Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
voda
1
BMW Group UK Second-Life Battery Solution with Off Grid Energy

BMW Group UK announces a new partnership with Off Grid Energy to create a sustainable, second-life solution for BMW and MINI electric vehicle batteries. BMW Group UK will supply Off Grid Energy, market leaders in energy storage, with battery modules for them to adapt to create mobile power units, giving retired BMW and MINI EV batteries a useful second-life when they can no longer efficiently be used in cars.

BMW and MINI EV batteries have a warranty of eight years or 100,000 miles. After this period the battery could still retain up to 80 per cent of its initial capacity. However it is inevitable that at some stage, the battery will no longer function at an optimum level for the car although it can continue to serve a ‘secondary use’ purpose as a mobile power source.

The first prototype unit is now up and running, powered by lithium-ion battery modules extracted from a MINI Electric development vehicle. It has a 40kWh capacity delivering a 7.2kW fast charge and will be used at BMW and MINI UK events over the next year. As more battery modules become available over time, systems will be built with a capacity of up to 180kWh and able to provide multiple charges at rates of up to 50kW. When these units are used to displace conventional ways of generating temporary power, the battery modules will at least double the CO2 reduction achieved in their original use in the car, continuing their positive impact in reducing carbon emissions.

Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
voda
0
Gratis vijf jaar stroom plus oplader bij deze peperdure elektrische auto

De eigenaren van de 1877 pk sterke elektrische Pininfarina Battista rijden vijf jaar gratis en krijgen bovendien zonder meerprijs een wallbox voor thuis. Tot zover het goede nieuws: de auto zelf kost twee miljoen euro.

Erik Kouwenhoven 27-10-20, 05:00

Kopers van de nieuwe hypercar mogen vijf jaar gratis opladen via het ChargePoint-netwerk. Dat zal de kersverse eigenaren vast goed uitkomen, want hoewel het rijbereik in theorie 550 kilometer bedraagt, moet de auto ongetwijfeld regelmatig vroegtijdig stroom tanken.

Lees ook
Spraakmakende hypersportauto op batterijen: de Pininfarina Battista onder de loep

Dat komt, omdat het vermoedelijk niet eenvoudig is om de 1877 paarden van deze sportwagen niet aan te spreken. De auto accelereert volgens de makers in minder dan twee seconden naar de honderd kilometer per uur en dat is sneller dan een Formule 1-auto.

Voor een gratis laadpunt hoef je niet heel ver te rijden, want het ChargePoint-netwerk omvat 115.000 laadpunten in Europa en Noord-Amerika. De gratis wallbox heeft een capaciteit van 22 kW en komt in de dezelfde kleur als de auto. Van de Battista worden honderdvijftig exemplaren gemaakt, ieder met een prijskaartje van twee miljoen euro, exclusief belastingen. Er komen er vijftig naar Europa.

Met video:

www.ad.nl/auto/gratis-vijf-jaar-stroo...

En met video:

www.ad.nl/auto/spraakmakende-hyperspo...

Bijlage:
voda
0
Deze zes nieuwe elektrische auto’s bieden dit jaar nog veel belastingvoordeel

Dit laatste kwartaal komen er zes nieuwe elektrische modellen bij. Deze schaf je als zakelijke rijder dit jaar dus nog aan met een bijtelling van 8 procent over de eerste 45.000 euro in plaats van de 12 procent van 2021.

Erik Kouwenhoven 30-10-20, 05:00

Lexus UX 300e
De eerste elektrische auto van Lexus is een variant op de reeds bestaande Lexus UX. Het model heeft een actieradius van 300 kilometer. Dat is niet bijzonder veel en bovendien is de laadsnelheid beperkt tot 50 kW. Ook kun je maar 1-fase laden, daar waar 3-fase laden inmiddels de norm is. De Lexus UX 300e is te koop vanaf 49.900 euro.

Aiways is een nieuwkomer op de Europese markt. De U5 is een model dat zowel qua prijs als prestaties prima scoort. Het eerste product is een compacte elektrische SUV met een strakke en minimalistische vormgeving. De auto is te koop vanaf 37.500 euro en heeft een rijbereik van 335 kilometer.

Audi e-Tron Sportback 55
De e-Tron Sportback is de coupé-uitvoering van de Audi e-Tron. Het 65.100 euro kostende model is net iets lager dan het standaardmodel en dat gaat ten koste van de hoofdruimte en bagageruimte. Door zijn aerodynamische vorm is zijn rijbereik met 446 kilometer wel fractioneel hoger.

Fiat 500e (cabrio)
De elektrische Fiat 500e is voorzien van twee kleine ‘suicide’ achterdeurtjes die andersom openen om het instappen achterin te vergemakkelijken. Het instapmodel is de 500e Action. Die staat vanaf 24.900 euro in de Nederlandse prijslijst en komt 180 kilometer ver op een volle accu. Er zijn ook versies met een actieradius van 320 kilometer. De auto is tevens leverbaar als cabrio.

Volvo XC40 Recharge
De 59.900 euro kostende XC40 Recharge P8 is de eerste volledig elektrische Volvo. De actieradius is voldoende met 418 kilometer, zij het dat Volvo wel wat voorzichtig is met het reclameren van dit getal. Ze houden het zelf liever op ‘tussen de 340 en 400 kilometer netto’. De 408 pk sterke auto stelt eigenlijk op geen enkel vlak teleur en is te koop vanaf 59.000 euro.

Volkswagen ID.3 Pro S
Volkswagen wil met de ID.3 elektrisch rijden toegankelijk maken voor iedereen. Er komen meerdere versies van de ID.3 uit, in november is het de beurt aan de ID.3 Pro. Dit 150 kW sterke model krijgt een actieradius van zo'n 420 kilometer en gaat naar verluidt zo'n 43.000 euro kosten.

Voor foto's zie link:

www.ad.nl/auto/deze-zes-nieuwe-elektr...
voda
0
BYD Brings Zero-Emission Refuse Collection to Sunshine State

BYD announced that the City of Ocala in Florida will add five Class 8 battery-electric refuse trucks to its fleet, making it one of the first cities in Florida to adopt BYD’s innovative zero-emission technology. The trucks will be assembled in the United States with union labor. The Ocala City Council pre-approved the 2021 purchase of three quiet, clean-electric BYD refuse trucks and will buy two more in 2022. The BYD vehicles will replace older- model internal combustion powered trucks that are currently in use.

Ocala officials estimate the operation of BYD trucks will result in fuel cost savings of nearly 78 percent. In addition, with fewer moving parts making them less costly to maintain, the city estimates there will be a cost savings of nearly 75 percent in maintenance costs. The BYD trucks are estimated to provide a total life cycle savings to Ocala of approximately USD 270,000 and a return on the taxpayers’ investment in under 5 years.

Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
Bijlage:
voda
0
4 Solaris Trolleybuses Arrive in Bergen in Norway

According to the order placed in 2019 by the Keolis Norge AS operator, Solaris will provide 10 Solaris Trollino 18 articulated trolleybuses to Bergen this year. First four of them just arrived to Norway’s second largest city. Official launch of all new trolleybuses is planned for beginning of December. First Solaris trolleybuses in Norway will be used to service the only maintained trolleybus line in Bergen, whose length is currently 7.5 km, by local public transport authority Skyss. The Trollino 18 ordered by Keolis Norge AS are powered by a 240 kW electric motor and equipped with 55 kWh traction batteries, thanks to which it is possible to cover a distance of over 11 kilometers without the need to connect to the catenary system. The batteries are charged while driving with the use of ‘in motion charging’ technology, through current collectors mounted on the vehicle, which are connected to the overhead catenary.

Thanks to the ergonomic use of passenger space, as many as 42 seats are fitted on board the modern Solaris Trollino 18 trolleybuses – all equipped with seat belts. 10 seats is available from the low floor level, which will make it easier for passengers with reduced mobility to take up their seat. Interestingly, one of the seats behind the driver’s cabin has the option of folding, thanks to which a place dedicated to the guide dog accompanying the blind will be created. For those traveling on wheelchairs or with prams, two bays with straps are provided, as well as a folding ramp located at the second door. The trolleybuses are of course be fully low-floor and have the so-called kneeling function, further lowering the right side of the vehicle by 7 cm when stopping at the stop.

The manufacturer used a number of solutions in its vehicles to increase the comfort and safety of travelers. Among them there are air conditioning for the driver’s cabin and passenger compartment as well as passenger information system with two large screen monitors and voice announcement of stops. Trolleybuses are also equipped with CCTV system consisting of cameras monitoring the interior of the vehicle, door area cameras, a reversing camera and one on the roof, watching the pantograph. Above each of the doors, mounted in a 2+2+2+2 system, there is a passenger counting system installed.

The trolleybuses ordered by Keolis Norge AS have a built-in breathalyser to check the driver’s sobriety before starting the vehicle. They are also equipped by the manufacturer with a special Scandinavian thermal insulation package, which improves the thermal comfort of passengers and reduces energy consumption at minus temperature. It includes, among others additional insulation of the side walls, the ceiling and the chassis in the area of the wheel arches, as well as double side windows. The vehicles are also adapted to the use of snow chains.

Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
Bijlage:
voda
0
Voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels in Europa

Er zijn in Europa voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics over de autoverkopen van september.

Erik Kouwenhoven 30-10-20, 20:00

De cijfers zijn gepubliceerd door het Britse Autocar. Naast elektrische auto's vallen ook hybrides en plug-in hybrides onder het kopje ‘elektrisch'. De stijging van het aantal verkochte elektrische auto's gaat gepaard met een teruggang van het aantal verkochte diesels. Want waar diesels tien jaar geleden nog 60 procent van de autoverkopen uitmaakten, is dat percentage inmiddels gedaald tot onder de 25.

Het bestverkochte ‘elektrische’ merk is Toyota, gevolgd door Volkswagen, dat zowel hybrides en plug-in hybrides als volledige EV’s verkoopt. De bestverkochte puur elektrische auto van Europa is de Tesla Model 3, gevolgd door de Renault Zoe en de VW ID.3.

In Nederland is de situatie nog extremer. Hier werden vorig jaar al meer puur elektrische auto’s verkocht dan modellen met een dieselmotor. Het aantal nieuwe diesels daalde vorig jaar in Nederland met 45,3 procent, terwijl de verkoop van elektrische auto’s juist steeg met 21 procent.

www.ad.nl/auto/voor-het-eerst-meer-el...
voda
0
Proterra EV Charging Solutions for Electrification for Commercial Vehicles

As communities across North America drive toward 100% clean transportation, Proterra, a leading innovator in heavy-duty electric transportation, today unveiled its new, high-powered charging solution that is designed to enable the electrification of large-scale vehicle fleets. With more fleet operators transitioning to full battery-electric vehicles, charging solutions that can efficiently and cost-effectively power large fleets of vehicles will play a critical role in transportation electrification. Developed in partnership with Power Electronics, the new Proterra charging systems offer transit agencies and fleet operators a customizable vehicle charging solution.

Proterra’s new charging systems can be configured at a broad range of power levels. For large fleets of vehicles, where customers need to address the challenge of charging dozens or hundreds of vehicles in a single fleet yard, Proterra’s new charging systems can be configured with up to 1.5 megawatts to power up to 20 vehicles simultaneously. The new Proterra 1.5 megawatt fleet-scale charging system can also tie directly into higher voltage utility power lines (up to 35kV) which avoid the footprint and complication of costly switchgear.

The chargers will also be able to meet the needs of smaller electric vehicle fleets, with 75 kilowatt, 150 kilowatt, 250 kilowatt, and 500 kilowatt power levels.

The new chargers utilize interoperable, universal charging technology and are equipped to power a diverse range of 100% battery-electric vehicles, including battery-electric transit buses, school buses, delivery vans, coach buses, and other commercial vehicles. The chargers are also capable of powering personal passenger electric vehicles.

Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
voda
0
ROSATOM Equips Cars with Lithium-Ion Batteries for Russian Electric Kart Race

RENERA LLC, a subsidiary of the TVEL Fuel Company and ROSATOM’s integrator for energy storage solutions, has organized the first electric kart race in Russia. MINI class race cars were equipped with lithium-ion batteries manufactured by ROSATOM. The race was organized together among racers of 9-11 years old at the Izhorets karting track in Kolpino, Saint-Petersburg. Ten 10 kW electric karts equipped with RENERA batteries participated in the competition. Compared to petrol-fueled cars, these karts are more dynamic and maneuverable on the race track. Unlike gasoline karts, electric ones have no exhaust - this solves the problem of air pollution and unwellness of young sportsmen, which is especially important for indoor karting circuits. The transition to electric vehicles opens up new opportunities for both rental karting and professional teams.

RENERA batteries have been developed with capacity of 40 Ah (ampere-hours) and designed to keep the kart going in racing mode for at least 20 minutes. The battery is fully charged in two hours. If necessary, the battery may be quickly changed to a charged one, so that the kart would continue the race. “This kind of Russian-made equipment has become possible due to the rapid development of energy storage systems. Today’s race has shown that there is a great potential for development of an environmentally friendly sport with growing popularity. We are sure that RENERA energy storage units have great potential for implementation not only in karting, but in other types of electric vehicles”, commented Emin Askerov, Director General of RENERA.

Lithium-ion batteries are the optimal solution for energy storage both from technical and economic point of view. They are sealed, do not require maintenance and special rooms for charging and have a long service life. The high power density of lithium-ion batteries make them lightweight and compact. RENERA batteries are manufactured to high safety standards, similar batteries are used in electric passenger vehicles and electric vehicles of the world’s largest manufactures.

Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
voda
0
Elektrische auto's: koper heeft al keuze uit 60 modellen en er zijn nu ook goedkopere

De markt voor elektrische auto's komt nu echt op gang. Wie er een zoekt kan vandaag al uit 36 modellen kiezen en binnen een paar maanden komen er nog eens 24 bij. ,,De twijfel over de techniek is verdwenen.”

Ton Voermans 22-10-20, 10:12 Laatste update: 16:21

De duurste: een Porsche Taycan, vanaf 110.700 euro. © Bart Hoogveld

Met de hausse aan nieuwe modellen is de elektrische auto niet langer automatisch een Tesla, al is de Tesla 3 nog altijd het meest verkochte model. Evenmin zijn ze nog peperduur zoals voorheen. Vijf auto's kosten minder dan 25 mille. Op dit moment is de Skoda Citigo het goedkoopst: 23.290 euro. En nog dit najaar komt Renault met een elektrische Twingo voor 20.590 euro. Overigens nog altijd 7 mille duurder dan de Twingo op benzine. Volgend jaar komt budgetmerk Dacia met een elektrische auto die naar verluidt minder dan 20.000 euro gaat kosten. De duurste elektrische auto is een Porsche. Sportauto Taycan begint bij 110.700 euro en wie losgaat bij de optielijst heeft een Porsche Taycan van 185.000 euro.

,,Het gaat hard met de groei. Eind volgend jaar is het aantal modellen weer verdubbeld'', voorspelt Marco van Eenennaam, projectleider elektrisch rijden bij de ANWB. ,,Het is positief dat er inmiddels voor de consument meer te kiezen valt. Een paar jaar geleden zag je vooral elektrische auto's van rond de 100.000 euro: de Tesla's, Jaguar I-pace en Audi e-Tron. Nu zie je groei in het meer betaalbare segment.''

Dé achilleshiel van de elektrische auto is de actieradius, maar ook die gaat langzaam maar zeker minder pijn doen. Er zijn nog wel auto's met zwakke accu's, maar 300 tot 400 kilometer rijden met een volgeladen auto wordt heel normaal. In een Smart kom je niet verder dan 130 kilometer, maar dat is dan ook een echte stadsauto. Grote limousines halen al 600 kilometer of meer. Van Eenennaam: ,,De explosieve groei zit bij de auto's met een range van 300-400 kilometer. En voor de meeste mensen is een actieradius van 250 tot 300 kilometer al voldoende. Hoe vaak rijd je nu verder? Bovendien zijn de nieuwe modellen uitgerust met snellaadtechniek. Aan de krachtigste laadpalen van 175 kiloWatt ben je in een halfuur weer driekwart vol. En het vertrouwen van de consument in de techniek is gegroeid. Een paar jaar geleden zag je heel veel twijfel. Is dit het nou? Is dit de techniek van de toekomst, die auto's met batterijen? Of rijden we over vijf jaar allemaal op waterstof? Die twijfel is verdwenen. Dat komt ook doordat de elektrische rijders ambassadeurs van de techniek worden. Als een familielid of iemand uit je vriendenkring er een rijdt en tevreden is, word je zelf ook nieuwsgierig.”

Bij de goedkopere auto's is het omslagpunt, mede door belastingvoordelen, al bereikt. Ze zijn per kilometer goedkoper dan een benzine-auto. De onderhoudskosten zijn zelfs maar 30 procent van een wagen op benzine. Ze zijn vrijgesteld van wegenbelasting. En (thuis) laden is goedkoper dan tanken. Wie alleen gebruikmaakt van snelladers langs de snelweg is ongeveer even duur uit.

Een op tien
Op 30 september reden er 137.349 volledig elektrische auto's rond in Nederland. En in de eerste negen maanden van het jaar nam het aandeel volledig elektrisch bij de nieuwe auto's toe van 8,9 naar 11,4 procent. Meer dan een op de tien nieuwe auto's is nu dus al volledig elektrisch.

De 4000 euro aanschafsubsidie voor particulieren droeg zeker bij aan het stijgende marktaandeel (de pot is voor dit jaar overigens al leeg). Maar ook de leasemarkt blijft belangrijk. De bijtelling (een percentage van de nieuwwaarde waarover de leaserijder loonbelasting moet betalen vanwege het privégebruik van de auto) is dit jaar 8 procent en dat stijgt volgend jaar naar 12 procent. Bij een brandstofauto is de bijtelling nog aanzienlijk hoger: 22 procent.

www.ad.nl/auto/elektrische-auto-s-kop...
haas
0
voda
0
'Koers Biden beter voor overgang naar elektrisch rijden'

Gepubliceerd op 5 november 2020 13:32 | Views: 1.535

WOLFSBURG (ANP/BLOOMBERG) - Mocht de Democraat Joe Biden tot president van de Verenigde Staten worden verkozen, dan is dat beter voor de verder ontwikkeling van elektrisch rijden. Dat heeft Volkswagen-topman Herbert Diess gezegd.

De baas van de automaker was in zijn commentaar op de verkiezingen in de VS uiterst zorgvuldig met het kiezen van zijn woorden. De VS zijn een belangrijke markt voor de automaker en het is ook geenszins zeker dat Biden de zittende president Donald Trump zal verslaan. Hij waagde zich niet aan uitspraken over wie er volgens hem moet winnen.

Volgens Diess is het Democratische programma naar verwachting meer in overeenstemming met de wereldwijde strategie van Volkswagen. Doel daarvan is om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen en elektrisch rijden te bevorderen.

Diess wees er ook op een vertrouwensrelatie met de regering-Trump te hebben. Volgens hem heeft de automaker ook veel gedaan aan de opbouw van de VS. Zo is Volkswagen van plan zijn fabriek in Tennessee uit te breiden.

Trump was eerder zeer kritisch op de verhoudingen in de auto-industrie tussen de VS en Duitsland. Die was volgens de president niet in balans, waarbij de Duitse automakers meer profijt hadden van de Amerikaanse markt dan andersom.
Osho
0
quote:

Osho schreef op 5 oktober 2020 16:09:

[...]

$BEEM +7%

$16 +

$19 inmiddels verkocht. PT staat op 25.
Leefloon
0
Laadconsulenten ondersteunen gemeenten in Gelderland en Overijssel bij aanleg laadpalen
Gepubliceerd op 11 november 2020

Laadconsulenten gaan gemeenten ondersteunen bij beleid en plannen voor laadpalen. Ook gaan beide provincies samen gezamenlijke aanbestedingen organiseren. Daarnaast krijgt een kopgroep van gemeenten ondersteuning bij het opstellen van een laadvisie en worden hun ervaringen en inzichten gedeeld. Zo stimuleert Oost Nederland dat gemeenten aan de slag gaan om te zorgen voor een slim, dekkend, en betrouwbaar laadnetwerk voor elektrisch rijden, dat gelijke tred houdt met de groei van het aantal elektrische voertuigen. Want elektrisch rijden vermindert de uitstoot van CO2 en geluidsoverlast en verbetert de luchtkwaliteit.

Er rijden steeds meer elektrische voertuigen op de weg. Gemeenten plaatsen op verzoek laadpalen. Om de groei van het aantal e-auto’s bij te benen is een versnelling nodig. Hierover zijn afspraken gemaakt in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak laadinfrastructuur (GO-RAL) vormt de uitwerking van de aanpak in Oost Nederland. Deze GO-Ral is vandaag vastgesteld door beide colleges van Gedeputeerde Staten. De aanpak is opgesteld met gemeenten en netbeheerders.
Aanbod

Om tot een laadvisie en plaatsingsbeleid te komen is kennis en menskracht nodig. Centraal staat de laadconsulent als direct aanspreekpunt voor gemeenten voor ondersteuning en hulp. De consulent helpt bij het opstellen van de laadvisie. Hierin beschrijft de gemeente uitgangspunten en doelen, zodat zij vervolgens het plaatsingsbeleid kan vaststellen. Via het organiseren van gezamenlijke aanbestedingen krijgen gemeenten hulp bij de inkoop van verschillende laadpalen. In 2018 hebben beide provincies al een aanbesteding gedaan om deelnemende gemeenten te ondersteunen bij de aanleg van elektrische laadpalen in de publieke ruimte.
Ook provincies

Laadconsulenten ondersteunen ook beide provincies. Niet alleen bij het aanwijzen van locaties voor snelladers en Clean Energy Hubs, maar ook in de verbinding met OV-concessies, zero-emissiezones en uitrol van laadpalen op private gronden, bijvoorbeeld bedrijventerreinen. De laadconsulent staat ook in contact met de netbeheerders over de mogelijkheden van het elektriciteitsnetwerk.
NAL

Samenwerkingsregio Oost Nederland heeft op 18 maart 2020 met het Rijk afspraken gemaakt in het kader van de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur over de uitrol van laadpalen. Provincies Gelderland en Overijssel vormen de samenwerkingsregio Oost Nederland. Het stimuleren van elektrisch rijden is een van de acties uit het Klimaatakkoord, waar gemeenten en provincies mee hebben ingestemd.
voda
0
Duitse auto-industrie krijgt miljardensteun van Berlijn

Gepubliceerd op 18 november 2020 08:55 | Views: 0

BERLIJN (AFN/BLOOMBERG) - De Duitse auto-industrie krijgt miljarden euro's aan extra overheidssteun om de coronacrisis te doorstaan ??en te investeren in elektrische auto's. De regering in Berlijn heeft onder meer besloten om bepaalde subsidies voor het aanschaffen van elektrische auto' s langer te verstrekken. Ook zijn er regelingen voor het vervangen van verouderde vrachtwagens.

"We zijn ons er allemaal van bewust dat de industrie een moeilijke fase doormaakt die honderdduizenden banen treft", aldus minister van Economische Zaken Peter Altmaier. In combinatie met al eerder naar buiten gekomen steun kan de branche nu rekenen op zo'n 5 miljard euro. Niet alleen autobouwers als Volkswagen en BMW profiteren hiervan, ook de talloze toeleveranciers van de auto-industrie krijgen door het geld een steuntje in de rug.

Autofabrikanten gaan dit jaar door een hele moeilijke periode. Eerder moesten showrooms in veel landen al tijdelijk dicht vanwege lockdownmaatregelen en in oktober is de verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie weer ingezakt onder druk van de herinvoering van beperkingen om de verspreiding van het virus in te dammen.
voda
0
Aziatische batterijmakers stormen EU binnen

Panasonic overweegt een gigafabriek voor autobatterijen te bouwen in Noorwegen. De Japanse fabrikant doet een haalbaarheidsstudie, samen met het Noorse staatsenergiebedrijf Equinor en aluminiumproducent Norsk Hydro. Het project is vergelijkbaar met de fabriek die Panasonic in de Amerikaanse staat Nevada heeft gebouwd met autofabrikant Tesla, zo meldt de Financial Times.

De zakenkrant citeert Allan Swan, hoofd van de Amerikaanse batterijdivisie van Panasonic. Die voorspelt dat de nog onvolwassen Europese batterijmarkt 'kolossaal' zal worden, omdat de autofabrikanten in Europa tot de meest 'progressieve' behoren in de omschakeling van fossiele brandstof naar elektriciteit.

SVolt, Tesla, Northvolt, CATL
Tegelijk maakt de Chinese fabrikant SVolt de vestiging van een giga-batterijfabriek in Duitsland bekend. Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt wordt de komende drie jaar gebouwd aan een fabriek in de kleine deelstaat Saarland, tegen de Franse grens, die werk zal bieden aan 2000 mensen.

De strijd om de Europese autobatterij is in volle hevigheid losgebroken. Tesla, het autobedrijf van Elon Musk, zet een 'gigafabriek' neer in de omgeving van Berlijn. Het Zweedse Northvolt bouwt fabrieken in Zweden en Duitsland. Eerder dit jaar maakte ook het Chinese CATL bekend dat het een batterijfabriek bouwt in Erfurt, in het oosten van Duitsland. Die moet de elektrische BMW's van batterijen voorzien.

'Airbus van de autobatterijen'
De afhankelijkheid van Aziatische autobatterijen bezorgt de EU-leiders hoofdpijn. Daarom werd eind 2019 een Frans-Duits consortium opgericht dat de Europese batterij-industrie een impuls moet geven. De eerste pilot-fabriek wordt gebouwd in het Franse Nersac. Bij deze Europese Batterij Alliantie, die ook wel de 'Airbus van de batterijen' wordt genoemd, sloten zich onlangs ook de Duitse autofabrikant Opel en het Franse PSA aan.

fd.nl/ondernemen/1364703/aziatische-b...
[verwijderd]
0
De grootste klant van Tesla, Bios-groep, gaat naar de rechter.
Die tientallen modellen X vertonen te veel kuren, de op Schiphol gestationeerde taxis staan meer stil dan dat ze klanten wegbrengen, in normalere tijden dan he!

Ze hebben jarenlang de vuile was binnen gehouden, maar het Finacieel Dagblad heeft er een levensgroot artikel over geschreven.

Er wordt geen service meer verleend, de telefoon wordt niet meer beantwoord en de mails geven geen respons en keuze voor onderhoud is er simpelweg niet.

Een Tesla auto is leuk speelgoed, fijn aftrekmiddel voor de fiscus maar zeker geen auto van kwaliteit en duurzaamheid, het is meer een lekkende batterij op wielen.

De Bios Groep gaat op termijn over op de Audi E-tron waarvan er inmiddels 6 rondrijden.

Meer keuze voor onderhoud en service, veel betere kwaliteit natuurlijk, "en ze nemen wel de telefoon op"
[verwijderd]
2
"Tesla neemt niet meer op
Wat het taxibedrijf pas echt radeloos maakt is de service. Aanvankelijk heeft Bios een vast aanspreekpunt, wat gebruikelijk is voor bedrijven met een groot wagenpark. Vanaf oktober 2018 moet de communicatie ineens via een anonieme 'frontoffice', waar de telefoon nauwelijks wordt opgenomen. Sinds juni 2019 mag Bios zelfs niet meer bellen. 'Problemen moesten ingevuld worden via een online formulier en dan maar hopen dat er iemand reageert', vertelt Van der Veer ontdaan.

Ook bij Taxi Jappie slaat de wanhoop toe. 'Je moet zo zes tot acht weken wachten voordat een auto gerepareerd kan worden.' Een vervangende auto biedt voor taxibedrijven geen soelaas. Zij moeten rijden met een blauw kenteken en een boardcomputer.

In 2019 voert Tesla ook nog eens de regel in dat Bios maar twee voertuigen tegelijk ter reparatie aan mag bieden. Zijn er meer probleemtaxi's, dan staan ze wekenlang stil. Maar de chauffeurs, die in vaste dienst zijn, worden doorbetaald. Daarom stelt Bios de autoproducent aansprakelijk voor €1,3 mln omzetverlies"(hele artikel op FD.nl)

Het zijn blote billen autos gesubsidieerd door de linkse politiek, de gedachte is absurd en duur tegelijk.

Die dingen gaan nu al en masse de grens over om de reeds geincaseerde subsidie uit ons landje te gelde te maken, de Outlanders achterna, waarin een klein landje groot kan zijn, totale schade: 3,7 miljard euro and counting.
Osho
0
quote:

Osho schreef op 5 november 2020 16:06:

[...]

$19 inmiddels verkocht. PT staat op 25.
$30 dollar aangetikt pre-market. Niet meer in de port. Balen.
Osho
0
quote:

Osho schreef op 23 november 2020 15:14:

[...]

$30 dollar aangetikt pre-market. Niet meer in de port. Balen.
+ 47% ongekend.

$BEEM
3.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,36  +0,01  +0,00%  18:05
 Germany40^ 17.749,60 -0,11%
 BEL 20 3.826,58 +0,84%
 Europe50^ 4.918,57 +0,09%
 US30^ 38.013,46 +0,76%
 Nasd100^ 17.548,80 +0,25%
 US500^ 5.049,25 +0,59%
 Japan225^ 38.001,71 +0,68%
 Gold spot 2.385,25 +1,03%
 EUR/USD 1,0650 -0,20%
 WTI 82,23 +0,02%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +11,51%
JUST EAT TAKE... +5,71%
Air France-KLM +4,18%
FASTNED +3,00%
RANDSTAD NV +2,65%

Dalers

Pharming -9,63%
ASMI -6,10%
Avantium -6,01%
PostNL -5,84%
TomTom -3,31%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront