TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 » | Laatste
beursbeurs
0
quote:

beursbeurs schreef op 10 april 2021 07:34:

ik probeer een beter begrip van de term "deferred revenue" te krijgen, kan iemand mij misschien het volgende uitleggen?

Hoe kan de defrev van automotive in 2020 met 58 mio stijgen terwijl:

a) er is geen vooruitbetaling ontvangen want de FCF is harder gedaald dan de EBIT
b) de IFRS automotive omzet in 2020 was lager dan de outlook voor 2020 dus eigenlijk daling defrev?
c) er is ook geen meerwerk geboekt want deze loopt via de post "unbilled"
d) de backlog is afgewaardeerd en daardoor gelijk gebleven t.o.v. 2019
A) uit JV 2020: Automotive and Consumer deferred revenue is mostly driven by upfront payments by our customers

lijkt mij dat vooruitbetalingen zichtbaar zouden moeten zijn in de FCF stand, maar de FCF is harder gedaald dan het EBITverlies in 2020!

B) If the cumulative straight-line revenue is lower than the cumulative invoice revenue, the difference between the 2 is added to the balance sheet as deferred revenue

De werkelijke IFRS omzet is lager dan de straight line revenue (die is gemaakt op basis van de outlook), dus er kan volgens mij niet in defrev worden geboekt

Dus op basis waarvan is er gedeferred bij Automotive in 2020?

boem!
0
Het is bij Automotive en Consumer zo, dat de factuur wordt uitgeplitst in deferred kort en deferrred long.

Daardoor wordt er ten tijde van facturatie maar 1/12 gedeelte van het deferred kort geboekt als omzet.
In die zin moet je de uitspraak van TT inzake "upfront payments" uit haar jaarverslag lezen.

Bij de FCF gaat het niet om toekenning van bedragen aan periodes maar enkel wat er ontvangen is.

Het verschil tussen IFRS en Productieomzet kan je terug zien in de mutatie van de deferred.
Dat in de opbouw van deze voorziening de IFRS omzet lager is dan de productieomzet(invoice) is normaal maar dat laat onverlet dat er wel op die wijze wordt geboekt.

Omdat het erom gaat dat de baten op een goede manier in verhouding staan tot de te maken kosten kijk ik nog enkel of de deferred long positie voldoende is om de te maken kosten op langere termijn te dekken.

Met een voorziening van 240k is die voorziening imho veel te hoog( totale jaarlijks gemaakte kosten 450 mio).
Vanuit dat oogpunt bezie ik de gefactureerde omzet als de IFRSomzet bij de beeldvorming over de werkelijke ontwikkeling van TT.

psps
0
Bericht 4.2.21:

Bij de kleinere bedrijven in Amsterdam ging TomTom bijna 14 procent onderuit. De navigatiedienstverlener heeft door de coronacrisis een "turbulent" jaar achter de rug en leed een miljoenenverlies. Volgens analisten van ING verloopt het herstel bij het bedrijf trager dan verwacht en valt de omzetdoelstelling voor dit jaar tegen.
beursbeurs
0
quote:

boem! schreef op 10 april 2021 14:16:

Het is bij Automotive en Consumer zo, dat de factuur wordt uitgeplitst in deferred kort en deferrred long.

Daardoor wordt er ten tijde van facturatie maar 1/12 gedeelte van het deferred kort geboekt als omzet.
In die zin moet je de uitspraak van TT inzake "upfront payments" uit haar jaarverslag lezen.

Bij de FCF gaat het niet om toekenning van bedragen aan periodes maar enkel wat er ontvangen is.

Ik hoop dat anderen deze Ruttiaanse uitleg wel begrijpen:))
boem!
1
Sorry voor mijn taalgebruik.

Ik doe hier nogmaals een poging eea te verduidelijken.

TT factureert maandelijks haar productie-aantallen uit aan de betreffende OEM of tier1 supplier tegen en vaste prijs per eenheid.

Omdat het onderliggende contract een bepaalde looptijd heeft is TT uiteraard verplicht de overeengekomen services gedurende die gehele looptijd te leveren.
Daarvoor heeft TT de deferred long in het leven geroepen.

Dat TT hierbij de grenzen opzoekt van wat fiscaal is toegestaan staat buiten kijf.

Indien ik kijk naar de volledige kasuitgaven van TT in een jaar kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de voorziening deferred long een stille reserve in zich herbergt.

beursbeurs
1
quote:

boem! schreef op 10 april 2021 16:08:

Sorry voor mijn taalgebruik.

Ik doe hier nogmaals een poging eea te verduidelijken.

TT factureert maandelijks haar productie-aantallen uit aan de betreffende OEM of tier1 supplier tegen en vaste prijs per eenheid.

Omdat het onderliggende contract een bepaalde looptijd heeft is TT uiteraard verplicht de overeengekomen services gedurende die gehele looptijd te leveren.
Daarvoor heeft TT de deferred long in het leven geroepen.

Dat TT hierbij de grenzen opzoekt van wat fiscaal is toegestaan staat buiten kijf.

Indien ik kijk naar de volledige kasuitgaven van TT in een jaar kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de voorziening deferred long een stille reserve in zich herbergt.

is de politiek niets voor jou, anders kun je zo solliciteren naar een functie op een IR afdeling van een beursgenoteerde onderneming :))
beursbeurs
0
quote:

beursbeurs schreef op 10 april 2021 13:07:

[...]

A) uit JV 2020: Automotive and Consumer deferred revenue is mostly driven by upfront payments by our customers

lijkt mij dat vooruitbetalingen zichtbaar zouden moeten zijn in de FCF stand, maar de FCF is harder gedaald dan het EBITverlies in 2020!

B) If the cumulative straight-line revenue is lower than the cumulative invoice revenue, the difference between the 2 is added to the balance sheet as deferred revenue

De werkelijke omzet is lager dan de straight line revenue (die is gemaakt op basis van de outlook), dus er kan volgens mij niet in defrev worden geboekt

Dus op basis waarvan is er gedeferred bij Automotive in 2020?

Er heeft dus in Q1 2020 een herwaardering van de contracten plaatsgevonden is vandaag gemeld, waarom meldden ze dat niet gewoon in het jaarverslag?

Dit was de enige andere mogelijkheid, maar verwachtte ik niet omdat er in Q3 en Q4 2019 ook al een herwaardering is geweest i.v.m. gewijzigde looptijden en in Q4 2020 een afwaardering van de contracten in de backlog. In Q4 2020 is er 28 mio bij automotive aan uitgestelde omzet geboekt, ik neem aan dat er een goede grondslag voor is geweest.

Bij een defrev boeking zijn de kosten al grotendeels genomen, dus deze omzet is eigenlijk uitgestelde winst!
Nu lijkt het allemaal heel mistig maar het komt goed!

[verwijderd]
1
boem!
0
Bedtankt @Benjamin

Kom er zeker op terug.

De verschillen met mijn benadeing zijn terug te voeren op een krachtiger herstel prod omzt Automotive over de jaren 2021 en 2022, hoger groeipercentage Enterprise maar vooral door hogere marge dat slechts ten dele wordt gecompenseerd door hogere opex.
boem!
1
Ik heb bewust gekozen voor de FCF benadering om de ruis die er optreedt bij IFRS te elimineren en belangrijker omdat de FCF methode het bedrag oplevert dat ter beschikking komt van aandeelhouders.

UItgangspunten mijnerzijds.
Prod omzet Automotive in 2021 95% van omzet 2019, 2022 een groei van 12% tov 2019, waarna ik een groei van 15% meeneem voor de jaren erna.
Omzet Enterprise groei in 2021 met 5% daarna 10% in 2022 waarna de groei toeneemt tot 15%
Prod Omzet Consumer laat ik dalen me 25% per jaar.

OPex blift op het nivo van 2020 excl R&D en excl amort en depreciation ofwel 25 mio Marketing plus 90 mio General waarna de met 5% stijgende R&D zorgt voor OPEX excl Amort en excl Depres van resp 445 mio. 465 mio, 495mio, 525 mio en 545 mio in resp 2021 t/m 2025.

Doordat de omzet hoofdzakelijk SAAS georienteerd is zie je bij mij de marge oplopen van 85%(2021) naar 88%(2025).

Je krijgt dan het volgende plaatje: omzet A&E; Omzet Consumer; Marge; Opex; TAX; Capex en FCF
2021 525 mio; 85 mio;MARGE 525 MIO; Opex 445 mio; Tax 15 mio; Capex 15 mio levert een FCF op van 50 MIO
2022 615 mio; 70 mio; MARGE 585 MIO; Opex 465 mio; Tax 25 mio; Capex 15 mio levert een FCF op van 80 mio
2023 710 mio; 55 mio; MARGE 665 MIO; Opex 495 mio; Tax 35 mio; Capex 15 mio levert een FCF op van 120 mio
2024 805 mio; 40 mio; MARGE 745 MIO; Opex 525 mio; Tax 45 mio; capex 15 mio levert een FCF op van 160 mio
2025 925 mio; 30 mio; MARGE 845 MIO; Opex 545 mio; Tax 60 mio; Capex 15 mio levert een FCF op van 225 mio

Dit beperkte vergezicht laat duidelijk zien dat bij herstel van de deuk opgelopen met Corona het vergezicht nog volledig intact is.

De FCF winst per aandeel laat nl een gestage stijging zien van 38 cent in 2021 via 90 cent in 2023 tot 1,70 euro in 2025.
boem!
0
De aansluiting tussen FCF resultaat en IFRS resultaat is:

FCF resultaat + capex - amorts - deprec +/- mutatie deferred +/- corr Tax

Voor 2021 levert dat uitgaande van een FCF winst van 50 mio het volgende IFRS resultaat op:

50 mio + 15 mio - 40 mio - 30 mio + 60 mio -15 mio = 40 mio IFRS verlies/
boem!
0
Rekening houdend met de aanwezige kaspositie en het Capex nivo KAN de FCF volledig benut worden met aandeelhoudersuitkeringen.

IK geef daar een waardeing aan van 25X waardoor mijn targets voor koersen wordt.
2021 9,50 euro
2022 15 euro
2023 22.5 euro
2024 30 euro
2025 42,50 euro
Benjamin G.
0
Voor 2021 extrapoleer ik excel tables Q1 2021 blad 5 Operational Performance, zoals op website van TomTom beschikbaar.

Ik kom uit op een nettowinst van een paar miljoen voor 2021. Heel raar!

@Martin wat verwacht jij over heel 2021 aan net movement deferred?

boem!
0
Ik ga voor 2021 uit van een prod omzet van:
Automotive 360 io
Enterprise 175 mio
Consumer 85 mio
Total 620 mio geeft marge van 525 mio
Opex R&D 330 General 115 mio
FCF EBIT 80 mio
Tax 15 mio
Capex 15 mio
FCF 2021 50 mio
Benjamin G.
0
@Martin, bijgevoegd overzicht van de tabel die ik heb geëxtrapoleerd naar volledig jaar 2021. Cijfers Q2, Q3, Q4 enigszins gebaseerd op respectievelijke kwartalen uit 2019. Daarin ook net deferred.
Bijlage:
boem!
0
@Benjamin, ik kom er morgen op terug.

Jij geeft aan een productie-omzet te verwachten van 554 mio wat een marge oplevert van 451 mio wat leidt tot een FCF van 3 mio rekening houdend met kasuitgaven van 448 mio.
Indien ik dit niet goed heb begrepen gaarne correctie
Benjamin G.
0
Ja volgens mij heb je dat goed begrepen. Ik snap zelf niet precies wat de cijfers betekenen. Heb gewoon simpelweg de tabel van TomTom zelf gepakt en voor Q2, Q3 en Q4 bedragen ingevuld vergelijkbaar met die uit 2019 (precorona).

Volgens mij zijn de expenses cruciaal als die beneden de 450 miljoen blijven dan zijn we spekkoper.
boem!
1
Het IFRS zowel als het FCF resultaat kent dezefde formule om het resultaaat te bepalen nl omzet x marge - kosten =resultaat.

Voor mij is het duidelijk dat je BETER daarvoor de FCF methode kan gebruiken dan de IFRS methode.

In de afgelopen 3 jaar laat de IFRS methode honderden miljoenen verlies zijn terwijl de FCF methode rept over een winst van 120 mio. De kaspostie nu tov 3 jaar geleden geeft een toename aan vandaar mijn voorkeur voor de FCF.

DE vercshillen tussen beide methoden zijn:
ipv D&A wordt Capex gebruikt en
er wordt geen uitgestelde omzet geboekt indien die post reeds een stille reserve bevat aan het begin van de periode.

De kostenkant is de makkelijkste:
Ik ga uit van R&D 330 mio + Sales and General 115 mio + capex 15 mio = 460 mio.
JIj geeft in jouw overzicht aan 430 mio + 18 mio = 448 mio.

Dan het grote verschil in benadering:
Ik ga voor Automotive uit van 95% tov 2019 waardoor Automotive een omzet toont van 360 mio.
Deze 95% wordt veroorzaakt door de omzetten van het 1ste, 2de, 3de en 4de kwartaal van 2019 te vermenigvuldigen met resp 85%, 90%, 95% en 100% waardoor het herstel van Corona prominent aanwezig is.
De op deze wijze gevonden waarden zijn resp 74 mio, 81 mio , 84 mio en 120 mio.

De omzet Enerprise laat ik in 2021 met 5% stijgen tov 2020.

DE omzet Consumer kent het omgekeerde beeld van Automotive omdat hier omzetvermindering plaatsvindt daar de vrijval de opboeking overtreft daardoor in mijn voorbeeld een omzet Consumer van 85 mio.

Mijn prognose voor de omzet FCF luidt derhalve:
Automotive 360 mio
Enterprise 175 mio
Consumer 85 mio
Totaal 620 mio.

Het verschil tussen jouw en mijn prognose wodt veroorzaakt door Automotive..

Ik laat die omzet herstellen naar het pre-corona jaar door nu 360 mio op te nemen versus 380 mio in 2019 en 275 in 2020.
JIj blijft met jouw 272 mio zelfs nog onder het nivo van 2020.

Tot slot is mijn Brutomarge veel hoger waardoor mijn FCF geen 3 mio is maar 50 mio

Ik kom uit op 620 mio x 85% - 445(opex) - 15 (capex) - 15 mio(tax) = 50 mio

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront