Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Koffiepraatjes

3.402 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
D'ieteren
0
De Tijd BE 13:18 :
'Winsteffect bij Proximus slechts tijdelijk'
Proximus oogst geen lof met zijn kwartaalcijfers. 'De winst is alleen hoger dan verwacht omdat de investeringen op een trager toerental draaiden', zeggen analisten.
www.tijd.be/markten-live/nieuws/algem...
voda
0
Gokken op een algoritme voor digitale racepaarden
15:53

Bitcoin en Ethereum zijn nog maar het begin van van de trend van digitaal eigenaarschap. De technologie die deze cryptomunten mogelijk maakt, blockchain, helpt ook om te investeren in andere virtuele zaken. Paarden bijvoorbeeld.

Zeker, je kunt digitale paarden bezitten, die je tegen andere paarden laat racen in virtuele races. En als jouw paard wint, en nog eens wint, en maar blijft winnen, dan zou dat digitale paard een zeer lucratieve investering kunnen zijn.

Dergelijke paardenraces vinden inmiddels 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, online plaats. Bij ZED bijvoorbeeld, een onlinepaardenraceplatform. De ‘paarden’ rollen daar soms voor tienduizenden euro’s of zelfs tonnen over de toonbank in de vorm van unieke digitale code. Met die code kan zo’n knol dan meedoen.

Het beste paard van stal eet geen haver, maar bits op het virtuele paardenraceplatform. Foto: Zedrun
Zo’n virtuele race is eigenlijk niet meer dan een algoritme dat bepaalt welk paard, met welke eigenschappen, wint. Met blockchaintechnologie worden daartoe zogeheten nft’s (non-fungible tokens) gegenereerd. Dat zijn unieke bestanden, die niet zoals Word-documenten of mp3’s eindeloos kunnen worden gekopieerd. Via het platform ZED worden duizenden digitale paarden verhandeld die stuk voor stuk zijn voorzien van een unieke code.

Aan de basis van de kwaliteit van het ‘racepaard’ staan zes digitale rassen, en er zijn vier bloedlijnen. Verder zijn er zijn tien genotypes, die bepalen hoe ver een paard van het eerste exemplaar in een bloedlijn is verwijderd. Deze eigenschappen zijn eindeloos te mengen tot heel veel unieke digitale codes.

Het paard Trojan Storm bijvoorbeeld is voor 66% van het sterke Genesis-ras. Dat maakt het een goed digitaal racepaard. Maar het genotype is wel weer Z10, hetgeen betekent dat dit paard tien stappen verwijderd is van het eerste exemplaar in de bloedlijn.

Om de zoveel tijd brengt ZED nieuwe paarden op de markt. Wint een paard vaak, dan stijgt het in waarde. Verliest het paard vaak, dan zakt zijn marktwaarde.

Volgens velen is het booming business. En dat is goed nieuws voor echte paarden ...

Wat zijn 'non-fungible tokens'?
Dankzij digitalisering kunnen we liedjes en filmpjes makkelijk met elkaar delen. Dankzij abonnementsdiensten als Spotify en Netflix kijken en luisteren we wel muziek en films, maar bezitten we ze niet. Nu zijn er dan nft’s, dat zijn unieke digitale codes waarmee je digitaal bezit kunt vastleggen (zoals digitale kunst of muziek) maar niet kunt kopiëren. Nft’s maken gebruik van blockchain, dezelfde technologie die wordt gebruikt om cryptomunten te registreren en te verhandelen.
Er worden inmiddels digitale kunstwerken, afbeeldingen en animaties, en dus nu ook digitale paarden voor duizenden, tienduizenden en soms honderdduizenden euro’s verkocht.


Originele link van het artikel: fd.nl/futures/1381574/gokken-op-een-a...
Bijlage:
DeZwarteRidder
0
Parelhoen Hoendini na anderhalf jaar weer gevangen
1 uur geleden in BINNENLAND

Zaandam - De parelhoen die anderhalf jaar lang vrij scharrelde rond het station van Zaandam is gevangen. Hoendini, zoals het dier is genoemd, zorgde er tijdens het avontuur geregeld voor dat het treinverkeer moest worden stilgelegd. Ook afgelopen weekend was het raak: Hoendini de parelhoen zat op perron 4.

Aan NH Nieuws laat Vera Zwart van de Zaanse Stichting Dierenzorg weten hoe het dier werd gevangen: „Wij van Dierenzorg Zaanstreek werden gebeld door de politie, dat de parelhoen weer op het perron zat in Zaandam. Ze zat op perron 4 en werd daar vastgehouden in een abri. Onze ambulance is daar meteen naartoe gegaan en heeft Hoendini meegenomen. Na anderhalf jaar hebben we haar eindelijk gevangen.”

Niet alleen de dierenambulance, maar ook agenten hebben afgelopen anderhalf jaar geprobeerd Hoendini te pakken. Aan de regionale omroep vertelt Zwart: „Een keer werd ze door zes politieagenten ingesloten. Ze zouden haar pakken en vloog toen zo de boom in.” Haar talent om keer op keer te ontsnappen is dan ook hoe ze aan haar naam komt, ze is vernoemd naar de goochelaar en boeienkoning Houdini.
voda
0
Miljardair Bill Gates en vrouw Melinda verbreken hun huwelijk
Van onze redacteur 3 mei

Bill en Melinda Gates bij een debat in Brussel over de duurzaamheidsdoelen voor 2030. Foto: Reuters

Microsoft-oprichter Bill Gates en zijn vrouw Melinda gaan na een huwelijk van 27 jaar scheiden. Dat heeft de miljardair en filantroop maandagavond bekendgemaakt op Twitter.

Gates bezit 1.37% van de aandelen in Microsoft, goed voor een waarde van $26 mrd. Samen met zijn vrouw en superbelegger Warren Buffet stond hij aan de basis van The Giving Pledge, een invloedrijke beweging van miljardairs die beloven om meer dan de helft van hun vermogen weg te geven aan goede doelen.

Bill Gates leerde Melinda kennen toen zij marketingmanager was bij Microsoft. In 1994 zijn ze getrouwd. Samen kregen ze drie kinderen. Gates maakte de echtscheiding bekend via een verklaring die hij onder meer via Twitter heeft verspreid.

Het echtpaar gaat weliswaar uit elkaar, maar blijft zich desondanks gezamenlijk inspannen voor goede doelen, schrijf Gates. 'We blijven geloven in onze missie en we zullen blijven samenwerken in onze stichting, maar we geloven er niet langer in dat we als stel verder kunnen groeien in deze nieuwe fase van ons leven.'

Het echtpaar Gates is niet het eerste miljardairskoppel dat uit elkaar gaat. In 2019 verbraken Amazon-oprichter Jeff Bezos en zijn vrouw MacKenzie hun huwelijk.

Originele link van het artikel: fd.nl/ondernemen/1382365/miljardair-b...
Bijlage:
haas
0
Kreeg gister de vraag over PL en de rente van 'n persoon met eenvoudig inkomen:
Ik vin dat bijv ING nog al veel vraagt !
Met name voor de kleine lening, die vaak nodig is voor eenvoudige uitgaven als WM,KK,CV etc,fiets,
=======================================
Persoonlijke Lening
Totale kredietbedrag: Vaste
debetrentevoet op jaarbasis
van € 2.500 tot en met € 4.999 9,70%

van € 5.000 tot en met € 9.999 8,40%
van € 10.000 tot en met € 14.999 6,60%

van € 15.000 tot en met € 25.000 6,10%
van € 25.001 tot en met € 75.000 5,70%
De vaste rente geldt per 1 oktober 2020. Wijzigingen voorbehouden. Deze vaste rente wijzigt niet gedurende de looptijd van de lening.

voor rood staan en kontinue krediet:
www.ing.nl/particulier/lenen/tarieven...
voda
0
Malinese vrouw in Marokko bevallen van negen gezonde baby’s

Een Malinese vrouw is dinsdag bevallen van negen baby’s - twee meer dan doktoren van tevoren hadden vastgesteld in haar overvolle baarmoeder. De zwangerschap van de 25-jarige Halima Cisse was groot nieuws in het West-Afrikaanse land. Omdat Cisse speciale zorg nodig had, is ze overgevlogen naar Marokko, waar ze is bevallen.

Buitenlandredactie 05-05-21, 00:58 Laatste update: 07:47
,,De pasgeborenen (vijf meisjes en vier jongens) en de moeder maken het allemaal goed”, zei de minister van Volksgezondheid van Mali, Fanta Siby, in een verklaring. Alle baby’s zijn ter wereld gebracht via een keizersnede.

Koopmans: Goed uitzoeken waarom patiënten in ziekenhuis jonger zijn
Het krijgen van een negenling is uiterst zeldzaam. Vaak gaat het krijgen van zoveel kinderen tegelijk gepaard met medische complicaties, waardoor sommige baby’s niet de volledige zwangerschap overleven.

www.ad.nl/buitenland/malinese-vrouw-i...
voda
0
Benzineprijs tikt recordniveau van negen jaar geleden aan
Achmed Majid 10:44

De adviesprijs voor benzine heeft woensdag een prijs van €1,895 aangetikt. Daarmee is sprake van een evenaring van de recordprijs van negen jaar geleden. Toen, op 2 oktober 2012, moest voor een liter benzine dezelfde prijs worden afgerekend. Dat blijkt uit gegevens van consumentencollectief United Consumers.

'De gestegen prijs heeft te maken met het aanbod van ruwe olie en met de coronacrisis,' legt directeur Paul van Selms uit. De olieprijs staat momenteel op bijna $70. Deze stijgt door een wereldwijd herstellende economische groei. 'En ondanks het feit dat er minder mensen autorijden door de coronacrisis, neemt de vraag naar benzine wel toe.'

Ook diesel en lpg stijgen
Ook de prijs van diesel en lpg stijgt met rasse schreden. Inmiddels staat de dieselprijs op €1,498. Dat is iets minder dan de recordprijs van 16 oktober 2012, toen er een prijs van €1,558 gevraagd werd. De prijs van lgp staat op €0,94, net onder de €0,946 die een liter lpg op 1 januari 2014 kostte.

Van Selms waagt zich niet aan toekomstvoorspellingen, 'maar de kans dat de prijzen op dit niveau blijven of duurder worden is groter dan dan dat de prijzen dalen'. Dat komt volgens hem omdat de prijs voor ruwe olie 'wel hoog, maar niet absurd hoog is'. 'Nederlanders zullen er niet minder vaak de auto voor pakken.'

€1 per liter belasting
De Nederlandse brandstofprijzen zijn relatief hoog, omdat er veel accijns en btw op wordt geheven. Zo bestaat de benzineprijs voor 61% uit belastingen, wat betekent dat per liter meer dan €1 gaat naar de staatskas gaat. Bij diesel en lpg is dit respectievelijk 51% en 36%.

United Consumers houdt sinds begin deze eeuw de brandstofprijzen bij op basis van de adviesprijzen van de vijf grootste oliemaatschappijen langs snelwegen. Bij andere benzinestations liggen de prijzen gemiddeld €0,10 tot €0,20 lager.

Lees het volledige artikel: fd.nl/economie-politiek/1382929/benzi...
voda
0
Melinda Gates, het katholieke meisje dat pleit voor anticonceptie
Lindy Blommestein 12:37

Melinda Gates zal na de scheiding van multimiljardair Bill Gates voor hun filantropische stichting blijven werken. Hij mag de technische projecten doen, zij werpt zich op alles wat met gendergelijkheid te maken heeft.

Ondanks de scheiding blijven Melinda en Bill Gates samenwerken in hun stichting. Foto: Stuart Isett/Polaris
Cv
1964 Melinda Ann French wordt geboren in Dallas in de staat Texas
1986 Behaalt bachelors informatica en economie aan Duke University. Aan diezelfde universiteit volgt ze een MBA
1987 Treedt in dienst bij Microsoft
1994 Trouwt met Bill Gates
1997 Verlaat Microsoft om voor haar kinderen te zorgen
2000 De Bill en Melinda Gates Foundation wordt opgericht
2019 Brengt haar boek The Moment of Lift uit
2021 Echtpaar Gates kondigt scheiding aan

'Ik ben een heel gewoon meisje, opgegroeid in een middenklassegezin in Texas,' zegt Melinda Gates schouderophalend. Ze wordt in 2019 geïnterviewd door de Amerikaanse televisiepersoonlijkheid Oprah Winfrey, voor een volle zaal in New York. 'Dat snap ik, maar ...' Oprah kijkt haar vertwijfeld aan. 'Je bent wel een multi-, multi-, multi-, multimiljardair.'

De meeste mensen zullen Melinda Gates (56) dan ook niet als 'gewoon meisje' kennen. Eerder als de vrouw van Microsoft-oprichter Bill Gates (65), ooit de rijkste man ter wereld. Met $146 mrd staat hij nu op plek drie van de rijkste mensen in Amerika.

Afgelopen maandag kondigden de twee aan dat ze na een huwelijk van 27 jaar uit elkaar gaan. Als reden gaven ze op dat 'we niet meer kunnen groeien als echtpaar'.

Melinda gaat dus alleen verder, maar ze begint zeker niet onder aan de ladder. In 2020 stond ze op de Forbes-lijst van invloedrijkste vrouwen op vijf. Deze plek verdiende ze volgens Forbes door haar positie als medevoorzitter van de Bill en Melinda Gates Foundation. De geschatte waarde van de organisatie die het koppel in 2000 oprichtte, ligt rond de $43 mrd. Daarmee is het de grootste private filantropische organisatie ter wereld.

Hoe verder?
Hoe moet het nu verder met al deze miljarden? Op Twitter lieten Bill en Melinda weten dat ze ook na de scheiding willen blijven samenwerken in de stichting. Wel zou er een duidelijke verdeling gemaakt zijn in projecten. Bill gaat zich richten op onderwerpen die hij interessant vindt, zoals nieuwe gezondheidstechnologieën. Melinda laat de technische aspecten aan haar ex-man over en stort zich op de projecten voor gendergelijkheid.

Ze hield zich de afgelopen jaren al veel bezig met de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Dat bleek dit jaar nog uit de jaarlijkse brief die Bill en Melinda namens de stichting schreven. Bill gaat in de brief in op de noodzaak van wetenschappelijk onderzoek naar vaccins en behandelingen om de coronapandemie tegen te gaan. Melinda spreekt zich uit over de toename in onbetaald werk dat vrouwen wereldwijd door thuisblijfmaatregelen hebben moeten uitvoeren.

Taakverdeling thuis
In haar boek The Moment of Lift vertelt Melinda hoe ze zelf ook over de taakverdeling in haar huwelijk met Bill heeft moeten onderhandelen. In 1996 stopte zij bij haar hoge managementpositie bij Microsoft - ze gaf leiding aan zo'n duizend medewerkers - om zich te richten op de opvoeding van hun eerste kind. Zij en Bill kregen drie kinderen en gezien het fulltimewerk voor de stichting was de taakverdeling thuis niet altijd makkelijk.

Melinda vertelt in interviews graag de anekdote over hoe Bill hun kinderen twee keer in de week naar school bracht. Na een paar weken zag ze hoe steeds meer vaders hun kinderen naar school brachten. Melinda: 'De moeders gingen naar huis en zeiden tegen hun man: als Bill Gates zijn kinderen naar school kan brengen, kun jij het ook!'

Katholiek
Toen Melinda opgroeide, waren de taken anders verdeeld. Haar vader werkte als ruimtevaarttechnicus en haar moeder was als huisvrouw verantwoordelijk voor de zorg voor de kinderen. Haar ouders waren katholiek en stuurde haar naar een katholieke meisjesschool, al was ze zelf liever naar een middelbare school met een meer academische insteek gegaan.

Het geloof is voor Melinda wel een belangrijke reden om het Gatesfortuin in te zetten voor goede doelen. De waarden die het geloof haar heeft meegegeven, lagen ook ten grondslag aan The Giving Pledge. Dat is de belofte van de allerrijksten, geïnitieerd door Bill en Melinda Gates en Warren Buffett, om het grootste gedeelte van hun geld in te zetten om de wereld beter te maken. Melinda: 'De sociale gerechtigheid die mijn middelbare school me heeft meegegeven, heeft me geholpen om te bepalen wat ik moet uitdragen in het leven.'

Tweestrijd
Hoewel het geloof Melinda handvatten gaf voor haar filantropische werk, zorgde de strenge leer van de kerk soms voor een tweestrijd. Bij haar reizen in India en Afrika sprak ze met veel vrouwen die, doordat zij veel kinderen kregen, in armoede terecht waren gekomen. Of vrouwen kenden die een zwangerschap niet hadden overleefd doordat die te snel op een eerdere zwangerschap volgde. Anticonceptie verstrekken aan deze vrouwen is daar een oplossing voor.

'De katholieke kerk stelt dat je geen anticonceptie mag gebruiken', zegt Melinda in haar interview met Oprah. ‘Ik worstelde met mijn geloof en met de waardes waarmee ik was opgegroeid.’ De balans tussen de oplossing en het geloof sloeg al snel door naar de promotie van anticonceptie. 'Zou ik echt vrouwen dood laten gaan vanwege de religie waarmee ik ben opgegroeid?'

Aandacht naar de VS
Door haar reizen vroeg Melinda zich steeds meer af waarom er zo weinig gendergelijkheid is. Niet alleen in het buitenland, ook in haar vaderland de Verenigde Staten. 'Ik draaide de vraag om en vroeg: hoe ver zijn we hier eigenlijk?' Niet ver, moet haar conclusie geweest zijn, want in 2015 richtte zij Pivotal Ventures op, dat geld investeert in projecten en start-ups die zich inzetten voor de verbetering van de positie van vrouwen in de VS.

Bronnen: Time Magazine, The Guardian, Foreign Affairs, Financial Times, New York Times

Lees het volledige artikel: fd.nl/profiel/1382799/melinda-gates-h...
Gemberthee
1
De beurs heeft altijd gelijk’, hoor je wel eens. Bijgevolg zal je voor de aandelen van bedrijven die nooit teleurstellen diep in je buidel moeten tasten. Ze zijn niet goedkoop. De aandelen van ondernemingen die niet meer te redden vallen kan je daarentegen hebben voor een paar euro of zelfs minder. Denk nu niet dat die aandelen goedkoop zijn. Zelfs een aandeel dat slechts 1 euro kost zal nog altijd 100 procent van zijn waarde verliezen in geval van faillissement. Een beginnersfout die velen maken is dat kneusjes van de beurs interessant zijn. Dat lijkt alleen maar zo. De lage aandelenkoers is helaas optisch bedrog. Goedkoop is in vele gevallen duurkoop. Ook op de beurs!

Vandaar dat men ook wel eens zegt dat een belegger beter nooit een vallend mes moet proberen te grijpen. Gaat de beurskoers van een bedrijf dat in de problemen zit fors omlaag? Laat dat aandeel dan rustig dalen. Laat je vooral niet verleiden om het aandeel snel op te nemen in je portefeuille. Er is een goede reden voor die daling.

Het ‘gevallen mes’ toch oprapen
En toch. In sommige gevallen komt er herstel en zal het verloren gewaande bedrijf het alsnog redden. Niet zelden komt dat na een financiële herstructurering, waarbij de banken en/of andere schuldeisers een deel van hun schulden kwijtschelden of omzetten in aandelen. In de VS komt dat meer voor dan in ons land, omdat banken bij ons nu eenmaal niet zo vaak geneigd zijn een deel van de schulden kwijt te schelden. Komt het bedrijf ook operationeel weer op de rails en blijven de klanten geloven in de onderneming, dan kan de koers al eens herstellen. In dat geval raap je ‘het gevallen mes’ op. Dat mag zelfs na een fors koersherstel.

Marc Coucke toont de weg
We zagen het onlangs nog bij Greenyard. Het bedrijf dat groenten en fruit levert aan de supermarkten staat op de Brusselse beurs en de aandelen ervan werden in de zomer van 2017 nog verhandeld aan 22 euro. Maar toen sloeg het noodlot toe. De combinatie van lage winstmarges, een dodelijke listeriabesmetting in een fabriek in Hongarije en de grote schuldenberg deden het bedrijf bijna de das om. Amper twee jaar later noteert het aandeel nog 2,4 euro; een daling met bijna 90 procent! Op dat moment leek Greenyard niet meer te redden. Maar een financiële herstructurering en een verbetering van de resultaten brengen toch weer hoop. In maart dit jaar kostte het aandeel alweer 7,49 euro; drie keer zoveel als op het dieptepunt. En dan kondigt het ondernemersduo Marc Coucke en Joris Ide aan in het kapitaal van Greenyard te stappen. Het aandeel steeg daardoor nog eens 20 procent.

Daarmee lijkt Greenyard het voorbeeld van een succesvolle turnaround. En net omdat de aandelen voordien zo fors daalden, leidt de heropstanding niet zelden tot een even spectaculair koersherstel. Greenyard is daarbij geen uitzondering. Eerder al zagen we even succesvolle transformaties en een verveelvoudiging van de aandelenkoers bij e-commercebedrijf en foto-ontwikkelaar Smartphoto (voordien Spector) en weefmachineproducent Picanol.

Hoe ga je als belegger succesvol te werk in dit hoog-risicosegment op de beurs? Maak eerst een lijstje op van ‘kneusjes’, bedrijven die slecht presteren en bijgevolg hun aandelenkoersen fors hebben zien dalen. Volg ze daarna goed op. Vraag het bedrijf eventueel om je e-mailadres toe te voegen aan de maillijst zodat je ieder bericht ontvangt dat betrekking heeft op de resultaten van het bedrijf. Wacht rustig af tot er tekenen zijn van een succesvolle financiële herstructurering. Eerst moeten ook de operationele resultaten weer een paar kwartalen de goede kant uitgaan. Eén zwaluw maakt de lente niet. Is er een duurzame verbetering van de resultaten? Koop dan een eerste, kleine positie. Later kan je eventueel nog wat bijkopen als het herstel wordt bevestigd.

Momenteel zijn turnaroundkandidaten op de Brusselse beurs onder andere Agfa Gevaert uit Mortsel, dat actief is in de grafische sector en de medische beeldvorming, en diagnosebedrijf Biocartis uit Mechelen. Op de beurs van Amsterdam lijkt beddenverkoper Beter Bed, ook actief in ons land, te ontwaken uit een moeilijke periode. Opgelet! Beperk je portefeuille niet tot enkele voormalige ‘kneusjes’. Laat ook voldoende plaats over voor het neusje van de zalm; sterkhouders die zelden of nooit teleurstellen en die altijd een goede basis zijn voor iedere aandelenportefeuille.

Pascal Paepen is docent Bank & Beurs aan de KU Leuven en Thomas More.

www.hln.be/mijn-gids/beleggen-in-de-k...
DurianCS
2
quote:

hirshi schreef op 6 mei 2021 12:03:

Bol.com stort 7,5 ton naar oplichters in plaats van naar fabrikant.

opgelicht.avrotros.nl/nieuws/artikel/...
Ja, als je op basis van een zeer kreupele brief een bedrag naar een Spaanse rekening gaat boeken dan is er wel wat mis met je organisatie.
Gemberthee
0
quote:

D'ieteren schreef op 6 mei 2021 12:23:

NIEUWS
Nieuwe telecomspeler Youfone focust op mobiele markt.
www.test-aankoop.be/hightech/telecom/...
Zit met een gsm abonnement van het werk momenteel, maar ziet er interessant uit voor mijn vriendin.
Gemberthee
0
quote:

DurianCS schreef op 6 mei 2021 12:17:

[...]
Ja, als je op basis van een zeer kreupele brief een bedrag naar een Spaanse rekening gaat boeken dan is er wel wat mis met je organisatie.
Haha, inderdaad bizar!
Kan sommige mensen misschien op ideeën brengen als het zo makkelijk is om bol.com te frauderen.
Misschien ineens bij Amazon proberen voor 7.5M
voda
0
Die zal zijn testrit ook niet snel vergeten!

Dashcam filmt crash peperdure Ferrari, bestuurder maakte testrit onder invloed

VIDEO
Een automobilist onder invloed is vanmiddag op de N44 bij Wassenaar de macht over het stuur van een Ferrari verloren en door een hek langs de weg gereden. De man is aangehouden.

Thomas de Waard 06-05-21, 13:31 Laatste update: 16:37

Eén van de inzittenden is door ambulancepersoneel gecontroleerd, maar hoefde niet naar een ziekenhuis worden vervoerd. De schade aan de auto is aanzienlijk, zo lag onder andere de spoiler eraf. Een berger heeft de dure bolide opgehaald.

Gefilmd
Op het internet circuleren beelden van de crash rond. Daarin is te zien dat de bestuurder probeert snel op te trekken, maar vrijwel direct de macht over het stuur verliest.

De Ferrari reed met een groen kenteken. Een groen kenteken is bedoeld voor auto’s die voor korte duur eigendom zullen zijn van een bedrijf met als doel doorverkocht te worden. Mogelijk was de bestuurder bezig met een testrit.

De dashcam van een automobilist die achter de Ferrari reed, legde de crash vast. Bekijk de beelden hieronder. (Let op! Het kan even duren voor de video is geladen).

blob:https://www.facebook.com/a983c9ae-5159-46ab-b783-44aafdfed405

www.ad.nl/den-haag/dashcam-filmt-cras...
rene l
0
Hilarisch Hans.

Maar jij stond enkele jaren terug op de plek waar de foto genomen is, en waar jij het spoor bijster was:

www.destentor.nl/apeldoorn/beide-lift...
voda
1
De vliegende taxi is geen luchtfietserij meer
Eva Schram 05:59

Het gaat hard met de ontwikkeling van de vliegende taxi. Met een beetje geluk kun je tijdens de Olympische Spelen in Parijs in een volledig elektrisch, futuristisch vliegtuigje langs de Eiffeltoren zoeven.

Voor ons woon-werkverkeer er zo uitziet, zijn er nog wel flink wat technische en wettelijke hobbels te nemen. Foto: iStock, beeldbewerking: FD Studio.

Tijdens de Olympische Spelen in Parijs in 2024 moet het mogelijk zijn om je van a naar b te verplaatsen met wat in de volksmond een ‘vliegende taxi’ wordt genoemd. In de zogenoemde eVTOL-sector, de afkorting staat voor electrical Vertical Take Off and Landing, is veel animo voor het voornemen van de Parijse organisatie om vliegende taxi’s in het vervoersplan te integreren. Op het Pontoise-Cormeilles-en-Vexinvliegveld ten noordwesten van Parijs wordt al getest met verschillende toestellen: bijvoorbeeld met het verticale opstijgen en landen, maar er vinden ook tests plaats om te zien hoe de toestellen geparkeerd moeten worden en hoe ze onderhouden worden tussen vluchten.

De eerste partner in het Parijse project was de Duitse start-up Volocopter, die bezig is met certificatie van z’n eerste toestel, de Volocity, bij de Europese luchtvaartautoriteit Easa. ‘We denken over twee tot drie jaar gecertificeerd te zijn en de eerste commerciële vluchten te kunnen aanbieden’, zegt woordvoerder ­Fabien Nestmann. Met andere woorden: met een beetje geluk kun je tijdens de Olympische Spelen in Parijs in een volledig elektrisch, futuristisch vliegtuigje langs de Eiffeltoren zoeven.

Een vliegende taxi wordt nooit zo betaalbaar als de bus, maar moet een concurrent worden voor een Uber black
Goedkoper dan een helikopter
De vliegende taxi lijkt misschien een concept uit een sciencefictionfilm, maar is volgens kenners dé oplossing voor de fileproblematiek. In 2019, toen Uber nog een divisie had die zich ook met eVTOL bezighield en jaarlijks een congres rondom het thema organiseerde, zei ceo Dara Khosrowshahi: ‘De definitie van krankzinnigheid is steeds opnieuw hetzelfde te doen en een andere uitkomst te verwachten. Toch zien we in steden keer op keer dat meer geld wordt gestoken in asfalt en meer wegen om de verkeersgroei bij te benen. Dat werkt niet en het wordt tijd dat we het transportnet een derde dimensie geven.’ Die derde dimensie is de lucht.

Het kernidee van urban air mobility is dus dat stadsverkeer niet alleen op de grond maar ook in de lucht plaatsvindt. Gebruikers zouden met een mobiliteitsapp korte vluchten moeten kunnen boeken tussen verschillende hubs in een stad. Een vliegende taxi van en naar het vliegveld vanuit centrale punten in de stad ligt voor de hand, omdat dat vaak zeer druk bereisde routes zijn. In de praktijk kan dat nu al met helikopters, maar die zijn duur, vervuilend en maken veel lawaai. Daarentegen worden eVTOLs aangedreven door elektriciteit uit batterijen en ze zijn daarmee stiller en minder vervuilend dan een helikopter.

En qua prijs zouden eVTOLs op den duur ook een stuk betaalbaarder moeten worden. Volgens databureau PitchBook kost een stoelmijl (een afgelegde mijl, oftewel 1,6 kilometer, per stoel in een voertuig) in een helikopter ongeveer $9 en zullen eVTOLs in de eerste jaren ook rond dat prijspunt liggen. ‘Maar naargelang er meer eVTOLs operationeel worden en batterij- en autonome technologieën verbeteren, verwacht ik dat de kosten van onderhoud en operationaliteit substantieel zullen dalen’, schrijft PitchBook-mobiliteitsanalist Asad Hussain in een recente memo. ‘Hiermee zou de prijs van een vliegende taxi naar ­onder de $5 per stoelmijl moeten kunnen zakken.’

Nestmann, de woordvoerder van Volocopter, noemt geen prijzen, maar beaamt dat vliegende taxi’s die op schaal opereren, zeker als automatisch vliegen zonder piloot in het toestel mogelijk wordt, betaalbaar moeten zijn voor de meeste inkomens. ‘We vergelijken de prijs van een ritje in ons toestel op den duur met de prijs van een rit in een ­premiumtaxi’, zegt hij. Oftewel: een vliegende taxi wordt nooit zo betaalbaar als de bus, maar moet kunnen concurreren met een Uber Black.

‘We denken over twee tot drie jaar gecertificeerd te zijn en de eerste commerciële vluchten te kunnen aanbieden’Fabien Nestmann woordvoerder Volocopter
Ambitieuze tijdlijn
Verschillende start-ups in de sector geven ambitieuze tijdlijnen voor wanneer ze de markt op gaan. Volocopter zegt over twee tot drie jaar operationeel te zijn met enkele toestellen waarin een piloot en een passagier passen. Het Amerikaanse Joby Aviation, dat in 2020 de eVTOL-tak van Uber overnam, verwacht in 2024 commerciële vluchten in testmarkten aan te bieden met een toestel met vijf stoelen. Het Duitse Lilium mikt ook op 2024 en zegt tegen 2025 in meerdere markten operationeel te zullen zijn met zeven stoelen per toestel. Het maakt nog niet bekend welke markten precies, maar de start-up heeft contracten met vliegvelden in de Amerikaanse staat ­Florida en de Duitse deelstaat Beieren.

Hussain noemt de tijdlijnen die de verschillende bedrijven hebben gecommuniceerd ‘agressief’ en twijfelt aan de haalbaarheid ervan. Hij vergelijkt de situatie met hoe investeerders een aantal jaren geleden dachten dat we binnen afzienbare tijd in zelfrijdende auto’s zouden rijden. ‘Ik ben bang dat ook nu investeerders de verwachtingen opblazen, terwijl er nog flinke technische en wettelijke hordes te nemen zijn.’ En de eVTOL-industrie kampt met nog grotere obstakels dan de automakers die zich op autonoom richten. ‘Voor auto’s hebben we alle infrastructuur al. Voor luchttaxi’s bestaat er nog niets. Ja, er zijn helikopterpads en -routes, maar die kun je niet zomaar overnemen met eVTOL’s. De hele infrastructuur voor het opladen van de batterijen, maar ook hoe de ruimte in de lucht waar deze toestellen in zullen vliegen precies wordt ingericht is nog volledig open.’

Bijlage:
voda
1
Deel 2:

Liliums Chief Strategy Officer, Alexander Asseily, weerlegt het wantrouwen jegens de tijdlijn. ‘Als je het vergelijkt met de luchtvaartindustrie, is onze tijdlijn zo gek niet. Een ontwikkelingsprogramma voor een geheel nieuw vliegtuig duurt ongeveer zes jaar. Wij zitten daar nu bijna op met de LiliumJet, die we in 2015 begonnen te ontwikkelen.’ In 2019 maakte Easa bovendien bekend aan welke veiligheidseisen een eVTOL-voertuig moet voldoen om gecertificeerd te worden. ‘Sindsdien werken wij aan de laatste versie van ons toestel, dat aan al die eisen zal voldoen.’ Zowel Lilium als Volocopter is inmiddels bezig certificatie door Easa te behalen.

Voor die certificatie zullen de start-ups flink veel kapitaal nodig hebben. ‘Tussen een half en één miljard’, schat Hussain. Volocopter haalde recentelijk een ‘series D-ronde’ van $200 mln op. Lilium ging de beurs op via de Spac-route en haalde daar $380 mln mee op, en kreeg daarna ook nog eens $450 mln aan investeringen van een consortium waar onder andere het Chinese Tencent, Ahet merikaanse softwarebedrijf Palantir en private-equitybedrijf BlackRock aan meedoen. Joby is de best gefinancierde start-up in de sector, met een recente Spac-beursgang waarbij het $690 mln ophaalde en een investeringsronde van $835 mln, waar opnieuw onder andere BlackRock aan meedeed. Ook het Amerikaanse Archer Aviation en het Chinese Ehang zijn goed gefinancierde start-ups in de sector.

Tegenover die hoge kosten staan wel flinke marktkansen. Hussain schat dat de omzet in de vliegendetaximarkt in 2025 zo’n $1,5 mrd zal bedragen. In 2035 zou de markt $150,9 mrd waard kunnen zijn, zegt hij.

Zelfs als de eerste vliegende taxi’s over een paar korte jaren door de lucht vliegen, zijn er nog voldoende uitdagingen voor de start-ups om hun toestellen op schaal te produceren. Een belangrijk struikelblok is volgens Hussain de beschikbaarheid van batterijen. ‘Los van het feit dat de batterijtechnologie nog doorontwikkeld moet worden om langere vluchten mogelijk te maken, voorzie ik nu al problemen met de toeleveringsketen. De eVTOL-bedrijven moeten immers concurreren met automakers die ook steeds meer elektrische aandrijving nastreven en die voor een deel afhankelijk zijn van dezelfde batterijmakers’, zegt hij.

Asseily erkent die uitdaging, maar zegt dat Lilium daar ook al op inspeelt. ‘We hebben veel partners gevonden die ook met de reguliere luchtvaart werken. Daarbij gaat het niet om namen die leuk staan op een lijstje partners, maar om bedrijven die de nodige ervaring hebben in deze sector. Je bent slechts zo goed als je toeleveringsketen.’

Hussain waarschuwt naast een tekort aan batterijen ook voor een tekort aan piloten. ‘Dat kan het opschalen van het aantal toestellen en routes in problemen brengen’, zegt hij. Autonoom vliegende toestellen zijn een doel voor de toekomst, maar volgens de meeste kenners duurt het nog zeker tien jaar tot het zover is.

De file door de lucht ontwijken? Vanaf 2024 moet het volgens optimisten kunnen. Foto: iStock, beeldbewerking: FD Studio

Publiek vertrouwen
Ten slotte voorziet Hussain problemen met de toestellen van Lilium en Joby, die toestellen met respectievelijk zeven en vijf stoelen willen inzetten. ‘Deze bedrijven kunnen alleen winstgevend worden als ze een hoge bezettingsgraad weten te bereiken’, zegt Hussain. Daarvoor moeten de vluchten niet alleen betaalbaar zijn, het algemene publiek moet vooral ook in zo’n vliegtuig durven stappen. ‘Wij hebben er daarom voor gekozen onze LiliumJet op een normaal vliegtuig te laten lijken’, zegt Asseily. ‘We stijgen en landen weliswaar verticaal als een helikopter, maar de motoren zitten in de vleugels die niet bewegen. Ook de cabine en de manier van boarden lijken op die van een normaal vliegtuig.’

Nestmann van Volocopter erkent ook de noodzaak van educatie van het publiek. ‘We hebben er al duizenden uren aan testvluchten op zitten. We denken dat het helpt als het publiek met regelmaat onze toestellen voorbij ziet vliegen’, zegt hij. Daarnaast bouwde Volocopter in Singapore al een model-hub als voorbeeld van hoe opstapstations eruit zullen zien. ‘En we proberen zo transparant mogelijk te zijn over ons proces en de veiligheidseisen die de autoriteiten stellen. Wij moeten aan dezelfde veiligheidsvoorwaarden voldoen als bijvoorbeeld Airbus en Boeing.’

Toch zal vermoedelijk ooit een eVTOL-toestel neerstorten, net als zo heel nu en dan ook gebeurt met grotere toestellen van Airbus of Boeing. ‘Als die dag ooit komt, zullen we net als de reguliere luchtvaartindustrie heel nauwgezet onderzoeken wat er misging, in samenwerking met de autoriteiten’, zegt Nestmann. ‘Maar ik ga ervan uit dat zoiets pas zou gebeuren als we er al zeker een miljard vlieguren op hebben zitten. Want dat is de statistische eis waar we voor certificatie aan moeten voldoen’, zegt hij.

Nog handiger: de vliegende auto
Het Nederlandse PAL-V is een voorloper in wat ceo Robert Dingemanse een ‘vliegende auto’ noemt. Hij verwacht vanaf eind 2022 volledig gecertificeerd te zijn door Easa en zijn vliegende auto’s te kunnen leveren. In eerste instantie aan particulieren, later ook aan bedrijven. De Liberty, het eerste model van PAL-V, is een gyrocopter die zowel op de weg kan rijden (daarvoor is hij al gecertificeerd) als kan vliegen. Anders dan de luchttaxi’s van bijvoorbeeld Lilium en Volocopter is de Liberty een werkelijke a-naar-b-oplossing, zegt Dingemanse. ‘Met diensten zoals die van hen vlieg je van een station naar ander station, over het algemeen in de stad. Omdat ons toestel kan rijden én vliegen, is het een ware deur-naar-deuroplossing.’ De Liberty is niet elektrisch, maar werkt op benzine en heeft in de lucht een bereik van 500 kilometer. Bestuurders moeten een theorieopleiding volgen en daarna zo’n 45 vlieguren maken om een brevet te halen — de eerste particulieren volgen nu al zo’n opleiding, meldt Dingemanse. Met zo’n brevet op zak en een Liberty (die in eerste instantie zo’n $600.000 zal kosten) voor de deur, kun je straks dus in principe je vliegende auto pakken, voltanken bij het plaatselijke benzinestation en naar het dichtstbijzijnde ­lokale vliegveldje rijden. In Nederland worden er speciale PAL-V-velden aangelegd, maar in Europa zijn er al zo’n tien- tot vijftienduizend geschikte vliegvelden. Anders dan Volocopter en anderen mikt PAL-V juist op plekken buiten de stad.


Lees het volledige artikel: fd.nl/futures/1382160/de-vliegende-ta...
Bijlage:
voda
0
Geniale Musk bekent: Ik heb syndroom van Asperger

Tesla-topman Elon Musk heeft het syndroom van Asperger, een vorm van autisme. Dat zei hij gisteren toen hij gastpresentator was van het bekende Amerikaanse sketchprogramma Saturday Night Live. Tijdens zijn openingsmonoloog maakte hij ook grapjes over zijn twittergedrag.

Ton Voermans 09-05-21, 13:53 Laatste update: 07:28

,,Ik weet dat ik soms rare dingen op Twitter zet of zeg, maar zo werken mijn hersenen nu eenmaal. Tegen iedereen die ik beledigd heb wil ik zeggen: ik heb elektrische auto’s opnieuw uitgevonden en ik stuur mensen naar Mars in een raket. Dacht je dat ik ook een rustige, normale vent was?”

Lees ook
‘Tesla’s zijn te manipuleren om zonder bestuurder te rijden’
Bemande vluchten naar de maan (en Mars) komen dichterbij na succes met ‘Marsraket’

Mensen met Asperger hebben moeite met sociale contacten en non-verbale communicatie, zijn vaak rechtlijnig en normaal tot hoog intelligent. Dat past wel bij Musk.

De geniale Musk zette deze eeuw eigenhandig de elektrische auto op de kaart en stampte uit het niets een ruimtevaartorganisatie uit de grond. Hij is ook berucht om zijn strapatsen. Blowend tijdens uitzendingen en op Twitter beweert hij met grote stelligheid onwaarheden. Musk kwam in het verleden een aantal keer in de problemen door zijn tweets. Zo zei hij dat hij Tesla van de beurs wilde halen en daar al financiering voor geregeld had, terwijl dat niet zo was. Ook noemde hij een duiker die betrokken was bij de redding van een groep kinderen in een grot in Thailand een pedofiel.

Zijn jongste zoontje heet X Æ A-12, uit te spreken als ‘cat running across keyboard’ (kat die over een toetsenbord rent) zei hij in de comedyshow. Hoe het jongetje werkelijk wordt genoemd is niet bekend, eerder zei Musk dat hij X Ash A Twelve heet.

Zwendel
Tijdens de aflevering van Saturday Night Live verscheen Musk ook in sketches over een Marsbasis en een waarin hij als financieel expert cryptomunten en in het bijzonder dogecoin moest verklaren. Musk heeft die digitale munteenheid, die als een grapje begon, de laatste maanden regelmatig genoemd en de koers is hard gestegen. In de sketch noemt hij het uiteindelijk een zwendel.

De dogecoin begon in 2013 als een practical joke en om de cryptogemeenschap op de hak te nemen. Maar door de aanbevelingen van Musk op social media en de hype die ontstond schoot de dogecoin naar 72 dollarcent terwijl de cryptomunt begin dit jaar nog geen cent waard was.

Elon Musk. © Reuters

De koers van dogecoin zakte tijdens de uitzending hard. Voor de start van Saturday Night Live was hij rond de 0,72 dollar waard, maar daar ging een derde van af. Inmiddels is een dogecoin volgens Coinmarketcap, een website die de koersen van cryptomunten op verschillende beurzen combineert, net geen 0,49 dollar waard. Dat is nog altijd een enorme groei ten opzichte van 1 januari toen een dogecoin rond de 0,005 dollar kostte.

Bitcoin
De bitcoin hield daarentegen goed stand. Wellicht omdat Tesla, het autobedrijf van Musk, in februari voor 1,5 miljard bitcoin kocht. Vorige maand verkocht het bedrijf er weer 10 procent van en boekte daarmee een winst van 101 miljoen dollar. Volgens Musk is bitcoin een goed alternatief voor cash. In de Verenigde Staten is het al mogelijk om een Tesla met bitcoin af te rekenen.

www.ad.nl/auto/geniale-musk-bekent-ik...
3.402 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,36  +0,01  +0,00%  18 apr
 Germany40^ 17.751,90 -0,48%
 BEL 20 3.826,58 +0,84%
 Europe50^ 4.919,39 -0,35%
 US30^ 38.013,46 0,00%
 Nasd100^ 17.548,80 0,00%
 US500^ 5.049,25 0,00%
 Japan225^ 38.001,71 0,00%
 Gold spot 2.409,27 +1,26%
 EUR/USD 1,0621 -0,21%
 WTI 82,08 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +11,51%
JUST EAT TAKE... +5,71%
Air France-KLM +4,18%
FASTNED +3,00%
RANDSTAD NV +2,65%

Dalers

Pharming -9,63%
ASMI -6,10%
Avantium -6,01%
PostNL -5,84%
TomTom -3,31%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront