TomTom « Terug naar discussie overzicht

HERE draadje

71 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
tatje
0
Misschien zie ik het fout, want niets is zeker.

De duitse autobouwers kopen Here.

Microsoft ruilt Here in voor Tom Tom.

CEO van Here zegt investeringen automotive gaan omlaag.

Microsoft maakt de cloud met Tom Tom in Azure maps en MVCP.

Daarnaast een automotive cloud met een duitse autobouwer Volkswagen.

Je hebt MCVP, maar daarnaast is er een automotive cloud van Volkswagen met Microsoft.

De samenwerking met Microsoft is een sleutelfactor voor Volkswagen om zich te ontwikkelen tot mobiliteitsprovider. Met de Volkswagen Automotive Cloud is het merk in staat om klanten overtuigende diensten te bieden die bepalend zijn voor de mobiliteit van morgen.
tatje
0
De Alliance Intelligent Cloud, geïmplementeerd op Microsoft Azure, zal bijdragen tot de ontplooiing van de allernieuwste geconnecteerde diensten van de Alliantie.

De grootste autoalliantie ter wereld zal de Alliance Intelligent Cloud gebruiken om een geconnecteerde infrastructuur te creëren voor nagenoeg alle 200 markten van Renault, Nissan en Mitsubishi.

Dankzij de Alliance Intelligent Cloud zullen Nieuwe Renault Clio en Nissan Leaf vanaf het einde van dit jaar zowel in Europa als in Japan worden uitgerust met geconnecteerde diensten.

be-nl.media.groupe.renault.com/news/r...

Renault Nissan Mitshubishi heeft ook een eigen cloud ontwikkeld met Microsoft.

Microsoft investeerde in Cruise met GM en Honda.

GM gaat naar de Microsoft cloud.

www.autointernationaal.nl/2021/01/gen...

Tja !






boem!
0
quote:

tatje schreef op 23 februari 2021 11:23:

Ha Boem.

Dit was de uitspraak van taco.

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog.

2021 komt de "" meeste "" dus niet alle herkende omzet uit de backlog.
Na 2021 zal de herkende omzet ( IFRS ) niet alleen uit de backlog komen, maar zal het een COMBINATIE worden van backlog en nieuwe deals.

Ik denk toch echt dat nieuwe deals die connected zijn, direct in de herkende omzet stromen.

Maar goed, verschil van mening draagt bij aan toekomstige beeldvorming.

Ik denk dat automotive online het zelfde gaat, als Enterprise.

In de morgen zien we wel wat iemand heeft afgenomen.

Ik denk ook dat online-Automotive dezelfde behandeling zal krijgen als Enterprise.

Mij maakt het niets uit want of men de omzet nu in het jaar verantwoordt of uitstelt ik kijk naar de operationele omzet.

De grote camouflage bij de tT cijfers waren tweeerlei:
1) versnelde afschrinving en opex boven capex
2) uitstel van omzet

De versnelde afschrijving is aan zijn einde gekomen,
Per 31 12 2020 staat er nog slechts 117k aan intangible assets en 22k aan PPe op de balans.

De daarbij behorende afschrijving zal de 40k en 10k per jaar niet overschrijven in 2021 en 2022(verg 2019-2020 259k en 30K).

Dat TT een jaarcontributie gelijkelijk verdeeld is juist dat men echter de uitgestelde omzet zover weg boekt in de tijd daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Uitgaande van een jaarcash utgave van 425K lijkt mij een deferred long ad 239 k sterk overtrokken.

Gemakshalve ga ik daarom de laatste jaren uit van de operationele omzetten.

Het zal op den duur weinig uitmaken of je uigaat van recognised of operationele omzetten de grote verschillen treden enkel op tijdens de opbouw van deferred long.
Benjamin G.
0
@Tatje nee je ziet het niet verkeerd. Verder heb ik geen onrust bij HD maps. Bias op dit forum is dat veel nieuws snel positief wordt uitgelegd. Dat vertelt mij heel weinig over de onderkant van de waardering TomTom. Die is tot op heden cruciaal gebleken voor de aandelenkoers.

Je illustreert door de zinnen van HG aan te halen over coverage en naar aanleiding desinvestering HERE een eenduidige opvatting in de sector:
- HD maps zijn (op korte termijn) geen cruciale onderscheidende factor voor autonoom rijdende auto's.

Mijn interpretatie laten we zeggen met een tijdhorizon van 4 - 7 jaar.

Kortom dat verandert de interpretatie van de businesscase voor TomTom:
- leidend op ontwikkeling van HD maps
- Dominante speler in een niche markt
- HD maps nu een nice to have
- Mogelijk in de toekomst mede door regelgeving een need to have
- Rendement te halen door kostenbesparing --> geen ruimte of noodzaak om verder te investeren in coverage
- Omzetgroei automotive waarschijnlijk gekoppeld aan 1 van de waarschijnlijk 3 winnende platformen: Azure
- Omzetgroei enterprise: voldoende mogelijkheden volgens Goddijn voor services. Wel een sterk competitieve markt. Mijn interpretatie is dat dit een beperkt aanbod van services gaat opleveren voor TomTom die meer gaan over rijbeleving, rijcomfort en reistijd.
- meeste services zullen verwacht ik gefocust zijn op de last mile. Vermoed ook dat daar de omzet te halen is. TomTom heeft vanuit dat oogpunt generieke services.

Met een knipoog: ik ben volgend op verhaal van MartinMartin. Acht zijn scenario a. reëel en b. maximaal haalbare voor de komende vier jaar.

marique
0
quote:

*JustMe* schreef op 22 februari 2021 10:48:

Wat cijfers.

TomTom omzet uit Licensing en Automotive 2015 249 miljoen
TomTom omzet uit Licensing en Automotive 2020 390 miljoen
TomTom outlook uit Licensing en Automotive 2021 435 miljoen
TomTom outlook uit Licensing en Automotive 2023 550 miljoen

HERE omzet uit Licensing en Automotive 2015: 970 miljoen
HERE omzet uit Licensing en Automotive 2020 "onder de miljard", ?dus niet gegroeid

HERE was altijd groter dan TomTom (als je het hele consumenten gebeuren van TomTom niet meerekent en het inmiddels verkochte Telematics niet meerekent, dus als je puur naar kaarten, verkeersinformatie en software kijkt. Je ziet echter wel dat die verhoudingen slinken. Dit suggereert dat HERE vooral probeert klanten vast te houden, maar geen new business wint, in tegenstelling tot TomTom. Ik denk dat dit komt door de voorsprong van TT's mapmaking platform en in traffic.

Als HERE echt helemaal Automotive de rug toekeert (volgens Overbeek investeert HERE er geen innovatiegeld meer in) dan valt er nog heel wat leeg te vreten. Ik denk niet dat er veel klanten zijn die het leuk vinden om te horen dat HERE er nul euro in innovatie investeert)

"Tot op heden hebben acht op de tien auto's op Europese of Amerikaanse wegen Here-technologie aan boord."
(*JustMe* 22 februari 2021 10:45)

Ik weet niks van de markt waarin o.a. HERE en TT opereren. Maar heb uit diverse postings begrepen dat de twee samen dominant zijn met daarnaast nog wat kleinere aanbieders. Dan is er feitelijk sprake van een duopolie. Hoe zit het met de pricing power? Het zou theoretisch onlogisch zijn als ze elkaars klanten afsnoepen met prijsconcurrentie.

tatje
0
"Tot op heden hebben acht op de tien auto's op Europese of Amerikaanse wegen Here-technologie aan boord."
(*JustMe* 22 februari 2021 10:45)

Ik weet niks van de markt waarin o.a. HERE en TT opereren. Maar heb uit diverse postings begrepen dat de twee samen dominant zijn met daarnaast nog wat kleinere aanbieders. Dan is er feitelijk sprake van een duopolie. Hoe zit het met de pricing power? Het zou theoretisch onlogisch zijn als ze elkaars klanten afsnoepen met prijsconcurrentie.

Tom Tom heeft een platform.

Kunnen 10 keer zoveel verwerken voor dezelfde prijs.

Harold zei eens: klanten die connected voor ons kiezen, kiezen als de contacten zijn afgelopen ook voor onze SD .

Kan zijn !

"Tot op heden hebben acht op de tien auto's op Europese of Amerikaanse wegen Here-technologie aan boord."

op de weg is weer iets anders als marktaandeel in het orderboek.

Je kunt op de weg 8 van de 10 hebben, als de orders die nog in de omzet moeten lopen misschien maar 6 op de 10 aangeven, of nog minder.

Gaat je marktaandeel naar beneden.

Benjamin G.
2
Allemaal eens. TomTom is in gesprek met 10 van de 15 grootste OEM'ers? Dat was toch ook één.

TomTom snoept marktaandeel af van Here. Is volgens mij ook één.

Dan blijft over puur naar de cijfers kijken op basis van verleden. De voorspelling van groei van TomTom, de verificatie via Backlog en de aanwas van netto betalende klanten.

Variabelen benoemen is één ding. Dan snap ik ook dat TomTom gaat groeien en dan snap ik ook dat kosten naar beneden gaan en dan snap ik ook dat de investering in TomTom aantrekkelijk kan zijn.

Maar goed zet daar maar eens een getal op. Ik verwacht de komende twee jaar weinig spectaculairs op autonome groei. Misschien rond 2023 een spectaculaire voorspelling voor de jaren erop.

Daarom blijf ik volgend op MartinMartin voor autonome groei en hou ik rekening met een exit van tussen de 12,50 en 17,50 per aandeel.
tatje
0
Wat was nu het belangrijkste !

TTT verkoop.

Dat wij en de founders 750 miljoen konden verdelen.
Dat het aantal aandelen van 230 naar 130 miljoen ging.
Dat TT ook veel data van Bridgestone krijgt.
Geen interesse microsoft.

Aan D en A kan het ook niet gelegen hebben, ebitda 2018 71,7 ebit 52,6 dus D en A toenmaals 19,1

TTT 2018
omzet 173,8
ebitda 71,7

Ik denk dat Microsoft geen interesse had.

Waarom dan wel.

- founders wilden geld zien.
- aandelen vermindering, maar bijna geen vermindering van de opties.
- middel om senior management te laten bijkopen.

2021

570
86%
490 gross profit
opex 520
ebit - 30
D en A 75
ebitda 45

Hadden we TTT nog.

ebitda 72 TTT plus die 45 zou 117 zijn.

Het verschil met Here zou alleen maar groter worden.

Kijk sports kostte in 2016 ongeveer 100 miljoen, de hele winst van PND.

Maar TTT, ik kan alleen maar komen, op, tijd winnen en geen interesse van Microsoft.

Door covid zijn we toch wel een jaar kwijt.

Is natuurlijk te zien in de omzet.

Maar aan de andere kant, zorgt covid ook voor een versnelling.

Of zoals de CEO van Mercedes zegt : de auto wordt opnieuw uitgevonden, covid - 19 heeft dit versneld.

Aan de 1ne kant werpt covid ons terug, maar aan de andere kant gaat het voor een versnelling in EV zorgen.

Ik denk dat covid er voor zorgt dat de EV train veel sneller gaat.

Microsoft wil TT toch alleen als Locatie technologie provider hebben gebruiken overnemen.
Daar past sports en TTT niet in :-)

Momenteel komt de omzet automotive uit embedded een fee die we over 5 jaar verdelen met in het 1ste jaar iets meer.
Ik zou dus kiezen voor 25% 1e jaar en 18,75% per jaar voor de latere 4 jaar.

Bij connected online krijgen we een jaarlijkse fee, die hoger is, dan die 100% die we bij embedded verdelen door meer produkten, plus de take rate gaat van 35% naar 100% en het marktaandeel van 35% naar zeker 60%

Gaan alle SD embedded contracten nog wel door, of kan men ze inruilen voor connected en online.

Harold zegt EV 100% take rate.

Welke fabrikant gaat dan nog embedded met een verbrandingsmotor maken.

Nu roep iedereen 2025.

Eind 2021 roept iedereen EV 2024.

Gaat steeds sneller.

Maar ben het met velen eens, kwestie van geduld en stalen zenuwen :-)

Kan mijn mening niet veranderen, Microsoft wil de beste locatie technologie provider en meer niet.

boem!
0
quote:

tatje schreef op 23 februari 2021 18:19:

Momenteel komt de omzet automotive uit embedded een fee die we over 5 jaar verdelen met in het 1ste jaar iets meer.
Ik zou dus kiezen voor 25% 1e jaar en 18,75% per jaar voor de latere 4 jaa

Ho ho ho.

Je moet het niet gaan overdrijven mijn vriend.

Dat TT deferred long misbruikt is voor mij een gegeven, dat zij daartoe 75% van de omzet toerekent aan de periode na 12 maanden gaat mij veel te ver.

De door TT toegepaste verhouding ligt eerder bij 85 % 1e jaar (recognised + deferred kort ) en 15% deferrred long.

tatje
3
corporate.tomtom.com/static-files/05c...

Blz 4 na apple, gaat het over Microsoft en Volkswagen.
Ik lees, gezamenlijk bod :-)

corporate.tomtom.com/static-files/2db...

Blz 3 In de automotive markt.

Ik moet het zo doen, want kan het gedeelte niet kopieren.
Benjamin G.
0
Super Tatje! Goed om terug te lezen. Evenwichtig en gemotiveerd verhaal van Goddijn. Riskante business(case) met veel opportunities.

Kopiëren gaat inderdaad niet. Link aanklikken werkt prima.

AB!
tatje
1
Here-Chef Edzard Overbeek (53) beschwor das "gewaltige Potenzial" auch abseits der Branche, man träumte von einer Vervierfachung der Umsätze.

Is de ambitie van Tom Tom 1,8 miljard in 2030, niet iets te voorzichtig :-)

das "gewaltige Potenzial" auch abseits der branche - ff vertalen :-) - het geweldige potentieel ook buiten de automobile branche.

Maar ja, zal wel een verschil zitten in ambitie en träumen :-)

Halverwege 2018 wordt azure maps geboren, Chris Pendleton zegt effectively Tom Tom.
Begin 2019 gaat Tom Tom in Bing.
sept 2019 maakt TT bekend dat ze in MCVP zitten.

corporate.tomtom.com/static-files/a24...

Wat doet MCVP met TT nu eigenlijk !

slide 4 geeft uitleg.
tatje
0
RSU granted in 2019 892.320 RVB 191270 rest 701.050
RSU granted in 2020 1.228.650 RVB 182.520 rest 1.046.130

groei voor de rest 49%

Bij een ( denkbeeldige ) overname van 100.

Praten we in 2020 toch over 104 miljoen aan bonussen.

Belastingvrij voor de rest !!!
tatje
0
Mooi stuk van * JustMe *

Een stukje dan.

Inmiddels heeft HERE haar investeringen verlegd naar 'delivery'. Net zoals UBER nu delivery als hoofd inkomsten heeft en spijt heeft dat ze had ingezet op autonoom rijden, wat miljarden heeft gekost. Het lijkt dus ook een soort push naar korte termijn resultaat en bezorging is nu met COVID natuurlijk helemaal hot. TomTom heeft dat soort besognes niet, die kunnen een langetermijnstrategie uitstippelen en zich daaraan vasthouden.

Nu HERE niet meer gericht is op autofabrikanten is de vraag wat BMW, Audi en Daimler er nog te zoeken hebben als aandeelhouders. Inmiddels is HERE ook weer op zoek naar nieuwe investeerders en 'staat de bom op barsten'. De aandeelhouders willen blijkbaar gewoon rendement zien terwijl het eerst toch vooral een strategische technologische overname leek te zijn die niet voor harde returns hoeft te zorgen. Dat zegt ook iets over de visie bij de autofabrikanten die HERE gekocht hebben.

Tja.

Here verlegt zijn focus naar delivery.

TT in Bing ipv Here.

En toch maakt een eigenaar van Here een automotive cloud namelijk Volkswagen met Microsoft.

corporate.tomtom.com/static-files/05c...

Blz 4 na apple, gaat het over Microsoft en Volkswagen.
TT biedt de helpende hand.
Ik lees, gezamenlijk bod :-)

Ik denk ook, dat de automotive dagen van Here zijn geteld.

Toen HERE werd overgenomen door Daimler, Audi en BMW, had het ten opzichte van TomTom een technologische achterstand van een jaar of 3 op het gebied van geautomatiseerd realtime mapmaking platform. De vraag die toen gesteld werd bij TomTom aandeelhoudersvergaderingen was of HERE die zou kunnen inlopen cq kopiëren. Antwoord was toen dat dat in principe zou kunnen maar ook mislukken: ("bij ons was het na 2 keer mislukken de 3e keer raak" zei TomTom) en dat het veel geld en focus zou kosten.

Lijkt erop dat ze nog geen platform hebben.

Microsoft heeft in ieder geval de beste in de klas gekozen.

Met de meeste potentie in automotive, maar vlak Enterprise niet uit.

Hoeveel klanten, potentie biedt de samenwerking met Microsoft, ook bij Enterprise.

De koers is de koers.

tatje
0
De founders hadden oorspronkelijk evenveel aandelen.

Geelen heeft 1 miljoen stuks verkocht, dus 9/16 van 1 miljoen aandelen ( 2017 ) minder dan Pauwels die niets heeft gedaan.

Mensen die denken dat onze Harold nog 10 tot 15 jaar langer blijft ploeteren voor nop heeft het mis.

Harold heeft:

321078 aandelen meer dan Pauwels ( omzettingen van opties )
989.000 opties
171250 RSU

totaal 1.481.328 plak daar eens 100 op :-) kan het verschil zijn tussen Pauwels en Harold.

Opties en RSU worden change of control blz 77 JV 2020 rechts, hetzelfde behandeld.
Het zijn beiden long term incentives.
tatje
0
Gewoon weetjes of toch strategie.

eind 2014
Deferred by segment op de balans.

Consumer 104,807 miljoen
automotive 12,575 miljoen
Licensing 25,646 miljoen
telematics 2.652 miljoen

Nog even de opties in 2015

1/1 2015 outstanding 16.461.793
granted 1.594.420
exercised - 6.864.159
expired - 14.568
Forfaited - 645.350
31/12 2015 10.532.135

Meer dan 6 miljoen exercised , geen aandelen inkoop, gewoon verwatering.

Forfaited 645.350 dat zijn de opties van mevrouw Watts die vertrok als CFO en die opties zaten nog in de eerste 3 of 4 jaar.

Volgens mij wist mevr Watts dat anderen nog niet voor een overname of verkoop in gedeelten waren.

Nog 4 of 5 jaar of nog langer wachten op dat k.t geld, ging mevr Wats te ver.

Gewoon mijn mening !

Zo mijn dagelijkse 5 uur zitten er op, groetjes :-)
[verwijderd]
1
quote:

tatje schreef op 24 februari 2021 09:19:

corporate.tomtom.com/static-files/05c...

Blz 4 na apple, gaat het over Microsoft en Volkswagen.
Ik lees, gezamenlijk bod :-)

corporate.tomtom.com/static-files/2db...

Blz 3 In de automotive markt.

Ik moet het zo doen, want kan het gedeelte niet kopieren.
Bedankt. Het is af en toe belangrijk om van de hoofdlijnen af te stappen en eens goed naar de details te kijken. De automatisering van de database geeft echt zoveel kansen dat het een schande is als iemand nog ooit over 'TomTom van de navigatiekastjes' praat. Zulke deals met Microsoft gaan een aantal niveaus dieper dan technologie leveren voor bijvoorbeeld Apple Maps.

Aandeelhouders kijken doorgaans alleen naar jaarrendementen en schreeuwen om wat dagkoersen. Of TomTom nu in 2028 of 2030 1 miljard omzet heeft, bij gelijkblijvende omstandigheden, ben ik in ieder geval aandeelhouder.
tatje
0
Vanaf half oktober mee in de vaart der volkeren.

Een stijgende koers, niet opvallen en iets los laten.

Net zoals veel andere aandelen.

Daarom was er ook geen herstart van de aandelen inkoop.

TT wist welke munitie ze op 4 feb 2021 zouden gebruiken, om dan pas de aandelen inkoop te starten.

Een beroerde outlook en een LP die voorbeurs een positie in nam van 9,60 naar 8 en de herstart aandelen inkoop aankondigen.

www.rtlnieuws.nl/economie/beurs/artik...

Voor en na beurs werkt hetzelfde.

Ben 2 weken geleden langs het hoofdkwartier van TT in Amsterdam gewandeld, het stonk me daar toch :-)

Maar goed, ik zou het ook zo doen als ik Harold was.

En hij zorgt er voor , dat hij altijd binnen de lijntjes kleurt :-)

ketchup
1
Tatje, zie thans in Nederland 3 kandidaten die aan de vooravond kunnen staan van een aandeelhoudersverandering , dat zijn KPN, PostNL en TomTom en dat gaat mi bij alle 3 een enorme koersappreciatie geven
.. en of dit nu staat te gebeuren via een fusie, een overname, een exit of een entree van een grote strategische partner ... weet ik ook niet, maar ik weet wel als 2 van de 3 uitbetaald gaat dat voor een buiten proportioneel rendement zorgen , wat ze nooit zelf in de komende jaren kunnen weten te verdienen via groei of winsten
2 van de 3 geven dadelijk dividend , dus dat betaald wachtgeld, de andere kan makkelijk dividend betalen , maar daar ontbreekt het voor nu de wil om te willen delen.

ps: in 2 zit JdM , in de andere CS , nou niet betaald mensen die er een hobby van maken poen te verdampen
tatje
0
Harold heeft 1,481.328 Aandelen opties en RSU meer dan Pauwels en Geelen.
Corinne heeft 292.000 aandelen meer dan Pauwels
Corinne zal nog wat opties hebben.

Zeg es samen 1,8 miljoen aandelen opties en RSU bij 100 euro is dat 180 miljoen.

Tja, je werkt of niet !

Verder zorgen de aandelen inkopen er voor dat iedere founder meer krijgt.

5 miljoen aandelen inkoop 2017.
9/16 maal 5 miljoen is 2,8 miljoen.

De laatste aandelen inkoop 6,2 miljoen aandelen.

Totaal 9 miljoen.

130 en 139

Bij een overnameprijs van 10 miljard.

10 miljard delen door 139 = 71,94
9900 miljoen delen door 130 = 76,15

4,21 bij 60 miljoen aandelen voor de founders is 250 miljoen.

Voor de Goddijntjes dus 125 miljoen.

Speelt Harold het spel eerlijk, dan krijg ik ook 4,21 per aandeel meer !

Winst optimalisatie :-)

De koers zit aan een touwtje en dat blijft nog ff zo.

71 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront