TomTom « Terug naar discussie overzicht

Wat is de productieomzet Automotive in 2de kwartaal 2021

19 Posts
boem!
0
TT mag zich verheugen in een grote schare LONGERS.

Er blijkt een groot verchil te zijn tussen de groep die zich richt op het verdienmodel en de groep die de onderwaardering van de assets als reden van hun positie aangeven.

Ik ben als aanhanger van de eerste groep erg benoeuwd naar de inschatting van de productie-omzet in het 2de kwartaal van 2021.

Voor het gemak geef ik hierbij de omzetten gedurende de jaren 2017 t/m 2020 aangevuld met de kwartaalomzetten in het 1st en 2de kwartaal in de jaren 2017 t/m 2021.

Jaaromzet: 245 mio. 318 mio, 378 mio en 274 mio
1st kwartaal 55 mio, 78 mio, 88 mio. 86 mio en 74 mio
2de kwartaal 61 mio, 71 mio, 90 mio, 51 mio en ?????

Mijn inschatting voor het 2de kwartaal van 2021 is 81 mio( 90% van omzet 2q 2019).

Wat is de inschatting van de medeforumleden.
Hou rekening met het feit, dat 2de kwartaal 2020 omzet keihard werd geraakt door Covid.
Covid blijft nazeuren en daar kom het chiptekort bij.

Boem 81mio

Benjamin G.
3
Onderwaardering asset is motivatie.
Verdienvermogen is bewijs dat assets structureel ondergewaardeerd zijn.
Waardering van assets op basis van:
- referentiepunt verkoop Nokia Here;
- complexiteit om de data keten op orde te krijgen
- datafabriek als oplossing voor welk probleem? --> knelpunt is offline en volume dataverkeer --> oplossing TomTom lage bytesvolume en toch hoge accuratie
- momentum dat oplossing hogelijk gewaardeerd wordt: a. meewind op level 3 en level 4, b. gebruikersgemak en diensten, c. wetgeving op veiligheid
- totale HD mapping markt wordt in 2030 geschat op 7,7 miljard
- voor deze AI techniek zijn grote hoeveelheden data nodig is mijn veronderstelling: dat betekent dat combinatie van organiserend vermogen, maken van afspraken, betrouwbaarheid en ontwikkelen van algoritmes moeilijk dupliceerbaar zijn
- technologie van TomTom is voor andere partij sleutel om meer services te verkopen, vermoed ik

Ik hou, wellicht tegen beter weten in, vast aan 2,8 miljard euro voor overname prijs. Dat resulteert in 20 euro plus per aandeel.

Dat had in mijn ogen al in 2020 moeten gebeuren. Momentum is lastig vast te stellen en cruciaal voor rendement.

Corona gooit roet in het eten zoals Tatje al heeft laten zien met berekening. Aan de andere kant er is ook altijd wat met TomTom. Geloofsverhaal ontbreekt en dat maakt ze kwetsbaar voor huidige marktcondities om in het hier en nu bewijzen te leveren en kwetsbaar op basis van prestaties uit het verleden. De bonuscultuur en de hegemonie van de Founders helpen ook niet mee.

boem!
0
Als ik jou goed begrijp zit jij in het kamp die hoopt op een opwaardering van de assets.

Daarbij breng jij volgens mij in dat die onderwaardering nog moet worden aangetoond.

Dat aantonen moet dan gebeuren met een substantiele omzetgroei in LBT.

Ik ben het met jou eens, dat ook een overnemende partij meer zekerheid wenst over wat zij kopen.

Vandaar mijn vraag naar de te verwachten productieomzet Automotive want links of rechtsom het gaat erom wat er met de assets kan worden verdiend.
win some...
1
De operationele omzet automotive wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid auto's de van de band rollen, maar ook door herzieningen van de verwachte totaalproductie bij de verschillende lopende automotive contracten. Hoe die herzieningen er precies uitzien is onduidelijk. Ik heb het idee dat de methodiek niet bepaald eenduidig is en daarmee het eindresultaat tot op zekere hoogte stuurbaar. Hangt er dus maar net vanaf wat voor cijfers TT wil tonen.
marathon 11
1
Een ding is wel 1000% zeker.
Het bestuur kan nooit worden aangesproken op window dressing.
boem!
0
quote:

win some... schreef op 9 mei 2021 13:42:

De operationele omzet automotive wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid auto's de van de band rollen, maar ook door herzieningen van de verwachte totaalproductie bij de verschillende lopende automotive contracten. Hoe die herzieningen er precies uitzien is onduidelijk. Ik heb het idee dat de methodiek niet bepaald eenduidig is en daarmee het eindresultaat tot op zekere hoogte stuurbaar. Hangt er dus maar net vanaf wat voor cijfers TT wil tonen.
Ik denk dat je gelijk hebt indien je de IFRS-omzet bedoelt.

De verantwoorde IFRS omzet wordt wel degelijk beinvloed door enerzijds de toegepaste deferred met daarnaast de door jou aangehaalde totaalproductie.

Ik ga er nog steeds vanuit dat de productieomzet wordt bepaald door de opgeleverde wagens met TT inside.
boem!
0
Ik durf de stelling dat het verdienmodel bij FCF vele malen belangrijker is voor de belegger dan de wpa bij IFRS wel aan.

De FCF geeft aan wat er aan harde knaken is verdiend in de voorliggende periode en biedt de aandeelhouders de mogelijkheid te kiezen waar zij dat geld aan wensen te besteden.

De optie kent slechts 4 mogelijkheden en wordt ieder jaar gemaakt door de aandeelhouders en gezien het belang van de FF's in concreto door deze FF's.

De 4 mogelijkheden zijn:
verbetering van de kaspositie(niet aan de orde bij TT)
intensivering van investeringen (heeft prioriteit)
aandelen inkoop( het tweede SBB programma van elk 50 mio loopt nu ten einde)
dividenduitkering(nog niet voor gekozen tot op heden ivm prioriteit investeringen)

Het IFRS wpa-verdienmodel liet en laat niet de harde knaken zien die verdiend zijn in het FCF- model.

Waar eerst nog de camouflage werd veroorzaakt door versnelde afschrijving EN deferred is het nu nog enkel de toegepaste deferred long die het rookgordijn optrekt.

Uiteraard moet er een voorziening bestaan waaruit kosten worden betaald die verband houden met reeds afgeleverde producten maar indien deze voorziening zodanig groeit dat zij bijkans de gehele kasuitgave van een volledig jaar gaat benaderen is het volgens mij overduidelijk dat deze toepassing gedreven wordt door een fiscaal te behalen voordeel.

Ik hou me vast aan een maximale voorziening van 15% van de te maken kosten en indien de deferred long daaraan voldoet zie ik in het meerdere eerder een stille reserve met vrijval tot gevolg dan dat er nog meer aan deze voorziening zou moeten worden toegevoegd.

Vandaar dat ik steeds blijf hameren op FCF (het bedrag dat ter beschikking komt van aandeelhouders) en de gefactureerde productieomzet.

Bij voldoende dekking vanuit deferred long is het beter te kijken naar deze omzet dan naar de gecamoufleerde IFRS omzet.

Uitgaande van de gefactureerde productieomzet LBT in 2019 ad 540 mio kom je in 2025 bij een CAGR van 15% uit op 1.085 mio.

Door corona kunnen we dat traject wel aan de kant schuiven want ipv 620 mio werd er in 2020 slechts een omzet van 440 mio geboekt. Ook 2021 kent zo zijn naweeen van corona waarbij nu ook het chiptekort een rol zal gaan spelen.

Niettemin denk ik dat je je als belegger moet focussen op de bron van waaruit de keuzes dienen te worden gemaakt.

En die bron, de FCF, wordt gevoed vanuit de gefactureerde omzet.

In dat licht moet je mijn oproep lezen vwb de gedachten die er leven bij de overige forumleden mbt de productie-omzet 2q 2021.

Ik denk aan 81 mio vs 51 mio in 2q2020 omdat ik een daling met 10% vewacht tov het voor Corona jaar 2019 (2q 90 mio).
boem!
0
Ik begrijp dat er geen behoefte bestaat om zich te verdiepen in de productieomzet Automotive.

Dan ook niet verbaasd zijn over de IFRS-omzet Automotive .

die zal nl ca 76 mio bedragen (2q 2020 52 mio en 2q 2019 76 mio).

dezelfde ifrs omzet bij een prod omzet die 10% lager ligt tov 2q 2019 en een stijging met 46% tov 1q 2020 enkel en alleen veroorzaakt doordat de post deferred zodanig gevuld is dat het tegen de plinten opklotst.
Benjamin G.
0
IFRS omzet = productieomzet - deferred?

Ik heb mijn positie in TomTom ingenomen. Ga niet uitbreiden of reduceren. Wil hoogstens nog een mogelijkheid afwachten om te verschuiven van aandelen naar call opties. Voor mij is bovenstaande informatie wel relevant maar gaat mijn beslissing niet veranderen.

boem!
0
ja 100% goed de IFRS omzet is de productieomzet minus deferred.

ik snap heel goed dat jij jouw positie aanhoudt.

Suc6 gewenst
Benjamin G.
0
Dank je wel Martin. Eens zullen we zegevieren.

Oke dan begrijp ik eindelijk de formule van IFRS omzet. Dan is de vraag van jaar op jaar.

IFRS omzet = productieomzet minus deffered 1

Jaar daar op

IFRS omzet = productieomzet minus deffered 2 plus deel vrijval uit deferred 1

Jaar daar op
IFRS omzet = productieomzet minus deffered 3 plus deel vrijval uit deferred 1 & deferred 2

etc

Klopt dat ook?
boem!
0
Ja volledig juist, vandaar dat het aanzwellen van de vrijval menigeen verbaast zal doen staan.
Benjamin G.
0
In tijden dat het slecht gaat is deferred een kussentje. Dat hebben we vorig jaar kunnen zien. (A)

In tijden dat het goed gaat dan neemt IFRS vooral toe door verkoop. Deferred kan niet in absolute en relatieve zin hetzelfde groeien. Loopt altijd achter de muziek aan. (B)

In tijden van stabiliteit is deferred jaar op jaar een constante. (C)

Dus als vrijval deferred ervoor zorgt dat de IFRS omzet relatief sneller toeneemt dan gemiddelde CAGR, dan doet situatie A zich voor. Is dat correct?

Als verkoop goed gaat in situatie B, dan wordt er meer deferred opgeschreven dan er vrijvalt. Dan vertekend deferred de CAGR. Volgens mij is dit al geruime tijd jouw pleidooi.

Waar ik op 'hoop' is dat situatie B zich snel gaat voordoen. Dan hebben we weer een gezonde stijgende lijn te pakken. Als de CAGR voor automotive op 20% uitkomt dan gaan we als we de businessintel rapporten mogen geloven in gelijke trend met de markt. Doen we het beter dan 20% dan wint TomTom marktaandeel. Wat voor SD maps of was het nou traffic met 80% marktaandeel in Europe en 40% in VS een knappe prestatie zou zijn.
boem!
0
Inderdaad vorig jaar en ook nog dit jaar hebben we voordeel door wat jij A noemt.

We komen vanuit een B situatie en hopelijk komen we daar weer snel aan toe.

UIteindelijk komt de situatie C in beeld evenveel vrijval als opboeking.

Zeker in tijden van grote opbouw en afbouw van de deferred geeft deze toepassing wel een gecamoufleerd beeld van de werkelijkheid.
Benjamin G.
0
Wat voor de waardering van TomTom ook een rol speelt, is welke fair share kan zij pakken in de Mapping sector?

Er zijn meerdere links naar intel rapporten langsgekomen van full stack benaderingen, SD Maps, services tot en met HD maps. Het wordt er niet helder op. In welk marktsegment kan TomTom welk marktaandeel behalen?

Het veelbeloofde land van HD maps ziet er richting 2030 nog niet heel florissant uit. Afhankelijk dan weer van welk rapport. Dat is één van de redenen dat ik 1 miljard omzet nog niet zie. Forecasting / extrapolatie is een manier om helder te krijgen wat we de komende jaren aan omzet mogen verwachten. Backcasting is een andere manier, dus via marktsegment, marktaandeel en marktvolume in 2030 en 2025.

Daar schijnt nog behoorlijk wat licht tussen.
boem!
0
Om te komen tot een goed beleggingsresultaat gaat het altijd om een mix van een goede forecast vergezeld met een juiste intepretatie van het verleden.

Omdat het verdienmodel altijd centraal zal staan bij de waardering van het aandeel aan de beurs en er grote verschillen bestaan tussen de twee verdienmodellen (netto wpa en netto FCF) bij TT pleit ik ervoor om het FCF model te gebruiken bij TT ten faveure van het wpa model.

Laat het wpa model verliezen zien van honderden mio's gedurende de periode 2018 t/m 2020 het FCF model sluit daarentegen af met een bescheiden winst.
Ook het lopend jaar zal er door een uitfaserende amortisatie last van 40-50 mio sprake zijn van een negatieve wpa terwijl de FCF een winst zal tonen omdat er tegenover deze amortisatie geen investeringen staan.

Aan een ieder de keus te kijken naar de wpa of naar de FCF.
boem!
0
Juist omdat TT evenveel aandacht besteedt aan het IFRS als aan het FCF verdienmodel heb je wat om te kiezen.

Laat je je leiden door het IFRS model dat een verlies laat zien de laatste 3 jaar vwb de continued operations van 453,5 mio of hecht je meer vertrouwen aan de winst van 120 mio vanit de FCF methode.

Voor mij is de keuze makkelijk omdat ik denk dat in een gesloten geheel de winst cq het verlies het duidelijks gevoeld wordt in de portemonnee.
Het aanwezige kasgeld is gegroeid met 251 mio waarvan de verkoop van TTT 57.237 en de exploitatie van TTT 66.237 heeft bijgedragen waardoor 127,5 k voortkomt ui t de exploitatie van TT excl TTT.
Benjamin G.
0
Tja ik zit er in voor onderwaardering assets. Wellicht na 2024 verandert dat, omdat het toch gelukt is met een winnend verdienmodel. Hopelijk wat dividend.

Ik vraag me al een tijdje af wie een prijs op TomTom gaat zetten en bij die prijs ook wil afrekenen.

De Founders en die partij mogen en kunnen zonder veel gedoe van derden zelf bepalen welke waarderingsmethode ze als legitiem beschouwen.

Hoe dan ook gaat de koers niet omhoog met deze discussie en komt dividend noch dichterbij noch verder weg.
boem!
0
Het is ook niet mijn bedoeling dmv deze discussie de koers omhoog te praten.

Ik blijf erbij dat de koers wordt bepaald door de markt ahv het verdienmodel.

Dat de markt daar nu een 30 cent per aandeel aan toekent komt voort uit een inschattting van 40 mio aan FCF-winst over 2021 2022.

Op het moment dat men de FCF winst 2x zo hoog inschat zal ook de koers zulk een verandering te zien geven.
19 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 14:49
Koers 5,840
Verschil -0,140 (-2,34%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 303.087
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront