TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Mei 2021.

1.106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 » | Laatste
NewKidInTown
0
quote:

Johan8 schreef op 29 mei 2021 20:21:

Je mag ook uit betalen Filipijnse schonen
Be careful what you wish for......
sniklaas
0
quote:

NewKidInTown schreef op 29 mei 2021 17:43:

NOG geen juni-draadje, wat vinden jullie ervan als ik alvast eentje aanmaak ?
@Kid, soms kun je beter achteraf sorry zeggen, dan vooraf toestemming vragen..
NewKidInTown
0
quote:

sniklaas schreef op 29 mei 2021 20:24:

[...]@Kid, soms kun je beter achteraf sorry zeggen, dan vooraf toestemming vragen..
Daar dachten ze "op het buro" heel anders over ;-)
Wereldbelegger
0
Met een inleiding voor de "handelaren" met een paar leuke optieconstructies voor TT ipv een opbeurend praatje voor de B&H beleggers met vergezichten voorbij Thailand tot aan 2030.

quote:

NewKidInTown schreef op 29 mei 2021 17:43:

NOG geen juni-draadje, wat vinden jullie ervan als ik alvast eentje aanmaak ?

Ik zit te popelen en heb dit weekend toch niet veel anders te doen, je kunt niet vroeg genoeg zijn !
tatje
1
Tja.

ADAS maps in cars eind 2019 1 miljoen
ADAS maps in cars eind 2020 3 miljoen plus 2
ADAS maps in cars eind 2021 6 miljoen plus 3
ADAS maps in cars eind 2022 10 miljoen plus 4
ADAS maps in cars eind 2023 15 miljoen plus 5.

Mijn extra polatie :-)

Harold zei begin 2021 tegen DFT het volgende:
Eind dit jaar ( 2021 ) zullen we de eerste HD kaarten zien in auto s in Europa en Noord Amerika.

Dat zullen wel die HD deals zijn van begin 2019.

Ik zie hier nog een post van 6 april van afgemeld.

HD maps for autonomous Vehicles market to reach 16,51 miljard by 2028.

Alles gaat in de toekomst online.
Harold had het over een jaarlijkse fee.

Komt dat dan nog in de backlog ??

Bijna alle herkende automotive omzet komt uit de backlog in 2021, maar daarna komt de herkende omzet uit een combinatie van nieuwe deals en backlog.

Q4 2020 Taco.

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog. We'll give an update of the automotive backlog on an annual basis during our full year results.

Ik zeg nu dat het rookgordijn bevatte :

- extra afschrijvingen
- van capex naar opex
- verhoging deferrred
- grootste rookgordijn : backlog.

We jagen alles door de P en L in 2019 en 2020 en omdat rustig te doen, want er moet nog een aandelen inkoop, geven we geen orderboek meer maar een backlog.

Een backlog is duidelijker, maar een orderboek eruit halen lukt niet en dat was de bedoeling.

Doei.

Het wordt een dag, die je normaal alleen in films ziet :-)
Johan8
0
Het is wel jammer van het chip te kort

Van 1 auto fabriek week ik dat die 11 produktie
dagen missen in eerste halfjaar, het zal bij de
andere niet veel anders zijn
nr36
1
sniklaas
0
Intel’s CEO verwacht dat de chip tekorten nog enkele jaren aanhouden voordat de producenten voldoende zijn opgeschaald om aan de toenemende vraag te voldoen.
Productie problemen bij enkele autoproducenten en producenten van consumenten electronica blijven enkele jaren aanhouden.

Gezien het gegeven dat het merendeel van de chips in Azië wordt geproduceerd is mijn verwachting dat de Europese en Amerikaanse producenten van voertuigen en consumenten producten het tekort aan chips het meest zullen voelen, dus ook de toeleverende industrie voor deze landen.

Krijgt Pat Gelsinger gelijk wordt een herstel van de omzet voor TOMTOM in Q4 minder waarschijnlijk is mijn verwachting, Q2 en Q3 zal het moeten hebben van kosten besparingen, omzetten zullen lager zijn dan de verwachting..
ketchup
0
ja, na de update van TT tijdens de Benelux-conference, een non-event wat TT betreft voor informatie heb ik mijn laatste aankopen eruit gedaan en zit terug aan mijn basis-positie ( heb het naar BESI omgezet )
mocht TT over de zomer onder de 7 duiken richting de 6.50 euro neem ik wel wat basis plus , gaan we watertrappelen tussen de 7.50 en 8.00 euro , prima blijf ik zitten met de basis positie

ga ook wat extra Flow Traders nemen mocht die dippen
Big Oil sta ik aan de zijlijn en wacht nu eerst de ontwikkelingen af

rustig dagje, UK en US dicht , straks mijn 2e Pfizer halen

VanillaSky
2
quote:

sniklaas schreef op 31 mei 2021 07:01:

Intel’s CEO verwacht dat de chip tekorten nog enkele jaren aanhouden voordat de producenten voldoende zijn opgeschaald om aan de toenemende vraag te voldoen.
Productie problemen bij enkele autoproducenten en producenten van consumenten electronica blijven enkele jaren aanhouden.

Gezien het gegeven dat het merendeel van de chips in Azië wordt geproduceerd is mijn verwachting dat de Europese en Amerikaanse producenten van voertuigen en consumenten producten het tekort aan chips het meest zullen voelen, dus ook de toeleverende industrie voor deze landen.

Krijgt Pat Gelsinger gelijk wordt een herstel van de omzet voor TOMTOM in Q4 minder waarschijnlijk is mijn verwachting, Q2 en Q3 zal het moeten hebben van kosten besparingen, omzetten zullen lager zijn dan de verwachting..
Dat verwacht ik ook, het gaat nog echt een opgave worden om de omzet van TomTom te doen groeien. Ik verwacht de komende paar jaar héél minimaal - je moet er ook vanuit gaan dat bij de consumer BU ergens in de komende 1-2 jaar het licht definitief uitgaat waardoor die omzet wegvalt. Dan zit je eind 2023 op 550 mio totaalomzet.
Om die immer genoemde benodigde 1 miljard omzet te behalen zal het bedrijf met een CAGR van 15% (wat tot op heden moeilijk lijkt) zal de 1 miljard+ omzet behaald worden in 2028.

Vooralsnog houd ik me vast aan de strategie van handelen met een gedeelte en een basispositie op ijs (dood geld tot overname/exit). Vorige week de stukken verkregen bij de laatste dip weer van de hand gedaan, volgende tranche gaat er rond de 8,30-8,50 uit. Onder de 6,50 beginnen we weer met kopen, ook die koers zal nog wel meermaals in beeld komen.

Gvv2024
0
TT is slowly dying, volume is gedaald tot nul en op een gegeven moment verdwijnt het geruisloos van de beurs. Jammer maar helaas van dit eens als "pareltje'" op de beurs door het leven gaand.
tatje
0
Die grote jongens kopen niet op ons beursje bij euronext.

1 of enkele LPs gooien hun netten uit op ons beursje.

Door met de koers te spelen, heeft 1 van ons er genoeg van en verkoopt.

Is net vissen.

Wachten op beet of ze komen in het net.

Ophalen en opnieuw uitgooien en vroeg of laat bijt 1 van ons :-)

Ze worden steeds schaarser.

Af en toe wat meer handel, als een vermogende particulier, die niet handelt in het boekje van de LP, de koopkolder krijgt.

Maar dadelijk ziet de LP dat het meertje leeg is en dan !!!

De aandelen op ons beursje zijn schaars.

Heel schaars :-)

Ik ga er vanuit, dat de LP genoeg kopers heeft :-)

Lager zetten via vestzak broekzak is een methode, maar komt er een koper dan wordt het moeilijk.

Lager zetten en hopen dan er geen koper komt, maar wat verkopers.

Verkopers groter dan de koper, ook goed.

Er moet nieuws komen, zodat kleine kopers massaal gaan kopen.

Wanneer, ja, dat is de vraag :-)

het volgende zei Harold 3-10-2019 de auto industrie op zijn kop.

Het is nu nog erg moeilijk om ons marktpotentieel concreet te vertalen naar cashflow en marktaandeel, maar dat is wel wat analisten en aandeelhouders willen horen.

Het volgende zei Harold op de AVA 2021

Harold AVA 2021.

Vooruitgang automotive.
We hebben in dit segment het grootste marktaandeel voor verkeersinformatie en onze navigatiesoftware is nu de meest gebruikte voor ingebouwde navigatie systemen in de westerse wereld.

Mensen, willen bewijzen zien :-)

Post.nl stond 0,98 euro en na bewijzen 4,81.

En iedereen stelt de vraag, kan dat ook bij Tom Tom .

Tja.

Gewoon mijn mening.

tatje
0
2019 en 2020 is was een overgangsperiode van embedded naar online.

Het gaat iets langzamer dan verwacht door corona en de chips .

2019 en 2020

- extra afschrijvingen
- van capex naar opex.
- maximaliseren deferred.

De overgangsjaren mogen niet shinnen, de jaren erna wel, zeg vanaf 2022.

Maximaliseer ik deferred., zoals in Q3 en 4 2019, dan valt dat vanaf 2022 dus hoger in de herkende omzet !

recognised revenu + netto unbilled en deferred = operationeel. netto unbilled en deferred in een percentage van operationeel.

Q3 2018 59,4 + 12,4 = 71,8 17%
Q4 2018 73,4 + 23,5 = 96,9 24%

Q1 2019 65,1 + 21,1 = 86,2 24%
Q2 2019 75,9 + 13,7 = 89,6 15%
Q3 2019 55,4 + 33,0 = 86,4 37%
Q4 2019 69,2 + 46,8 = 116,1 40%

Dat ziet toch een blinde !

Normaal gedurende Q3 en 4 2018 en Q1 en 2 2019 is gemiddeld 20%

88,4 en 116,1 is 204, 5 a 20% is 41 en ik stel 33,0 + 46,8 is 79,8 uit.

Dus de recognised revenue had in Q 3 en 4 2019 39 miljoen groter kunnen zijn, ik maximaliseer dus deferred om in de latere jaren meer deferred te kunnen laten vrijvallen.

Gvv2024
0
quote:

tatje schreef op 31 mei 2021 10:16:

De overgangsjaren mogen niet shinnen, de jaren erna wel, zeg vanaf 2022.

Dat horen we al jaren en als het 2022 is dan wordt het weer 2023, 2024, ....... dut al sinds 2007 !!!
tatje
0
Dat gezeik over de aandelen inkoop.

In 2017 zeg 5,5 miljoen stuks maal 9/16 is 3,113 miljoen.

In 2020 en 2021 6,687.892 stuks.

Totaal zeg 9,8 miljoen.

Er zijn 132,4 miljoen aandelen.

Bij een bod van 10 miljard zonder aandelen inkoop 142,4 miljoen aandelen 70,22

10 miljard min 2 50 miljoen delen door 132,4 miljoen aandelen is 75,15

met aandelen inkoop krijgen de founders bij 60 miljoen aandelen ( 75,15 - 70,22 ) 4,93 per aandeel meer is 295 miljoen meer.

Trouwens wij krijgen dan ook meer en Alain en taco en al die anderen :-)

100 maal 4,93 = 493
1000 maal 4,93 = 4930
10000 maal 4,93 = 49300
enz. :-)
tatje
0
De aandelen inkoop is klaar.

Wat else :-)

1) Goodwill ?
2) strategische belang ?

2) gebeurt zeker, wanneer, ik denk als de cijfers meer duidelijkheid geven :-)

Handel op de beurs.

Tussen de 5 en 15 min pauze !

1 of 2 centen hoger en pats binnen enkele seconden weer lager.

ketchup
1
een bod van 10 miljard ????? voor iets wat voor ondernemingswaarde aan 635 mio noteert ( 350 mio is cash en daar gaat niemand een premie voor betalen )
dan zou iemand 15 x de huidige ondernemingswaarde gaan betalen ?

de enige manier dat TT zelfs maar 3 miljard zou kunnen vangen is om het eerst van de beurs te halen, zodat het zich voor referentie kan optrekken aan de HERE waardering en niet langer aan deze ellendige beurswaardering.

helemaal niemand gaat iets wat voor 625 mio aan de beurs staat 10 miljard betalen - dan worden de Bestuurders van de overnemende partij door de aandeelhouders op de brandstapel gegooid.

de laatste die bij MSFT een premie betaalde, was voor de Phones van Nokia - Steve Ballmer ( MSFT grootste aandeelhouder en CEO, meer dan Gates ) en die mocht onmiddellijk vertrekken.
sniklaas
2
quote:

tatje schreef op 31 mei 2021 09:40:

het volgende zei Harold 3-10-2019 de auto industrie op zijn kop.

Het is nu nog erg moeilijk om ons marktpotentieel concreet te vertalen naar cashflow en marktaandeel
wanneer je dit terugleest lijkt het net of in het ondernemingsplan van TOMTOM geen bedrijfsdoelen zijn geformuleerd.

Wij van TOMTOM investeren miljarden euro’s en vele jaren ontwikkeling in lokatie technologie en naarmate de tijd verstrijkt wordt pas duidelijk of de investeringen uitgedrukt in geld en tijd verstandig zijn geweest..

Wij van TOMTOM hanteren daarbij de KWW methode, Kiek Wat ‘t Wurd, waarbij we vandaag niet kunnen aangeven wat morgen ons gaat brengen..
1.106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront