Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

Dutcheon schreef op 14 januari 2021 14:44:

[...]

Dat is niet al te moeilijk, brandstof auto's zijn stervende... EV is de toekomst. wat spreekt tot de verbeelding zowel qua performance als uiterlijk? Tesla. (let wel dit is niet mijn mening maar de algemene publieke mening).

VW heeft bewezen een te log schip te zijn om snel te kunnen wenden (ze riepen toen de Model-S op de markt kwam al heel hard dat ze wel even een betere auto zouden neerzetten).

VW bied nu electrische auto's, maar als we het dan over winst maken per auto hebben, mogen jullie de cijfers van VW overleggen. De ID3 - 4 zijn compliance cars die voorkomen dat ze al te hoge boetes moeten betalen voor de brandstof auto's waar ze wel winst op maken.

Dat vind ik niet echt een hele sterke cijfermatige onderbouwing. Maar goed, mijn vraag was dan ook gericht ook Tomansky, dus wellicht gaat hij ons straks nog verrassen met een berekening waar geen speld tussen te krijgen is;)

Tesla heeft in veel markten geprofiteerd van de extreme fiscale stimulering en het feit dat zij in die tijd zo'n beetje de enige aanbieder waren. Als je ziet wat met de verkoopcijfers gebeurd als er iets aan die fiscale regels verandert, zie je dat die liefde voor Tesla bij veel van haar (lease)rijders niet heel diep zit. Als je dan ook nog eens kijkt naar de rapporten over de kwaliteit van het product, vraag ik me sterk af of Tesla inderdaad in staat zal blijken een groot marktaandeel te handhaven en sterk winstgevend zal worden, nu er meer en meer concurrentie ontstaat.
[verwijderd]
3
quote:

Dutcheon schreef op 14 januari 2021 14:44:

[...]

Dat is niet al te moeilijk, brandstof auto's zijn stervende... EV is de toekomst. wat spreekt tot de verbeelding zowel qua performance als uiterlijk? Tesla. (let wel dit is niet mijn mening maar de algemene publieke mening).

VW heeft bewezen een te log schip te zijn om snel te kunnen wenden (ze riepen toen de Model-S op de markt kwam al heel hard dat ze wel even een betere auto zouden neerzetten).

VW bied nu electrische auto's, maar als we het dan over winst maken per auto hebben, mogen jullie de cijfers van VW overleggen. De ID3 - 4 zijn compliance cars die voorkomen dat ze al te hoge boetes moeten betalen voor de brandstof auto's waar ze wel winst op maken.


Hahaha, ik heb nu een ID4.
Ik heb 'm naast de tesla 3 van mijn broer gezet.

Sorry hoor, maar die model 3 doet in alles onder aan de ID4. behalve misschien de accu en self driving.
Qua afwerking is de ID 4 zo ontzettend veel mooier, zowel van binnen als van buiten!
En dat voor "slechts" 45k! Tegen 55k voor de model 3.

Dus, wanneer dringt het nou bij de Tesla fans eens door dat Tesla niet de enige EV is?
DeBeleggendeBoy
0
Die ID4 doet er bijna twee keer zo lang over om bij de 100 kmh te komen. Juist dat soort geintjes heeft tesla beter door. Vermoed dat het software systeem van tesla ook wel wat spannender is maar dat weet ik dan weer niet..
Sander1234
1
Dit is dus toppunt van gekheid-150.000 auto s moeten terughalen en dan toch plussen. Gaat 10 tallen zoniet honderden miljoenen kosten los van verlies vertrouwen bij consumenten.
Dutcheon
0
quote:

Sander1234 schreef op 14 januari 2021 16:09:

Dit is dus toppunt van gekheid-150.000 auto s moeten terughalen en dan toch plussen. Gaat 10 tallen zoniet honderden miljoenen kosten los van verlies vertrouwen bij consumenten.
omdat het geen nieuws is, dit is het MCU probleem van 2 jaar terug....
oude koeien uit de sloot halen
[verwijderd]
0
quote:

DeBeleggendeBoy schreef op 14 januari 2021 16:03:

Die ID4 doet er bijna twee keer zo lang over om bij de 100 kmh te komen. Juist dat soort geintjes heeft tesla beter door. Vermoed dat het software systeem van tesla ook wel wat spannender is maar dat weet ik dan weer niet..
ohhh?
Waarom rijden al die tesla rijders dan allemaal zo verschrikkelijk langzaam????
Dat ding kan 200 en optrekken als een raket. Maar niemand doet het.

Dus echt heel zinvol ja. Echt wat de gemiddelde bestuurder zoekt.

En ja, maar 201 pk in de ID4. Wat moet je tegenwoordig nou nog maar met 201pk als je overal maar 100 mag?

Vergeet dan ook niet even het prijsverschil.
45k voor de 77kw uitvoering.
De model 3 met een 75kw kost 65k?

Goh, mogen de specs dan ook iets beter zijn?
Helaas dat die afwerking van de tesla gewoon ruk is.
Stap maar eens in de id4. En kruip dan maar eens in de model 3.

lol!
tomansky
0
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 14 januari 2021 14:24:

[...]

Ik zou zeggen, reken jij eens voor hoe jij op dit moment een marktkapitalisatie van $810 miljard kunt verantwoorden.

De EPS van 2021 komt vrij gemakkelijk uit op 4 maar ik denk zelf dat ze meer kunnen halen maar we gaan even uit van 4. De koers is 850 dus voor 2021 zit je dan al op een PE van 200, dat is al een stuk beter dan de 1500+ waar iedereen over klaagt van de afgelopen 12 maanden. (bekijk eerst Ford en Dailmer even voordat Tesla veroordeeld).

De groei die Tesla ieder jaar laat zien is 50%, binnen enkele jaren kun je in de 'normale' PE ratios komen.

2021 EPS 4 --> PE ~200
2022 EPS 6 --> PE ~140
2023 EPS 9 --> PE ~94

Dus dit is alleen nog maar gebasseerd op het verkopen van auto's.
Nu schat ik zelf in dat het FSD (zelfrijdende auto) software dit jaar flink verder ontwikked en uitgerold gaat worden. Op deze FSD software zit gigantische marge, dus iedere reeds verkochte tesla die later uitgerust met FSD gaat worden levert opnieuw dikke winst op. Dit zijn software marges en die liggen een stuk hoger dan de auto branch marges.

Dan hebben we ook nog de ontwikeling van de nieuwe batterij lijnen die Tesla gepresenteerd heeft. Dit wordt de snelste en goedkoopste manier om batterijen te vervaardigen. Als deze batteijen niet in een verkochte auto belanden maar in 1 van de producten als Power walls,enz dan maken ze ook in dat segment extra winst. In het uiterste geval kunnen ze deze batterijen nog verkopen aan concurenten.

Dan hebben we het feit nog dat het productie proces continu verbeterd en doorontwikkel wordt waardoor ze steeds efficienter kunnen produceren. Voorbeeld is de model Y achter kan die nu uit 1 stuk vervaardigd kan worden. Door dit soort innovatie blijven ze de marge per auto verbeteren.

Als bonus (maar hier reken ik zelf niet mee) kun je ook nog naar het idee van robo taxis kijken, zodra het FSD gedeelte uitgerold is. Ze kunnen dus een vloot van Tesla's continu geld laten verdienen als taxi service.

Het scherm in de auto kunnen voorzien worden van apps. daarmee kun je dus geld verdienen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het komt er op neer dat er binnen Tesla zoveel innovatie zit dat je ze makkelijk als 10 start-ups kunt beschouwen.

De koers is zeker wel vooruitgelopen op de toekomst, maar ik zie zelf genoeg onderdelen binnen Tesla die op korte termijn deze wardering kunnen waarmaken.

tomansky
0
quote:

Sander1234 schreef op 14 januari 2021 16:09:

Dit is dus toppunt van gekheid-150.000 auto s moeten terughalen en dan toch plussen. Gaat 10 tallen zoniet honderden miljoenen kosten los van verlies vertrouwen bij consumenten.
Dit gebeurd bij alle merken alleen bij Tesla zou het groot nieuws moeten zijn:

money.cnn.com/2018/08/14/news/compani...
www.reuters.com/article/us-gm-recall/...
www.cnet.com/roadshow/news/porsche-ma...
electrek.co/2018/08/22/ford-recalls-c...

Het hele diesel gate ook nog vergeten. Die merken verkopen allemaal nog gewoon autos
Matsversch
0
quote:

tomansky schreef op 14 januari 2021 17:39:

[...]

Dit gebeurd bij alle merken alleen bij Tesla zou het groot nieuws moeten zijn:

money.cnn.com/2018/08/14/news/compani...
www.reuters.com/article/us-gm-recall/...
www.cnet.com/roadshow/news/porsche-ma...
electrek.co/2018/08/22/ford-recalls-c...

Het hele diesel gate ook nog vergeten. Die merken verkopen allemaal nog gewoon autos
Als er maar 500.000 uitgerold zijn is 150.000 wel 1/3 van hun omzet hé .
Ik verwacht nu wel een kleine terugval maar die miljardenkoers voelt dat gwn al niet meer.
Musk broke the market haha
CrackHead
1
quote:

T. B schreef op 14 januari 2021 08:33:

Kijk dit filmpje: www.youtube.com/watch?v=dwmiIG5yb2w
Dan weet je waarom Tesla aandelen momenteel een slechte investering zijn.
Ze zeggen niets over wat er per gemaakte ev verdient of verloren wordt. Dit zegt mij niets.
Dutcheon
0
quote:

Flowing schreef op 14 januari 2021 19:50:

[...]

Ze zeggen niets over wat er per gemaakte ev verdient of verloren wordt. Dit zegt mij niets.
Precies, selectieve focus van Belder... die met zijn taalgebruik/uitspraak ook al een beetje door de mand valt...

Hij gooit er even een staatje in van verkochte auto's in 2020 en vergelijkt een model wat al een jaar op de markt is met een nieuw model wat net uit is. En dan nog wint VW het maar nipt.

Dan nog tenenkrommender een vergelijking van totaal geproduceerde auto's. Daar had natuurlijk een vergelijking moeten staan van totaal geproduceerde EV's per merk.

Dutcheon
0
quote:

tomansky schreef op 14 januari 2021 17:34:

[...]

De EPS van 2021 komt vrij gemakkelijk uit op 4 maar ik denk zelf dat ze meer kunnen halen maar we gaan even uit van 4. De koers is 850 dus voor 2021 zit je dan al op een PE van 200, dat is al een stuk beter dan de 1500+ waar iedereen over klaagt van de afgelopen 12 maanden. (bekijk eerst Ford en Dailmer even voordat Tesla veroordeeld).

De groei die Tesla ieder jaar laat zien is 50%, binnen enkele jaren kun je in de 'normale' PE ratios komen.

2021 EPS 4 --> PE ~200
2022 EPS 6 --> PE ~140
2023 EPS 9 --> PE ~94

Dus dit is alleen nog maar gebasseerd op het verkopen van auto's.
Nu schat ik zelf in dat het FSD (zelfrijdende auto) software dit jaar flink verder ontwikked en uitgerold gaat worden. Op deze FSD software zit gigantische marge, dus iedere reeds verkochte tesla die later uitgerust met FSD gaat worden levert opnieuw dikke winst op. Dit zijn software marges en die liggen een stuk hoger dan de auto branch marges.

Dan hebben we ook nog de ontwikeling van de nieuwe batterij lijnen die Tesla gepresenteerd heeft. Dit wordt de snelste en goedkoopste manier om batterijen te vervaardigen. Als deze batteijen niet in een verkochte auto belanden maar in 1 van de producten als Power walls,enz dan maken ze ook in dat segment extra winst. In het uiterste geval kunnen ze deze batterijen nog verkopen aan concurenten.

Dan hebben we het feit nog dat het productie proces continu verbeterd en doorontwikkel wordt waardoor ze steeds efficienter kunnen produceren. Voorbeeld is de model Y achter kan die nu uit 1 stuk vervaardigd kan worden. Door dit soort innovatie blijven ze de marge per auto verbeteren.

Als bonus (maar hier reken ik zelf niet mee) kun je ook nog naar het idee van robo taxis kijken, zodra het FSD gedeelte uitgerold is. Ze kunnen dus een vloot van Tesla's continu geld laten verdienen als taxi service.

Het scherm in de auto kunnen voorzien worden van apps. daarmee kun je dus geld verdienen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het komt er op neer dat er binnen Tesla zoveel innovatie zit dat je ze makkelijk als 10 start-ups kunt beschouwen.

De koers is zeker wel vooruitgelopen op de toekomst, maar ik zie zelf genoeg onderdelen binnen Tesla die op korte termijn deze wardering kunnen waarmaken.

Fijn ik quote hem nog een keer, ben het helemaal met je eens.
Daarna zullen we hem nog wel een paar keer moeten quoten want de vraag waarom TSLA zo overgewaardeerd blijft elke week wel voorbij komen, en dat al een paar jaar.

De hele titel van dit Topic is daarop gebaseerd. Blow Off.
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

Dutcheon schreef op 15 januari 2021 09:29:

[...]

Fijn ik quote hem nog een keer, ben het helemaal met je eens.
Daarna zullen we hem nog wel een paar keer moeten quoten want de vraag waarom TSLA zo overgewaardeerd blijft elke week wel voorbij komen, en dat al een paar jaar.

De hele titel van dit Topic is daarop gebaseerd. Blow Off.
Ik had liever een analyse gezien op basis van verwachte marktaandelen, omzetten en winstmarges.

Veronderstellen dat de winst per aandeel vanaf een arbitrair niveau elk jaar met 50% blijft stijgen en dat als je dat maar lang genoeg doortrekt de huidige koers dan vanzelf een keer te rechtvaardigen is, omkleed met nog wat luchtfietserij over robotaxi's en niet meer in te halen kennis op batterijniveau vind ik toch een beetje "dun".

Vooralsnog zitten we qua koersrichting echter nog steeds in de verticale (opwaartse) fase. We zullen wel zien tot waar deze golf reikt.

Ongeacht positie wens ik een ieder veel succes!
tomansky
0
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 15 januari 2021 09:50:

[...]

Ik had liever een analyse gezien op basis van verwachte marktaandelen, omzetten en winstmarges.

Ik houd je niet tegen, dat mag jij ok maken om aan te tonen wat jij denkt dat de waarde van Tesla is.
tomansky
1
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 15 januari 2021 09:50:

[...]

Ik had liever een analyse gezien op basis van verwachte marktaandelen, omzetten en winstmarges.

Ik een beknopte samenvatting geven van mijn eigen schattingen:

2021:
Totale leveringen: 845.000 auto's
Gem. omzet per auto: 52.850,-
Totale auto omzet: 44,7 Miljard
Extra omzet: 3 miljard (service) + 2,5 miljard (energie)

Totaal omzet.: 50,2 miljard
Bruto gemiddelde winstmarge: 19,75%
Brutowinst: 9,9 miljard
MOEdig Voorwaarts
0
quote:

tomansky schreef op 15 januari 2021 13:24:

[...]

Ik een beknopte samenvatting geven van mijn eigen schattingen:

2021:
Totale leveringen: 845.000 auto's
Gem. omzet per auto: 52.850,-
Totale auto omzet: 44,7 Miljard
Extra omzet: 3 miljard (service) + 2,5 miljard (energie)

Totaal omzet.: 50,2 miljard
Bruto gemiddelde winstmarge: 19,75%
Brutowinst: 9,9 miljard

Dat lijkt er inderdaad beter op.

Houdt er wel rekening mee dat de marge op energie en services per saldo nul/negatief is. Met betrekking tot services komt dat waarschijnlijk vooral het vele gratis oplapwerk dat kennelijk niet allemaal uit de vrij mager gevulde garantiepot komt.

Als je kijkt naar de brutomarge op auto's liet die in Q3 een flinke uptick zien (ex-credits). Benieuwd of dat zich in Q4 zal herhalen of dat die wordt ingezet in de Chinese prijzenslag.

Als je die door jou getaxeerde brutowinst $9,9 miljard verder doorrekent, kom je inderdaad in de buurt van die eerder genoemde $4 wpa, dat was dus niet zo maar een slag in de lucht van je.

Ik zag trouwens zojuist dat de Q4-cijfers inmiddels voor 27 januari op de agenda staan. Ik ben vooral benieuwd naar de "netto" brutomarge van de auto-business. Daar ligt wat mij betreft de sleutel voor wellicht nog wat extra euforie.

We zullen zien.
voda
0
Binck-belegger minder optimistisch over beurs
Galapagos, Adyen en Tesla plots minst populair

RONALD VEERMAN

Hoewel de financiële markten een prima slot van 2020 beleefden zijn beleggers in januari minder positief geworden over de beurs en hun beleggingen. Onzekerheden rondom de machtswisseling in de Verenigde Staten en de mate waarin het coronavaccin snel een einde kan maken aan zware lockdowns lijken investeerders voorzichtiger te maken.

Dat blijkt uit de nieuwe BinckBank Beleggersbarometer van januari, waarin beleggende klanten hun oordeel over het beursklimaat geven. Binck-beleggers beoordelen het beursklimaat deze maand met een +2,5 (op een schaal tussen -10 en +10). Duidelijk lager dan de +3,4 van een maand eerder.

Opvallend is dat in de lijstjes van bij voorkeur te verkopen aandelen steeds meer fondsen opduiken die vorig jaar juist populair waren. Galapagos, Adyen en Tesla zijn daarbij nu het minst gewild, terwijl het vorig jaar hard gedaalde Shell juist als favoriet aandeel wordt gezien.

Hoewel met minder grote voorsprong is de techsector nog steeds de favoriete sector om in te investeren, op de voet gevolgd door de medische sector.

Beleggers minder positief in start nieuwe jaar
Uit het maandelijkse Europese onderzoek van Saxo Bank blijkt dat Nederlandse beleggers van BinckBank per saldo minder positief over de markten zijn dan een maand eerder. Vijftien procent van de beleggers geeft nog altijd een 7 of hoger, terwijl 3% een -7 of lager geeft.

Gevraagd naar hun mening over lokale en internationale markten verwachten Nederlandse beleggers dat de AEX de komende maand met 2% en de S&P 500 met ruim 1% zouden kunnen aantrekken.

Voor meer, zie bijlage. (het hele artikel)
Bijlage:
tomansky
0
Tesla MIC Model Y Deliveries Have Begun, Fans in China Ecstatic

Today Tesla began the first official deliveries of its China-made Model Y compact crossover, another milestone in the company's development within the world's largest car market.

In a ceremony held at several Tesla stores in Shanghai, the first owners received their Model Y. After the ceremony of handing over the first cars, the Model Y will now also be shipped to other cities in China to deliver them to customers as quickly as possible.

Mylett
0

Het EU scenario gaat zich ook in China herhalen. Prijzen en ranges van de VW ID.4 Crozz zijn zojuist bekend geworden. Zelfs de Prime versie is goedkoper dan instapmodellen van de Model 3 & Y. Gelukkig komen de robottaxi's en FSD net op tijd om de hoek om de soufflé van de sledgehammer te redden ;-)

VW ID.4
PURE: $30,850 (400 km)
PURE+: $33,937 (550 km)
PRO: $37,023 (550 km)
PRIME: $37,484 (550 km)

Tesla Model 3: $38,567 (468 km)
Tesla Model Y: $52,074 (594 km)

pbs.twimg.com/media/EsGMsnEVEAMfU5r?f...
7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 22:00
Koers 147,010
Verschil -2,920 (-1,95%)
Hoog 150,940
Laag 146,220
Volume 87.074.500
Volume gemiddeld 100.670.485
Volume gisteren 75.580.637

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront