NBZ « Terug naar discussie overzicht

Forum Nederlandse Beleggingsmaatschappij voor Zeeschepen (NBZ) geopend

183 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
Gaasp
0
Ik heb nog steeds geen positie in NBZ, maar volg het wel met belangstelling.
Als die emissie mislukt; wat gaat Windstreken dan doen. Bouwen ze het belang weer af of wordt er een nieuw overname-voorstel gedaan ?
shaai
0
quote:

Gaasp schreef op 4 december 2019 18:32:

Ik heb nog steeds geen positie in NBZ, maar volg het wel met belangstelling.
Als die emissie mislukt; wat gaat Windstreken dan doen. Bouwen ze het belang weer af of wordt er een nieuw overname-voorstel gedaan ?
vanaf?? laatst bekende actie (oid) moeten ze sowieso reglementair 6 maanden wachten tot ze bezig kunnen/actie doen voor een nieuw bod.
twinkletown
0
quote:

twinkletown schreef op 4 december 2019 16:54:

Op deze wijze mislukt de emissie:
Beurskoers Euronext: 5,20 euro
Uitgiftekoers (inclusief kosten): 5,355 euro

live.euronext.com/nl/product/funds/NL...
www.nbzfonds.nl/emissie2019

Beter was geweest om het 'Windstreken' bod te accepteren (5,65 euro)
Dat ziet er niet goed uit; 10k in de laat op 5,19 euro.
twinkletown
0
Krijg de indruk dat de emissie (definitief) is mislukt.
Iemand anders van de geachte forumleden een andere mening?
live.euronext.com/nl/product/funds/NL...
Windstreken
0
De inbrengtransactie met Perseverance is onderdeel van de emissie.
De BAVA op 15 oktober heeft deze deal goedgekeurd.

www.nbzfonds.nl/files/Persberichten/2...
shaai
0
Maar idd, zou er verder nog cash ingeschreven worden op de aandelen?

De emissie is goedgekeurd door de BAVA, maar er was ook de nodige steun voor het bod, of liquidatie. Tjeenk Willink was de grote voor-stemmer, bij veel andere aandeelhouders leek wel een beetje moeheid met NBZ op te treden. Onderliggend gaat het goed, maar het fonds is te klein, emissie kan helpen, maar als de emissie zo verwaterend is, dan helpt het de aandeelhouders niet. Liquidatie leek/lijkt de snelste weg naar een snelle realisatie van aandeelhouderswaarde.
shaai
0
Persbericht
Scheepsinvesteerder NBZ rondt eerste aanbiedingsperiode van de emissie af
Amsterdam, 18 december 2019 - Scheepsinvesteerder NBZ heeft de eerste
aanbiedingsperiode van de emissie afgerond. Gedurende deze eerste emissieperiode zijn
177.629 nieuwe aandelen NBZ geplaatst, waarbij ook het overgrote deel van de
inbrengtransactie (belang in 4 schepen in ruil voor nieuwe aandelen NBZ) is gerealiseerd.
Op 2 december 2019 is NBZ gestart met een openbare aandelenemissie. De totale emissie bedraagt
€ 2,5 miljoen, vindt plaats in opvolgende aanbiedingsperiodes en heeft een vastgestelde
uitgiftekoers van € 5,25 per aandeel.
De eerste aanbiedingsperiode van de emissie liep van maandag 2 december 2019 tot en met vrijdag
6 december 2019. In deze emissieperiode zijn 177.629 nieuwe aandelen NBZ geplaatst (circa
€ 933.000). Hiervan zijn 171.429 aandelen geplaatst bij Perseverance Bulk Carriers BV
(Perseverance), waarmee het overgrote deel van de voorgenomen inbrengtransactie van € 1 miljoen
is gerealiseerd. Deze inbrengtransactie houdt in dat NBZ het belang van 5,6% in Super Greenship
BV (investering in 4 schepen) overneemt van Perseverance in ruil voor nieuw uit te geven aandelen
NBZ.
NBZ is voornemens in januari 2020 een tweede (langere) aanbiedingsperiode te starten. NBZ zal
hierover nader berichten.
Over NBZ
De Nederlandse Beleggingsmaatschappij voor Zeeschepen NV (NBZ) introduceerde in 2006 het
eerste Nederlandse beleggingsfonds in schepen. Beleggen in schepen was daarvoor alleen mogelijk
via een scheepvaart-cv. NBZ onderscheidt zich door te investeren in vaste inkomensstromen door
het financieren van bestaande zeeschepen. Daarbij spreidt NBZ het risico door te investeren in niet
één, maar in meerdere schepen, die bovendien op verschillende markten actief zijn.
Na de recente financiële en scheepsvaartcrisis waarbij diverse scheepvaart-cv’s ten onder gingen,
heeft NBZ de geslonken vloot opnieuw uitgebreid naar 17 schepen in 6 verschillende sectoren.
NBZ biedt gedurende de periode 2016-2019 een jaarlijks dividendrendement van circa 8-11%.
shaai
0
quote:

shaai schreef op 12 december 2019 19:02:

Maar idd, zou er verder nog cash ingeschreven worden op de aandelen?

op 6200 aandelen, als ik het goed begrijp
shaai
0
quote:

shaai schreef op 18 december 2019 17:28:

[...]

op 6200 aandelen, als ik het goed begrijp
wat ik niet goed begrijp:
waarom wel 9 ton is gedaan, maar niet de laatste ton van de voorgenomen 1mln.

" Hiervan zijn 171.429 aandelen geplaatst bij Perseverance Bulk Carriers BV
(Perseverance), waarmee het overgrote deel van de voorgenomen inbrengtransactie van € 1 miljoen
is gerealiseerd. "
171429 * 5,25 = 900.002,25

twinkletown
0
Zoals te verwachten.. helaas niet goed (coronacrisis en voorlopig geen dividend)
Koers naar de 3,75 euro?

Eerste kwartaalbericht NBZ gepubliceerd

23-06-2020

Scheepsinvesteerder NBZ laat over de eerste drie maanden van dit jaar een negatief resultaat zien van USD 141.000. Een deel van dit verlies werd veroorzaakt door in het eerste kwartaal geboekte emissiekosten (USD 34.000). Het grootste deel wordt echter veroorzaakt door een afwaardering van de participatie in de twee droge bulk schepen (USD 140.000) als gevolg van een terugval in de vraag door de coronacrisis.

De vooruitzichten voor de markten, waarbinnen NBZ actief is, zijn door de huidige coronacrisis onzeker. Het besluit over de dividenduitkering over het lopende boekjaar wordt daarom uitgesteld. In het vierde kwartaal zal aan de hand van de situatie op dat moment worden besloten over het dividend over 2020.

www.nbzfonds.nl/files/NBZ 1e kwartaalbericht 2020.pdf
(met linkje naar het volledige persbericht)
twinkletown
0
FD vandaag:

Nyenrode Business Universiteit, het pensioenfonds van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en vastgoedbeleggingsfonds Synvest hebben afgelopen dagen hun banden opgeschort met professor Jaap Koelewijn.
De econoom raakte in opspraak door beleggingsfondsen waarin hij samenwerkt met recidiverende fraudeverdachten.

Jaap Koelewijn is ook commissaris bij NBZ. Behoorlijk waardeloos dus; als e.e.a. waar is.
fd.nl/economie-politiek/1358906/nyenr...

twinkletown
0
quote:

twinkletown schreef op 29 september 2020 17:28:

FD vandaag:

Nyenrode Business Universiteit, het pensioenfonds van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en vastgoedbeleggingsfonds Synvest hebben afgelopen dagen hun banden opgeschort met professor Jaap Koelewijn.
De econoom raakte in opspraak door beleggingsfondsen waarin hij samenwerkt met recidiverende fraudeverdachten.

Jaap Koelewijn is ook commissaris bij NBZ. Behoorlijk waardeloos dus; als e.e.a. waar is.
fd.nl/economie-politiek/1358906/nyenr...

www.nbzfonds.nl/nieuws/482/raad-van-c...
shaai
1
Chinese vraag naar ijzererts stuwt kosten zeevervoer naar hoogste stand in tien jaar
Ook het herstel van de productie in de rest van de wereld en de beperkte investeringen in nieuwe schepen dragen bij aan de stijgende tarieven.
twinkletown
0
Scheepsinvesteerder NBZ heeft een uitstekend eerste kwartaal achter de rug met een winst na belastingen van USD 145.000. Hiermee werd de verbetering die we al zagen in het laatste kwartaal van 2020 doorgetrokken. De achtergrond van deze goede cijfers zit hem in de florerende droge ladingmarkt. Nieuwe contracten werden tegen hogere tarieven afgesloten en de waarderingen van de 2 belangen in de containermarkt en de bulkmarkt werden naar boven bijgesteld. Bij deze 2 belangen zijn er geen afspraken gemaakt betreffende de verkoopprijzen, hierdoor kan NBZ optimaal profiteren van gestegen marktwaardes.De situatie in de tankermarkt is duidelijk minder florissant. De belangen van NBZ in de producten en chemicaliën markt lopen wel naar tevredenheid, ook al doordat hier lange contracten zijn afgesloten met veelal afspraken over verkoopprijzen aan het einde van de investeringsperiodes.
www.nbzfonds.nl/files/Kwartaalbericht...
twinkletown
0
twinkletown
1
NBZ heeft over de eerste 6 maanden een uitstekend resultaat gerealiseerd van USD 531.000, ofwel
USD 0,67 per aandeel.
De intrinsieke waarde bedraagt USD 8,28 per participatie. De beurskoers is slechts EUR 3,70.
Halfjaarbericht: www.nbzfonds.nl/files/NBZ%20halfjaarc...
Euronext: live.euronext.com/nl/product/funds/NL...
shaai
0
quote:

twinkletown schreef op 7 augustus 2021 22:26:

NBZ heeft over de eerste 6 maanden een uitstekend resultaat gerealiseerd van USD 531.000, ofwel
USD 0,67 per aandeel.
De intrinsieke waarde bedraagt USD 8,28 per participatie. De beurskoers is slechts EUR 3,70.
Halfjaarbericht: www.nbzfonds.nl/files/NBZ%20halfjaarc...
Euronext: live.euronext.com/nl/product/funds/NL...
2e helft ook zo goed?
Dat zou dan voor 2021 ruim 1,30(USD), hele dikke EUR 1,- p aandeel van 3,70 zijn! (ruim 1,11)

zelfs qua NAV zou dat maar net 6 zijn!
shaai
1
Telegraaf:
www.telegraaf.nl/financieel/336597314...
(incl grafiek etc)

Containerprijzen door het dak
Enorme prijsstijgingen in het containervervoer door coronacrisis.

FOTO ANP/ HH

VAN EEN ONZER VERSLAGGEVERS

AMSTERDAM Het zijn gouden tijden voor de wereldwijde scheepvaartindustrie. De sector verdient het meeste geld sinds 2008 door een combinatie van een stijgende vraag naar goederen en een mondiale leveringsketen die bezwijkt onder het gewicht van de coronapandemie waardoor vrachtprijzen door het dak gaan.

Of het nu gaat om reusachtige containerschepen die vol gestapeld zijn met containers, bulkschepen die in hun ruimen duizenden tonnen steenkool kunnen opslaan, of gespecialiseerde schepen die ontworpen zijn om auto’s en vrachtwagens te transporteren. De inkomsten van bijna elk type schip rijzen de pan uit. De koopvaardijvloot is goed voor het verschepen van ongeveer 80% van de wereldhandel. De prijsstijgingen hebben daardoor invloed op vrijwel iedere tak van de economie.

De oorzaken van de hausse zijn tweeledig. Zo is er door de economische heropleving na de coronacrisis een toenemende vraag naar goederen en grondstoffen. Daarnaast blijft het virus de mondiale bevoorradingsketen verstoren door bijvoorbeeld sluitingen van terminals en congesties in havens waardoor er minder goederen over zee kunnen worden vervoerd.

Volgens Clarkson Research Services, onderdeel van ’s werelds grootste scheepsmakelaar, boekt de scheepvaartsector de hoogste dagelijkse winsten sinds 2008. De enige achterblijvers zijn de olie- en gastankermarkten waar onder andere sprake is van overcapaciteit.

500% stijging

Momenteel kost het omgerekend meer dan €12.000 om een container van China naar Europa te vervoeren. Daarmee zijn de prijzen voor transport van allerhande spullen in een jaar tijd met meer dan 500% gestegen. Volgens consultant Drewry betalen verladers nu $14.287 dollar om een container van Sjanghai naar Rotterdam te verschepen. Dat is 564% meer dan vorig jaar, en 2% meer dan een week geleden, meldt Nieuwsblad Transport. Afgelopen week steeg de route Rotterdam-New York het meest qua percentages, daar stegen de tarieven gemiddeld 7%.

De prijsstijging was voor ’s werelds grootste containerrederij A.P. Møller-Maersk al reden de winstraming voor dit jaar met bijna $5 miljard (€4,2 miljard) te verhogen. Het Franse CMA CGM, de op twee na grootste rederij ter wereld, maakte bekend de vrachttarieven voorlopig te bevriezen om langetermijnrelaties met klanten goed te houden.

De herstellende wereldeconomie zorgt er ook voor dat er meer grondstoffen worden aangevoerd. Dat doet de inkomsten van bulkschepen die industriële grondstoffen vervoeren goed. In die sector bereikten de inkomsten onlangs het hoogste punt in elf jaar. Er zijn zelfs bulkvervoerders die onderzoeken of er een mogelijkheid is om containers op hun dekken te vervoeren. De vooruitzichten blijven namelijk positief, aldus kenners.
183 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 11:30
Koers 1,020
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 0,000
Laag 0,000
Volume 0
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 144

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront