PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL juli 2021 | Business update Q2?

1.549 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 74 75 76 77 78 » | Laatste
Styno252
2
Bericht in de standaard (België):
PostNL verdubbelt capaciteit op Belgische pakjesmarkt
PostNL opent niet één nieuw pakjescentrum in België, maar vier. Zijn capaciteit komt dan dicht in de buurt van die van marktleider Bpost. ‘Het koopgedrag van de Belg wijzigt ingrijpend.’
Herb Ritts
5

De nieuwe centra van PostNL worden hoogtechno-logisch en ­laten toe snel en efficiënt te sorteren tot in de bestel-wagen. Dieter Telemans
PostNL stelt vast dat de digitale kwantumsprong door de coronacrisis tot een structurele wijziging in de aankoopgewoonten van de Belgische consument heeft geleid. Ondanks de heropstart van de economie blijft de Belg stevig online kopen waardoor ook de pakjes­volumes hoog blijven. Waar analisten eerst verwacht hadden dat die volumes door de heropstart van de economie wat zouden terugvallen, is dat niet het geval. ‘Er is zelfs nog groei. Dat geeft aan hoe ingrijpend het koopgedrag van de Belg gewijzigd is’, zegt Rudy Van Rillaer, ­directeur van PostNL België.

300 extra busjes per dag
PostNL schroeft zijn investeringsplannen flink op. In september komen er twee nieuwe pakketten­depots bij, waardoor er dagelijks zo'n 300 busjes extra de weg op kunnen worden gestuurd. PostNL had nu al zeven pakjescentra.

Nog belangrijker is dat er niet, zoals vorig jaar aangekondigd, één hoogtechnologisch postsorteercentrum met een capaciteit van 120.000 pakjes per dag bijkomt, maar twee. Willebroek gaat begin volgend jaar open, en in het najaar van 2022 opent in Oost-Vlaanderen nog zo’n geautomatiseerd sorteercentrum de deuren. De investeringen, goed voor enkele tientallen miljoenen euro, zouden ook honderden nieuwe banen creëren.

De investeringen, goed voor enkele tientallen miljoenen euro’s, zouden ook honderden nieuwe banen creëren
Dat betekent dat PostNL zijn ­capaciteit in België meer dan verdubbelt. Van Rillaer is voorzichtig met cijfers, maar nu al levert PostNL dagelijks circa 200.000 pakjes in België. Dat is ongeveer evenveel als wat marktleider Bpost pre-corona dagelijks leverde. Na de uitbreiding zal de capaciteit van PostNL op niet veel minder dan 500.000 pakjes per dag liggen.

Dat betekent dat PostNL, dat zichzelf omschrijft als een ‘stevige nummer twee’ op de Belgische pakjesmarkt, de kloof met marktleider Bpost verkleint. Bpost levert dagelijks 500.000 pakjes – met soms dagen van meer dan 600.000 pakjes. Ook Bpost heeft afgelopen jaar zijn capaciteit opgeschaald door te investeren in zijn bestaande sorteercentra.

Van Rillaer maakt zich sterk dat PostNL de Belgische webwinkels beter zal kunnen bedienen door in ons land eigen sorteercentra te openen. Momenteel gebeuren de eerste sorteringen nog in een van de 25 Nederlandse sorteercentra, meestal net over de grens. Daardoor passeren de bestellingen voor Belgische webwinkels eerst via ­Nederland. ‘Het motto voor 23.59 uur besteld, de volgende dag geleverd, past daarin’, zegt Van Rillaer met een knipoog naar Bol.com.

Bol.com zag vorig jaar zijn ­omzet met bijna 60 procent stijgen. Coolblue, een andere bekende webwinkel, groeide in België met de helft . En veel consumenten blijven gewoon online kopen.

Illegale tewerkstelling
Bpost, DHL, PostNL, GLS en DPD strijden in de pakjesmarkt om marktaandeel. Door de bouw van geautomatiseerde verdeelcentra wordt het nog meer een slag tussen Bpost en PostNL. ‘Onze nieuwe centra zijn hoogtechnologisch en ­laten toe snel en efficiënt te sorteren tot in de bestelwagen’, zegt Van Rillaer. ‘We beschikken ook over specifieke kennis om delicate producten veilig te verwerken.’

De slag wordt niet alleen via technologie geleverd, maar ook inzake loonkosten. Waar Bpost voor de ­zogenaamde last mile, het aan huis leveren van het pakje, met bezorgers in loondienst werkt, doet PostNL in België uitsluitend een beroep op zelfstandigen via onderaannemers. ‘We werken met partnerbedrijven en die groeien met ons mee’, zegt Van Rillaer. ‘Dit betekent loyaliteit en flexibiliteit.’ De partnerbedrijven krijgen extra ­business van PostNL en omgekeerd maken ze dat PostNL op een flexibele manier de markt kan bedienen.

Maar bij controles is gebleken dat sommige onderaannemers zich schuldig maken aan zwartwerk en illegale tewerkstelling. PostNL en GLS moeten zich samen met een aantal onderaannemers verdedigen voor de arbeidsrechtbank. De vakbonden bij Bpost ­hekelen dan weer wat ze ‘deloyale concurrentie’ noemen. De regering werkt aan nieuwe regelgeving die moet verzekeren dat er sprake is van een eerlijk speelveld waarbij belastingen en sociale zekerheid wordt betaald. Van Rillaer zegt niets fout te doen (zie hiernaast).

De koeriers, die aan huis leveren, worden ook verweten dat hun model niet duurzaam is. Ze veroorzaken verkeersoverlast en drukte in woonwijken. Collectieve afhaalpunten zouden een oplossing kunnen zijn. Maar dat wil de klant vooralsnog niet. ‘De consument heeft het liefst dat het pakje thuis bezorgd wordt en op een veilige plaats als hij zelf niet thuis is.’ Lees het tuinhuisje of de schuur.
Herb Ritts
3
Aandelenspreiding:
Heb 70.000 aandelen Postnl - gekocht aan 1.24
Heb slechts 1aandeel dus 100% en nog steeds in bezit.
Is dit een risico?
Kwestie hoe men zo’n dingen bekijkt.
Vermogen bestaat uit
15% aandelen ( in één aandeel dus)
50% onroerende goed
35% cash
Op zich een meer dan correcte spreiding als men de dingen ruim ziet en zich niet enkel beperkt tot portefeuille pakket in bezit. Daar kan een broker geen correctie op toe passen met zijn theoretische filosofische uitleg.
Rik R
0
[verwijderd]
0
HR bedankt voor het delen van de info over de ontwikkelingen in BE . Zal Bpost niet blij van worden.
Boir
0
In interview met Bpost CEO zat van de week wel iets opvallends:
Hoe wilt u de moeilijke overgang maken van de dalende brievenpost naar de groeiende, maar minder rendabele pakjesbusiness?
Tirez: ‘We streven naar synergie tussen beide activiteiten door een operationeel model uit te werken dat inspeelt op de behoeften van de klant, in dialoog met de vakbonden. Een voorbeeld daarvan is dat we nu ook ’s avonds en in het weekend leveringen doen. We willen ook meer investeren in innovatieve producten en diensten die een combinatie zijn van de papieren post en digitale oplossingen. En we volgen al enkele jaren de strategie om merken te helpen bij hun onlineverkoop, waarbij we diensten aanbieden in de hele waardeketen, van verkoop tot logistiek.’

Minder rendabel. Grappig heh.
Jason Voorhees
0
Ik word toch ook wel wat positiever over Post NL. Dat veranderende koopgedrag zie ik ook heel erg bij mezelf vroeger ging ik regelmatig maar de 'stad' spullen halen.
Nu laat ik vrijwel alles komen, gisteren nog 7 overhemden ( gentiluomo) 2 paar schoenen ( FvB) , was nodig ik liep al tijden in oude muk. Conclusie het gaat nooit meer terug naar het oude normaal, zijnde winkelen in de stad. Prima om een hapje te eten en een biertje te doen, maar niet om te winkelen. Serieuze overweging om mijn Post NL positie ( 20k stukkies) uit te breiden.
[verwijderd]
0
quote:

biocorn schreef op 16 juli 2021 08:19:

HR bedankt voor het delen van de info over de ontwikkelingen in BE . Zal Bpost niet blij van worden.
Ook Styno252 natuurlijk
[verwijderd]
0
quote:

Travis Bickle schreef op 16 juli 2021 08:28:

Ik word toch ook wel wat positiever over Post NL. Dat veranderende koopgedrag zie ik ook heel erg bij mezelf vroeger ging ik regelmatig maar de 'stad' spullen halen.
Nu laat ik vrijwel alles komen, gisteren nog 7 overhemden ( gentiluomo) 2 paar schoenen ( FvB) , was nodig ik liep al tijden in oude muk. Conclusie het gaat nooit meer terug naar het oude normaal, zijnde winkelen in de stad. Prima om een hapje te eten en een biertje te doen, maar niet om te winkelen. Serieuze overweging om mijn Post NL positie ( 20k stukkies) uit te breiden.
Ja bezorgen is echt ingeburgerd in gehele NL maatschappij. En veel producten zijn ook alleen maar gemakkelijk online te krijgen, zodra het specialistisch wordt zijn er weinig winkels die een dergelijk assortiment rendabel kunnen aanhouden.
Jalen
0
Voor wat de activiteiten in België betreft, erg goed om te lezen hoe PostNL aan de weg timmert. En ook dat hier maar weer eens uit blijkt dat haar strategie is gericht op het vergroten van haar marktaandeel door middel van de uitbreiding van haar eigen capaciteit - en niet door het overnemen van Bpost.
Rik R
0
quote:

Makita schreef op 15 juli 2021 19:51:

Heb ook JET, laat het gewoon staan. Is inmiddels een overnamekandidaat op dit ramsj niveau
TPGY ook niet best. Slecht dagje gister.
Voor 50%+ in PNL dus laat die de zaak maar weer rechttrekken vandaag.
[verwijderd]
0
quote:

Rik R schreef op 16 juli 2021 08:56:

[...]

TPGY ook niet best. Slecht dagje gister.
Voor 50%+ in PNL dus laat die de zaak maar weer rechttrekken vandaag.
Ja ‘dure’ dag gisteren op papier…

We hebben de tijd gelukkig nog
pietje-2005
0
ODracing
1
Zo irritant. Van 4,78 weer naar 4,58. En niks geen update of nieuw vanuit PostNL zelf.
gpjf
0
Als het volume weer zo laag wordt, dan zal het aanbod wel inmiddels aardig zijn opgedroogd. De update zit er gewoon aan te komen wanted er maar rustig vanuit dat Q 2 top resultaten laat zien. Het enige dat ik me afvraagis of dat bij aanzienlijk betere resultaten ook een verplichting is ? Volgens mij s dat bij een winstdaling wel zo meen ik.
Fr$nk
0
quote:

gpjf schreef op 16 juli 2021 09:38:

Als het volume weer zo laag wordt, dan zal het aanbod wel inmiddels aardig zijn opgedroogd. De update zit er gewoon aan te komen wanted er maar rustig vanuit dat Q 2 top resultaten laat zien. Het enige dat ik me afvraagis of dat bij aanzienlijk betere resultaten ook een verplichting is ? Volgens mij s dat bij een winstdaling wel zo meen ik.
Een daling of stijging maakt bij mijn weten niet uit. Het gaat over de verplichting aandeelhouders te informeren als er informatie is die de waardering van het bedrijf verandert. Omhoog of naar beneden is daarin onbelangrijk.

Ook invloed op winst wat je aanhaalt is onbelangrijk. Betreft alle informatie die de waardering beïnvloedt.
1.549 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 74 75 76 77 78 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 1,225
Verschil -0,016 (-1,29%)
Hoog 1,238
Laag 1,212
Volume 1.717.700
Volume gemiddeld 2.245.195
Volume gisteren 2.916.414

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront