Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
kitesurfer
1
Groeten iedereen,

Groeten iedereen,

Bezit sinds een half jaar aandelen Euronav.
IEX-forum terug ontdekt na een mooie tijd op het Crucellplatform, lang geleden dus.
We hopen hier veel op te steken en evenveel succes te hebben als toen.
We zien onszelf eerder als het huisvadertype dat probeert zijn best te doen. Verwacht van ons dus geen hoogstaande analyses, wel veel interesse.

Kitesurfer

boothram
0
quote:

lute11 schreef op 17 februari 2021 15:38:

[...]
Dit is 1 van de betere in de bulksector. Qua kwaliteit vergelijkbaar aan euronav.
Nadeel hier is wel dat ze wel prijzig zijn, vergeleken met andere bulkers zitten ze veel dichter tegen hun NAV aan. Alhoewel ik geen voorstander ben van NAV in de scheepvaart, gebruik ik het hier toch ter verduidelijking.
golden ocean net 54 milj nwe aandelen uitgegeven aan 53 nok ong 7 euro...
moeilijk te vegelijken met euronav, maar na de kapitaalverhoging zitten ze wellicht veiig..
bulk is een andere sector... diversificaitie kan nooit slecht zijn.
ik zie liever een aandeel die zijn eigenaandelen opkoopt...maar ik zou anderzijds ook liever in bulk investeren dan in olie. Maar ja, eigen aandelen inkopen is ...desinvesteren

[verwijderd]
0
quote:

basinclab schreef op 18 februari 2021 14:39:

[...]
golden ocean net 54 milj nwe aandelen uitgegeven aan 53 nok ong 7 euro...
moeilijk te vegelijken met euronav, maar na de kapitaalverhoging zitten ze wellicht veiig..
bulk is een andere sector... diversificaitie kan nooit slecht zijn.
ik zie liever een aandeel die zijn eigenaandelen opkoopt...maar ik zou anderzijds ook liever in bulk investeren dan in olie. Maar ja, eigen aandelen inkopen is ...desinvesteren
Het was een private placement en "oversubscribed", dat zegt wel genoeg denk ik (JF kocht zelf de helft).
Ook komt mijn berekening uit op ongeveer $6,25/share, dus onder de 6 euro.

Persoonlijk zou ik dit aandeel niet kopen, ik denk dat ik met iets meer risico meer winst kan behalen in andere bulk/containers.
Yes we can
0
quote:

lute11 schreef op 18 februari 2021 15:00:

[...]
Het was een private placement en "oversubscribed", dat zegt wel genoeg denk ik (JF kocht zelf de helft).
Ook komt mijn berekening uit op ongeveer $6,25/share, dus onder de 6 euro.

Persoonlijk zou ik dit aandeel niet kopen, ik denk dat ik met iets meer risico meer winst kan behalen in andere bulk/containers.

Ik heb de indruk dat je een beetje onzin verkoopt
[verwijderd]
0
quote:

Yes we can schreef op 18 februari 2021 15:01:

[...]
Ik heb de indruk dat je een beetje onzin verkoopt
Want?

En wat is dat beetje onzin dan?
Investor
0
Wat bedoel je met onzin, yes we can?
Ik begrijp alleen de berekening van 53 NOK niet goed. Dat komt op ong. 5,2EUR. Geen 7, geen 6.. 1NOK=0,098EUR...
[verwijderd]
0
Q1/2021 en Q2/2021 zou wel eens veel beter kunnen worden dan dat velen denken/dachten
:)
Vavli
0
quote:

Pommeke schreef op 18 februari 2021 16:03:

Q1/2021 en Q2/2021 zou wel eens veel beter kunnen worden dan dat velen denken/dachten
:)

Hoe kan het eerste kwartaal nog goed worden? De rates zijn extreem laag. We moeten ons geen illusies maken. Het eerste kwartaal is zwaar verlieslatend, slechter dan het vierde kwartaal 2020 en voor het tweede kwartaal verwacht ik ook nog geen wonderen.
boothram
0
'zwaar verlislatend' ff wat uitleg bij de vorming van de rates: de huidige rates zijn voor de spot verlieslatend, maar geen cashdrain.
het blijft zo dat de eurnonav schepen blijven varen... niet aan 18 knopen, maar aan 8 knopen... bv. En dan zijn de brandstofkosten maar de helft.
de spot prijzen houden rekening met theoretische brandstofkosten: aanschaffen van brandstof op detailmarkt en consumptie gebaseerd op vroegere trafieken... indien je de brandtof 20% lager kunt inkopen, en door trager te varen nog een 30% minder berbruikt, dan verbruik je geen 50000 maar 28000 brandstof per dag en -5000 wordt dan 25% meer dagen
55 000 brutto voor 100 vaardagen 28000 brandsstof, 10000 voyage kost, 32000 ten laste van tankermaatschappij waarvan 16000 afschrijving en rendement en 16000 reele kosten.
op die 28000 wordt 14000 bespaard dan brengt de voyage 9000 euro op + het rendementsdeel

wel dient het verdeeld over 1.6 wegens het aantal vaardagen en ook zijn de reele kosten iets hoger..
Er wordt wel verlies geboekt...maar er komt flink wat geld binnen. -5000 betekend dan eerderwel +10000...
Ook de 30% met scrubber uitgeruste schepen varen momenteel iets trager... het brandstof 'prijsverschil' die nu weer ontstaan is (100$/mt) is niet van die aard dat het toelaat aan de normale snelheid te varen: ook zij varen tegenwoordig trager. Er is een boverngrens van de olieprijs: als die laag ligt vaar niemand trager... als die hoog ligt iedereen ....
trouwens... de te instlalleren scuibbers 9% van de vloot zullen in het lage seizoen uit de vaart gehaald worden, vanaf q2...en dit waarschijnlijk meestal dit jaar: ze doen dat niet omdat het nog lonend is... maar ze hebben het nu eenmaal besteld.
de kosten van euronav zijn dus de kapitaalkosten en ook nog eens evenveel exploitatiekosten. Dit is evenwel slechts een deel en die totale kosten variëren weinig per jaar voor euronav, hangen eerder af van drydockkosten, afschrijvingen en schulden...10% van de vloot (termijncontracten) dekt daar al 1/3 van... er blijven 60 varende boten , 22000 vaardagen om 15000 $ per dag binnen te rijven...
meer is winst, minder is verlies. maar als die 15000 komt via besparing op brandstof....maakt niet uit! dan geen verlies...of misschien de droogdokkosten ...
Er zal q1 wellicht wel een verlies zijn, maar eerder 20 ct per aandeel...maar dat is een serieuze kasstroom...en winst daar kunnen we wel op wachten, een kwestie van tijd...
Vavli
2
In het vierde kwartaal was er een verlies van dacht ik rond de 50 miljoen en toen hadden ze nog een aantal tankers in de vaart aan behoorlijk goede tarieven. Het verlies zal dit kwartaal dus een pak groter zijn. Nu, ik maak me geen zorgen, het zal oude tankers sneller uit de vaart halen en er zijn misschien nog koopjes te doen en dat versterkt de positie van Euronav op termijn
[verwijderd]
0
Dus wat denken jullie concreet , bijkopen of nog wat wachten .
Gaan ze terug verder zakken onder de 7 ?
Vavli
2
quote:

Soepe schreef op 19 februari 2021 08:14:

Dus wat denken jullie concreet , bijkopen of nog wat wachten .
Gaan ze terug verder zakken onder de 7 ?
De bodem is wel bereikt, er is veel meer kans dat het nu stijgt dan dat het nog veel daalt. Rond de 7,5 kan je nooit verliezen als je een horizon hebt van minimum 6/12 maanden.
astralslide
0
quote:

Soepe schreef op 19 februari 2021 08:14:

Dus wat denken jullie concreet , bijkopen of nog wat wachten .
Gaan ze terug verder zakken onder de 7 ?
Ik denk dat er nog wel betere aankoopmomenten komen binnen nu en drie maanden; een kenner als Risky bv. ziet niet voor Q4 de omkeer en zit nog niet long in tankers (meer in containers). Ik was ook redelijk verrast dat onze vriend Joakim zo snel van sell naar buy ging, dat had ik nog niet zien aankomen.

Daarentegen, als je nu koopt en hold met een horizon van 1-2 jaar is de kans klein dat je fout gaat zitten. Dit is een goede prijs regardless.
Endless
0
quote:

Soepe schreef op 19 februari 2021 08:14:

Dus wat denken jullie concreet , bijkopen of nog wat wachten .
Gaan ze terug verder zakken onder de 7 ?
Ik heb op 7,49 bijgekocht voor de lange termijn.
boothram
0
opvallende stijging van de waarde van de jongere boten,vooral nieuwbouw.

gemiddeld voor de -15 jarigen 0.7% (hellenic tabel)
op een vloot van 3 miljard is dat heel wat..
Ik denk dat het ingegeven is door wat men tegenwoordig voor een nieuwbouw dual-fuel (en waarschijnlijk aanpasbaar voor ammonia (of voorbereid)
de nieuwbouwprijs gaar daarbij van 84 naar 114 ..
Moet zijn dan men pakweg 30 miljoen meer wil betalen, omdat die aan de strengste toekomstvoorwaarden kunnen vovoldoen, en wellicht ook sneller zullen varen. zelfs dubbel van wat de boot nu in realiteit varen. als de tarieven voldoende hoog zijn.
dat de oude boten nu in prijs stijgen, heeft wellicht daar iets mee te maken.. De scrap-rijpe schepen zijn eerder in waarde gedaald...
Een lng rotor zou kunnen aangepast worden voor ammonia...euronav met zijn suezmax aankoop heeft mijn inziens als voorloper een nieuw perpectief geboden...en een richtingevende aankoop verricht.
let wel: sneller varen zal altijd blijven meer energie vragen. maar waar de totale kost energie inbegrepen (galaden varend) > 65000$...
Feit dat nieuwbouw wel erg duur wordt, maar wel lonend. Alleen, die nieuwe schepen zullen nu nog wat op zich laten wachten, en met mondjesmaat op de markt komen... De oude boten zullen wel nog blijven varen, maar zeer traag. als de kapitaalkosten voor de nieuwe schepen 1 800 000 miljoen per jaar hoger uitvallen, dan moeten ze per dag 5000 meer verdienen aan dezelfde vaarsnelheid. maar daar de vaarsnelheid verhogen niet zoveel kost zal dat wel lukken...Eenmaal ze aan maximale snelheid varen, en de koersen verhogen, dan varen alle boten sneller... en dan blijft alleeen het brandstofvoordeel

boothram
1
q4 presentaie van frontline headlines:
- toch goede cijfers voor vlcc 'net of voyage cost' of 'load to discharge' is niet beinvloed door voorberekende trajectkosten die gefactureerd worden, maar hoger of lager kunnen uitvallen: inidien er zeer snel dient gevaren wordt mischien meer uitgegeven aan olie...maar meestal vaar euronav net zosnel als het moet voor de volgende opdracht...
- iae voorziet vanaf april 3 miljard meer olie...per dag 15 tankers... inidien die 1x varen per kwartaal zijn er 45 tanker meer nodig...
- vloot verminderd al dit jaar: bij begin van het jaar is een overschot van vorig jaar (55 boten) maar 230 zouden verdwijnen in de komende 3 jaar en voolopig maar 129 nieuwbouw...
per saldo 100 boten minder in 2023... (suezmax inbegrepen)
de boten >20 jaar worden veronderstelt te verdwijnen. dat zal niet altijd gebeuren, maar de niet eco van 17.5 zullen ook niet meer opbrengen.. tenzij er merkellijk hogere 'spots' komen.
alleen... het zal drummen worden aan de drydocks voor nieuwbouw, in andere sectoren zijn meer oude boten..
voor de belgen onder ons: ik combineer terugbetaalde voorheffing op Belgische aandelen, met achteraf te betalen voorheffing op buitenlandse portefeuilles.. als 3/4 van je inkomsten ui meerwaarde bestaat, dan betaal je eigenlijk maar 30% .... op de helft van 1/4 van je winst......
Donatello
0
Terugbetaalde voorheffing op Belgische aandelen is 240 euro.... maximum 800 euro dividend....enkel met dividend van euronav zat je daar vorig jaar gemakkelijk boven...
boothram
0
quote:

Donatello schreef op 20 februari 2021 08:04:

Terugbetaalde voorheffing op Belgische aandelen is 240 euro.... maximum 800 euro dividend....enkel met dividend van euronav zat je daar vorig jaar gemakkelijk boven...
max voordeel is inderdaad 240 euro (geindexeerd ?) enkel op Belgische aandelen
indien je je beerkt tot 10% belgische aandelen.... dan kan je al wat hebben, maar ik zou toch zeggen laat die 280 euro niet liggen... ook niet als je andersniet gek bent op aanelen...
en als je fiscaal moet bijbetalen is dat direct, als je wat terugkrijgt dan krijg je volgende week (in mijn geval) voor de dividenden van ...2019 . Als je moet bijbetalen zal het wellicht een klein jaartje vroeger zijn... en ja, ik heb het gros van mijn aandelen wel gekocht na de eerste dividenden, en ja.. ik kom eerder onverwacht boven die 800...
aossa
0
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 15,260
Verschil -0,220 (-1,42%)
Hoog 15,460
Laag 15,260
Volume 29.779
Volume gemiddeld 226.401
Volume gisteren 30.839

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront