AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG: lithium met de laagste kostprijs

487 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
eddy59
0
2 miljard dollar investeren in een nieuwe mijn doe je alleen als je met redelijke zekerheid weet dat Lithium in goud zal veranderen. Dat zou ons goed uitkomen.
DeZwarteRidder
0
quote:

eddy59 schreef op 30 december 2020 17:23:

2 miljard dollar investeren in een nieuwe mijn doe je alleen als je met redelijke zekerheid weet dat Lithium in goud zal veranderen. Dat zou ons goed uitkomen.
Het betekent weer overproductie en dus lagere prijzen.
eddy59
0
Voorlopig kan AMG ervan profiteren, de oplevering van een mijn zit meestal niet mee.
DeZwarteRidder
2
Voor de accu van de toekomst is ritje van 1000 kilometer een makkie

Solid state-accu’s vormen al jaren een grote belofte, maar dit jaar moet het er echt van komen: Toyota, ’s werelds grootste autofabrikant, heeft voor 2021 het prototype aangekondigd van een accu waarmee een opgeladen ‘stekkerauto’ 1000 kilometer vooruit kan. Ook in Nederland, met zijn innovatieve automotive industrie, wordt hard gewerkt aan de technologie.
Redactie 02-01-21, 18:06 Laatste update: 11:18

Veel nadelen van de huidige lithium-ionbatterijen, die vloeistof- of gel-oplossingen gebruiken, verdwijnen met een solid state-accu. Het risico op brand neemt af en de energiedichtheid (de energie die een batterij kan leveren in verhouding tot het gewicht), neemt toe. Het duurt ongeveer 10 minuten om een ??elektrisch voertuig met een solid state-batterij geheel op te laden, fors korter dan wat we nu gewend zijn. De accu kan de rijafstand van een compact elektrisch voertuig verlengen zonder dat dit ten koste gaat van de binnenruimte. Allemaal met minimale veiligheidsproblemen.

Echte gamechanger

De solid state-batterij van Toyota belooft dus een echte gamechanger te worden. Niet alleen voor elektrische voertuigen, maar voor een hele industrie. Naast Toyota zijn er veel meer partijen bezig met de ontwikkeling van solid state-batterijen. Toevallig of niet, in dezelfde week dat Toyota bovengenoemd nieuws bracht, kwam de door Volkswagen gesteunde start-up QuantumScape met nieuwe gegevens die de mogelijkheden van z’n solid-state-batterijtechnologie laten zien.

Als het lukt om binnen niet al te lange tijd de solid state-accu in massaproductie te maken, dan betekent dit volgens sommige experts dat na het gebruik van lithium-ionbatterijen de tweede revolutie in elektrische mobiliteit begint. Enige nuance daarbij is trouwens gepast. Weliswaar wil de Europese Commissie dat er in 2030 in heel Europa 30 miljoen elektrische auto’s rondrijden, op dit moment zijn het er nog maar iets meer dan 600.000. Dat we uiteindelijk allemaal elektrisch gaan rijden is duidelijk, zeker als de solid state-batterij op de markt komt, ook al is er is wel enige fantasie voor nodig om het snel te noemen.
Vijf keer sneller laden

Ook in Nederland wordt druk gewerkt aan de solid state-technologie. Zo boekt het Eindhovense bedrijf SALD grote vooruitgang met zijn revolutionaire ‘Spatial Atom Layer Deposition’-accu. Volgens ceo Frank Verhage zullen zijn accu’s het binnen een paar jaar mogelijk maken dat e-auto’s zelfs 2000 kilometer kunnen rijden zonder opladen. De SALD-accu’s zijn bovendien vijf keer zo snel op te laden als de nu gebruikelijke accu’s. Binnen 10 minuten zit een bijna lege accu alweer op 80 procent en na 20 minuten is hij vol.

Volgens Verhage wordt er gesproken met verschillende autoproducenten over het inbouwen van de SALD-accu’s in hun elektrische auto’s, maar namen wil hij nog niet prijsgeven. Verhage verwacht dat deze auto’s op zijn vroegst rond 2022-2023 op de markt komen.
Alle grote accufabrikanten

De SALD-technologie wordt volgens Verhage op de voet gevolgd door Elon Musk van Tesla, die in september tijdens de ‘Battery Day’ aandacht vroeg voor het verbeteren van de uitwisseling van ionen tussen de kathode (+) en anode (-) in een accu. Dat is precies waar SALD mee bezig is.

Volgens SALD is de techniek uitgetest op een lithium-ijzerfosfaataccu, en dat is ook het model dat Tesla gaat gebruiken in zijn fabriek in China voor z’n Model 3. Ook andere soorten accu’s behoren tot de mogelijkheden. „We staan in nauw contact met bijna alle grote accufabrikanten om het industriële potentieel van onze technologie te tonen.”

Verhage geeft aan dat SALD in het bezit is van alle belangrijke patenten en dat er bovendien al machines beschikbaar zijn voor productie op kleinere schaal. De SALD-techniek is niet alleen van nut voor betere accu’s in auto’s, de coatingtechniek kan verder worden gebruikt voor allerlei soorten oppervlaktes zoals beeldschermen, computerchips, zonnecellen en textiel. En misschien minstens zo relevant: de verwachting is dat met solid state-accu’s ook mobiele telefoons en andere elektrische apparaten het tot drie dagen zonder opladen kunnen uithouden.
drooglegging1920
0
On Lithium

Pedailles also stressed the need for greater investment into raw materials, “If low prices remain in the short- to medium- term, it will lead to a reduced investment pipeline. This in turn will lead to an even more dramatic undersupply situation down the line and much higher prices.”
wesmail
0
WERELDWIJDE LITHIUMWIKKELING: Binnenlandse Chinese carbonaatprijs stijgt met 8% door sterke aankoop
China's binnenlandse lithiumcarbonaatmarkt voor batterijen bereikte een hoogste punt in 14 maanden in de eerste handelsweek van het jaar, nadat de prijs week op week op donderdag 7 januari met 8% steeg op stijgende aanbiedingsprijzen en verhoogde kooplust.
[COLOR = RGBA (50, 50, 50, 0,74902)] Geplaatst onJanuary 08, 2021 12:58

[/KLEUR]
De prijs van lithiumcarbonaat voor batterijen in China bereikte een hoogste punt in 14 maanden als gevolg van aanhoudend krap aanbod en producenten die de prijzen verder opdreven.
Chinees lithiumcarbonaat van industriële kwaliteit biedt zowel hoge als lage beschikbaarheid van materiaal.
De aanbiedingsprijzen op de Chinese lithiumhydroxidemarkt worden ook steeds hoger, maar het beoordelingsbereik wordt wekelijks gehouden.
De opwaartse trend in China's binnenlandse lithiumcarbonaatprijs voor batterijen versnelde tijdens de eerste prijssessie van 2021 vanwege een krap aanbod en stijgende aanbodprijzen van de meeste producenten. Sommige kopers, die dringend materiaal nodig hadden, kochten op hogere niveaus.

Fastmarkets 'wekelijkse prijsbeoordeling voor lithiumcarbonaat, 99,5% Li2CO3 min, batterijkwaliteit, spotprijsbereik exw binnenlands China was 50.000-58.000 yuan ($ 7.735-8.973) per ton op donderdag 7 januari, een stijging van 48.000-52.000 yuan per ton in de vorige week en de hoogste sinds het bereiken van 56.000-59.000 yuan per ton op 31 oktober 2019.

“De prijzen stegen deze week vanaf januari verder, waarbij de meeste producenten zelfs 60.000-65.000 yuan per ton aanboden voor lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit. Ik hoorde dat sommige deals werden gesloten tegen 58.000-61.000 yuan per ton voor contante afwikkeling als kopers dringend materialen nodig hebben, ”vertelde een koper aan Fastmarkets.

"We bieden lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit aan tegen 60.000 yuan per ton, en we hebben geen materialen beschikbaar en de meeste materialen zijn al geboekt", aldus een producent.

China's technische en industriële lithiumcarbonaatmarkt zag ook veel hogere aanbiedingen tot 50.000-60.000 yuan per ton, met beperkte beschikbaarheid in spotmateriaal.

Fastmarkets beoordeelde de Chinese technische en industriële kwaliteit lithiumcarbonaat spotprijs op 42,000-48,000 yuan per ton op donderdag, een stijging van 40,000-45,000 yuan per ton op 31 december

“Het belangrijkste probleem is het gebrek aan aanbod, en sommige met prijzen zijn zelfs tot tot 60.000 yuan per ton voor lithiumcarbonaat van industriële kwaliteit ”, aldus een handelaar.

Het bullish sentiment verspreidde zich ook naar de lithiumhydroxidemarkt van batterijkwaliteit, die hogere aanbiedingsprijzen zag van producenten die de prijzen probeerden op te drijven na de sterke stijging van de lithiumcarbonaatsector deze week. Maar er werden beperkte nieuwe deals gesloten op het hogere niveau.

Fastmarkets ' lithiumhydroxide-monohydraat, 56,5% LiOH.H2O min, batterijkwaliteit, spotprijsbereik exw binnenlands Chinastond op donderdag 7 januari op 41.000-46.000 yuan per ton, ongewijzigd ten opzichte van de vorige week.

“De aangeboden prijzen voor lithiumhydroxide voor batterijen zijn [zo hoog als] 46.000-50.000 yuan per ton, waarbij meer leveranciers de prijzen opdrijven om de markt te testen. Maar de handelsactiviteiten blijven deze week schaars ”, aldus een tweede koper
wesmail
1
india wil onafhankelijk (van China) worden op gebied van batterij-productie. Hebben zelf geen lithium en ook andere grondstoffen hiervoor zijn beperkt aanwezig. Gaan (al bezig) 100-den miljarden dollars investeren. Jacht op importeren van grondstoffen, fabrieken bouwen. Opkomende middenklasse. Grootste autofabrikant worden, enzovoort.

Iemand suggesties (groeiaandelen met lage koers)?

www.youtube.com/watch?v=jPSzT21w9N0
lanciared
0
@ Wesmail, @ Groeiaandelen met lage koers ? In deze sector ? Meen je dat nu ?
Wereldwijd ? Of in Nederland , op de Nl. Beurs ?

Heb onlangs een heel aantal '' Green Energy / Tech '' fondsen onder ogen gekregen, die eigenlijk maar 1 kenmerk gemeen hadden. Hun top 4 of top 5 waren telkenmale iets van een 400 % ( of meer ) gestegen.

Groeiaandelen met lage koers ?
Mag het in Nederland ? Lijkt me een binnenkopper.

LR
DeZwarteRidder
2
Top 14 UBS battery metals forecasts after VW teardown
Frik Els | March 23, 2021 | 2:21 pm Battery Metals Intelligence Markets Cobalt Copper Graphite Lithium Manganese Nickel Rare Earth
Top 14 UBS battery metals forecasts after VW teardown
Image from Volkswagen.

The new UBS report on battery raw materials was laudatory of Volkswagen’s ID.3 after the Swiss investment bank’s so-called Evidence Lab stripped the German marque’s first mass market electric car down to its components (like it did for Tesla Model 3 and others).

UBS called the ID.3 the “most significant bet on EVs made by any legacy carmaker to date” and shows traditional carmakers can build competitive EVs cost efficiently.
Sign Up for the Battery Metals Digest

On the back of technology and cost breakthroughs, many compelling new models hitting the market and continued regulatory support, UBS made some adjustments to its forecasts.

UBS upgraded its already rosy forecasts, which were only made last November, and the bank is now among the most bullish on EV penetration and battery raw material demand through 2030:

EV adoption rate is upped from 17% to 20% by 2025 and from 40% to 50% in 2030 going from just over 3m vehicles last year to 46m
Average battery size is forecast to increase from 47kWh to 94kWh in 2030 as full electric cars take over from hybrids and range requirements increase
“Cost parity of BEV’s with ICE equivalents is now in sight”: Battery pack costs to ~$70/kWh by 2025 is achievable on cheaper cells and better pack integration
Lithium-ion battery demand jumps 17-fold to 4,605 GWh by 2030 with energy storage making up around 6% of the total
Overall lithium demand to lift 11-fold from ~400kt in 2021 through to 2030 by which time batteries will account for 94% of demand, from half now. “Industry feedback tells us that the most we could expect in recycled lithium by 2030e is ~80kt LCE”
Natural graphite demand grows by a factor of seven by 2030 (assuming 45% synthetic graphite into the anode and “conservative view” of silicon use) to roughly 5.9mt
Demand for nickel grows from ~2.6mtpa now to 5.8mtpa by 2030. “Overall battery demand for nickel is somewhat offset by an increase in our estimate of LFP chemistry into the cathode mix”
Nickel price forecast lifted to $9.00/lb ($19,840/t) in 2023 before returning to $6.00/lb by 2025, “based on a break-even price for HPAL production which we view as the marginal cost of production long term. We think that China’s battery/automotive industry will invest in large scale HPAL capacity in Indonesia over time to secure nickel units and do so with little regard to returns.”
Neodymium (Nd) and praseodymium (Pr) face “a step change” in demand from ~30ktpa now towards ~100ktpa in 2030 with EVs representing some 80% of the total.
NdPr price forecast to peak at $100/kg in 2024 to reflect the “looming deficit and rising supply anxiety,” before returning to ~$70/kg by 2027, a greenfields incentive price. “The NdPr price spiked beyond US$100/kg in 2011 in part due to a reduction in exports from China at that time. This supply shock remains a real risk too.”
Cobalt demand to expand by ~13% over the next decade from around 120ktpa to over 400ktpa by 2030 “partly offset by a migration to lower cobalt battery chemistries (LFP,NCA, NCM 811) with the average cobalt content on an EV falling by ~50% by 2030.”
2021 cobalt price forecast upped by 45% and 2022–25 forecasts by 14% to roughly $25/lb in line with the long-term average price since 1950 and the incentive price for cobalt mines to be built outside the DRC
A deficit of ~170kt of cobalt by 2030. This equates to some 10 “large” cobalt mines in the DRC (producing 15-20ktpa like Katanga, Mutanda, Tenke, RTR or Mutoshi).
By 2030, copper consumption in EVs (avg 90kg vs 20kg in ICE vehicles) will represent 4.4mt of copper demand or around 13% of the total. That represents growth of around 3% per year – above the long term historic trend of 2.4% CAGR (1976-2019).
DeZwarteRidder
2
Schaarse metalen peperduur op jachtterrein van wereldmachten

Door Theo Besteman
Updated 3 min geleden
1 uur geleden in FINANCIEEL

Amsterdam - Productie van elektrische auto’s, windmolens en smarthones krijgt hinder van toenemende schaarste aan metalen en mineralen. Die zijn nodig voor de ’groene revolutie’, die in hoog tempo de schaarse metalen opvreet. Wereldmachten trijden om de metalen. Beleggingen in grondstoffen als rhodium en vanadium schieten naar records.

„Schaarse metalen zijn het nieuwe goud geworden. Ik adviseer beleggers daar hun geld in te steken nu er een geopolitieke strijd om zulke metalen ontstaat en de prijzen stijgen”, zegt goudexpert Marino Pieterse.

De prijs van rhodium, een grondstof gebruikt om katalysatoren van auto’s beter te maken, steeg dit jaar alleen al met 75% en sinds de start van de coronacrisis met 200%. Het aantal politiemeldingen van door criminelen onder auto’s afgezaagde katalysatoren loopt op. Dankzij een recordprijs duiken dieven overal op het metaal dat aan recyclers wordt aangeboden.

Prijzen van grondstoffen als lithium, kobalt, nikkel en grafiet stijgen ook, deze metalen vormen de harde kern van batterijen voor elektrische auto’s en straalmotoren. Er is wereldwijd wel voorraad, maar het duurt bij nieuwe mijnen jaren om ze te kunnen winnen.

Kinderarbeid

En kobalt komt voor 80% uit Congo, waar de winning en transport van het ’blauwe goud’ worden bedreigd door militair geweld. Veel pensioenfondsen kunnen er vanwege hun ethische beleggingsbeleid niet investeren in nieuwe mijnbouw, omdat de werkomstandigheden er te slecht zijn en duizenden kinderen tegen internationale afspraken het metaal blijven opdiepen.

PwC, een consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom’. Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod en zullen bedrijven tekorten moeten opvangen.

Edelmetaal palladium, gebruikt in elektronica, moderne horloges, juwelen en tandartsinstrumenten, stijgt voor het derde jaar op rij in prijs. Het komt met koper en nikkel naar boven in mijnen en het is voor beleggers een van de best presterende metaalbeleggingen.

Kooplijstjes

De vraag naar de metalen voor batterijauto’s zal volgens ING Research voorlopig alleen maar groeien. De milieumaatregelen die in het klimaatakkoord van Parijs zijn aangescherpt, betekenen dat vervuilende productie met ijzererts, staal en kolen wordt afgebouwd.

Beleggers lopen de inkooplijstjes van zeldzame metalen af die steeds gewilder gaan worden. Ze kijken ook al naar gallium, indium en platina-varianten. Op de lijsten met ’kritische’ metalen staat ook het donkergrijze beryllium, dat vanwege zijn kracht en beperkte gewicht gewild is in lucht- en ruimtevaart. Bijvoorbeeld voor de volgende generaties communicatiesatellieten.

Tantaal is extreem bestendig tegen corosie van metalen en wordt daarom gebruikt in containers voor vloeibare metalen, geëmailleerde vaten en straalmotoren. Fluorspar is ook gewild, het zit in cement, glas en ijzer en lithium maakt batterijen energiezuiniger.

Rhodium wordt schaarser: het kan in combinatie met platina en andere metalen de uitstoot van auto’s sterk beperken. Niet zo bekend, maar elektrische tandenborstels kunnen alleen dankzij kleine magneten werkend met schaarse metalen als dysprosium, boron en neodymnium de tienduizenden draaibewegingen maken. Iedereen rent voor zulke metalen naar dezelfde mijnen.

Koperrevolutie

President Biden kondigde vorige week een investeringsplan voor de Amerikaanse infrastructuur aan dat $2250 miljard beslaat. Heel het wegennetwerk gaat op de schop, er verrijzen duizenden windmolens en laadpalensystemen voor batterijauto’s. Ook voor het wagenpark van het Witte Huis. Prijzen van tarmacadam voor wegen, kobolt en lithium lopen op vanwege de verwachte vraag van toeleveranciers.

Minder schaars, maar zeer gewild voor batterijauto’s en bekabeling van duizenden windmolens is koper, veel gebruikt in bouwwerken. Europa komt na de Verenigde Staten uit de coronacrisis en zal ook meer van de koper en zeldzame stoffen gaan inkopen voor zijn industrie en batterijauto’s.

Beide regio’s merken dat China, dat eerder uit de coronalockdowns is gekomen, sinds april vorig jaar al aan het opkopen is. Voorraden worden weggekaapt, schaarse metalen worden inzet van een politieke machtsstrijd. China heeft daarin volgens hoogleraar Rob de Wijk in zijn studie De Nieuwe Wereldorde strategisch het best voorgesorteerd.

Sinds tien jaar beperkt China al zijn eigen export van zeldzame metalen, die nodig zijn voor lichtgewichtmetalen voor vliegtuigen en vleugels van windmolens.

China is zelf niet de grootste mijnbouwer voor batterijmetalen, maar wel wordt daar 80% verwerkt in zijn enorme industrie, aldus onderzoeker Benchmark Mineral Intelligence.

Machtsstrijd

Het Chinese Bureau van Staatsreserves heeft recent volgens marktanalisten bij de zeer lage coronacrisisprijzen fors meer opgekocht dan gemiddeld in afgelopen jaren. Aan koper zelfs een derde meer. Koperprijzen zijn sinds maart vorig jaar verdubbeld tot boven $9000 per ton.

Handelshuis Trafigura, een grote koperhandelaar, voorziet een stijging van de koperprijs naar $15.000. Zijn econoom Graeme Train wijt dat aan een historisch ongekende vergroting van de vraag.

PwC, consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom.” Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod.

Optimisme

Chemisch ingenieur Theo Henckens zegt bij een brede studie naar deze grondstoffen grote beperkingen te voorzien voor de beschikbaarheid voor toekomstige generaties als overheden en consumenten niet ingrijpen.

„Zonder vergaande besparingsmaatregelen zullen ook de toekomstige burgers van rijke landen een relatief beperkte tijd kunnen blijven genieten van de niveaus van de meest schaarse minerale hulpbronnen waaraan ze zijn gewend zijn”, stelt hij.

„Maar ik kijk er ook optimistisch naar”, zegt Henckens, eerder werkzaam bij ingenieursbureau DHV en de inspectie Milieuhygiëne van het ministerie van Milieu. De overheid, bedrijven en burgers kunnen nog ingrijpen.

Henckens: „Als er voldoende besparingsmaatregelen worden genomen, is het mogelijk om het wereldwijde niveau van grondstoffen met een factor vier te laten stijgen tot het niveau waaraan bewoners van de rijkste landen nu gewend zijn.”

Recyclen profijtelijk

Met stevige besparingsmaatregelen kan de periode dat zulke grondstoffen nog beschikbaar zijn „voor een redelijke prijs” ook met gemiddeld een factor vier worden verlengd, stelt Henckens.

In de grondstoffenwereld spelen bedrijven op de schaarste in. AMG, de in Amsterdam genoteerde leverancier van bijzondere metalen voor vliegtuigbouw en windenergiebedrijven, startte eind 2019 met zijn oude partner Shell een joint-venture voor recycling van zware katalysatoren uit bijvoorbeeld de olie-industrie.

Het initiatief raakt op stoom. AMG kon olieproducenten Saoedi-Arabië en China als klanten strikken. Hun jachtterrein: uit de grote katalysatoren is nog erg veel van het schaarser wordende vanadium terug te winnen.
visje2
0
Mooie AMG promotie in Nederland maar wel met de aantekening dat AMG en haar CEO de Oostenrijker Heinz Schimmelbusch en cs zich verre houden van kinderarbeid in landen als Brazilie, Mozambique en Sri Lanka.
Het is zelfs reden geweest om riante mogelijkheden elders af te wijzen.

Die vanadium projecten in China en Saoedi Arabie met Shell zijn verre van concreet en vergen nog wel een jaartje of wat.
Qua financiering komt dit overigens prima van pas.
Op naar de vierde mei.

HaBe
0
En dan stijgt AMG afgelopen donderdag € 0,03 ? Dat is misschien wat weinig en een koersverdubbeling dit jaar is meer op zijn plaats. Maar dat volgt nog wel :)
Just lucky
0
quote:

HaBe schreef op 5 april 2021 12:25:

En dan stijgt AMG afgelopen donderdag € 0,03 ? Dat is misschien wat weinig en een koersverdubbeling dit jaar is meer op zijn plaats. Maar dat volgt nog wel :)
Ik zou beter kijken. Koers AMG is afgelopen week ca 10% gestegen en dit jaar al 50%.
Aandachtige lezer
0
quote:

Just lucky schreef op 5 april 2021 13:11:

[...]Ik zou beter kijken. Koers AMG is afgelopen week ca 10% gestegen en dit jaar al 50%.
En het bepaald niet ondenkbaar dat de koers binnen een kalenderjaar nogmaals verdubbelt.
Een kanttekening daarbij, is dat dit mede te danken is aan de geldontwaarding. Er is zoveel meer geld in omloop sinds de Coronatijd, dat beleggers én consumenten steeds meer geld over kunnen en zullen hebben voor zaken die werkelijke waarde hebben.
HaBe
0
quote:

Aandachtige lezer schreef op 6 april 2021 18:37:

[...]

En het bepaald niet ondenkbaar dat de koers binnen een kalenderjaar nogmaals verdubbelt.
Een kanttekening daarbij, is dat dit mede te danken is aan de geldontwaarding. Er is zoveel meer geld in omloop sinds de Coronatijd, dat beleggers én consumenten steeds meer geld over kunnen en zullen hebben voor zaken die werkelijke waarde hebben.
Dat gevoel heb ik ook. De echte inflatie wordt door de overheid niet gecommuniceerd en zou een loongolf veroorzaken. Dus hoor je alleen maar dat wat levensmiddelen zijn gestegen en olie enzo. Maar er is een enorme geldontwaarding gaande.
moneypocket
0
quote:

HaBe schreef op 6 april 2021 18:40:

[...] Dat gevoel heb ik ook. De echte inflatie wordt door de overheid niet gecommuniceerd en zou een loongolf veroorzaken. Dus hoor je alleen maar dat wat levensmiddelen zijn gestegen en olie enzo. Maar er is een enorme geldontwaarding gaande.
Volledig mee eens; zelf zit ik in de bouwmaterialenwereld. De prijsverhogingen zijn niet aan te slepen! Hout, isolatiemateriaal, staalmatten etc. etc. enorm in prijs gestegen! Dat dit doorwerkt in de prijs van een nieuwbouwwoning is heel begrijpelijk. De werkelijke inflatie is beduidend hoger dan de kerninflatie van rond de 2%.
DeZwarteRidder
0
Rio Tinto Achieves Battery Grade Lithium Production at Boron plant

Rio Tinto has commenced production of battery-grade lithium from waste rock at a lithium demonstration plant at the Boron mine site in California, United States. The demonstration plant is the next step in scaling up a breakthrough lithium production process developed at Boron, to recover the critical mineral and extract additional value out of waste piles from over 90 years of mining at the operation. An initial small-scale trial in 2019 successfully proved the process of roasting and leaching waste rock to recover high grades of lithium.

The demonstration plant has a design capacity of 10 tonnes per year of battery grade lithium. It will be run throughout 2021 to optimise the process and inform Rio Tinto’s feasibility assessment for progressing to a production scale plant with an initial capacity of at least 5,000 tonnes per year, or enough to make batteries for approximately 70,000 electric vehicles.

Rio Tinto’s lithium pipeline includes the Jadar lithium-borate project in Serbia, for which a feasibility study is expected to complete by the end of 2021.

Development of the lithium project at Boron draws on Rio Tinto’s long standing partnership with the U.S. Department of Energy’s Critical Materials Institute, which is focussed on discovering ways to economically recover critical mineral by-products from existing refining and smelting processes. CMI experts worked alongside Rio Tinto technical leads to help solve a number of key processing challenges to produce battery grade lithium at Boron.
487 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:37
Koers 23,780
Verschil -0,720 (-2,94%)
Hoog 24,160
Laag 23,540
Volume 191.650
Volume gemiddeld 245.664
Volume gisteren 211.210

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront