BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM oktober 2020

2.904 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... 142 143 144 145 146 » | Laatste
innicksname
0
quote:

Beurs2021 schreef op 9 oktober 2020 12:03:

[...]
Duidelijk een gevalletje van natrappen door Noy terwijl je zelf boter op je hoofd hebt. Maar goed zowel Noy als van Wingerden zijn verdwenen. Wat er tot nu toe zeg maar eind 2020 gerealiseerd is, mag je op hun conto schrijven. Zowel de prachtige bouwwerken als de magere resultaten. Wat van Q1-2021 wordt gerealiseerd mag je op het conto schrijven van de nieuwe CEO en zijn crew. Met extra complimenten voor de voortvarendheid van de CFO gedurende de overgangsperiode. van oude naar nieuwe CEO.
Ja, dat wat Noy riep was niet heel chique, terwijl hij ook niet aangaf die boodschap al keer op keer te hebben doorgegeven aan Van W.
Pathetic Grunneger
0
quote:

RIZ schreef op 9 oktober 2020 11:12:

[...]

Onder leiding van VW is men begonnen met verbetering portefeuille en slechts aannemen van nieuwe projecten tegen betere marges. Je kunt veel van VW vinden, maar ik geloof echt dat hier keihard op gestuurd is de afgelopen jaren. Om die reden mogen we de aanname doen, dat het gros van lopende projecten en nieuwe contracten echt meer gaat opleveren en we dit terug zullen zien in resultaten. Mogelijk lopen er nog een aantal uit, maar stijgende lijn zouden we moeten zien.

Daarom zal de marge verbeteren, zodra Covid achter ons ligt en gaat BAM met het besparingsplan echt een betere periode in. LAnge termijn kan dus alleen maar beter worden
Helemaal eens Riz.
HenkdeV
0
quote:

innicksname schreef op 9 oktober 2020 12:03:

[...]
Het zou wel heel slecht zijn als na jaren van werken aan betere marges (als gevolg van risicoreductie) en roepen dat ze verbeteren, dit de komende jaren niet zou lukken. Het glas is daarom bij mij halfvol.
Het ging over de afgelopen (vW)jaren, die BAM naar de rand van de afgrond hebben gebracht. Solvabiliteit van 11% spreekt boekdelen.
Da Freeze
2
quote:

amice schreef op 9 oktober 2020 11:08:

Jawel ,HenkdeV,de risico’s op een. ,,mooi,, werk zijn inderdaad hoger dan die op het bouwen van een rijtje huizen. Maar die risico’s behoort een aannemer van te voren te onderkennen en daarom zijn marge te verhogen op dat soort werken. Ontwerpers en constructeurs worden ,,verliefd,, op zo’n ,,mooi,, werk en vergeten dat winstmakend de eerste prioriteit is
Sorry dat ik het zeg, maar jij begrijpt weinig van werken bij dergelijke grote aannemers.

Opdrachtgevers zoals bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, Prorail, het Rijk, Provincies en gemeenten bieden bouwplannen/ontwerpen aan waar aannemers zich op kunnen inschrijven.

Deze bouwplannen bevatten vaak hersenspinsels (of soms al mooi uitgewerkte ontwerptekeningen) waar aannemers hun offertes en werkplan op moeten baseren. Daarnaast is het zo dat sinds grote bouwprojecten als bijvoorbeeld de Noordzuidlijn de regels zijn aangepast waarbij het risico volledig bij de aannemer komt te liggen.

De achterliggende gedachte is dat de aannemers de specialist zijn en veel beter weten hoe je iets optimaal moet bouwen dan de opdrachtgever. Dat is ook zeker zo, alleen wordt in de praktijk nog altijd gekeken naar geld. Dus als aannemer 1 een aanbieding doet van één miljoen en aannemer 2 een aanbieding doet van 3 miljoen waarin ook alle mogelijke risico`s gedekt zijn, wordt toch vaak voor aannemer 1 gekozen.

In de praktijk gaan aannemers dus prijsduiken om de opdracht binnen te krijgen en dan later met meerwerk proberen de inkomsten te verhogen. Dit is niet wenselijk voor de aannemer (want die weet niet of hij geld gaat verdienen) en niet voor de opdrachtgever (die weet niet hoeveel geld er nog bij moet komen, terwijl begrotingen al gemaakt zijn voor meerdere jaren)

Het probleem is dat je een inschatting kan maken van risico`s, maar het onmogelijk is om daar een reële prijs aan te hangen. Een natte of een droge zomer kan al verschil maken bij de uitvoering van bouwprojecten. Risico inschatting bij bouwprojecten is net zo volatiel als risico inschatten in je beleggingsportefeuille. Duizenden factoren en risico`s te noemen, maar wat voor prijs moet je er aan hangen?
Kbg
0
[quote alias=RIZ id=12798490 date=202010091112]
[...]

Onder leiding van VW is men begonnen met verbetering portefeuille en slechts aannemen van nieuwe projecten tegen betere marges. Je kunt veel van VW vinden, maar ik geloof echt dat hier keihard op gestuurd is de afgelopen jaren. Om die reden mogen we de aanname doen, dat het gros van lopende projecten en nieuwe contracten echt meer gaat opleveren en we dit terug zullen zien in resultaten. Mogelijk lopen er nog een aantal uit, maar stijgende lijn zouden we moeten zien.

Juist, per toeval liep ik 9 april 2019 een bijeenkomts van bam binnen. Ze hadden het onderwerp : meer winst. Dus ze zijn al even bezig.
Pathetic Grunneger
0
Het meest bizarre is, dat er beleggers zijn, die negativiteit t.a.v. BAM ten toon spreiden en dat continue herhalen. Hoewel dat op zich is nog niet eens zo bizar is want een ieder heeft het recht om zich een mening te vormen en te uiten over welk bedrijf dan ook. Het bizarre is het eerder genoemde hersenspinsel dat je van een bedrijf dat je zo slecht vindt, je toch aandelen van dat bedrijf koopt en bijkoopt. Onze lieve heer heeft rare kostgangers :-)
HenkdeV
0
quote:

Beurs2021 schreef op 9 oktober 2020 12:27:

Het meest bizarre is, dat er beleggers zijn, die negativiteit t.a.v. BAM ten toon spreiden en dat continue herhalen. Hoewel dat op zich is nog niet eens zo bizar is want een ieder heeft het recht om zich een mening te vormen en te uiten over welk bedrijf dan ook. Het bizarre is het eerder genoemde hersenspinsel dat je van een bedrijf dat je zo slecht vindt, je toch aandelen van dat bedrijf koopt en bijkoopt. Onze lieve heer heeft rare kostgangers :-)
Alles samenvattend wordt het advies “Strong Buy” herhaald met als koersdoel 9-10 euro in 2019.

Ach wat tegenwicht tegen dit soort postings lijkt mij welkom:-).
HenkdeV
0
quote:

Beurs2021 schreef op 9 oktober 2020 12:44:

Bizar dat je je aangesproken voelt terwijl het niet over jou ging :-)
Ik neem het gewoon op voor de pessimisten, meestal zijn het trouwens realisten.
En daar waar jij al jaren de plank misslaat met jouw voorspellingen, zitten de realisten een stuk dichter bij de waarheid. En daarom is het goed dat zij er zijn.
innicksname
1
quote:

Da Freeze schreef op 9 oktober 2020 12:13:

[...]

Sorry dat ik het zeg, maar jij begrijpt weinig van werken bij dergelijke grote aannemers.

Opdrachtgevers zoals bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, Prorail, het Rijk, Provincies en gemeenten bieden bouwplannen/ontwerpen aan waar aannemers zich op kunnen inschrijven.

...

Dat is dus precies de reden waarom er weer wat meer kennis van bouwtechnische zaken bij de partijen die de opdracht uitzetten. Daarover beschikte de overheid in het verleden, maar onder leiding van bepaalde politieke partijen is daarvan afscheid genomen onder de noemer 'marktwerking'.
RIZ
0
quote:

HenkdeV schreef op 9 oktober 2020 11:30:

[...]

Of dat inderdaad is gebeurd/gelukt (betere marges), moet nog blijken.
Dat weet jij niet en ik niet.

Henk, dit soort dooddoeners heeft echt niemand wat aan. Als je de hele discussie wilt beperken tot wat 100% zeker is dan is het snel klaar op dit forum. Je kunt niet ontkennen dat het zeer aannemelijk is dat dit probleem de volle aandacht heeft gekregen in de afgelopen jaren, maar dat er enige vertraging zit in het effect hiervan op de cijfers. Met name omdat oudere projecten nog lang kunnen nawerken op winstgevendheid. Naar mate deze uitfaseren en nieuwe projecten met hogere marges de overhand krijgen, zul je een verbetering zien in de bruto marge.

Netto marge is een ander verhaal, net zoals omzet, maar bovenstaande is een zekerheid. Of ben jij Soms zo’n flat-earther die alles in twijfel trekt?
innicksname
1
quote:

Beurs2021 schreef op 9 oktober 2020 12:27:

Het meest bizarre is, dat er beleggers zijn, die negativiteit t.a.v. BAM ten toon spreiden en dat continue herhalen. Hoewel dat op zich is nog niet eens zo bizar is want een ieder heeft het recht om zich een mening te vormen en te uiten over welk bedrijf dan ook. Het bizarre is het eerder genoemde hersenspinsel dat je van een bedrijf dat je zo slecht vindt, je toch aandelen van dat bedrijf koopt en bijkoopt. Onze lieve heer heeft rare kostgangers :-)
Negatief, teleurgesteld, etc. Er zijn redenen genoeg te bedenken waarom mensen zich afvragen of BAM het lek boven krijgt en kritische berichten plaatsen. Maar kritisch is niet per sé negatief (zoek maar op).
Overigens is het continu en niet continue.
Rare kostgangers te over in deze wereld. Sommige schoppen het zelfs op een min of meer legale manier tot president.
HenkdeV
0
quote:

RIZ schreef op 9 oktober 2020 12:56:

[...]
Henk, dit soort dooddoeners heeft echt niemand wat aan. Als je de hele discussie wilt beperken tot wat 100% zeker is dan is het snel klaar op dit forum. Je kunt niet ontkennen dat het zeer aannemelijk is dat dit probleem de volle aandacht heeft gekregen in de afgelopen jaren, maar dat er enige vertraging zit in het effect hiervan op de cijfers. Met name omdat oudere projecten nog lang kunnen nawerken op winstgevendheid. Naar mate deze uitfaseren en nieuwe projecten met hogere marges de overhand krijgen, zul je een verbetering zien in de bruto marge.

Netto marge is een ander verhaal, net zoals omzet, maar bovenstaande is een zekerheid. Of ben jij Soms zo’n flat-earther die alles in twijfel trekt?
Riz, bij beleggen is nooit iets 100% zeker en daar kan ik prima mee leven. Maakt beleggen misschien daarom wel zo boeiend. Ik zie gewoon hoe vW het de afgelopen jaren heeft gedaan bij BAM en daar krijg ik het niet warm van. Realiseer mij best wel dat daar soms ook een stuk overmacht bij komt kijken.

Bij beleggen moet je niet te gauw zaken voor waar en zeker aannemen, want dan kom je bedrogen uit. BAM is daar een "prachtig' voorbeeld van. Er is de afgelopen jaren keer op keer beterschap beloofd, met als resultaat een koers van iets meer dan 1 euro.

Volgens mij kun je pas iets zinvols over de toekomst van BAM zeggen, nadat de nieuwe man alles tegen het licht heeft aangehouden. Ik hoop dat dat voor de derde kwartaalcijfers gebeurd.

Ga er nog steeds vanuit dat BAM de zaak weer op de rails krijgt en daarom hou ik mijn huidige aandelen aan.
innicksname
0
quote:

HenkdeV schreef op 9 oktober 2020 13:11:

[...]

BAM is daar een "prachtig' voorbeeld van. Er is de afgelopen jaren keer op keer beterschap beloofd, met als resultaat een koers van iets meer dan 1 euro.

Op zich ook een hele prestatie.
HenkdeV
0
quote:

innicksname schreef op 9 oktober 2020 13:33:

[...]
Op zich ook een hele prestatie.
Een wanprestatie is ook een prestatie:-).
GMMRG
0
Tartessos
0
www.omgevingsweb.nl/beleid/kamerbrief...

Overheid heeft eerste-tranche-woningbouwimpuls vastgesteld. Heel veel woningen.

De tweede tranche is in de maak.
Lees de link bijbehorende brief.

Komende jaren gaat BAM zijn handen vol krijgen aan risicoloze en winstgevende projecten..

HenkdeV
0
quote:

Tartessos schreef op 9 oktober 2020 14:03:

www.omgevingsweb.nl/beleid/kamerbrief...

Overheid heeft eerste-tranche-woningbouwimpuls vastgesteld. Heel veel woningen.

De tweede tranche is in de maak.
Lees de link bijbehorende brief.

Komende jaren gaat BAM zijn handen vol krijgen aan risicoloze en winstgevende projecten..


Jij vergeet de afsluitdijk en de tunnel Denemarken-Duitsland enz. enz..
Kortom: ook weer zo'n eenzijdig verhaal.
€d_Modus Vivendi
0
quote:

Tartessos schreef op 9 oktober 2020 14:03:

www.omgevingsweb.nl/beleid/kamerbrief...

Overheid heeft eerste-tranche-woningbouwimpuls vastgesteld. Heel veel woningen.

De tweede tranche is in de maak.
Lees de link bijbehorende brief.

Komende jaren gaat BAM zijn handen vol krijgen aan risicoloze en winstgevende projecten..


het is een bijdrage
Nu de vergunningen nog
Pathetic Grunneger
0
Iedereen mag de realist zijn, die die denkt te zijn maar negatief zijn over BAM en dan toch BAM kopen kent een ander woord dan realist :-)
2.904 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... 142 143 144 145 146 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 3,900
Verschil -0,120 (-2,99%)
Hoog 4,036
Laag 3,870
Volume 691.847
Volume gemiddeld 1.429.711
Volume gisteren 825.674

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront