Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Sectornieuws

2.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 ... 118 119 120 121 122 » | Laatste
voda
0
easyJet aast op marktaandeel KLM, Air France en Lufthansa

Gepubliceerd op 25 januari 2021 13:34 | Views: 804

Air France-KLM 14:06
4,50 -0,20 (-4,26%)

LONDEN (ANP) - Prijsvechter easyJet hoopt de komende tijd marktaandeel te winnen van grote nationale maatschappijen als KLM, Air France, British Airways en Lufthansa. Johan Lundgren, de hoogste baas van de Britse prijsvechter, denkt dat easyJet bij het herstel van de coronacrisis kan profiteren van de capaciteitskrimp bij die gevestigde maatschappijen, zo zegt hij tegen de Britse zakenkrant Financial Times.

Volgens Lundgren is er bij het netwerk van easyJet vooral sprake van overlap met de grote maatschappijen van Europa. Hij spreekt daarom van een geweldige kans om te groeien. Daarbij zal de aandacht van easyJet minder uitgaan naar de concurrentiestrijd met budgetmaatschappijen als Ryanair.

De coronapandemie heeft in de luchtvaartsector enorme schade aangericht. De verwachting is dat de oude nationale luchtvaartmaatschappijen langzamer herstellen omdat zij meer gericht zijn op zakenreizen en korte vluchten om reizigers op te halen voor langeafstandsvluchten. Verwacht wordt dat zakenreizen en langeafstandsreizen in een trager tempo zullen herstellen dan de luchtvaartsector als geheel.

EasyJet concurreert op twee derde van zijn netwerk met juist deze gevestigde maatschappijen. Bij het plannen van het netwerk geeft easyJet dit jaar voorrang aan vluchten vanaf de duurdere luchthavens die deze maatschappijen gewoonlijk gebruiken, aldus Lundgren. Hij is voorzichtiger over de kansen die uit de crisis voortvloeien dan bijvoorbeeld Michael O'Leary van Ryanair of József Váradi van Wizz Air. Beide luchtvaartbazen spreken over een eenmalige kans om een enorm marktaandeel te veroveren.

EasyJet-investeerders zijn ook nog niet overtuigd van de toekomstige mogelijkheden van het bedrijf. De aandelenkoers van het bedrijf is de afgelopen 12 maanden met 50 procent gedaald, terwijl Ryanair en Wizz Air hun eerdere verliezen hebben goedgemaakt.
voda
0
Omzet easyJet fors onder druk

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
easyJet PLC
£ 7,114 0,00 0,00 % London Stock Exchange

(ABM FN-Dow Jones) easyJet heeft in het afgelopen kwartaal de omzet stevig onder druk zien staan als gevolg van de coronacrisis en wil het personeelsbestand met 30 procent terugbrengen. Dit maakte de Britse budgetmaatschappij donderdagochtend bekend.

In het afgelopen kwartaal, dat liep tot 31 december, vervoerde easyJet 2,9 miljoen passagiers tegen 22,2 miljoen een jaar eerder. De capaciteit liep met 82 procent terug. Hierdoor daalde de omzet met maar liefst 88,4 procent tot 165 miljoen pond.

easyJet blijft naar eigen zeggen investeringswaardig. Het schuldenprofiel is verbeterd en meer liquiditeit is veiliggesteld door middel van een nieuwe kredietfaciliteit van circa 1,4 miljard pond, aldus de luchtvaartmaatschappij.

"We hebben de juiste maatregelen genomen om met een verminderde kostenbasis hieruit te komen en de bezuinigingen van traditionele luchtvaartmaatschappijen op belangrijke luchthavens zullen easyJet extra kansen bieden", zei CEO Johan Lundgren in een toelichting.

De kosten, exclusief brandstof, werden met 52 procent teruggebracht tegen constante valuta. De luchtvaartmaatschappij wist op vele vlakken kosten te besparen, waaronder op luchthavenvergoedingen, onderhoud en bemanning. easyJet is momenteel in bespreking om het personeelsbestand met 30 procent terug te brengen. In het Verenigd Koninkrijk zijn al 1.400 werknemers vertrokken.

easyJet noemde de financiële prestaties in het afgelopen kwartaal in lijn met de eigen verwachtingen. Verder verwacht de luchtvaartmaatschappij, onder voorbehoud van de vooruitgang op het gebied van vaccinaties, dat de vraag naar reizen weer zal toenemen.

"De sleutel tot het weer opstarten van reizen zullen de vaccinatieprogramma’s zijn, in combinatie met regeringen die geleidelijk reisbeperkingen opheffen wanneer dat veilig is", aldus topman Lundgren.

Bovendien ziet de luchtvaarder dat de beschikbaar capaciteit bij Europese luchthavens significant toeneemt, nu andere grote luchtvaartmaatschappijen "drastisch" hun korteafstandsvluchten terugschroeven. Concurrentie in Parijs, Milaan, Londen Gatwick en Genève zal naar verwachting van easyJet bijna niet meer aanwezig zijn, nadat concurrenten daar veel vliegtuigen weghaalden. "easyJet is goed gepositioneerd om zijn positie bij deze belangrijke luchthavens te versterken."

easyJet gaf vanwege de huidige onzekerheden geen concrete outlook af voor het lopende boekjaar 2021. Wel zei het te verwachten dat het dit kwartaal op niet meer dan 10 procent van de capaciteit vliegt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Update: Omzet easyJet fors onder druk

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
easyJet PLC
£ 7,00 -0,14 -1,96 % London Stock Exchange

(ABM FN-Dow Jones) easyJet heeft in het afgelopen kwartaal de omzet stevig onder druk zien staan als gevolg van de coronacrisis. Dit maakte de Britse budgetmaatschappij, die werkt aan een grootschalige reorganisatie, donderdagochtend bekend.

In het afgelopen kwartaal, dat liep tot 31 december, vervoerde easyJet 2,9 miljoen passagiers tegen 22,2 miljoen een jaar eerder. De capaciteit liep met 82 procent terug. Hierdoor daalde de omzet met maar liefst 88,4 procent tot 165 miljoen pond.

easyJet blijft naar eigen zeggen investeringswaardig. Het schuldenprofiel is verbeterd en meer liquiditeit is veiliggesteld door middel van een nieuwe kredietfaciliteit van circa 1,4 miljard pond, aldus de luchtvaartmaatschappij.

"We hebben de juiste maatregelen genomen om met een verminderde kostenbasis hieruit te komen en de bezuinigingen van traditionele luchtvaartmaatschappijen op belangrijke luchthavens zullen easyJet extra kansen bieden", zei CEO Johan Lundgren in een toelichting.

De kosten, exclusief brandstof, werden met 52 procent teruggebracht tegen constante valuta. De luchtvaartmaatschappij wist op vele vlakken kosten te besparen, waaronder op luchthavenvergoedingen, onderhoud en bemanning. easyJet is momenteel in bespreking om het personeelsbestand met 30 procent terug te brengen, zoals vorig jaar al werd aangekondigd.

"We realiseren ons dat dit zeer moeilijke tijden zijn en dat we zeer moeilijke beslissingen moeten nemen die onze mensen zullen raken, maar we willen zoveel mogelijk banen voor de lange termijn beschermen”, zei topman Johan Lundgren destijds in een commentaar op de aangekondigde reorganisatie. De ontslagen worden verdeeld over alle geledingen van de luchtvaartmaatschappij.

In het Verenigd Koninkrijk zijn al 1.400 werknemers vertrokken, zo maakte easyJet vanochtend bekend.

easyJet noemde de financiële prestaties in het afgelopen kwartaal in lijn met de eigen verwachtingen. Verder verwacht de luchtvaartmaatschappij, onder voorbehoud van de vooruitgang op het gebied van vaccinaties, dat de vraag naar reizen weer zal toenemen.

"De sleutel tot het weer opstarten van reizen zullen de vaccinatieprogramma’s zijn, in combinatie met regeringen die geleidelijk reisbeperkingen opheffen wanneer dat veilig is", aldus topman Lundgren.

Bovendien ziet de luchtvaarder dat de beschikbaar capaciteit bij Europese luchthavens significant toeneemt, nu andere grote luchtvaartmaatschappijen "drastisch" hun korteafstandsvluchten terugschroeven. Concurrentie in Parijs, Milaan, Londen Gatwick en Genève zal naar verwachting van easyJet bijna niet meer aanwezig zijn, nadat concurrenten daar veel vliegtuigen weghaalden. "easyJet is goed gepositioneerd om zijn positie bij deze belangrijke luchthavens te versterken."

easyJet gaf vanwege de huidige onzekerheden geen concrete outlook af voor het lopende boekjaar 2021. Wel zei het te verwachten dat het dit kwartaal op niet meer dan 10 procent van de capaciteit vliegt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Update: om meer informatie toe te voegen over reorganisatie.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Supermarkten en bonden nog niet akkoord over nieuwe cao

Gepubliceerd op 29 januari 2021 16:37 | Views: 0

Ahold Delhaize 16:22
23,66 -0,45 (-1,87%)

DEN HAAG (ANP) - De gesprekken over een nieuwe cao voor supermarktpersoneel hebben vrijdag nog niet tot een overeenkomst geleid. De supermarkten houden vast aan een loonsverhoging van in totaal 5 procent in twee jaar, verdeeld over twee gelijke stappen van 2,5 procent. Dat is voor vakbonden CNV en FNV te weinig.

FNV had eerder gedreigd met verdere acties na de huidige coronalockdown als de supermarktbazen geen gehoor blijven geven aan de eisen. Zo wil de bond er in een klap 5 procent meer loon bij. Daarnaast moet niet worden gemorreld aan de toeslagen voor zondagswerk. Eerder werd al bij distributiecentra van Dekamarkt en Dirk van de Broek in Velsen gestaakt.

De twee te onderhandelen cao’s in de supermarktbranche gelden voor 300.000 medewerkers. Het gaat zowel om winkelpersoneel als medewerkers van distributiecentra. Er zitten ook heel veel jongeren bij die voor hun bijbaan in de supermarkt werken.

Volgens de werkgevers is het van belang dat de partijen blijven praten. Ze nodigen de bonden uit voor een volgend overleg. De bonden zien zich op hun beurt in hun eisen gesterkt door de recordomzetten die supermarkten in crisistijd draaien. Daar zou het personeel ook van moeten profiteren, vinden ze.
voda
0
Nieuwe lockdowns leiden tot groot verlies bij Ryanair

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ryanair Holdings PLC
14,30 0,00 0,00 % Irish Stock Exchange
Ryanair Holdings PLC (EUR)
14,25235 0,00 0,00 % London Stock Exchange

(ABM FN-Dow Jones) Ryanair heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een stevig verlies geboekt, door de coronacrisis, en rekent voor het hele jaar op een verlies van 850 tot 950 miljoen euro voor bijzondere posten.

Het verlies kwam door de lockdownmaatregelen in het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie en reisbeperkingen door de coronaviruspandemie. Ook de "timing van de uitrol van vaccins in de EU en een zeer krappe boekingscurve" waren factoren. Het zicht op de resultaten in het vierde kwartaal blijft beperkt, aldus de prijsvechter.

Het verlies voor de drie maanden tot en met 31 december bedroeg 321 miljoen euro, tegen een winst van 88 miljoen euro een jaar eerder. Analisten rekenden op een kleiner verlies van 191 miljoen euro.

De omzet daalde van 1,91 miljard tot slechts 341 miljoen euro. Analisten rekenden op 418 miljoen euro. De inkomsten uit overheidssteun daalden met 77 procent tot 164 miljoen euro.

Het aantal klanten daalde ook, van bijna 36 miljoen naar 8 miljoen. De bezettingsgraad was 70 procent, tegen 96 procent een jaar eerder.

Ryanair rekent nu voor dit boekjaar op 26 tot 30 miljoen klanten, waar eerder nog werd gehoopt op 35 miljoen. Dit komt door de nieuwe lockdownes in het VK en de EU. Er is bovendien meer risico dat deze verwachting aan de onderkant uitkomt.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Sterke verbetering luchtvrachtvervoer in december - IATA

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
4,922 -0,061 -1,22 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
4,922 -0,061 -1,22 % Euronext Paris
Deutsche Lufthansa AG
10,925 0,015 0,14 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
International Consolidated Airlines SA
£ 1,481 -0,0185 -1,23 % London Stock Exchange
International Consolidated Airlines SA
1,68 -0,0165 -0,97 % Bolsa de Madrid

(ABM FN-Dow Jones) Het mondiale luchtvrachtvervoer is in december sterk verbeterd ten opzichte van de voorgaande maand, maar kwam nog steeds licht onder het niveau van december 2019 uit. Dit bleek woensdag uit een rapport van de internationale brancheorganisatie IATA.

Het luchtvrachtvervoer, gemeten in tonnage vracht en gerekend naar het aantal kilometers, steeg in december aangepast voor seizoensinvloeden op maandbasis met 3,6 procent. Op jaarbasis was in december echter nog steeds sprake van een daling van 0,5 procent.

Echter, in heel 2020 was volgens de brancheorganisatie sprake van een daling op jaarbasis van het vrachtvervoer met 10,6 procent, wat de sterkste daling is sinds 1990, het jaar waarin IATA startte met de metingen.

De wereldhandel in goederen daalde volgens de organisatie in 2020 met circa 6 procent. Richting het einde van het jaar zijn bedrijven weer begonnen met het aanvullen van hun voorraden, wat ten goede komt aan de luchtvracht. Toch staan capaciteitsbeperkingen een vollediger herstel nog steeds in de weg", zei IATA.

Hoewel de capaciteit het afgelopen jaar daalde met 23,3 procent op jaarbasis, stegen de bezettingsgraad, het rendement en de omzet tot recordniveaus, wat de forse daling van de omzet van het passagiersvervoer enigszins compenseerde, zei IATA.

In alle regio's daalde het luchtvrachtvervoer in 2020, met uitzondering van Afrika, waar een groei werd genoteerd van 1,9 procent.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
'EasyJet wil bemanning verplichten tot coronatesten'

Gepubliceerd op 22 februari 2021 13:16 | Views: 572

SCHIPHOL (ANP) - EasyJet wil vliegtuigbemanning verplichten coronatesten te ondergaan. Dat zegt de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), die daarom gesprekken met de luchtvaartmaatschappij over het testen van bijvoorbeeld stewardessen abrupt heeft afgebroken.

Volgens de vakbond zou het testbeleid te allen tijde gebaseerd moeten zijn op vrijwillige keuzes van werknemers. Een verplichting tot een coronatest zou juridisch gezien niet eens kunnen, stelt de VNC. De vereniging tekent formeel protest aan bij easyJet en vraagt zich af waarom de Britse prijsvechter het testen van bemanningsleden niet op dezelfde manier oplost als bijvoorbeeld KLM.

Bij KLM is het testbeleid ingericht via zogenoemde omgekeerde vrijwilligheid. Dat wil zeggen dat elk crewlid in principe akkoord is met testen tenzij men zelf actief aangeeft niet getest te willen worden.

In de eerste instantie leek easyJet ook welwillend tegenover deze insteek te staan, geeft VNC aan. Maar later claimde het bedrijf volgens de bond dat het administratief onuitvoerbaar zou zijn. De VNC zet daar grote vraagtekens bij: "Als het bij het veel grotere KLM wel lukt, dan zou het voor de 174 easyJet crewleden op de basis Amsterdam ook geen probleem moeten vormen."
voda
0
Belgisch luchtvaartbedrijf accepteert cryptomunten voor betaling

Gepubliceerd op 22 februari 2021 13:13 | Views: 1.178

ANTWERPEN (ANP) - Het Belgische The Aviation Factory (TAF), een bedrijf dat zich bezighoudt met het verhuren van privévliegtuigen, gaat cryptomunten zoals bitcoins en ethereum accepteren als betaalmiddel. Jaarlijks organiseert het Antwerpse TAF meer dan 3000 privévluchten voor bijvoorbeeld sporters, overheidsfunctionarissen en congresgangers.

"Tijdens de lockdown zijn heel wat jongeren zich gaan interesseren in de handel van aandelen en cryptocurrencies. Daarbij schuwden sommigen onder hen de risico’s niet en boekten ze uitzonderlijk grote winsten. Deze millennials leven in het heden en hebben er geen moeite mee om een private jet te boeken om hun succes te vieren", zegt topman Carl Legein van TAF.

"Er is zowaar een nieuwe groep privéjet-gebruikers ontstaan: de ‘Robinhood-generatie’, genoemd naar de bekende beursapp", vervolgt Legein. "Steeds vaker werd de vraag gesteld of de vlucht ook met crypto betaald kan worden. Dat is voortaan mogelijk."

TAF werd in 2000 opgericht en telt inmiddels ook vestigingen in Nederland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Tsjechië, Koeweit en Saudi-Arabië. De voorbije twee decennia groeide het bedrijf uit tot marktleider in de Benelux en één van de belangrijkste luchtvaartbrokers in Europa. Tijdens de coronacrisis was TAF ook actief met bijvoorbeeld mondkapjestransporten en hulp bij dringende crewwissels voor schepen en repatriëring van gestrande passagiers.

Steeds meer grote bedrijven accepteren digitale munten als betaalmiddel. Zo maakte Tesla onlangs bekend bitcoins te gaan accepteren als betaalmiddel voor elektrische auto's. Mede daardoor gaan de koersen van cryptomunten sterk omhoog. De bitcoin is momenteel al bijna 55.000 dollar waard.
voda
0
Moederbedrijf British Airways boekt miljardenverlies

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
International Consolidated Airlines SA
£ 1,9235 0,061 3,28 % London Stock Exchange
International Consolidated Airlines SA
2,208 0,043 1,99 % Bolsa de Madrid

(ABM FN-Dow Jones) International Consolidated Airlines Group heeft in 2020 verlies geleden nadat de omzet kelderde door de coronapandemie en geeft om dezelfde reden ook geen verwachtingen af voor 2021. Dit bleek vrijdag uit cijfers.

De luchtvaartgroep die British Airways, Iberia en Vueling huisvest, zag de winst van 1,7 miljard euro uit 2019 omslaan in een verlies van 6,92 miljard euro.

Dit was iets slechter dan het 6,47 miljard euro verlies dat analisten gemiddeld hadden voorzien.

Voor belastingen was het verlies zelfs 7,8 miljard euro, tegen 2,3 miljard euro winst een jaar eerder.

"Ondanks deze crisis blijft onze liquiditeit sterk", zei CEO Luis Gallego, met een bedrag van 10,3 miljard euro, dat hoger is dan voor de crisis.

Een bijzondere last van 3,06 miljard euro werd genomen op het stopzetten van de afdekking van valuta- en brandstofprijzenrisico's in de boekhouding, afwaardering van de vloot en reorganisatiekosten.

De jaaromzet kelderde van 25,5 miljard naar 7,8 miljard euro, wat nog iets lager was dan de 8,1 miljard euro die analisten hadden voorspeld.

De kosten, afgezien van brandstofkosten, daalden 37 procent, maar dit was niet genoeg om de omzetdaling van 67 procent op te kunnen vangen. IAG maakt nog meer kosten variabel om beter te kunnen concurreren, zei Gallego.

"We weten dat er opgespaarde vraag naar reizen is en dat mensen willen vliegen", zei de topman over de hopelijk betere toekomst, verwijzend naar de voortgaande vaccinaties wereldwijd en de dalende besmettingen.

De capaciteit in het eerste kwartaal van 2021 zal liggen op 20 procent van het niveau van 2019, meldde het bedrijf.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Passagiersvervoer januari gedaald - IATA

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
5,574 -0,054 -0,96 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
5,574 -0,054 -0,96 % Euronext Paris
Deutsche Lufthansa AG
12,63 -0,03 -0,24 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
easyJet PLC
£ 10,00 -0,02 -0,20 % London Stock Exchange
International Consolidated Airlines SA
£ 2,036 -0,017 -0,83 % London Stock Exchange
International Consolidated Airlines SA
2,346 -0,036 -1,51 % Bolsa de Madrid
Ryanair Holdings PLC
16,365 -0,535 -3,17 % Irish Stock Exchange
Ryanair Holdings PLC (EUR)
16,46002 -0,46998 -2,78 % London Stock Exchange

(ABM FN-Dow Jones) Het passagiersvervoer in de mondiale luchtvaartsector is in januari gedaald. Dit meldde brancheorganisatie IATA dinsdag.

De hernieuwde zwakte in januari wordt volgens de brancheorganisatie veroorzaakt door de nieuwe varianten van het coronavirus, wat leidde tot een golf van nieuwe besmettingen en nieuwe reisbeperkingen.

Het aantal gevlogen kilometers door betalende passagiers daalde in januari met 6,6 procent ten opzichte van december 2020. In vergelijking met januari 2019, toen er nog geen sprake was van het coronavirus, kwam het passagiersvervoer in januari dit jaar 72,0 procent lager uit. In januari 2020 was er ook nog geen sprake van de corona-uitbraak, maar die maand vindt IATA toch geen goede vergelijkingsbasis, omdat de Chinese nieuwjaarsviering al was begonnen, en dat gaat altijd gepaard met veel reizen.

In tegenstelling tot de trend die werd waargenomen sinds het dieptepunt van vorig jaar april, werd de verslechtering in januari vooral veroorzaakt door een daling van het passagiersvervoer in de binnenlandse markten en dan met name in Azië.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Ryanair hoopt dat passagiersverkeer in zomer flink aantrekt

Gepubliceerd op 3 maart 2021 13:08 | Views: 104

Air France-KLM 13:03
5,61 +0,04 (+0,72%)

LONDEN (ANP/RTR) - De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair hoopt dat komende zomer behoorlijk herstel te zien zal zijn van de coronacrisis. Topman Michael O'Leary zegt te hopen dat in de zomermaanden 60 tot 70 procent van de passagiersaantallen van 2019 kunnen worden vervoerd.

Vorig jaar stond het passagiersvervoer bij Ryanair in de zomerperiode nog zwaar onder druk door de coronacrisis, maar vaccinaties tegen het virus zouden moeten helpen bij herstel in de luchtvaartsector. Om reizigers te lokken is het bedrijf van plan de ticketprijzen te verlagen.

O'Leary meldde verder aan een Britse parlementscommissie dat Ryanair naar verwachting over het boekjaar dat eind maart afloopt iets meer dan 27 miljoen mensen heeft vervoerd. Dat waren er een jaar eerder nog bijna 150 miljoen. Het verlies voor de budgetvlieger zou uitkomen op circa 850 miljoen euro, aldus de topman.
voda
0
Jaarresultaten Lufthansa stevig onder druk

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Deutsche Lufthansa AG
12,785 0,00 0,00 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)

(ABM FN-Dow Jones) Lufthansa heeft in 2020 de resultaten flink onder druk zien staan vanwege de coronacrisis. Dit maakte de Duitse luchtvaarder donderdagochtend bekend.

De omzet liep afgelopen jaar met 63 procent terug ten opzichte van 2019 tot 13,6 miljard euro. Het aantal vluchten daalde met 67 procent en het aantal passagiers zelfs met 75 procent.

Het EBIT-resultaat bleek 7,4 miljard euro negatief te zijn. Een jaar eerder boekte Lufthansa nog een positieve EBIT van 1,9 miljard euro. Op aangepaste basis bedroeg het resultaat 5,5 miljard euro negatief.

Onder de streep restte een verlies van ruim 6,7 miljard euro tegen een winst van 1,2 miljard euro in 2019.

De operationele kasstroom daalde van 4,0 miljard euro positief naar 2,3 miljard euro negatief.

Aan het einde van het vierde kwartaal had Lufthansa 10,7 miljard euro aan liquiditeit beschikbaar, dankzij steunpakketten die de luchtvaarder ontving.

Lufthansa keert geen dividend uit.

Outlook

Lufthansa verwacht dat de passagierscijfers niet eerder dan 2024 op het niveau van voor de coronacrisis zullen komen. In de tussentijd blijft de onzekerheid hoog, aldus Lufthansa, waarbij klanten vooral op het laatste moment een ticket zullen boeken.

Lufthansa verwacht slechts geleidelijk de capaciteit weer uit te breiden. Dit zal gepaard gaan met een omzetstijging dit jaar ten opzichte van 2020. Aanhoudende kostenbesparingen moeten het operationele verlies terugbrengen in 2021.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Lufthansa wil profiteren van Britse voortgang vaccinaties

Gepubliceerd op 5 maart 2021 14:07 | Views: 196

Air France-KLM 14:08
5,31 -0,20 (-3,70%)

LUFTHANSA AG VNA O.N. 04 mrt
12,25 -0,47 (-3,66%)

FRANKFURT (ANP/BLOOMBERG) - De Duitse luchtvaartonderneming Lufthansa wil profiteren van de Britse plannen om uit de lockdown te komen. Lufthansa-dochter Eurowings begint voor het eerst met het aanbieden van vluchten tussen het Verenigd Koninkrijk en het Spaanse vakantie-eiland Mallorca. Dat gebeurt op het moment dat de voortgang van de vaccinaties in Duitsland hapert.

Eurowings zal aanvankelijk vanaf eind mei twee keer per week vakantiegangers vanuit Birmingham en Manchester naar en van het Spaanse eiland vliegen, aldus de luchtvaartmaatschappij. Het is voor het eerst dat Eurowings vanuit zijn basis op Mallorca naar het Verenigd Koninkrijk vliegt. Verdere uitbreiding zal in de komende weken worden onderzocht.

Het Verenigd Koninkrijk lijkt van de Europese landen eerder uit de lockdown te komen dan Duitsland door de snelle uitrol van vaccinaties. Groot-Brittannië heeft ongeveer 33 vaccins per 100 mensen toegediend, vergeleken met slechts 8 per 100 voor Duitsland.

Volgens de maatschappij zelf is er ook een enorme vraag naar vluchten naar Mallorca. Eurowings zegt dat toeristische boekingen door Britten naar vakantiebestemmingen in Zuid-Europa met 600 procent zijn toegenomen sinds de aankondiging van premier Boris Johnson de lockdown te beëindigen.
voda
0
Gegevens passagiers Lufthansa en dochters buitgemaakt bij hack

Gepubliceerd op 5 maart 2021 15:10 | Views: 0

Air France-KLM 14:56
5,29 -0,22 (-4,06%)

LUFTHANSA AG VNA O.N. 04 mrt
12,25 -0,47 (-3,66%)

FRANKFURT (ANP/BELGA) - Bij een cyberaanval op IT-dienstverlener Sita, dat vele luchtvaartbedrijven helpt met de afwikkeling van bagage en met ticketsystemen, zijn een reeks klantengegevens van luchtvaartpassagiers buitgemaakt. Het gaat onder meer om gegevens van klanten van het loyaliteitsprogramma Miles and More van het Duitse Lufthansa, dat ook door dochterondernemingen zoals Brussels Airlines wordt gebruikt. Dat programma heeft ruim 1,3 miljoen klanten.

Volgens Lufthansa zijn de gegevens die buit zijn gemaakt onder meer de nummers van de "Miles and More"-kaarten, het statusniveau van de klant en soms ook de naam van de reiziger. Informatie als wachtwoorden, mailadressen en andere persoonlijke gegevens zouden niet zijn gestolen.

Volgens Lufthansa hebben de hackers via een Aziatische luchtvaartmaatschappij, die ook in het Star Alliance-samenwerkingsverband zit, toegang gekregen tot de gegevens van de klanten. Sita heeft de aanval ook bevestigd en snel stappen genomen om de impact te beperken.

Toonaangevende ICT-specialist

Naast Lufthansa zouden Star-Alliancepartners zoals het Amerikaanse United Airlines en het Nieuw-Zeelandse Air New Zealand door de hack zijn geraakt. Verder heeft Sita ook Malaysia Airlines, Singapore Airlines, Finnair en de Zuid-Koreaanse prijsvechter Jeju Air benaderd. In totaal zijn 26 maatschappijen bij de alliantie aangesloten.

Sita is naar eigen zeggen wereldwijd de toonaangevende ICT-specialist in de luchtvaart. De onderneming is voor zo goed als de hele sector actief. Ook KLM maakt gebruik van de diensten van Sita. Van de Nederlandse maatschappij zijn zover bekend geen gegevens buitgemaakt. Volgens een woordvoerder zijn er geen meldingen binnengekomen, en zijn er ook geen onregelmatigheden geconstateerd. KLM zegt de situatie in de gaten te houden.
voda
0
Recordverlies voor luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific

Gepubliceerd op 10 maart 2021 08:27 | Views: 156

HONGKONG (ANP) - Luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific Airways uit Hongkong heeft vorig jaar een recordverlies geleden als gevolg van de coronapandemie. Door strenge reisrestricties vervoerde het bedrijf bijna 87 procent minder passagiers dan een jaar eerder.

Door de gekelderde passagiersaantallen leed het bedrijf een verlies van 21,6 miljard Hongkongdollar, omgerekend ruim 2,3 miljard euro. De omzet daalde met 56 procent tot 46,9 miljard Hongkongdollar. Alleen de inkomsten uit vrachtvluchten namen tijdens de pandemie toe.

Ook dit jaar blijft een groot deel van de reizigers weg, verwacht voorzitter Patrick Healy van Cathay Pacific. Doordat in de eerste helft van 2021 nog veel coronamaatregelen van kracht zijn rekent de luchtvaartmaatschappij dit jaar slechts de helft van de beschikbare capaciteit te gebruiken. Daarbij gaat het concern ervan uit dat vaccinatiecampagnes tegen het coronavirus succesvol zijn. Naar verwachting duurt het nog tot 2024 voordat de vraag naar vliegreizen weer is hersteld tot op het niveau van voor de wereldwijde virusuitbraak.

Om Cathay Pacific overeind te houden schoot de overheid van Hongkong te hulp om een stevige kapitaalinjectie mogelijk te maken. Wegens de crisis moest Cathay Pacific ook 8500 banen schrapen en dochtermerk Cathay Dragon opheffen. De arbeidsvoorwaarden voor overgebleven cabinemedewerkers en piloten versoberden. De reorganisatie heeft volgens Cathay Pacific voor veel lagere kosten geleid. Toch verbruikt het concern iedere maand nog altijd meer dan dat er binnenkomt.
voda
0
ING-rapport: herstel van de luchtvaart begint in China en Rusland
Jan Verbeek 06:00

De luchtvaartsector zal zich dit jaar enigszins herstellen van de enorme klap die het vorig jaar door de corona-uitbraak incasseerde. Maar een volledig herstel zal niet eerder optreden dan in 2024 of 2025. China en Rusland zullen de eerste landen zijn waar weer volop wordt gevlogen.

Dat schrijft ING op basis van de prognoses van luchtvaartkoepel Iata, vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen. De onderzoeksafdeling van de bank publiceert woensdag een studie naar de internationale ontwikkelingen, Global Outlook Aviaton 2021.

Zodra de vaccinatiecampagnes in Europa en Azië op gang komen, zullen de reisbeperkingen afnemen en de luchtvaartmaatschappijen weer frequenter gaan vliegen. Landen met een grote binnenlandse markt die ook weinig te lijden hebben gehad van een tweede coronagolf, zoals China en Rusland, zullen volgens de studie het voortouw nemen. De Europese luchtvaart zal meer moeite hebben om de prestaties uit recordjaar 2019 te evenaren.

Schiphol telde slechts 500.000 passagiers in februari
De situatie in de Europese luchtvaart is nog steeds zeer zorgelijk. Schiphol publiceerde dinsdag actuele verkeer- en vervoercijfers en die waren slechter dan in januari toen het luchtverkeer ook al veel last had van reisbeperkingen. Het aantal passagiers kromp in februari naar 500.000, van wie een groot deel overstapte op de luchthaven. Precies een jaar geleden waren dat er nog bijna vijf miljoen.

Ook het aantal vluchten op Schiphol is dramatisch gedaald, naar ruim 10.000 per maand. Steeds vaker gaat het daarbij om vrachtvluchten. Inmiddels is een op de vijf toestellen die de luchthaven aandoet, een vrachtvliegtuig. Het uitvoeren van cargovluchten is aantrekkelijk nu de tarieven hoog zijn.

Eerst op vakantie en vrienden bezoeken
In het ING-rapport worden Europa en de Verenigde Staten genoemd als de continenten die het laatst zullen profiteren van het herstel van de burgerluchtvaart. Of de vraag naar vliegreizen daar deze zomer al gaat opveren is onzeker: veel Europese landen hebben de lockdowns weer verscherpt vanwege een oplopend aantal besmettingen.

Het herstel zal uiteindelijk komen van passagiers die op een veilige manier op vakantie willen of hun familie en vrienden gaan opzoeken. De zakenreiziger zal naar verwachting minder snel weer in een vliegtuig stappen en dat is een tegenvaller voor veel luchtvaartmaatschappijen. Een negatieve ontwikkeling is ook dat de brandstofprijs een sterke stijging laat zien.

Voor de periode na 2025 is de sector wat minder optimistisch geworden, constateert ING. Werd eerst nog een uitbundige groei voorzien voor de lange termijn, mede door de opkomst van Azië als economische grootmacht, nu zien luchtvaartkoepel Iata en vliegtuigbouwer Airbus een jaarlijkse stijging van slechts enkele procenten. Boeing houdt het nog op 4% groei per jaar.

Originele link van het artikel: fd.nl/ondernemen/1377333/ing-rapport-...
voda
0
Luchtvaartbranche maant tot haast met 'coronapaspoort'

Gepubliceerd op 17 maart 2021 15:29 | Views: 41

Air France-KLM 14:59
5,21 -0,07 (-1,40%)

BRUSSEL (ANP/RTR) - Voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens kan het 'coronapaspoort' er niet snel genoeg komen. Met het certificaat moeten mensen binnen de Europese Unie weer vrij kunnen reizen. Belangenorganisaties voor de luchtvaartsector roepen de Europese Commissie dan ook op om in ieder geval voorafgaand aan de drukke zomermaanden een werkbaar systeem ervoor in te voeren.

De Europese Commissie presenteerde woensdag haar plannen voor een gratis digitaal of papieren certificaat met QR-code. Reizigers kunnen die krijgen als ze zijn gevaccineerd tegen corona, recent negatief zijn getest of voldoende antistoffen tegen het virus hebben aangemaakt, zo is het idee.

Internationale belangenorganisaties voor de luchtvaart, waaronder de IATA voor vliegmaatschappijen en ACI voor luchthavens, willen van Brussel ook een verder uitgewerkt plan om het vrij verkeer van personen binnen de Europese Unie weer mogelijk te maken. Om weer meer vluchten uit te kunnen voeren moet namelijk nog veel werk verzet worden, aangezien luchtvaartmaatschappij hun capaciteit wegens de pandemie fors hebben verlaagd. Ook hebben duizenden werknemers de branche verlaten en staan veel vliegtuigen al lange tijd stil.

De IATA maakte verder bekend zijn jaarlijkse vergadering van juni te verzetten naar oktober. De internationale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen wil een fysieke bijeenkomst organiseren om het belang te onderstrepen van persoonlijke ontmoetingen, dus ook zakenreizen. Omdat mogelijk niet alle grenzen open zijn voor juni, wordt een vergadering in oktober veiliger geacht.
voda
0
Czech Airlines dreigt na bijna een eeuw te verdwijnen
Jan Verbeek 14:36

Een bagagekarretje staat er verlaten bij op Václav Havel Airport. Foto: Martin Divisek/EPA

Een van de oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, Czech Airlines, dreigt te verdwijnen. De rechtbank in Praag heeft de onderneming failliet verklaard. Een doorstart lijkt alleen mogelijk als de Tsjechische regering de maatschappij alsnog te hulp schiet.

Czech Airlines, opgericht in 1923 en partner van KLM en Air France, gaat gebukt onder een schuldenlast van €69 mln. De onderneming heeft schulden uitstaan bij enkele honderden toeleveranciers en moet daarnaast nog 230.000 passagiers een vergoeding uitkeren voor vluchten die in coronatijd niet zijn uitgevoerd.

Het faillissement komt niet onverwacht. De luchtvaartmaatschappij kreeg in augustus uitstel van betaling. Eind februari liep de termijn af waarbinnen Czech Airlines de schulden moest aflossen, maar er is geen geld in kas om schuldeisers te betalen.

Václav Havel Airport
Czech Airlines heeft Václav Havel Airport in Praag als thuisbasis en vloog tot voor kort op een twintigtal bestemmingen in Europa en het Midden-Oosten. Net als veel sectorgenoten is de luchtvaartmaatschappij hard getroffen door de coronacrisis. In de periode maart tot medio mei 2020 stonden alle toestellen aan de grond. Omdat de pandemie ook de rest van 2020 aanhield, liepen de verliezen op. De onderneming sloot de boeken met een verlies van €61 mln.

In juni is er een bijeenkomst van schuldeisers en curator. Deze zullen zich beraden over de vraag wat er met de uitstaande schulden moet gebeuren. Tot die tijd voert de maatschappij een beperkt aantal vluchten uit. De vloot bestaat nog maar uit drie toestellen, die Czech Airlines huurt van een leasemaatschappij. Tegelijk zal het bedrijf trachten zijn bezittingen te verkopen. Orders voor nieuwe vliegtuigen die het bedrijf had uitstaan bij vliegtuigbouwer Airbus zijn geannuleerd.

Geen staatssteun
De 430 werknemers moeten vrezen voor hun toekomst. Moederbedrijf Smartwings Group heeft tot dusver geen beroep gedaan op staatssteun. De groep weigerde steun omdat het geen zeggenschap wil overdragen. Mogelijk komt het toch tot een bundeling met budgetvlieger Smartwings, die veel op Oost-Europa vliegt.

Czech Airlines is al lang geen staatsbedrijf meer zoals andere luchtvaartmaatschappijen in Midden-Europa dat nog wel zijn. Smartwings bezit vrijwel alle aandelen. Die onderneming is eigendom van een Tsjechische zakenman en van de Chinese investeringsmaatschappij Citic, die 49,9% van de aandelen houdt.

Sinds 2001 maakt Czech Airlines deel uit van SkyTeam waar ook KLM - de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld - en Air France bij zijn aangesloten. SkyTeam is een alliantie van samenwerkende luchtvaartmaatschappijen, die hun klanten een uitgebreid netwerk van internationale vluchten willen aanbieden.

Originele link van het artikel: fd.nl/ondernemen/1377410/czech-airlin...
voda
0
Moederbedrijf British Airways leent nog eens €1 mrd om pandemie te overleven
Jan Verbeek 14:13

International Airlines Group (IAG), het moederbedrijf van British Airways, hoopt via een obligatielening €1 mrd aan nieuw geld op te halen. Daarmee verwacht de luchtvaartgroep de aanhoudende verliezen op te kunnen vangen en de coronacrisis te overleven.

IAG maakte het voornemen donderdag bekend. De luchtvaartgroep, die ook eigenaar is van de luchtvaartmaatschappijen Iberia, Aer Lingus en Vueling, verliest momenteel €185 mln per week als gevolg van lockdowns en reisbeperkingen. De onderneming vliegt slechts op 20% van de niveaus van voor de uitbraak van het coronavirus.

Met de opbrengst van de obligatielening versterkt IAG zijn liquiditeitspositie, en is het bedrijf flexibeler en krachtiger op het moment dat de pandemie wijkt, en de sector zich herstelt, zegt cfo Stephen Gunning.

Zomer is onzeker
De pandemie duurt langer dan verwacht. Voor veel reisconcerns en luchtvaartmaatschappijen is het onzeker of er in de zomer op grote schaal gereisd kan worden. Veel luchtvaartmaatschappijen zien de bodem van de kas in zicht komen en doen een beroep op de overheid of op de kapitaalmarkt om hun financiële positie te versterken.

Lufthansa en easyJet gingen IAG al voor met de uitgifte van bedrijfsobligaties. Lufthansa werd vorig jaar door de Duitse overheid van de ondergang gered. Prijsvechter easyJet haalde vorige maand nog €1,2 mrd op met een lening. Air France-KLM onderhandelt met zijn aandeelhouders over een kapitaalversterking.

Geen enkele luchtvaartmaatschappij slaagt er in zwarte cijfers te schrijven. De Brits-Spaanse luchtvaartgroep leed vorig jaar een verlies van €7,4 mrd. Dat is een paar honderd miljoen meer dan Air France-KLM. Als gevolg van de coronacrisis schrapte IAG tot dusver 13.000 banen.

Het Brits-Spaanse concern verklaarde vorige maand dat het geen extra financiering nodig had, maar daar is ceo Luis Callega op teruggekomen. Het gaat nu om bedrijfsobligaties, in twee tranches van €500 mln elk en een looptijd van vier en acht jaar.

Originele link van het artikel: fd.nl/ondernemen/1377527/moederbedrij...
2.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 ... 118 119 120 121 122 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:35
Koers 9,484
Verschil +0,086 (+0,92%)
Hoog 9,656
Laag 9,394
Volume 1.948.038
Volume gemiddeld 1.783.194
Volume gisteren 1.988.971

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront