TomTom « Terug naar discussie overzicht

Omzet en resultaat behaald in het tweede kwartaal van 2021 zijn cruciaal voor de toekomst van TT.

44 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
boem!
4
De potentiele verdiensten voor de aandeelhouder zijn allesbepalend voor de koers van het aandeel.

TT heeft konsekwent aangegeven zelfstandig die verdiensten te willen verzilveren.
Zij hebben hierbij een vergezicht afgegeven van omzetten A&E die stijgen van 373mio in 2018 tot resp 865 mio in 2025 en 1,750 mio in 2030 vergezeld van een double digit FCF.
De verdiensten per aandeel die hierbij behaald worden zijn enkele euro's per aandeel wat inhoudt dat de koers zal stijgen naar minimaal 50 euro.

Het is dit koersnivo wat de FF's voor ogen hebben.
Het vergezicht gaat uit van de volgende omzetten:
2018 373 mio
2019 410 mio
2020 450 mio
2021 500 mio
2022 575 mio
2023 695 mio
2025 865 mio
2030 1,750 mio.
Na een goed begin (omzet 2019 426 mio) gooide Covid19 roet in het eten.
De gevolgen waren desastreus, er werd ipv een omzet van 450 mio slechts 392 mio gerealiseerd.

De resultaten behaald bij A&E in het tweede kwartaal zullen cruciaal zijn vwb het voorgeschotelde vergezicht.
Is men in staat om post-corona weer aansluiting te vinden bij het vergezicht van 2022 of heeft men de boot gemist en kan men het vergezicht verder wel vergeten.

Indien de FF's er GEEN geloof meer aan hechten zal men onherroepelijk kiezen voor voortijdige verkoop om de schade als aaandeelhouder beperkt te houden.

Zij zullen in dat geval kiezen voor de beste optie om de koers van het aandeel te doen stijgen.
De aanwezige overtollige kas geeft hen de mogeljkheid om een met 10% stijgend dividend aan te kondigen te starten in 2022 met 90 cent per aandeel.
Deze uitgave van een kleine 400 mio voor de komende drie jaar kan makkelijk uit de aanwezige kas worden betaald.
De koers van het aandeel zal daarmee richting de 25 euro tenderen waardoor het "leed" voor de FF's is te overzien en de meerderheid van de forumleden enthousiast zal reageren.

Ik behoor niet tot die meerderheid en zal een afscheid tegen 25 euro ervaren als een gemiste kans.

Ik ga er nl vanuit dat het vergezicht nog wel degelijk valide is.
Een inhaalslag vwb Automotive zit er wel degelijk in waardoor een productie-omzet van 360 mio resp 425 mio in 2021 en 2022 binnen bereik liggen waardoor het getoonde vergezicht nog niets aan waarde heeft ingeboet.

Ik ga er derhalve vanuit dat een koers van 75 euro nog steeds tot de mogelijkheden behoort
beursbeurs
0
In 2020 was het aantal nieuw verkochte auto's dat "connected" is ca. 30-35%

Denk jij dat in 2025 het aantal nieuw verkochte auto's die "connected" zijn, het dubbele zal zijn t.o.v. in 2021?
boem!
0
Globaal zul je een versnelling zien richting 90-100% connected.

Ik denk dat een 60-70% take-rate in 2025 de juiste richting aangeeft.
beursbeurs
0
quote:

boem! schreef op 26 juni 2021 11:51:

Globaal zul je een versnelling zien richting 90-100% connected.

Ik denk dat een 60-70% take-rate in 2025 de juiste richting aangeeft.
en dat daarmee ook de omzet per auto (m.b.t. locatietechnologie) minimaal zal verdubbelen, want veel meer technologie in de auto (full stack)?
boem!
1
Ik ga zelf uit van een productieomzet Automotive van 650 mio in 2025 .(stijging met 70% tov 2019).
beursbeurs
0
quote:

boem! schreef op 26 juni 2021 13:57:

Ik ga zelf uit van een productieomzet Automotive van 650 mio in 2025 .(stijging met 70% tov 2019).
je voorspelt voor 2021 360 mio operationele omzet dus ongeveer een stijging van 80% in 2025. Dat betekent dus verlies in marktaandeel voor TomTom want de totale locatie technologie markt gaat veel harder stijgen gezien toename connected cars en toename omzet per auto?
boem!
1
Ik hou me vast aan wat TT tot op heden heeft aangegeven via haar 'Vergezicht" en de toespelingen gedaan over de productieomzet 2021 die lager zou dan in 2019(378 mio)
beursbeurs
0
quote:

boem! schreef op 26 juni 2021 14:59:

Ik hou me vast aan wat TT tot op heden heeft aangegeven via haar 'Vergezicht" en de toespelingen gedaan over de productieomzet 2021 die lager zou dan in 2019(378 mio)
geen probleem, ik hou me ook liever aan concrete gegevens vast en doe daarom nooit uitspraken over koersdoelen, overname of exit voorspellingen, dividenduitkering etc. ;)
boem!
1
Het is werkelijk verbazingwekkend hoe de analisten de altijd vorzichtige HG volgen.

HG gaf aan voor de aandeelhouders resp 33 mio en 60 mio te gaan verdienen in 2021 en 2023; daarnaast gaf hij aan dat de productieomzet Automotive in 2021 achter zou blijven bij 2019 waarna dat verlies in 2023 zal worden ingelopen.

De analisten gaan nu in hun consensus uit van 30 mio resp 70 mio verdiensten in 2021 en2023, waarbij de productie-omzet Automotive in 2021 krimpt met 12 % tot 332 mio waarna een groei optreedt van 12% per jaar waardoor men in 2022 de productieomzet uit 2019 evenaart.
Gecombineerd met een groei in Enterprise avn 5% en een krimp bij Consumer komt men in 2023 uit op een verdiend bedrag voor aandeelhouders van 70 mio.

In concreto geven de analsiten hierbij aan dat men wel vertrouwen heeft in het door HG geschilderde vergezicht maar dat Covid19 tijdelijk wat roet in het eten heeft gegooid waardoor er een vertaging optreedt van 2 jaar.

Ik ben blij met deze bevestiging alhoewel ik de vertraging van 2 jaar veel te behoudend vindt.

Ik ga ervan uit dat A&E een groei laat zien van 15% miv 2022 en de krimp in 2021 zal mi beperkt blijven tot 5% waardoor incl de krimp in Consumer van 20% in 2023 al een FCF van 100 gerealiseeerd gaat worden.

Veel zal afhangen wat de vooruitzichten zijn die HG met ons zal delen of de richting noordwaarts al ingezet gaat worden tijdens deze cijferpresentatie.

tatje
0
Boem is het alleen voorzichtig of past het in de strategie.

Vorig jaar Q2 2020 was de marge 86%

Nu zien we vandaag de consensus van de analisten en die geven 78 a 79%.

Ze moeten toch van TT het volgende te horen hebben gekregen.

This quater gross margin was impacted by the start of production of new software platforms in automotive.
The start of production triggers the release of capitalized contract costs associated with costomized non recurring engineering ( NRE ) lowering the gross margin in Q2 2021.

Dus mijn conclusie, TT wil nog geen hogere koers.

Maar donderdag 15 juli wordt er veel duidelijk.

win some...
0
quote:

boem! schreef op 6 juli 2021 15:02:

Het is werkelijk verbazingwekkend hoe de analisten de altijd vorzichtige HG volgen.

HG gaf aan voor de aandeelhouders resp 33 mio en 60 mio te gaan verdienen in 2021 en 2023; daarnaast gaf hij aan dat de productieomzet Automotive in 2021 achter zou blijven bij 2019 waarna dat verlies in 2023 zal worden ingelopen.

De analisten gaan nu in hun consensus uit van 30 mio resp 70 mio verdiensten in 2021 en2023, waarbij de productie-omzet Automotive in 2021 krimpt met 12 % tot 332 mio waarna een groei optreedt van 12% per jaar waardoor men in 2022 de productieomzet uit 2019 evenaart.
Gecombineerd met een groei in Enterprise avn 5% en een krimp bij Consumer komt men in 2023 uit op een verdiend bedrag voor aandeelhouders van 70 mio.

In concreto geven de analsiten hierbij aan dat men wel vertrouwen heeft in het door HG geschilderde vergezicht maar dat Covid19 tijdelijk wat roet in het eten heeft gegooid waardoor er een vertaging optreedt van 2 jaar.

Ik ben blij met deze bevestiging alhoewel ik de vertraging van 2 jaar veel te behoudend vindt.

Ik ga ervan uit dat A&E een groei laat zien van 15% miv 2022 en de krimp in 2021 zal mi beperkt blijven tot 5% waardoor incl de krimp in Consumer van 20% in 2023 al een FCF van 100 gerealiseeerd gaat worden.

Veel zal afhangen wat de vooruitzichten zijn die HG met ons zal delen of de richting noordwaarts al ingezet gaat worden tijdens deze cijferpresentatie.

In 2019 was de FCF 66 mio. Als nu de verwachting is dat dit pas in 2023 weer wordt gehaald (consensus 70 mio), dan lijkt me dat een vertraging van 4 jaar en geen 2 jaar.
tatje
0
De centen worden in de toekomst alleen met locatie technologie verdiend.

Q4 2019

outlook 2020
Locatie technologie 450 - 475.

Dat halen we wel in 2021, dus in locatie technologie lopen we een jaar achter.

Ik kijk niet naar de totale omzet, Consumer zal door corona sneller dalen, logisch.

of Consumer nu over 4 jaar niet meer rendabel is, of over 3 of 5 jaar.

Ik zie aan de consensus, dat Harold de koers laag wil houden.

Waarom.

- nog een aandelen inkoop
- iemand een strategisch belang geven
- iemand een belang laten opbouwen.
- strategie is een jaar kwijt.

A en E lopen qua omzet een jaar achter.
C loopt qua daling zeker een jaar voor.

Tja, alles duurt daardoor iets langer .

De Microsoft afspraken !!

Ik denk zelfs dat een overname prijs ook afhankelijk is van het percentage dat Microsoft kan opbouwen in TT.

Dus heeft Microsoft en ook TT belang bij een lage koers en daardoor veel uitstappers.

Ik geloof niet in een exit door de founders, want dan ga je geen ambitie geven voor 2025 rond de 1 miljard omzet en 2030 rond 1,8 miljard.

Bij een ambitie geef je meestal een lagere omzet af, als waar je op hoopt.

Voorzichtige Harold zal dus nooit, ook al is het een ambitie in de top klimmen.

tatje
1
In welke divisie kan je de koers beter manipuleren.

In de AEX, de AMX of in de AScX.

Ik zeg het niet voor :-)
boem!
0
quote:

win some... schreef op 6 juli 2021 19:07:

[...]

In 2019 was de FCF 66 mio. Als nu de verwachting is dat dit pas in 2023 weer wordt gehaald (consensus 70 mio), dan lijkt me dat een vertraging van 4 jaar en geen 2 jaar.
Dan vergeet je dat TT bestaat uit het oude en het nieuwe gedeelte.

Het oude gedeelte wordt gevormd door Consumer met een marge van 50% terwijl het nieuwe gedeelte bestaat uit LBT met een marge van 90%.

De behaalde resultaten van de BU's in 2019 waren:
Consumer omzet 275 mio Ebitda 72,1 mio
A&E omzet 426 mio Ebitda -3,4 mio

Uitgaande van de consensus 2023 is het duidelijk , dat de cash-cow Consumer niet meer bestaat.
De positieve FCF komt volledig op het conto van A&E met haar omzet van 551 mio.
win some...
1
quote:

boem! schreef op 6 juli 2021 23:31:

[...]

Dan vergeet je dat TT bestaat uit het oude en het nieuwe gedeelte.

Het oude gedeelte wordt gevormd door Consumer met een marge van 50% terwijl het nieuwe gedeelte bestaat uit LBT met een marge van 90%.

De behaalde resultaten van de BU's in 2019 waren:
Consumer omzet 275 mio Ebitda 72,1 mio
A&E omzet 426 mio Ebitda -3,4 mio

Uitgaande van de consensus 2023 is het duidelijk , dat de cash-cow Consumer niet meer bestaat.
De positieve FCF komt volledig op het conto van A&E met haar omzet van 551 mio.
Bij de gemiddelde consensusverwachting op de website van TT staat voor 2023 nog steeds een omzetbedrag van 69 mio genoemd.


Ga je uit van de outlook van TT voor alleen A&E dan gaat het om een FCF-verwachting van 10% voor 2023. Bij een omzet van 551 mio zou dit een FCF van 55 mio betekenen. Afgezet tegen de -3,4 Ebitda van 2019 zou er dus een stijging van FCF zijn van zo'n 60 mio. Hiervoor is dan wel een omzetstijging nodig geweest van 426 naar 551 = 125 mio. Een marge van 90% klinkt dan wel leuk, maar als de beperkte omzetgroei steeds gepaard gaat met stijgende operationele kosten dan valt het eindresultaat toch tegen.
boem!
0
Het is maar wat je tegenvallend vindt.

Een stijging met 60 mio bij een omzetstijging van 125 mio.

Dat zou een gedeelte ter verdeling onder aandeelhouders opleveren van 55 mio + 60/125 x ( nieuwe omzet -550 mio).

Ik wordt nl heel blij bij een FCF van 270 mio resp. 630 mio bij een omzet van 1 mia resp 1,750 mia.

Deze bedragen staan nl voor koersen van 50 euro resp 115 euro.
win some...
1
Het gaat gewoon te langzaam bij TT. Vergelijk dit eens met de cijfers die er in eerdere jaren met de verkoop van PND's werden getoond.

jaar omzet ebit
2004 192 43
2005 720 195
2006 1364 340
2007 1737 428

Als je dit soort getallen weet te produceren, dan zijn koersen van 60 euro en meer mogelijk.
boem!
0
Toch maar even schuilen op dit draadje voor alle negatieve benaderingen op het maanddraadje.

Nu het tweede kwartaal is afgesloten krijgen we te zien wat de gevolgen zijn geweest voor TT en horen we waar TT op aanstuurt.

Anders dan de meesten hecht ik niet zoveel waarde aan de consensus.

Deze consensus geeft nl precies aan wat TT ons al heeft toegezecht.

Outlook 2021 omzet 520-550 mio met een FCF van 6%
Outlook 2023 omzet A&E 550 mio met een FCF van 10%

De consensus past daar naadlooos op aan met omzetten van resp 549 mio en 551 mio waarbij een FCF wordt afgegeven van 30 mio en 70 mio.

De koers komt enkel in beweging indien de FCF aan verandering onderhevig is.
De huidige 30 mio uit de consensus verantwoordt een koers van 30/132,5x25 = 5,65 euro.
Indien je daarbij de FCF van 2023 betrekt kom je uit op 100/2/132,5x25 = 9,50 euro.

Uit de naadloze aansluiting van de analisten bij de outlooks gegeven door TT en door hun targetkoersen zie je overduidellijk dat ZIJ
geloof hechten aan de uitspraken van HG terwijl de markt daar wat wantrouwender tegenover staat.

Ik denk dat de analisten zich hebben laten leiden door de onzekerheid en eerst bewijs willen zien en horen.

Ik denk zelf aan een FCF 2q2021 van minimaal break-even(consensus -10 mio).
Daarnaast zal HG de outlook over 2021 naar boven bijstellen met 30 mio en 2%.
Derhalve outlook 550-580 mio met een FCF van 8% wat neerkomt op 45 mio, waardoor de absolute bodem onder de koers wordt verhoogd van 5,65 euro naar 8,75 euro.
NewKidInTown
0
quote:

boem! schreef op 8 juli 2021 12:02:

Toch maar even schuilen op dit draadje voor alle negatieve benaderingen op het maanddraadje.
Hoezo negatief, alle seinen staan op groen toch ?

Maar ja, ik ben niet objectief want ik heb een long-positie, dus voor mij mag het omhoog.

Maar het mag ook nog verder omlaag, want ik ga nog een koop inleggen op lagere koers.

Mag ook, beter een beetje relaxed ermee omgaan, het is nou eenmaal de beurs, dus beter rekening houden met ontwikkelingen die je liever niet wilt.
Wereldbelegger
0
Wie is er negatief?
Alleen de mensen die al jaren verlies lijden met hun TT positie.

En een enkele analist......((-;

TomTom: Overnamekans slinkt

Door Paul Weeteling
op vrijdag 9 juli 2021

TomTom: Overnamekans slinkt
TomTom: HOLD KOERS: €6,80 KOERSDOEL: €7 UPSIDE: 3%
44 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 11:03
Koers 7,140
Verschil -0,135 (-1,86%)
Hoog 7,200
Laag 7,080
Volume 42.143
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront