TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Mei 2021.

1.106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 » | Laatste
vreemdvermogen
0
Ja WB het weer zit ook al niet mee. Geen terrasjes, parken en stranden en nu ook TT die het inkoopprogramma volgens jou niet helemaal waar kan maken. Barre tijden.
Wereldbelegger
0
Positief blijven.
Er zijn beleggers die een koersstijging zien en/of geld verdienen met afgeleide producten.

Na start inkoopprogramma op 15 februari is de koers gedaald naar 6,81
inmiddels ruim 9% daar boven.

Date Price Open High Low Vol.
May 21, 2021 7.44 7.35 7.46 7.35 136.26K
Feb 15, 2021 7.97 7.95 8.17 7.95 481.94K
Highest: 8.46 Lowest: 6.81 Difference: 1.65 Average: 7.74

Lowest 6,81
Actueel 7,44
verschil 0,63
in % 9,25%
Wereldbelegger
1
Ook vandaag zuinige Turbohandel volgens het IEX overzicht.
De investeringen zijn niet groot en de stoplosses aan de veilige kant.
- Bij de Optiehandel bijna gelijk aantal Call en Put omzet.

Long
21-5-2021
Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
Sprinter BEST Long ING 5,74 4,14 1,8 1,81 0,01 1,780 +4,09% 2.800 14:46
UnlimitedBestTurbo Long Societe Generale 5,92 4,82 0,77 0,78 0,01 0,760 +3,40% 1.565 14:15
Booster Long BNP 6,09 4,73 1,58 1,62 0,04 1,590 +4,26% 1.000 17:23
Turbo Long BNP 6,2 4,03 1,83 1,87 0,04 1,840 +3,66% 1.000 16:34
Sprinter BEST Long ING 6,57 7,69 0,97 0,98 0,01 0,970 +10,23% 1.000 15:59
Turbo Long BNP 5,9 3,52 2,1 2,13 0,03 2,110 +5,76% 1.000 9:12

Wereldbelegger
0
Mes in dealernetwerk Peugeot, Citroën, Fiat en Opel: ‘Een bloedbad dreigt’

Autogigant Stellantis - moederbedrijf van bekende merken als Peugeot, Citroën, Fiat, Opel, Jeep en Chrysler - gaat zijn Nederlandse dealernetwerk reorganiseren. Alle dealers hebben deze week een brief op de mat gekregen waarin staat dat hun verkoop- en distributiecontracten per 1 juni 2023 worden beëindigd.

bron:
www.ad.nl/auto/mes-in-dealernetwerk-p...
Wereldbelegger
0
Zelfrijdende auto's mogen volgend jaar op Duitse wegen

In Duitsland mogen vanaf 2022 zelfrijdende auto's deelnemen aan het verkeer, op bepaalde trajecten. De Bondsdag heeft donderdag een wet aangenomen die het autonoom rijden mogelijk maakt.

De nieuwe wetgeving staat voertuigen toe op de weg die helemaal zelfrijdend zijn en waar geen toezicht van een chauffeur meer nodig is. Volgens het ministerie van Verkeer kan dit bijvoorbeeld ingezet worden voor shuttlediensten of goederenvervoer.

bron:
duitslandinstituut.nl/artikel/43998/z...
tatje
0
quote:

tatje schreef op 21 mei 2021 11:08:

[...]

Nou pwijsneus, ik voel me geroepen :-)

Er was, is een transitie van embedded naar connected.

Vooral 2019 en 2020 zouden de gegeven CARG van ik dacht 10% niet halen.
Harold zei ik dacht Q3 of q4 2020, we dachten dat de transitie iets eerder zou plaatsvinden, maar NU is de trein vertrokken, een onomkeerbaar proces.

En er moest nog een aandelen inkoop plaatsvinden.

Eigenlijk in 2020 met een gem koers aankoop van, ik denk 9, dus 5,5 miljoen aandelen.

Het worden er door corona 6,6 miljoen aandelen.

Omdat 2019 en 2020 een soort overgangsjaren zouden zijn.

Beslist men opex ipv capex.

Q2 2019 had Taco het nog over 35 miljoen capex maar dit wordt nog minder.

Ik zal je even de operationele omzet automotive laten zien in 2019.

Q1 2029 65,1 herkend + 21,1 netto movement deferrred en unbilled = 86,2 operationeel . netto % van operationeel 24%
Q2 2019 75,9 + 13,7 = 89,6 15%
Q3 2019 55,4 + 33,0 = 88,4 37%
Q4 2019 69,6 + 46,8 = 116 40%

Dus door in Q2 2019 te beslissen : extra afschrijvingen, opex ipv capex en maximaliseren deferred, zal 2019 en 2020 een verlies opleveren dat gemaximaliseerd wordt.

Dat houdt in, dat de cijfers vanaf zeg 2022 extra gaan shinnen, extra positief worden.

Vanaf 2022
- bijna geen afschrijvingen meer.
- door in Q3 en Q4 2019 groei deferred te maximaliseren, valt er vanaf 2022 meer deferred vrij.
- opex ipv capex vergroot het verlies in 2019 en 2020.

Prettige dag verder, we wachten maar op krenten .

Omzetten van embedded naar connected in 2019 2020, schreef ik gisteren.

Harold Q1 2020 : So traditionally we serve - .our technology was mostly embedded.
We are in the process of moving all of our sevices ONLINE for online delivery for CONECTED vehicles, but importtantly, also with an off - line full back facility.

Maar het is niet alleen automotive maar ook Enterprise.

Onderschat de Verizon deal niet, het is voor ons een deal, die een doorbraak betekent.

Benjamin G.
1
Tatje, wellicht tegen beter weten in wordt ik steeds enthousiaster over de omzetgroei die TomTom kan laten zien. Ich bin gespannt

Topline omzet geeft inzicht in marktaandeel. Vraag is van welk marktsegment neemt TomTom haar deel? Lijkt nu toch vooral SD maps en traffic service te zijn. Anders kun je de 80% en 40% marktaandeel niet verklaren. Immers de markt van SD maps, HD maps en services voor autonoom rijden zijn vele malen groter.

Brutomarge vertelt over concurrentiepositie. Die brutomarge is (erg) goed, lijkt mij. Dat betekent dat TomTom een onderscheidend product/dienst heeft. Gelet op marktaandeel en omzet(groei) echter niet een onderscheidende propositie. Hangt denk ik, op basis van uitspraken Goddijn, vast op full stack kunnen verkopen. En autofabrikanten die zelf (nog willen) ontwikkelen. Hoe houdbaar is dat?

Dan de nettomarge. Hoe goed heeft TomTom haar bedrijfsvoering op orde? Dat is een enorme vertroebeling door afschrijvingen en deferred. Laten we ons daardoor niet misleiden en 'gewoon' kijken naar het resultaat (van kasstromen) op eigen vermogen en door te kijken naar 'peer' Here, dan doen ze het gewoonweg uitstekend. Gegeven dat het een complexe markt is met strategische belangen die nu niet zijn vast te klikken, een nichespeler die afhankelijk is van de strategische keuzes van haar klanten in dat complexe spel.
Voor mij betekent bovenstaande dat TomTom een proven en schaalbare datafabriek heeft gebouwd dat langjarig houdbaar is. Dat lijkt mij ook moeilijk dupliceerbaar. TomTom is wellicht meer disrupter dan wij denken.

Hoe kun je in twee jaar 600 miljoen extra afschrijven en toch niet merken aan eigen vermogen? 50 miljoen euro inkopen voor eigen vermogen, hard getroffen door Covid19 en toch vrijwel niet merken op eigen vermogen? Maar goed mijn kennis van accountancy schiet hier ruimschoots tekort.

Het enige waar we naar blijven kijken is het bonusbeleid van bestuur. Op basis van die gedragingen is het de vraag of wij als particuliere aandeelhouder ooit gaan profiteren van full potential.

Jammer dat we de 6,50 niet hebben aangetikt. Deze keer op mijn handen gezeten om te wachten tot dat moment.
boem!
0
Welkom in het kamp van forumleden die TT wel degeijk een KANS toedichten om via een zefstandige exploitatie ALLE aandeelhouders tevreden te kunnen stellen.

Het is daarbij uiterst belangrijk om te zien of TT enig herstel laat zien tov het door Corona geteisterde rampjaar 2020.

Indien TT in het 2q 2021 een prod omzet Automotive laat zien van 81 mio is dat voor mij een signaal dat de 360 mio over 2021 een reeel bedrag vertegenwoordigt waardoor een FCF winst van 50 mio voor het grijpen ligt.
NewKidInTown
4
quote:

boem! schreef op 22 mei 2021 13:37:

Welkom in het kamp van forumleden die TT wel degeijk een KANS toedichten om via een zefstandige exploitatie ALLE aandeelhouders tevreden te kunnen stellen.

Het is daarbij uiterst belangrijk om te zien of TT enig herstel laat zien tov het door Corona geteisterde rampjaar 2020.

Indien TT in het 2q 2021 een prod omzet Automotive laat zien van 81 mio is dat voor mij een signaal dat de 360 mio over 2021 een reeel bedrag vertegenwoordigt waardoor een FCF winst van 50 mio voor het grijpen ligt.
Jij bent zo ongeveer de ENIGE die de term FCF winst hanteert WERELDWIJD. Aangevuld met papagaaien die jou quoten of napraten.

Terwijl wereldwijd de NL term nettowinst ruim 600.000 keer wordt gebezigd.

Ik wil je toch met nadruk verzoeken de algemeen gehanteerde financiele termen te hanteren en niet zelf in het leven te roepen quasi begrippen, want dat is misleidend en zorgt voor verwarring.

Nog even nagevraagd bij uitstekende boekhouders:

"Nettowinst is een veelgebruikte boekhoudterm. De nettowinst is de brutowinst min de bedrijfskosten. Oftewel de nettowinst is het geld dat overblijft nadat alle kosten van een onderneming zijn betaald. Dit kan erg complex worden bij grote bedrijven, omdat de boekhouder precies moet aangeven waar al het geld vandaan komt. Als de nettowinst positief is, dan verdient het bedrijf geld. Als de nettowinst negatief is, wordt er ook gesproken van een nettoverlies."

nl.wikipedia.org/wiki/Nettowinst

nl.wikipedia.org/wiki/FCF-winst

Wikipedia heeft geen artikel met de naam "FCF-winst"

Begin eens met de meest elementaire begrippen als:
- netto-winst
- Koers/winst verhouding
- Groei omzet en groei netto-winst (of krimp).
- PEG-Ratio.

als je die onder de knie hebt en feilloos kunt hanteren, dan help ik je verder met een volgende stap.
Wereldbelegger
0
Grappig!

De 'toon' van uw post is vergelijkbaar met de toon van de vele posts van boem! als het FCF-uitleg betreft.
Behalve dat hij geen Google en Wikipedia ondersteuning hanteert kan hanteren.
- Professionele analisten schijnen er mee te werken als ze de toekomst van een bedrijf onderzoeken.

quote:

NewKidInTown schreef op 22 mei 2021 16:24:

[...]
Jij bent zo ongeveer de ENIGE die de term FCF winst hanteert WERELDWIJD. Aangevuld met papagaaien die jou quoten of napraten.

Terwijl wereldwijd de NL term nettowinst ruim 600.000 keer wordt gebezigd.

Ik wil je toch met nadruk verzoeken de algemeen gehanteerde financiele termen te hanteren en niet zelf in het leven te roepen quasi begrippen, want dat is misleidend en zorgt voor verwarring.

Nog even nagevraagd bij uitstekende boekhouders:

"Nettowinst is een veelgebruikte boekhoudterm. De nettowinst is de brutowinst min de bedrijfskosten. Oftewel de nettowinst is het geld dat overblijft nadat alle kosten van een onderneming zijn betaald. Dit kan erg complex worden bij grote bedrijven, omdat de boekhouder precies moet aangeven waar al het geld vandaan komt. Als de nettowinst positief is, dan verdient het bedrijf geld. Als de nettowinst negatief is, wordt er ook gesproken van een nettoverlies."

nl.wikipedia.org/wiki/Nettowinst

nl.wikipedia.org/wiki/FCF-winst

Wikipedia heeft geen artikel met de naam "FCF-winst"

Begin eens met de meest elementaire begrippen als:
- netto-winst
- Koers/winst verhouding
- Groei omzet en groei netto-winst (of krimp).
- PEG-Ratio.

als je die onder de knie hebt en feilloos kunt hanteren, dan help ik je verder met een volgende stap.
boem!
0
quote:

NewKidInTown schreef op 22 mei 2021 16:24:

[...]
Jij bent zo ongeveer de ENIGE die de term FCF winst hanteert WERELDWIJD. Aangevuld met papagaaien die jou quoten of napraten.

Terwijl wereldwijd de NL term nettowinst ruim 600.000 keer wordt gebezigd.

Ik wil je toch met nadruk verzoeken de algemeen gehanteerde financiele termen te hanteren en niet zelf in het leven te roepen quasi begrippen, want dat is misleidend en zorgt voor verwarring.

Nog even nagevraagd bij uitstekende boekhouders:

"Nettowinst is een veelgebruikte boekhoudterm. De nettowinst is de brutowinst min de bedrijfskosten. Oftewel de nettowinst is het geld dat overblijft nadat alle kosten van een onderneming zijn betaald. Dit kan erg complex worden bij grote bedrijven, omdat de boekhouder precies moet aangeven waar al het geld vandaan komt. Als de nettowinst positief is, dan verdient het bedrijf geld. Als de nettowinst negatief is, wordt er ook gesproken van een nettoverlies."

nl.wikipedia.org/wiki/Nettowinst

nl.wikipedia.org/wiki/FCF-winst

Wikipedia heeft geen artikel met de naam "FCF-winst"

Begin eens met de meest elementaire begrippen als:
- netto-winst
- Koers/winst verhouding
- Groei omzet en groei netto-winst (of krimp).
- PEG-Ratio.

als je die onder de knie hebt en feilloos kunt hanteren, dan help ik je verder met een volgende stap.
Ik zal inderdaad de enige zijn die de niet bestaande term FCF-winst hanteert.

Er bestaat nl geen winst of verlies bij de FCF methode.
De FCF methode geeft aan welk bedrag er ter beschikking komt ter verdeling onder aandeelhouders.

Ieder bedrijf publiceert de FCF naast haar P&L acccount en balance sheet.

Juist vanwege de complexiteit van winstverantwoording kunnen er flinke verschillen ontstaan tussen de P&L en de FCF.

De FCF geeft feilloos aan welk bedrag er te verdelen valt onder aandeelhouders en wordt daarom door iedere zichzelf respecterende analist gebruikt om camouflage in de P&L cijfers te achterhalen.

Ik zal de term FCF winst niet meer gebruiken maar verwacht van de overige forumleden dan wel enige kennis van elementaire begrippen.

Wereldbelegger
2
citaat:
"De FCF methode geeft aan welk bedrag er ter beschikking komt ter verdeling onder aandeelhouders"

Fantastisch maar het is bij TT(!) niet meer dan (toekomst)fantasie.

TomTom dividend policy not to distribute dividends remains unchanged. The company gives priority to increasing technology investments to strengthen its capabilities and competitive position. The company believes that allocating its cash resources to these priorities serves shareholders’ interests and the company’s objective of long-term value creation.
April 2020

Dus waarom hardnekkig vasthouden aan een FCF methode als het enige juiste waarderingsinstrument?
Dat is m.i. niet logisch en bovenal niet praktisch als je wilt weten of het zinvol is om in TT een B&H belegger te willen worden.

Dan lijkt me het lijstje van NKiT gebruiken toch wat slimmer functioneler.

quote:

boem! schreef op 22 mei 2021 22:54:

[...]

Ik zal inderdaad de enige zijn die de niet bestaande term FCF-winst hanteert.

Er bestaat nl geen winst of verlies bij de FCF methode.
De FCF methode geeft aan welk bedrag er ter beschikking komt ter verdeling onder aandeelhouders.

Ieder bedrijf publiceert de FCF naast haar P&L acccount en balance sheet.

Juist vanwege de complexiteit van winstverantwoording kunnen er flinke verschillen ontstaan tussen de P&L en de FCF.

De FCF geeft feilloos aan welk bedrag er te verdelen valt onder aandeelhouders en wordt daarom door iedere zichzelf respecterende analist gebruikt om camouflage in de P&L cijfers te achterhalen.

Ik zal de term FCF winst niet meer gebruiken maar verwacht van de overige forumleden dan wel enige kennis van elementaire begrippen.

boem!
1
De functie van dit forum is die info te delen waardoor forumleden beter in staat zijn de eigen waarderingsmethode van het aandeel te toetsen.

Omdat de professionals bij een waardebepaling dit altijd doen op basis van de DCF methode geeft mij de overtuiging dat de FCF als gegeven belangrijker is dan de wpa.
NewKidInTown
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 23 mei 2021 09:31:

......Dan lijkt me het lijstje van NKiT gebruiken toch wat slimmer functioneler.
Ik moet het, wat deze opmerking betreft, geheel met je eens zijn :-)

En inderdaad, goed dat je "slimmer" hebt doorgestreept en het functioneler noemt.

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn, het is eenvoudigweg het begrijpen en toepassen van de meest elementaire begrippen en instrumenten in de beleggingswereld. Dit in tegenstelling tot het zelf verzinnen van niet relevante termen omdat deze beter in jouw straatje passen en een beter plaatje zouden opleveren.

Pas op voor rattenvangers en charlatans.
NewKidInTown
2
quote:

boem! schreef op 23 mei 2021 11:29:

De functie van dit forum is die info te delen waardoor forumleden beter in staat zijn de eigen waarderingsmethode van het aandeel te toetsen.

Omdat de professionals bij een waardebepaling dit altijd doen op basis van de DCF methode geeft mij de overtuiging dat de FCF als gegeven belangrijker is dan de wpa.
Dank u voor dit bericht.

Kennelijk probeert u de zelfde systematiek te volgen als "de professionals".

Gezien de enorme afwijking met de waardering door de markt en uw jarenlange inschattingen of resultaat van uw berekeningen, trek ik hieruit een paar mogelijke conclusies:

- u bent geen professional en een DCF-methode is kennelijk te ingewikkeld.
- de DCF-methode vereist een groot aantal inschattingen en aannames, waardoor het eindresultaat een grote mate van onzekerheid oplevert.
- een DCF-methode is niet geschikt voor particuliere beleggers wegens de complexiteit ervan, het gevaar ligt op de loer dat bij het verkeerd inschatten van slechts 1 van de benodigde parameters het een totaal onjuist eindresultaat oplevert.
- onder anderen is een onderdeel van de DCF-methode de WACC-formule. Dit is kortgezegd een manier om de toekomstige vrije kasstroom contant te maken. Bij WACC gebruik je een GEWENST rendement van het eigen vermogen. Het gevaar ligt op de roer dat berekeningen teveel beinvloed worden door WENSDENKEN.

Mocht je met, welke methode dan ook, op steeds en jarenlang onjuist resultaat uitkomen, dus theorie wijkt teveel af van de praktijk, ga dan over op een ander instrument, beter passend bij de deskundigheid en ervaring van de persoon/belegger.
tatje
0
Hoe komt Alain aan zijn aandelen.

Heeft meegedaan met de claim emissie van 2009 en via de onderhandse plaatsing.

Bestuurslid Alain De Taeye zal voor 1,5 miljoen euro aandelen aankopen via de onderhandse plaatsing (1,05 miljoen euro) en de claimemissie (0,45 miljoen euro).

In 2019 werden zijn 278.643 aandelen bij de verkoop van Telematics omgezet in 156737 ( 9/16 )

In 2020 werden 155000 opties omgezet in aandelen en op de plank.

Huidige situatie volgens AFM.
- RSU 154.560
- opties 386.500
- aandelen 311.737

Tja.

De rest kan iedereen zelf invullen :-)
tatje
0
Wilde weer iets plaatsen.

Toch maar niet !

Ga mooi Max kijken.

Loopt een haas door het besneeuwde veld, ziet ie een sneeuwpop, zegt ie tegen die sneeuwpop, geef me je wortel of ik föhn je :-)
1.106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 14:19
Koers 5,860
Verschil -0,120 (-2,01%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 289.727
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront