Stern « Terug naar discussie overzicht

Stern 2020

496 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 | Laatste
ronald64
0
Het stemt mij niet helemaal gerust dat van der Kwast als voornaamste reden de reisbeperkingen i.v.m. Corona opgeeft. Als partijen echt dolgraag met elkaar in zee willen, is hier ongetwijfeld een oplossing voor te vinden. Zit je maanden te wachten op een update en dat vind ik dit wel heel teleurstellend. Ik hou er rekening mee dat het “ergens” in 2021 wordt en je moet er ook niet van op kijken als de gesprekken worden beëindigd. Kan ING op zoek naar een overnemer die wel de financiële middelen (direct) beschikbaar heeft. De hele vaccin-hausse is volledig aan ons voorbij gegaan.
bambricks
0
Ik denk dat Hedin niet met voldoende middelen heeft om de fusie met Cash in evenwicht te brengen.
Fusie zou kunnen echter de balans is veel sterker van Stern. Dan zou er 1 op 1 een nieuwe combinatie gevormd kunnen worden als Hedin bij betaald. Waarschijnlijk vind Hedin zich veel meer waard dan alleen de Balanswaarde omdat ze veel meer margin maken dan Stern.
Dan is het best lastig onderhandelen.

Links om of rechts om er zal toch een besluit moeten vallen.

Ook de vooruitgang van de overname van de Renault dealers in Zuid Nederland laat lang op zich wachten.
Gaasp
1
Nog steeds geen witte rook uit Zweden, en de koers zakt weer verder weg..
Aan de ene kant denk ik; stop met het trekken aan een dood paard en zoek een andere partner. Maar hr.van der Kwast was vroeger zakenbankier en had de onderhandelingen natuurlijk allang gestopt als hij er geen brood meer in zou zien.
We wachten maar weer verder op nieuws.
jonas
0

Gaasp het wordt inderdaad wel eens tijd dat Stern iets zinnigs meldt over de stand van zaken. Met dat Hedin-gedoe loopt het niet bepaald soepel. Hoop toch voor jaareinde meer duidelijkheid over de Sterntoekomst. Zo is het net een niet vooruit te branden dood paard.

Groet, Jonas.
ronald64
1
Met de afgekondigde lockdown hoeven we dit jaar helemaal niets meer te verwachten van onze Henk.
Ik las laatst in het FD een artikel dat een eigenaar zijn bedrijf via Teams had verkocht aan Canadezen.
Misschien moet van der Kwast daar eens contact mee zoeken voor tips.
2020 is helaas een verloren jaar, 2021kan alleen maar meevallen, mag ik toch hopen.
ronald64
0
'Ik ga gewoon mijn bedrijf verkopen', besefte Marinus achter het lege scherm

Marinus van Driel, oprichter van HyGear, wilde zijn bedrijf over een paar jaar naar het Damrak brengen. Maar het liep anders, in zijn zoektocht naar financiering kwam er interesse vanuit Canada. Hij verkocht de onderneming voor €82 mln.

De teams-meeting was al lang afgelopen, maar Marinus van Driel (51) zat nog op zijn zolderkamer in Amersfoort. Zijn scherm staat de hele dag aan, hij slalomt van de ene vergadering naar de andere. Nu was er niets te zien in het scherm. Niettemin keek Van Driel er naar, een beetje verzonken in gedachten. En ineens besefte hij: 'Ze hebben gelijk. Ik ga gewoon mijn bedrijf verkopen.'
Dat was hij eigenlijk helemaal niet van plan geweest, toen hij deze zomer op zoek ging naar nieuwe financiering. Van Driel is oprichter, directeur en met een belang van 40% grootaandeelhouder van HyGear. Dat bedrijf maakt waterstof op locatie. Het zit in Arnhem. Daar kon Van Driel, afgestudeerd in chemische technologie, in 2002 een locatie krijgen die aan alle voorwaarden voldeed.
Zeecontainer
HyGear maakt waterstoffabrieken ter grootte van een zeecontainer. Aanvankelijk was de bedoeling om die bij tankstations neer te zetten. 'Omdat de auto op waterstof niet doorbrak, maakten wij de overstap naar de industriële markt. Dat was in 2005', zo vertelde hij twee jaar geleden in het FD. 'Onze afnemers nu zijn glasfabrieken en metaal-, boter-, lampen- en halfgeleiderfabrieken. Denk aan Saint-Gobain en Philips, en Amazon en Walmart.'
Waterstof is hét modewoord in de omslag naar groene energie, waar Europa nu fors op inzet. Het is breed toepasbaar, zonder CO2-uitstoot. Gretig lanceren bedrijven waterstofplannen waarbij miljardeninvesteringen eerder regel dan uitzondering vormen. Alleen: dat zijn bespiegelingen over een schone toekomst. HyGear maakt nú al waterstof.
Miljoenen
Dat is duur, ondervond Van Driel. Zijn bedrijf groeit. Eerst verkocht HyGear de 'waterstoffabriekjes'. Maar hij zag de aarzeling bij klanten. Zo'n containerinstallatie kost een paar miljoen, en is hoogwaardige technologie. Het investeringscomité van een glasbedrijf wil daarom weten: bestaat HyGear over vijf jaar nog? Anders hebben we een ' stranded asset '.
Dus besloot Van Driel: ik houd de fabrieken op mijn balans. Dan zou HyGear sneller kunnen groeien. Het bedrijf verhuurt dan zijn installaties. Gas as a service , oftewel levering van gas op basis van een abonnement. Maar dit soort waterstofproducerende containers bouwen, vergt hoe dan ook miljoeneninvesteringen.
Riskant
Toegang tot de kapitaalmarkt was lastig: van banken komt niets los. Zijn bedrijf is te riskant. Weliswaar was de groei de voorbije jaren evident, maar de kosten zijn hoog en de winsten mager. Afgelopen boekjaar was het bedrijf nipt winstgevend.
Uiteindelijk ging HyGear in 2017 naar NPEX. Op die alternatieve beurs voor mkb-bedrijven, zette het drie leningen in de markt. De rentes op de obligaties: 7%, 7,5% en 8%. Via de Npex werd €15 mln opgehaald: het leeuwendeel schuld, maar ook een klein plukje aandelen.
Niet genoeg
€15 mln was niet genoeg, zo bedacht Van Driel dit voorjaar. Want hij wilde drie containers bouwen voor gas as a service, dus hij zou wéér naar NPEX moeten. En met een rente van 8%, wordt het lastig om winst te maken.
Er moest eigen vermogen bij. OostNL, het ontwikkelingsfonds van Gelderland en Overijssel, was al aandeelhouder. Sinds 2005: dus al vijftien jaar — veel langer dan gebruikelijk. Maar wie moest de volgende kapitaalverschaffer worden?
Xebec
Hij sprak met zijn netwerk. Bankiers, adviseurs, dga's. Een beetje 'wie kent wie', in zijn zoektocht naar geld. Overal was wel interesse, zo ondervond Van Driel, maar de juiste strategische match ontbrak. Toen kreeg hij in augustus een telefoontje uit Canada.
Xebec, genoteerd in Toronto, had interesse. Van Driel had vaag van dat bedrijf gehoord. Maar hij zag direct: er waren geen strijdige markten, het bedrijf is groot in biogas, en daarmee een goede aanvulling op HyGear. Drie tot vier keer per dag overlegde hij, via teams, met Xebec. Als zij een belang zouden nemen in het bedrijf, dan kon HyGear verder groeien, en zou de financiering minder knellen.
Tussenstap
Van Driel wilde zijn bedrijf over een paar jaar naar het Damrak brengen. De beursgang in Amsterdam als bekroning van zijn ondernemerschap. Deze financieringsronde was een noodzakelijk tussenstap. Van Driel zag het helemaal zitten.
Totdat Xebec vanuit Canada, na een week of drie, in een teams-meeting zei: wij zijn al beursgenoteerd. Waarom zouden we maar 20% van jouw bedrijf kopen? Waarom niet alles? Dan is je bedrijf genoteerd. Dat is toch veel makkelijker?
Waarom niet?
Hij vond het een raar idee, dacht Van Driel na die bewuste vergadering. Hij was nog niet eens bij Xebec geweest. Alles ging via teams. Deze mensen kende hij alleen tweedimensionaal. Aan hen zijn bedrijf verkopen?
Maar terwijl hij daar zat, op zijn zolderkamer, starend naar zijn lege scherm, en de scenario's nog nagistten in zijn hoofd, besefte Van Driel: 'Ze hebben helemaal gelijk. Waarom niet?' Even later drong bij hem door: 'Ik ga gewoon mijn bedrijf verkopen.'
€82 mln
De afgelopen maanden is er onderhandeld. Over de voorwaarden, over de prijs. HyGear, dat een omzet had van €12 mln, wordt voor €82 mln verkocht aan Xebec. Het hoofdkantoor blijft gevestigd in Arnhem. De Canadezen betalen €42 mln van het overnamebedrag in cash, het restant in aandelen Xebec.
Bij HyGear blijft veel hetzelfde, zo is de vaste overtuiging van Van Driel. Uitbetaling in aandelen betekent dat hij ook een belang neemt in het Canadese bedrijf. Van Driel blijft voorlopig werken. Want de hele dag golfen, daar vindt hij zichzelf echt te jong voor.
Dinsdagavond, in weer een virtuele vergadering, met mensen thuis achter de laptop, werd de deal getekend. Om half elf moest Van Driel nog een handtekening zetten. Daarna klonk uit het luidsprekertje: 'Gefeliciteerd he'. Zojuist had hij zijn bedrijf verkocht.
Het was zo allemaal snel gegaan, dat Van Driel er stiekem een beetje van schrok.
_Aurum_
1
Edwin de Jong van Edison Group heeft zijn visie op Stern weer geüpdatet: waarschijnlijk nog geen duidelijkheid over de fusie in 2020.

www.edisongroup.com/company/stern-gro...
bambricks
1
De Renault deal zou nu moeten komen. Valuta datum 01-01-2021 maakt het boekhoudkundig ook een mooie datum.
HenkdeV
0
ronald64
1
Het enige pluspunt dit beleggingsjaar van Stern is dat onze box 3 flink wordt gedempt. Meer kan ik er niet van maken.
Volgend jaar hopen op beter. Allemaal een fijne jaarwisseling en een gezond 2021.
bambricks
0
De Van Mossel groep gaat naar de grotere steden van Europa.
Die hebben de overname machine niet op de handrem staan maar geven eerder vol gas op een moment dat de concurrentie het zwaar heeft. ( zie een artikel in de Telegraaf )

Dit dwingt andere partijen tot overnames of overgenomen te worden.

Het jaar 2021 wordt een consolidatie jaar, degene die nu niet opschakelen staan achter aan in de file.
HenkdeV
0
quote:

bambricks schreef op 28 december 2020 22:22:

De Van Mossel groep gaat naar de grotere steden van Europa.
Die hebben de overname machine niet op de handrem staan maar geven eerder vol gas op een moment dat de concurrentie het zwaar heeft. ( zie een artikel in de Telegraaf )

Dit dwingt andere partijen tot overnames of overgenomen te worden.

Het jaar 2021 wordt een consolidatie jaar, degene die nu niet opschakelen staan achter aan in de file.
Daar komt nog bij, dat het volgend jaar wel eens goed jaar voor de autoverkopen kan worden. Er is een inhaalslag te maken.
jonas
0
Henk:

"Daar komt nog bij, dat het volgend jaar wel eens goed jaar voor de autoverkopen kan worden. Er is een inhaalslag te maken."

Dit is dus nog maar de vraag. Andere vraag: waarom zou je dan speciaal bij Stern moeten zijn?

Heb afscheid genomen van mijn aandelen. Waren er toch een paar duizend. Storend is geweest die berichtgeving over die fusie-onderhandelingen. Echte berichten waren er niet en de kleinere aandeelhouder werd daarmee als kleuter behandeld.

Komt bij die lullepraat rond dat eerdere bod van Van Mossel met een flut argumentatie van: jullie moeten bij de grootaandeelhouders zijn. Totaal geen openheid richting de gewone aandeelhouders goed voor stemvee op de AV geacht.

Naar mijn inschatting wordt de koers nu nog wat gestut maar ik zie hem toch echt eerder naar de 6 gaan dan 14 gaan. Gelukkig ben ik daar dan weer niet bij.

Er is gewoon geblunderd. De opbrengst van de leasedeal hebben we als aandeelhouder ook onvoldoende gehad om wat ja wat eigenlijk?
Zie het ook niet meer gebeuren dat er meer dan E 1 winst per aandeel gaat worden gemaakt.

Jammer jammer maar het is niet anders.

Groet, Jonas
HenkdeV
0
Volgens mij is Stern als autodealer niet veel beter of slechter dan andere autodealers. Dat is vaak één pot nat. De verkoper wil (bij mij in ieder geval) nog wel eens het verschil maken. Voor de rest ben ik volstrekt niet merk gebonden.

Verder denk ik dat de kleine aandeelhouder nergens mee telt.

Zelf geloof ik nog wel in een bod, het moet steeds groter en groter.

Voor v.d. Kwast ook wel de enige manier om van zijn aandelen af te komen.
jonas
0
Ja, Henk waarin onderscheidt de ene dealer zich van de ander?

Tja zoiets als Stern en chic Mercedes? Maar ja zo exclusief alleen. Ze hebben ook merken voor zwervers zal ik maar zeggen.

Top onderscheidend is voor mij als gemiddeld mens bijvoorbeeld: afstand en het gevoel niet te worden bedonderd. Jammer dat mijn garage alleen maar onderhoud en verkoop materialen doet want dan zou het helemaal goed zijn als ik zonder veel gedoe een betrouwbaar iets kan kopen. Uiteraard ook even mijn oude auto overnemen.

Uiteraard is garagehouder geen liefdadige instelling en dat hoeft ook weer niet. Beetje geven en nemen. Niet zoiets ergens anders voor E 20 voordeel bandjes gaan kopen en dat soort moeizaam gedoe. Doe alleen een beetje bij de kosten alsof ik

1. Er verstand van heb

2. Erg arm ben en de bijstand wacht enzo

En ja dan is er de snelle markt via het net. Marges daar niet al te groot en vergt veel kapitaal vergende voorraad.

Ruimtelijk herinrichten heeft Stern wat aan gedaan door meer concentratie. Echter je had ook kunnen kiezen voor brede aanwezigheid met lichte investeringen en het dicht bij de klant en vertrouwen met soort vaste klantrelaties.

Stern zit ergens tussen in. Hebben het meest winstgevende onderdeel lease verkocht en een bod de rest op rare manier afgewezen. Hebben ze eigen wel voldoende mensen geschikt voor elektrische auto's?

Nou ik zie niet hoe ze nog E 1 per aandeel winst kunnen gaan maken. Reken ik optimistisch hoog: koers 10 keer de winst dan kom je op E 10. En dat zal dan de top worden bij een bod over 2 jaar. En heb je als aandeelhouder 2 jaar dood geld.

Groet, Jonas

PS Had jarenlang vertrouwen erin, maar met die geheimzinnigheid richting andere aandeelhouders van de CEO heb ik er geen vertrouwen meer in.
keffertje
0
Deze posting teruglezend, hebben ze het operationeel niet slecht gedaan, want de wpa komt bijna 2x zo hoog uit als jonas verwachtte. Jammer dat aandeelhouders er niet meer van profiteren.
496 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 apr 2024 11:51
Koers 2,980
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 3,000
Laag 2,980
Volume 163.919
Volume gemiddeld 6.495
Volume gisteren 163.919

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront