Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

New dawn
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 2 augustus 2021 09:13:

[...]
Dat heb ik al vele malen voorgesteld en ik heb zelfs draadjes voor hem aangemaakt, maar helaas mocht het niet baten.

De enige manier om hem aan te pakken is totaal niet meer op hem reageren.
Dan kan het niet anders zijn dat hij dit draadje wil saboteren ?
rationeel
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 2 augustus 2021 09:13:

[...]
Dat heb ik al vele malen voorgesteld en ik heb zelfs draadjes voor hem aangemaakt, maar helaas mocht het niet baten.

De enige manier om hem aan te pakken is totaal niet meer op hem reageren.
Lees je helemaal niet wat ik als reactie geef op die voortdurende neiging van sommigen tot uitsluiten, monddood maken. De angel eruit halen door te isoleren?

VVD er toch?

Geen aanbeveling.
rationeel
0
quote:

New dawn schreef op 2 augustus 2021 09:22:

[...]

Dan kan het niet anders zijn dat hij dit draadje wil saboteren ?
Lees je mijn antwoord niet op wat je zegt?

Samen, proberen de ander te begrijpen, dan eerst jezelf begrijpen.

Lees wat Josti:) weergeeft.

josti5 2 augustus 2021 08:58

DeZwarteRidder
0
quote:

New dawn schreef op 2 augustus 2021 09:22:

[...]Dan kan het niet anders zijn dat hij dit draadje wil saboteren ?
Hij wil reacties uitlokken, daar is hij aan verslaafd.
New dawn
0
quote:

rationeel schreef op 2 augustus 2021 09:34:

[...]

Lees je mijn antwoord niet op wat je zegt?

Samen, proberen de ander te begrijpen, dan eerst jezelf begrijpen.

Lees wat Josti:) weergeeft.

Met een eigen draadje kan dit toch ? En waarom j u i st dit draadje ?
rationeel
1
quote:

New dawn schreef op 2 augustus 2021 09:35:

[...]

Met een eigen draadje kan dit toch ? En waarom j u i st dit draadje ?
Dit draadje verwijst naar het hoofdprobleem waar ONZE huidige maatschappij een antwoord op moet zien te vinden.

De machtsgreep die plaatsvindt via oneigenlijke middelen.

Oneigenlijke middelen zijn bijvoorbeeld leugens.

Wat zijn leugens? Een voorstelling van zaken geven terwijl je wel weet dat wat je beweert niet waar is.
nine_inch_nerd
1
Van een paar dagen geleden.

Zo leveren bomen gemeenten geld op
29 juli 06:00
Als een bomenrij zorgt dat er geen rioolaanpassing hoeft te komen, of de bestrating niet wegstroomt, scheelt dat ontzettend veel geld.

Laatst reed in Den Haag een auto rond die de omgeving scande. Niet om Google Streetview bij te werken of geparkeerde auto’s te controleren. Nee, deze scanner had alleen oog voor bomen. Al hun individuele stamdiktes staan nu in een ­database. Daarmee wil de gemeente precies berekenen wat de Haagse bomen nu eigenlijk bijdragen aan de stad. In euro’s, welteverstaan.

Dat bomen meer doen dan alleen mooi zijn is inmiddels wel bekend. Maar dat ze de gemeente op ruim twintig verschillende manieren geld opleveren? Dat inzicht is nog vrij nieuw in Nederland. Met het Amerikaanse programma i-Tree experimenteren Nederlandse gemeenten voorzichtig met het berekenen van de baten van bomen.

€1407

Van een grote paardenkastanje uit Den Haag werd berekend dat deze per jaar voor €1407 CO2 heeft opgeslagen.

Geen stammetjes tellen

Een van die baten is bijvoorbeeld de opslag van CO2, in de stam en bladeren. Bomen brengen ook verkoeling en helpen het riool ontlasten, een belangrijke uitdaging voor gemeenten die zich voorbereiden op steeds zwaardere buien. ‘In steden is het heel kostbaar om een goed riool aan te leggen’, zegt Leendert Koudstaal. Hij is stadsbeheerder bij de gemeente Den Haag en werkt veel met i-Tree. ‘Als een bomenrij zorgt dat er geen rioolaanpassing hoeft te komen, of de bestrating niet wegstroomt, scheelt dat ontzettend veel geld. 10% van een bui wordt bijvoorbeeld al door het bladerdek opgevangen en verdampt daarna weer.’ Van een grote paardenkastanje uit Den Haag werd eerder berekend dat die per jaar voor €6,50 water afvangt, voor €111 luchtvervuiling afvangt en voor €1407 CO2 heeft opgeslagen, wat jaarlijks toeneemt met €16.

Zulke cijfers bereken je niet zomaar van alle bomen, want je moet wel goed weten hoe groot elk exemplaar is. De scanauto gaat daarom een forse stap verder dan het achterhaalde ‘stammetjes tellen’, dat gemeenten nu nog veel doen, zegt Koudstaal. ‘Vaak gaat de discussie over boompje weg, boompje terug. Dan mis je kans om te kijken naar plekken in de stad waar meer groen nodig is of waar juist ruimte is om bomen groter te laten groeien.’

Henk Werner stoort zich ook aan de beperkte focus op aantallen bomen. Hij is boomverzorger bij het bedrijf Pius Floris en helpt verschillende gemeenten met hun bomenbeheer. In kapvergunningen, nodig bij wegverbredingen of nieuwbouwwijken, staat vaak dat er voor elke gekapte boom eentje terug moet komen. Zo verschijnen er ter compensatie nogal eens kleine boompjes in het trottoir, met nauwelijks ruimte voor de wortels. Werner noemt dat ‘stoepgroente’. ‘Ik wil een boom die 80 tot 150 jaar oud kan worden en tot volle wasdom kan groeien.’

Daarvoor is vooral ruimte nodig en dat is altijd lastig in drukbevolkte gebieden. I-Tree helpt om uit te leggen waarom dat soort investeringen in bomen toch geld opleveren en hoe je zo’n investering dan het best kunt doen. ‘Met minder bomen kun je veel meer kwaliteit bereiken, maar dan moet je wel anders gaan kijken’, zegt Werner. Hij plakt soms labels op boomstammen waarop precies staat vermeld hoeveel elke boom bijdraagt en op welke manier. ‘Ik ben een Hollandse linde en ik vang jaarlijks 796 gram lucht­vervuiling af.’

€90

De jaarlijkse gezondheidskosten zijn in een groene buurt per bewoner gemiddeld €90 lager.

Hogenoodbuurten

Voorbijgangers zijn er altijd weer verbaasd over. Werner: ‘Mensen weten niets van de baten van ­bomen, waarschijnlijk omdat het altijd gaat om indirect geld. Er hangen geen euro’s aan die boom.’ Dat maakt ook dat de politiek de baten van bomen volgens Werner vaak over het hoofd ziet. ‘Als er moet worden bezuinigd, kijken ze altijd eerst naar het groen. Terwijl groen juist zoveel toegevoegde waarde heeft!’

Met i-Tree wordt dat beter duidelijk. Volgens Werner zijn de jaarlijkse gezondheidskosten in een groene buurt per bewoner gemiddeld €90 lager. ‘Als je alle bomen inventariseert, kun je ook dwarsverbanden gaan leggen’, zegt hij. ‘Denk aan ­wijken met weinig groen en veel gezondheidsproblemen of overlast en criminaliteit. Zo geef je de ­politiek ook handvatten om daar met groen iets aan te doen.’

Het klinkt misschien vergaand, maar andere landen stemmen hun gemeentebeleid al af op dit soort baten van bomen. I-Tree, ontwikkeld door de US Forest Service, berekende in New York de waarde van maar liefst 24 verschillende bomendiensten in dollars. De stad begon dankzij die cijfers in 2007 een campagne om een miljoen extra bomen te planten, vooral in ‘hogenoodbuurten’.

In het Verenigd Koninkrijk is de waarde van bomen ook al goed doorgedrongen, zegt Koudstaal. ‘Daar zie je dat burgemeesters elkaar overtoepen. Dan zegt Londen dat het 10% meer kroonoppervlakte wil en dan zegt ­Birmingham: “Wij willen 12% meer.”’

5%

Den Haag wil 5% meer bladoppervlakte creëren in tien jaar tijd.

Den Haag wil nu 5% meer bladoppervlakte creëren in tien jaar tijd. Daarbij neemt Koudstaal vooral Philadelphia als voorbeeld. ‘Die stad heeft een heel overzichtelijk dashboard gemaakt. Daarin kan een gemeenteraadslid opzoeken waar je een miljoen dollar tegen zogenoemde hitte-eilanden het best kunt besteden.’ Ook bewoners worden met dit soort hulpmiddelen enthousiast gemaakt. Den Haag heeft sinds kort een bomen­app, waarin je op straat­niveau kunt zien hoe het gaat met de bladgroei. Koudstaal: ‘Dat vinden mensen ontzettend leuk om te zien, vooral kinderen.’ De stad ­stimuleert bewoners nu ook bomen in hun eigen tuin te ­planten. Een intekenlijst voor duizend gratis bomen zat binnen twee weken vol. Zelfs bedrijven zijn overtuigd van de baten van bomen, zoals een betere woonomgeving voor hun medewerkers. Unilever betaalde £80.000 voor het plaatsen van 20.000 nieuwe bomen in Londen en voor een i-Tree-rapport over bomenbaten daar.

Met Wageningen University & Research en de TU Delft stemmen verschillende Nederlandse gemeenten i-Tree nu eerst goed af op de Nederlandse bodem. Hoe een boom groeit en wat die opbrengt, verschilt namelijk per plek. In Nederland worden bomen soms minder groot dan in Engeland, omdat een veen­bodem minder draagkracht heeft of omdat een hoog stikstofgehalte groei beperkt. In New York is een kubieke meter opgevangen water meer waard dan in Nederland, omdat de aanleg van het riool er duurder is.

796 gram

Een Hollandse linde vangt jaarlijks 796 gram luchtvervuiling af.

Kapitaalgoed

Officieel wordt i-Tree nog nauwelijks gebruikt in Nederlands gemeentebeleid. Bomen staan op de gemeentebalans ook vaak alleen genoemd als kostenpost. Koudstaal denkt dat dat snel gaat veranderen, met Amsterdam als voorbeeld. De hoofdstad zet groen sinds 2018 op de begroting als kapitaalgoed en steekt vanaf dit jaar €26,5 mln extra in groen, een investering die pas na jaren wordt afgeschreven. ‘Een steen in de vijver’, zegt Koudstaal. Hierop zat hij te wachten. ‘Dan zijn ­bomen dus net zo belangrijk als een goede brug over de gracht, waar je onderhoudsgeld aan besteedt, afschrijvingen op doet en zaken vervangt als dat nodig is. Zo moeten we het allemaal gaan doen.’

Auteur:

Katja Keuchenius is freelancejournalist.
het zwaard
0
Ratio: Oneigenlijke middelen zijn bijvoorbeeld leugens.

Wat zijn leugens? Een voorstelling van zaken geven terwijl je wel weet dat wat je beweert niet waar is.

Een voorstelling van zaken geven terwijl je niet weet dat wat je beweerd waar is, is meestal ook een leugen. Je grote voorbeeld Baudet was hierin heel goed in bedreven .
Beperktedijkbewaking
0
quote:

New dawn schreef op 2 augustus 2021 08:29:

...
Afgerond zand zoals duinzand maakt af en toe een vreemd geluid.
ykhb.reislogger.nl/kazachstan-kirgizi...
Tussen de zandkorrels zit veel lucht (ca 40-55% van het totaalvolume). Hoe hoekiger (minder rond) de korrels, hoe meer lucht. Enigszins tegen je verwachting in heeft klei een hoger poriëngehalte.

De vrij dichte pakking van dit ronde en (droge) duinzand zorgt voor een goede geleiding van het geluid, dus heeft het geluid een groot 'bereik'. Zoals Erik Hulzebosch het over achtervolgers in het donker van een Elfstedennacht zo treffend uitdrukte: "Je ziet ze niet, je hóórt ze ankomme." (IJs geleidt geluid heel goed.)

De holtes tussen zandkorrels vormen met elkaar een grote klankkast. Daarin resoneert het geluid en wordt het a.h.w. versterkt. Vanwege dat "grote" gaat het bij dit afrollende duinzand om een vrij laag frequentiegebied (een soort gerommel), het is geen witte ruis.
Theoretisch zou je uit het geluidspectrum iets kunnen afleiden over de samenstelling van het zand.

[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 2 augustus 2021 16:47:

[...]
Tussen de zandkorrels zit veel lucht (ca 40-55% van het totaalvolume). Hoe hoekiger (minder rond) de korrels, hoe meer lucht. Enigszins tegen je verwachting in heeft klei een hoger poriëngehalte.

De vrij dichte pakking van dit ronde en (droge) duinzand zorgt voor een goede geleiding van het geluid, dus heeft het geluid een groot 'bereik'. Zoals Erik Hulzebosch het over achtervolgers in het donker van een Elfstedennacht zo treffend uitdrukte: "Je ziet ze niet, je hóórt ze ankomme." (IJs geleidt geluid heel goed.)

De holtes tussen zandkorrels vormen met elkaar een grote klankkast. Daarin resoneert het geluid en wordt het a.h.w. versterkt. Vanwege dat "grote" gaat het bij dit afrollende duinzand om een vrij laag frequentiegebied (een soort gerommel), het is geen witte ruis.
Theoretisch zou je uit het geluidspectrum iets kunnen afleiden over de samenstelling van het zand.


Er bestaat wetenschappelijke literatuur over het thema.
www.researchgate.net/publication/4550...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

gokker schreef op 2 augustus 2021 18:16:

[...]
Er bestaat wetenschappelijke literatuur over het thema.
www.researchgate.net/publication/4550...
Aardig artikel. Ik wist niet dat er betrekkelijk veel literatuur over is, en dat men het zelfs in laboratoria heeft geprobeerd na te bootsen. Maar ja, het is dan ook een nogal 'apart' onderwerp.

Luisterend naar dat filmpje van New dawn:
ykhb.reislogger.nl/kazachstan-kirgizi...
bedacht ik spontaan dat een klankkast-effect een rol moest spelen. Ik constateer dat het artikel dat ook noemt, evenals het daarmee samenhangende lage frequentiegebied (onder ca 100 Hz).
Goed luisterend (met koptelefoon op) meen ik zelfs iets van een echo te horen.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

rationeel schreef op 2 augustus 2021 09:09:

[...]
...
Mijn interesse is niet in de eerste plaats het onderwerp, maar de jonge vrouw die met hart en ziel een onderwerp wat HAAR interesseert aanpakt, op een wijze die mij wel erg interesseert,
de wetenschappelijke wijze.

Heb je trouwens gezien dat zij een blog bijhoudt?
Misschien leuk om met haar in contact te treden:)
Ja, ik zal dat blog zeker volgen. Het moge in deze draad intussen wel duidelijk zijn geworden dat ik op hetzelfde gebied gewerkt heb, al is dat lang geleden (1978-1987).
Vrijwel precies hetzelfde gebied mag ik wel zeggen, de overlap is frappant.

Maar ik aarzel om verder contact te leggen. Ten eerste vraag ik mij af of zij er wel op zit te wachten om door zo'n oude jeweetwel op de vingers gekeken te worden.

Ten tweede: stel ze gaat vragen stellen. Ik heb de meer recente literatuur niet echt bijgehouden, het zou me meer tijd kunnen gaan kosten dan me lief is...

Aan de andere kant kan een tip van een oude ervaren rot misschien nuttig zijn? Ik ben niet alleen bekend met de theorie, ik kan dat in de onderzoekbeschrijving getoonde filmpje:
www.youtube.com/watch?v=cJo0fTpJypg
wel dromen. Heb dat soort experimenteel onderzoek ook gedaan, maar dan in een grotere en diepere stroomgoot.

Kortom, ik weet het nog niet.

voda
0
Amerikaanse auto’s mogen vanaf 2026 nog ‘maar’ 7l/100km verbruiken
Auto55.be 8 uur geleden
© Auto55.be

Dat Europa het voortouw neemt in de reductie van de uitstoot van auto’s, is u wellicht niet ontgaan. De gretigheid van het Oude Continent om uitstootbeperkingen op te leggen, staat intussen in schril contrast met de rest van de wereld. Eigenlijk legt buiten Europa alleen China harde doelstellingen op voor elektrificatie, al zijn die minder drastisch dan het benzine- en dieselverbod tegen 2035 dat de EU wil opleggen.

Amerikaanse auto's moeten zuiniger worden

Noord-Amerika is na Azië de grootste uitstoter van broeikasgassen ter wereld. Toch versoepelde de Trump-administratie de toekomstige uitstootnormen die onder Obama-bewind waren uitgewerkt. Washington vreesde dat de opgelegde verstrenging ervoor zou zorgen dat auto’s snel te duur zouden worden. Maar de Biden-administratie komt nu toch weer met verstrenging. Die draait echter de versoepeling van Trump niet helemaal terug. Obama zette nog een jaarlijkse verbruiksvermindering van 5% voorop, terwijl het Republikeinse bewind dat versoepelde naar 1,5%. Een fractie van wat Europa vooropstelt.

In 2026 mag een Amerikaanse auto nog bijna dubbel zo dorstig zijn als een Europese auto vandaag

Tegen 2026 mag een Amerikaanse auto gemiddeld niet minder van 33 mijlen per gallon ver kunnen rijden. Dat betekent dat hij nog maximaal 7,1l/100km (vlootgemiddelde) mag verbruiken. Ter vergelijking: Europa stelt voor dit jaar reeds een vlootgemiddelde (de gemiddelde uitstoot van alle verkochte auto’s) voorop van 95g/CO2/km. Dat vertaalt zich naar 3,7l/100km voor dieselvoertuigen en 4,0l/100km voor benzines. Tegen 2025 zakt de uitstootdoelstelling in Europa naar een niveau dat een gedeeltelijke elektrificatie feitelijk verplicht voor het overgrote deel van het verkoopsvolume.

De door de Biden-administratie vooropgestelde doelstelling is een jaarlijkse verstrenging van 3,7% op jaarbasis. Die zou ingaan in 2023.

Amerika wil elektrificeren, maar niet afhankelijk worden van China

Het nieuwe bewind in Washington wil tegelijk inzetten op een meer doorgedreven elektrificatie, maar het schept daarvoor wel enkele concrete doelstellingen. "Elektrificatie kan er alleen komen wanneer de natie voldoende controle heeft over de toevoer van grondstoffen, de productie en de recyclage van batterijen", is het officiële standpunt. De Amerikanen zeggen onomwonden dat zelfs een gedeeltelijke elektrificatie van het wagenpark “niet raadzaam is alvorens de productieketen veiliggesteld is”. “Dat speelt alleen China in de kaart, een natie die nota bene niet terugdeinst voor schendingen van mensenrechten, economische manipulatie en grootschalige industriële spionage”.

De Amerikaanse klant krijgt de keuze

De Biden-administratie is zich ook bewust van het feit dat elektrische voertuigen eenvoudigweg niet voor iedereen praktisch zijn. Een verplichte omschakeling staat er niet op de agenda. Wel grote investeringen in elektrische infrastructuur. Die moeten ervoor zorgen dat het gebruiksgemak van bezitters van elektrische auto’s groter wordt, en meer consumenten spontaan omschakelen.
voda
0
Simpel uitgelegd: Hoelang kan ik nog rijden op benzine?
Lennart 't Hart 12 uur geleden

© Aangeboden door NU.nl

Over veertien jaar zijn er geen nieuwe auto's meer te koop die op benzine of diesel rijden. Dat staat in een nieuw klimaatplan van de Europese Unie. Waarom wil de EU dit? En wat betekent het plan voor mensen met een benzine- of dieselauto?

Voorlopig verandert er voor bezitters van een benzineauto weinig. Daar kun je nog tot 2050 in blijven rijden. Als je een nieuwe auto wilt kopen, verandert er wel wat: die moeten vanaf 2035 hoe dan ook allemaal elektrisch zijn.

Het klimaatplan is een idee van de Europese Commissie, de regering van de EU. De Nederlandse politicus Frans Timmermans zit in die commissie en is een van de belangrijkste bedenkers van het plan. Hij heeft het plan half juli gepresenteerd.

Het doel van het klimaatplan is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. De temperatuur op aarde stijgt doordat er steeds meer broeikasgassen zoals CO2 in de lucht komen.

Alle EU-landen hebben afgesproken dat ze in 2030 ruim de helft minder CO2 willen uitstoten dan nu het geval is. In 2050 wil de EU helemaal geen CO2 meer uitstoten.

Auto's en bestelwagens stoten volgens de EU ongeveer 15 procent van alle CO2 uit in Europa. En er komen steeds meer benzine- en dieselauto's op de weg. Er worden ook steeds meer elektrische auto's (die stoten geen CO2 uit) gemaakt, maar toch vindt de EU dat dat sneller moet. Daarom zijn er plannen over auto's gemaakt.

Vanaf 2035:

-Mogen fabrikanten geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer verkopen. Ook geen hybride auto's meer. Die hebben een benzinemotor of dieselmotor, én een elektrische motor.
-Zullen alle nieuwe auto's die in de showroom van een autodealer staan op elektriciteit rijden.
-Mag je nog wel in een brandstofauto blijven rijden. Je bent niet verplicht om je oude auto in te ruilen.
-Mag je ook nog steeds een tweedehands auto kopen die op benzine of diesel rijdt.

Vanaf 2050:

-Mogen benzineauto's en dieselauto's helemaal niet meer de weg op in Europa.
-Is het de bedoeling dat iedereen in een elektrische auto rijdt.

Dit zijn de gevolgen voor jouw portemonnee
Tanken wordt de komende jaren waarschijnlijk duurder. Dat is omdat de EU wil dat de olie-industrie meer gaat betalen voor de CO2-uitstoot. Maar die zal de rekening (deels) doorschuiven naar de autorijder. Bij de pomp zullen we dit merken: de benzineprijs gaat omhoog.

Elektrische auto's zijn voor veel mensen duur. Timmermans zegt ook: "Miljoenen mensen hebben nog nooit meer dan 1.500 euro aan een auto uitgegeven." De verwachting is dat de komende jaren meer betaalbare tweedehands elektrische auto's op de markt komen.

Het is nog niet zeker of de plannen doorgaan. Het Europees Parlement en de EU-landen moeten nog zeggen wat ze van de voorstellen vinden. Op het gebied van schonere auto's wil Nederland hetzelfde als de EU. Het liefst zelfs eerder al: ons land wil in 2030 al stoppen met de verkoop van nieuwe benzineauto's en dieselauto's.

Of die twee auto's ook echt in 2050 helemaal verboden worden in de EU, staat dus nog niet vast. Maar dat dit verbod er in de toekomst ooit gaat komen, is vrijwel zeker.

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/simpel-...
nine_inch_nerd
0
Hoe democratisch is het waterschap eigenlijk?
10:50
Het was half juli flink omschakelen voor de waterschappen. Inmiddels gewend aan warme, droge zomers, zagen zij zich geconfronteerd met een ongekende hoogwatergolf. Door langdurige regenval in België, Duitsland en Limburg evenaarde het waterpeil in de Maas de winterrecords van 1993 en 1995 en ook in de Rijn en Waal steeg het water tot grote hoogte.
'Winterse' beelden van ondergelopen uiterwaarden, campings, straten en kades vulden de televisiejournaals en sociale media. Dijkwachters struinden, gewapend met prikstok, kilometers dijk af op zoek naar mogelijk zwakke plekken. Waterschappen sloten coupures en sluizen, plaatsten demontabele damwanden en hielpen met het vullen van zandzakken.
Klimaatverandering
De droogte in eerdere zomers en het hoogwater van afgelopen juli zetten de waterschappen onder druk. Door klimaatverandering vinden burgers, boeren en bedrijven het werk van de waterschappen steeds belangrijker. Tegelijkertijd is het zorgen voor voldoende water, veilige dijken en schoon oppervlaktewater een stuk lastiger nu Nederland vaker te maken zal krijgen met extreem weer.
Juist vanwege dat toenemende gewicht moeten waterschappen democratischer, vinden GroenLinks en D66. Zij dienen na de zomer een wetsvoorstel in dat regelt dat kiezers voortaan over alle zetels in het waterschapsbestuur kunnen beslissen. Nu is bij verkiezingen een deel van de zetels automatisch gereserveerd voor boeren, bedrijven en natuurbeheerders, zonder dat zij direct door burgers zijn gekozen.
'In het waterschap gaat het niet meer alleen over waterveiligheid, maar ook steeds meer over klimaatverandering', zegt Tweede Kamerlid Laura Bromet van GroenLinks. 'Er moeten meer belangen tegen elkaar worden afgewogen. Iedere stem moet even zwaar wegen.'

Zo zien de waterschapsverkiezingen eruit
Van de 2600 waterschappen halverwege de jaren vijftig zijn er nu nog 21 over. Het bestuur van een waterschap bestaat uit vier categorieën: ongebouwd (landbouw), bedrijfsgebouwd (bedrijven), natuurterreinen en ingezetenen (burgers). Die laatste categorie heeft altijd een meerderheid in het bestuur, omdat burgers verreweg de meeste waterschapsbelastingen opbrengen.
Alleen de zetels van ingezetenen worden elke vier jaar verdeeld via verkiezingen. In 2007 is het personenstelsel vervangen door een lijstenstelsel, waardoor ook politieke partijen kunnen meedoen aan de verkiezingen.
De zetels voor landbouw, bedrijven en natuur zijn gereserveerd. De bestuurders uit deze categorieën worden benoemd door respectievelijk landbouwlobbyclub LTO, de Kamer van Koophandel en de Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren.
Het algemeen bestuur van een waterschap telt minimaal 18 en maximaal 30 zetels. De geborgde categorieën nemen er daarvan minimaal 7 en maximaal 9 in. In de meeste waterschappen bezetten natuurbeheerders 1 zetel, boeren en bedrijven 3 of 4.
Shell zit ook niet in parlement
Het plan om de zogeheten 'geborgde zetels' af te schaffen lijkt op een Kamermeerderheid te kunnen rekenen, denkt Bromet. Maar onder boeren en ondernemers is er felle weerstand. Zij vrezen dat het waterschap politiseert en er veel kennis verloren gaat. Deskundigen zijn verdeeld.
Anders dan het Rijk, provincies en gemeenten, hebben waterschappen één duidelijk afgebakende taak: zorgen voor veilig, schoon en voldoende water. Dit functionele karakter komt terug in de financiering van de waterschappen en de samenstelling van het bestuur. Waterschappen mogen zelf belasting heffen en zijn daardoor grotendeels zelfvoorzienend. In de besturen zitten van oudsher groepen die veel land bezitten en via die belastingen meebetalen aan het waterschap. Wie een groter belang bij de werkzaamheden van het waterschap heeft, betaalt meer belasting, maar krijgt ook meer zeggenschap, is het principe.
Tot ver in de twintigste eeuw was er alleen plek voor boeren in de besturen van de toen nog 2600 waterschappen, sommige niet groter dan een polder met aan het hoofd een enkele agrariër of een dijkgraaf van adel. De afgelopen decennia professionaliseerden de waterschappen en kregen ook burgers, ondernemers en eigenaren van natuurterreinen langzaamaan inspraak. Burgers zijn in de 21 nog overgebleven waterschappen vertegenwoordigd via 'ingezetenen', de enige categorie die rechtstreeks wordt gekozen bij verkiezingen.
De afgelopen jaren groeide de kritiek op dit kiesstelsel. Het is volgens critici ondemocratisch en bovendien overbodig dat boeren, bedrijven en natuurbeheerders bij verkiezingen automatisch een vast aantal zetels krijgen. Politieke partijen kunnen hun belangen prima behartigen, stellen zij. 'Shell heeft toch ook geen zetel in het parlement?', klinkt het vaak retorisch.
Droogte bestrijden
GroenLinks en D66 voegen daar nu een nieuw argument aan toe. Zij stellen dat het waterschap door klimaatverandering steeds meer taken uitvoert in het algemeen belang. Klimaatverandering raakt immers iedereen. Dat staat op gespannen voet met de geborgde zetels voor specifieke belangengroepen.
In discussies over bijvoorbeeld de hoogte van het grondwaterpeil hebben boeren en ondernemers te veel macht, vinden deze twee partijen. Om droogte te bestrijden, is het beter om water vast te houden in reservoirs en beken. Boeren willen het grondwaterpeil juist kunstmatig laag houden, zodat hun landbouwmachines niet wegzakken op het land. 'Dan kan het niet zo zijn dat eigenaren van grond meer te zeggen hebben dan burgers', stelt Bromet.
Toekomstige uitdagingen
Het voorstel van GroenLinks en D66 krijgt steun van de commissie-Boelhouwer, die vorig jaar juni adviseerde de geborgde zetels af te schaffen. Boelhouwer concludeerde dat de 'toekomstige uitdagingen' op het gebied van klimaatverandering 'zo veelomvattend en vaak waterschapgrensoverschrijdend zijn dat de positie van deelbelangen binnen waterschappen in betekenis afneemt'.
Bovendien zijn volgens de commissie de belangen van de specifieke deelgroepen nu vaak oververtegenwoordigd in waterschapsbesturen, omdat ook een deel van de gekozen bestuurders van politieke partijen actief is in de landbouw, het bedrijfsleven of bij natuurorganisaties. Zo blijkt uit onderzoek van de commissie dat 14% van de gekozen bestuurders afkomstig is uit de landbouwsector. Bij lokale partijen is dat aandeel met 59% het grootst, gevolgd door het CDA met 29% en VVD met 24%.

fd.nl/achtergrond/1405427/hoe-democra...
voda
2
Oxfam Novib: ‘CO2-uitstoot volledig compenseren met nieuwe bossen is luchtkasteel’

Het is lovenswaardig dat onze multinationals hun koolstofuitstoot willen wegstrepen door massaal bomen aan te planten, maar in de praktijk zijn dat onrealistische en onhaalbare beloftes. In een vandaag gepubliceerd rapport waarschuwt Oxfam-Novib dat er zelfs meer kwaad dan goed uit kan voortkomen, omdat al die beloofde bossen wereldwijd ten koste gaan van toch al schaarse landbouwgrond.

Bob van Huet 03-08-21, 12:26

Per minuut sterven er nu waarschijnlijk elf personen door ernstige voedseltekorten en door klimaatverandering verdwijnt al vruchtbare landbouwgrond, zo waarschuwt Oxfam Novib in het nieuwe rapport Tightening the Net (‘het net aanhalen’) dat vandaag is vrijgegeven.

Er zijn drie soorten manieren om klimaatmaatregelen te nemen: minder CO2 uitstoten, CO2 opslaan en CO2 compenseren. Het Oxfam-rapport gaat in op de opslag. ,,Als je klimaatneutraal wilt zijn, zou de volgorde moeten zijn: eerst zoveel mogelijk uitstoot bij de bron verminderen”, zegt Marita Hutjes, klimaatexpert van Oxfam. Maar er kunnen altijd omstandigheden zijn waarbij dat niet lukt en dat kun je dan met CO2-opslag compenseren door het aanplanten van bossen. Sommige landen willen daar fors op inzetten.

Dat klinkt heel groen en geweldig, maar Oxfam Novib heeft grote bedenkingen. Hutjes: ,,Wij zeggen dat er veel te veel op die CO2-opslag wordt ingezet. Ook omdat dat vanuit het denken van de rijke landen het minste pijn doet. En het klinkt natuurlijk ook goed dat je gaat bebossen. Natuurlijk zijn wij niet tegen bebossing als klimaatmaatregel, alleen komt de schaal waarin dat nu wordt voorgesteld niet meer overeen met de realiteit waarin dat mogelijk is.”

Want, zo heeft Oxfam berekend, als de CO2-voetafdruk alleen moet worden gereduceerd door bomen die de vervuilde lucht filteren, is er 1,6 miljard hectare grond nodig. Dat zijn ruim twee miljard voetbalvelden of vijf keer de oppervlakte van India. ,,Dat is meer dan alle beschikbare landbouwgrond in de wereld. Stel, je zou dat gaan beplanten met bos, dan zorg je bovendien voor enorme problemen in armere landen.”

De bosbouwam­bi­tie ondermijnt de aanpak van ongelijk­heid en armoede waar wij als organisa­tie juist mee bezig zijn

Marita Hutjes
Landbouwgrond
In de Oxfam-studie wordt het voorbeeld aangehaald van Indiase boeren die al generaties landbouw bedrijven. Maar ondanks dat hun rechten vastliggen, wordt hun grond nu geconfisqueerd voor bosbouw, zodat ook India kan bijdragen aan CO2-opslag.

,,Dat is echt iets om je zorgen over te maken, want als je landbouwgronden vervangt door bosbouw, heeft dat grote gevolgen. Verder kunnen, als voedselprijzen stijgen, alsmaar minder mensen eten kopen. Dan krijg je crisis, armoede, honger, migratie en noem maar op, met name onder arme en kwetsbare mensen. Zo’n bosbouwambitie ondermijnt dan de aanpak van ongelijkheid en armoede waar wij als organisatie juist mee bezig zijn.”

Klimaatactivisten van de coalitie 'Rise up for Change' protesteren voor de deur van het hoofdkwartier van de Zwitserse bank Credit Suisse in Zurich. © Reuters

Ambitieus
Volgens Hutjes zijn we ons er in Nederland en in Europa nog steeds onvoldoende van bewust welke gevolgen onze CO2-uitstoot heeft, evenals het gebruik van land voor CO2-opslag. ,,De Europese Unie is ambitieus, ambitieuzer dan bijvoorbeeld Australië of Rusland. Maar dat laat onverlet dat het nog steeds allemaal onvoldoende is. Het begint echt met minder uitstoot en daar serieus op investeren. Aan de andere kant moeten we armere landen echt serieus helpen om ook energietransities te maken. Als rijke landen niet het goede voorbeeld geven, waarom zouden landen als Ethiopië, Kenia of Bangladesh dan wel van alles gaan doen? Heel terecht zeggen die landen: jullie zijn aan zet en jullie moeten de grote stappen maken.”

Om de opwarming van de aarde tot 1,5°C te beperken en onomkeerbare schade door klimaatverandering te voorkomen, moet de hele wereld de CO2-uitstoot tegen 2030 met 45 procent verminderen ten opzichte van het niveau uit 2010. De huidige plannen van landen om de uitstoot te verminderen, leveren tegen 2030 slechts een reductie op van circa 1 procent van de wereldwijde uitstoot.

Hutjes: ,,Hoe meer je uitstoot, hoe meer je straks moet opslaan en zo maak je het probleem alleen maar nog groter. Dus je moet nu aan de bak en niet zeggen: ik ben in 2050 klimaatneutraal omdat ik onder andere zoveel bos heb geplant. Mooi op papier, maar dat voelt aan als een luchtkasteel.”

www.ad.nl/buitenland/oxfam-novib-co2-...
josti5
0
ffff
0
John,

JOUW conclusie lees ik nu juist helemaal niet in het artikel van Oxfam.

Ik lees aan het eind de conclusie:

Om de opwarming van de aarde tot 1,5°C te beperken en onomkeerbare schade door klimaatverandering te voorkomen, moet de hele wereld de CO2-uitstoot tegen 2030 met 45 procent verminderen ten opzichte van het niveau uit 2010.

DAT is toch zo helder als wat. Enfin, de automobielindustrie is al flink aan de gang, de vliegtuigen worden omgebouwd, het treinverkeer uitgebreid, de isolaties verbeterd en vooral: De industrie is op tientallen, neen honderden plaatsen bezig om CO2 zuiniger te werken: De staalindustrie, de cementindustrie, de glasindustrie.,
de steenovens, de hoogovens ...... We komen d'r hopelijk wel en.... we doen gelukkig niet zomaar wat raak!

Dat wilde ik toch wel even zeggen.

Peter
josti5
1
Peter, en ik las weer dit:

Landbouwgrond
In de Oxfam-studie wordt het voorbeeld aangehaald van Indiase boeren die al generaties landbouw bedrijven. Maar ondanks dat hun rechten vastliggen, wordt hun grond nu geconfisqueerd voor bosbouw, zodat ook India kan bijdragen aan CO2-opslag.

,,Dat is echt iets om je zorgen over te maken, want als je landbouwgronden vervangt door bosbouw, heeft dat grote gevolgen. Verder kunnen, als voedselprijzen stijgen, alsmaar minder mensen eten kopen. Dan krijg je crisis, armoede, honger, migratie en noem maar op, met name onder arme en kwetsbare mensen. Zo’n bosbouwambitie ondermijnt dan de aanpak van ongelijkheid en armoede waar wij als organisatie juist mee bezig zijn.”

Het gaat niet om de doelstelling (al blijf ik dat hele CO2-gedoe uitermate verdacht en discutabel vinden), maar de wijze waarop, die mij doet zeggen:

'we' doe maar raak!

38.980 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1520 1521 1522 1523 1524 1525 1526 1527 1528 1529 1530 ... 1945 1946 1947 1948 1949 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  19 apr
 Germany40^ 17.714,20 -0,13%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.904,14 -0,28%
 US30^ 37.851,00 0,00%
 Nasd100^ 17.004,48 0,00%
 US500^ 4.960,72 0,00%
 Japan225^ 37.028,48 0,00%
 Gold spot 2.392,50 0,00%
 EUR/USD 1,0655 +0,11%
 WTI 82,10 +0,02%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront