Sligro Food Group « Terug naar discussie overzicht

Sligro 2020

535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 » | Laatste
[verwijderd]
0
Sligro heeft m.i. maar één interessant vehikel en dat is hun op maat gemaakte distributienetwerk waar via een sale en lease back constructie gebruik van wordt gemaakt. In het kader van een potentiële internationale overnamekandidaat is de Food Service omzet mogelijk maar deels interessant.

Sligro zal in de komende maanden vooral moeten laten zien hoe betrouwbaar deze omzet is. Sinds 2017 is er namelijk reeds een miljard euro aan omzet verdampt: van 3 miljard in 2017 naar minder dan 2 miljard in 2020. Enerzijds vanwege de verkoop van EMTÉ, anderzijds vanwege een gecombineerd probleem: het niet kunnen (lees: willen) binden en bedienen van (Heineken)klanten (die dus naar concurrenten overlopen) en de lockdowns.

Daarom was de expansie naar België zo ontzettend belangrijk en daarin is Sligro in de afgelopen vijf jaar keihard gefaald. Zowel Jumbo als Albert Heijn nemen Vlaanderen in de komende drie jaren volledig over, waarbij AH uiteraard een strategisch voordeel heeft dankzij de samenwerking het Delhaize. Zowel Jumbo als AH gaan uiteraard grote delen van de Out of Home markt bedienen en dat maakt het voor Sligro alleen maar moeilijk om er op een later moment weer tussen te komen. De visie van Sligro ten aanzien van de expansie in België was goed, de uitvoer helaas dramatisch met verkeerde overnames, inclusief verouderde panden, en het strategisch zeer slecht gepositioneerde flagship in Antwerpen. Het pand in Antwerpen levert namelijk een miljoenenverlies op, onder meer vanwege de onbereikbaarheid van dit afgelegen pand.

Ik vraag me af of een internationale partij Nederland als dusdanig interessant beschouwt om een netwerk van 70 locaties over te nemen.

Roerige tijden en niet alleen vanwege deze crisis die pas net gestart is.
guusje
0
quote:

effegenoeg schreef op 14 oktober 2020 16:16:

Bodem ligt op 12,50€
Die steun zal wel getest worden vermoed ik.
Nu de tweede corona golf weer de kop op steekt verwacht ik in Sligro voorlopig geen verbetering. Misschien kan je nog beter in Boskalis of Fugro beleggen. Voorlopig zit je op dood geld.
[verwijderd]
0
Koen Slippens voorspelde tijdens de presentatie van de meest recente halfjaarcijfers, en als één van de weinige CEO's wereldwijd, dat het omzetniveau in de tweede helft van 2021 weer op het niveau van 2019 is. Gelet op de ontwikkelingen wereldwijd en de reacties van de meeste andere CEO's wereldwijd ontstaat bij mij de indruk dat hij zijn verwachtingen noodgedwongen dient bij te stellen. Ik ben vooral benieuwd naar Sligro's visie op de directe impact van deze gezondheid- en economische crisis op het bedrijf in de komende anderhalf jaar.

Verder ben ik benieuwd de resultaten van de one stop shop, nu men in de lente- en zomermaanden voor het eerst landelijk Heinekenklanten zowel met drank als food heeft kunnen bedienen. Ik verwacht namelijk dat men grote successen heeft behaald, zoals reeds in 2017 voorspeld. 18.000 Heinekenklanten, waarvan maar een klein deel ook Sligroklant, kunnen immers sinds de lente naast drank dus food bij bestellen Dat zou tot positieve resultaten moeten leiden.
[verwijderd]
0
Overigens interessant is de rechtszaak die momenteel plaatsvindt om restaurants in Nederland weer te openen. Blijkbaar betoogt de advocaat van de Staat zeer slecht door allerlei argumenten aan te dragen die niks met de horeca te maken hebben en de argumenten van de overheid om de horeca te sluiten grotendeels op vermoedens gebaseerd zijn, terwijl de advocaat ter verdediging van de horecaondernemers feiten betoogt. Een rechter is Nederland is doorgaans gevoeliger voor feiten, dan voor vermoedens. Zou wel eens tot een onverwacht interessante uitkomst kunnen leiden.

Zeker nu een Toverland en de Efteling grootschalige evenementen mogen organiseren en extra restaurants mogen openen om nog meer mensen te kunnen bedienen.
voda
0
De tweede lockdown smoort de opleving bij Sligro

Als het regent in de horeca, drupt het bij Sligro SLIGR€13,36+0,75% . Dat restaurants en cafés sinds vorige week weer verplicht dicht zijn, doet pijn bij de groothandel, die donderdag zijn derdekwartaalcijfers presenteert.

De beurskoers van Sligro was de afgelopen weken een thermometer voor de kans op een nieuwe lockdown. Sligro bevoorraadt veel hotels, restaurants en cafés in Nederland en België, en dus daalde de koers met bijna 9% toen vorige week dinsdag uitlekte dat de Nederlandse horeca ten minste vier weken de deuren moet sluiten. Vrijdag kondigde de Belgische regering dezelfde maatregel aan.

De maatregelen mogen dan vergelijkbaar zijn met die in maart, toch denkt ING-analist Hans D'Haese dat de klap voor Sligro ditmaal minder hard is. 'Horeca-ondernemers werden toen verrast', zegt hij. 'Nu hebben ze beter kunnen anticiperen. Je ziet al heel snel initiatieven als het afhalen van maaltijden bij restaurants opkomen, waar dat bij de eerste lockdown langer duurde.'

Dat is een meevaller voor Sligro, dat vanaf de eerste rij toekeek hoe de horeca in het voorjaar tot stilstand kwam. Vlak nadat de Nederlandse overheid de 'intelligente lockdown' had aangekondigd, daalde de bezorgomzet met 70% tot 75% in vergelijking met een jaar eerder. Naarmate het kabinet de maatregelen versoepelde, konden de vrachtwagens van Sligro weer vaker de weg op. Eind juni was het omzetverlies gekrompen tot zo'n 35%.

'Eerst deze vier weken door'
Dat herstel zal zichtbaar zijn in de derdekwartaalcijfers die Sligro donderdag voorbeurs presenteert. 'De cijfers voor de sector voor juli en augustus waren best goed', zegt Fernand de Boer, analist bij effectenmakelaar Degroof Petercam. 'Binnen de overheidsregels kon de horeca redelijk draaien.'

Toch rekent De Boer voor het derde kwartaal op een omzetdaling. Dat geldt ook voor zijn collega's: door Sligro gepeilde analisten denken dat de omzet in het derde kwartaal zo'n 20% lager uitkomt dan in dezelfde periode van vorig jaar.
Dat het vierde kwartaal een stuk slechter wordt, staat vast. Hoe erg de schade precies zal zijn, kan niemand inschatten. 'Eerst deze vier weken maar eens door', zegt De Boer.

Daarna is het de vraag of de Nederlandse en Belgische horeca op tijd opengaan voor het kerstdiner. 'December is een heel belangrijke maand voor de horeca en voor de retail in het algemeen', zegt D'Haese. 'Het is afwachten hoe die maand eruit zal zien.' De analist denkt dat de winstverwachtingen die marktvolgers eerder dit jaar hebben ingetekend door de nieuwe lockdown 'meer dan waarschijnlijk te hoog zullen blijken'.

Herstel duurt langer
Sligro is volgens de analisten financieel solide genoeg om een nieuwe lockdown door te komen. Het had in de zomer een ongebruikte kredietlijn van ruim €160 mln bij zijn huisbanken. Verder probeert het familiebedrijf uit Veghel zo veel mogelijk cash binnen de onderneming te houden, bijvoorbeeld door dividend te schrappen en investeringen terug te schroeven.
In de zomer rekende Sligro erop dat de omzet in de tweede helft van volgend jaar op hetzelfde peil zou zijn als in 2019. Ook bleef het aantal klanten met betalingsproblemen klein. Maar dat was voordat de horeca opnieuw op slot moest.

Analist De Boer denkt dat het herstel langer op zich laat wachten. 'De tweede golf heeft economische impact. Het aantal faillissementen in de horeca zal oplopen, de werkloosheid ook, en er zal meer druk komen op het besteedbaar inkomen. Het kabinet is nog vrij gul met steunmaatregelen, maar hoelang nog en hoe gaat het de komende jaren het tekort oplossen?'

fd.nl/ondernemen/1361460/de-tweede-lo...
Putschrijvert
1
Als alle horeca failliet gaat, is het even vervelend voor Sligro. En daarna beginnen er weer allemaal nieuwe horecabedrijven die weer bij Sligro gaan inkopen!
ChefInkoop
0
quote:

Putschrijvert schreef op 20 oktober 2020 19:57:

Als alle horeca failliet gaat, is het even vervelend voor Sligro. En daarna beginnen er weer allemaal nieuwe horecabedrijven die weer bij Sligro gaan inkopen!
Zo is dat! Voor de LT is dit een zeer solide aandeel. Prima positie in de markt met over het algemeen uitstekende locaties.
[verwijderd]
0
Een typisch aandeel voor mensen met geduld en die de komende tien jaar geen zin hebben in handel en de waarde over tien jaar de waarde te verzilveren.

Tot vijf jaar betreft het aandeel vooral dood geld, tenzij je de schommelingen tot 17 euro en dalingen tot 11 euro goed incalculeert en telkens de winsten pakt; dan is dit aandeel voor actieve beleggers een puur genot.

De gezondheidscrisis gaat immers grote effecten hebben, evenals de komende financiële crisis die in 2021 keihard onze samenleving wakker schudt.

Die dag in 2021: daar zou ik als aandeelhouder m.b.t. dit aandeel en soortgelijke aandelen voorzichtig mee zijn.

Anderzijds: Sligro heeft een logistiek netwerk dat voor internationale partijen buiten de food sector interessant kan zijn om direct slagkracht te realiseren. Sligro bouwt immers het aantal gebruikte aantal vierkante meters in alle panden stevig af, waardoor daar mogelijk een kans voor kruisbestuiving bestaat. De vraag is alleen in hoeverre het bedrijf in staat is een dergelijk project te realiseren, gelet op de niet zo geweldige ervaring met de Heinekenlogistiek.

Morgen de cijfers: ik verwacht een meevaller, gelet op alle overheidssubsidies, verkoop van vaste activa, coulance van kredietverstrekkers en de herstructurering van leningen en natuurlijk een meer dan prima zomer.
voda
0
Sligro ziet omzet autonoom met bijna 10 procent dalen

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Sligro Food Group
13,54 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Sligro Food Group heeft in het derde kwartaal de omzet op een autonome basis met 9,5 procent zien afnemen en werkt aan een kostenreductie in Nederland en België. Dit bleek donderdag uit een kwartaalupdate van Sligro.

De omzet kwam over de periode juli tot en met september uit op 547 miljoen euro, waar de Nederlandse operaties 504 miljoen euro aan bijdroegen en de Belgische goed waren voor 43 miljoen euro. Over het derde kwartaal van 2019 lag de omzet nog op 605 miljoen euro.

ING ging vooraf aan uit te gaan van een omzet van 474 miljoen euro.

Er wordt gewerkt aan een verdere integratie van gedeelde diensten tussen Nederland en België om kosten te reduceren. Hierbij moet worden gedacht aan IT, de aanvoerketen en inkoop.

Het bedrijf noemde donderdag verder zijn financiële positie sterk. "Wij hebben voldoende buffers om deze tweede coronagolf op te vangen."

Er werd door Sligro geen concrete outlook afgegeven. Wel wordt er gesproken over een toekomstige herfinanciering.

Het aandeel Sligro sloot woensdag op een rood Damrak 1,8 procent hoger op 13,54 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
[verwijderd]
0
Trading update derde kwartaal 2020
De omzet nam in het derde kwartaal van 2020 met 9,5% af ten opzichte van vorig jaar. Deze afname was volledig autonoom. Cumulatief nam de omzet over de eerste drie kwartalen van 2020 af met 14,4%. Gecorrigeerd voor de omzet die in het eerste halfjaar 2020 nog vanuit de acquisitie van De Kweker (sinds juli 2019) werd toegevoegd, was cumulatief sprake van een autonome afname van 16,8%.

Omzet Q3 2020

Onze afzetmarkten in Nederland en België ondervinden veel hinder van de overheidsmaatregelen die genomen worden om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Dat beïnvloedde onze omzet in het tweede kwartaal significant, maar het derde kwartaal liet, mede door een mooie zomer, toch al sterk herstel zien. Met de recent aangekondigde maatregelen in Nederland en België is een nieuwe stap terug in omzet in het vierde kwartaal te verwachten.

Wat ons desondanks positief stemt, is dat wij onder deze omstandigheden, ten opzichte van de overige spelers in de markt, relatief minder hard geraakt worden. Ons markleiderschap in Nederland, de grote regionale spreiding, de combinatie van zelfbediening en bezorging en een breed gediversifieerde klantenportefeuille maakt dat wij de markt (-31,9% tot en met 6 september, volgens Foodstep) ruimschoots verslaan en dus marktaandeel winnen. In België is onze positie in de markt anders, maar ook daar doen wij het door onze mix in klantenportefeuille, met een relatief groot aandeel in de zorg, beter dan het gemiddelde in de markt. Dat sterkt ons in het geloof dat wij, nadat de zwaarste COVID-19 impact is verdwenen, snel kunnen herstellen en mogelijk profiteren van een mogelijk verdere consolidatie in de markt in beide landen.
[verwijderd]
1
quote:

speeddoo schreef op 22 oktober 2020 08:54:

Dus eigenlijk hebben ze het minder slecht gedaan dan gedacht.
Die indruk wekt de ING.

Zie mijn berichten, of die van enkele anderen, en dan was de verwachting dat deze omzet eruit zou rollen of zelfs iets hoger.

Puur gebaseerd op klantgesprekken, gesprekken met banken, binnen Sligro en andere leveranciers.

Sligro wekt de indruk dat de pijn in de markt volledig bij anderen ligt, maar men vergeet de melden welke inspanningen ze intern aan het leveren zijn om de cijfers te stuwen en dat andere bedrijven dat evengoed doen, maar dan in mindere mate, omdat de pijn minder groot is (want geen marktleider met bizar hoge kosten). Zie tevens recente berichtgevingen in dit topic.

Interessant voorbeeld wat Sligro nergens naar buiten brengt en in dit topic niet werd besproken werd, is de volledige sluiting van Ocean Marée in België, inclusief het ontslag van het volledige personeelsbestand. Zulke zaken heeft Sligro er in een hoog tempo doorheen gedrukt, maar dat zijn geen oneindige bonushandelingen. Ze kunnen het bedrijf niet veel verder uitkleden.

Sligro kan verder weinig creatief zijn, omdat vrijwel al het vastgoed in de afgelopen jaren reeds is verkocht om de cijfers kunstmatig te stuwen en verdere trucjes niet oneindig zijn. Daar lopen ze in het komende kwartaal tegenaan (Q4 dus).

Tip: lees de kwartaalcijfers, halfjaarcijfers en jaarupdates van de afgelopen drie jaar eens en dan zie je hoe Sligro bericht en wat vervolgens de realiteit is.

De gecommuniceerde Sligro realiteit versus de werkelijkheid is helaas een reden waarom het aandeel zo ver gezakt is.

En de zaken die juist positief kunnen bijdragen aan een flinke waardestijging van het aandeel, zoals de verzilvering van Heinekenklanten, is men helaas doodstil over. We gaan het vierde jaar van deze logistieke samenwerking in en we mogen toch wel iets meer inspanning op dat vlak verwachten.
[verwijderd]
0
Een voorbeeld op basis van mijn voorgaande bericht is als volgt.

Sligro Q3-2017: 731 miljoen euro omzet (inclusief omzet Emté).
Sligro Q3-2018: 591 miljoen euro omzet (inclusief omzet deal Heineken, excl. Emté).
Sligro Q3-2019: 550 miljoen euro omzet (inclusief omzet deal Heineken & De Kweker, excl. Emté).
Sligro Q3-2020: 547 miljoen euro omzet (inclusief omzet deal Heineken & De Kweker, excl. Emté).

De continu lagere omzet is een reden waarom het aandeel structureel in waarde keldert, ondanks positieve verkopen en behoorlijke investeringen in nieuwe bedrijven, de infrastructuur en het verdere netwerk.

2020 had het jaar van de verzilvering van Heinekenklanten moeten worden en dat is helaas niet gelukt. Het komend kwartaal mag men blij zijn als er break-even wordt gedraaid.

Wat verwachten jullie van het vierde jaar van Sligro in de rol als logistiek partner van Heineken?

En welke strategische overname zal Sligro in 2020 wél op weg helpen om de resultaten een boost te geven?
Nuchtere Kijk Op
1
Ze blijven in mijn ogen TE positief die analisten van bv. ING.

In België hebben ze volop concurrentie van bv. Colruyt en in eigen land van bv. Jumbo/Hema die ook nog een claim hebben liggen trouwens (83 mio).
Kan er wel een heel pleidooi over typen doe ik maar niet, dit is alweer lang genoeg zo. Maar bestaande grote namen richten zich meer en meer op juist ook die zakelijke klant. Dat holt meestal de groothandels uit en doet de prijsvorming/winstmarges geen goed. We kennen dat van de eerdere supermarktoorlogen ;-)
Zie hier bv. een quote i.z. België:

"Ook niet fijn voor Sligro Food Group: Colruyt claimt met Colruyt Laagste Prijzen de goedkoopste serviceformule in België te zijn. Door voortdurend de prijzen aan die van de concurrentie aan te passen, ooit begonnen met ‘de Rode Telefoon’ (die kon je als klant bellen als je elders een lagere prijs had gezien, en dan paste het bedrijf die prijs aan). Die claim van laagste prijs wil Colruyt ook hanteren met Colruyt Professional."

www.foodpersonality.nl/sligro-krijgt-...

En eerlijk gezegd de buurman in Veghel heeft in NL de supermarkt ambities van Sligro weggenomen. Juist nu valt Jumbo/Hema net als in België (bv. Colruyt) dus ook aan ! En juist op die prijzen van producten voor de zakelijke klanten. Dat zijn Sligro klanten en wat semi particulieren die NOG wel naar die groothandel winkels ?? gaan. Het is in mijn ogen moeilijk voor Sligro om die nieuwe oorlog (nml. strijd tussen groothandel en detailhandel) op de lange termijn te winnen.

Onlangs een docu gezien over toekomstig winkelen. Meer en meer zal echt gaan plaatsvinden met levering aan huis of zaak als het niet om een enkel los product gaat. Grotere klanten gaan hier meer en meer gebruik van maken in de toekomst. Wat dus inhoudt dat er juist meer uit die Heineken deal moet gaan komen?

Het grote verschil tussen groot- en detailhandel is dat winkelruimte nu nog altijd vooraan staat en dat er veel kosten gemoeid zijn met het onderhouden van de ruimte. Dit komt omdat het presentabel moet zijn om eindgebruikers aan te trekken. Een groothandel kan de producten echter overal opslaan, omdat het "normaliter" geen eindgebruikers zijn die in de detailhandel kopen, maar winkeliers die bij hem kopen.

nl.sawakinome.com/articles/marketing-...

Echter een ieder weet dat adressen als de Makro en Sligro volop ook door klanten bezocht werden die wel ergens in de familie een KvK pas konden bemachtigen en er zodoende karren vol producten daar inkochten. Echter juist ook die klanten komen meer en meer tot inzicht dat het vaak voor hen helemaal niet goedkoper is. Sterker nog, door die concurrentie strijdt van namen als Jumbo/Hema en Colruyt doen die ook de Sligro marges geen goed. Alles hangt toch af van schaalgrootte en ik zie bv. weer die naam als Jumbo zo groeien dat die ook steeds groter, lees beter kunnen inkopen. Zie maar eens als Sligro uit die neerwaartse spiraal te komen?

De winstmarge van een groothandel per stuk kan te klein zijn dan die van een detailhandelaar, maar hij verdient eigenlijk meer geld omdat hij in grotere hoeveelheden verkoopt dan een detailhandelaar. Zo omschrijven ze dat vaak, maar ik denk dus dat er VEEL aan het veranderen is naar de toekomst toe. Lastig en er zal na Corona zeker weer een betere markt voor allen ontstaan. Maar of er nu veel of weinig klanten voor ze wegvallen door bv. faillissementen? Ik zie dit gevaar, die oorlog (om inkoopkracht) als het ware voor dit soort Groothandels als Sligro, Makro, Hanos enz. best lastig worden naar de toekomst toe. Nogmaals ik heb GEEN aandelen Sligro meer en ga ze ook niet kopen de komende jaren. Dus ik schrijf dit niet met als doel koersen te beïnvloeden. Niet dat zoiets snel lukt als men wat schrijf, maar ik zie deze ontwikkeling al van VOOR de Corona en ook toen al over bericht.
Jelle Trader
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 22 oktober 2020 12:04:

Ze blijven in mijn ogen TE positief die analisten van bv. ING.

In België hebben ze volop concurrentie van bv. Colruyt en in eigen land van bv. Jumbo/Hema die ook nog een claim hebben liggen trouwens (83 mio).
Kan er wel een heel pleidooi over typen doe ik maar niet, dit is alweer lang genoeg zo. Maar bestaande grote namen richten zich meer en meer op juist ook die zakelijke klant. Dat holt meestal de groothandels uit en doet de prijsvorming/winstmarges geen goed. We kennen dat van de eerdere supermarktoorlogen ;-)
Zie hier bv. een quote i.z. België:

"Ook niet fijn voor Sligro Food Group: Colruyt claimt met Colruyt Laagste Prijzen de goedkoopste serviceformule in België te zijn. Door voortdurend de prijzen aan die van de concurrentie aan te passen, ooit begonnen met ‘de Rode Telefoon’ (die kon je als klant bellen als je elders een lagere prijs had gezien, en dan paste het bedrijf die prijs aan). Die claim van laagste prijs wil Colruyt ook hanteren met Colruyt Professional."

www.foodpersonality.nl/sligro-krijgt-...

En eerlijk gezegd de buurman in Veghel heeft in NL de supermarkt ambities van Sligro weggenomen. Juist nu valt Jumbo/Hema net als in België (bv. Colruyt) dus ook aan ! En juist op die prijzen van producten voor de zakelijke klanten. Dat zijn Sligro klanten en wat semi particulieren die NOG wel naar die groothandel winkels ?? gaan. Het is in mijn ogen moeilijk voor Sligro om die nieuwe oorlog (nml. strijd tussen groothandel en detailhandel) op de lange termijn te winnen.

Onlangs een docu gezien over toekomstig winkelen. Meer en meer zal echt gaan plaatsvinden met levering aan huis of zaak als het niet om een enkel los product gaat. Grotere klanten gaan hier meer en meer gebruik van maken in de toekomst. Wat dus inhoudt dat er juist meer uit die Heineken deal moet gaan komen?

Het grote verschil tussen groot- en detailhandel is dat winkelruimte nu nog altijd vooraan staat en dat er veel kosten gemoeid zijn met het onderhouden van de ruimte. Dit komt omdat het presentabel moet zijn om eindgebruikers aan te trekken. Een groothandel kan de producten echter overal opslaan, omdat het "normaliter" geen eindgebruikers zijn die in de detailhandel kopen, maar winkeliers die bij hem kopen.

nl.sawakinome.com/articles/marketing-...

Echter een ieder weet dat adressen als de Makro en Sligro volop ook door klanten bezocht werden die wel ergens in de familie een KvK pas konden bemachtigen en er zodoende karren vol producten daar inkochten. Echter juist ook die klanten komen meer en meer tot inzicht dat het vaak voor hen helemaal niet goedkoper is. Sterker nog, door die concurrentie strijdt van namen als Jumbo/Hema en Colruyt doen die ook de Sligro marges geen goed. Alles hangt toch af van schaalgrootte en ik zie bv. weer die naam als Jumbo zo groeien dat die ook steeds groter, lees beter kunnen inkopen. Zie maar eens als Sligro uit die neerwaartse spiraal te komen?

De winstmarge van een groothandel per stuk kan te klein zijn dan die van een detailhandelaar, maar hij verdient eigenlijk meer geld omdat hij in grotere hoeveelheden verkoopt dan een detailhandelaar. Zo omschrijven ze dat vaak, maar ik denk dus dat er VEEL aan het veranderen is naar de toekomst toe. Lastig en er zal na Corona zeker weer een betere markt voor allen ontstaan. Maar of er nu veel of weinig klanten voor ze wegvallen door bv. faillissementen? Ik zie dit gevaar, die oorlog (om inkoopkracht) als het ware voor dit soort Groothandels als Sligro, Makro, Hanos enz. best lastig worden naar de toekomst toe. Nogmaals ik heb GEEN aandelen Sligro meer en ga ze ook niet kopen de komende jaren. Dus ik schrijf dit niet met als doel koersen te beïnvloeden. Niet dat zoiets snel lukt als men wat schrijf, maar ik zie deze ontwikkeling al van VOOR de Corona en ook toen al over bericht.
Prima stuk NK, bevat veel bruikbare en kwalitatief goed informatie welke je zeker mee kunt nemen in je beleggins(tradings) beslissing, zeker nu Wave II van Covid 19 net is gestart. Jelle laat Sligro ook nog maar even voor wat het is en verwacht dat er betere aankoopmomenten komen voor dit fonds.
analyse_A3CD
0
Zondermeer, als covid nog meer gaat opspelen en de horeca nog langer op slot gaat, zoeken we zeker de 13.00 nog een keer op. Een korte totale lockdown zou er binnenkort wel eens kunnen komen!
[verwijderd]
0
quote:

analyse_A3CD schreef op 22 oktober 2020 21:34:

Zondermeer, als covid nog meer gaat opspelen en de horeca nog langer op slot gaat, zoeken we zeker de 13.00 nog een keer op. Een korte totale lockdown zou er binnenkort wel eens kunnen komen!
In België is de overheid de belangrijkste instellingen reeds aan het informeren over een nieuwe lockdown en zeker langer dan vier weken. Totale lockdown dus.

Nederland zal dan niet veel later volgen.

Dit kwartaal wordt er eentje, zoals het tweede kwartaal. Helaas voor Sligro.
[verwijderd]
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 22 oktober 2020 12:04:

Ze blijven in mijn ogen TE positief die analisten van bv. ING.

In België hebben ze volop concurrentie van bv. Colruyt en in eigen land van bv. Jumbo/Hema die ook nog een claim hebben liggen trouwens (83 mio).
Kan er wel een heel pleidooi over typen doe ik maar niet, dit is alweer lang genoeg zo. Maar bestaande grote namen richten zich meer en meer op juist ook die zakelijke klant. Dat holt meestal de groothandels uit en doet de prijsvorming/winstmarges geen goed. We kennen dat van de eerdere supermarktoorlogen ;-)
Zie hier bv. een quote i.z. België:

"Ook niet fijn voor Sligro Food Group: Colruyt claimt met Colruyt Laagste Prijzen de goedkoopste serviceformule in België te zijn. Door voortdurend de prijzen aan die van de concurrentie aan te passen, ooit begonnen met ‘de Rode Telefoon’ (die kon je als klant bellen als je elders een lagere prijs had gezien, en dan paste het bedrijf die prijs aan). Die claim van laagste prijs wil Colruyt ook hanteren met Colruyt Professional."

www.foodpersonality.nl/sligro-krijgt-...

En eerlijk gezegd de buurman in Veghel heeft in NL de supermarkt ambities van Sligro weggenomen. Juist nu valt Jumbo/Hema net als in België (bv. Colruyt) dus ook aan ! En juist op die prijzen van producten voor de zakelijke klanten. Dat zijn Sligro klanten en wat semi particulieren die NOG wel naar die groothandel winkels ?? gaan. Het is in mijn ogen moeilijk voor Sligro om die nieuwe oorlog (nml. strijd tussen groothandel en detailhandel) op de lange termijn te winnen.

Onlangs een docu gezien over toekomstig winkelen. Meer en meer zal echt gaan plaatsvinden met levering aan huis of zaak als het niet om een enkel los product gaat. Grotere klanten gaan hier meer en meer gebruik van maken in de toekomst. Wat dus inhoudt dat er juist meer uit die Heineken deal moet gaan komen?

Het grote verschil tussen groot- en detailhandel is dat winkelruimte nu nog altijd vooraan staat en dat er veel kosten gemoeid zijn met het onderhouden van de ruimte. Dit komt omdat het presentabel moet zijn om eindgebruikers aan te trekken. Een groothandel kan de producten echter overal opslaan, omdat het "normaliter" geen eindgebruikers zijn die in de detailhandel kopen, maar winkeliers die bij hem kopen.

nl.sawakinome.com/articles/marketing-...

Echter een ieder weet dat adressen als de Makro en Sligro volop ook door klanten bezocht werden die wel ergens in de familie een KvK pas konden bemachtigen en er zodoende karren vol producten daar inkochten. Echter juist ook die klanten komen meer en meer tot inzicht dat het vaak voor hen helemaal niet goedkoper is. Sterker nog, door die concurrentie strijdt van namen als Jumbo/Hema en Colruyt doen die ook de Sligro marges geen goed. Alles hangt toch af van schaalgrootte en ik zie bv. weer die naam als Jumbo zo groeien dat die ook steeds groter, lees beter kunnen inkopen. Zie maar eens als Sligro uit die neerwaartse spiraal te komen?

De winstmarge van een groothandel per stuk kan te klein zijn dan die van een detailhandelaar, maar hij verdient eigenlijk meer geld omdat hij in grotere hoeveelheden verkoopt dan een detailhandelaar. Zo omschrijven ze dat vaak, maar ik denk dus dat er VEEL aan het veranderen is naar de toekomst toe. Lastig en er zal na Corona zeker weer een betere markt voor allen ontstaan. Maar of er nu veel of weinig klanten voor ze wegvallen door bv. faillissementen? Ik zie dit gevaar, die oorlog (om inkoopkracht) als het ware voor dit soort Groothandels als Sligro, Makro, Hanos enz. best lastig worden naar de toekomst toe. Nogmaals ik heb GEEN aandelen Sligro meer en ga ze ook niet kopen de komende jaren. Dus ik schrijf dit niet met als doel koersen te beïnvloeden. Niet dat zoiets snel lukt als men wat schrijf, maar ik zie deze ontwikkeling al van VOOR de Corona en ook toen al over bericht.
Meer dan prima en inhoudelijk stuk. Super om te lezen én zeker waardevol! Sligro is en blijft inderdaad een zorgenkindje, omdat ze niet de juiste focus lijken te hebben.

Verder is je stuk waardevol ten aanzien van enkele andere bedrijven die je noemt, zoals een Colruyt Group. Interessant om mezelf daar in te verdiepen en te lezen hoe hard zij aan het veranderen (en hun oud bollige imago in stand proberen te houden). Ze stoten veel af en kiezen voor meer focus.

Post vooral vaker, Nuchtere Kijk! Het zijn vaak namelijk berichten met inhoud, kennis en visie.
535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 14,160
Verschil +0,080 (+0,57%)
Hoog 14,200
Laag 14,100
Volume 10.900
Volume gemiddeld 27.911
Volume gisteren 26.099

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront