TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2020 (aandeel is niet goedkoop, maar spotgoedkoop)

2.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 ... 100 101 102 103 104 » | Laatste
Dutchy Ron
0
Zo ik zit tot m’n nek in TT (40% van m’n portefeuille) ..... gemiddelde nu 6,70 ..... ze gaan op de plank in de hoop dat ze er ooit voor 9 of meer uit kunnen. We moeten het van MSFT hebben helaas .... MCVP moet zich alleen eerst nog bewijzen. Verder verwacht ik veel van de samenwerking met Huawei waar HG weinig woorden aan vuil maakt. Ik denk dat die deal zwaar wordt onderschat. Hoe het ook zij ..... spoedig weer boven de 7,00 zou rust in de tent geven en hier op het forum.

Je kunt rekenen en vloeken wat je wilt ..... maar je bent gewoon aan het lot over gelaten. Het neerwaartse risico is beperkt, maar dat roepen we ook al jaren ..... en het gaat toch langzaam steeds lager ..... of HD maps noodzakelijk zijn zal de toekomst uitwijzen ..... dat er nauwelijks vraag naar is en dat TT daarom zich voorlopig beperkt tot snelwegen zegt misschien genoeg.

Maak er een mooie dag van.
[verwijderd]
6
quote:

pwijsneus schreef op 21 oktober 2020 07:05:

[...]

For starters, HERE zit onder een groter dak, second here is inmiddels geen 3,325 meer waard, third, 800 miljoen is de huidige realiteit.

Als je zo prat gaat op de werkelijkheid, waarom dan deze schijnvergelijking. Dat zet mensen op het verkeerde been.

Zet er dan gewoon bij dat het momentum weg is uit de mapping business. Iedereen ziet dat het licenseren van deze commodity geen miljarden waard is.

Tech klanten lopen weg bij TomTom, en de partijen die over zijn krijgen ze niet voor de hoofdprijs. Binnen automotive lopen ook klanten weg, worden nauwelijks nieuwe deals gewonnen. Belangrijkste is dat Google veel automotive contracten gaat winnen straks, welke impact heeft dat precies?

Met de HD maps zijn ze gestopt, hoewel dit de toekomst zou zijn voor tt.

En dan bungelt consumer er ook nog aan. Heeft HERE ook geen last van.

Geen reden tot paniek, want er zit nog voldoende cash in deze onderneming, maar hou aub op met deze kansloze vergelijkingen met totaal overgewaarde bedragen.

Probeer het eens inhoudelijk en feitelijk te brengen ipv al deze valse vergelijkingen.

Hou zit het nu met dat didivend eigenlijk??
Het proberen inhoudelijk en feitelijk te brengen gaat jou blijkbaar niet echt goed af. Ik begrijp dat je door de koers en corona negatief wordt, maar het is niet zo zwart-wit als dat jij schetst.

Allereerst lopen de tech-klanten niet weg. Het contract met Apple is inderdaad aan het veranderen. Ik ben het met jou eens dat het onvermijdelijk is dat Apple steeds meer zelf gaat doen met hun locatiedata. Ik verwacht niet dat het helemaal 0 wordt, maar een vetpot zal het hoogstwaarschijnlijk niet meer worden. Dat is jammer, maar het blijven bewegende doelen. ik blijf het apart vinden dat je daar op blijft hameren, terwijl aan de andere kant veel nieuwe bedrijven worden binnen gehaald. Microsoft, Uber, Verizon en Huawei.

Ik was gisteren naar een podcast van The Compound Show aan het luisteren en daar hadden ze het over SAAS-bedrijven. Veel van deze bedrijven hebben een retentie van 80/90%, dus zodra ze een klant binnen hebben, is dit vaak voor de lange termijn. Ze maken hoge kosten (en dik verlies) om klanten binnen te halen, maar plukken daarna de vruchten van de samenwerking. Dat strookt ook met wat Taco zei op de CMD, veel omzet van licensing is sticky en voor minimaal 5/7 jaar. Het is dus niet aannemelijk dat tech-bedrijven massaal weglopen. Hoe graag je dat ook wil blijven verkondigen. Apple is uit mijn hoofd ook sinds 2013 ?!

TomTom zat laat aan tafel van de API's en was in vergelijking met Google veel te laat met het aanbieden van deze API's, maar inmiddels wordt er een poging gedaan om een voet tussen de deur te krijgen. Dat zal niet makkelijk gaan en aangezien het 'sticky business' is, wordt het natuurlijk ook moeilijker om klanten te binden. Google heeft haar prijzen echter wel gigantisch verhoogd en een betere incentive om over te stappen is er niet. Daarnaast is de verhoging voor de algehele prijsvorming van de API's ook een goede zaak. Geeft eerder prijsdruk omhoog dan omlaag. Concluderend: moeizaam maar de goede stappen zijn gezet.

Dan het punt van Google in Automotive. Wat doet jou vermoeden dat Google veel business gaat winnen in Automotive? Het is een feit dat ze intrede hebben gedaan in Automotive, maar het wordt mijns inziens niet een spel van alles of niets. Je ziet op dit moment verschillende contracten langs elkaar en door elkaar lopen. SDmap van de ene provider met Traffic van de andere provider. De verschuiving naar online zal er voor zorgen dat er veel eenvoudiger geshopt kan worden tussen verschillende producten van verschillende providers (EV laadpalen, traffic, ADAS, SDMaps etc.). Dat maakt de total addressable market groter, maar zorgt er ook voor dat de concurrentie groter wordt. Echter, het aanbieden van het totaalpakket zal nog steeds een concurrentievoordeel opleveren. Zoals Goddijn een aantal jaren geleden zei: 'testfases met HDmaps zorgt voor meer omzet in SDmaps', omdat klanten eenvoudiger kennis maken met de andere producten.

Wat dat betreft ben ik het laatste jaar iets positiever geworden over de toekomstwaarde van SDmaps, maar is de mindere aandacht voor (full) HDmaps natuurlijk wel teleurstellend. De terughoudendheid van OEM's in deze crisissituatie is goed te begrijpen, maar ik wil daar binnen 6 maanden tijd wel wat meer duidelijkheid over hebben. Ook hier zal het niet alles of niets worden en is er genoeg te verdienen richting full HD (met ADAS), maar liever vandaag dan morgen.

Tot slot, consumer vind ik al jaren totaal irrelevant en wil je dan ook dringend verzoeken om dat ook te vinden. Cash cow laten zo lang het duurt en daarna afstoten is het plan van Goddijn, maar dat snap jij ook wel.

marathon 11
0
quote:

pwijsneus schreef op 21 oktober 2020 11:56:

[...]

HERE en TomTom zijn niet te vergelijken, maar ga je gang als je boem! nog serieus wil nemen.

Zowieso is het eigenaarschap verschillend tussen HERE en TomTom. HERE is in handen van verschillende marktpartijen. TomTom is beursgenoteerd. HERE heeft geen consumententak, TomTom heeft wel nog navigatiekastjes.

Ze hebben overigens wel dezelfde challenges, en dat is de toetreding van Google in de automotive markt. De eventuele flop mbt de investeringen met HD-maps delen ze ook.

Echter zou ik me als werknemer van HERE mij wel een stuk zekerder voelen met de Japanse en vooral Duitse eigenaren, dan de toch wat onzekere toekomst van TomTom.

Just my 2 cents....
Ik vraag toch niet of ze vergelijkbaar qua bedrijf of bedrijf voering zijn. Ik vraag gewoon welke waarde JIJ aan Here toekent!!
ketchup
8
het is simpel de reguliere aandeelhouder gaat pas scoren of krijgt wat te zien bij een exit/verkoop, dat was zo met Telematics en dat is net zo als wij straks uit het aandeel gezet worden

voor de reguliere investeerder is er buiten een exit, welke een mooie premie kan geven over de huidige notering geen enkele reden om in dit aandeel te investeren en dat doet men dan ook niet, de analisten schrijven, maar kopers moeten gevonden worden binnen beleggingsproducten en daar worden ze niet meegenomen

zelfs 10 euro is nu op eigen kracht al een hele tour voor TT om daar weer te geraken en zal waarschijnlijk niet meer op de borden verschijnen komend jaar zonder een strategische move ( daar hebben dan ook sommige analisten het over )

daar is het opwachten, geloof je niet dat het komt dan moet je wachten tot 2023-25 periode om te zien of HG enige aandeelhouderswaarde weet te scheppen

voor nu is de cash enkel voor degene die er werken en zal enkel voor bonusdoelen gebruikt worden , buiten natuurlijk het runnen van de company voor investeringen en onderhoud

TT is uiterst kwetsbaar, maar dat is het al 5 jaar , een enorme underperformer en het verpietert aan de beurs, hoe pijnlijk ook voor nu , maar hoe lager - hoe beter, enkel dat forceert een versnelde move, waar uiteindelijk toch niet aan te ontkomen is

TT heeft niets te zoeken aan de beurs en het staat erop omdat HG een zeer slimme en gewiekste zakenman is en hij heeft de beurs ten volle heeft gebruikt toen TT voor een listing/notering ging en ook met de mogelijkheid tot kapitaal ophalen voor acquisities , maar dat maakt HG nog geen goede ondernemer of CEO voor TT
sommigen verwarren hier het persoonlijk vergaarde fortuin van HG als zakelijk zeer slim persoon met goed ondernemen, maar dat zijn toch echt 2 verschillende zaken

Machiavellisme ten top bij TT, eigenlijk hoe lager - hoe beter , perfect storm voor een afscheid
Barclays is de uitverkoren bank geweest voor Telematics te begeleiden , Barclays kent TT's agenda als geen ander

de prijzen die Tatje en Martin hier noemen voor waardering van TT tot 10 miljard of 100 euro per aandeel geven aan dat ze alle realiteitszin hebben verloren
je moet wel mesjokke zijn om te denken dat MSFT TT niet wil of kan kopen en wacht tot ze 100 euro per aandeel moeten betalen, omdat ze het zo graag eerst willen zien ?
MSFT als die een acquisitie doen laten zich adviseren door de Goldman's en Morgan's van deze wereld, nou die zijn niet gestoord en betalen geen fat premium over 4 jaar voor iets wat nu amper drijvende te houden is.

desalniettemin, plenty om naar uit te kijken en voor nu mag TT helemaal door haar hoeven zakken, dat zet het spel op de wagen.
benieuwd hoelang HG binnen TT en die paar uitverkorenen in de inner-circle de neuzen nog in dezelfde richting weet te houden bij steeds meer verdampende waarde.

looking good
succes
[verwijderd]
3
quote:

pwijsneus schreef op 21 oktober 2020 10:11:

@MvM!, zie post van Knife Catcher.

Komende jaren gaan die HD-maps niet voor groei zorgen. Na komende jaren is het de grote vraag of de HD-maps nog wel nodig zijn, of tegen die tijd zo'n commodity zijn geworden dat er niet de hoofdprijs voor betaald gaan worden. En heeft TomTom nog wel een voorsprong over x aantal jaren. Lijkt mij een enorm dure flop in wording.

Business model hieromtrent staat op losse schroeven.
Jij brengt het weer alsof het alles of niets is. Het is de laatste jaren technologisch (via machine learning & AI) mogelijk geworden om map-updates te automatiseren. Daar waar het vroeger voornamelijk in India handmatig gebeurde, wordt het nu door programmeurs in Amsterdam gedaan. Tijdens deze transitie zijn het natuurlijk dubbele kosten. Enerzijds heb je de kosten van handmatige updates en anderzijds de nieuwe programmeerkosten van de automatisering.

Het hele eieren eten voor een goede (HD)mapdatabase is als volgt: wereldwijde dekking tegen zo laag mogelijke kosten en real-time. Het wordt pas moeilijk als je 3 van 3 wil realiseren. Veel startups hebben mooie verhalen terwijl het ze maar lukt om 2 van 3 te bereiken. Het creëren en onderhouden van HDmaps is tegenwoordig al veel meer een samenwerkingsverband tussen bedrijven dan enkel en alleen het op pad sturen van een dure auto om alles te mappen. Er komt gigantisch veel input van verschillende partijen uit verschillende camera's en sensoren. De heilige graal is om de juiste informatie uit die data te filteren. Je kan hoog of laag springen, maar de data en (nog belangrijker) de juiste verwerking van die data blijft altijd geld waard. De ontsluiting van die waarde gaat in het ergste geval niet via de winst, maar via verkoop.

tatje
1
Ketchup.

maar kopers moeten gevonden worden binnen beleggingsproducten en daar worden ze niet meegenomen.

Morningstar fondsen eind aug tussen de 15 en 16% in de fondsen.

Jij schreef toch ook 8 okt.

Mijn signalen zeggen, doorkopen, alles onder de 7 euro is bij het einde vh jaar een stip in de achteruitkijkspiegel.

Maar mijn moeder zei het al: er is niets veranderlijker dan een mens :-)

ketchup
3
dat is voer voor optie handelaren en marketmakers
het gaat om fondsmanagers bij Banken die het meenemen voor klant portofolio, dat geeft koopkracht

BlackRock, Fidelity enz ... zitten gewoon qua spreiding in alle index volgende en genoteerde aandelen, dus er zitten altijd fondsmanagers in aandelen
het gaat om koopkracht genereren, zoals een Jefferies en een Boa/ML doen bij PostNL
buy ahead of very good upcoming numbers en dat op een aandeel dat al vanaf de low in Maart van 1 euro naar 3 is gegaan, dat ontbreekt compleet bij TT

jij denkt altijd maar dat de "grote koper " alsmaar aan het oprapen is bij de particulier, welke particulier ?

een stip, exact
ja, want ik ga ervan uit dat TT van de beurs gaat Tatje, maar niet vanwege de cijfers van TT, want die hebben zelden reden voor feest gegeven
en ik koop ook door, zit nu gemiddeld aan 7 euro, want ik zwaai ze ook voor 10 euro uit
pwijsneus
0
@vCalker, dank voor de duiding, en inhoudelijke toelichting.

Ben het 100% met je eens dat het niet zo zwart/wit is als ik eerder vandaag heb aangezet. Wat mij echter stoort, is dat boem! hier mensen zand in de ogen strooit door met dividend op de proppen te komen en een waardering van meer dan 3 miljard aan peer HERE plakt, wat gewoon niet klopt. Ook zijn koersdoelen van 75 euro zijn lachwekkend. Daar heb ik misschien op een wat minder fraaie manier iets tegenover gezet......maar het is in mijn ogen gewoon misleidend.

Voorlopig zie ik nog geen reden om posities uit te breiden in TomTom, zie op korte termijn geen opwaards potentieel, strategische moves uitgesloten natuurlijk. De markt is gelukkig een stuk groter dan TomTom, en ook daar zie ik nog veel ruimte voor correctie, zeker na verkiezingen in VS, en coronaperikelen.

Terug naar TomTom, ben het nogmaal met je eens dat er een toekomst voor TomTom is, echter is het allemaal een stuk minder flitsend dan veel posters je hier willen doen laten geloven....de koers is wat mij betreft prima verklaarbaar als je kijkt naar de challenges die TomTom maar ook HERE heeft.

Zolang automotive-klanten nog interesse heeft in de SD-maps van HERE en TomTom is er nog niet veel aan de hand.
sniklaas
2
quote:

ketchup schreef op 21 oktober 2020 12:43:

het is simpel de reguliere aandeelhouder gaat pas scoren of krijgt wat te zien bij een exit/verkoop, dat was zo met Telematics en dat is net zo als wij straks uit het aandeel gezet worden

voor de reguliere investeerder is er buiten een exit, welke een mooie premie kan geven over de huidige notering geen enkele reden om in dit aandeel te investeren en dat doet men dan ook niet, de analisten schrijven, maar kopers moeten gevonden worden binnen beleggingsproducten en daar worden ze niet meegenomen

zelfs 10 euro is nu op eigen kracht al een hele tour voor TT om daar weer te geraken en zal waarschijnlijk niet meer op de borden verschijnen komend jaar zonder een strategische move ( daar hebben dan ook sommige analisten het over )

daar is het opwachten, geloof je niet dat het komt dan moet je wachten tot 2023-25 periode om te zien of HG enige aandeelhouderswaarde weet te scheppen

voor nu is de cash enkel voor degene die er werken en zal enkel voor bonusdoelen gebruikt worden , buiten natuurlijk het runnen van de company voor investeringen en onderhoud

TT is uiterst kwetsbaar, maar dat is het al 5 jaar , een enorme underperformer en het verpietert aan de beurs, hoe pijnlijk ook voor nu , maar hoe lager - hoe beter, enkel dat forceert een versnelde move, waar uiteindelijk toch niet aan te ontkomen is

TT heeft niets te zoeken aan de beurs en het staat erop omdat HG een zeer slimme en gewiekste zakenman is en hij heeft de beurs ten volle heeft gebruikt toen TT voor een listing/notering ging en ook met de mogelijkheid tot kapitaal ophalen voor acquisities , maar dat maakt HG nog geen goede ondernemer of CEO voor TT
sommigen verwarren hier het persoonlijk vergaarde fortuin van HG als zakelijk zeer slim persoon met goed ondernemen, maar dat zijn toch echt 2 verschillende zaken

Machiavellisme ten top bij TT, eigenlijk hoe lager - hoe beter , perfect storm voor een afscheid
Barclays is de uitverkoren bank geweest voor Telematics te begeleiden , Barclays kent TT's agenda als geen ander

de prijzen die Tatje en Martin hier noemen voor waardering van TT tot 10 miljard of 100 euro per aandeel geven aan dat ze alle realiteitszin hebben verloren
je moet wel mesjokke zijn om te denken dat MSFT TT niet wil of kan kopen en wacht tot ze 100 euro per aandeel moeten betalen, omdat ze het zo graag eerst willen zien ?
MSFT als die een acquisitie doen laten zich adviseren door de Goldman's en Morgan's van deze wereld, nou die zijn niet gestoord en betalen geen fat premium over 4 jaar voor iets wat nu amper drijvende te houden is.

desalniettemin, plenty om naar uit te kijken en voor nu mag TT helemaal door haar hoeven zakken, dat zet het spel op de wagen.
benieuwd hoelang HG binnen TT en die paar uitverkorenen in de inner-circle de neuzen nog in dezelfde richting weet te houden bij steeds meer verdampende waarde.

looking good
succes
zo is het Wies, stukje voor stukje binnen harken op deze koers en rustig afwachten op de ontknoping, door piet piraat of geinnitieerd vanuit de inner cicle met of zonder bevrinede investeerders..

Deze morgen wederom wat stukjes op kunnen rapen en heb ze nu aan 6,5562 in portefeuille en in juli nog wat opgeschreven..
H. Berkhof
0
Leuk om te zien dat iemand meent zich ook in de inhoudelijke discussie te moeten mengen door eerst te vragen:

Gestopt met HD maps ?

om vervolgens te antwoorden:

Thanks, zo zie ik het ook!

Hoogstaand nivo. ;-))
pwijsneus
3
quote:

marathon 11 schreef op 21 oktober 2020 12:32:

[...]
Ik vraag toch niet of ze vergelijkbaar qua bedrijf of bedrijf voering zijn. Ik vraag gewoon welke waarde JIJ aan Here toekent!!
Doordat HERE en TomTom niet vergelijkbaar zijn, vind ik het ook complex om een waarde aan HERE toe te kennen.

Niet het antwoord wat je wilt horen waarschijnlijk...leuker kan ik het niet maken. De waarde ligt naar mijn idee een stuk lager dan het door martin ingeschat bedrag.

Echter door de verschillen doet de waardering van HERE niet terzake. Het is een truc van boem om de 3 lezers die hier zijn overgebleven te laten denken, ow, HERE heeft een waardering van x, dat betekend voor TomTom een onderwaardering van y. En dat is dus veel te kort door de bocht....

pwijsneus
0
quote:

Ikkenietweten schreef op 21 oktober 2020 13:17:

Leuk om te zien dat iemand meent zich ook in de inhoudelijke discussie te moeten mengen door eerst te vragen:

Gestopt met HD maps ?

om vervolgens te antwoorden:

Thanks, zo zie ik het ook!

Hoogstaand nivo. ;-))
Misschien kunnen we van alias wisselen.

Ik ga weer verder, heb wel wat beters te doen. Succes met fantaseren, lees volgende week wel hoe vaak TomTom al overgenomen is.
H. Berkhof
0
quote:

NewKidInTown schreef op 21 oktober 2020 10:48:

Laten ze de 6 nog sneuvelen vandaag ?

De vraag stellen..........
Nee dus. haha ;-)) € 6,00 is de ondergrens.
hvasd2
0
quote:

Ikkenietweten schreef op 21 oktober 2020 13:25:

[...]

Nee dus. haha ;-)) € 6,00 is de ondergrens.
Eerst zien zei blinde Moos maar als de 6 houdt dan begint het koersverloop na deze cijfers steeds meer te lijken op het verloop bij de vorige cijfers.
bikkelharde winst
0
quote:

Ikkenietweten schreef op 21 oktober 2020 13:25:

[...]

Nee dus. haha ;-)) € 6,00 is de ondergrens.
Famous last words.
H. Berkhof
0
quote:

pwijsneus schreef op 21 oktober 2020 13:20:

[...]

Misschien kunnen we van alias wisselen.

Ik ga weer verder, heb wel wat beters te doen. Succes met fantaseren, lees volgende week wel hoe vaak TomTom al overgenomen is.
Blijkbaar voel jij je aangesproken maar ik bedoelde toch echt iemand anders. Diegene zal nu wijselijk niet meer zal reageren nu jij dat voor hem hebt gedaan.
Niet zo slim @pwijsneus ;-))
H. Berkhof
0
quote:

bikkelharde winst schreef op 21 oktober 2020 13:39:

[...]
Famous last words.
Haha, moet nog blijken hè maar de boom is zo langzamerhand wel leeggeschud, denk ik.
JP Samosa
0
quote:

Ikkenietweten schreef op 21 oktober 2020 13:25:

[...]

Nee dus. haha ;-)) € 6,00 is de ondergrens.
Er is geen ondergrens
[verwijderd]
0
quote:

Ikkenietweten schreef op 21 oktober 2020 13:25:

[...]

Nee dus. haha ;-)) € 6,00 is de ondergrens.
En niet voor het eerst afgeketst op exact de 6.
H. Berkhof
0
quote:

hvasd2 schreef op 21 oktober 2020 13:39:

[...]
Eerst zien zei blinde Moos maar als de 6 houdt dan begint het koersverloop na deze cijfers steeds meer te lijken op het verloop bij de vorige cijfers.
Dat heb je goed gezien. Zolang de cijfers blijven zoals ze zijn en dus niet toonbaar verbeteren zal er aan de boom geschud blijven worden.

Status quo dus. Alleen tussentijdse positieve berichten/ontwikkelingen zullen de koers doen stijgen.
Is er ook dit kwartaal verder radiostilte dan blijft de koers tussen € 6,00 en € 7,00 hangen is mijn inschatting.
2.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 ... 100 101 102 103 104 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront