TomTom « Terug naar discussie overzicht

Sept 2020: De Maand Van D Deals En Nieuwsberichten En Natuurlijk De Langverwachte Stijging Van De Koers olv Goddijn&Co

1.463 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
H. Berkhof
0
quote:

MvM! schreef op 10 september 2020 11:48:

[...]

Zielepiet!
Nu val je echt door de mand jochie.
H. Berkhof
0
quote:

sniklaas schreef op 10 september 2020 17:03:

[
Wie is toch die k.....likker die jou steevast van een AB (duimpje) voorziet?

Ik heb wel een idee.
H. Berkhof
0
quote:

Brouwer285 schreef op 7 september 2020 07:36:

Enfin, bestaat er nog wel iets van marktwerking? Indien een partij een index of aandeel naar beneden wil hebben dan wel omhoog is dat vooralsnog gewoon mogelijk en in een geval van een TT niet al te uitdagend. Zie het voorbeeld wat een softbank met de nasdaq kan doen. Of een groepje pubgangers in London met de oliemarkt in maart. Koersfluctuaties van honderden miljarden. Tamelijk bizar allemaal.
Nog even een verlate AB voor Brouwer285
sniklaas
1
quote:

Ikkenietweten schreef op 10 september 2020 21:15:

[...]

Wie is toch die k.....likker die jou steevast van een AB (duimpje) voorziet?

Ik heb wel een idee.
ik verdenk Harold, die is natuurlijk gebaat bij realistische feedback..
tatje
0
Ga mee met Kuiken.

Een realist pur sang :-)

En iemand die het ook begrijpt :-)

Ik word bijna ziek van die trollen, die op dit forum zitten.
H. Berkhof
0
quote:

sniklaas schreef op 10 september 2020 21:44:

[...]ik verdenk Harold, die is natuurlijk gebaat bij realistische feedback..
Ik verdenk iemand anders die niet de initialen HG heeft.
H. Berkhof
0
quote:

tatje schreef op 10 september 2020 21:48:

Ga mee met Kuiken.

Een realist pur sang :-)

En iemand die het ook begrijpt :-)

Ik word bijna ziek van die trollen, die op dit forum zitten.
Ik ga met je mee.
boem!
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 10 september 2020 18:35:

Als ik bewust niet naar de toekomst kijk en me puur op de koersontwikkeling richt dan is NA 2011 voor de diehards en true believers alle tijd geweest om schade uit eerdere jaren te herstellen dankzij de langdurige
volatiliteit met:

hoge en lagere koersen tussen €2,39 (23-9-2011) en €12,44 (7-12-2015)
en
hoge en lagere koersen tussen € 5,78 (19 sept 2018) en €11,81 (6-9-2019)

In 4 jaar tijd een verschil van 10,05 is 439%
In 1 jaar tijd een verschil van 6,03 is 104%

Wederom vloeken in de kerk van TT-fanatici:
in plaats van blindstaren op toekomstpersectief brengt sec kijken naar de actuele koersontwikkeling meer kansen op rendement.

Prachtig verhaal waarbij je eraan voorbijgaat dat de koersontwikkeling een gevolg is van de toekomstverwachting.

Nadat iedereen juigend op de banken had gestaan voor HG en hem niets dan lof werd toegezwaaid de eerste jaren na de IPO waardoor de koers op basis van dat sentiment was geexplodeerd naar 65 euro volgde de ontnuchtering door Google.
De aanval door Google resulteerde erin dat de gevierde gezonde atleet transformeerde in een zieke patient(4 euro)die zelfs werd doorverwezen naar de IC vanwege het acute levensgevaar(2,39 euro).

Na uit het ziekenhuis ontslagen te zijn bleek de oude atleet ook in zijn nieuw gekozen tak van sport over aanleg te beschikken.

De junior werd benaderd door de scouts van een aantal gerenommeerde clubs (overnamegeruchten 12,44 euro) maar koos ervoor zich in eigen omgeving verder te ontwikkelen.

De ontwikkeling bleek zo goed aan te slaan, dat men in afwachting van meer op eigen benen de oude transfersom benaderde( 11,81 euro) en toen viel de ontwikkeling stil.
Een blessure (Covid19) gooide roet in het eten en afgewacht moet worden of TT evengoed zo niet beter uit deze tegenvaller te voorschijn komt.

Iedereen heeft kunnen profiteren van de koersontwikkeling maar alleen indien je daarbij de juiste toekomstvoorspelling in huis had.

Faite vos jeux zou ik een ieder toe willen roepen die wil profiteren van de naderende koersontwikkeling.
Ik sta gepositioneerd met 15k stukken ad 4,70 euro(excl 44k aanloopverlies).

De oude highs van 12,44 en 11,81 waren mij veel te laag terwijl ik in de tussentijd wel mijn positie heb uitgebreid van 3k ad 4 euro naat 15k ad 4,70 euro.

Achteraf een koe in de kont kijken is makkelijk maar een juiste toekomstvoorspelling doen is vele malen moeilijker.

Ik denk dat er niemand het aandurft om TT af te waarderen voor de komende zes maanden itt de veelal negatieve berichten die ik hier op het forum tegenkom.

Disclaimer: ik zie jouw bodemvissen als een bevestiging van mijn betoog.
boem!
0
AB @Kuiken

Ben erg benieuwd wat het antwoord zal zijn van de westerse mogendheden.

Indien die niet snel overschakelen op het zo veilg mogelijk testen van AutDriv voorzie ik een grotere achterstand ontstaan op het gebied van AI-toepassingen voor de counterparts uit de westerse wereld tov Big-Tech uit China.
Jejo303
2
Weet niet of dit al geplaatst was? Hoe dan ook een interessant artikel.

TomTom wil het Netflix voor autonoom rijden zijn – de HD-kaarten zijn extreem precies, want een zelfrijdende auto moet tot op 20 cm een locatie kunnen bepalen

Herwin Thole

HD Maps van TomTom

De Nederlandse navigatiespecialist TomTom maakt enorm gedetailleerde kaarten voor zelfrijdende auto’s.

“Dit is de grootste markt waar we ooit in hebben gespeeld”, zegt Willem Strijbosch, hoofd autonoom rijden van TomTom.

De kaarten zijn tot op de centimeter nauwkeurig en houden zelfs rekening met de tektoniek van de aardkorst.

TomTom streamt de gegevens naar de auto tijdens het rijden op het juiste moment. “Wij zijn een soort Netflix van autonoom rijden”, aldus Strijbosch.

Bekijk de homepagina van Business Insider voor meer artikelen
Voor 2020 durft TomTom geen voorspelling te doen vanwege de coronacrisis, maar intern kijkt het bedrijf al veel verder. Tot wel een decennium vooruit.

“Wij hebben een horizon qua groei tot 2030”, zegt Willem Strijbosch, hoofd autonoom rijden bij de Nederlandse multinational tegen Business Insider. “De cyclus in de auto-industrie is langzaam. Wij zijn nu al aan het verkopen voor 2024.”

TomTom werd bekend door de losse navigatiekastjes, maar de verkoop daarvan neemt al jaren gestaag af. De divisie Telematics, die zich bezighoudt met voertuigvolgsystemen, werd begin 2019 verkocht.

Blijven over de locatiediensten. TomTom specialiseert zich onder meer in het maken van extreem gedetailleerde kaarten voor zelfrijdende auto’s. “Dit is de grootste markt waar we ooit in hebben gespeeld”, zegt Strijbosch.

De schattingen van marktonderzoekers lopen uiteen, maar duidelijk is dat de markt de komende jaren snel zal groeien, tot zeker enkele tientallen miljarden in omvang. Grote autofabrikanten als Daimler en techreuzen als Google storten zich op de ontwikkeling van autonome voertuigen.

En ook Intel ziet de potentie: in 2017 telde de Amerikaanse chipmaker 15 miljard dollar neer (15 keer de huidige beurswaarde van TomTom) voor Mobileye, een Israëlisch bedrijf dat met software, camera’s en sensoren autorijden veiliger wil maken.

TomTom ziet dus kansen en wil een centrale rol spelen in de markt voor autonoom rijden met zijn geavanceerde kaarten (al hebben niet alle analisten fiducie in die strategie). Business Insider sprak in januari op techbeurs CES met Strijbosch over de plannen van TomTom.

Zelfrijdende auto’s hebben veel sensoren aan boord. Heb je dan wel kaarten nodig?

Strijbosch: “Kaarten zijn onmisbaar, daar is de hele industrie het over eens. Dat is makkelijk te begrijpen als je een aantal voorbeelden bekijkt. Stel dat je op de snelweg rijdt met een snelheidslimiet van 120 km/u. Even verderop staat een bord dat de maximumsnelheid 100 km/u wordt, maar net op het moment rijdt er een vrachtwagen voor. De zelfrijdende auto ziet het bord niet en denkt dat je nog steeds 120 km/u mag. Dan ben je in overtreding en het is bovendien gevaarlijk. In een kaart zit dat soort informatie wel.”

“Ander voorbeeld. Camera’s kunnen bij een afrit bijna niet zien hoe scherp de bocht is. Mensen hebben dat ook: als je een afrit voor het eerst neemt, dan rem je vaak te laat. Kaarten weten precies hoe een bocht loopt en geven aan hoe hard je erdoorheen kunt.”

“Je kunt ook om de hoek kijken. Als je een kruising passeert waar het groen is, je slaat rechtsaf en meteen daarna is er weer een stoplicht. Dan weet de kaart dat je niet te hard door groen hoeft te gaan.”

“En als het slecht weer is, dan pikken sensoren veel informatie niet op. Op een kaart kun je alles zien en kilometers vooruitkijken. Kaarten zijn dus absoluut onmisbaar.”

Hoe gedetailleerd zijn de HD-kaarten van TomTom precies?

“Onze hogeresolutiekaarten zijn een op de centimeter nauwkeurige weergave van de werkelijkheid. Een vangrail, lantaarnpaal, verkeersbord, grasberm, doorgetrokken streep, tunnels, bruggen en viaducten, al dat soort dingen staan erin. Dat levert een soort vingerafdruk van de weg op.”

Is gps dan niet voldoende om te navigeren?

“Niet voor zelfrijdende auto’s. Dat is te onnauwkeurig. Je moet tot op 20 centimeter kunnen bepalen waar je bent en het liefst nog preciezer.”

Jejo303
1
Hoe komt TomTom aan de data voor de kaarten?

“De belangrijkste bron zijn onze eigen auto’s die rondrijden om data te verzamelen. Die zijn voorzien van allerlei sensoren, zoals laserradar, gewone radar, ultrasoonsensoren, meerdere gps-ontvangers en een hoop camera’s. Het is een soort mobiele landmeting. Je ziet weleens van die mensen staan met een statief en meetapparatuur. Dat doen wij, maar dan rijdend met 100 km/u.”

“Daarnaast krijgen we ook steeds meer cameradata uit auto’s die nu op de weg rijden. Veel auto’s hebben bijvoorbeeld een camera achter de achteruitkijkspiegel voor rijstrookassistentie. Wij krijgen niet de videobeelden, maar de verwerkte data die al is geïnterpreteerd in de auto. Daar kun je niet alles mee, want de data zijn minder precies. Maar je kunt er wel mee zien of er dingen zijn veranderd op de weg en zo gedeeltelijk updates van je kaarten doorvoeren.”

“Dan zijn er nog bronnen zoals wet- en regelgeving. Niet alles wat in een kaart staat, is namelijk zichtbaar op de weg. Waar een snelheidslimiet eindigt, staat vaak niet aangegeven. Daar zitten regels achter. En die moet je in elk land begrijpen. In Nederland is dat bijvoorbeeld dat de maximumsnelheid in de bebouwde kom 50 km/u is en daarbuiten 80.”

Zijn al die data opgeslagen in de auto of wordt de informatie via mobiele verbindingen verzonden?

“Dat wisselt per autofabrikant. Sommige willen het allemaal in de auto hebben. Volgens ons kun je het gewoon streamen. Wij zijn een soort Netflix van autonoom rijden. We streamen precies wat de auto nodigt heeft ernaartoe op het juiste moment.”

Kan een mobiele verbinding wel zo veel data wel aan?

“Ja, de hoeveelheid valt reuze mee. Een paar honderd MB per jaar voor de gemiddelde automobilist. Als je 20.000 km per jaar rijdt, pak je waarschijnlijk de auto naar kantoor. Datzelfde stuk hoef je niet iedere keer opnieuw te downloaden.”

“Wij houden bovendien een buffer aan. Bij Netflix kun je als je in het vliegtuig zit en geen bereik hebt vooruit downloaden. Dat kan ook met onze dienst Autostream. Daarmee kun je de relevante data voor de komende kilometers downloaden. Wij controleren regelmatig of die kaartdata is verlopen. Zo niet, dan download je het verschil.”

Wat als je geen bereik hebt?

“In Nederland komt dat nauwelijks voor, maar in Frankrijk bijvoorbeeld wel. Gelukkig is goed bekend waar geen dekking is, dus daar kun je op anticiperen door alvast die gegevens te downloaden.”

Willem Strijbosch
Wat is moeilijk voor de sensoren om te identificeren langs de kant van de weg?

“Verkeerslichten zijn niet zo makkelijk. Herkennen is niet het punt, wel de precieze locatie ervan bepalen. In de VS hangen ze soms aan draden gespannen over een kruispunt. Dan bewegen ze door de wind. Dat is misschien een halve meter, maar dat is te veel voor onze kaart.”

“Om even aan te geven hoe precies die zijn: wij nemen in onze berekeningen mee hoe de tektonische platen van de aarde verschuiven. Australië beweegt bijvoorbeeld ongeveer 7 centimeter per jaar naar het noorden. Daar zijn modellen van en die gebruiken wij voor onze kaarten.”

Hebben jullie al klanten voor de HD-kaarten?

“Ja, maar ik mag niet zeggen wie. De kaarten worden gebruikt voor zelfstandig rijden op level 2 en level 3, dus met mensen achter het stuur.”

“Er zijn ook nog rijhulpsystemen, of Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zoals de industrie ze noemt. Die worden ook steeds vaker ondersteunt door een kaart. In september hadden we meer dan 1 miljoen auto’s op de weg met onze ADAS-kaarten.”

Wat motiveert jou om de HD-kaarten te verbeteren voor autonoom rijden?

“Zelfrijdende auto’s hebben in potentie een grote maatschappelijk impact. Het is beter voor het milieu. Het maakt steden leefbaarder, omdat je niet al die geparkeerde auto’s hebt en de wegen smaller kunnen. En als je het doorrekent, wordt rijden goedkoper per kilometer, want onze auto’s staan nu 95 procent van de tijd stil.”

“Plus, je wint tijd terug. Stel je voor dat je voor wintersport een auto boekt op je smartphone, de stoelen staan naar elkaar toe en je speelt onderweg spelletjes met je kinderen. Vergelijk dat met tien uur rijden met jengelende kinderen achterin. Het is een zeer aanlokkelijk vergezicht.”

Hoe ver is zo’n robottaxi nog weg? De afgelopen jaren was er een enorme hype rond zelfrijdende auto’s, maar ondertussen zijn ze nauwelijks op de weg te zien.

“Het is een monsterklus. Je moet heel veel dingen oplossen, dat ziet iedereen nu wel. Een volledig zelfrijdende auto is op dit moment niet een vraag van wanneer, maar waar. In Phoenix, Arizona is Waymo (een dochterbedrijf van Google-moeder Alphabet, red.) daar dichtbij. Maar dat is in een buitenwijk met rechte, brede wegen en bijna nooit regen. Optimale omstandigheden dus. Het kan nog wel even duren voordat ze in Amsterdam op de grachten rondrijden.”

www.businessinsider.nl/tomtom-zelfrij...
NewKidInTown
0
OFF-Topic: voorbeurs ineens enorm hoge biedingen op Altice: 500k boven de 4.

Je zou zeggen dat daar iets aan de hand is. Vinger aan de pols.

En GEEN laat bij de turbo's LONG.

KOERS NOG NIET OPEN !!!
Wereldbelegger
0
Deze Tesla-killer is echt next level - en betaald met Saoedische oliedollars

Lucid Air

Auto-challenger Lucid Motors heeft vannacht eindelijk de Air onthuld: een elektrische auto die het spul van Tesla met gemak zoekrijdt. Een actieradius van 832 kilometer en in 2,5 seconde naar de 100? Vanaf 2021 kan de Air voor je deur staan, met dank aan ex-Tesla-ingenieurs en een sloot oliedollars uit Saoedi-Arabië.

bron:
www.sprout.nl/artikel/scaleups/deze-t...
Wereldbelegger
0
Hymer Galileo

Als we autonoom kunnen rijden met een auto, waarom dan niet met een camper? Volgens Hymer hoef je vanaf 2030 niet meer zelf achter het stuur te kruipen van een camper. De Duitse fabrikant heeft namelijk een concept van een zelfrijdende kampeermobiel: de Hymer Galileo.

bron:
www.autovisie.nl/nieuws/zes-campers-v...
tatje
0
Is dat een probleem !

Stel er wordt dit weekend een vaccin bekend gemaakt.

Dan zal de koers van TT ook naar de 9 gaan !!!

Koopt TT dan de resterende aandelen inkoop a 9 .

33 miljoen a 9 is 3,666 miljoen aandelen.

Ze hadden er al 2,3333 miljoen.

Totaal 6 miljoen aandelen en er waren er 1 jan 2020 800.000

Dus voor de opties en rsu aandelen 6,8 miljoen aandelen.

Stand opties 4.130 miljoen op 1 jan 2020

Stand rsu 1,3 miljoen op 1 jan 2020

Maar de RSU van 2019 word pas mei 2020 toegekend.

2020 nog 1 keer - 424000 plus 850000.

Dus eind 2020 1,7 miljoen rsu

2021 1,7 miljoen en 850000 granted.

Dus eind 2021 beschikbaar 6,8 miljoen.

opties 4,1 miljoen.
rsu 2,55 miljoen.

Maar er wordt nog gegranted over 2021 in 2022, een 850000 stuks rsu.

Snapt U het nog.

In 2020 worden er 850000 rsu aandelen gegranted , dat zijn bonussen uit 2019.

Blz 75 JV 2019.

In 2017 werden er voor werknemers 1.283.540 RSU aandelen toegekend.

Die worden in 3 jaar verwerkt
2018 - 427.838
2019 - 424.397
2020 - restant.

Er worden er dan rond de 850.000 toegekend elk jaar aan RVB en hoger management.

Logisch dat ze van opties naar RSU aandelen zijn gegaan.

Vanaf 2015 is de gemiddelde uitoefenprijs van de opties, boven de 7,50 euro.

Dan kun je ze beter op de beurs kopen.

Dus in 2019 hebben ze de boel omgegooid van opties naar RSU.
In 2019 werden er ipv opties, rsu aandelen toegekend over 2018 !!!!

Dus toen wisten ze al, dat de koers heel laag zou blijven :-)
Vive tu vida positivamente
0
Het zou mooi en niet meer dan terecht zijn als we vandaag boven de €7,00 sluiten!!
Mooi vrijdagmiddag bericht is welkom
Wereldbelegger
0
Mijn complimenten!
Daar heeft u van de week goed aan gedaan om in Altice te stappen.

quote:

NewKidInTown schreef op 11 september 2020 09:01:

OFF-Topic: voorbeurs ineens enorm hoge biedingen op Altice: 500k boven de 4.

Je zou zeggen dat daar iets aan de hand is. Vinger aan de pols.

En GEEN laat bij de turbo's LONG.

KOERS NOG NIET OPEN !!!
[verwijderd]
0
GPS Navigation Device Market: Growing Demand and Growth Opportunity | Bushnell, Garmin, TomTom

En het is echt van vandaag

primefeed.in/news/5101123/gps-navigat...

[verwijderd]
1
Vrijdag de dag van de rapporten. Hier uit een ander rapport:

According to this study, over the next five years the HD Maps market will register a 40.4%% CAGR in terms of revenue, the global market size will reach $ 3817.7 million by 2025, from $ 982.3 million in 2019

Hoe moeten we de uitspraken van HG over de CAGR TomTom dan zien?

redandblackonline.com/hd-maps-market-...
1.463 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 15:55
Koers 7,195
Verschil -0,080 (-1,10%)
Hoog 7,205
Laag 7,080
Volume 103.652
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront