Stock Exchange Monkey schreef op 9 januari 2021 12:28:
[...]
Artikel over de containers uit de Telegraaf
Containerprijzen door het dakNog nooit was het huren van een zeecontainer zo duur. Het gevolg van de logistieke chaos die corona in 2020 creëerde. Het einde is nog niet in zicht. „Dit gaat de wereldeconomie flink schaden.”
Jarenlang werd de containervaart geplaagd door overcapaciteit. Het ene na het andere ’grootste schip ooit’ liep van de helling, in een sector die niet vreemd is van industriepolitiek, maar waarin de marges voortdurend onder druk staan door de wedloop van alsmaar grotere schepen.
In de eerste helft van 2020 gingen analisten er nog vanuit dat de containerreuzen als Maersk, Hapag Lloyd en MSC het nog veel zwaarder voor de kiezen zouden gaan krijgen. De beperkte marges van om en nabij de 5% zouden een flinke tik krijgen. Maar niets bleek minder waar. Vanaf eind september zijn tarieven voor zeecontainers de lucht in geschoten en schrijven de grote reders weer zwarte cijfers.
Hoe dat kan? „De oorzaak is een enorm tekort aan lege containers in met name China”, zegt Jeffry Kuperus (58). De geboren Amsterdammer zit met zijn bedrijf All Well sinds 1988 in Hongkong. „Wij zijn intermediair voor enkele grote Nederlandse, Duitse en Britse retailbedrijven”, vertelt hij over zijn bedrijf met vijftig werknemers. Hij heeft zijn handen vol aan het vinden van containers.
MarokkoDie containers staan vaak nog in Europa en Noord-Amerika. Containers waarvoor een plek op een schip was geboekt zijn op een kade blijven staan, of andersom. Containers die van boord moesten in een bepaalde haven, zijn nooit op de plek van bestemming gekomen en elders gelost. Zo weet vakblad ’The Loadstar’ dat veel Britse kerstinkopen op kades in Marokko zijn gestrand. Ook zijn er een paar duizend in Antwerpen en Rotterdam gesignaleerd, al zijn er geen exacte cijfers bekend in de Maasstad. De belangrijke overslaghaven van Sri Lanka, Colombo, telde in december ruim 50.000 verweesde containers. Honderdduizenden lege containers staan er ook in Los Angeles en New York.
Kuperus verscheept met name kleding, meubels en schoenen. Hij windt zich op over de machtspositie van de grote containerrederijen. „Wij zijn gelukkig nog in staat om redelijk wat containers op de boot te krijgen, zij het met vertraging. De komende periode tot Chinees Nieuwjaar (12 februari -red.) gaat het zeer spannend worden.”
„De containerrederijen hebben begin 2020 capaciteit afgeschaald en dat is begrijpelijk. Maar ze hebben niet snel genoeg weer bijgeschaald’, vertelt Roderick de la Houssaye, directeur-oprichter van logistiek bedrijf Nedcargo en voorzitter van expediteursorganisatie Fenex. Zijn leden krijgen te maken met forse extra transportkosten. „De lading van een container heeft een waarde van €10.000 tot €400.000, afhankelijk van de inhoud. Bij een container met kleding, met een waarde van gemiddeld €40.000 - 50.000, zie je snel dat de prijs zo’n 10% gaat stijgen.” Kuperus: „Wat dacht je van een container met niet-inklapbare tuinmeubelen?”
ApocalypsDe la Houssaye voorziet prijsstijgingen voor consumenten en lege schappen, voor producten als elektronica, rijst, kokosmelk, kroepoek, kleding en schoenen.
Kuperus, die ’een logistieke apocalyps’ voorspelt, vertrouwt de grote rederijen niet. „Zelfs met contracten over prijs en capaciteit krijg je simpelweg te horen dat er geen containers zijn. Op hetzelfde moment bieden de rederijen echter containers en capaciteit aan voor een veelvoud van de gangbare prijs. Er is dus wel capaciteit, maar niet voor alle vracht. Het gaat domweg naar de hoogste bieder.” De la Houssaye, die in contact staat met de rederijen, wil zover niet gaan. „Ik geloof niet dat ze het expres doen, zij zijn ook overvallen. Maar dit gaat de wereldeconomie wel flink schaden vrees ik.”
Rederijen Maersk en MSC hebben nog niet gereageerd op de vraag om een reactie.
www.telegraaf.nl/financieel/336597314... Dank je wel , zeer bruikbare informatie .dit is exact wat ik al aangegeven had .
AN bij deze je eerste bron .