Heijmans « Terug naar discussie overzicht

2e kwartaal 2021 Heijmans

415 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 17 18 19 20 21 » | Laatste
Daexter
0
quote:

Wilmetpensioen schreef op 21 april 2021 20:47:

De oorzaak van de vraag naar huizen zal ons om zeep helpen. De bevolkingsgroei. Nederland heeft al sinds 1900 de snelst groeiende bevolking van heel Europa. De manier waarop de bevolking groeit baart ook zorgen. Oost Europeanen die werken in distributiebedrijven met alleen minimumloon en zonder pensioenvoorziening maar waarvan 30% in ons land zal blijven. Dat gaat een zware wissel trekken op de verzorgingsstaat. Hier komt een niet onbelangrijk deel van de vraag naar huizen vandaan.
Niet het feit dat er te weinig huizen worden gebouwd. We zitten ruim boven de ruimtelijke mogelijkheden van dit land.
Geroep om meer huizen is simplistisch, dat is symptoombestrijding.
Interessant, maar je hebt toch wel een verkeerd / verouderd beeld (dat was van 1900 tot 2000 inderdaad het geval) van de werkelijke situatie:
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/19/neder...

Het tekort aan huizen is over het algemeen ook aan koopwoningen in de prijsklasse 200.000 tot 300.000 euro. Denk niet dat er veel Arbeidsmigranten die tegen minimumloon werken dat kunnen ophoesten. Wel de leraren, verpleegkundigen, politieagenten etc. De mensen werkzaam in deze beroepen zijn overwegend in Nederland geboren.
Brokie Even
0
quote:

joeparkers schreef op 22 april 2021 09:57:

in een woord: kutaandeel
Inderdaad. Daarom nog 3 euro eraf.
Brokie Even
0
quote:

Japio_ schreef op 21 april 2021 18:31:

[...]

Als jij dik op Heijmans hebt verdiend dan is het des te zieliger om daags na de ex dividenddip de onheilsprofeet uit te hangen, of zijn de verdiende centjes op aan het raken?
De kans dat jouw debt profetie een systeem omver werpt is die is laag en voor wie een horizon van meer dan 3 jaar heeft spelen er andere risico's dan waar een aasgier oog voor heeft.
Heeft niks met ex-dividend te maken. Ik ben niet voor niets uitgestapt. Als ik er nog heil in zag, had ik niet verkocht. De gehele markt is zwaar overbought. Ik wacht rustig af en zal binnen een aantal maanden kunnen cherry picken. Het wordt dan waarschijnlijk geen Heijmans meer...
lokeend
3
Hoi broke even, Ik schat zo in dat er veel verkopers waren onder de huidige koers, waaronder jij toch? Dat is tot nu toe dus veel te vroeg verkocht.
Heb ook een beetje begrepen dat je al 10 jaar getrouwd bent geweest met het aandeel Heijmans je was zo verliefd dat je zelfs een 24 euro strik ergens in een doosje thuis hebt bewaard.
Maar dat is toch ware liefde .. waarom nu zo lelijk dan terwijl het juist de goede kant op gaat!
Nu hoop je dat de koers 3 euro gaat dalen dus eigenlijk vraag je aan de kopers van jouw aandelen of ze die terug willen verkopen met verlies..? Ik geef je weinig kans!!
De huidige markt en met name de bouw en het sentiment er om heen ziet er toch wel heel veel anders uit dan de afgelopen 10 jaar, we staan aan de vooravond van een flinke stijging .
Neem je verlies, koop ze duurder terug en geniet van de rit!
Succes !!
tradersonly
0
Op huidige koers is er een dividendniveau van 5,7%.
En op €12,- exact 6% ervan uitgaande dat het dividend gelijk blijft. Dat gegeven met de technische oversolde situatie zal een zekere korte termijn bodem geven is mijn verwachting.
voda
2
Heijmans' hoogtij
16:14

De eerste associatie bij Heijmans in het achterliggende decennium is: probleem. Het bouwbedrijf was vrijwel structureel verlieslatend, flirtte opzichtig met de bankconvenanten, deed meerdere aandelenemissies, passeerde vijf jaar lang het dividend, zag bestuurders vertrekken. De beurskoers maakte in de kredietcrisis een geweldige smak en bewoog vervolgens jarenlang zijwaarts.

Maar voor de Gustav Zech Stiftung is Heijmans een schitterende investering.

Deze maand verkocht die Duitse stichting, een belegger in infrastructuur, een pluk aandelen. Gustav Zech is nog niet zo lang aandeelhouder, zo blijkt uit de AFM meldingen. Op 25 augustus vorig jaar was de eerste melding. Gustav Zech kocht 663.000 aandelen, de slotkoers van die dag was €7,36. Dat maakt een initiële investering van €4,9 mln. Met de kanttekening dat de aandelen buiten de beurs om zijn gekocht, want die dag werden er 240.000 aandelen Heijmans verhandeld.

Twee weken later, op 7 september 2020, kocht de stichting aandelen bij. 440.000 stukken. Slotkoers Heijmans: €7,25. Dus de Duitsers investeerden nog eens €3,2 mln in de bouwer die is opgenomen in de smallcapindex. De totale belegging van Gustav Zech in Heijmans had daarmee een waarde van €8,1 mln.

Deze maand, op 7 april, was er een fractionele mutatie in het dat aandelenbelang, zo blijkt uit gegevens van de AFM. Gustav Zech verkocht een paar duizend aandelen, maar dat valt weg in het geheel. De grote transactie volgde op dinsdag 13 april. Gustav Zech had die dag nog 'slechts' 570.000 aandelen in Heijmans, aldus de AFM-melding.

Ergo: de Duitsers moeten hebben verkocht. Zo'n 530.000 aandelen. De koers van Heijmans was die dinsdag €14,50 en dat was het hoogste punt in jaren. De transactie zal Gustav Zech zo een kleine €7,7 mln hebben opgeleverd, op een investering van €8,1 mln.

Dus het bedrijf moet nog vier ton om zijn investering helemaal terug te verdienen. Hoewel? Heijmans keerde over het afgelopen jaar dividend uit: €0,73 per aandeel. Dat gebeurde op 19 april. Gustav Zech had toen 570.000 aandelen. Dat keer €0,73 is net iets meer dan vier ton.

Gustav Zech heeft daarmee in zo'n acht maanden zijn hele inleg terugverdiend. Een zogeheten return on equity van 100% in minder dan een jaar: menig hedgefondsmanager zal daar jaloers op zijn. Ondertussen hebben de Duitse beleggers nog steeds dus 570.000 aandelen Heijmans. Die hebben een waarde van ruim €7 mln. Dat is allemaal pure winst.

Heijmans mag voor het gros der beleggers dan een nachtmerrie zijn, of toch minstens een hoofdbreken, de beleggers uit Bremen die op het juiste moment instapten, beleven bovenal een droomvlucht.

Reageren? Mail naar Bartjens@fd.nl.

Originele link van het artikel: fd.nl/beurs/1381425/heijmans-hoogtij-...
[verwijderd]
0
Update: Veel meer nieuwe woningen verkocht in VS
Vrijdag 23 April 2021 | Bron: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) In maart zijn er veel meer nieuwe eengezinswoningen in de Verenigde Staten verkocht. Dit bleek vrijdag uit cijfers van het Amerikaanse ministerie van Handel.

Het aantal verkochte nieuwe eengezinswoningen steeg met 20,7 procent tot 1,02 miljoen stuks. Op jaarbasis was er een toename met net geen 67 procent.

Maart markeerde de sterkste verkoopstijging sinds 2006.

In maart 2020 daalden de woningverkopen nog met ruim 15 procent op maandbasis. Op jaarbasis bleef de daling toen beperkt net geen 10 procent.

De gemiddelde huizenprijs kwam afgelopen maand uit op 397.800 dollar. Een jaar geleden was dit 375.300 dollar.

Update: om meer informatie toe te voegen.
[verwijderd]
1
Stap voor stap rolt Heijmans haar slimme asfalt uit over alle landingsbanen van Schiphol
Na steeds grootschaliger praktijkproeven heeft Heijmans nu de complete Polderbaan op Schiphol voorzien van een nieuw type asfalt. Komende jaren worden ook de andere banen geplaveid met Flightflex.

Hij is maar liefst drie maanden buiten gebruik. In tijden van corona hakt dat er wat minder in dan normaal, maar toch. Het is uitzonderlijk voor Schiphol om een start- en landingsbaan zo lang niet te gebruiken. Zeker een preferente baan zoals de Polderbaan. Want die is, samen met de Kaagbaan het belangrijkst voor de afwikkeling van het vliegverkeer. Als zo’n voorkeursbaan er langere tijd uit ligt, leidt dat onherroepelijk tot meer drukte op de andere banen en daarmee tot meer hinder voor de omgeving.

Ander onderhoudsregime

Maar Schiphol is volgens Batu Vudali van de luchthaven in samenwerking met luchtverkeersleiding, aannemers en andere belanghebbenden gekomen tot een rigoureus ander onderhoudsregime. Werden voorheen de landingsbanen stukje bij beetje opgelapt, nu wordt het allemaal in één keer vervangen. Dus de touchdownzone, de exits en de taxibanen worden allemaal tegelijk aangepakt, inclusief de baanverlichting en het navigatiesysteem ILS waarop de vliegtuigen zich oriënteren. Daarna hopen de bouwers zeven jaar lang niet meer langs te komen voor groot onderhoud. Op het jaarlijks vervangen van wat lampen en het herstel van wat scheuren na. Het is een compleet nieuwe benadering van het onderhoud van de luchthaven.

Heijmans is de uitverkoren partij. De aannemer uit Rosmalen kreeg drie jaar terug het perceel voor de start- en landingsbanen en alles wat daarnaartoe leidt. BAM en VolkerWessels wonnen de percelen voor andere delen van de luchthaven-infra. Vorige week werden de meerjarencontracten verlengd. Dus de komende drie jaar gaat het door, met een mogelijke verlenging van nog eens drie jaar.
[verwijderd]
1
De opvallendste vernieuwing die Heijmans doorvoert op de Polderbaan is het aanbrengen van nieuw type asfaltverharding: Flightflex. Dat is een combinatie van deklaag en onderconstructie die de enorme belasting van vliegtuigen kan dragen en voldoende stroef is, terwijl het toch een goed waterbergend vermogen heeft.

Zeker geen zoab

Staand op de vrijwel verlaten baan geeft projectmanager Jeroen Endhoven van Heijmans een toelichting. Hij wijst op de structuur van de onmetelijke zwarte vlakte aan zijn voeten. “Het is duidelijk geen zoab. Bij lange na niet. Maar de holtes in de deklaag, deels ontstaan door een nabehandeling met waterstralen, zorgen dat het regenwater geen plassen vormt en er geen gevaar is voor aquaplaning.” Al speelt het afschot daarin natuurlijk ook een belangrijke rol. Het dek van de Polderbaan loopt bol, zodat het regenwater zo snel mogelijk wegloopt naar de goten aan de zijkant.

Grootste voordeel van Flightflex is dat het in één werkgang kan worden aangebracht onder nagenoeg alle weersomstandigheden. Het oude mengsel werd vooral vanwege de stroefheid afgewerkt met een Antiskid-laag, een dunne slijtlaag van verlijmde steentjes. Dat moest onder droge omstandigheden en bij temperaturen boven de tien graden worden aangebracht. Nadat alles was uitgehard, moest de baan uitvoerig worden geveegd om losse steentjes die de vliegtuigen zouden kunnen beschadigen af te voeren. En ook in de gebruiksfase moest er nog regelmatig een veegwagen overheen. Met Flightflex hoeft dat allemaal niet meer.

Ontwikkeltraject

Het ontwikkeltraject van het mengsel is door Heijmans en Schiphol vijf jaar terug ingezet. Nadat de proeven in het eigen laboratorium veelbelovend uitpakten is het eerst op een dienstweg op de luchthaven aangelegd waarover alleen auto’s rijden. Daarna werd een taxibaan voorzien van Flightflex en vervolgens een klein stukje van een startbaan. Bij een laatste onderhoudsbeurt van de Polderbaan drie jaar terug werd zo’n 500 meter uitgerust met het nieuwe mengsel. Inmiddels zijn de ervaringen dusdanig dat de grootste baan van de luchthaven over de volledige lengte en breedte (3800 x 60 meter), wordt voorzien van een 3,5 centimeter dikke deklaag.

Nadat de Polderbaan in week 4 van dit jaar werd gesloten, begon Heijmans met het frezen van het oude asfalt. Twee lagen van in totaal 8,5 centimeter dikte werden weggefreesd. Bij de zogeheten touchdownzone, het 500 meter lange stuk waar de vliegtuigen de baan raken en hun wielen aan de grond zetten werd nog een extra laag weggefreesd. Dat is veruit het zwaarst belaste deel van de landingsbaan.

In totaal werd er 150.000 ton asfalt afgevoerd, dat zoveel mogelijk ter plekke werd gebroken en gezeefd in een mobiele installatie. Daarna ging het materiaal naar de centrale van AsfaltNu die BAM en Heijmans delen in de Amsterdamse haven. Zo’n 60 procent van het materiaal werd daar hergebruikt en keerde terug in de onderlaag van de baan. Voor de Flightflex deklaag is nieuw materiaal (steentjes, bitumen en vezels) gebruikt ter versterking.

Spreidmachines in slagorde

Het werd niet aangebracht met zo’n arsenaal van acht of tien asfaltspreidmachines op rij, die achter elkaar alle banen laag in laag warm tegen elkaar aanlegden, zoals dat soms te zien is op karakteristieke foto’s van asfalteerwerkzaamheden op luchthavens. Dat was volgens Endhoven niet nodig. “ We hebben steeds met drie spreidmachines in slagorde een strook aangepakt over de halve lengte van de baan om de volgende dag de naastgelegen strook aan te pakken. De naad hebben we daarbij zorgvuldig behandeld zodat het netjes één geheel werd.” Lopend over de baan heeft Endhoven zelfs moeite de naden aan te wijzen. “Dit is er één”, wijst hij, waarna de twijfel toeslaat. “Nee, dit moet hem zijn.” Dat geeft wel aan dat de deklaag inderdaad één homogeen geheel is.

Heijmans legt inmiddels de laatste hand aan de renovatie. Half mei gaat de baan weer open. En van alle drukte en bedrijvigheid die maandenlang de baan domineerde is niet veel meer te zien. Terwijl Endhoven en Vudali een toelichting geven op de werkzaamheden brengen een paar Heijmans-medewerkers de markeringen aan op het asfalt en lopen de schroeven na waarmee de baanverlichting vastzit.

Halogeen maakt plaats voor led-verlichting

De oude halogeenverlichting die bij de aanleg van de Polderbaan in 2003 is aangebracht, heeft plaatsgemaakt voor led-verlichting. Dat is niet alleen veel energiezuiniger. De levensduur is ook veel langer. Er hoeven dus minder lampen vervangen te worden tijdens tussentijdse onderhoudsbeurten. Want dat er de komende zeven jaar geen enkel onderhoud zal plaatsvinden, dat verwachten de bouwers ook weer niet. Vudali: “We gaan ervan uit dat de baan elk jaar om en nabij een week eruit ligt voor het herstel van scheuren, vervanging van beschadigde armaturen en het maken van andere kleine modificaties. De werkzaamheden die je lastig kunt plannen tussen het normale reilen en zeilen van de luchthaven.”

De voedingskabels voor de in totaal 2100 baanlampen zijn bij deze operatie wat dieper in de baan aangebracht. Niet meer in de deklaag, maar in de laag daaronder. Als dus het Flightflex vroeg of laat vervangen moet worden, heeft de bekabeling daar weinig last van en raakt deze niet beschadigd bij het asfaltfrezen. In totaal verwerkte de aannemer zo’n 70 kilometer voedingskabel.

In de zone direct naast het gedeelte waarover de vliegtuigen razen, de zogeheten shoulder, laat Endhoven zien hoe de kabels in de onderlaag zijn weggewerkt. Ze zijn gelegd in een zaagsleuf die daarna met twee componenten hars is opgevuld. “Op de shoulder vormt dat geen probleem, daar komen in principe geen vliegtuigen. Maar op het start- en landingsgedeelte wil je de oneffenheden niet die dat oplevert.”

Vudali vindt dat de Polderbaan er weer strak bij ligt. De testvakken hebben aangetoond dat het Fligthflex bestand is tegen het wringen van de banden in de buurt van de exits. Daar verlaten de vliegtuigen vaak nog met flinke snelheid de landingsbaan en rijden de taxibaan op. Alle lichten staan dus op groen. “Ons meerjarenonderhoudsprogramma voorziet in het aanbrengen van een complete Flightflex deklaag op meer start- en landingsbanen. Volgend jaar staat de Aalsmeerbaan op het programma, een jaar later volgt de Zwanenburgbaan en in 2024 de Kaagbaan. Allemaal volgens het nieuwe onderhoudsregime met een grote renovatie eens in de zeven jaar. Al blijven we alles onderwijl uiteraard goed monitoren en sturen we bij als dat nodig blijkt.”

voda
1
Heijmans gaat dijk bij Gorinchem versterken
Opdracht van 80 miljoen euro.

(ABM FN-Dow Jones) Het toekennen van een subsidie van 350 miljoen euro betekent een grote stap voor de dijkversterking tussen Gorinchem en Waardenburg, die voor Heijmans 80 miljoen euro omzet zal opleveren. Dat maakte het bouwbedrijf maandag voorbeurs bekend.

Er is een gezamenlijk risicodomein met de opdrachtgever benoemd in het overheidscontract.

De dijk langs de Waal tussen Gorinchem en Waardenburg zal over een lengte van 23 kilometer worden versterkt. Het is één van de tien meest urgente projecten om Nederland te beschermen tegen hoog water. Tot 2050 wordt 1.300 kilometer dijk versterkt.

De werkzaamheden starten in juni 2021. In 2026 moet het project afgerond zijn. Heijmans voert het werk uit in samenwerking met Waterschap Rivierenland, GMB en De Vries & Van de Wiel.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
[verwijderd]
0
Voor HEIJMANS presenteren we een Daily TTL Setup, verpakt in mijn IEX column, hier alvast de charts

@Thedailyturbo

Nico pr Bakker
MOEdig Voorwaarts
0
quote:

buf schreef op 26 april 2021 10:53:

Vrijdag boven de 14.
Mark my words.
Klinkt als een hele boude uitspraak, terwijl de koers vorige week maandag (dag van ex-dividend) al even €14,28 noteerde, toen ongeinformeerde beleggers het aandeel kennelijk oppikten omdat het die dag "zonder reden" zoveel lager van start was gegaan. Als ik me had gerealiseerd dat Zonnewijser c.s. de volgende dag (in een zwakke markt) hun verkregen aandelen rucksichtlos zouden dumpen, had ik wel iets agressiever gelimiteerd m.b.t. mijn beoogde tijdelijke gedeeltelijke uitstap.

Verder vraag ik me af of Heijmans de prijsstijgingen van grond- en hulpstoffen makkelijk kan/mag doorberekenen; we hebben al vaker meegemaakt dat dit als domper op de feestvreugde werkte. Als dat echter geen probleem is, ben ik benieuwd of ze het al aandurven de behoudende outlook te verhogen. Ik vermoed echter dat ze het daar nog wat te vroeg voor vinden.
[verwijderd]
1
PM verwacht dat het aandeel terug gaat naar 14-15 oo korte termijn na de recente toch wel vrij forse en onlogische daling
[verwijderd]
0

Profitmaker vindt de huidge stijging niet meer dan logisch en terecht na de recente onlogische daling (behalve dan de koersdaling ex dividend)

Aandeel staat bij IEX PREMIUM nog steeds op STRONG BUY! Zie ook onderstaande korte samenvatting van dit laatste artikel
:

Koersdoel Heijmans verder omhoog

Door Peter Schutte op 15 februari 2021 12:30
Koersdoel Heijmans verder omhoog
HEJMANS: STRONG BUY KOERS: €12,50 KOERSDOEL: €15 UPSIDE 20%

Samenvatting:

Resultaten boven verwachting
Dividend veel hoger dan geschat
Outlook 2021 sterk gezien de stikstofproblematiek
[verwijderd]
0
415 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 17 18 19 20 21 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 apr 2024 17:35
Koers 17,600
Verschil -0,160 (-0,90%)
Hoog 17,800
Laag 17,460
Volume 73.738
Volume gemiddeld 117.877
Volume gisteren 79.144

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront