Eefje Cuppen, hoogleraar Governance of Sustainability
'Wordt de burger wel gehoord in de RES? Ik vraag het me af', zegt Cuppen. De RES is omgeven met vraagtekens: vergroening is technisch zo complex dat er bij voorbaat al scepsis is of gemeentes over voldoende kennis beschikken om zo'n goede strategie uit te stippelen.

Energiedemocratie
Het gaat in de woorden van de hoogleraar om 'energiedemocratie en energierechtvaardigheid'. 'De discussie in beleid en wetenschap is steeds meer verschoven naar de maatschappelijke en morele aspecten van energietransitie.'

We moeten 'van grijzewittemannenparticipatie naar massaparticipatie', concludeerde postdoc-onderzoeker Shannon Spruit van de TU Delft. Minister Eric Wiebes stelde voor om burgers via een Participatieve Waarde Evaluatie massaal te betrekken bij energieprojecten. Sympathiek, maar de term is volstrekt niet uitnodigend.

Burgers erbij betrekken is ook ingewikkeld, zegt Cuppen. Zij vindt dat er veel van mensen wordt gevraagd. Zonnepanelen op huizen, woningen isoleren, energie besparen: velen doen er naar hartenlust aan mee, maar een grote groep heeft er helemaal geen boodschap aan.

Spanning
Dat is zowel begrijpelijk als problematisch. Het Klimaatakkoord van Parijs is getekend, Nederland heeft een energieakkoord, de kolencentrales zijn over tien jaar dicht, in de Noordzee verrijzen windparken, huizen moeten van het gas af: afgaand op de gangbare bespiegelingen ziet Nederland er over dertig jaar drastisch anders uit. Dat gaat hoe dan ook gebeuren, en dus komt er weerstand. De conclusie van Cuppen: 'Tussen CO2-reductie en democratie lijkt spanning te bestaan.'

fd.nl/economie-politiek/1355478/het-w...
38.980 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 ... 1945 1946 1947 1948 1949 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  19 apr
 Germany40^ 17.714,20 -0,13%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.904,14 -0,28%
 US30^ 37.851,00 0,00%
 Nasd100^ 17.004,48 0,00%
 US500^ 4.960,72 0,00%
 Japan225^ 37.028,48 0,00%
 Gold spot 2.392,50 0,00%
 EUR/USD 1,0655 +0,11%
 WTI 82,10 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront