Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waterstof of watersof?

440 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 » | Laatste
DeZwarteRidder
0
Mijn vraag/opmerking aan jou:

Een volle tank van 5,6 kilo zou dan volgens jou ongeveer 1,75 megawatt, of te wel 1750 kWh gaan kosten.

Hoe valt dit te verklaren met het feit dat die 5,6 kg ongeveer € 50,- ex btw zou moeten kosten?
1750 kWh zou met de huidige energie prijzen toch veel duurder moeten zijn?
Mvg,
Hans
=======================================================================
Voda,

1,75 megawatt zou in principe door gesubsidieerde Windmolens geleverd nu reeds rond de 60 euro zonder belastingen moeten kosten!

Dus denk, dat dit niet de echte reele prijs is en wellicht ook zwaar gesubsidieerd is op dit moment, in de hoop dat door verbeterde technologie, waterstof in de toekomst enorm veel goedkoper wordt?

Waterstof wat goedkoper lijkt me wel snel mogelijk, b.v. 20 à 30 % door verbeterde technologie, echter men moet zich duidelijk realiseren, dat waterstof één energiedrager is die altijd geproduceerd moet worden, b.v. uit gedemineraliseerd schoon water, uit b.v. CH4 + Stoom, uit b.v. ammoniak, NH4 + Stoom, enzv.

Benzine komt uit aardolie, wat in principe dus door de natuur gratis en natuurlijk geproduceerd is en werd in enorme hoeveelheden en daardoor per liter benzine slechts enkele euro centen kost om te produceren en bovendien in vele honderden miljarden liters per jaar op dit moment probleemloos wereldwijd geproduceerd kan worden!

Ik zie waterstof per kilogram niet snel goedkoper worden als 7 à 8 euro per kg, hier kun je echter wel ruwweg 100 km/kg mee rijden, afhankelijk van het type auto!

De kapitaal en investeringskosten, Windmolens, Elektrolyzers, Stroomnetten, Water Demineralisatie Plants, Waterstof Pijpleidingen, Waterstofvulstations, enzv., schijnen mij bij simpel door rekenen erg hoog en daar bovenop tevens 60 à 70 % energieverlies in de hele infrastructuur logistics van waterstof van windmolens naar transport middelen, dus ben helaas niet optimistisch, hoe dit rendabel te krijgen is zowel voor het bedrijfsleven als voor de Overheden!!!

De laatste elektrolyzers op dat moment grootste van 3 MWhour, die ik bestudeerd heb van Hydrogenics Inc. was in 2019 en wellicht zijn er nu grotere elektrolyzers van b.v. 5 à 10 MWhour, met wellicht aanzienlijk betere efficientie en b.v. 5 à 10 kg waterstof productie per MWh, dat zou ik moet uitzoeken op Hydrogenics Site!

Mocht de Overheid het Plan hebben zowel elektrische autos als wel waterstof aangedreven autos te gaan belasten zoals men nu doet met benzineauto`s, dus 1.10 euro belasting per liter euro 95, dan wordt iedere e-auto en H2-auto ook daardoor triestig onbetaalbaar?

M.v.g. Ronald Engels
voda
0
Green Hydrogen Pilot Plant Opens in Dubai

Dubai Electricity & Water Authority, Expo 2020 Dubai and Germany’s Siemens Energy’s JV has inaugurated the AED 50 million (USD 14 million) green hydrogen plant at Dubai’s Mohammed bin Rashid al-Maktoum solar park in Dubai in UAE. The integrated facility is developed for electrolysis, storage and re-electrification capabilities. Daylight solar power from the MBR park will enable the pilot project to produce about 20.5 kilograms an hour of hydrogen at 1.25MWe of peak power. The plant has been built to accommodate future applications and test platforms for the different uses of hydrogen, including potential mobility and industrial uses

Electrolysis of water is the separation of water into oxygen and hydrogen using an electric current. A DC electrical power source is connected to two electrodes, which are placed in the water and separated by a Proton Exchange Membrane. The membrane allows the transfer of Hydrogen ions (Protons) produced by the electrochemical water splitting from the anode to the cathode. Protons will recombine with the electrons flowing through an external circuit to produce H2 molecules in gaseous form. Oxygen gas will appear at the anode through this electrochemical reaction. This technology allows the storage of large amounts of energy for long periods. Hydrogen can be used for re-electrification through gas motors, gas turbines and fuel cells. It can also be used as a feedstock for the chemical industry (e.g., ammonia, syn-fuels, green-chemicals, etc.), as fuel for transportation, a reducing agent for the steel industry, to produce heat for industrial processes, or as gas for residential heating and cooking purposes, and also as energy for export.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Germany Investing in Several Large Scale Hydrogen Projects

Germany’s Federal Ministry of Economics BMWi and the Federal Ministry of Transport BMVI have selected 62 large scale hydrogen projects, which are to be state-funded as part of a joint European hydrogen project Important Project of Common European Interest IPCEI. The EUR 8 billion is made up of federal and state funds. Around EUR 4.4 billion comes from the Federal Ministry of Economics and up to EUR 1.4 billion from the Federal Ministry of Transport. The remaining funds are made available by the federal states. Investments totalling EUR 33 billion are to be triggered, including more than EUR 20 billion from private investors. The lion’s share of the funding will be directed towards building electrolysers and hydrogen pipelines. Germany’s major steel manufacturers will receive EUR 2 billion between them in funding for hydrogen related decarbonisation projects.

The 62 major hydrogen projects were selected from more than 230 project outlines received and represent the entire value chain of the hydrogen market. In the BMWi department, 50 project outlines were selected. These include project sketches for generation plants that together comprise more than 2 gigawatts of electrolysis capacity for the production of green hydrogen. This corresponds to 40% of the target set in the National Hydrogen Strategy of 5 gigawatts by 2030.

Hydrogen pipeline projects will advance with a total length of around 1,700 km. A particularly large amount of emissions can be saved in the CO2-intensive steel industry. ArcelorMittal, Stahl Holding Saar, Salzgitter Stahl and Thyssenkrupp Steel have submitted investment projects.

A number of innovative projects in the chemical industry use the CO2-free production of hydrogen for the production of ammonia or synthetic fuels for freight or air traffic.

The Federal Ministry of Transport is funding 12 projects in the mobility sector. These concern the development and manufacture of fuel cell systems and vehicles, from cars to trucks to municipal vehicles.

In addition, for example, the development of a nationwide and cross-border networked hydrogen refuelling infrastructure is being promoted. Also, the aerospace and maritime sector is addressed.

Source - Strategic Research Institute
voda
0
New Flemish Consortium Hyve to invest in Hydrogen

A group of organisations, consisting of Bekaert, Colruyt Group, Deme, Imec, John Cockerill and Vito have joined forces to invest in the production of green hydrogen. The newly established consortium called ‘Hyve’ aims to produce green hydrogen using electrolysis in a cost-efficient and sustainable way at a gigawatt scale. The consortium members will combine their expertise to develop new components for electrolysers to generate green hydrogen cost-effectively.

The members encompass the whole value chain with the following responsibilities:

1. Flemish research centres Imec and Vito, which are partners in EnergyVille, will leverage their knowledge to boost the efficiency of the electrolysis technology. Imec’s expertise in solid-state electrolytes, electrode surfaces, and process technology at the nanoscale is combined with VITO’s expertise in membranes, catalysis, and system integration.

2. Bekaert, supplier of Metallic Porous Transport Layers for electrolysis, will supply the appropriate materials.

3. mJohn Cockerill, producer of alkaline electrolysers, will integrate the results into its production.

4. DEME, a dredging and offshore energy services provider, aims to use novel electrolysers to convert wind and solar energy into green hydrogen and derived green products (e-fuels). Its ‘Hyport’ concept aims to import cheap green hydrogen products into Europe.

5. Colruyt Group will support research applications for sustainable transport. It is operating a hydrogen refuelling station, testing hydrogen-powered forklifts and the first heavy-duty trucks, collaborating on a green hydrogen plant in Zeebrugge through the energy holding company Virya Energy and is exploring e-fuels via Dats24. The group also put its first 44-ton hydrogen-powered electric heavy-duty truck in Europe on the roads.

Source - Strategic Research Institute
voda
0
Kiwa en Alliander openen eerste waterstofhuis van Nederland

Kiwa en Alliander hebben in Apeldoorn het Hydrogen Experience Centre geopend. In het waterstofhuis wordt de toepassing van waterstof in de gebouwde omgeving naar de praktijk gebracht.

In het Hydrogen Experience Centre laten Kiwa en Alliander zien dat waterstof in de gebouwde omgeving als brandstof is te gebruiken. Tegelijkertijd willen zij monteurs en installateurs opleiden en vertrouwd maken met het overzetten van de aardgasinfrastructuur op waterstof.

2 cv-ketels
Het Hydrogen Experience Centre in Apeldoorn is ingericht als woonhuis met een keuken, een meterkast en een volledig warmtesysteem. Er hangen 2 cv-ketels: 1 op waterstof en 1 op aardgas. De leidingen in het huis kunnen voor demo-of trainingsdoeleinden worden aangesloten op een ketel naar keuze. In het demohuis wordt de toepassing van waterstof in de gebouwde omgeving naar de praktijk gebracht. Het fungeert als kenniscentrum waar de laatste inzichten in de energietransitie en waterstoftoepassingen worden gedeeld.

‘De overheid heeft besloten dat in 2050 alle huizen in Nederland van het aardgas af moeten zijn’, zegt Daan Schut, chief transition officer van Alliander. ‘Wij beschouwen waterstof als een van de mogelijkheden om aardgas te vervangen. Het bestaande aardgasnet is met een aantal beperkte aanpassingen geschikt te maken om waterstof te distribueren tot in de woning. Het reguliere gasnet gebruiken voor waterstof is dan ook een veelbelovende optie voor de toekomst. De volgende stap is dat we laten zien hoe dit er in de praktijk uitziet. Met deze demowoning bieden we woningeigenaren, leveranciers en beleidsmakers de mogelijkheid om dit zelf te ervaren.’

Pilot in Lochem
De bewoners van de wijk Berkeloord in Lochem – die door Alliander als pilot beoogd is voor het omzetten van woningen met een aardgasaansluiting op waterstof – kunnen in het Hydrogen Experience Centre zien welke aanpassingen hiervoor nodig zijn. Berkeloord is een wijk waar veel woningen met een monumentenstatus staan. Door de bouw is waterstof de beste optie om deze woningen duurzaam te verwarmen.

Het Hydrogen Experience Centre is naast een demonstratie- vooral een opleidingslocatie. Omdat de meeste monteurs en installateurs nog weinig ervaring hebben met het ombouwen van gasnetwerken voor het gebruik van waterstof hebben Alliander en Kiwa de handen ineengeslagen. Zo is Kiwa in Nederland opleider op het gebied van waterstof in de energietransitie en kan Kiwa op deze locatie werken met waterstof. Paul Hesselink, chief executive officer van Kiwa: ‘De behoefte aan vakmensen die de energietransitie in de praktijk gaan brengen, groeit snel. Deze demowoning biedt technici de benodigde opleidingsfaciliteiten om Nederland een stap dichterbij het behalen van de klimaatdoelen te brengen. Kiwa heeft veel kennis in huis van alle aspecten van het waterstofsysteem: van productie en transport tot distributie en eindgebruik. We hebben bovendien veel experts op gas- en materiaalgebied.’

youtu.be/1yLgJq1Es-c

Door Els Stultiens

solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
voda
1
ABB & Axpo Partner for Making Green Hydrogen More Accessible

ABB has joined forces with Swiss utility Axpo to develop modular green hydrogen production plants in Italy, that aim at creating an optimum operating model to produce affordable, green hydrogen. The two companies will apply their complementary skills to achieve their joint vision of more affordable green hydrogen, with ABB harnessing its automation, electrification, and digital leadership in industrial operations and Axpo’s experience as an established energy provider. Initial work will include feasibility studies that explore ways to reduce operating costs and ensure a low carbon footprint, with the aim of identifying synergies that will support the standardization, modularization, efficient and flexible production of green hydrogen.

Cost of production currently is a major barrier to adoption of green hydrogen. Green hydrogen, which is produced solely with renewable sources, is approximately six times more expensive today than grey hydrogen to produce and between two to three times more expensive than hybrid "blue" hydrogen, both of which are produced using fossil fuels as an energy source*.

This project reflects a wider initiative from ABB which is joining forces with customers and partners to explore opportunities and technologies, to build a resilient hydrogen ecosystem for a low carbon future. In addition to the collaboration with Axpo, ABB is working with Lhyfe, to install control solutions to automate production of its first green hydrogen project in France.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Plug Power boekt meer omzet
Verlies groter dan verwacht in eerste kwartaal.

(ABM FN-Dow Jones) Plug Power heeft in het eerste kwartaal een hogere omzet behaald, terwijl het verlies groter bleek dan verwacht. Dit meldde de waterstofspecialist dinsdagmiddag.

In mei kwam Plug Power al met een trading update waarin het aangaf dat de omzet en bruto-inkomsten flink zouden zijn gestegen in het eerste kwartaal. Toen werd gerekend op een omzet van 67 miljoen dollar.

De daadwerkelijke omzet steeg van bijna 41 miljoen naar 72 miljoen dollar en de bruto-inkomsten van 43 miljoen naar 73,7 miljoen dollar.

Het operationeel verlies steeg echter ook, van 25,6 miljoen naar 48,3 miljoen dollar en onder de streep bleef een nettoverlies over van bijna 61 miljoen dollar. Het verlies per aandeel van 0,12 dollar was gelijk aan het verlies een jaar eerder, maar wel hoger dan het verlies van 0,08 dollar waar analisten geraadpleegd door FactSet op rekenden. Die voorspelden verder een omzet van 71,5 miljoen dollar.

De verkoop van brandstofcelsystemen en gerelateerde infrastructuur steeg met ruim 128 procent tot bijna 47 miljoen dollar. De brutomarge in dit segment steeg ondanks hogere vrachtkosten van 32 naar 38 procent.

Outlook

In mei meldde Plug Power al dat het voor het tweede kwartaal rekent op een verdere groei van de bruto-inkomsten tot meer dan 105 miljoen dollar, een stijging van circa 50 procent op jaarbasis. Ook de omzet kan met 50 procent stijgen tot 102 miljoen dollar.

In de voorbeurshandel op Wall Street steeg het aandeel Plug Power dinsdag ruim 1 procent.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
0
Ovako to Use Hydrogen in Reheating Furnaces in Hofors Rolling Mill

Sweden’s largest fossil free hydrogen facility is now being built with the goal of greatly reducing CO2 emissions, developing local industrial hydrogen production, and taking the first step towards a future hydrogen infrastructure for the transport sector. Ovako is starting collaboration with the Volvo Group, Hitachi ABB Power Grids Sweden, H2 Green Steel and Nel Hydrogen to invest in hydrogen production in Hofors. The electrolyser for the production of fossil-free hydrogen will be installed at Ovako’s site in Hofors and is expected to be completed by the end of 2022, provided that permits are secured as planned. The 17 MW plant will generate 3,500 cubic meters of fossil free hydrogen per hour. The conversion to hydrogen will enable Ovako to reduce its CO2 emissions for steel production in Hofors by 50% from already low levels. The investment of approximately SEK 180 million is supported by the Swedish Energy Agency via the Industriklivet initiative. The plan is for local hydrogen production to be used in all of Ovako’s units where steel is rolled by 2030, provided that there is a good supply of fossil-free electricity.

The new hydrogen plant in Hofors will make Ovako the first in the world to heat steel with hydrogen prior to rolling, and is the next major step towards climate-neutral steel production. The technical solution will also enable large-scale and cost-effective production of hydrogen for applications like fossil-free freight using fuel-cell trucks. With installations at multiple locations, this could enable a network with locally produced fossil-free hydrogen available for the transport sector.

Ovako is now initiating cooperation with several key players in Swedish and Norwegian industry. The initiative is also supported by the Swedish Energy Agency, with the shared goal of establishing industry-wide use of fossil-free hydrogen, expanding awareness of the potential of this fuel, and achieving cost-effective production. A filling station for hydrogen-powered heavy vehicles is intended to be built beside the hydrogen plant.

This technical solution provides high-temperature processes in steel production with fossil-free hydrogen and oxygen, and thus replaces fossil fuels. With a greater need for oxygen than hydrogen in the steel industry, there are also good opportunities for cost-effective and large-scale use of hydrogen in other areas, such as fossil-free freight with fuel cell trucks. The solution can be used flexibly and can therefore contribute to improved electricity grid stability, which in turn allows for a higher proportion of renewable energy sources. Furthermore, the residual heat can be utilized in district heating networks.

Source - Strategic Research Institute
nine_inch_nerd
1
Watersof!
00:30
Honda stopt er mee. Productie van de Clarity, de waterstofauto van het Japanse merk, wordt gestaakt. De auto was in Nederland nooit te koop, maar was wel al jaren ‘gereed voor de Europese introductie’. Het zal er nooit van komen.

Gelukkig maar, want de waterstofauto is een misbaksel. Zeker in een dicht bekabeld land als Nederland is rijden op waterstof nergens voor nodig. Waterstof moet geproduceerd worden, bij voorkeur uit groene stroom en wordt daarna in de auto via een brandstofcel weer omgezet in elektriciteit. Het is veel efficiënter om met die groene stroom direct de auto aan te drijven. De schaarse groene waterstof dan worden ingezet voor processen die veel moeilijker te elektrificeren zijn. Bijvoorbeeld in de chemische- en staalindustrie.

Toch blijft de overheid de twee laatste waterstofauto’s op de markt, de Hyundai NEXO en de Toyota Mirai fiscaal voortrekken. Ook al kosten ze minimaal €65.000, ze vallen geheel onder de voordelige bijtelling. Voor gewone elektrische auto’s met een accu geldt dat lage tarief slechts tot €40.000. Zo stimuleert de overheid de verkeerde technologie.
nine_inch_nerd
1
H2 is/wordt de toekomst voor industrie, huishoudens, vrachtwagens, schepen en vliegtuigen. En energie drager bij overcapaciteit. No worries
nine_inch_nerd
0
SunHydrogen zou de oplossing zijn voor de kreet: "The goal: hydrogen through solar energy"

Producing Hydrogen Using Less Energy
June 22, 2021

The international research team describes the complete reaction path for electrocatalytic hydrogen generation

The way in which a compound inspired by nature produces hydrogen has now been described in detail for the first time by an international research team from the University of Jena and the University of Milan-Bicocca. These findings are the foundation for the energy-efficient production of hydrogen as a sustainable energy source.

Nature as a model

There are naturally occurring microorganisms that produce hydrogen, using special enzymes called hydrogenases. “What is special about hydrogenases is that they generate hydrogen catalytically. Unlike electrolysis, which is usually carried out industrially using an expensive platinum catalyst, the microorganisms use organometallic iron compounds,” explains Prof. Wolfgang Weigand from the Institute of Inorganic and Analytical Chemistry at the University of Jena. “As an energy source, hydrogen is naturally of great interest. That’s why we want to understand exactly how this catalytic process takes place,” he adds.

In the past, numerous compounds have already been produced worldwide that are chemically modelled on the naturally occurring hydrogenases. In cooperation with the university of Milan, Weigand and his team in Jena have now produced a compound that has yielded entirely new insights into the catalysis process. “As in nature, our model is based on a molecule that contains two iron atoms. Compared with the natural form, however, we changed the chemical environment of the iron in a specific way. To be precise, an amine was replaced by a phosphine oxide with similar chemical properties. We therefore brought the element phosphorus into play.”

Detailed insight into electrocatalytic hydrogen production

This enabled Weigand and his team to better understand the process of hydrogen formation. Through autodissociation, water forms positively charged protons and negatively charged hydroxide ions. “Our goal was to understand how these protons form hydrogen. However, the proton donor in our experiments was not water, but an acid,” Weigand says. “We observed that the proton of the acid is transferred to the phosphine oxide of our compound followed by a proton release to one of the iron atoms. A similar process would also be found in the natural variant of the molecule,” he adds. In order to balance the proton’s positive charge and ultimately produce hydrogen, negatively charged electrons were introduced in the form of electric current. With the help of cyclic voltammetry and simulation software developed at the University of Jena, the individual steps in which these protons were finally reduced to free hydrogen were examined. “During the experiment, we could actually see how the hydrogen gas rose from the solution in small bubbles,” notes Weigand.

“The experimental measurement data from the cyclic voltammetry and the simulation results were then used by the research team in Milan for quantum chemical calculations,” adds Weigand. “This enabled us to propose a plausible mechanism for how the entire reaction proceeds chemically to produce the hydrogen – and this for each individual step of the reaction. This has never been done before with this level of accuracy.” The group published the results and the proposed reaction pathway in the renowned journal ACS Catalysis.

The goal: hydrogen through solar energy

Building on these findings, Weigand and his team now want to develop new compounds that can not only produce hydrogen in an energy-efficient way, but also use sustainable energy sources to do so. “The goal of the Transregio Collaborative Research Centre 234 ‘CataLight’, of which this research is a part, is the production of hydrogen by splitting water with the use of sunlight,” Weigand explains. “With the knowledge gained from our research, we are now working on designing and investigating new catalysts based on the hydrogenases, which are ultimately activated using light energy.”
voda
0
Galp Plans to Produce Green Hydrogen at Sines Refinery

Portugal's Galp reportedly plans to install a 100-megawatt electrolyser to power its refinery in Sines with green hydrogen by 2025. The company’s Chief Executive Andy Brown told news agency Reuters in an interview that the project could be expanded to up to 1,000 MW and be worth around EUR 1 billion. He told “Galp wants to gradually produce zero-carbon green hydrogen through a process of electrolysis using renewable solar energy. At the moment, this process is more expensive than producing hydrogen by using heat and chemical reactions to release it from coal or natural gas, but because of the cost of gas and the cost of CO2, at a certain point it can be profitable.”

Galp’s refinery, located south of Lisbon, is Portugal's biggest consumer of hydrogen from natural gas, but Galp wanted to gradually produce the zero-carbon fuel through a process of electrolysis using renewable solar energy. Such hydrogen is now more expensive to extract than the heavily polluting conventional method of using heat and chemical reactions to release it from coal or natural gas, known as brown and grey hydrogen, respectively.

Source - Strategic Research Institute
voda
0
BRICS Virtual Green Hydrogen Summit Organized

India’s largest energy integrated company NTPC Ltd anchored a two day workshop on Green Hydrogen, one of the most popular and demanding fields in the current times and considered to be the next carrier of energy. The online event saw leading experts from the Brazil, Russia, India, China, South Africa countries share their insights and professional views on the subject as well as the latest developments going on in their countries in the area of green hydrogen. India’s Ministry of Power Secretary Mr Alok Kumar in his key note address said “Government and industry must work together to ensure existing regulations are not an unnecessary barrier to investment. Trade will benefit from common international standards for the safety of transporting and storing large volumes of hydrogen and having appropriate certificate of origin. BRICS countries could work together on these aspects. India has launched an ambitious National Hydrogen Mission to introduce hydrogen purchase obligations for fertilizers, refineries involving private sector in transparent & competitive manner to produce green hydrogen”.

The key note speakers from BRICS virtual summit were, Ms Agnes M da Costa (Ministry of Mines & Energy, Brazil), Mr Kovalev Andrey (Russian Energy Agency, Russia), Dr Prakash Chandra Maithani, (Scientist G, MNRE, Government of India), Ms Fu Tianyi (National Energy Administration of China), Mr Makgabo H Tsiri ( International Relations, National Department of Energy, South Africa).

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Wärtsilä & GEV to Develop on Propulsion for Hydrogen Vessel

The technology group Wärtsilä has signed a Memorandum of Understanding with Global Energy Ventures of Australia, a company specialised in delivering compressed shipping solutions for transporting energy to regional markets. The two companies will cooperate on the inclusion of Wärtsilä propulsion systems in GEV’s compressed hydrogen C-H2 ships. The MOU was signed in Sydney in Australia. The cooperation aims at advancing GEV’s Approval in Principle (AiP) application for its new 430-ton C-H2 vessel. It is also intended to demonstrate the availability of a highly efficient, low-emissions propulsion system for the vessel.

Compression delivers a proven, simple, and efficient method for transporting green hydrogen. It is a preferred solution for marine hydrogen transport but is often overlooked due to its lower volumetric energy density. The parties to the agreement believe that the C-H2 project will eliminate the technical barriers and deliver a solution which is superior to other transport alternatives.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Sinopec Targets 1 Million Tonne Green Hydrogen Capacity by 2025

Reuters reported that China's state-controlled energy giant Sinopec aims to set up plants that can make 500,000 tonnes of hydrogen a year from renewable energy sources by 2025. The company currently has annual hydrogen production capacity of 3.84 million tonnes, with about half coming as a by-product from its refineries and a third made from coal. It wasn't immediately clear whether the 500,000 tonnes of 'green' capacity will replace some existing facilities or will be additional. Sinopec Group VP Mr Ling Yiqun said “The company will aim to boost green hydrogen production to over 1 million tonnes cumulatively during the 2021-2025 period, and will focus on developing hydrogen as a transportation fuel and green hydrogen refining.”

The company in late May announced its first green hydrogen project, a 20,000 tonnes per annum plant located in Inner Mongolia, is expect to launch its first phase in 2022. It also plans to build another 20,000 tonne green hydrogen plant in Xinjiang. Sinopec will build more hydrogen transport pipelines to connect producers and downstream market. So far the company operates three pipelines with total length of just 99 kilometres. Most of China's hydrogen is transported by trucks, a more expensive option than operating a pipeline, reaching relatively limited markets compared with a grid of pipelines.

Sinopec has vowed to be China's leading hydrogen company and set up 1,000 hydrogen filling stations across the country.

Source - Strategic Research Institute
voda
0
Autorijden op waterstof is niet zo groen als we vaak denken

WAT ZEGT DE WETENSCHAP
Waterstof, het wordt al jaren genoemd als dé oplossing voor ons energieprobleem. Maar waarom rijden we er dan nog niet massaal op?

Loes van Langen 28 jun. 2021
,,Waterstof wordt vaak genoemd als duurzaam alternatief voor benzine’’, zegt Willem Haverkort, ,,maar eigenlijk is dat niet altijd terecht. Slechts een zeer klein deel van de waterstof is op dit moment groen.’’ Haverkort werkt bij de TU Delft wél aan een duurzame vorm van waterstof en die haalt hij simpelweg uit water.

Een watermolecuul bestaat uit twee waterstofatomen en één zuurstofatoom. Die kun je splitsen en dan houd je het brandbare gas waterstof over. Dat splitsen doen we met elektriciteit, legt Haverkort uit. ,,Door een kleine spanning op het water te zetten, geef je de moleculen genoeg energie of motivatie om uit elkaar te gaan.’’

Als je het waterstofgas vervolgens opvangt, kun je het gebruiken om er bijvoorbeeld een auto op te laten rijden ,,Het enige wat uit je uitlaat komt is water of eigenlijk waterdamp.’’

© Hollandse Hoogte / ANP

Hij vervolgt: ,,Het grappige is dat we eigenlijk al heel ver waren met de ontwikkeling van duurzame waterstof.’’ Twee Nederlanders haalden het voor het eerst uit water in 1789. In de tweede helft van de 20ste eeuw werd waterstof desalniettemin steeds minder uit water gehaald, maar steeds meer uit aardgas. ,,Dat is veel goedkoper. Alleen komt daar CO2 bij vrij en dat is nu net wat we niet willen.’’

Toch is volgens Haverkort waterstof uit water ook niet altijd 100 procent duurzaam. ,,De elektriciteit die je gebruikt om water te splitsen moet wel groen zijn, dus afkomstig zijn van bijvoorbeeld windmolens of zonnepanelen, dan pas spreek je echt van groene waterstof.’’

Bijkomend probleem is dat je bij het omzetten van water naar waterstof een deel van de energie verliest. Waterstof neemt ook nog eens veel ruimte in beslag.

,,Om te voorkomen dat je met een gigantische tank rond moet rijden, persen we het samen, maar daarbij raak je ook weer een deel van de energie kwijt.’’

Tanken bij een waterstofstation in Helmond. © Jan de Laar/WaterstofNet

Waterstof wordt volgens Haverkort dus pas echt relevant op het moment dat we elektriciteit van duurzame bronnen over hebben. ,,Je kunt die elektriciteit dan opslaan in de vorm van waterstof en bijvoorbeeld bewaren in tanks of in zoutuitgravingen onder de grond.’’

Waterstof functioneert dan eigenlijk als een energiedrager. ,,Net als een batterij of accu. Als je op grote schaal energie wilt opslaan voor langere tijd, is waterstof waarschijnlijk voordeliger en minder vervuilend dan batterijen.’’ Waterstof leent zich daarom ook goed voor grote schepen, vrachtwagens of vliegtuigen. ,,Die hoeven dan al die zware accu’s niet mee te nemen.’’

Voor video, zie link:

www.ad.nl/dossier-wat-zegt-de-wetensc...
voda
0
Kabinet: Gasunie moet gasnetwerk geschikt maken voor transport van groene waterstof

Het kabinet gaat Gasunie vragen om de gasleidingen aan te passen voor het transport van waterstof. Dat stelt staatssecretaris Yesilgöz-Zegerius van Economische Zaken en Klimaat in reactie op het rapport HyWay27.

Het rapport HyWay27 is opgesteld door PWC Strategy& op basis van een gezamenlijk onderzoek van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Financiën en de landelijke netbeheerders TenneT en Gasunie. Het rapport concludeert dat het haalbaar, veilig en kostenefficiënt is om bestaande gasleidingen te hergebruiken voor waterstof.

Vraag vanuit industrie
Uit diverse onderzoeken blijkt dat CO2-vrije waterstof nodig is om de Nederlandse ambitie van een duurzame, klimaatneutrale economie te realiseren. Het HyWay27-onderzoek stelt dat de ontwikkeling van transportcapaciteit voor waterstof een cruciale stap is om waterstof die sleutelpositie in de economie en energievoorziening te geven. Op korte termijn ziet het onderzoek vooral vraag vanuit de industrie. Op langere termijn is de verwachting dat ook vanuit de sectoren mobiliteit, de gebouwde omgeving en de elektriciteitssector – voor CO2-vrij regelbaar vermogen – concrete vraag om transportcapaciteit voor waterstof ontstaat.

Hergebruik
Het kabinet concludeert op basis van het HyWay27-onderzoek dat een transportnet voor waterstof noodzakelijk is en dat deze omwille van kosteneffectiviteit voor een zo groot mogelijk deel zal moeten bestaan uit hergebruik van bestaande leidingen. Daarom is het kabinet voornemens Gasunie te vragen de ontwikkeling van het transportnet voor waterstof op zich te nemen en de gasleidingen vrij te spelen om te kunnen hergebruiken.

Ook komt het kabinet met een plan, waarbij gebruik wordt gemaakt van de Cluster Energiestrategieën (CES’en), dat inzicht geeft in waar en wanneer behoefte aan transportcapaciteit ontstaat. In combinatie met een tijdslijn voor het beschikbaar komen van leidingen, moet dit leiden tot een onderbouwde uitrol en fasering van het landelijk waterstofnet. Het is aan een nieuw kabinet om te besluiten hoe de leidingen moeten komen te liggen en de financiering daarvan.

Goede boterham
In de komende periode gaat de rijksoverheid in reactie op het rapport in ieder geval werk maken van het ontwikkelen van een uitrolplan voor een transportnet voor waterstof. Staatssecretaris Yesilgöz-Zegerius hierover: ‘Waterstof is nodig om onze industrie te verduurzamen en banen hier in Nederland te houden. Als we het goed aanpakken, kan ons land er bovendien ook nog een goede boterham mee verdienen. De overheid moet wat mij betreft de juiste randvoorwaarden bieden, zoals infrastructuur, zodat bedrijven de noodzakelijke verduurzamingsslag hier in Nederland kunnen maken. Dat we ons uitstekende gasnet met enkele aanpassingen veilig en kosteneffectief kunnen omvormen tot een transportnet voor waterstof biedt een grote verduurzamingskans voor de Nederlandse industrie die we niet mogen laten liggen.’

Uitrolplan
‘Het uitrolplan moet helderheid bieden waar en wanneer het transportnet zal worden ontwikkeld en dus ook waar (voorlopig) niet, en welke budgettaire middelen daarvoor nodig zijn’, vervolgt de staatssecretaris. ‘Bedrijven die denken over het inzetten van CO2-vrije waterstof om te verduurzamen, hebben inzicht nodig in de beschikbaarheid van infrastructuur om CO2-vrije waterstof af te kunnen nemen. Dat is nodig om te kunnen investeren in verduurzaming met behulp van CO2-vrije waterstof. Met de ontwikkeling van een transportnet voor waterstof zou een essentieel onderdeel van de waterstofketen tot stand komen en kunnen we bouwen aan een sterke positie van Nederland als waterstofland.’

Het uitrolplan moet volgens Yesilgöz-Zegerius zorgen voor een onderbouwde en gefaseerde uitrol van een landelijk waterstoftransportnet. ‘Een gefaseerde uitrol waarbij op verschillende locaties begonnen zou kunnen worden met de ontwikkeling van delen van het net, maar wel steeds met als uitgangspunt dat uiteindelijk een geïntegreerd transportnet kan ontstaan. Het uitrolplan zal helderheid moeten gaan bieden waar en wanneer het transportnet zal worden ontwikkeld en dus ook waar (voorlopig) niet. In het uitrolplan wil ik een balans zoeken tussen enerzijds het scheppen van duidelijkheid aan potentiële gebruikers en anderzijds het stapsgewijs ontwikkelen van het net, zodat voortschrijdende marktontwikkelingen meegenomen kunnen worden.’

Eerder
8 juni 2021
Totstandkoming Nederlandse waterstofbeurs HyXchange stap dichterbij

Door Marco de Jonge Baas

solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
440 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,36  +0,01  +0,00%  18:05
 Germany40^ 17.744,80 -0,14%
 BEL 20 3.826,58 +0,84%
 Europe50^ 4.919,42 +0,11%
 US30^ 38.013,46 +0,76%
 Nasd100^ 17.548,80 +0,25%
 US500^ 5.049,25 +0,59%
 Japan225^ 38.001,71 +0,68%
 Gold spot 2.384,30 +0,99%
 EUR/USD 1,0646 -0,24%
 WTI 82,02 -0,23%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +11,51%
JUST EAT TAKE... +5,71%
Air France-KLM +4,18%
FASTNED +3,00%
RANDSTAD NV +2,65%

Dalers

Pharming -9,63%
ASMI -6,10%
Avantium -6,01%
PostNL -5,84%
TomTom -3,31%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront