Fastned « Terug naar discussie overzicht

Forum Fastned geopend

2.236 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ... 108 109 110 111 112 » | Laatste
[verwijderd]
1
Overheid mikt op 1,7 miljoen laadpalen in 2030: beleggers zien gouden kansen

Nergens ter wereld is zo gemakkelijk een laadpaal te vinden als in Nederland. Elektrisch rijden is hot. De beurskoersen van bedrijven in de laadpaalbranche schieten door het dak.

Ton Voermans 27-01-21, 13:02 Laatste update: 14:56

Wie vorig jaar - als goed voornemen - voor 10.000 euro aandelen van het Amsterdamse Fastned had gekocht, zag de waarde van de aandelen groeien naar ruim 40.000 euro. Heel waardevast is het aandeel nog niet, het jojoot nogal want vorige week had dat aandeelpakketje nog een waarde van 58.000 euro. De beurswaarde van Fastned tikte toen de 1 miljard euro aan.

Voorsprong
Het lijkt op het verhaal van Tesla; de onderneming van Elon Musk werd in 2020 zeven keer meer waard waardoor het evenveel waard werd als Toyota, Volkswagen, General Motors, Ford, Fiat Chrysler, Nissan en Daimler samen. Beurswatchers zijn het er niet over eens of dat terecht is. Toyota maakt bijvoorbeeld zes keer meer winst dan Tesla. En Toyota verkoopt per jaar meer dan 10 miljoen auto's, tegen ‘slechts’ een half miljoen stuks bij Tesla. Maar de beleggers geloven dat Tesla een technologische voorsprong behoudt die zich ooit zal vertalen in gouden bergen.

Laadpalen­pro­du­cent EVBox uit Amsterdam krijgt in maart een beursnote­ring en zal in één klap bijna 1 miljard euro waard zijn

Nog een ogenschijnlijk succesverhaal: laadpalenproducent EVBox uit Amsterdam gaat in maart naar de beurs; het bedrijf krijgt een notering aan de New York Stock Exchange. Het bedrijf dat elf jaar geleden werd opgericht, zal in één klap bijna 1 miljard euro waard zijn. Er zijn tot dusver 200.000 laadpalen door het bedrijf gebouwd. Winst? Misschien in 2023. Tot die tijd gaat al het geld naar de ontwikkeling van nieuwe producten en naar het winnen van marktaandeel.

De beurskoersen spreken vooral hoge verwachtingen uit. Veel bedrijven in de sector verdienen geen cent. En ook Tesla is nog lang geen Apple dat een hoge beurswaarde ook koppelt aan tientallen miljarden dollars winst. Maar de voortekenen voor de sector zijn gunstig.

© ANP Pers Support
Booming
Ook in Nederland is de branche booming. Vorig jaar kwamen er 73.000 volledig elektrische auto's bij, ruim 20 procent van alle nieuwe auto's is volledig elektrisch. Als ook de plug-in hybride auto's meegerekend worden, moeten zo'n 290.000 automobilisten het doen met 63.700 oplaadpalen: 4,5 stekkerauto per laadpaal. In 2019 waren het nog 4 auto's per laadpaal en in 2018 nog 3,8.

Geen paniek, stelt hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch. ,,Werkgevers leggen ook laadpalen aan. En heel veel mensen hebben een laadpaal thuis waar ze 's nachts laden.'' Er zijn 151.000 laadpalen bij mensen thuis. En deze groep is niet of nauwelijks afhankelijk van openbare laadplaatsen. Twee derde van de bezitters van een elektrische auto heeft volgens Newmotion - de marktleider onder de thuislaadpaalleveranciers - thuis de mogelijkheid de auto op te laden. De helft 'tankt' ook op het werk.

Auto's krijgen grotere accu's dus hoeven ze maar een paar maal per week te laden. Eén keer per week is genoeg voor 400 kilometer

Gemiddeld vinden bezitters, volgens Newmotion, op 313 meter van hun huis een openbare laadplek. Maar de krapte is voelbaar, zeker als elektrisch voor iedereen de standaard wordt. Drie kwart van de Nederlanders heeft immers géén ruimte voor een auto met laadpaal op eigen terrein.

Te veel
In 2030 rijden er volgens de voorspellingen 1,9 miljoen elektrische auto's in Nederland en de rijksoverheid mikt op 1,7 miljoen laadpalen in dat jaar. ,,Genoeg? Ik denk dat dat er te veel zijn'', zegt Vincent Everts van de Vereniging Elektrische Rijders. ,, Auto's krijgen grotere accu's dus hoeven ze maar een paar maal per week te laden. Eén keer per week is genoeg voor 400 kilometer. De gemiddelde zakelijke rijder legt 70 kilometer per dag af en een particulier 30 kilometer.'' Kortom, een elektrische auto hoeft niet dag en nacht aan de laadpaal te staan. Van de ongeveer 2 miljoen elektrische auto's zal ongeveer de helft alleen thuis en op het werk laden, denkt Everts. ,,Met 500.000 openbare laadpalen voor de overige auto's zijn we er dan wel.''

Maar niets is zo moeilijk als voorspellen. ,,We moeten scherp blijven op de laadinfrastructuur, want de verkoop van elektrische auto's blijft hard stijgen'', zegt Steinbuch. Hij denkt dat al in 2024 de helft van alle nieuwe wagens elektrisch zal zijn. ,,Dit jaar komen we uit op een kwart van de nieuwe auto's, dus ruim 100.000 erbij.'' En die goedkopere elektrische auto's zullen niet alleen meer gekocht worden door mensen die een oprit hebben. De laadpaal op straat wordt daardoor nog belangrijker, denken beleggers.

Bekijk hier al onze video’s over de economie:
Riding the Tiger
0
Zwarte Ridder,

Jouw post over snel laden met nieuwe technologie.

Wie gaan hier de winnaars en de verliezers van zijn ?

Kan je enkele sectoren of namen noemen die volgens jou gaan scoren of soren als deze technologie werkelijkheid wordt en op grote schaal uitgerold wordt ?

Groeten,

Jo
DeZwarteRidder
0
quote:

Riding the Tiger schreef op 2 februari 2021 12:11:

Zwarte Ridder,

Jouw post over snel laden met nieuwe technologie.

Wie gaan hier de winnaars en de verliezers van zijn ?

Kan je enkele sectoren of namen noemen die volgens jou gaan scoren of soren als deze technologie werkelijkheid wordt en op grote schaal uitgerold wordt ?

Groeten, Jo
Ik ben geen expert op dit gebied en kan je dus niet helpen.

Ik denk dat op dit moment niemand weet wie de winnaars gaan worden.

Het grote probleem is altijd weer de grootschalige productie; vaak loopt het hier fout.

pim f
0
quote:

Profitmaker schreef op 1 februari 2021 16:09:

Overheid mikt op 1,7 miljoen laadpalen in 2030: beleggers zien gouden kansen

Nergens ter wereld is zo gemakkelijk een laadpaal te vinden als in Nederland. Elektrisch rijden is hot. De beurskoersen van bedrijven in de laadpaalbranche schieten door het dak.
Je kunt een hybride supermakkelijk aan een gewoon stopcontact opladen als je de ruimte hebt. Dus rijd ik al 7 jaar hybride en vrijwel nooit aan zo'n paal (in de Stopera, daar is het gratis laden). Ook volledig elektrisch dagje per week aan de stekker: voldoende als je niet te veel rijdt, blijkt inmiddels bij het splinternieuwe elektrische karretje van mw f.
Rowi62
0
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd. Laatste waarschuwing.]
GoodLuck John
0
Wanneer komt die emissie denken jullie?
(Als ik het management van Fastned was zou het mijn no.1 prioriteit zijn om op deze koers nieuw kapitaal aan te trekken.)
[verwijderd]
0
In bijna 2 uur vrijwel gemiddelde dagomzet gehaald, Gaat de goede kant op, verwacht dat de €73.50 vandaag aangetikt wordt.
Kester
0
Ik krijg gewoon al hoogtevrees als ik hier vanaf de zijlijn naar kijk... Geen last van FOMO gelukkig, maar ben vooral benieuwd of en hoe dit bedrijf deze koersen ooit gaat rechtvaardigen.
voda
0
Waarom er geen laadpalentekort hoeft te komen
Maarten Steinbuch 11:26

De Nederlandse overheid schat in dat in 2030 100% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch zal zijn. Foto: Istock

Met de snelle toename van de hoeveelheid elektrische auto’s stijgt ook de zorg over laadpalen. Zijn er wel genoeg? En kunnen we er voldoende aanleggen de komende jaren? Eind 2020 reden er in Nederland ruim 180.000 elektrische personenwagens met een batterij rond. Tel daar de 110.000 hybride auto’s met een stekker bij op, en je komt op 290.000 voertuigen.

Hiervoor zijn 46.000 openbare laadpalen beschikbaar, inclusief de exemplaren die privaat zijn maar wel openbaar toegankelijk, zoals die bij winkelcentra. Daarbovenop heb je nog 17.000 laadpalen op werklocaties, en 170.000 laadpunten bij particulieren. Dit brengt het aantal gewone laadpalen op 233.000. Het aantal snelladers (meestal langs de snelwegen) is afgelopen jaar bijna verdubbeld en bedraagt nu ruim 2000.

Hoe kunnen we inschatten hoeveel laadpunten we wanneer nodig hebben? Daarvoor zijn twee vragen van belang. Ten eerste: hoe snel stijgt de verkoop van elektrische auto’s? En ten tweede: wat wordt de gemiddelde batterijcapaciteit van die auto’s?

Om met het eerste te beginnen: de overheid schat in dat in 2030 100% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch zal zijn, en dat het Nederlandse wagenpark bijna twee miljoen elektrische auto’s zal tellen. Dat is zeven keer zoveel als nu. Bij dezelfde verhouding moet je dus in 2030 zeven maal zoveel laadpalen hebben: 1,6 miljoen. De overheid gaat uit van 1,7 miljoen, omdat het aantal mensen met een eigen oprit, en dus een eigen laadpaal, relatief kleiner zal worden na de huidige fase van de early adopters. Slechts 30% van de Nederlanders heeft een eigen oprit, maar zij hebben vaak wel meer auto’s. Als je even uitgaat van die 1,7 miljoen, dan moeten we de komende negen jaar dus nog anderhalf miljoen palen aanleggen, ruim 800 per werkdag. Daar hebben we een hoop elektrotechnische installatiebureaus voor nodig!

Uitgaand van 1,7 miljoen laadpalen, moeten we er in negen jaar 800 per werkdag aanleggen
De tweede vraag is ook belangrijk: die van de batterijcapaciteit. Immers, de eerste generatie elektrische auto’s — zoals de Nissan Leaf en de Renault Zoe van tien jaar geleden — had een bereik van slechts 150 tot 200 kilometer. Met een gemiddeld gebruik van 25 km (particuliere rijder) of 60 km (zakelijke rijder) per dag, betekent dit dat je toch wel om de dag moet laden om geen klamme handjes te krijgen. In die situatie is thuis of vlakbij of op het werk laden eigenlijk een must. Je zou kunnen zeggen dat je dan vrijwel net zoveel laadpalen moet hebben als auto’s.

De nieuwste generatie auto’s heeft echter een bereik van (ruim) boven de 300 kilometer. En dat zal de komende jaren waarschijnlijk stijgen naar ten minste 500 kilometer. Dat betekent dat gemiddeld eenmaal in de week laden voldoende is. En dat kan dan relatief snel bij een van de snellaadstations. Daarom verwacht ik, zeker als er bij voldoende werkgevers een laadmogelijkheid is (tip!), dat het aantal openbare laadpalen weliswaar nog steeds fors moet groeien, maar dat aspirant-kopers van elektrische auto’s zich niet ongerust hoeven te maken. We zijn als land goed voorbereid op deze transitie. Mede dankzij de vele mooie nieuwe bedrijven die voor laders en snellaadstations zorgen, en die we dankzij ons actieve nationale stimuleringsbeleid hebben laten ontstaan.

Originele link van het artikel: fd.nl/futures/1372418/waarom-er-geen-...
Bijlage:
[verwijderd]
0

Zoals PM hier op het forum heeft aangegeven is Fastned teruggegaan naar de oude top van 75 euro.
Vanaf hier worden er weer andere bedrijven interessant die komende weken een hoger rendement kunnen laten zien. PM verlaat het aandeel Fastned nu en investeert zijn geld nu in Euronav (vanmiddag van Martin Crum een STRONG BUYgekregen op Iex) en Amsterdam Commodities (dat volgende volgende week met cijfers komt).
Diesel.
0
Vandaag weer een mooie groene dag.
Ben benieuwd of morgen de hoogste stand op de borden komt.
Diesel.
0
quote:

Profitmaker schreef op 8 februari 2021 14:42:

Zoals PM hier op het forum heeft aangegeven is Fastned teruggegaan naar de oude top van 75 euro.
Vanaf hier worden er weer andere bedrijven interessant die komende weken een hoger rendement kunnen laten zien. PM verlaat het aandeel Fastned nu en investeert zijn geld nu in Euronav (vanmiddag van Martin Crum een STRONG BUYgekregen op Iex) en Amsterdam Commodities (dat volgende volgende week met cijfers komt).
Tja PM, je had nog wel even kunnen blijven zitten, inmiddels 81 euro.
Ik zit erin vanaf 61 euro.
Huppelkatje
3
Shell komt donderdag met een strategie-update. Ik hou mijn hart vast voor wat dit gaat betekenen voor de koers Fastned.
Tonydwi
3
Mijn koopadvies koersdoel €3200 in 2065 zet Fastned zijn eerste landpaal met zonnepanelen op de maan.
lanciared
0
Dat is een goede Tony, daarom een AB-tje van mij. Je krijgt het.

Maar de eerlijkheid, gebied me te verklaren waarom Fastned zo stijgt.
Gelijk ik een maandje terug ook neer geschreven had (was het nu hier, of bij Alfen ? ) - (in elk geval ook bij het draadje van AMG)

Gelijk o.a. aangegeven door de regionale directeur/ hoofd beleggingen bij Deutsche Bank / Leuven , stroomt het geld dagelijks met tonnen toe / en blijft toestromen , van vermogende particulieren in de richting van de fondsen, gericht op " Clean energy " - (of Batterijen en energietransitie / opslag en aanverwante sectoren). - (erg in de mode !)
De fondsen moet het vele geld beleggen, in bedrijven , en ...... Fastned hoort daar blijkbaar bij.
Geld stroomt toe (er werd me een indicatie gegeven, hoeveel, was indrukwekkend)
Door de hoge rendementen van dergelijke duurzame Green / Clean Energy & Transitie - fondsen komt het vele geld toe, en de particulieren, leveranciers van het geld weten in totaal niet, wat ermee gedaan wordt / in welke bedrijven wordt belegt / welke aandelen worden gekocht. Moeten er zich ook totaal niets van aantrekken. (en kennen natuurlijk fastned totaal niet) - (maar dus wel de sector) .

Zelf, persoonlijk zie ik deze draai van geldstromen naar dergelijke " duurzame Green fondsen " niet vlug stoppen of opdrogen.
Koersen van euro 200+ of 300 + kunnen dus bijgevolg ook. Al lijken ze me erg gek. ( zelfs nu lijkt het me al heel hard gek)

Vraag me dan wel af, hoe vele andere beleggers dan in de toekomst gaan kijken naar een fonds gelijk AMG, in dezelfde sector werkzaam (Lithium & Vanadium , als grondstof voor de batterijen , en grotere systemen : redox Flow Batteries) . Koers doet nog maar goed de helft van wat het in de zomer van 2018 deed. (Komende van 53,5 euro en nog steeds niet goed hersteld naar omhoog)
Steek liever hier mijn geld in. Wanneer je naar de cijfers kijkt, lijkt het me verstandelijker.
voda
0
Beursblik: Kepler zet Fastned op kooplijst

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Fastned
90,00 13,50 17,65 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Kepler Cheuvreux heeft dinsdag een eerste koopadvies op Fastned gezet met een koersdoel van 135,00 euro.

Analist Peter Olofsen is te spreken over de aantrekkelijke locaties die Fastned, een uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's, in de afgelopen jaren heeft weten te bemachtigen. Ook wijst de analist op de kostenefficiënte methode waarop Fastned de snellaadstations weet te bouwen.

"Ofschoon het grote investeringen bij aanvang vereist, zien we de activiteiten [van Fastned] als erg schaalbaar", schreef Olofsen in zijn rapport. Dit biedt veel kansen, meent de analist, als de komende twee decennia de vloot aan elektrische auto’s hard stijgt. Hij meent dan ook dat dit het moment is om de investeringen op te voeren.

"Hoewel financiering momenteel een beperking vormt, kan een aandelenuitgifte Fastned in een interessant groeiverhaal voor de lange termijn veranderen", denkt Olofsen.

Kepler rekent voor 2021 op een omzet van 16,4 miljoen euro, wat in 2022 ruimschoots verdubbelt naar 32,6 miljoen euro en stijgt naar 54,3 miljoen euro in 2023. In 2023 zal dan ook de eerste winst van 2,9 miljoen euro worden geboekt, denkt de analist.

Op dividend hoeven aandeelhouders de komende jaren echter niet te rekenen, aldus Olofsen.

Eind januari gaf ook Berenberg al een koopadvies voor Fastned. De analisten van Berenberg noemen Fastned een aantrekkelijke speler in de snel groeiende markt voor elektrische auto's in Europa. "Een megatrend", aldus de zakenbank.

Het aandeel Fastned won dinsdag 7,3 procent op 82,10 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
2.236 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ... 108 109 110 111 112 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 24,750
Verschil +0,550 (+2,27%)
Hoog 25,000
Laag 23,750
Volume 51.408
Volume gemiddeld 16.375
Volume gisteren 11.890

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront