TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Juli 2021.

1.673 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
tatje
2
Een lage koers, is ook gunstig voor het opbouwen van een belang.

Wanneer is een hoge koers gunstig, juist vlak voor een overname.

Maar met een belang van de founders van 45% en de beschermingsconstructie, bepalen de founders dat moment.

Pas op het moment, dat de worst boven ons hangt en we er in kunnen bijten, geeft Harold zijn zegen :-)

Is wel goed, dat de publieke opinie hem achter de veren zit.

Hoe het gaat lopen, door corona en de chips !

Op de CMD zei men 2021 500 locatie technologie met een Cagr van 15%

2023
Locatie technologie 500 met 2 jaar een cagr van 15% is in 2023 661
Consumer 2019 274 met 4 jaar daling van 30% 69
Omzet 730
marge 86%
gross profit 628
Opex zonder D en A 2019 440 met 5% cagr is 2023 534
ebitda 94
D en A 40
ebit 54

2024
locatie technologie 760
Consumer 50
totaal 800
marge 87%
gross profit 696
Opex zonder D en A 560
ebitda 136
D en A lease 14 PPE 11
ebit 111

2025
Locatie technologie 874
Consumer 36
totaal 910
marge 88%
gross profit 801
Opex zzonder D en A 588
ebitda 213
D en A lease 14 PPE 11
ebit 188.

De worst !!!
2023 een ebitda van 94 en een ebit van 54
2024 een ebitda van 136 en een ebit van 111
2025 een ebitda van 213 en een ebit van 188

Gewoon de cijfers van de CMD.
- 15% cagr vanaf 2021 bij locatie technologie.
- Consumer met 30% per jaar laten dalen.
- opex zonder D en A vanaf 2019 met een cagr van 5% per jaar laten groeien.

Tja door corona en de chips kunnen we totaal geen waarde meer hechten aan de CMD ambitie.

Uitstel en geen afstel, dus hangt alles af van het marktaandeel.
tatje
0
Je zou zeggen.

Harold zeilt scherp aan de wind :-)

Wel grappig dat ik het over 20 had zonder iets te lezen.

Als ik iemand een aandeel toe ken en de koers staat op 6.

Dan moet ik de belasting over die 6 betalen.

Ik = tt
marique
1
quote:

boem! schreef op 17 juli 2021 12:38:

(...)
FCF is veel minder manupileerbaar dan de netto winst per aaandeel.

De FCF is namelijk niets anders dan de Operationele cash-flow (allle betalingen en ontvangsten uit de exploitatie) onder aftrek van de investeringen.
(...)
Net zoals nettowinst geen echte winst is, is free cash flow geen echt vrije kasstroom.

Nettowinst kan gemanipuleerd worden door bijvoorbeeld meer of minder afschrijvingen dan gebruikelijk.

Free cash flow kan worden gemanipuleerd door bijvoorbeeld investeringen een paar maanden uit te stellen of juist een paar maanden naar voren te halen.

Manipulatiemogeljkheden genoeg voor zowel NW als FCF.

boem!
0
Eens maar met een amortisation van 260 mio in 2019 en 2020 daarna 50 mio in 2021en 2022 waarna het restant ad 14 mio in 2023 wordt geboekt is de manupilatie via de IFRS duidelijk.
Indien ik daar de investeringen tegenover stel van 15 mio per jaar is daar tot op heden geen manupilatie te zien.
tatje
0
De opties 2014 824.680 a 5,21 dus die hebben nog wat opgeleverd.

Volgend jaar uiterlijk mei, dus uiterlijk mei 2022.

740.600 opties 2015 kunnen omgezet worden in aandelen a 7,81 per stuk.

Dus is de koers onder de 7,81 kun je ze beter in ons boekje kopen.

maw de opties lopen waardeloos af.

Opties 2016 475.304 voor 2023 kopen voor 7,57

Lopen die ook waardeloos af.

opties 2017 665.420 voor mei 2024 kopen voor 9,53

Opties 2018 694.230 voor mei 2025 kopen voor 8,12

Logisch dat ze in 2019 overstapten op RSUs.

2019 restant opties 61.538 a 10,06. verkopen voor mei 2025.

Als je de worst telkens moet verhangen ( oorzaak de oems zien het anders ), dan ga je wel de opties veranderen in RSUs.

Ik snap nu wel waarom de koers ff naar 9,80 ging .
beursbeurs
0
quote:

*JustMe* schreef op 16 juli 2021 21:06:

[...]

Dit kwam doordat we naar autoproductie keken, niet wetende dat fabrikanten nu stripped-down auto’s fabriceren om zuinig te zijn op de chips die ze nog hebben. Taco Titulaer zei dat dit over “een kwartaal of twee” achter de rug moet zijn. Dat artikel spreekt over “een geleidelijke verbetering tot er over 8 maanden een normale situatie is onstaan”.

is de impact van dit chiptekort evenzo groot voor (plug in) hybrides als voor elektrische auto's en zijn hybrides qua locatietechnologie net zo uitgerust als elektrische?

Als HG het heeft over de impact van "elektrificatie" op de toekomstige omzet in Automotive, bedoelt hij dan ook de hybride auto's?
NewKidInTown
0
Ik ga het niet moeilijker maken dan het is.
Het bedrijf maakt geen winst, ook geen FCF-winst, dalende omzet. Het moet al heel veel beter worden als "gewone" beleggers hier in willen stappen.
Ik geef geen advies maar mijn suggestie zou zijn AFBLIJVEN en als je er toch in wilt stappen (waarom???) dan wachten op lager en geduld. Je hoeft mij niet te volgen, je kunt ook achter de roze-brillen aan lopen waarvan in elk geval 1 iemand 15k verlies heeft geleden deze week, en 5k is ingelopen op vrijdag. We moeten maar afwachten hoeveel VERLIES er op maandag a.s. moet worden afgeschreven.

Hoe het ook zij, ik verwacht op maandag nog een forse DALING en ben bereid te KOPEN rond 5,50.

Goed weekend.
mjmj
1
Even een andere invalshoek. Wat is TT nu eigenlijk aan het doen op het gebied van R&D? Ik hoor er niets van. Zijn er nieuwe producten of technologieen uitgebracht?
Energy
1
Een bedrijf met een ondernemingswaarde van 500 miljoen die bij de grootste fabrikanten in de premiummerken is geïntroduceerd. Het neusje van de zalm Lexus wat betreft techniek. Daar kan geen Duitse tank tegen op.

Wat denken ze bij bij bmw en mercedes? Die willen toch niet nog verder gaan achter gaan lopen bij de Aziatische merken.

Tt gaat over de 50% marktaandeel. Here is nu al zwaar in moeilijkheden. Tt moet nu doordrukken.
Straks gaat al het geld van hyundai/kia naar tt en niet naar Here. Ook het geld van de grote Amerikaanse OEM gaat vanaf nu niet meer naar Here maar naar tt. Ook zal er minder geld van toyota naar Here en meer naar tt.

Google isn't under the hood. Nu strategische samenwerkingen afsluiten. Dat is het doel!!
marique
1
Energy 17 juli 2021 21:32
Tt gaat over de 50% marktaandeel. Here is nu al zwaar in moeilijkheden.

Toch pijnlijk dat beide bedrijven samen ondanks het theoretische duopoly geen marktmacht hebben en niet winstgevend zijn.
Energy
0
Ik denk dat we nu in de fase zitten dat de marktmacht verdeeld gaat worden. En dan bedoel ik tussen Here en tt.

De auto's worden zo geavanceerd dat de technologische oplossingen de doorslag geven die je als bedrijf kan bieden. Dat bedoelt hg ook met strategisch samenwerken met OEM.

De standaard linksaf rechtaf na 100m gebaseerd op oude software die tijd ligt achter tt.

Online, motormanagement, autonoom, electrificatie, cloud, real time etc daar draait het om.

quote:

marique schreef op 17 juli 2021 22:01:

Energy 17 juli 2021 21:32
Tt gaat over de 50% marktaandeel. Here is nu al zwaar in moeilijkheden.

Toch pijnlijk dat beide bedrijven samen ondanks het theoretische duopoly geen marktmacht hebben en niet winstgevend zijn.

Wereldbelegger
0
Ik sluit me aan bij het idee dat de koers maandag een aardige klap kan krijgen
6,50 lijkt een weerstand te zijn en onder de huidige koers zie ik geen steunlijnen
onder de zes is de weg vrij naar beneden.
Vandaar dat ik nog niet heb bijgekocht.
Mijn mening, voor wat het waard is.

quote:

Wereldbelegger schreef op 16 juli 2021 10:32:

Gokturbo eruit met ruim 30%
winst naar TomTom spaarpot.

GAK aandelen 6,65
heeft geen zin om bij te kopen op dit niveau
Ik wacht nog even...((-;
[/quote]


[quote alias=NewKidInTown id=13565328 date=202107171427]
[...]
Normaliter duurt goed en slecht nieuws DRIE dagen.

Ik zou dus niet willen uitsluiten, sterker nog, acht het zeer waarschijnlijk dat we maandag a.s. nog een fikse klap naar beneden krijgen. Waarom ?

1 - vrijdagmiddag was al te zien dat de kracht om verder te stijgen, op was. Vanaf daghoog op 6,495 terug naar slot op 6,44 en in de avondhandel (tradegate) naar 6,385 om 6,415
2 - de brede markt was na slot A'dam nog een stukje lager en kan op maandag verder inzakken
3 - beleggers die de markt wat minder intensief volgen zullen in het weekend nog veel artikelen kunnen lezen die wat verder ingaan op de gang van zaken bij tt. Gevolg: triggeren om te verkopen, triggeren om niet te kopen. Hun beleggingsadviseur bij de grote banken weet ook helemaal niets en kan ook niet terugvallen op hun centrale beleggingsadvies-afdeling die het aandeel al jarenlang niet meer volgt.

Voor de gokkers en durvers: aankoersen op range 5,50 t/m 5,75.

Voor de B&H en FCF beleggers twee mogelijkheden:
1 - wonden likken, wegleggen en geduldig wachten tot 2030.
2 - aandelen VERKOPEN en dan
2a - kiezen voor degelijker aandelen met WEL rendement en MINDER risico
2b - kiezen voor interessante optieconstructies zoals ik eerder deze week al in dit draadje heb besproken. Betekent aanzienlijk HOGER rendement en aanzienlijk lager RISICO. Daar zijn vele mogelijkheden voor, zowel op kortere termijn als op langere termijn. Misschien doe ik er later in het weekend nog een of twee, als ik tijd heb. Vooral tijd kan een bottleneck worden.

Wereldbelegger
0
Klinkt goed, maar er blijft een tekort aan chips dit jaar.

TSMC verwacht dat chiptekot voor auto’s terugloopt

Chipfabrikant TSMC stelt dat wereldwijde chiptekorten voor auto’s vermindert. Autofabrikanten kunnen de komende weken een stijging van de chipvoorraden verwachten, stelt de CEO van het bedrijf.

In de eerste zes maanden van 2021 verhoogde TSMC zijn productie van micro-controlling units, MCUs, een belangrijk onderdeel dat wordt gebruikt voor auto-elektronica, met 30 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De MCU-productie zal dit jaar naar verwachting 60 procent hoger zijn dan in 2020.

De aankondiging van TSMC volgt op meer dan negen maanden van ernstige tekorten aan chips, die de wereldwijde autoproductie verstoorden. De crisis begon nadat autofabrikanten afgelopen herfst chiporders hadden ingetrokken, waardoor ze zonder voorraden kwamen te zitten toen de vraag weken later plotseling sterk steeg. JP Morgan schat dat de productieverlagingen door het tekort zal dalen tot minder dan een half miljoen voertuigen in het derde kwartaal, vergeleken met bijna twee miljoen in het tweede kwartaal.
bron:
www.techzine.nl/nieuws/trends/463506/...
tatje
0
De huidige koers is 6,44

Wat gaat er met de opties gebeuren, heeft de RVB ook voor bepaalde personen, die opties kregen, de worst moeten verhangen.

2014 797.280 opties aandeel kopen op 5,21 houden of verkopen levert geld op.

Maar dan !!!!

2015 711.700 uiterlijk mei 2022 uit te oefenen a 7,81
2016 460.124 uiterlijk mei 2023 uit te oefenen a 7,57
2017 645.340 uiterlijk mei 2024 uit te oefenen a 9,53
2018 681.080 uiterlijk mei 2025 uit te oefenen a 8,12
2019 61.538 uiterlijk mei 2026 uit te oefenen a 10,06

Huidige koers 6,44

Lopen alle opties waardeloos af.

Benieuwd wat Harold volgend jaar gaat doen. huidige koers 6,44 uit oefen koers 7,81.

Ik zie aan het optieplan, dat ze de worst telkens moeten verhangen.

Zou er al polonaise zijn in Griekenland.

www.youtube.com/watch?v=C4dKXE7HMk8
boem!
0
quote:

tatje schreef op 18 juli 2021 10:54:

De huidige koers is 6,44

Wat gaat er met de opties gebeuren, heeft de RVB ook voor bepaalde personen, die opties kregen, de worst moeten verhangen.

2014 797.280 opties aandeel kopen op 5,21 houden of verkopen levert geld op.

Maar dan !!!!

2015 711.700 uiterlijk mei 2022 uit te oefenen a 7,81
2016 460.124 uiterlijk mei 2023 uit te oefenen a 7,57
2017 645.340 uiterlijk mei 2024 uit te oefenen a 9,53
2018 681.080 uiterlijk mei 2025 uit te oefenen a 8,12
2019 61.538 uiterlijk mei 2026 uit te oefenen a 10,06

Huidige koers 6,44

Lopen alle opties waardeloos af.

Benieuwd wat Harold volgend jaar gaat doen. huidige koers 6,44 uit oefen koers 7,81.

Ik zie aan het optieplan, dat ze de worst telkens moeten verhangen.

Zou er al polonaise zijn in Griekenland.

www.youtube.com/watch?v=C4dKXE7HMk8
HG gaat er alles aan doen om zijn beloning volgend jaar te evenaren met minimaal dit jaar.

Daarvoor dient hij de koers van het aandeel omhoog te krijgen. Enkel met een koers richting de 10 euro incasseert hij een bedrag vergelijkbaar aan dat van dit jaar.
De motor achter een koersstijging zit in de oorspronkelijke outlook vwb omzet en FCF.

Bij het niet realiseren hiervan ziet hij evenals dit jaar geen bonus terug in zijn verdienmodel.
win some...
0
quote:

boem! schreef op 18 juli 2021 12:27:

[...]

HG gaat er alles aan doen om zijn beloning volgend jaar te evenaren met minimaal dit jaar.

Daarvoor dient hij de koers van het aandeel omhoog te krijgen. Enkel met een koers richting de 10 euro incasseert hij een bedrag vergelijkbaar aan dat van dit jaar.
De motor achter een koersstijging zit in de oorspronkelijke outlook vwb omzet en FCF.

Bij het niet realiseren hiervan ziet hij evenals dit jaar geen bonus terug in zijn verdienmodel.
Stel, je staat in de schoenen van HG. En je denkt dat een koers van 10 euro haalbaar is. Waarom zou je dan nu niet TT van de beurs halen voor 10 euro? Is meer dan 50% bovenop de huidige koers., dus dat heeft wel kans van slagen.
Energy
0
Is niets waard

quote:

Wereldbelegger schreef op 18 juli 2021 09:04:

Ik sluit me aan bij het idee dat de koers maandag een aardige klap kan krijgen
6,50 lijkt een weerstand te zijn en onder de huidige koers zie ik geen steunlijnen
onder de zes is de weg vrij naar beneden.
Vandaar dat ik nog niet heb bijgekocht.
Mijn mening, voor wat het waard is.

[i][...]
tatje
0
Ben bij mijn zoon en zie dat zelfs wereldbelegger een interessant artikel plaatste, hetgeen je positief kan uitleggen.

www.techzine.nl/nieuws/trends/463506/...

JP Morgan schat dat de productieverlagingen door het tekort zal dalen tot minder dan een half miljoen voertuigen in het derde kwartaal, vergeleken met bijna twee miljoen in het tweede kwartaal.

Stel JP Morgan heeft het over de wereldproduktie.

100 miljoen per jaar, dus 25 miljoen per kwartaal.

Q2 2021 geen 25 maar 23 miljoen is 8% minder autos door het chip tekort.

Q3 2021 geen 25 maar 24,5 miljoen is 2% minder autos door het chip tekort.

Die 8% in Q2 2021, als je dan neemt, dat dit vooral het segment raakt van TT, dan valt er wel een kwartje :-)

Ik schat dat in Q2 zeker 20% operationeel hoger had kunnen zijn, zonder chip tekort.

[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 18 juli 2021 14:31:

Ben bij mijn zoon en zie dat zelfs wereldbelegger een interessant artikel plaatste, hetgeen je positief kan uitleggen.

www.techzine.nl/nieuws/trends/463506/...

JP Morgan schat dat de productieverlagingen door het tekort zal dalen tot minder dan een half miljoen voertuigen in het derde kwartaal, vergeleken met bijna twee miljoen in het tweede kwartaal.

Stel JP Morgan heeft het over de wereldproduktie.

100 miljoen per jaar, dus 25 miljoen per kwartaal.

Q2 2021 geen 25 maar 23 miljoen is 8% minder autos door het chip tekort.

Q3 2021 geen 25 maar 24,5 miljoen is 2% minder autos door het chip tekort.

Die 8% in Q2 2021, als je dan neemt, dat dit vooral het segment raakt van TT, dan valt er wel een kwartje :-)

Ik schat dat in Q2 zeker 20% operationeel hoger had kunnen zijn, zonder chip tekort.

Productie vertelt dus niet het hele verhaal. Zo had/heeft Nissan besloten duizenden auto’s zonder navigatie te bouwen (weg omzet tomtom) om dan in elk geval te kunnen zorgen de auto gebouwd kan worden. Anders valt productie stil totdat de chips binnen zijn die nodig zijn voor navigatie. Ik had een soortgelijk probleem bij Skoda, daar moest ik het geluidsysteem als optie laten vallen anders kreeg ik mijn auto 3-6 maanden later. In dat voorbeeld waren dus de chips van het audiosysteem het issue.
1.673 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront