TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Juni 2021.

845 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 » | Laatste
NewKidInTown
0
quote:

tomtom100 schreef op 26 juni 2021 21:34:

Ik ga voor 10% van mijn porto. Ik vertrouw het zaakje meer en meer.
Nogal riskant 10% in een AScX fondsje.

Is dat 10% van je porto of van je vermogen ?
NewKidInTown
0
quote:

tomtom100 schreef op 26 juni 2021 21:45:

Riet van Milt is terug na 5 jaar :-)
Vrijgelaten uit het Penitentiair Complex?
Wie kan het zeggen ....
Het is weliswaar een vraagstelling maar wat mij betreft volkomen uit de lucht gegrepen.

In de kringen waarin ik me beweeg, wordt eigenlijk alleen de term "penitentiaire inrichting" gebezigd.
boem!
0
quote:

ketchup schreef op 26 juni 2021 20:30:

Zie het zo voor stappenplan _ blue sky scenario
1) bij 2023 HG koopt voor 350 mio eigen aandelen in , koers aan 12 euro
2) uitstaande aandelen gereduceerd naar 100 mio
3) FY 24 Total rev / sales 700 mio bij opex/capex van 575 mio , result 125 mio , of 1,25 euro per share cash wpa
4) waardering x 15 tot x 20 geeft 17 @ 20 euro
5) Barclays veilt de toko 35 _50% premie 27 _ 30 euro

Daar durf ik wel 2,5% weging in mijn porto aan te spenderen

indien TT een FCF van 125 mio realiseert in 2024 (FCF van 18%) kan ik me een heel andere optie van de FF's voorstellen om te komen tot een maximaal beleggingsresultaaat dan een aandeleninkoop tewv 350 mio.

Indien men de overtoliige kas van dan zo'n 600 mio zou aanwenden voor een start van een houdbaar dividend twv 2 euro pa( kosten 265 mio) zal men dat maximale belegggingsresultaat veel eerder bereiken dan een verkoop van de assets op dat moment.

NB: COS ben je vergeten mee te nemen in jouw berekening waardoor er een EBIT uitkomt die 70 mio lager uitkomt terwijl ook de belastingen zich ook een deel van de winst zal toeeigenen.
IPV 125 mio resteert er slechts een armzalige 45 mio.

ketchup
0
mijn onduidelijkheid , sorry - bedoel bij 85% marge heb het over net revenue out of sales for FY24 : gevende 700 mio - opex/capex 575mio , hopelijk dan bij een bij een koers van 12 euro en ervan uitgaand dat HG de cash aan het werk zet de komende 2 financiële jaren FY22 en FY23 om het aantal aandelen te reduceren van 130 naar 100 mio
dividend zou zeker kunnen met de toekomstige cash, maar HG heeft dat ook niet gedaan bij de huidige berg cash , waar dat wel de verwachting was en aangezien hij geen enkele indicatie geeft ook maar dividend te willen uitkeren , denk ik dat dit niet in hun DNA zit
ze gaan hopelijk de cash gebruiken om het aantal aandelen verder te reduceren ( zou ook sense maken voor dit sterk ondergewaardeerde bedrijf) , dat drijft de koers op, minder uitstaande aandelen ondersteund dan weer de wpa per aandeel en dat bij een multiple van bvb 20x zet de koers substantieel hoger

zoals ODDO aangeeft de timing is nu voor TomTom " steady as she goes " , de combinatie van lagere opex/capex, vrijval van def revenue, winning van tenders later in het jaar , herstel van de economie en de grote hoeveelheid cash die beschikbaar is eigen aandelen te kunnen inkopen is de perfecte set up voor een koers van 12 euro op 12-18 maand en dan daarbij indien HG de beschikbare cash gebruikt eigen aandelen in te kopen kan HG daarna het door Barclays ( of wie dan ook ) aan een mooie premie laten veilen

dat jij denkt dat HG aangeeft ( kun je me ook zeggen waar hij dat precies heeft vermeld) het allemaal helemaal zelfstandig te willen blijven doen en zich een positie met TT gaat weten te vergaren waarbij het doel is eeuwig dividend te gaan betalen , hecht ik zelf bijzonder weinig aandacht aan ( kan me niet herinneren dat hij dit ooit gezegd heeft, of dat ik dit in een rapport van de analisten heb gelezen )
HG is de laatste jaren al een paar maal compleet van inzicht gedraaid van vurende uit alle divisies, naar sluiten en afstoten van onderdelen en het nu resterende kroonjuweel gaat mi ook in de verkoop en daar is het opwachten

heb HG helemaal niet hoog zitten als een goede CEO en bestuurder die de belangen van alle aandeelhouders ter harte neemt, want daar is de sinds de beursgang ook nul bewijs voor
waar ik hem wel hoog heb zitten is als zakenman waar hij zijn belang zal trachten te maximaliseren en de man heeft bewezen absoluut te weten hoe groot geld te verdienen voor zichzelf , en zolang uiteindelijk zijn belang ons belang is laat hij ons hopelijk mee-scoren bij een verkoop, tot nu toe hebben wij nog niets gezien uit TT, waar hij al een fortuin gemaakt heeft met TT
hopelijk komen wij nu ook aan de beurt
boem!
0
Ik hoop dat jouw vooruitzicht mbt omzet in 2024 werkelijkheid wordt.

Een netto omzet van 700 mio geeft bij een marge van 85% een bruto omzet van 825 mio.

Deze omzet ligt 75 mio boven de omzet uit het vergezicht voorgeschoteld vanuit de CMD.

Indien TT een dergelijke omzet weet te realiseren in 2024 ligt een FCF van 200 mio in 2024 voor het grijpen bij een Opex van 560 waarvan 60 mio D&A en 15 mio Capex.

Omdat de FCF de verdiensten voor de aandeelhouder aangeven kom je met deze FCF van 200 mio uit op een FCF pa van 1,50 bij 132,5 mio aandelen en 2 euro bij 100 mio aandelen.

Misschien wordt het eens tijd om serieus naar het vergezicht te kijken waarbij met name het verschil tussen verdiensten voor de aandeelhouder (FCF) en de aloude netto-winst pa TIJDELIJK grote verschillen laat zien.
pwijsneus
1
quote:

boem! schreef op 27 juni 2021 09:38:

Ik hoop dat jouw vooruitzicht mbt omzet in 2024 werkelijkheid wordt.

Een netto omzet van 700 mio geeft bij een marge van 85% een bruto omzet van 825 mio.

Deze omzet ligt 75 mio boven de omzet uit het vergezicht voorgeschoteld vanuit de CMD.

Indien TT een dergelijke omzet weet te realiseren in 2024 ligt een FCF van 200 mio in 2024 voor het grijpen bij een Opex van 560 waarvan 60 mio D&A en 15 mio Capex.

Omdat de FCF de verdiensten voor de aandeelhouder aangeven kom je met deze FCF van 200 mio uit op een FCF pa van 1,50 bij 132,5 mio aandelen en 2 euro bij 100 mio aandelen.

Misschien wordt het eens tijd om serieus naar het vergezicht te kijken waarbij met name het verschil tussen verdiensten voor de aandeelhouder (FCF) en de aloude netto-winst pa TIJDELIJK grote verschillen laat zien.
Sorry, maar dit wederom complete onzin. De consensus van de omzet over 2023 ligt tussen de 400 en 450 miljoen. Dus een jaar later reken je op een omzet die bijna verdubbeld. Ik vind het prima, maar hoe kom je daar nu weer bij? Je goochelt maar wat met de cijfers, en onderbouwd het gewoon niet. corporate.tomtom.com/investors/analys...

Een dividend- wat er niet gaat komen - van 2 euro per aandeel levert elke founder 20-25 miljoen per jaar op. Dat kan belastingtechnisch slimmer lijkt me. De founders hebben inmiddels wel laten zien dat ze weten hoe dergelijke bedragen belastingvrij gestalt kunnen worden.
tatje
0
Zodra TT winst gaat laten zien uit de normale bedrijfsvoering en ze hebben eind 2022 500 aan cash, dan geloof ik dat Harold een percentage uit de normale winst als dividend gaat uitkeren.
Dus ik ga voor dividend vanaf 2023 .

Dan zal de koers weer stijgen.

Blijft Tom Tom de enige locatieprovider voor Microsoft.

Dan gaat niemand het bedrag op tafel leggen voor TT, hetgeen Microsoft gaat doen.

In 2025 geen of minimaal C , dus de omzet komt uit de locatie technologie en dat loopt dan voor 80% via Microsoft.

De duitse autobouwers kregen Here ook en goedkoper, door te dreigen, we gaan alle drie weg bij Here als !

Niet vergeten !
verlies 2019 234
verlies 2020 295
verlies 2021 43
2022 zal er om houden.

572 miljoen aan verliezen, ze zetten wel een vordering op de balans, maar de centen hebben ze nog niet.

Dus als je vanaf 2023 winst gaat maken, hoef je de eerste 572 miljoen aan winsten geen belasting te betalen.

Dat heet carry forward.

Als je dus in 2023 2024 en 2025 572 miljoen winst maakt, totaal.

Dan is dat netto.

Ik verwacht dan een dividend.

Koers omhoog en komt dan op 30% in de buurt van de deal tussen TT en Microsoft.

30% erbij en kat int bakkie.

Je gelooft in het einddoel van Harold, anders moet je toch vertrekken :-)

Die deal Microsoft TT met Bing windows office cortana enz en Azure maps en MCVP.

Daar hebben namens TT zeker 100 personen van het hoogste niveau naar gekeken en toen helemaal dichtgetimmerd.

Prettige zondag.

boem!
0
Sorry, maar je hebt de verkeerde voor waartegen jij je afzet.

De 825 mio komt uit de koker van @Wies.

Hoe jij aan 400-450 mio omzet komt in 2023 is mij een compleet raadsel, maar daar heb jij ongetwijfeld een passend antwoord op.
Wereldbelegger
0
Nog 13 handelsdagen tot aan de Q2 cijfers op donderdag 15 juli.
En het begint bij een aantal B&H-beleggers weer te kriebelen.
De vergezichten worden weidser.
De spanning en de verwachtingen lopen weer hoog op.

De koers moet zal wel meegaan bij het begin van de euforische stemming in de komende dagen.

In de vergelijkbare periode tot aan Q4 and FY 2020 Results op 4 febr ging de koers met 1,71% omhoog
In de vergelijkbare periode tot aan Q1 Results op 14 febr ging de koers met 4,40% omhoog

12 dagen
26-3-2021 7,72
13-4-2021 8,06
verschil 0,34
in% 4,40%

13 dagen
15-1-2021 9,37
3-2-2021 9,53
verschil 0,16
in% 1,71%
Benjamin G.
0
@Wies, waar komt je enthousiasme vandaan? Uit ODDO analyse?

Voor FY2024 kom ik niet verder dan rond de 650-700 miljoen aan omzet. Dat levert om en nabij een winst of verlies op. Als we FY2024 boven de 800 miljoen uitkomen dan zou dat voor mij een gamechanger zijn.

Hoe ziet de opbouw van de omzet eruit? (consumer, automotive, licensing)
Wereldbelegger
0
Ik begrijp het enthousiasme niet.
Wat zou opeens anders zijn?
Behalve ketchup's enthousiasme voor zijn scenario?

Wim Gille blijft dicht bij huis
8-1-2020 € 12,50
14-4-2021 € 12,00

Op 26-5 en 24-6 zijn twee meetings geweest.

24 Jun 2021

ABN AMRO ODDO BHF - When Benelux meets London - Equities Conference
View Additional Information

ABN AMRO ODDO BHF analyst: Wim Gille

TomTom representatives: Harold Goddijn (Chief Executive Officer) and Megan Daniell (Investor Relations Officer)
26 May 2021

ABN AMRO ODDO BHF - Benelux Equities Conference
View Additional Information

ABN AMRO ODDO BHF analyst: Wim Gille

TomTom representatives: Taco Titulaer (Chief Financial Officer) and Megan Daniell (Investor Relations Officer)

Broker AnalystBuy Date Target Price Recommendation
ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 14-Apr-21 € 12.00 Buy
Wim Gille 16-Mar-21 € 12.00 Buy

ABN AMRO Wim Gille 19-Nov-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 12-Nov-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 23-Oct-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 15-Oct-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 14-Oct-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 16-Jul-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 15-Jul-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 10-Jul-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 02-Jul-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 29-May-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 15-May-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 16-Apr-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 15-Apr-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 31-Mar-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 20-Mar-20 € 10.00 Buy
Wim Gille 10-Mar-20 € 12.50 Buy
Wim Gille 06-Feb-20 € 12.50 Buy
Wim Gille 05-Feb-20 € 12.50 Buy
Wim Gille 20-Jan-20 € 12.50 Buy
Wim Gille 08-Jan-20 € 12.50 Buy
ketchup
2
Ja men denkt dat de timing near perfection is voor " steady as she goes"
a) afboekingen schoon
b) opex/capex eindelijk op retour
c) tender winning einde jaar bij oplopende activiteit ( herpakking economie) -> vertaling naar omzet improvement
d) higher rates
e) marge @ 85%
f) die berg cash die nu niks opbrengt , er is geen betere acquisitie dan de inkoop van eigen aandelen in TT zelf, het bedrijf staat gewoon spot goedkoop voor haar asset waardering en dividend is niet on the table ( wat niet wil zeggen dat dit wellicht later niet bespreekbaar is, maar aangezien HG ook bij de huidige berg cash niet van plan is dividend uit te keren, geeft dat weinig indicatie dat hij dit later wel zou overwegen )

wat welk in focus is = is share reduction, het is al éénmaal gedaan via de kapitaaluitkering cash for shares en nu met 350 mio euro available is een aandelen inkoop een perfect vehikel om de uitstaande aandelen nog verder terug te brengen, dat maakt het allemaal ook een stuk eenvoudiger om later de toko te verkopen, want er is geen twijfel kan het aandeel op eigen kracht naar 12 - 15 euro en wellicht zelfs naar 20 euro met een straffe aandelen inkoop dan zitten straks enkel nog de founders en de happy few binnen TT in het aandeel
iedere andere aandeelhouder die nu aan 7 euro long zit neemt met een glimlach afscheid aan 15-20 euro range, wellicht zelfs al aan 12 euro enkel een paar die hards en de TT club zitten wellicht de hele rit uit.

zelf denk ik dit voelt als 2015 all over again, enkel nu aan 7 euro en met 350mio cash on the books
verleden keer heb ik verzaakt ervan te profiteren toen we van 7 naar 12 euro gingen op de HERE en Fleetmatics hype, dat gaat me nu niet gebeuren
neem het risico en koop door en wacht af.

het is wel ongelofelijk vervelend dat we nu nog maar met één serieuze analist zitten ( ODDO/ABN ) voor regelmatige updates en dan natuurlijk Barclays ( maar die is agenda driven ) ING heeft afgehaakt en daar is de ondertoon voor nu uiterst behoudend , dat enthousiasme voor positiviteit is nu weg, maar ik geef je op een blaadje als ABN gelijk krijgt en de cash voor timing de komende 2 financial years aan het werk gezet gaat worden, staan ze bij ING zo weer met een koopadvies.

is er downside ? , natuurlijk die is er ook - als de timing sucks en het blijft de komende jaren aanmodderen , dan kan je naar 6 of 5 , en als HG enkel bezig is om de happy few verder van de aanwezige cash te laten profiteren, dan is en blijft dit een shit aandeel voor de reguliere aandeelhouder
daarom heb ik het ook over een 2.5% weging in de porto en niet 5% ( welke bij mij enkel Nestlé heeft )
Benjamin G.
0
Dank Wies! Het is heel verleidelijk om door te blijven kopen op TomTom. Lijkt een no brainer dat vroeg of laat uitbetaald wordt. Vraagt om behoorlijke discipline om niet scheef te laten lopen in de portefeuille.
ketchup
0
daarom beperk ik mijn inzet tot 2.5% weging en dat is al voor mijn doen met mijn track-record in TT ( uiterst pover ) best serieus als je weet dat ik gemiddeld in 50 aandelen zit
tatje
0
2024
Eind dit jaar locatie technologie 470 met 15% CAGR is in 2024 714
C zeg in 2024 36
totaal 750
marge 85%
638
Opex zonder D en A eind 2020 440 met 5% cagr is dat in 2014 510
ebitda 128
D en A 14 van lease en misschien nog 11 van PPE.
ebit tussen 103 en 114

We zullen zien :-)

pwijsneus
0
quote:

boem! schreef op 27 juni 2021 10:31:

Sorry, maar je hebt de verkeerde voor waartegen jij je afzet.

De 825 mio komt uit de koker van @Wies.

Hoe jij aan 400-450 mio omzet komt in 2023 is mij een compleet raadsel, maar daar heb jij ongetwijfeld een passend antwoord op.
Zie de consensus op de website van TT. Link staat in post hierboven
boem!
0
Het werkelik behaalde resultaat bij een bedrijf wordt bepaald door de operationele cash-flow.

Wat er voor aandeelhoudes resteert is deze OCF plus D&A minus investeringen.
NewKidInTown
2
quote:

boem! schreef op 27 juni 2021 09:38:

......Misschien wordt het eens tijd om serieus naar het vergezicht te kijken waarbij met name het verschil tussen verdiensten voor de aandeelhouder (FCF) en de aloude netto-winst pa TIJDELIJK grote verschillen laat zien.
Forget about netto WPA, Old school, tt gaat de weg wijzen in de nieuwe vorm van beleggen, old-school-boekjes kunnen bij het oud papier ;-)
[verwijderd]
1
quote:

boem! schreef op 27 juni 2021 12:33:

Het werkelik behaalde resultaat bij een bedrijf wordt bepaald door de operationele cash-flow.

Wat er voor aandeelhoudes resteert is deze OCF plus D&A minus investeringen.
Om het maar niet te hebben over de FGHP revenues in combinatie met de K&V outlook t.o.v. de FCF en GVD assessments. Het probleem bij TomTom is echter dat zelfs Goddijn de nieuwe boekhoudregels niet helemaal begrijpt.

Ja, alles wordt afgeschreven, winst is een optie, dividend zal nooit of te nimmer worden uitgekeerd en bonussen voor wanprestaties van de managers gaan te allen tijde door. Maar helemáál 100% begrijpen doet deze CEO die nieuwe boekhoudtrucjes ook niet.
NewKidInTown
0
Even OFF-Topic als het mag:

wat een fantastische sport-zondag met

- Verstappen: souverein
- Van der Poel: magistraal
845 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 09:58
Koers 5,660
Verschil -0,070 (-1,22%)
Hoog 5,725
Laag 5,640
Volume 49.677
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront