TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom, april doet wat hij wil, HG hoe lang houdt je het nog stil?!

1.034 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
Gvv2024
0
Zal blij zijn als de aandelen inkoop voorbij is en we weer een normaal koersverloop krijgen. Alles stijgt behalve TT.
NewKidInTown
2
quote:

Testcase2020 schreef op 16 april 2021 10:09:

Zal blij zijn als de aandelen inkoop voorbij is en we weer een normaal koersverloop krijgen. Alles stijgt behalve TT.
Dat denk ik ook.

In tegenstelling tot wat de vele beleggings-"deskundigen" hier meermalen hebben gedacht, gehoopt en geschreven, heeft een aandeleninkoop GEEN koersverhogend effect maar eerder een koersVERLAGEND effect.

Maar veel simpele zielen lopen hun onderbuik achterna en redeneren eendimensionaal: aandeleninkoop, DUS extra vraag, DUS koers omhoog.

Zo werkt het dus meestal niet in beleggingsland.

Mocht er interesse zijn, dan leg ik het nog EENMAAL uit.

Zeg het maar.
beursbeurs
0
quote:

tatje schreef op 16 april 2021 09:42:

Gisteren op de AVA.

2020 1 van de sterkste jaren, qua order intake.

Zie je hoe voorzichtig ze zijn.

1 van de sterkste jaren, kan ook het sterkste zijn.

in het rekendraadje op 26 sept 2019 legt Koos99 uit dat 2019 wellicht veruit het sterkste jaar was
Krisna
0
quote:

NewKidInTown schreef op 16 april 2021 10:58:

[...]
Dat denk ik ook.

In tegenstelling tot wat de vele beleggings-"deskundigen" hier meermalen hebben gedacht, gehoopt en geschreven, heeft een aandeleninkoop GEEN koersverhogend effect maar eerder een koersVERLAGEND effect.

Maar veel simpele zielen lopen hun onderbuik achterna en redeneren eendimensionaal: aandeleninkoop, DUS extra vraag, DUS koers omhoog.

Zo werkt het dus meestal niet in beleggingsland.

Mocht er interesse zijn, dan leg ik het nog EENMAAL uit.

Zeg het maar.
Leg eens uit.
ketchup
6
quote:

NewKidInTown schreef op 16 april 2021 10:58:

[...]
Dat denk ik ook.

In tegenstelling tot wat de vele beleggings-"deskundigen" hier meermalen hebben gedacht, gehoopt en geschreven, heeft een aandeleninkoop GEEN koersverhogend effect maar eerder een koersVERLAGEND effect.

Maar veel simpele zielen lopen hun onderbuik achterna en redeneren eendimensionaal: aandeleninkoop, DUS extra vraag, DUS koers omhoog.

Zo werkt het dus meestal niet in beleggingsland.

Mocht er interesse zijn, dan leg ik het nog EENMAAL uit.

Zeg het maar.
neen, want ik vrees dat je het zelf niet begrijpt

een aandelen inkoop waar er cash uit de zaak gebruikt is om eigen aandelen in te kopen en deze ingekochte aandelen uit het totale aantal uitstaande aandelen gereduceerd gaan worden ( maw versnippering/vernietiging van de ingekochte aandelen ) heeft duidelijk een koers ondersteunend effect, want er komen namelijk minder aandelen uit te staan, de zittende aandeelhouders gaan er per saldo op vooruit

een aandelen inkoop waar er cash uit de zaak gebruikt is om aandelen voor bonusdoelen te gebruiken , daar komt geen aandelen reductie
deze ingekochte aandelen staan gereserveerd voor diegene die aanspraak maken op een bonus en deze aandelen worden dus ook niet versnippert, deze worden uitgedeeld onder de happy few die in aanmerking komen voor de bonuspool , hier komt dus geen reductie van het totaal uitstaande aantal aandelen, die blijft namelijk onveranderd
hier is het puur cash uit de zaak ter benefiet van een handvol werknemers , dus de reguliere aandeelhouder gaat er per saldo op achteruit

waarom doen bedrijven eigen aandelen inkoop voor vermindering van het aantal uitstaande aandelen ?
dat doen ze zodat de bedrijfswinsten die uitgekeerd worden in de vorm van dividend een hogere winst per aandeel geven ( de winst van het bedrijf gaat voor verdeling dan namelijk over minder uitstaande aandelen )
men gebruikt dus cash uit de toko om wpa = winst per aandeel te ondersteunen , zodat de aandeelhouders hiervan profiteren.

je kan dus onmogelijk de inkoop aandelen die TT doet voor bonusdoelen vergelijken met aan aandelen inkoop die bvb een Apple doet, de eerste is namelijk voor the happy few. ( een verdeling) , de tweede is voor alle aandeelhouders ( een versnippering )

duidelijk ?

ketchup
1
quote:

Testcase2020 schreef op 16 april 2021 12:00:

tt weer naar de 7 voor de komma, hoezo 15 euro mijnheer ketchup ?
lezen een probleem voor je ?

ik stel dat TT eerst op eigen kracht naar 10 euro moet en dat er dan bij een verkoop een mooie premie in het verschiet kan liggen voor de reguliere aandeelhouder bij een 50% premie

en denk dat dit ook het plan is.

voor trading range is het verhaal simpel kopen aan 7.50 en verkopen aan 9.50 heeft gewerkt en heb ook geschreven dat ik daar zelf spijtig genoeg geen gebruik van heb gemaakt de laatste jaren

Gvv2024
1
quote:

ketchup schreef op 16 april 2021 12:05:

[...]

lezen een probleem voor je ?

ik stel dat TT eerst op eigen kracht naar 10 euro moet en dat er dan bij een verkoop een mooie premie in het verschiet kan liggen voor de reguliere aandeelhouder bij een 50% premie

en denk dat dit ook het plan is.

voor trading range is het verhaal simpel kopen aan 7.50 en verkopen aan 9.50 heeft gewerkt en heb ook geschreven dat ik daar zelf spijtig genoeg geen gebruik van heb gemaakt de laatste jaren

Ik volg je al jaren, had een hoge pet van je met goede bijdragen en info. Maar de laatste tijd is het stukken minder.
sniklaas
2
quote:

Testcase2020 schreef op 16 april 2021 12:45:

[...]

Ik volg je al jaren, had een hoge pet van je met goede bijdragen en info. Maar de laatste tijd is het stukken minder.
dan wordt het tijd voor een nieuwe bril, ik volg Rob zo’n jaar of 10 en zijn bijdrages op IEX zijn in die jaren zeer de moeite waard om te lezen..
Benjamin G.
1
quote:

ketchup schreef op 16 april 2021 12:05:

[...]

lezen een probleem voor je ?

ik stel dat TT eerst op eigen kracht naar 10 euro moet en dat er dan bij een verkoop een mooie premie in het verschiet kan liggen voor de reguliere aandeelhouder bij een 50% premie

en denk dat dit ook het plan is.

voor trading range is het verhaal simpel kopen aan 7.50 en verkopen aan 9.50 heeft gewerkt en heb ook geschreven dat ik daar zelf spijtig genoeg geen gebruik van heb gemaakt de laatste jaren

Ik zou 15 euro aan de magere kant vinden, omdat ik vast hou aan de benchmark van Here (2,8 miljard). En omdat ik vermoed dat omwille van eergevoel de Founders de 17,50 euro van de IPO willen overtreffen.

Aan de andere kant die 15 euro zou best wel eens een reëel scenario kunnen worden.

Qua trading range kan ik me wel in vinden. Ik blijf het lastig vinden daar naar te handelen. Simpelweg de idee na jarenlang de aandelen op de plank te hebben liggen de boot te missen.

Consumer zal er eerst af moeten. Daar liggen denk ik nog verplichtingen richting bestaande gebruikers. Beetje merkwaardig onderdeel begint dit te worden. Cash genererend, rond de zomer vorig jaar nog een reclame impuls om meer kastjes te slijten en dus verplichtingen. Tegelijkertijd zit het in de weg bij een overname.

Volgorde: afronden aandeleninkoop, verkoop consumer/wat dividend uitkeren en dan een overname. Blijft speculatief.

Vraag me af wat voor Microsoft het gewenste moment is. Wellicht willen die nog even wachten zodat TomTom nog wat contracten kan winnen voor de 2024 modellen. Aan de andere kant was volgens Harold de win rate geen goede indicator en waren er meer dan genoeg deals op de markt. Geen idee hoe die kant van de medaille in te schatten.
I Love Melbourne
0
Boen / Tatje / Kerchup
TT heeft afgelopen jaren miljarden in R&D geïnvesteerd. Hebben jullie enig idee hoeveel geld er in producten / diensten is gestoken die nog helemaal geen omzet opleveren.

Kan het zijn dat juist deze omzet behaald gaat worden als TT wordt overgenomen of is het allemaal niet zo simpel.

Het lijkt er inderdaad sterk op dat er veel geld verbrast is, maar kan het zijn dat het echte geld door TT pas bij autonomous driving level 3 -5 wordt verdiend?
I Love Melbourne
0
Trouwens Microsoft Azure heeft een partnership met zowel TT,
Moovit en een derde data leverancier.

Zie ook: Microsoft, Moovit, and TomTom team up for multi-modal transport platform

Nu lees ik dat Moovit vorig jaar door Intel is overgenomen. Er wordt veel gesproken dat TT door Microsoft over genomen gaat worden, maar hebben jullie weleens aan Intel gedacht?
Benjamin G.
0
De gedane investeringen in R&D zijn niet mee te rekenen in een target price. Daar kun je geen toekomstige investmentcase op maken. Veel belangrijker is de vraag hoe groot is de markt voor de technologie van TomTom, welk marktaandeel is met die technologie te halen en hoeveel kost het om die technologie en positie te kopiëren.

Over dat laatste zei Godijn wat opmerkelijks. We staan voor een nieuwe era van mapmaking met veel beschikbare data uit veel verschillende bronnen. Dit vraagt om 'rethinking'.

Wat wij niet weten op basis van de informatie die TomTom vrijgeeft of TomTom daarin de heilige graal heeft gevonden. Het structureren van de dataketen en het maken van automated dataverwerking naar beslissingen voor de auto is naar ik dacht vrij complex. Het vraagt ook om grote set van datacollecties.

Wat we wel weten is dat TomTom vooral een hoog marktaandeel heeft in traffic in Noord Amerika en in Europa. Overigens geen idee wat dat inhoudt. Net een nieuwe auto gekocht en daar lijkt het ook op te zitten of dat het alleen gaat om toegang/connectiviteit tot de Traffic dienst.

Gvv2024
1
quote:

Benjamin G. schreef op 16 april 2021 13:23:

[...]

Ik zou 15 euro aan de magere kant vinden, omdat ik vast hou aan de benchmark van Here (2,8 miljard). En omdat ik vermoed dat omwille van eergevoel de Founders de 17,50 euro van de IPO willen overtreffen.

Aan de andere kant die 15 euro zou best wel eens een reëel scenario kunnen worden.

Qua trading range kan ik me wel in vinden. Ik blijf het lastig vinden daar naar te handelen. Simpelweg de idee na jarenlang de aandelen op de plank te hebben liggen de boot te missen.

Consumer zal er eerst af moeten. Daar liggen denk ik nog verplichtingen richting bestaande gebruikers. Beetje merkwaardig onderdeel begint dit te worden. Cash genererend, rond de zomer vorig jaar nog een reclame impuls om meer kastjes te slijten en dus verplichtingen. Tegelijkertijd zit het in de weg bij een overname.

Volgorde: afronden aandeleninkoop, verkoop consumer/wat dividend uitkeren en dan een overname. Blijft speculatief.

Vraag me af wat voor Microsoft het gewenste moment is. Wellicht willen die nog even wachten zodat TomTom nog wat contracten kan winnen voor de 2024 modellen. Aan de andere kant was volgens Harold de win rate geen goede indicator en waren er meer dan genoeg deals op de markt. Geen idee hoe die kant van de medaille in te schatten.

15 tot zelfs >100 euro worden al jaren en jaren genoemd en voorspeld en weer uitgesteld door zelfs zeer gewaardeerde forumledenmar het bewijst dat die er ook niets van weten.
benbelegger
0
quote:

sniklaas schreef op 16 april 2021 13:05:

[...]dan wordt het tijd voor een nieuwe bril, ik volg Rob zo’n jaar of 10 en zijn bijdrages op IEX zijn in die jaren zeer de moeite waard om te lezen..
Wie's Rob?

boem!
1
De hoofdmoot in de kosten zijn de R&D uitgaven bij TT.

Daar zijn inderdaad de afgelopen jaren miljarden euro's mee gemoeid geweest.

Het is moeilijk de verdeling aan te geven van deze R&D uitgaven in kosten tbv:
Voortgang normale werkzaamheden
Werkzaamheden tbv geleverde producten(deferred gerelateerd)
Werkzaamheden tbv toekomstige toepassingen.

Omdat er hoegenaam nog geen HD-maps omzet wordt geboekt en men het steeds heeft over de hoge kosten die gepaard gaan met het maken van die HD-maps zal het nu zo zijn dat er veel geld is verbrast/ geinvesteerd in het gereedmaken van die HD-maps.

Of je kan spreken van een goede of slechte investering wordt pas duidelijk bij een eventuele overname danwel met behaalde omzetten.
NewKidInTown
0
quote:

I Love Melbourne schreef op 16 april 2021 13:24:

Boen / Tatje / Kerchup
TT heeft afgelopen jaren miljarden in R&D geïnvesteerd. Hebben jullie enig idee hoeveel geld er in producten / diensten is gestoken die nog helemaal geen omzet opleveren.

Kan het zijn dat juist deze omzet behaald gaat worden als TT wordt overgenomen of is het allemaal niet zo simpel.

Het lijkt er inderdaad sterk op dat er veel geld verbrast is, maar kan het zijn dat het echte geld door TT pas bij autonomous driving level 3 -5 wordt verdiend?
Weer een bewijs dat de worst nog een stukje verder wordt verhangen.

Mocht ik het fout zien, dan hoor ik het wel.

Heb ik ook nog een vraagje, hier en elders wordt steeds beweerd dat de dip in autoverkopen veroorzaakt wordt door gebrek aan chips.

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen en zet ik grote vraagtekens bij. Je struikelt toch over aanbieders die hun auto's proberen te slijten met allerlei akties en "kortingen". Het lijk mij meer een gevolg van conjunctuur en corona, ook drastisch minder km's per jaar gereden. En veel minder lease-wagens/contracten.

Toch lees je overal het gebrek aan chips, zit iedereen elkaar na te papagaaien of zit er een kern van waarheid in ? Waarom kunnen ze niet meer chips maken en leveren ? China draait alweer volop, daar zou hett toch niet aan kunnen liggen.
Italie sterk toenemende autoverkopen tov q1 2020. NL laagste in Europa met teruggang. Gelukkig speelt tt world-wide als global player......
NewKidInTown
1
quote:

boem! schreef op 16 april 2021 13:52:

De hoofdmoot in de kosten zijn de R&D uitgaven bij TT.

Daar zijn inderdaad de afgelopen jaren miljarden euro's mee gemoeid geweest.
......
Bij geld over de balk smijten speelt dat geen enkele rol.

Maar bij het doen van vele miljarden INVESTEREN en het bedrijf is nu net iets meer dan 1 miljard waard, ben je toch verkeerd bezig.

Voorbeeld: stel je hebt een bedrijfje van 1.000.000 euro en je koopt er nog eentje bij voor 2.900.000 euro. Dan zou het geheel, als je 0,0% rendement maakt circa 3.900.000 euro waard zijn. Echter het geheel nu is 1.070.000 euro waard.
Benjamin G.
1
quote:

NewKidInTown schreef op 16 april 2021 14:11:

[...]
Bij geld over de balk smijten speelt dat geen enkele rol.

Maar bij het doen van vele miljarden INVESTEREN en het bedrijf is nu net iets meer dan 1 miljard waard, ben je toch verkeerd bezig.

Voorbeeld: stel je hebt een bedrijfje van 1.000.000 euro en je koopt er nog eentje bij voor 2.900.000 euro. Dan zou het geheel, als je 0,0% rendement maakt circa 3.900.000 euro waard zijn. Echter het geheel nu is 1.070.000 euro waard.
Toch raar dat dat bedrijfje niet failliet is gegaan.

Heeft de aandeelhouder van dat bedrijfje een aandeel gekocht tegen 1.000.000 euro waardering, 3.900.000 euro waardering of 1.070.000 euro waardering?
1.034 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 09:42
Koers 5,645
Verschil -0,085 (-1,48%)
Hoog 5,725
Laag 5,640
Volume 44.957
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront