TomTom « Terug naar discussie overzicht

analisten estimates FY20-21

203 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
ketchup
1
als je nu nog niet weet waarom IK TT in de porto heb, dan weet je het nooit

ik koop het vanwege een overname/exit premie en denk dat dit ook te gebeuren staat, voor mij is het onbegrijpelijk dat TT aan 500 mio ondernemingswaarde noteert aan de beurs en HERE basis 3 miljard nog steeds investeerders weet te strikken

heb 14 euro niet geschreven , heb het over 10 euro ex cash of 12.50 euro incl cash gehad

maar voor performance of aandeelhouderswaarde creatie van HG , daar reken ik al jaren niet meer op, die kans heeft hij in 2015 a raison van 4 miljard euro laten lopen

ben wat dat betreft positief over de opwaartse potentie bij een uitgang.

verder wil nu eerst de aangepaste performance verwachtingen zien van de analisten voor 2021_2022 en 2023 en die komen de volgende dagen

Martin, HG &Co zijn zakenmensen die gaan een keer zeggen enough is enough , die laten de toko niet naar 5 euro verdampen aan de beurs met 2.50 euro cash
en dan is de vraag gaat HG genereus zijn versus de reguliere aandeelhouder

weet wel dat jaren geleden toen TT aan de geeuwhonger lag en HG&Co ook in overweging waren het van de beurs te halen, de ondernemingswaarde hoger lag en er geen cash aanwezig was
nu ligt die rock-bottom en zit de toko vol met cash
toen was er een insider die als klokkenluider aan de alarmbel ging hangen bij de toen meelopende Banken, nu zal het de Banken worst wezen.
Benjamin G.
0
Helder. Twijfel komt niet voort uit je motief --> overname / exit. Dat is bekend.

Komt voort uit teleurstellende Q3 cijfers, die interpretatie volg ik niet. De impliciete suggestie leek te zijn keer het aandeel toch de rug toe, want het alternatief voor een exit/overname, in 18mnd naar 12,50 euro, zie ik niet meer.

Dan is die impliciete suggestie bij deze van tafel. Wederom dank voor de open conversatie. Zeer gewaardeerd.
ketchup
1
Benjamin, qua geld maakt het verder ook niet uit, of TT nu op eigen kracht zich gaat herpakken en een 12 euro aandeel kan worden bij 2023 of dat het van de beurs gaat voor 12 euro in 2021

geld parkeren kost geld, wat dat betreft moet je het toch weer omzetten naar reële activa, maar voor risk/reward maakt het wel uit en dan zie ik mijn huidige overweight positie in TT liever eerder dan later aan de door mij beoogde target afgebouwd worden.
Benjamin G.
0
Ook eens. Grootste probleem zie ik dat de huidige koers als een jojo tussen de 6 en 7 euro tendeert. Even los van een reële prijs die waarschijnlijk boven de 10 ligt, had ik liever een pendel tussen 7,5 en 8,5 gezien. Dat geeft meer vertrouwen in een acceptabele premie om afscheid te nemen.
boem!
0
Er moet ook iets te "handelen" zijn voor degenen die GEEN verwachtingswaarde MT als ijkpunt voor het aandeel hebben geplaatst.

Voor mij, Tatje en ook Wies is de te verwachten exitprijs een gegeven, of de huidige waarde daar nu 2 , 4, 10 of 15 euro vanaf wijkt maakt ons niet uit.

Voor de daghandelaren ligt dat anders die hebben de adrenaline nodig die het zeer winstgevende of sterk verlieslatende spel van tussentijdse koerswijzigingen met zich mee brengt.

Ik schat zo in dat ook jij Benjamin jouw exitwaarde al hebt bepaald.
Benjamin G.
0
Nee dat heb ik niet. Dat komt omdat de exitwaarde niet reeel is vast te stellen. Dus een reele waarde van het bedrijf is vast te stellen, wat niet is vaststellen of en wie tegen welke prijs het van de beurs gaat halen.

Ik ben geen daghandelaar.
boem!
0
Ik bedoel niet dat jij zou weten wat de werkelijke waarde is van het aandeel.
Ik gaf aan, dat jij op basis van fundamentele waarden een minimale prijs in je hoofd hebt waartegen jij bereid zou zijn het aandeel te laten gaan en dat die prijs meer dan 33% afwijkt van de huidige prijs waardoor jij je niet geroepen voelt om nu in jet aandeel te handelen.
ketchup
0
de werkelijke waarde van het aandeel zie je voor notering aan de beurs, thans 6.40 euro
de werkelijke waarde van het bedrijf TT , dat is wat anders dat is waar de Founders die bepalend zijn het voor willen laten gaan en of een Koper bereid is dat te betalen
het komt compleet anders te liggen als de koper van het bedrijf de Founders zijn

dat zie je bij meerdere bedrijven als de inner circle een beursgenoteerd bedrijf wensen te privatiseren dan bieden ze een premie over de notering van het aandeel
onder normale omstandigheden is dat ergens tussen de 30 en 50%, maar het is zeker voorgekomen dat er 100% betaald is geweest, vooral als het bedrijf schuldenvrij is en de assets afgeschreven zijn naar nul - dan is de toko compleet geschoond

we merken het wel.
boem!
0
Om het nog iets nader te duiden.

De markt bepaald de waarde van het aandeel op basis van wat zij denkt daar indachtig het benodigd rendement daar in de toekomst van terug te zien.

Gezien al die onzekerheden zal die waarde per minuut veranderen laat staan over een maand of jaar.

Ik weet wat mijn waarde is en die hoef ik slechts kwartaalsgewijs te checken.
JP Samosa
0
quote:

boem! schreef op 15 oktober 2020 17:17:

Om het nog iets nader te duiden.

De markt bepaald de waarde van het aandeel op basis van wat zij denkt daar indachtig het benodigd rendement daar in de toekomst van terug te zien.

Gezien al die onzekerheden zal die waarde per minuut veranderen laat staan over een maand of jaar.

Ik weet wat mijn waarde is en die hoef ik slechts kwartaalsgewijs te checken.
Ja, en toch ben je er Al Jarenlang, elke dag mee bezig.....
Benjamin G.
1
@Martin ik heb je vraag begrepen. Ik redeneer de andere kant op. Als ik het goed begrijp dan is jouw redenatie de exitprijs is vast dus wordt de premie bepaald door de exitprijs - aandelenkoers. Dan kun je veronderstellen dat hoe lager de aandelenkoers hoe hoger de premie. Daar heb ik mijn twijfels over.

De reële marktwaarde van TomTom zal nu ergens tussen de 2 en 4 miljard liggen vermoed ik. Het maakt mij niet uit hoe die berekend wordt op basis van verwachte toekomstige kasstromen of op basis van de waardering van Here of op basis van hoeveel tijd, kapitaal en energie het kost om zelf een TomTom te bouwen.

De aandelenkoers had dus zeker boven de tien euro mogen noteren in afwachting op hoe de reële marktwaarde wordt ontsloten. Pre corona deed het dat ook. Wetende dat een investeerder of overname partij het aandeel wel op waarde zal schatten.

Waarom zou je in percentage de premie verder omhoog doen naarmate de aandelenkoers lager is?

Die partij die het bedrijf van de beurs wil halen kijkt gewoon voor welke bedrag haal ik alle aandelen binnen. Als dat tegen 9,5 euro is dan tegen die prijs is het 12 euro dan die prijs. Let wel dat is als TomTom zelf belang heeft bij een lage aandelenkoers omdat ze alle aandelen wil inkopen. Als Founders dat doel niet hebben of ze willen zelf verkopen dan moet de koers omhoog. Dat zie ik nu niet. Kan morgen natuurlijk weer anders zijn.



boem!
0
Het blijft moeilijk communiceren.

Wat ik wilde aangeven is dat jij een prijs/waarde in je hoofd hebt die sterk afwijkt van de huidige koers. De 2 a 4 miljard tegenover de marktwaarde van 1 miljard.

Niemand kent de executiewaarde die kan op 1,5 , 3,5 of zelfs 5 miljard liggen bij een voortijdige verkoop.
Daarnaast ken ik een waarde toe van minimaal 6 miljard aan het zelfstandig verdienmodel met een bijna onbegrenst maximum.

Ik wodt daarom niet nerveus of enthousiast van koersbewegingen die daar geen enkele binding mee hebben.

Dit tot groot onbegrip van de daghandlaren die die dagelijkse koesbewegingen juist zien als verdienmogelijkheid.
Het inschatten van de korte koersmutaties lijkt mij teveel op gokken en daarom zie ik af om aan dat enerverende spel met hoge winsten/verliezen mee te doen.
Ik heb al moeite genoeg de trend van de FCF ontwikkeling binnen het bedrijf goed in te 'schatten" zeker indien het opereert in een zo snel veranderend marktsegment zoals bij TT het geval is.

Benjamin G.
1
@Martin, we begrijpen elkaar. Op een forum is het altijd lastig om volledig op één lijn te komen. Daarnaast stellen we ons beide als zender van een boodschap op. Jouw motieven zijn volstrekt helder en bovenal over de jaren heen consequent. Dat je een lange termijn belegger bent is helder. Ik lees je posts met veel waardering en zie ook de effort die je er in stopt om scherp te stellen hoe we de cijfers van TomTom moeten lezen. Dat heeft voor mij meer duidelijk gemaakt.

De verschillen met een daghandelaar kunnen niet groter zijn. Dat een daghandelaar snel kan laten zien hoe succesvol hij/zij is met een trade is mij ook helder. Het niet communiceren van de niet succesvolle trade blijft veelal achterwege. Het opscheppen daarover en de lange termijn belegger wegzetten als iemand die minder succesvol is, heeft meer met ego te maken dan met professie. In mijn ogen is het op een forum om mogelijk om tot een eenduidig gelijk te komen.

Zoals Wies al aangaf is zijn positie te groot om te daytraden, dat is ook niet zijn strategie en ook niet passend bij de verantwoordelijkheid die hij voelt om met zijn investeringen om te gaan. ik ga daar niet over maar wat ik wil onderbouwen is dat ik Wies beschouw op basis van zijn posts toch meer als een professional dan een particuliere belegger.

Ik waardeer zowel de invalshoek van de daytrader, de pessimist/realist, de optimist en de lange termijn belegger. Op basis van historie zijn de pessimisten over koersontwikkeling TomTom het meest realistisch geweest. Een hockey stick achtige groeicurve blijft (vooralsnog) achterwege. Ik hoop wel dat het ons gegund wordt die mee te maken. Dat klinkt alsof het hoe dan ook gaat gebeuren, dat is maar de vraag. Het bestuur is sterk op strategie, investering en financiering, maar zwak op commercialisatie. Als ze daar net zo sterk op waren geweest dan hadden wij hossanna gejuigd.

Punt is dat ze dat zelf alleen pas achteraf inzien. Zie sports, missen smartphone. Antwoord op Google kan nog verweten worden aan de conservatieve automotive klanten, maar goed. Telematics waarvan Versteeg zei dat is de parel, drijvende kurk onder TomTom, toch willen ontsluiten voor kapitaal tegen aandelenreductie.

Ik denk dat we hier en daar op nuance wel wat verschillen. Ik zie een lage koers zoals nu tegen de zes wel als risicovol voor een exit met een te lage exitprijs. Nu lees ik van meerdere posters, die overigens meer lijken te dag of maandtraden, dat zij een terugkerend patroon herkennen. De onderkant van de zes is de bodem, waarna er weer stijging van de koers volgt. Stelt mij enigszins gerust, aan de andere kant kon ik het vandaag maar net laten om bij te kopen.
boem!
1
Ter aanvulling mijn perceptie bij TT van de afgelopen 10 jaar.

De eerste 5 jaar was een overlevingsstrijd waarbij rond de 4 euro(met val naar 2,50 euro) de inhoudelijke discussie op het scherpst van de snede werd gevoerd (met oa @Bart1805 of TT in staat zou zijn een bankroet te voorkomen.
Deze strijd heeft TT uiteindelijk in haar voordeel weten te beslissen en zocht koersen op van 6 euro.

Dat dit niet onopgemerkt is gebleven in de markt werd direct al duidelijk.
Het verdienmodel was nog niet geheel duidelijk maar de belofte was er zeker.
Dit trok uiteraard de aandacht van de financiele chef-koks die wel een mooi gerechtje met TT dachten te kunnen bereiden.
Er was vraag genoeg bij de kapitaalkrachtigen om deze oppertunity te verschalken.
De overamegeruchten waren niet van de lucht en ook TT mocht zich in de belangstelling verheugen.
Dit heeft geleid tot een nieuwe aanwas van aandeelhouders die enkel vanwege de duidelijke onderwaardering van de assets iets zagen in TT en haar zelfstandig verdienmodel als niet ter zake doende afdeden.
De reactie vanuit TT was duidelijk : Neen niet geinteresseert in een verkoop of we moeten geconfronteerd worden met een bod waar we geen nee op kunnen zeggen, wij gaan ervan uit dat we in een zelfstandig scenario per saldo meer kunnen verdienen.

Dit heeft geleid tot een forse uitstroom van aandeelhouders bij TT waarbij de koers ontdaan van de overnamespeculatie terugviel naar ca 8 euro om daarna op eigen kracht aan te sterken tot 10-11 euro.
Deze uptrend werd gesteund door de verdiensten die TT heeft laten zien de afgelopen jaren door positieve FCF's.

De toon op het forum veranderde het ging er niet meer om wat TT als bedrijf presteerde.
De inhoudelijke discussie over het bedrijf maakte plaats voor de frustatie waarom TT GEEN overname toestond waarbij bepaalde respectnormen zijn overschreden en dat gevoel bestaat bij mij nog steeds.

Ipv in de verdediging te moeten om aan te tonen dat TT wel degelijk toekomstpespectief had (periode 2010-2015) moet ik nu in de verdediging omdat TT niet wil besluiten om de zaak te besluiten met een winst van 100-200% op basis van de huidige koers.
En dat wordt enkel veroorzaakt doordat niet het strategisch plan van TT onderwerp van de discussie is maar het strategisch plan van de minderheidsaandeelhouder de boventoon voert.

Ik ben blij dat de meesten nu wel inzien dat het de FF zijn die beslissen wat er met TT gaat gebeuren.
Zij hebben daarbij een fantastisch voorstel op tafel gelegd voor iedere aandeelhouder waarbij een dividenduitbetaling van minimaal 10% van de omzet naar voren komt.

Dat dit plan niet zonder gevaren is bewijst de impact van Corona op de cijfers van dit jaar waarbij een winst van 100 mio omslaat in een verlies van 30 mio.

Ik denk met weemoed terug aan de inhoudelijke discussies die wij konden voeren op dit forum over de kansen en bedreigingen die het bedrijf te wachten stond 5-10 jaar terug.
Ik hoop dat we elkaar wakker kunnen houden de komende cruciale 5 jaar door de discussie te kanaliseren naar het verdienmodel van TT waardoor duidelijker kan worden gemaakt waarom de FF's nu nog steeds kiezen voor zelfstandige voortzetting.
marique
2
Boem!,

(...) het verdienmodel van TT waardoor duidelijker kan worden gemaakt waarom de FF's nu nog steeds kiezen voor zelfstandige voortzetting.

Ik vraag me af of de FF nog iets te kiezen hebben. Misschien is een potentieel overnamebod al een gepasseerd station zodat TT min of meer noodgedwongen op overlevingsstand is gezet.

Dat sommige forumleden hun gal spuwen op TT en/of de FF is niks bijzonders. Dat gekwaak kom je op elk forum tegen. Niks van aantrekken, dan houden ze vanzelf op.

Maar eerlijk gezegd vind ik TT tot dusver een belofte die maar niet wordt waargemaakt. Ik zit er al in vanaf 2005, alle toppen en dalen meegemaakt en alleen dankzij tussentijdse trades én de kapitaalsuitkering op winst. Maar zakelijk gezien is TT al vele jaren een mislukt beleggingsobject. Dus ik kan me voorstellen dat er aandeelhouders zijn die op zeker moment teleurgesteld afhaken.
boem!
0
Daar kan ik me alles bij voorstellen.

Tot op heden is het geen feest geweest voor de B&H aandeelhouder.

We staan nu wel voor de meest cruciale periode.

Gaat TT teloor in het geweld, kiezen zij eieren voor hun geld door verkoop van de assets of wordt TT het doorslaande succes dat ons is voorgehouden tijdens de CMD .

Iedere aandeelhouder wil rendement, dat rendement is het makkelijkste te kwantificeren door dividenduitbetaling dan wel een verkoop van het bedrijf.
De FF's geven aan zelfstandig door te gaan en dat dividend nog niet aan de orde is omdat zij denken dat investeringen nu een hogere opbrengst geven op een later tijdstip.

Om tot houdbare dividendbetaling over te gaan moet er een positieve FCF getoond worden.
Dat was tot voor een aantal jaren al het geval , toch besloten de FF's nog af te zien van die dividendbetaling waarvoor de centen wel beschikbaar waren.

Achteraf een goed besluit gezien de Corona uitbraak die TT zeker 110 mio kost dit jaar.
De FCF komt volgens TT uit op - 30 mio dit jaar.
Indien men dit niet kan keren gaan we onvermijdelijk af op een teloorgang van TT.

Niets wijst daarop indien de wereld niet eeuwig in een lockdown gaat.

Ik denk er niet over om nu af te haken.
Men heeft nu al de mogelijkheden om tot dividenduitebtaling over te gaan.
De vooruitzichten op FCF's boven de 100 mio zijn nog steeds voorhanden.
Binnen nu en twee jaar zal duidelijk worden met welke FCF we rekening moeten houden.
boem!
0
Vorig jaar gaf @wies ons het inzicht wat analisten van TT verwachten.

Dat was een pre-corona inzicht waarbij men aangaf wat zij aan omzet en FCF verwachten voor TT in 2020 en 2021. NB koers toendertijd 10 euro.
Omzet A&E 2020 447 mio Cons 219 = totaal 665 mio met een FCF van 71 mio
Omzet 2021 Totaal 640 mio met een FCF van 70 mio.

De huidige consensus geeft aan :
omzet A&E 2021 439 mio Consumer 109 mio = totaal 548 mio met een FCF van 33 mio
omzet A&E 2023 539 mio Consumer 69 mio = totaal 608 mio met een FCF van 63 mio.
boem!
0
Het is frappant dat TT de analisten heeft gedwongen de operationele omzet Automotive met daaraan gekoppeld de FCF zo'n prominente plaats te geven in haar consensus.

Elke analist die heeft meegedaan in de consensus heeft de relatie tussen FCF en oper. omzet gelegd.

Nu de forumlezers nog.
tatje
0
Tja kijk je naarr de consensus 2023 , de max.

Dan staat daar een ebitda van 44 , de centen die je overhoudt.

Maar taco zei ook dat de groei in deferred een 95 zou zijn.

44 en 95 is 139 en toch maar en FCF van 71 11%.

- financial losses
- change in provisions
- equity - settles stock compensation expenses
- changes in working capitat
- betaalde en ontvangen intrest
- tax
- investering in PPE en inrangible assets

Dus de FCF kan Tom Tom sturen :-)

cijfers Q4 2020 blz 5 en 8

Tja !!!
-
boem!
0
indien je een aansluiting wil zien moet je wel de deferred revenue toename meenemen uit het overzicht.

de deferred toemame in de max variant in 2023 bedraagt 427 miio min 368 mio ofwel 59 mio.

after tax is dat 47 mio en dat resulteert na capex in een FCF van 44 Ebitda +47 mio min Capex 16 mio -tax 4 mio = 71 mio.
203 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 10:35
Koers 6,115
Verschil -0,070 (-1,13%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 175.276
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront