Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Apple heeft banden met Chinese leverancier verbroken'

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Plein777 17 maart 2021 10:14
    NIEUWS

    Knarsetandend zien Europese bedrijven hoe Chinese concurrenten hen het brood uit de mond stoten
    ==================================================================================

    Of het nu een snelweg is of een project in de haven van Hamburg: met de lede ogen zien Europese bedrijven aan hoe Chinese staatsbedrijven ze met bodemprijzen aftroeven. Baggeraar Van Oord wil dat politici de Europese markt beter beschermen.

    Jonathan Witteman16 maart 2021, 22:08

    Het begon met 49 kilometer snelweg tussen Warschau en Lodz. Daarna een 55 meter hoge Kroatische brug, drie Zweedse metrotunnels, honderd Roemeense trams, een spoorlijn tussen Boedapest en Belgrado, 259 elektrische bussen voor Overijssel en Gelderland, ga zo maar door.

    De gemene deler? In alle gevallen sleepten Chinese staatsbedrijven lucratieve Europese infraprojecten in de wacht. Knarsetandend zien Europese bedrijven hoe Chinese concurrenten hen met bodemprijzen de loef afsteken, geholpen door schier onuitputtelijke subsidies en kredieten van de Chinese staat. Alleen al vorig jaar ging het om bijna 2 miljard euro aan Europese projecten, twee keer zoveel als in 2019. Dat terwijl Europese bedrijven andersom nauwelijks kans maken bij Chinese aanbestedingen.

    ‘Ik doe een beroep op Europese politici om niet naïef te zijn’, zei topman Pieter van Oord van het gelijknamige baggerbedrijf dinsdag tegen BNR Nieuwsradio. Van Oord voelt de bui al hangen nu de Chinese bouwgigant meestrijdt om een prestigieus project om de Elbe te verdiepen en verbreden, zodat nog grotere schepen de Hamburgse haven kunnen bereiken.

    De Duitse opdracht lijkt een spekkie voor het bekkie van Vlaamse en Nederlandse baggeraars, grootmachten in de wereld van grijperkraanbaggerschepen en sleephopperzuigers, maar tegen Chinese prijsstunters zijn ze slecht opgewassen. Hoog tijd dat de Europese politiek de ogen opent voor de dumppraktijken en oneerlijke concurrentie van China, vindt Van Oord. Alleen als de Chinese markt opengaat voor Europese bedrijven, zouden Chinezen toegang moeten krijgen tot de Europese aanbestedingsmarkt voor goederen en diensten, geschat op een waarde van 2000 miljard euro.

    Heeft Van Oord gelijk? Zijn kritiek is begrijpelijk, zegt Weinian Hu van het Centre for European Policy Studies (CEPS), een Brusselse denktank. ‘De Chinese markt is veel minder toegankelijk voor Europese bedrijven dan vice versa. Het is niet zo dat Europese bedrijven helemaal geen kans maken bij Chinese aanbestedingen. Zo mocht een Frans bedrijf een kernreactor bouwen in Guangdong en sleepte het Zweedse Ericsson belangrijke contracten in de wacht voor de aanleg van China’s 5G-netwerk. Maar het is allemaal veel minder transparant dan in Europa.’

    Extra wrang voor Europese bedrijven is dat de Chinese concurrentie vaak aan de haal gaat met grotendeels door Europees belastinggeld bekostigde projecten. De bouwkosten van de 55 meter hoge, 2,4 kilometer lange Pelješac-brug in Kroatië bijvoorbeeld komt voor 85 procent voor rekening van Europese belastingbetalers. Idealiter zou dat geld via Europese bouwbedrijven en hun salarissen en winstbelastingen weer in Europese schatkisten vloeien, nu verdwijnt het naar China.

    EU-lidstaten staan voor een dilemma, constateert Frans-Paul van der Putten, China-connaisseur bij Clingendael: ze hebben de plicht om hun bedrijfsleven te beschermen tegen oneerlijke concurrentie, maar ook om projecten zo goedkoop mogelijk te houden. Chinese bedrijven gaan gerust 20 of 30 procent onder de prijs van Europese concurrenten zitten, en beloven ook nog eens sneller klaar te zijn.

    ‘In de Chinese thuismarkt is afgelopen decennia zoveel geïnvesteerd in infrastructuur dat Chinese bedrijven een enorme schaalgrootte hebben bereikt, mede dankzij het gebrek aan buitenlandse concurrentie in eigen land.’ Van Oord-plaaggeest tekende bijvoorbeeld al voor de langste brug ter wereld (de 165 kilometer lange Danyang-Kunshanbrug), de hoogste brug (de 565 meter hoge Beipanjiangbrug) en vele andere monsterklussen.

    Tegelijkertijd groeit het besef bij Europese beleidsmakers dat ‘als je steeds voor de goedkoopste deal gaat, over tien jaar het Europese bedrijfsleven is weggeconcurreerd en je bent overgeleverd aan Chinese partijen’, merkt Van der Putten op. ‘Er is lang gedacht in Europa dat we naar een wereld toegingen waarin andere landen net zulke open markten zouden hebben als de onze. In werkelijkheid komen Europese bedrijven in landen als China nauwelijks aan de bak. In die context kun je als Europa bijna niet anders dan je defensiever opstellen.’
  2. forum rang 4 Jopie1962 17 maart 2021 10:24
    quote:

    Plein777 schreef op 17 maart 2021 10:14:

    ....
    Tegelijkertijd groeit het besef bij Europese beleidsmakers dat ‘als je steeds voor de goedkoopste deal gaat, over tien jaar het Europese bedrijfsleven is weggeconcurreerd en je bent overgeleverd aan Chinese partijen’, merkt Van der Putten op. ‘Er is lang gedacht in Europa dat we naar een wereld toegingen waarin andere landen net zulke open markten zouden hebben als de onze. In werkelijkheid komen Europese bedrijven in landen als China nauwelijks aan de bak. In die context kun je als Europa bijna niet anders dan je defensiever opstellen.’

    "
    Europeanen zijn in tegenstelling tot Amerikanen machtspolitiek verleerd. Ze kijken schaapachtig toe, zien de relatie met China in naïeve handelspolitieke termen, vallen voor Chinese praatjes over win-win en worden straks wakker in een wereld waarin ze niets te zeggen hebben.

    Bron: Rob de Wijk
    "
  3. Domendommer 17 maart 2021 10:47
    quote:

    Jopie1962 schreef op 17 maart 2021 10:24:

    [...]

    "
    Europeanen zijn in tegenstelling tot Amerikanen machtspolitiek verleerd. Ze kijken schaapachtig toe, zien de relatie met China in naïeve handelspolitieke termen, vallen voor Chinese praatjes over win-win en worden straks wakker in een wereld waarin ze niets te zeggen hebben.

    Bron: Rob de Wijk
    "
    Dat is ook bij Rusland en in mindere (opkomende) mate bij India het geval.

    Klinkt als het einde van Goedkope apple telefoons ;)
  4. Bossche marktkoopman 17 maart 2021 11:21
    quote:

    Plein777 schreef op 17 maart 2021 10:14:

    NIEUWS

    Knarsetandend zien Europese bedrijven hoe Chinese concurrenten hen het brood uit de mond stoten
    ==================================================================================

    Of het nu een snelweg is of een project in de haven van Hamburg: met de lede ogen zien Europese bedrijven aan hoe Chinese staatsbedrijven ze met bodemprijzen aftroeven. Baggeraar Van Oord wil dat politici de Europese markt beter beschermen.

    Jonathan Witteman16 maart 2021, 22:08

    Het begon met 49 kilometer snelweg tussen Warschau en Lodz. Daarna een 55 meter hoge Kroatische brug, drie Zweedse metrotunnels, honderd Roemeense trams, een spoorlijn tussen Boedapest en Belgrado, 259 elektrische bussen voor Overijssel en Gelderland, ga zo maar door.

    De gemene deler? In alle gevallen sleepten Chinese staatsbedrijven lucratieve Europese infraprojecten in de wacht. Knarsetandend zien Europese bedrijven hoe Chinese concurrenten hen met bodemprijzen de loef afsteken, geholpen door schier onuitputtelijke subsidies en kredieten van de Chinese staat. Alleen al vorig jaar ging het om bijna 2 miljard euro aan Europese projecten, twee keer zoveel als in 2019. Dat terwijl Europese bedrijven andersom nauwelijks kans maken bij Chinese aanbestedingen.

    ‘Ik doe een beroep op Europese politici om niet naïef te zijn’, zei topman Pieter van Oord van het gelijknamige baggerbedrijf dinsdag tegen BNR Nieuwsradio. Van Oord voelt de bui al hangen nu de Chinese bouwgigant meestrijdt om een prestigieus project om de Elbe te verdiepen en verbreden, zodat nog grotere schepen de Hamburgse haven kunnen bereiken.

    De Duitse opdracht lijkt een spekkie voor het bekkie van Vlaamse en Nederlandse baggeraars, grootmachten in de wereld van grijperkraanbaggerschepen en sleephopperzuigers, maar tegen Chinese prijsstunters zijn ze slecht opgewassen. Hoog tijd dat de Europese politiek de ogen opent voor de dumppraktijken en oneerlijke concurrentie van China, vindt Van Oord. Alleen als de Chinese markt opengaat voor Europese bedrijven, zouden Chinezen toegang moeten krijgen tot de Europese aanbestedingsmarkt voor goederen en diensten, geschat op een waarde van 2000 miljard euro.

    Heeft Van Oord gelijk? Zijn kritiek is begrijpelijk, zegt Weinian Hu van het Centre for European Policy Studies (CEPS), een Brusselse denktank. ‘De Chinese markt is veel minder toegankelijk voor Europese bedrijven dan vice versa. Het is niet zo dat Europese bedrijven helemaal geen kans maken bij Chinese aanbestedingen. Zo mocht een Frans bedrijf een kernreactor bouwen in Guangdong en sleepte het Zweedse Ericsson belangrijke contracten in de wacht voor de aanleg van China’s 5G-netwerk. Maar het is allemaal veel minder transparant dan in Europa.’

    Extra wrang voor Europese bedrijven is dat de Chinese concurrentie vaak aan de haal gaat met grotendeels door Europees belastinggeld bekostigde projecten. De bouwkosten van de 55 meter hoge, 2,4 kilometer lange Pelješac-brug in Kroatië bijvoorbeeld komt voor 85 procent voor rekening van Europese belastingbetalers. Idealiter zou dat geld via Europese bouwbedrijven en hun salarissen en winstbelastingen weer in Europese schatkisten vloeien, nu verdwijnt het naar China.

    EU-lidstaten staan voor een dilemma, constateert Frans-Paul van der Putten, China-connaisseur bij Clingendael: ze hebben de plicht om hun bedrijfsleven te beschermen tegen oneerlijke concurrentie, maar ook om projecten zo goedkoop mogelijk te houden. Chinese bedrijven gaan gerust 20 of 30 procent onder de prijs van Europese concurrenten zitten, en beloven ook nog eens sneller klaar te zijn.

    ‘In de Chinese thuismarkt is afgelopen decennia zoveel geïnvesteerd in infrastructuur dat Chinese bedrijven een enorme schaalgrootte hebben bereikt, mede dankzij het gebrek aan buitenlandse concurrentie in eigen land.’ Van Oord-plaaggeest tekende bijvoorbeeld al voor de langste brug ter wereld (de 165 kilometer lange Danyang-Kunshanbrug), de hoogste brug (de 565 meter hoge Beipanjiangbrug) en vele andere monsterklussen.

    Tegelijkertijd groeit het besef bij Europese beleidsmakers dat ‘als je steeds voor de goedkoopste deal gaat, over tien jaar het Europese bedrijfsleven is weggeconcurreerd en je bent overgeleverd aan Chinese partijen’, merkt Van der Putten op. ‘Er is lang gedacht in Europa dat we naar een wereld toegingen waarin andere landen net zulke open markten zouden hebben als de onze. In werkelijkheid komen Europese bedrijven in landen als China nauwelijks aan de bak. In die context kun je als Europa bijna niet anders dan je defensiever opstellen.’

  5. Noyby 17 maart 2021 11:52
    quote:

    Bosche marktkoopman schreef op 17 maart 2021 11:21:

    Dan had Trump toch gelijk!!
    Behalve dat hij zelf ook zijn spullen liet maken in China. Beetje schreeuwen voor zijn radicale achterban en ondertussen onder de invloed van de Russische (staats-)maffia. Elke mafkees in de politiek heeft wel ergens een keer gelijk.
  6. Sabimang 17 maart 2021 12:31
    Apple is hypocriet. Hun vermogen is opgebouwd door uitbuiting van de chinezen. Via Foxconn konden ze iphones , over de lijken van de chinezen, goedkoop en efficient produceren.
    Het verhaal over genocide in Xinjiang is een leugen. Een Duitse journalist die woonachtig is in Amerika heeft het verhaal verzonnen. Hij zou xogenamd via internet gegevens verzameld hebben en tot de conclusie gekomen zijn dat er sprake is van genocide. Is nooit in Xinjiang geweest. Wordt hij gesponsord door de CIA, Endowment for Democracy en andere organisaties? Hoogst waarschijnlijk wel! Wij Nederlanders worden misbruikt door de Amerikanen. Ons wereldbeeld wordt gevormd en misvormt door hun.
  7. Uzernaam 17 maart 2021 14:49
    Dit gaat toch niet over genocide? Het tegenovergestelde, je kunt oeigoeren per 100 bestellen en in heel China laten afleveren. Opvallend veel Americaanse en Duitse bedrijven die gebruik hiervan maken. En roepen “wir haben es nicht gewusst”. Zoek maar op Uygurs for sale en Nike, Bmw of adidas.
  8. MartijnN1932 17 maart 2021 14:50
    quote:

    Bosche marktkoopman schreef op 17 maart 2021 11:21:

    Dan had Trump toch gelijk!!
    Niet echt, hij was alleen gericht op VS en vergat dat de VS groot geworden is door veel kennis van buiten af voornamelijk van immigranten.
    (het hele space programme + landing op de maan had nooit mogelijk geweest zonder de duitse immigranten., De spoorwegen in de VS aangelegd door Chinese arbeiders, Brandweer door de Ieren, Volledige schoonmaak branche 80% zuid amerikanen, zo kunnen we nog wel even door gaan)

    omtrent China voor de bühne misschien wel,
    Alleen jammer dat alle MAGA merchandise gemerkt was met
    MADE in CHINA
  9. WijHetVolk 17 maart 2021 16:16
    Dit klinkt toch wel heel bekend en is typisch Amerikaans: "Volgens Bloomberg is het onduidelijk of Apple weet of de beschuldigingen aan het adres van Ofilm kloppen."

    Apple en Hypocrisie:
    Ofilm Amerikaans bedrijf zou betrokken zijn bij een Chinees Amerikaans overheidsprogramma om etnische minderheden uit de regio Xinjiang Zuid en Midden Amerika aan het werk te zetten in andere delen van het land.

    Ik begin toch wel een ongelovelijke bloedhekel aan die Amerikanen te krijgen.

12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Gerelateerde instrumenten

  1. Apple 18 apr
    167,040
    -0,57% -0,960
  2. APPLE INC. 18 apr
    157,000
    -0,41% -0,640

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links