Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

voda
0
O O O...

Plan: rekeningrijden en betalen per gram CO2

Elektrische auto’s moeten de komende jaren forse subsidies krijgen om de vergroening van het wagenpark te versnellen. En er moet een vorm van rekeningrijden komen die gekoppeld wordt aan de CO2-emissie. Een brede coalitie van ANWB, Natuur & Milieu, Bovag, RAI, VNA en een bont gezelschap oud-politici presenteren vandaag een nieuw autobelastingplan 2022-2030.

Ton Voermans 12-05-21, 03:30 Laatste update: 07:48

De kern is dat er veel meer goedkope – tot 40.000 euro – elektrische auto’s moeten worden verkocht waardoor er op den duur een betaalbare tweedehandsmarkt ontstaat. Na 2030, denken de plannenmakers, kan een belastingsysteem worden ingevoerd waarbij de automobilist per gereden kilometer belasting betaalt. Die wetgeving is ingewikkeld en de invoering tijdrovend. Er is bovendien nog niet nagedacht over de techniek om de kilometers te registreren.

Dat kilometertarief moet bovendien afhankelijk worden van de uitstoot van de auto. Wie vasthoudt aan zijn 8-cilinder betaalt zich blauw, wie elektrisch rijdt zal veel minder betalen per kilometer. Kilometervreters gaan veel betalen, wie weinig rijdt, weinig.

Zonder een nieuw autobelas­ting­plan wordt het niks met de verduurza­ming van het wagenpark, stellen de initiatief­ne­mers

Brede steun
Het is niet toevallig dat de vijf organisaties nu met dit uitgewerkte idee komen. De formatie zal een dezer dagen losbarsten en duurzame automobiliteit staat hoog op de agenda. Volgens de initiatiefnemers heeft hun kant-en-klare belastingplan zo’n brede steun (van Natuur & Milieu tot de autoleasebedrijven verenigd in de VNA) dat de toekomstige formateur het copy paste in het regeerakkoord kan opnemen.

Een bont gezelschap oud-politici steunt het belastingplan. Annemarie Jorritsma (VVD, oud-minister van Verkeer en van Economische Zaken), Menno Snel (D66, oud-staatssecretaris Financiën), Jolande Sap (GroenLinks, oud-woordvoerder Financiën), Karien van Gennip (CDA, oud-staatssecretaris Economische Zaken) en Sharon Dijksma (PvdA, oud-staatssecretaris Economische Zaken, oud-woordvoerder Verkeer) hebben op persoonlijke titel hun naam onder de plannen gezet. Iedere kandidaat-regeringspartij is vertegenwoordigd bij het handtekeningenlijstje.

Meest vervuilende auto's
Zonder een nieuw autobelastingplan wordt het niks met de verduurzaming van het wagenpark, stellen de initiatiefnemers. Nederlanders rijden in de oudste – en dus meest vervuilende – auto’s van West-Europa. Bij ongewijzigd beleid is in 2030 nog steeds maar een op drie nieuwe auto’s elektrisch, daarmee is klimaatneutraliteit in 2050 onhaalbaar. Met biobrandstoffen, synthetische brandstoffen en miljoenen elektrische auto’s moet dat wel lukken.

Om de verkoop ervan te stimuleren moet de aanschafsubsidie worden aangepast; 3000 euro voor nieuwe elektrische auto’s mits ze niet duurder zijn dan 45 mille, voor gebruikte exemplaren zou dat nog steeds 2 mille moeten zijn. Elektrische auto’s blijven vrijgesteld van aanschafbelasting bpm, maar die bpm gaat voor grotere benzine- en dieselauto’s met wel 20 procent omhoog en voor de kleinste en zuinigste brandstofauto’s tot wel 30 procent omlaag.

© AFP
Volle pond
Ook elektrische rijders gaan in de plannen motorrijtuigbelasting betalen, vanaf 2023 15 procent van het tarief voor benzineauto’s en vanaf 2026 moet het volle pond worden betaald. Wel mag er bij de berekening van het tarief 400 kilo van het autogewicht af worden getrokken vanwege de zware accu’s. Zo komen de kosten van de subsidies niet voor rekening van de benzine- of dieselrijders. Wie bijvoorbeeld een grote elektrische suv of Tesla Model S rijdt, auto’s die meer dan 2 ton wegen gaan fors wegenbelasting betalen.

Tot en met 2026 zijn de plannen kostendekkend. Daarna zijn elektrische auto’s technisch en qua prijs weer zo anders dan nu dat tegen die tijd bekeken moet worden hoe de financiering tot 2030 - geraamd op 4,1 miljard euro - eruit moet zien.

Het systeem van betalen naar gebruik en uitstoot zou na 2030 ingevoerd kunnen worden. De plannenmakers pleiten voor een kaderwet waarin dat door de komende regering vastgelegd wordt, dan is er nog ruim 8 jaar om de regeling fiscaal en technisch uit te werken.

www.ad.nl/auto/plan-rekeningrijden-en...
rationeel
2
quote:

!@#$!@! schreef op 12 mei 2021 02:05:

[...]

Ja, maar wel kennis die past binnen het voor jou veilige wereldbeeld en leven dat je leid.
Immers de waarheid dat jij heel je leven gewerkt hebt in een industrie die de mensheid naar de rand van verdoemenis heeft gebracht zal jij dus nooit accepteren, ongeacht de feiten. (Niet dat ik jou daar verantwoordelijk voor houd, laat dat duidelijk zijn. Maar het lijkt een logische reden tot complot denken)

Plus de afgelopen jaren op dit forum is alleen maar een herhaling van dezelfde kennis en dat terwijl niemand (behalve ratio) je serieus neemt. (Ook buiten dit forum al jaren niet heb je al meerdere keren uitgebreid over geklaagd)

Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden hoe gemiddeld slimme mensen (als het waar is wat jij schrijft), tegelijk ook zo dom kunnen zijn. -> wetenschappelijke feiten naast zich neerleggen. -> Tegen een muur blijven oplopen zonder ooit aan zichzelf te twijfelen. -> Constant zichzelf herhalen zonder te luisteren naar de feiten en argumenten van andere mensen. (Ook geen interesse in). -> Accepteren het wereldbeeld waarin de hele wereld gek is behalve jij. (Een nogal absurde overtuiging in mijn ogen)

Een deel is te verklaren vanuit een grote onzekerheid over de eigen persoon. Narcisme trekjes. Wat juist erg paradoxaal is gezien je avontuurlijke leven. Of misschien juist een verdediging door te opereren in die constante onzekerheid bedenk ik mij nu. Waarin ruimte om aan jezelf te twijfelen desastreus kan uitpakken. Je moet immers juist constant jezelf bewijzen en staande houden in een nogal uitdagende omgeving.

Zo dat was weer een kwartiertje amateur psychologie, altijd leuk :-)
Helaas, het heeft niets met psycholgie te maken, ook een wetenschap, en het is allebehalve leuk.

Integendeel het getuigt niet alleen van een bijzonder grote onwetendheid, maar het is ook nog getuigend van een gebrek aan respect voor een ander.

Het is ongelooflijk dat na alle ellende die onze voorvaderen doorgemaakt hebben, om voor ons een leefbare maatschappij te ontwikkelen, het democratische gehalte van veel mensen nog zo laag is.

Waar dankbaarheid op zijn plaats zou zijn, volgt kritiek.

Ronald:) behoort tot de mensen die ONS land mede groot hebben gemaakt.

De mensensoort die in de goede oude tijd, ONS VOORBEELD was. Handen uit de mouwen en zo goed mogeijk je best doen. Zorgen voor je gezin, je verantwoordelijkeden nemen.

Dankbaarheid zou op zijn plaats zijn, voor het feit dat dit de mensen zijn, die gemaakt hebben, dat de huidige generatie kan studeren en worden kan, wat zij wil.

Dat er aan deze voorspoedige ontwikkeling een halt wordt toegeroepen door regeringen die een weg zijn ingeslagen, die onze welvaart aantast, en daarmee de vooruitzichten op voorspoed, niet alleen voor ons, maar ook voor de toekomstige generaties een halt toeroept is uiteraard onvergeeflijk.

Maar dat er dan ook nog dommeriken zijn, zoals jij, die niet zien hoe zij in de maling worden genomen, en ipv deze regeringen een halt toe te roepen, heulen met de vijand van onze voorspoed, en de goedwillenden beschimpen, daar zijn geen woorden voor.
josti5
2
quote:

!@#$!@! schreef op 12 mei 2021 02:05:

[...]

(...)

Plus de afgelopen jaren op dit forum is alleen maar een herhaling van dezelfde kennis en dat terwijl niemand (behalve ratio) je serieus neemt.

(...)
Behalve ratio?
Je vergeet mij te noemen!
[verwijderd]
2
quote:

josti5 schreef op 12 mei 2021 10:05:

[...]

Behalve ratio?
Je vergeet mij te noemen!
Wat een belediging!
[verwijderd]
0
quote:

Ronald Engels schreef op 12 mei 2021 00:34:

[...]

==============================
small_investor,

Wat één onzin als posting, zie mijn opleiding, inderdaad ben geen fysicus en was niet op universiteiten werkzaam met onderzoek zoals gokker, vandaar mijn uitgebreide kennis en ervaring verder opgedaan in de Industrie, de beste leerschool als je zeer regelmatig wisselt van bedrijf en omgeving, zoals ik heb mogen doen!

En overigens ons planeet aarde klimaat staat sterk onder invloed van Astrofysica, o.a. via ons planeten en Melkweg Sterrenstelsel en de Milankovitch Cycles, enzv., enzv.!

M.v.g. Ronald
De industrie lijkt mij een hele slechte leerschool.

Ik heb alle boeken gelezen van Newton, dan heb je wel een betere kijk op de natuur.

[verwijderd]
0
quote:

small_investor schreef op 12 mei 2021 12:44:

[...]
Ik heb alle boeken gelezen van Newton,...

Fantastisch!
DurianCS
1
quote:

small_investor schreef op 12 mei 2021 12:44:

[...]
De industrie lijkt mij een hele slechte leerschool.

Ik heb alle boeken gelezen van Newton, dan heb je wel een betere kijk op de natuur.
dan heb je in ieder geval een goed beeld van de enorme worsteling van Newton om er aan acceptabel wereldbeeld uit te kunnen krijgen.
rationeel
0
quote:

DurianCS schreef op 12 mei 2021 13:02:

[...]
dan heb je in ieder geval een goed beeld van de enorme worsteling van Newton om er aan acceptabel wereldbeeld uit te kunnen krijgen.
Voor de hier aanwezigen is niets een raadsel;)
!@#$!@!
1
quote:

josti5 schreef op 12 mei 2021 10:05:

[...]

Behalve ratio?
Je vergeet mij te noemen!
Natuurlijk, gewoon vergeten, excuus :-)

rationeel
0

Waarom millennials geen genoeg krijgen van Marx

Michiel Dijkstra

www.ewmagazine.nl/economie/achtergron...

‘Het proletariaat zal zijn politieke heerschappij gebruiken om de bourgeoisie stuk voor stuk alle kapitaal te ontrukken en alle productiemiddelen in handen van de staat te centraliseren.’ Zomaar een zin van Karl Marx (1818-1883). Millennials, die ongrijpbare generatie van mensen geboren na 1980, kunnen maar geen genoeg krijgen van het werk van de grondlegger van het communisme.
rationeel
1
Althans, sommige media schrijven dat. ‘Een nieuwe held is opgestaan. Karl Marx is de naam,’ stond vorige week in Vrij Nederland. Marx was ook de inspirator voor het boek Verzet! Pleidooi voor communisme van Gustaaf Peek, dat vorig jaar verscheen.
rationeel
1
Bevreemdend

De veronderstelde fascinatie is wat bevreemdend. Toen in 1989 de Berlijnse Muur viel, kwamen de inwoners van het communistische Oost-Duitsland toch echt naar het kapitalistische Westen. Niet andersom.
rationeel
1
Wat tijdens het lezen van Marx vooral opvalt, is hoe gedateerd zijn profetieën over de pijnlijke groeistuipen van het negentiende-eeuwse kapitalisme zijn. De gemiddelde millennial zal zich tijdens het lezen van Het Kapitaal niet snel identificeren met het lompenproletariaat dat door Marx revolutionaire gaven werden toegedicht.
rationeel
1
Marx’ boodschap dat arbeiders worden uitgebuit, resoneert vast nog steeds. Wie vindt niet dat hij onderbetaald is? En laat dat ook nog de schuld van iemand anders zijn. In Marx’ tijd was het de schuld van de kapitalist. In 2008 die van de bankier. Nu die van de baas van een bedrijf uit Silicon Valley.
rationeel
1
Maar daar toont zich de gedateerdheid. De vrees is niet langer dat banen niet genoeg betalen, maar dat ze verdwijnen. Marx heeft hierop geen antwoord: hij was hartstikke vóór automatisering. Benieuwd wat millennials daarvan vinden.
rationeel
1
Redacteur economie Michiel Dijkstra (1985) was tot 2019 verbonden aan Elsevier Weekblad en schreef over macro-economische onderwerpen en energie.
rationeel
1

Zin in pluche? Ga werken bij Greenpeace!

Simon Rozendaal

www.ewmagazine.nl/kennis/opinie/2021/...

Vroeger was Greenpeace een fatsoenlijke club: dankzij hen is dat weerzinwekkende doodknuppelen van zeehondenpups gestopt. Tegenwoordig is het vooral een springplank voor politieke baantjesjagers, net zoals Shell vroeger, schrijft Simon Rozendaal.
rationeel
1
Greenpeace blijft kernenergie afwijzen. Ook nu duidelijk is dat de Parijse klimaatdoelstellingen niet worden gehaald en het dus alle hens aan dek zou moeten zijn voor activisten die menen dat opwarming een probleem van de buitencategorie is, verschanst Greenpeace zich al vijftig jaar in dezelfde loopgraaf.
rationeel
1
Ene Eefje de Kroon, campagneleider Klimaat & Energie (onthoud die naam, over tien jaar is ze Kamerlid of minister), geeft op de website vier redenen waarom zonne- en windenergie beter zijn dan kernenergie. U zou het moeten lezen, al is het maar omdat niet alle lezers van dit weekblad dagelijks bij Greenpeace op de koffie gaan, en mevrouw heeft argumenten. Wel had ze ook vier redenen kunnen aanvoeren waarom het atoom juist aantrekkelijker is (alle energiebronnen hebben voor- én nadelen), maar dat paste niet in haar straatje.
38.985 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1454 1455 1456 1457 1458 1459 1460 1461 1462 1463 1464 ... 1946 1947 1948 1949 1950 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,79  +8,28  +0,96%  23 apr
 Germany40^ 18.161,70 +0,13%
 BEL 20 3.890,71 +0,71%
 Europe50^ 5.015,49 +0,15%
 US30^ 38.504,96 0,00%
 Nasd100^ 17.481,67 0,00%
 US500^ 5.069,70 0,00%
 Japan225^ 37.938,71 0,00%
 Gold spot 2.325,35 +0,14%
 EUR/USD 1,0706 +0,03%
 WTI 83,30 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +26,32%
BAM +4,73%
PROSUS +3,52%
ASMI +3,14%
JUST EAT TAKE... +3,10%

Dalers

RANDSTAD NV -7,22%
Akzo Nobel -6,93%
FASTNED -4,65%
NSI -3,89%
ArcelorMittal -2,65%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront