TomTom « Terug naar discussie overzicht

Februari, de maand van de definitieve ommekeer en herstel.

1.672 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
vreemdvermogen
0
quote:

*JustMe* schreef op 9 februari 2021 21:27:

Als Google en Facebook de Australische markt verlaten, stapt Microsoft in. Bing/TomTom maps wordt dan de de facto vervanger van Google Maps in Australie.

www.abc.net.au/news/2021-02-03/micros...
Geef het eens door aan Brussel.
H. Berkhof
0
quote:

vreemd vermogen schreef op 9 februari 2021 22:07:

[...]
Geef het eens door aan Brussel.
Goed voorbeeld doet volgen.
marathon 11
0
Hoi Tatje
Operatie top verlopen. Een paar uur plaatjes en schroefjes monteren en binnen 6-8 weken weer back in business.
Welke Nederlander kan tegenwoordig nog zeggen dat hij in een Antwerps hotel slaapt?
Tav TT denk ik dat er snel duidelijkheid komt want de snelheid waarmee de ontwikkelingen en goed branche nieuws elkaar nu opvolgen blokkeert de slecht nieuws intenties van het Bestuur.
Je ziet wel dat er een partij is die de TT handel volledig regisseert.
Benieuwd wat de uitleg gaat worden als iemand hierover met de billen bloot moet.
Eens worden we beloond voor de hulp bij het weg helpen poetsen van het Teleatlas debacle en ons geduld om uiteindelijk toch een goede waarde voor het TT aandeel te creëren.
Groeten vanuit ZNA Middelheim.
Wereldbelegger
1
Even positivo zijn:

Gisteren is de koers maar 4,5 cent gezakt.
Dat hebben we al dagen niet meer meegemaakt.
Zo kan het nog weken duren voordat de 6 geraakt wordt.
Dat lijkt me een hardstikke goed gegeven in aanloop naar de Q1 cijfers

boem!
0
Ik begrijp niets van de berichten dat HG de reden is van de ingezakte koers omdat hij ons verrast zou hebben met slecht nieuws en een ondermaatse outlook.

Indien je net als ik de overtuiging hebt dat de koers op een rationele manier tot stand komt door die te relateren aan de potentiele dividenduitbetaling is de negatieve koersreactie na de 2020 cijfers te verklaren evenals wat je aan koerswijziging mag verwachten in de loop van 2021.

De potentie aan aandeelhoudersuitkeringen wordt zichtbaar gemaakt met de FCF.
Deze FCF bedroeg in 2018 en 2019 resp 90 mio en 66 mio terwijl er als outlook 2020 ca 50 mio werd voorzien.

Met een genormaliseerde kw van 30 zou je een koers mogen verwachten van 30 * 50 mio / 133 mio = 11,25 euro.

De koers van 10,50 euro gaf aan, dat de markt nog wel wat vraagtekens zette bij het realiseren van de in de oulook opgegeven omzet van 675 mio met een FCF van 50 mio.

We kennen allen de afloop; door Covid19 werd Consumer en Automotive keihard geraakt waardoor de omzet stokte bij 536 mio met een negatieve waarde van 26 mio aan FCF.

De onzekerheid vwb een positieve houdbare FCF nam hand over hand toe waardoor de koers zelfs een aantal malen onder de 6 euro heeft genoteerd. ( genormeerde FCF van 20 cent per aandeel).

HG gaf bij de 3q 2020 cijfers een outlook af van 530 mio met een negatieve FCF van 30 mio.

De feitelijke cijfers over 2020 kunnen onmogelijk de teleurstellende koersontwikkeling hebben veroorzaakt. (Omzet 536 vs 530 mio FCF -26 vs -30 mio).

Ik denk dat de reactie op de koers vooral is ingegeven door de afgegeven outlook welke met een omzet van 545 mio en een FCF van + 33 mio wel erg mager afsteekt tegen de cijfers welke in 2018 en 2019 reeds werden getoond.

Indien je deze FCF voor waar aan zou nemen zo je daar een genormaliseerde koers bi mogen verwachten van 30 x 33 mio / 133 mio = 7,50 euro.

Omdat dit in overeenstemming is met de huidige koers verwacht ik een aanpassing van deze koers op het moment dat uit het geleverde bewijs bij de volgende cijferpresentaties wordt geleverd, dat de outlook vwb de FCF in positieve zin moet worden bijgesteld.


Benjamin G.
3
quote:

boem! schreef op 10 februari 2021 06:39:

Ik begrijp niets van de berichten dat HG de reden is van de ingezakte koers omdat hij ons verrast zou hebben met slecht nieuws en een ondermaatse outlook.

Indien je net als ik de overtuiging hebt dat de koers op een rationele manier tot stand komt door die te relateren aan de potentiele dividenduitbetaling is de negatieve koersreactie na de 2020 cijfers te verklaren evenals wat je aan koerswijziging mag verwachten in de loop van 2021.

De potentie aan aandeelhoudersuitkeringen wordt zichtbaar gemaakt met de FCF.
Deze FCF bedroeg in 2018 en 2019 resp 90 mio en 66 mio terwijl er als outlook 2020 ca 50 mio werd voorzien.

Met een genormaliseerde kw van 30 zou je een koers mogen verwachten van 30 * 50 mio / 133 mio = 11,25 euro.

De koers van 10,50 euro gaf aan, dat de markt nog wel wat vraagtekens zette bij het realiseren van de in de oulook opgegeven omzet van 675 mio met een FCF van 50 mio.

We kennen allen de afloop; door Covid19 werd Consumer en Automotive keihard geraakt waardoor de omzet stokte bij 536 mio met een negatieve waarde van 26 mio aan FCF.

De onzekerheid vwb een positieve houdbare FCF nam hand over hand toe waardoor de koers zelfs een aantal malen onder de 6 euro heeft genoteerd. ( genormeerde FCF van 20 cent per aandeel).

HG gaf bij de 3q 2020 cijfers een outlook af van 530 mio met een negatieve FCF van 30 mio.

De feitelijke cijfers over 2020 kunnen onmogelijk de teleurstellende koersontwikkeling hebben veroorzaakt. (Omzet 536 vs 530 mio FCF -26 vs -30 mio).

Ik denk dat de reactie op de koers vooral is ingegeven door de afgegeven outlook welke met een omzet van 545 mio en een FCF van + 33 mio wel erg mager afsteekt tegen de cijfers welke in 2018 en 2019 reeds werden getoond.

Indien je deze FCF voor waar aan zou nemen zo je daar een genormaliseerde koers bi mogen verwachten van 30 x 33 mio / 133 mio = 7,50 euro.

Omdat dit in overeenstemming is met de huidige koers verwacht ik een aanpassing van deze koers op het moment dat uit het geleverde bewijs bij de volgende cijferpresentaties wordt geleverd, dat de outlook vwb de FCF in positieve zin moet worden bijgesteld.

De koers reageert op deze manier omdat:
- er geen perspectief is op omzetgroei voor de komende twee jaar;
- de CAGR voor automotive tegenvalt;
- CAGR Enterprise tegenvalt;
- Consumer sneller minder bijdraagt;
- onduidelijk is of HG aandeelhouders de komende twee jaar van 'wachtgeld' wil voorzien;
- TomTom een slechte trackrecord heeft qua aandeelhouderswaarde;
- alle sterke koerstijgingen over de afgelopen 8 jaar gebaseerd waren op overname fantasie. Steeds duidelijker wordt dat de markt niet toe is aan een overname van TomTom. Omdat TomTom levert aan Google/android auto, Apple, Microsoft en aan vrijwel alle OEM'ers er ook een kans is dat een overname door 1 partij x andere partijen buiten sluit;

En ja ik blijft positief. Voor na 2023-2024. Dat heeft alleen te maken met wetgeving en uptake in EV.

Maar goed zelfs als je dat doorrekent op basis van autonome groei en eventueel dividend dan kom je uit op een koers van tussen de 12 en 15 euro? Als je dat contant maakt naar nu en corrigeert voor een risicopremie, wat zou de koers dan nu moeten zijn? 6 à 7 euro?

NewKidInTown
1
[verwijderd]
1
quote:

NewKidInTown schreef op 10 februari 2021 07:52:

Er zijn DRIE dingen belangrijk voor de koers: Groei, groei, groei. En die is er niet.
Ik zal er *drie* noemen ;-) uit outlook TT

- 10% groei in location en services 2021 vs 2020
- zwarte cijfers dit jaar ondanks lockdown, namelijk...
- cash winst groeit van 6% in 2021 naar 10% in 2023

Een continuering van aandelen inkoop zit hiermee in de kaarten.
Wat ook de winst per aandeel goed doet.

Biedt toch meer vastigheid dan een bitcoin lijkt me :-)
[verwijderd]
1
Honda, Toyota en Nissan lieten woensdag stevige winsten zien op de aandelenbeurs in Tokio. De drie grote autofabrikanten verhoogden de verwachtingen voor het financiële boekjaar.

TomTom toch wat terughoudend geweest met de outlook?
Zouden ze de autofabrikanten wel spreken?
marathon 11
1
quote:

Benjamin G. schreef op 10 februari 2021 07:09:

[...]

De koers reageert op deze manier omdat:
- er geen perspectief is op omzetgroei voor de komende twee jaar;
- de CAGR voor automotive tegenvalt;
- CAGR Enterprise tegenvalt;
- Consumer sneller minder bijdraagt;
- onduidelijk is of HG aandeelhouders de komende twee jaar van 'wachtgeld' wil voorzien;
- TomTom een slechte trackrecord heeft qua aandeelhouderswaarde;
- alle sterke koerstijgingen over de afgelopen 8 jaar gebaseerd waren op overname fantasie. Steeds duidelijker wordt dat de markt niet toe is aan een overname van TomTom. Omdat TomTom levert aan Google/android auto, Apple, Microsoft en aan vrijwel alle OEM'ers er ook een kans is dat een overname door 1 partij x andere partijen buiten sluit;

En ja ik blijft positief. Voor na 2023-2024. Dat heeft alleen te maken met wetgeving en uptake in EV.

Maar goed zelfs als je dat doorrekent op basis van autonome groei en eventueel dividend dan kom je uit op een koers van tussen de 12 en 15 euro? Als je dat contant maakt naar nu en corrigeert voor een risicopremie, wat zou de koers dan nu moeten zijn? 6 à 7 euro?

Contant maken op basis van welk rente percentage?
En welk risico moet je incalculeren? Heb zelf het gevoel dat het bestuur met zijn super voorzichtige Outlook alle neerwaartse risico’s wel heeft aangegeven. Met een slag om de arm weliswaar als de omzet toch hoger wordt dan aangegeven.
Denk persoonlijk dat de koersdrukkende wordt veroorzaakt door een combinatie van mistig boekhouden, goed nieuws downplayen door het niet te bevestigen, slecht nieuws highlighten door het niet direct te ontkennen maar dat veel later pas tussen de regels te doen en zoals gemeld een super voorzichtige Outlook af te geven zodat er weinig tot geen vraag naar de stukken op gang komt.
Kortom waar een bestuur zich normaliter transparant , objectief en positief moet opstellen hebben we die eigenschappen bij TT waarschijnlijk op advies van ( Wakkie??) over boord gegooid.
Geld maakt van de aardigste mensen soms beesten.
Welkom in de TT dierentuin!!
Geen COVID geld van de overheid nodig om de beesten te blijven voederen. Geef dat maar aan bedrijven die het wel nodig hebben. Lekker makkelijk van dit bestuur om deze weg te kiezen.
marathon 11
1
quote:

JIBA schreef op 10 februari 2021 08:29:

Honda, Toyota en Nissan lieten woensdag stevige winsten zien op de aandelenbeurs in Tokio. De drie grote autofabrikanten verhoogden de verwachtingen voor het financiële boekjaar.

TomTom toch wat terughoudend geweest met de outlook?
Zouden ze de autofabrikanten wel spreken?

Natuurlijk wel. Anders moet het bestuur de sales en de marketingafdeling in totaliteit opstappen!!!
Maar het komt nu even niet goed uit ( eigenlijk al na het Teleatlas niet meer) om positief te berichten.
Wij hebben de ruif nog niet leeg gevreten.
Zie het zo. De miskopen werden opgevangen door vers geld van nieuwe instappers en die ruif is nog niet helemaal leeg.
Wel bijna dus zal wel niet zo lang duren voordat we een ommekeer in berichtgeving zullen gaan meemaken.
Vive tu vida positivamente
0
quote:

JIBA schreef op 10 februari 2021 08:29:

Honda, Toyota en Nissan lieten woensdag stevige winsten zien op de aandelenbeurs in Tokio. De drie grote autofabrikanten verhoogden de verwachtingen voor het financiële boekjaar.

TomTom toch wat terughoudend geweest met de outlook?
Zouden ze de autofabrikanten wel spreken?

Inderdaad!! Harold wie houd wie nu voor de gek?!
Het begint steeds meer op te vallen dat er gedownplayed wordt.
Welke grote koper komt net als voor de cijfers in actie en geeft tegengas zodat er weer gerechtvaardigd koersherstel komt?!
Het regisseren van de koers begint erg op te vallen nu!!

Maar ja, als zelfs ( bewezen) de Duitse overheid keihard liegt wie kun je dan nog wel vertrouwen?!

TomTom strong buy
[verwijderd]
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 10 februari 2021 08:46:

[...]

Inderdaad!! Harold wie houd wie nu voor de gek?!
Het begint steeds meer op te vallen dat er gedownplayed wordt.
Welke grote komt net als voor de cijfers in actie en geeft tegengas zodat er weer gerechtvaardigd koersherstel komt?!
Het regisseren van de koers begint erg op te vallen nu!!

Maar ja, als zelfs ( bewezen) de Duitse overheid keihard liegt wie kun je dan nog wel vertrouwen?!

TomTom strong buy
Ik vind ze eigenlijk helemaal niet downplayen als je ook de conference call luistert. Vroeger gaven ze nooit outlooks verder dan 1 jaar. Toen was het ook een grillig consumentenbedrijf dus lastiger voorspellen dan langlopende licentiecontracten. Nu geven ze aan dat de omzet uit die licenties in 2023 net zo groot is als TomTom nu is als geheel.
marathon 11
0
Biedboekje al gezien?
6 orders voor totaal 132 stukken tussen Bestens en 7,83. Om te gillen dit!!!
Vive tu vida positivamente
0
quote:

*JustMe* schreef op 10 februari 2021 08:52:

[...]

Ik vind ze eigenlijk helemaal niet downplayen als je ook de conference call luistert. Vroeger gaven ze nooit outlooks verder dan 1 jaar. Toen was het ook een grillig consumentenbedrijf dus lastiger voorspellen dan langlopende licentiecontracten. Nu geven ze aan dat de omzet uit die licenties in 2023 net zo groot is als TomTom nu is als geheel.
Daar heb je wel een positief punt.
Maar waarom nou eens niet een keer enthousiast de positieve zaken herhaald communiceren?!
Haal de negativiteit weg, geef duidelijkheid aan de analisten en rest vd wereld, laat de geslaagde transitie zien!!
boem!
0
quote:

Benjamin G. schreef op 10 februari 2021 07:09:

[...]

De koers reageert op deze manier omdat:
- er geen perspectief is op omzetgroei voor de komende twee jaar;
- de CAGR voor automotive tegenvalt;
- CAGR Enterprise tegenvalt;
- Consumer sneller minder bijdraagt;
- onduidelijk is of HG aandeelhouders de komende twee jaar van 'wachtgeld' wil voorzien;
- TomTom een slechte trackrecord heeft qua aandeelhouderswaarde;
- alle sterke koerstijgingen over de afgelopen 8 jaar gebaseerd waren op overname fantasie. Steeds duidelijker wordt dat de markt niet toe is aan een overname van TomTom. Omdat TomTom levert aan Google/android auto, Apple, Microsoft en aan vrijwel alle OEM'ers er ook een kans is dat een overname door 1 partij x andere partijen buiten sluit;

En ja ik blijft positief. Voor na 2023-2024. Dat heeft alleen te maken met wetgeving en uptake in EV.

Maar goed zelfs als je dat doorrekent op basis van autonome groei en eventueel dividend dan kom je uit op een koers van tussen de 12 en 15 euro? Als je dat contant maakt naar nu en corrigeert voor een risicopremie, wat zou de koers dan nu moeten zijn? 6 à 7 euro?

Ik ben het eens, dat je TT behoort te beoordelen als going concern omdat overnamegeruchten geen kans lijken te hebben ivm de aanwezigheid van TT bij zoveel veschillende partijen en de hardnekkigheid waarmee HG de onafhankelijke zelfstandige positie als strategische pre blijft verdedigen.

Je zult je dus moeten richten op het zelfstandige rendementspotentieel van TT.

Het is met name de FCF die deze waarde bloot legt.

Jij hebt het over een waarde in 2023-2024 van 12 a 15 euro en komt daarmee op een huidige faire waarde van 6 a 7 euro.

Waarop is deze 12 a 15 euro gebaseerd volgens jou en dan bedoel ik : welke FCF zie jij als haalbaar voor TT in 2023-2024.

Ik hanteer dat voor de koersbepaling van een aandeel de markt een factor 30 hanteert.

In concreto betekent dit dat de markt altijd de houdbare FCF die ten gunste komt voor aandeelhoudersuitkeringen in een factor 30 vertaald naar de koers.

Dus bij TT nu 26 cent, bij PostNL 11 cent, Shell 52 cent en Alfen 2,95 euro.

In die zin zie je dat in het verleden betaalde aandeelhoudersuitkeringen geen garantie bieden maar dat het meer gaat om de potentie die de markt aan het aandeel toedicht.

Vanuit dit principe zie je de grote koersschommelingen ontstaan en dat zie ik bij TT ook gebeuren in 2021.
Indien TT erin slaagt om haar FCF op te poetsen van de 33 mio in de outlook naar 66 mio doordat de gefactureerde omzet met ca 35 mio toeneemt zie ik alleen al op basis van dit gegeven de koers een sprong maken van 7,50 euro naar 15 euro.

1.672 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil -1,090 (-14,98%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 227.592

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront