TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2020 (aandeel is niet goedkoop, maar spotgoedkoop)

2.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 ... 100 101 102 103 104 » | Laatste
Jimpy
5
quote:

boem! schreef op 15 oktober 2020 17:03:

[...]

Weet wel wat je hiermee zegt het 2 a 3 jaar opschuiven met als ijkpunt 2021 laat A&E een omzet realiseren van 495 mio niet in 2021 maar pas in 2023-2024.

Ik verwacht in 2021 een omzet van A&E van minimaal 485 mio.
Enterprise 175 mio met een operationele omzet bij Automotive van 345 mio( 90% van 381 uit 2019) wat een IFRS omzet oplevert van 310 mio.

Men heeft wel flink ingeleverd maar de afgegeven outlook voor de CAGR was te laag vastgesteld waardoor de oude targets zonder Corona met twee vingers in de neus gehaald zouden worden.

Jij zit er met je verwachtingen werkelijk altijd naast , maar blijf je vooral rijk rekenen.
Onderstaande tekst is van jou Boem ( 21 juli) , wie neemt wie nu in het ootje ?

Dat het merendeel van de analisten zich in het ootje heeft laten nemen vwb de omzetten zal hen nu wel duidelijk zijn indien zij daarvoor de tijd krijgen om een analyse uit te voeren naar hun projectie en de actuals bij de omzet van Automotive en zo niet dan komen zij daar wel achter bij de 3q met als climax de 4q cijfers.

Vwb omzet moet je bij TT automotive kijken naar de operationele omzet ipv de gerapporteerde.
Dit zal ertoe leiden dat de koersdoelen van de analisten worden aaangepast waarbij de gevolgen op deze omzet door Corona ook beter te beoordelen zijn na verloop van tijd.

Koersdoelverhogingen tot aan het einde van het jaar naar 15 euro lijken mij meer voor de hand te liggen dan de 9 euro waar @Wies over rept.
tatje
0
Ze pakken jullie de aandelen af.

misschien 90% vestzak broekzak.

en 5% van ons denkelijk.

5% van 2 miljoen ( gisteren en vandaag ) is 100.000 en misschien houden ze daarvan 50000 over.

En die liggen in het boekje van de LP.

Die grote jongens handelen niet zelf in ons boekje.

Mooi zooitje zou dat worden.

Geven een order aan de LP en wachten netjes op hun beurt.

Zijn meerdere plekken waar in wordt gehandeld in TT.

Misschien op dit moment ergens een transactie aan 8.

Je wilt ze hebben, bij de LP betaal je misschien 0,50 tot 1 euro meer per aandeel meer.

Ik zie op dit moment, dat ze de aandelen TT graag willen hebben.

Ik zie Goldman sachs asset management per eind aug

471446 aandelen verandering in aug 289423.

Blackrock Advisors ( UK ) limited.

aandelen per 30 aug 123.146 verandering in aug 1.316.005 zeg maar 1%

Van ons !!

Laat me niet lachen.

Zonder echte reden ging USG van 12,50 naar 5
Zonder reden ging CXP van 7 naar 3,5

Volgens mij liet Ketchup het volgende zien.

Was geloof ik Nestle.

Die kochten een bedrijf dat eerst een koers had van 32 en toen naar 12 , ging voor 34.

Ik zeg niet, dat er geen grote jongens zijn, die gedurende een jaar 1% op ons beursje opbouwen.

Intangible assets einde, eind 2022
PPE einde, eind 2022.

In 2023 is de D en A nog 15 van lease.

2021 D en A 80, als ze dit ook in 2022 doen, dan geldt bovenstaand :-)

Ik wacht wel, ondanks dat het lang duurt !

Wacht op het transcript bij TT.

sniklaas
4
@TOM2, 2020-Q3; Automotive operational revenue decreased by 33% to €59 million

Martin, enne inmiddels de positie aan het reduceren?

[quote alias=boem! id=12651601 date=202008132353]
[...]

Ik ga ervan uit dat het negatieve effect veroorzaakt door Corona 25% bedraagt waardoor de productieomzet bij Automotive blijft steken op 85 mio.

Omdat de "voorziening" deferred long in wezen een voorziening van uitgestelde winst betreft maak ik me niet meer druk om de IFRS boeking.

Indien de Q3 cijfers qua operational revenue afwijken van die door mij geschatte 85 mio zal ik mijn prognose daarop aanpassen en dat heeft uiteraard effect op de door mij aan TT toegekende koerswaarde.

Indien het opwaarts potentieel daardoor zou dalen tot onder de 100% van de dan geldende koers zal ik dat hier op dit forum direct melden met de aanvullende mededeling dat ik de casus TT volledig verkeerd heb gelezen en mijn belang ga afbouwen.
VanillaSky
1
Wat een geweld, en met fors volume naar beneden vandaag, had dat niet zo extreem verwacht.

Vermoed toch dat de fantasie er nog wat uitloopt nu Harold daadwerkelijk heeft gezegd de groepsomzet word ca 530mio dit jaar. Hoop op een flinke opsteker en herstel in omzet met nog 2 maanden te gaan is nihil.

Denk dat langzaam toch wel begint in te dalen dat het bedrijf op zeker nog een tweetal jaren een vrijwel vlakke omzet in 500-550 mio gaat laten zien. In 2023 zou er dan echt groei moeten komen - ALS de worst niet weer verhangen word natuurlijk.

DerksVisie
2
quote:

sniklaas schreef op 15 oktober 2020 21:17:

@TOM2, 2020-Q3; Automotive operational revenue decreased by 33% to €59 million

Martin, enne inmiddels de positie aan het reduceren?

[quote alias=boem! id=12651601 date=202008132353]
[...]

Ik ga ervan uit dat het negatieve effect veroorzaakt door Corona 25% bedraagt waardoor de productieomzet bij Automotive blijft steken op 85 mio.

Omdat de "voorziening" deferred long in wezen een voorziening van uitgestelde winst betreft maak ik me niet meer druk om de IFRS boeking.

Indien de Q3 cijfers qua operational revenue afwijken van die door mij geschatte 85 mio zal ik mijn prognose daarop aanpassen en dat heeft uiteraard effect op de door mij aan TT toegekende koerswaarde.

Indien het opwaarts potentieel daardoor zou dalen tot onder de 100% van de dan geldende koers zal ik dat hier op dit forum direct melden met de aanvullende mededeling dat ik de casus TT volledig verkeerd heb gelezen en mijn belang ga afbouwen.
De casus TomTom is een start-up zonder backup van durfkapitaal wie net zoals alle andere "unicorns" eerst de markt wil veroveren alvorens er geld verdiend kan worden.

Vandaar de alsmaar terugkerende "no financial details provided" paragraaf.

TomTom doet mee met Microsoft, Huawei, Uber, Nvidia om de broodnodige data te bemachtigen maar verdiend hier uiteraard geen Penny aan maakt er waarschijnlijk nog groot verlies op zelfs omdat ze overal de software op de klant moeten aanpassen. Zie als voorneeld bij de cijfers het stuk over Maserati. (Hoeveel auto's maakt dat merk nou?)

Goed ik blijf erbij Harold wil de boeken in als entrepreneur op hetgebied van de zelfrijdende auto. Hij moet hiervoor concurreren met de allergrootste techbedrijven ter wereld (Google en nu ook Apple) De markt vertrouwt dit niet vandaar de alsmaar dalende koers. Die denkt dat de cash dat zich nu in het bedrijf bevindt compleet vernietigd wordt door HG. Daardoor kan de koers nog steeds lager (onbelegbaar zoals PostNL een half jaar geleden)

Maar op een gegeven moment komt er een punt dat HG het opgeeft of dat zijn strategie blijkt te werken. Bij opgave kan die wellicht nog de belangrijke data verkopen voor een "fare" price. Bij "the winner takes it all" gaat het bedrijf geld verdienen als water.

Op zich best wel een interessante casus om in te beleggen. Je moet alleen een horizon hebben van minimaal 5 jaar en de kans is redelijk groot dat Google dit zoals altijd wint.

H. Berkhof
0
quote:

Acceleratie schreef op 15 oktober 2020 14:12:

Exact gelijk koersverloop als naar q2 cijfers. Best knap.
Bij tt niks zonder reden/doel
En wat gebeurde er op de 3e dag?
sniklaas
0
quote:

DerksVisie schreef op 15 oktober 2020 22:30:

[...]

De casus TomTom is een start-up zonder backup van durfkapitaal wie net zoals alle andere "unicorns" eerst de markt wil veroveren alvorens er geld verdiend kan worden.

Vandaar de alsmaar terugkerende "no financial details provided" paragraaf.

TomTom doet mee met Microsoft, Huawei, Uber, Nvidia om de broodnodige data te bemachtigen maar verdiend hier uiteraard geen Penny aan maakt er waarschijnlijk nog groot verlies op zelfs omdat ze overal de software op de klant moeten aanpassen. Zie als voorneeld bij de cijfers het stuk over Maserati. (Hoeveel auto's maakt dat merk nou?)

Goed ik blijf erbij Harold wil de boeken in als entrepreneur op hetgebied van de zelfrijdende auto. Hij moet hiervoor concurreren met de allergrootste techbedrijven ter wereld (Google en nu ook Apple) De markt vertrouwt dit niet vandaar de alsmaar dalende koers. Die denkt dat de cash dat zich nu in het bedrijf bevindt compleet vernietigd wordt door HG. Daardoor kan de koers nog steeds lager (onbelegbaar zoals PostNL een half jaar geleden)

Maar op een gegeven moment komt er een punt dat HG het opgeeft of dat zijn strategie blijkt te werken. Bij opgave kan die wellicht nog de belangrijke data verkopen voor een "fare" price. Bij "the winner takes it all" gaat het bedrijf geld verdienen als water.

Op zich best wel een interessante casus om in te beleggen. Je moet alleen een horizon hebben van minimaal 5 jaar en de kans is redelijk groot dat Google dit zoals altijd wint.
met die horizon zit het wel snor, zit erin sedert 2015, dit is dus mijn 6e jaar en voor m’n gevoel nadert het einde van @TOM2 avontuur aan de beurs.

De grootste blunder van Harold is het gegeven dat @TOM2 geen aansluiting, onderdak heeft gevonden bij een wereldspeler van naam en faam, dan zaten wij aandeelhouders al lang op rozen met koersen (of de centen) die ruimschoots de investeringen gedaan door de jaren heen van 66 euro p/a overtroffen, nu is dat een gepasseerd station en moeten wij genoegen nemen met een fractie van dit bedrag..

Van AMX naar AEX weer terug naar AMX afgezakt naar ASCX, de noodzaak van een beursnotering is verdwenen dus de achterdeur kan worden geopend om te verdwijnen van de beurs.

Beleggen in @TOM2 enkel met de centen die je kunt missen en wellicht morgen nog een dag om goedkoop extra stukken in te slaan, wie weet krijg ik Martin’s afgesproken stukken in mijn bezit!

En het zou mooi zijn wanneer de 6 euro van maart met ruime volumes nog aan de beurt komt.
Vanaf volgende week weer terug in de wachtkamer van dit TOMTOM theater en wacht weer op het volgende sporadische handelsmomentje.
[verwijderd]
0
Oebababoela
2
quote:

bikkelharde winst schreef op 15 oktober 2020 17:50:

[...]
Harold lacht zich echt suf als ie dit leest.
Zegt alleen maar uh.uhuh....eh......mijn dochter kwam niet bij! Ze zei, die man spreekt nog slechter Engels dan jij pa! (en mij English is al very shitty)!
En die man is CEO?
H. Berkhof
0
quote:

NewKidInTown schreef op 15 oktober 2020 15:51:

OFF-Topic: Fugro doet het "ook niet best" -16,00% vandaag, vanaf kort na 3en.

Claimemissie ?
Heb je die blunder gemist?
H. Berkhof
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 15 oktober 2020 17:44:

Harold, ik vind het grote schande hoe je gisteren twijfelachtig hebt gecommuniceerd en totaal maar dan ook totaal niets onderneemt om aandeelhouderswaarde te creëren!!!

Van €7,49 ( plus 7%) in de ochtend naar een koers van €6,34 vandaag is ongehoord, ongekend, verwerpelijk!
UBS, ING positief, Uber even nabeurs positief berichten om daarna te zwijgen en twijfelachtig te communiceren!

Als je op een dirty aanstuurt verlos ons dan morgen van dit vervloekte aandeel en bied €12,- om het verlies van de trouwe (long) beleggers te verzachten.
Genoeg is genoeg Harold!

Misschien heeft ome Harold Wereldbelegger nog wel een lolly voor jou.
boem!
0
quote:

win some... schreef op 15 oktober 2020 18:09:

[...]

2019 operational revenue was 381 mio, 2019 IFRS-omzet was 266 mio, Deferred Automotive nam dus toe met 115 mio.

Bij een operational revenue van 345 mio, lijkt me 310 mio IFRS omzet wat aan de hoge kant. Dit zou immers impliceren dat deferred Automotive met slechts 35 mio toeneemt.

Zelf in het 'slechte' jaar 2020 zitten we YTD al op 25 mio toename bij deferred Autmotive, terwijl het beste kwartaal qua operational revenue nog moet komen.
Daar zit hem nu het verschil.
In de afgelopen jaren is er dusdanig veel naar de "uitgestelde" omzetpot geboekt dat die uitgestelde omzet meer en meer begint bij te dragen aan de gerapporteerde omzet.
Deze produductieomzet is de feitelijk gefactureerde en in geld ontvangen omzet, de toepassing van deferred dient veel meer een fiscaal doel(het uitstellen van belasting) dan het juist kwantificeren van de kosten verbonden aan de garantieperiode van het verkochte product.
De totale cash kosten in een jaar bedragen ca 500 mio.
Dit betreft alle kosten dus ook de aan garantie betaalde kosten voor afgeleverde producten.
Een simpele vraag: Hoe hoog schat jij de kosten in die in verband staan met ontwikkeling nieuwe producten, de kosten om het bedrijf zelf te laten draaien en de kosten die kleven aan garantie verplchtingen.
Ik zelf schat die niet hoger in dan 5% maar zelfs bij een 10-15% aandeel in de kosten geeft de voorziening een te hoge waarde aan.
In dat "negatieve" scenario zou er een voorziening aan garantieverplichtingen moeten zijn van 150 mio 225 mio (indien je daar een garantieperiode van 3 jaar in opneemt).
De voorziening bedraagt per 30 sept 2020 nl 307,5 mio bij Automotive.

Ik concentreer me op de FCF waardoor voor mij versnelde of vertraagde afschrijvingen , het al of niet activeren van R&D kosten of het verdelen van geboekte dan wel uitgestelde omzet geen verschil uitmaakt.
Het is het verschil in de kas dat overblijft na alle feitelijk ontvangen en betaalde bedragen en dat bedrag zegt mij meer over de financiele staat van het bedrijf en de resultaten die er zijn geboekt in de periode dan welk ander financieel overzicht dan ook.

Het enige wat ik hier nog aan toevoeg is mijn inschatting van de mutatie in de garantieverplichtingen (3 x 5% x 500 mio) 75 mio tov bijv 60 mio bij een kasuitgave van 400 mio.

Bij een vollopende uitgestelde omzet zal op enig moment de IFRS omzet de prod omzet gaan benaderen.
Ik ga er in mijn berekeningen vanuit dat de prodomzet voor 30% wordt geboekt in het jaar zelf 30% in het jaar daaropvolgend en de overige omzet ad 40% vrijvalt in 5 jaar op basis van 4% jaar+1, 8%, 8%, 8%, 8% en 4% in jaar+6.

Het terugrekenen van prod omzet naar IFRS omzet wordt bijna onmogelijk gemaakt door verschuivingen in de verdeling korte en lange termijn uitgestelde omzet bij aanpassingen van de looptijd.
Ik concentreer me daarom enkel op de gefactureerde omzet en zie wel wanneer TT die omzet verantwoordt en geef daarnaast aandacht aan het backlog omdat daarin de IFRS omzetten van TT worden vermeld van de afgesloten contracten.

De verhoging naar 1,8 miljard per 1 jan van 1,6 miljard per 30 juni geeft ook aan dat het met de te boeken ifrs-omzetten wel goed komt.
Bij een doorlooptijd van 4-5 jaar komt daar een constante stroom aan IFRS omzet uit van 360-450 mio en dat is de omzet van bestaande contracten tegen de calculatorische waarde die daaraan is toegekend.
boem!
0
Voor degenen die het basiselement van beleggen uit het oog zijn verloren.

Je belegt in een bedrijf om daar op termijn dividendbetalingen op terug te ontvangen.

Dat die dividendbetalingen houdbaar moeten zijn is voor mij een allereerste vereiste.

De markt heeft onder aanvoering van banken dat houdbaarheidselement zodanig verwaarloost dat het enkel UITBETALEN van dividend de koersen al in beweging zet.
Dat hiermee onvoldoende aandacht is uitgegaan naar de overige opties om de positieve FCF aan te wenden is volgens mij de belangrijkste reden voor de deplorabele staat waarin veel bedrijven nu verkeren.
Dat het mogelijk uitbetalen van dividend bij PostNL op een positieve ontvangst mag rekenen is daarvan een treffend voorbeeld.
Niemand maakt zich zorgen over het negatieve eigen vemogen of de hoge schuldenlast laat staan de noodzakelijke investeringen in e-commerce waarvoor het bedrijf zich geplaatst ziet.
Neen er wordt mogelijk 20 cent dividend uitbetaald over 2020 omdat de FCF daarvoor ruimte biedt.
Dat deze positieve FCF voor een groot gedeelte voortkomt uit de Coronauitbraak wordt snel terzijde geschoven evenals de op de balans prijkende Goodwill door de overname van Sandt.

Het getuigt niet van veel inzicht om TT af te schilderen als looser.
TT geeft in haar strategie aan om een double digit FCF na te streven.
Hoewel zij daarin al een aantal jaren in geslaagd zijn wordt men nu op de harde feiten gedrukt door Corona. Ipv van een positieve FCF van 50 +50 mioSBB geeft men voor dit jaar een FCF af van -47 + 17 SBB.
Het verschil ad 97 mio valt te verklaren uit de lagere prodomzet bij Automotive.

Voor 2021 rekent men weer met een positieve FCF.

De arrogatie bii ons als huis en tuin keukenbeleggers om durfkapitalisten als de FF de maat te willen nemen is bijna lachwekkend te noemen.
Zij geven gedetailleerd aan op welke FCF zij rekenen, zij zijn op de hoogte van de commerciele waarde die de assets nu vertegenwoordigen en als grootbeleggers zijn zij ook op de hoogte van de waarde van dividendbetaling.
Zij weten als geen ander dat een houdbaaar dividend een waarde vertegenwoordigd van 20-30 keer. (Nb het uit te betalen dividend bij PostNL zou daarmee een koers rechtvaardigen van 4 a 6 euro).

De controle door de FF over de te volgen strategie geeft geen enkele PE of andere partij ook maar enige kans op een overval.

Wij zullen het daarom moeten doen met de resultaten die TT ons zal tonen qua FCF en geduld moeten opbrengen wanneer zij het moment daar vinden om dividendbetalingen op te starten.

Alleen al de gedachte dat de FF's bij TT niet in staat zijn om de waarde van dividendbetaling niet te kennen is er een die ik niet goed kan plaatsen evenals de druk die zij zouden moeten voelen omdat de markt deze waarde nog niet heeft ingeprijst in de koers.

Zij gaan voor maximalisatie van de koers en gebruiken de commerciele waarde van de assets slechts als achtervang.

Hiermee zeg ik niet, dat TT een succes wordt ik geef slechts aan hoe je de waarde van TT behoort te benaderen.

De reeele waarde van ieder bedrijf wordt bepaald door de houdbare dividendbetaling in de toekomst nadat de benodigde investeringen zijn gemaakt en de finaciele weerbaarheid zijn aandeel heeft mogen ontvangen uit de gerealiseerde FCF.

Je kunt natuurlijk de oogkleppen ophouden en niet de waarde zien bij een commerciele verkoop van de assets of erger nog het potentieel dat aan waarde ontsloten wordt indien het aanwezige potentieel aan dividendbetalingen wordt benut maar dan houdt voor mij elke zinnige inhoudelijke discussie op en wens ik de IFRS tuurders veel succes toe met hun beleggingsactiviteiten.

boem!
0
quote:

DerksVisie schreef op 15 oktober 2020 22:30:

[...]

De casus TomTom is een start-up zonder backup van durfkapitaal wie net zoals alle andere "unicorns" eerst de markt wil veroveren alvorens er geld verdiend kan worden.

Vandaar de alsmaar terugkerende "no financial details provided" paragraaf.

TomTom doet mee met Microsoft, Huawei, Uber, Nvidia om de broodnodige data te bemachtigen maar verdiend hier uiteraard geen Penny aan maakt er waarschijnlijk nog groot verlies op zelfs omdat ze overal de software op de klant moeten aanpassen. Zie als voorneeld bij de cijfers het stuk over Maserati. (Hoeveel auto's maakt dat merk nou?)

Goed ik blijf erbij Harold wil de boeken in als entrepreneur op hetgebied van de zelfrijdende auto. Hij moet hiervoor concurreren met de allergrootste techbedrijven ter wereld (Google en nu ook Apple) De markt vertrouwt dit niet vandaar de alsmaar dalende koers. Die denkt dat de cash dat zich nu in het bedrijf bevindt compleet vernietigd wordt door HG. Daardoor kan de koers nog steeds lager (onbelegbaar zoals PostNL een half jaar geleden)

Maar op een gegeven moment komt er een punt dat HG het opgeeft of dat zijn strategie blijkt te werken. Bij opgave kan die wellicht nog de belangrijke data verkopen voor een "fare" price. Bij "the winner takes it all" gaat het bedrijf geld verdienen als water.

Op zich best wel een interessante casus om in te beleggen. Je moet alleen een horizon hebben van minimaal 5 jaar en de kans is redelijk groot dat Google dit zoals altijd wint.

Tomtom verdiend GEEN geld???

TT is een van de weinige bedrijven die in staat is een FCF van meer dan 10% te realiseren.

HG en zijn mede FF's zijn daarvan volledig op de hoogte gezien het belang dat zij aan deze parameter toedichten.

Dat jij je mee laat voeren in het negatieve verhaal van andere forumleden die aan IFRSverliezen een hogere waarde toekennen dan aan de in hun ogen onbenullige boekhoudkundige FCF verbaast mij zeer.
Ik had jou wijzer ingeschat.
2.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 ... 100 101 102 103 104 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil -0,110 (-1,49%)
Hoog 7,510
Laag 7,250
Volume 213.528
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 296.905

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront