PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL maart 2021 | Q4 cijfers en strategische belangstelling?

4.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 ... 203 204 205 206 207 » | Laatste
Schipper
0
PostNL geeft 250.000 rolcontainers bluetooth-trackers om pakjes beter te volgen

Door

Nieuwsposter

• 11-03-2021 18:48
• submitter:
PostNL gaat een kwart miljoen rolcontainers van bluetoothbeacons voorzien om de containers te kunnen volgen. In de toekomst moeten alle containers deze trackers krijgen. Webshops kunnen straks bijvoorbeeld retourbestellingen beter volgen en klanten beter inlichten.

De data van de bluetooth-trackers wordt samengebracht in een iot-platform. Hier waar een container staat en hoe de leveringsketen verbeterd kan worden. Webwinkels moeten ook inzicht krijgen in de data. Bedrijven die via PostNL bestellingen leveren aan consumenten, kunnen dan het ophalen van pakketjes, emballage en retourstromen beter volgen en plannen. Webwinkels kunnen deze informatie ook doorgeven aan hun klanten. Op die manier moet een consument straks bijvoorbeeld beter weten waar een product is als deze is teruggestuurd naar de webwinkel.

Met de beacons zegt PostNL dat ritten tussen depots en van en naar klanten efficiënter ingepland kunnen worden. Dat is kostentechnisch beter, maar moet ook milieuwinst opleveren. PostNL verwacht namelijk dat vrachtwagens minder loze ruimte zullen vervoeren. Het bedrijf verwacht het hele jaar nodig te hebben om de 250.000 rolcontainers van beacons te voorzien. De dashboards om de trackers te kunnen volgen zijn daarnaast ook nog niet af. PostNL start het project in het sorteercentrum in Zaltbommel.
[verwijderd]
0
quote:

Makita schreef op 11 maart 2021 22:29:

[...]
Rabobank (Kepler) heeft voor Forfarmers een koersdoel van EUR7, mag aannemen dat ze daar betere kijk op hebben als boerenleenbank. Toch wil de hele politiek de veestapel verminderen in NL dus een echte groeimarkt kun je dat niet noemen. Maar wel opmerkelijk koersdoelverschil (3,20 vs. 7,00) bij gelijk dividend van EUR0,29.
Als ik het zo snel goed heb zelfs een beurswaardering van 6-7 x EDITDA
[verwijderd]
0
quote:

biocorn schreef op 11 maart 2021 22:52:

[...]

Als ik het zo snel goed heb zelfs een beurswaardering van 6-7 x EDITDA
Forfarmers nu een Ondernemingswaarde van 6,75x ebitda20 op de huidige beurskoers.

Ook opmerkelijk omzetdaling bij Forfarmers in 2020, winst per aandeel 15 cent, dividend 29 cent per aandeel. www.forfarmersgroup.eu/investors/feit...
[verwijderd]
2
quote:

mr.Franz schreef op 11 maart 2021 11:37:

Bpost kan zich klaarmaken, de bouw van een nieuw Postnl DC is zojuist van start gegaan,

www.hln.be/willebroek/bouw-sorteer-en...
Als ik dit zo lees dan moet dit voor Bpost een forse concurrentie betekenen in het Belgische pakjesland.
Een DC voor 120000 pakketten per dag zeer hoog geautomatiseerd t/m het vullen van de busjes.

Als ik even snel reken geeft dit bij 280 werkbare dagen ( ca 70/kwartaal) een bruto capaciteit van
Ca 33,6M pakketten. Om de gedachten te bepalen: boekjaar 2020 gerealiseerd 337M stuks dus circa
10 %

Een extra capaciteit van deze omvang zal voor de Belgische marktverhoudingen een forse wijziging zijn ten gunste van PostNL zeker indien Bpost deze hoogwaardige techniek niet in huis heeft.
[verwijderd]
0
quote:

Makita schreef op 11 maart 2021 23:01:

[...]
Forfarmers nu een Ondernemingswaarde van 6,75x ebitda20 op de huidige beurskoers.

Ook opmerkelijk omzetdaling bij Forfarmers in 2020, winst per aandeel 15 cent, dividend 29 cent per aandeel. www.forfarmersgroup.eu/investors/feit...

Dank voor je reactie.
Jestbread
0
quote:

Makita schreef op 11 maart 2021 19:02:

[...]
Het is gewoon André van de boerenleenbank hoor, Rabo heeft zijn analisten verkocht aan Kepler om de kosten te delen.
Ik heb het idee dat je nogal erg in herhaling valt en erg salty bent over een analist en zijn koersdoel. Andre Mulder werkt overigens al jarenlang voor Kepler en heeft nooit voor Rabobank gewerkt. Geen idee waarom je, ondanks hun partnerschap in equity markt, deze twee bedrijven klakkeloos door elkaar haalt als het gaat om adviezen. Kepler doet de research, Rabo kan hun klanten bedienen. Maak zaken niet groter dan ze zijn met allerlei politieke redenen voor een bepaald advies.

Rabo had overigens PostNL op een flinke buy staan voor ze hun aandelenadvies migreerden met Kepler.
Jason Voorhees
0
Kepler was een groot astronoom uit lang vervlogen tijden.
Hij formuleerde 3 wetten, die vooral de bewegingen beschrijven van hemellichamen tot elkaar.
Respect voor Kepler.
pietje-2005
1
Vandaar ook dat ze PostNL in het vizier kregen , natuurlijk, met dat omzet- en koersverloop als een "komeet" ;-)
Succes
Toekomstbeeld
2
Weinig inhoud de afgelopen dagen ......

Daarom de vraag, vinden we nog iets van de digitale insteek die plots ook heel reëel ingevuld wordt met:
- trackers op rolcontainers (zullen de webshops als een USP zien maar ook een stuk efficiency);
- gerobotiseerde grotere, mooi weggewerkte pakket kluizen bij de jumbo (dat scheelt nog al wat aan vergoedingen aan ophaalpunten, maar ook veel tijd aan bezorgers);
- in flat portieken ingebouwde pakketreizen (dat scheelt de bezorger nog al wat op een dag aan tijd);
- niet thuis inrichting naar de email ipv een briefje schrijven (scheelt weer tijd aan de deur)

Kretinsky las ik, is met name in deze sector ingestapt vanwege de hun inziens grote mogelijkheden nog tot rendement verbetering in de last mile. En zie daar hoe concreet Postnl hier al mee aan de slag is.

Die 80 mln tot 100 mln extra EBIT welke Herna heeft beloofd agv digitaliseren is misschien wel dichterbij dan ze ons deed geloven.

Laten wij de actieve ambassadeurs worden van al dat moois.

[verwijderd]
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 12 maart 2021 07:56:

Weinig inhoud de afgelopen dagen ...... nog iets vinden van de digitale insteek die plots ook heel reëel ingevuld wordt met:
- trackers op rolcontainers
- gerobotiseerde grotere, mooi weggewerkte pakket kluizen bij de jumbo
- in flat portieken ingebouwde pakketreizen
- niet thuis inrichting naar de email ipv een briefje schrijven

Kretinsky las ik, is met name in deze sector ingestapt vanwege de hun inziens grote mogelijkheden nog tot rendement verbetering in de last mile. En zie daar hoe concreet Postnl hier al mee aan de slag is.

Die 80 mln tot 100 mln extra EBIT welke Herna heeft beloofd agv digitaliseren is misschien wel dichterbij dan ze ons deed geloven.

Laten wij de ambassadeurs worden van al dat moois.

Goed idee. Kretinsky vind blijkbaar ook postnl een voorbeeld van een geslaagde transitie. Dan heeft hij bij RM nog een weg te gaan.
Toekomstbeeld
1
quote:

Makita schreef op 12 maart 2021 08:01:

[...]
Goed idee. Kretinsky vind blijkbaar ook postnl een voorbeeld van een geslaagde transitie. Dan heeft hij bij RM nog een weg te gaan.
Zekers.

Maar zou hier ook niet de eerste slag ingezet worden naar de brede bezorgmarkt?
Het ultieme doel natuurlijk.

De pakketten kunnen niet door de gleuf vd brievenbussen in de flats.

De briefjes kunnen wel in de pakketkluizen. De bezorger neemt de post alvast mee voor de flatkluizen. En de 11300 brievenbussen langs de straat uiteindelijk bij de jumbo of flatportieken.

Neemt de bezorger de post mee terug.

mr.Franz
2
Er komt wel meer en meer druk op de CEO van Bpost, terwijl alleen hem vervangen natuurlijk ook niet de oplossing is.

m.standaard.be/cnt/dmf20210311_97725443

www.hln.be/binnenland/hoelang-overlee...

Vraag in de belgische tweede kamer, december afgelopen jaar

Wie via bpost een pakket naar Italië of Finland wenst te versturen, betaalt daarvoor 33 euro. Uit een recent onderzoek van de Belgische postwaakhond, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) blijkt dat de Belgische marktleider daarmee fors duurder is dan nagenoeg alle commerciële concurrenten in België. Met het gemiddelde tarief van 33 euro (behalve naar de buurlanden) is bpost ruim drie keer zo duur als de goedkoopste speler op de Belgische markt. De vroegere leverdienst van 3 Suisses, die vandaag in handen is van de Duitse groep Otto, vraagt voor dezelfde dienst maar 10 euro. GLS, een onderdeel van het Britse postbedrijf Royal Mail, is met het tarief van 14 euro nog niet half zo duur als bpost. Het Amerikaanse UPS en het Franse DPD (een onderdeel van La Poste) vragen een derde minder dan bpost. Maar ook de Nederlandse concurrent PostNL zit duidelijk onder de prijs van het Belgische postbedrijf. Alleen de partners FedEx/TNT en DHL Express vragen voor Europese pakjes een hogere prijs dan bpost. Verder blijkt uit het onderzoek van het BIPT dat het versturen van brieven vanuit België naar veel Europese landen, waaronder Luxemburg en Oostenrijk, veel duurder is dan in de omgekeerde richting. "Voor uitgaande brieven zijn de bpost-tarieven gemiddeld minstens twee tot drie keer zo hoog als die voor inkomende brieven", stelt het BIPT vast, "De standaardbrief van 0,5 kilogram is zelfs gemiddeld 3,6 keer duurder". 1. Is er een reden waarom het verzenden van pakjes zoveel duurder is dan via de concurrentie? 2. Om welke reden is het verzenden van pakjes duurder als ze naar het buitenland worden verstuurd en goedkoper als de pakjes uit die buurlanden naar hier worden verzonden?

antwoord

De pakjesmarkt is zeer competitief in België. Bpost is een van de vele operatoren die de consument toelaat om pakjes in België of naar het buitenland te versturen. Afhankelijk van het type zending, het gewicht en de bestemming kan het aanbod van bpost soms goedkoper of soms duurder zijn dat die van andere operatoren. Dit is een gezonde en normale situatie in een concurrerende sector die de consument keuze biedt. Elke operator definieert zijn eigen productaanbod. Zo hanteert bpost bijvoorbeeld één enkel tarief voor Track and Trace pakjes tot 5 kg. Bij andere operatoren daarentegen verschilt de prijs naargelang het gewicht. Een vergelijking van het tarief enkel voor een pakje van 1 of 2 kg geeft bijgevolg een beperkt beeld van de situatie. Verder houdt de vergelijking geen rekening met het feit dat bpost pakjes verstuurt naar 25 landen binnen Europa, wat (veel) meer is dan bepaalde operatoren die zich beperken tot specifieke bestemmingen. Wat betreft de tarieven voor pakjes die vanuit het buitenland naar België worden verstuurd, worden het commerciële aanbod en de prijzen bepaald door buitenlandse operatoren.

bron: www.stradalex.com/nl/sl_src_publ_div_...
[verwijderd]
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 12 maart 2021 08:09:

[...]

Zeker, wat denk je van bpost.

Maar zou hier ook niet de eerste slag ingezet worden naar de brede bezorgmarkt?
Het ultieme doel natuurlijk.

De pakketten kunnen niet door de gleuf vd brievenbussen in de flats.

De briefjes kunnen wel in de pakketkluizen. De bezorger neemt de post alvast mee voor de flatkluizen. En de 11300 brievenbussen langs de straat uiteindelijk bij de jumbo of flatportieken.

Neemt de bezorger de post mee terug.

Uiteindelijk krijg je een mix denk ik. Gratis (op kosten van verzender) in een kluis of afhaalpunt en met bijbetaling thuis over 5-7 jaar denk ik. Zelf denk ik aan een pakketkluis (waar een pakje in verdwijnt en er niet meer uit kan zonder sleutel) bij de voordeur/garage. Kost 400-500 euro maar dan ben je van veel gewacht af. Ook gaat de fysieke doos er steeds meer uit en wordt het een klein plasticje eromheen. Scheelt veel volume, kan de bezorgrit van postnl meer meenemen en afleveren op een dag.
zwendelaar
1
quote:

mr.Franz schreef op 12 maart 2021 08:14:

Er komt wel meer en meer druk op de CEO van Bpost, terwijl alleen hem vervangen natuurlijk ook niet de oplossing is.

m.standaard.be/cnt/dmf20210311_97725443

www.hln.be/binnenland/hoelang-overlee...

Vraag in de belgische tweede kamer, december afgelopen jaar

Wie via bpost een pakket naar Italië of Finland wenst te versturen, betaalt daarvoor 33 euro. Uit een recent onderzoek van de Belgische postwaakhond, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) blijkt dat de Belgische marktleider daarmee fors duurder is dan nagenoeg alle commerciële concurrenten in België. Met het gemiddelde tarief van 33 euro (behalve naar de buurlanden) is bpost ruim drie keer zo duur als de goedkoopste speler op de Belgische markt. De vroegere leverdienst van 3 Suisses, die vandaag in handen is van de Duitse groep Otto, vraagt voor dezelfde dienst maar 10 euro. GLS, een onderdeel van het Britse postbedrijf Royal Mail, is met het tarief van 14 euro nog niet half zo duur als bpost. Het Amerikaanse UPS en het Franse DPD (een onderdeel van La Poste) vragen een derde minder dan bpost. Maar ook de Nederlandse concurrent PostNL zit duidelijk onder de prijs van het Belgische postbedrijf. Alleen de partners FedEx/TNT en DHL Express vragen voor Europese pakjes een hogere prijs dan bpost. Verder blijkt uit het onderzoek van het BIPT dat het versturen van brieven vanuit België naar veel Europese landen, waaronder Luxemburg en Oostenrijk, veel duurder is dan in de omgekeerde richting. "Voor uitgaande brieven zijn de bpost-tarieven gemiddeld minstens twee tot drie keer zo hoog als die voor inkomende brieven", stelt het BIPT vast, "De standaardbrief van 0,5 kilogram is zelfs gemiddeld 3,6 keer duurder". 1. Is er een reden waarom het verzenden van pakjes zoveel duurder is dan via de concurrentie? 2. Om welke reden is het verzenden van pakjes duurder als ze naar het buitenland worden verstuurd en goedkoper als de pakjes uit die buurlanden naar hier worden verzonden?

antwoord

De pakjesmarkt is zeer competitief in België. Bpost is een van de vele operatoren die de consument toelaat om pakjes in België of naar het buitenland te versturen. Afhankelijk van het type zending, het gewicht en de bestemming kan het aanbod van bpost soms goedkoper of soms duurder zijn dat die van andere operatoren. Dit is een gezonde en normale situatie in een concurrerende sector die de consument keuze biedt. Elke operator definieert zijn eigen productaanbod. Zo hanteert bpost bijvoorbeeld één enkel tarief voor Track and Trace pakjes tot 5 kg. Bij andere operatoren daarentegen verschilt de prijs naargelang het gewicht. Een vergelijking van het tarief enkel voor een pakje van 1 of 2 kg geeft bijgevolg een beperkt beeld van de situatie. Verder houdt de vergelijking geen rekening met het feit dat bpost pakjes verstuurt naar 25 landen binnen Europa, wat (veel) meer is dan bepaalde operatoren die zich beperken tot specifieke bestemmingen. Wat betreft de tarieven voor pakjes die vanuit het buitenland naar België worden verstuurd, worden het commerciële aanbod en de prijzen bepaald door buitenlandse operatoren.

bron: www.stradalex.com/nl/sl_src_publ_div_...

zit je niet op t verkeerde forum ?
Toekomstbeeld
0
quote:

Makita schreef op 12 maart 2021 08:16:

[...]
Uiteindelijk krijg je een mix denk ik. Gratis (op kosten van verzender) in een kluis of afhaalpunt en met bijbetaling thuis over 5-7 jaar denk ik. Zelf denk ik aan een pakketkluis (waar een pakje in verdwijnt en er niet meer uit kan zonder sleutel) bij de voordeur/garage. Kost 400-500 euro maar dan ben je van veel gewacht af. Ook gaat de fysieke doos er steeds meer uit en wordt het een klein plasticje eromheen. Scheelt veel volume, kan de bezorgrit van postnl meer meenemen en afleveren op een dag.
Eens, wordt een mix van oplossingen. Worden nog mooie tijden.
mr.Franz
1
Waar postnl al inzet op volledige robotisering, komt bpost ondertussen met dit,

www.nuus.be/2021/03/11/bpost-opent-ni...

Lierde, een gemeente met 6500 inwoners. Volgens mij kunnen we al een voorzichtige conclusie trekken dat Postnl de concurrentiestrijd met Bpost in ieder geval gaat winnen, los van de andere partijen natuurlijk.
mr.Franz
5
quote:

stoffer schreef op 12 maart 2021 08:17:

[...] zit je niet op t verkeerde forum ?
Ik dacht dat het ook relevant voor ons is, aangezien bpost op dit moment de grootste speler is in Belgie en Postnl hier steeds meer marktaandeel afsnoept. Een kijkje in de keuken bij de concurrent, bijvoorbeeld omtrent de tarieven die ze hanteren helpt met de beeldvorming omtrent de marktverhoudingen. Maar je opmerking is duidelijk, ik zal het puur bij postnl houden.
zwendelaar
0
b post heeft ons post nl al genoeg ellende bezorgd ook vd week weer , denk dus niet dat dit hier n aan vulling is
[verwijderd]
0
Is er al ergens een dividendlijstje op internet met dividendrendement en ex-dividend data? Ben benieuwd of postnl bovenaan staat.
Toekomstbeeld
3
quote:

mr.Franz schreef op 12 maart 2021 08:22:

[...]

Ik dacht dat het ook relevant voor ons is, aangezien bpost op dit moment de grootste speler is in Belgie en Postnl hier steeds meer marktaandeel afsnoept. Een kijkje in de keuken bij de concurrent, bijvoorbeeld omtrent de tarieven die ze hanteren helt met de beeldvorming omtrent de marktverhoudingen. Maar je opmerking is duidelijk, ik zal het puur bij postnl houden.
Welnee, zeer interessant. Blijven plaatsen aub. AB.
4.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 ... 203 204 205 206 207 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 1,225
Verschil -0,016 (-1,29%)
Hoog 1,238
Laag 1,212
Volume 1.717.700
Volume gemiddeld 2.245.195
Volume gisteren 2.916.414

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront