Grondstoffen « Terug naar discussie overzicht

Batterijen

88 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 » | Laatste
DeZwarteRidder
1
Freemoneyforever zegt:

31 januari 2021 12:58
Autobatterijen die na een laadtijd van één kopje koffie weer een heel eind voort kunnen, zijn niet ver weg. Vorige week schreef The Guardian dat de Israëlische fabrikant Storedot voor het eerst duizend lithium-ionbatterijen geproduceerd heeft die na vijf minuten laden weer een actieradius van 100 mijl (160 kilometer) hebben. In diezelfde week stond in Nature Energy dat wetenschappers van de Amerikaanse Penn University in hun lab een lithium-ijzer-fosfaatbatterij maakten die na tien minuten laden volledig geladen is en weer 250 mijl (400 kilometer) kan rijden.

Sneller laden is niet zomaar een kwestie van krachtiger opladers – de sleutel ligt bij de chemie in de batterij. In elektrische auto’s zitten lithium-ionbatterijen. Bij het ontladen lopen lithium-ionen van de ene kant van de batterij, de anode, via een stroperige vloeistof naar de andere andere kant van de batterij, de kathode. Elektronen willen ook van de anode naar de kathode maar die kunnen niet door de stroperige vloeistof, de elektrolyt, heen en gaan buitenom via de elektromotor van de auto. Bij het opladen worden de elektronen de andere kant op geforceerd, en gaan ook de lithium-ionen weer terug naar de anode.
Onomkeerbare processen

Wil je de batterij sneller opladen dan is er een hogere stroom nodig, de lithium-ionen worden dan sneller door de batterij geduwd. Maar dit gaat al gauw te hard. Het risico is dat de elektrolyt beschadigt en bij de anode zich lithiummetaal ophoopt. Dit zijn onomkeerbare processen, de levensduur van de batterij neemt er door af, ook kan kortsluiting ontstaan. Wetenschappers en fabrikanten zoeken naar chemische samenstellingen waarmee een hogere laadstroom toch mogelijk wordt.

„Laadsnelheid wordt bepaald door hoe snel lithium-ionen door het materiaal heen kunnen bewegen”, zegt Mark Huijben, hoogleraar nanomaterialen aan de Universiteit Twente. De poedermix waaruit de anode bestaat komt in aanraking met het vloeibare elektrolyt, dat een beetje de poederlaag in dringt. Dat is goed, legt hij uit, want de ionen kunnen sneller door de vloeistof heen dan door de poederdeeltjes. Als die poederdeeltjes heel klein zijn, de nanodeeltjes zijn 0,1 micrometer groot, dan is er een groot oppervlak dat met de snel geleidende vloeistof in aanraking komt. „Het maakt dus uit hoe snel de ionen door het materiaal zelf heen kunnen, maar ook hoe groot het oppervlak is. Als het oppervlak groot is hoeven de ionen bovendien maar een kleine afstand in het materiaal zelf af te leggen.”

De bottleneck voor supersnel laden is niet langer de batterij

Doron Myersdorf Directeur Storedot

Fabrikant Storedot sleutelde aan het materiaal van de anode. Het grafiet is vervangen door nanodeeltjes van het halfgeleidermateriaal germanium. Later dit jaar hopen ze prototypes met het vergelijkbare (maar goedkopere) element silicium te maken. Volgens de fabrikant is deze versie van de lithium-ionbatterij niet duurder dan de bestaande batterijen.

Storedot is de eerste die heeft gedemonstreerd dat het snel laadbare batterijen in grote hoeveelheden kan produceren, maar het is zeker niet de enige fabrikant die met deze techniek bezig is. De bekendste fabrikant die ook mikt op een anode van silicium is Tesla. Er zijn ook bedrijven die werken aan nanodeeltjes in andere samenstellingen, zoals niobium of een combinatie van grafiet en silicium.
Spelen met de temperatuur

Onderzoekers van Penn State University kozen een heel andere benadering: zij variëren de temperatuur van de batterij. Voorafgaand aan het laden warmt de batterij met behulp van een folie van nikkel dat in de batterij zit in dertig seconden tot een minuut op tot 60 graden Celsius. Het idee daarvan is dat bij een hogere temperatuur de weerstand in de batterij lager is en de ionen gemakkelijker door de batterij kunnen bewegen. Daarna koelt de batterij weer af.

Dat laatste is belangrijk, want batterijen zijn gevoelig voor temperatuur. Bij langdurige blootstelling aan hoge temperaturen beschadigt de elektrolyt. Door alleen tijdens het snelladen de temperatuur te verhogen blijft de schade beperkt genoeg om lang mee te kunnen gaan. Het hele proces van opwarmen, laden en koelen is binnen tien minuten afgerond.

Even de accu opwarmen om snel te kunnen opladen

„Voor alle materialen, of ze nou goed of slecht ionen geleiden, geldt dat de geleiding bij een hogere temperatuur beter is. Dat is basischemie”, zegt Huijben. „Dat het keer op keer goed werkt, bij vloeibaar elektrolyt dat de eigenschap heeft dat het bij hoge temperaturen kapot gaat, maakt dat dit interessant is.”

Dat deze techniek werkt toonden de onderzoekers ook al eerder aan, in 2019 pasten ze het toe op ‘gewone’ lithium-ionbatterijen. In de studie die vorige week verscheen ging het om lithium-ijzer-fosfaatbatterijen, ook een lithium-ionbatterij maar dan met goedkopere ingrediënten in de kathode en zonder kobalt, dat onder discutabele omstandigheden gewonnen wordt. Deze materialen zijn veiliger dan die in de gangbare lithium ionbatterijen, maar de energiedichtheid is lager, waardoor de nood aan snel opladen hoger is als deze batterij in auto’s gebruikt zal worden. De lagere energiedichtheid hebben de onderzoekers ook proberen te ondervangen, door het batterijpakket in de elektrische auto anders in te richten.

„We kunnen thermische modulatie op alle materialen en chemie toepassen”, mailt Chao-Yang Wang van Penn State, die het onderzoek leidde. „We wilden laten zien dat het ook bij heel goedkope batterijen werkt. Ons uiteindelijke doel is zo goedkoop mogelijke autobatterijen maken, zodat elektrische auto’s binnen afzienbare tijd echt betaalbaar worden.” Hij merkt nog even fijntjes op dat ze bewust toegewerkt hebben naar vrijwel volledig laden in tien minuten, maar dat vijf minuten laden om honderd mijl voort te kunnen, zoals fabrikant Storedot belooft, ook met hun batterij mogelijk is. „Maar we denken dat mensen liever tien minuten laden en dan weer een volle batterij hebben.”
Polymeren en keramieken

Huijben werkt zelf binnen het Twente Centre for Advanced Battery Technology onder meer aan vastestofbatterijen. In zulke batterijen is de vloeibare elektrolyt vervangen door een vaste stof, bijvoorbeeld polymeren of keramieken. De eerste vastestofbatterijen die een betere ionengeleiding hebben dan vloeibaar elektrolyt zijn al te koop, al zitten ze nog niet in elektrische auto’s. „Maar dat gaat er zeker komen, daar ben ik van overtuigd”, zegt Huijben. Hij begint erover omdat het verwarmen van de batterij voor het laden ook op vastestofbatterijen goed toegepast kan worden. „Het probleem met die warmte nu is dat de elektrolyt snel gaat reageren, en dat heb je met vastestofbatterijen niet. Met elke generatie batterijen zullen de laadtijden korter worden.”

Storedot denkt dat in 2025 auto’s rond zullen rijden met hun batterijen. Chao-Yang Wang denkt dat er in 2023 al sneller laadbare batterijen in auto’s zullen zitten.

Er doemen dan wel andere praktische beperkingen op. „De bottleneck voor supersnelladen is niet langer de batterij”, zei directeur Doron Myersdorf van Storedot in The Guardian. „Nu moeten de oplaadstations en het elektriciteitsnet verbeterd worden.” Een van de investeerders in Storedot is BP. „BP heeft ruim 18.000 tankstations, zij begrijpen dat die overbodig worden tenzij ze oplaadstations worden.”
DeZwarteRidder
0
FD
Buitenland
14:36
Duitse batterijfabrikant Akasol in Amerikaanse handen

BorgWarner brengt bod uit van €730 mln op verlieslatende spin-off van universiteit van Darmstadt.

Originele link van het artikel: fd.nl/net-binnen
DeZwarteRidder
0
Volkswagen bouwt fabrieken voor batterijen elektrische auto's

Gepubliceerd op 15 maart 2021 15:27 | Views: 2.321 | Onderwerpen: autoindustrie

WOLFSBURG (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Autoconcern Volkswagen is van plan zes fabrieken in Europa te bouwen voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. De fabrieken moeten in 2030 operationeel zijn en ervoor zorgen dat het Duitse bedrijf zijn ambitie kan waarmaken om 's werelds grootste fabrikant van elektrische auto's te worden.

De fabrieken moeten een jaarlijkse productiecapaciteit van accu's hebben van in totaal 240 gigawattuur, die het bedrijf zelf wil gaan bouwen of samen met een partner. Dat is voldoende opwekcapaciteit om jaarlijks bijna 700.000 huizen van stroom te voorzien.

"Elektrische mobiliteit is een kernactiviteit van ons geworden", zei topman Herbert Diess op de zogenoemde 'Power Day' van Volkswagen, waarop de plannen werden onthuld. Volgens Diess zullen de fabrieken ervoor zorgen dat de levering van batterijen van hoge kwaliteit aan het bedrijf op de lange termijn is verzekerd. Volkswagen heeft al twee locaties voor fabrieken in het vizier, in Duitsland en Zweden, en kijkt naar mogelijkheden voor de rest.

Uitbreiding

Het bedrijf maakte verder bekend dat het samen met olie- en gasconcern BP en de energiebedrijven Enel en Iberdrola wil gaan werken aan uitbreiding van de Europese laadpaleninfrastructuur voor elektrische auto's. Gebrek aan laadpalen wordt door kenners gezien als een obstakel voor de massale overgang naar elektrisch rijden.

Rivaal Tesla gaat naar verwachting een speciale fabriek voor batterijen plaatsen bij zijn nieuwe grote autofabriek in de buurt van Berlijn die momenteel in aanbouw is.
DeZwarteRidder
0
Nieuw procedé zorgt voor toestroom metaal naar Tesla
Slimmigheid China nekt recordtarief voor nikkel

Door Theo Besteman
Updated Gisteren, 22:22
Gisteren, 22:19 in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Batterijauto’s zitten vol nikkel. De toenemende populariteit van de elektrische auto werkt schaarste in de hand, en dus topprijzen voor het cruciale onderdeel. De nikkelprijs gaat bij $20.000 per ton door het dak. Maar alles verandert na een posting eind februari van een Chinese staalreus op WeChat. Reconstructie van een ongekende prijsdaling.

In de batterij van een nieuwe Tesla M3-model zit zo’n 30 kilogram nikkel. „Nikkel is onze grootste zorg voor het opschalen van de productie van lithiumion-batterijen”, twittert Tesla-topman Elon Musk op 25 februari over het metaal dat een nieuw prijsrecord zet. Het zilverkleurige nikkel is sterk, geleidt makkelijk veel elektriciteit in grote batterijen en kent beperkte aantasting door corrosie.

Dankzij nikkel worden batterijen kleiner en wegen minder. Het zit ook in de kleine batterijen van de afstandbediening, telefoons, koelkast tot wasmachine. Speculanten sorteren al jaren voor op die schaarste.

Aan die verwachting komt plots een einde als de Chinese staalreus Tsingshan Holding uit Wenzhou, nota bene via WeChat, zijn uitvinding openbaart: een nieuw chemisch procedé waarmee het eenvoudig veel meer hoogwaardig nikkel voor alle batterijautobouwers kan toevoegen.

De Tsingshan-groep, ’s werelds grootste producent van roestvast staal, kondigt op WeChat ook twee reeds afgesloten contracten met Chinese batterijleveranciers Huayou Cobalt en CNGR Advanced Material aan. Direct daalt de nikkelprijs met 17%. Want Tsingshan denkt alleen volgend jaar al 850.000 ton nikkel te leveren, tegen dit jaar 600.000 ton. En 1,1 miljoen ton in 2023. Het voert ook zijn mijnbouwproductie voor nikkel in Indonesië op.

De mijnbouwwereld schudt even op zijn grondvesten. „De wereldmarkt ging er tot dan toe vanuit dat er een stevig tekort aan nikkel zou zijn, mogelijk nog voor vele jaren”, vat grondstoffenanalist Casper Burgering van ABN Amro het tumult samen.

Paniek

Tsingshans procedé klopt, oordeelt Celia Wang, de nikkelspecialist bij dataleverancier Mysteel na controles. „Dit zal de prijs gaan drukken”, zegt Michael Cuoco van het beleggingsfonds StoneX, gespecialiseerd in grondstoffen. Wenya Yao, een grondstoffenanalist van ING in Singapore, meldt dat Tsingshans aanpak een heuse gamechanger kan worden. Er komt veel kwalitatief goed nikkel naar autobouwers toe, stelt zij.

„Deze prijsdaling is fors. Maar je moet die wel in perspectief zien”, zegt Burgering van ABN Amro. Zo’n batterij bestaat voor hooguit 4% uit nikkel. „Er gaat vele malen meer nikkel in roestvast staalproductie voor consumentenproducten bijvoorbeeld. Maar evengoed, de markt kijkt nu erg naar de toename van populaire batterijauto’s, het sentiment is door de aankondiging van Tsingshan enorm sterk veranderd. Die heeft voor een schok in het systeem gezorgd. En dat vertaalt zich nu in de lagere prijs.”

Bij de hedgefondsen die zijn gespecialiseerd in grondstoffen zag persbureau Bloomberg na de aankondiging van Tsingshan lichte paniek. Hun beleggingen waren al jaren gericht op een gestaag verdere stijging van de nikkelprijs door de beperkte toelevering uit mijnen. Dankzij de technologie van Tsingshan lopen hun verwachte verdiensten de deur uit. Ze verkochten nikkelbeleggingen massaal.
DeZwarteRidder
0
FD
Industrie
19 mrt
VDL Nedcar wil evengoed batterijen gaan produceren na vertrek BMW

Industrieconcern VDL ziet eind 2023 BMW vertrekken in zijn autofabriek. Het bedrijf hoopt met nieuwe activiteiten duizenden werknemers aan het werk te kunnen houden.

Originele link van het artikel: fd.nl/net-binnen
DeZwarteRidder
1
Top 14 UBS battery metals forecasts after VW teardown
Frik Els | March 23, 2021 | 2:21 pm Battery Metals Intelligence Markets Cobalt Copper Graphite Lithium Manganese Nickel Rare Earth
Top 14 UBS battery metals forecasts after VW teardown
Image from Volkswagen.

The new UBS report on battery raw materials was laudatory of Volkswagen’s ID.3 after the Swiss investment bank’s so-called Evidence Lab stripped the German marque’s first mass market electric car down to its components (like it did for Tesla Model 3 and others).

UBS called the ID.3 the “most significant bet on EVs made by any legacy carmaker to date” and shows traditional carmakers can build competitive EVs cost efficiently.
Sign Up for the Battery Metals Digest

On the back of technology and cost breakthroughs, many compelling new models hitting the market and continued regulatory support, UBS made some adjustments to its forecasts.

UBS upgraded its already rosy forecasts, which were only made last November, and the bank is now among the most bullish on EV penetration and battery raw material demand through 2030:

EV adoption rate is upped from 17% to 20% by 2025 and from 40% to 50% in 2030 going from just over 3m vehicles last year to 46m
Average battery size is forecast to increase from 47kWh to 94kWh in 2030 as full electric cars take over from hybrids and range requirements increase
“Cost parity of BEV’s with ICE equivalents is now in sight”: Battery pack costs to ~$70/kWh by 2025 is achievable on cheaper cells and better pack integration
Lithium-ion battery demand jumps 17-fold to 4,605 GWh by 2030 with energy storage making up around 6% of the total
Overall lithium demand to lift 11-fold from ~400kt in 2021 through to 2030 by which time batteries will account for 94% of demand, from half now. “Industry feedback tells us that the most we could expect in recycled lithium by 2030e is ~80kt LCE”
Natural graphite demand grows by a factor of seven by 2030 (assuming 45% synthetic graphite into the anode and “conservative view” of silicon use) to roughly 5.9mt
Demand for nickel grows from ~2.6mtpa now to 5.8mtpa by 2030. “Overall battery demand for nickel is somewhat offset by an increase in our estimate of LFP chemistry into the cathode mix”
Nickel price forecast lifted to $9.00/lb ($19,840/t) in 2023 before returning to $6.00/lb by 2025, “based on a break-even price for HPAL production which we view as the marginal cost of production long term. We think that China’s battery/automotive industry will invest in large scale HPAL capacity in Indonesia over time to secure nickel units and do so with little regard to returns.”
Neodymium (Nd) and praseodymium (Pr) face “a step change” in demand from ~30ktpa now towards ~100ktpa in 2030 with EVs representing some 80% of the total.
NdPr price forecast to peak at $100/kg in 2024 to reflect the “looming deficit and rising supply anxiety,” before returning to ~$70/kg by 2027, a greenfields incentive price. “The NdPr price spiked beyond US$100/kg in 2011 in part due to a reduction in exports from China at that time. This supply shock remains a real risk too.”
Cobalt demand to expand by ~13% over the next decade from around 120ktpa to over 400ktpa by 2030 “partly offset by a migration to lower cobalt battery chemistries (LFP,NCA, NCM 811) with the average cobalt content on an EV falling by ~50% by 2030.”
2021 cobalt price forecast upped by 45% and 2022–25 forecasts by 14% to roughly $25/lb in line with the long-term average price since 1950 and the incentive price for cobalt mines to be built outside the DRC
A deficit of ~170kt of cobalt by 2030. This equates to some 10 “large” cobalt mines in the DRC (producing 15-20ktpa like Katanga, Mutanda, Tenke, RTR or Mutoshi).
By 2030, copper consumption in EVs (avg 90kg vs 20kg in ICE vehicles) will represent 4.4mt of copper demand or around 13% of the total. That represents growth of around 3% per year – above the long term historic trend of 2.4% CAGR (1976-2019).
Sprinterke
0
Magnis Energy Technologies, als kleine speler probeert een plaats te bekomen in de markt van batterij productie. Ze plannen een productiecentrum in de staat New York. Ze hebben zelf grafiet productie in handen. Kleine beurskapitalisatie, maar als ze dit waar maken... dan zit er veel potentieel in. Noteren op de OCT-markt, primaire notering in Australië.
DeZwarteRidder
0
Schaarse metalen peperduur op jachtterrein van wereldmachten

Door Theo Besteman
Updated 3 min geleden
1 uur geleden in FINANCIEEL

Amsterdam - Productie van elektrische auto’s, windmolens en smarthones krijgt hinder van toenemende schaarste aan metalen en mineralen. Die zijn nodig voor de ’groene revolutie’, die in hoog tempo de schaarse metalen opvreet. Wereldmachten trijden om de metalen. Beleggingen in grondstoffen als rhodium en vanadium schieten naar records.

„Schaarse metalen zijn het nieuwe goud geworden. Ik adviseer beleggers daar hun geld in te steken nu er een geopolitieke strijd om zulke metalen ontstaat en de prijzen stijgen”, zegt goudexpert Marino Pieterse.

De prijs van rhodium, een grondstof gebruikt om katalysatoren van auto’s beter te maken, steeg dit jaar alleen al met 75% en sinds de start van de coronacrisis met 200%. Het aantal politiemeldingen van door criminelen onder auto’s afgezaagde katalysatoren loopt op. Dankzij een recordprijs duiken dieven overal op het metaal dat aan recyclers wordt aangeboden.

Prijzen van grondstoffen als lithium, kobalt, nikkel en grafiet stijgen ook, deze metalen vormen de harde kern van batterijen voor elektrische auto’s en straalmotoren. Er is wereldwijd wel voorraad, maar het duurt bij nieuwe mijnen jaren om ze te kunnen winnen.

Kinderarbeid

En kobalt komt voor 80% uit Congo, waar de winning en transport van het ’blauwe goud’ worden bedreigd door militair geweld. Veel pensioenfondsen kunnen er vanwege hun ethische beleggingsbeleid niet investeren in nieuwe mijnbouw, omdat de werkomstandigheden er te slecht zijn en duizenden kinderen tegen internationale afspraken het metaal blijven opdiepen.

PwC, een consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom’. Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod en zullen bedrijven tekorten moeten opvangen.

Edelmetaal palladium, gebruikt in elektronica, moderne horloges, juwelen en tandartsinstrumenten, stijgt voor het derde jaar op rij in prijs. Het komt met koper en nikkel naar boven in mijnen en het is voor beleggers een van de best presterende metaalbeleggingen.

Kooplijstjes

De vraag naar de metalen voor batterijauto’s zal volgens ING Research voorlopig alleen maar groeien. De milieumaatregelen die in het klimaatakkoord van Parijs zijn aangescherpt, betekenen dat vervuilende productie met ijzererts, staal en kolen wordt afgebouwd.

Beleggers lopen de inkooplijstjes van zeldzame metalen af die steeds gewilder gaan worden. Ze kijken ook al naar gallium, indium en platina-varianten. Op de lijsten met ’kritische’ metalen staat ook het donkergrijze beryllium, dat vanwege zijn kracht en beperkte gewicht gewild is in lucht- en ruimtevaart. Bijvoorbeeld voor de volgende generaties communicatiesatellieten.

Tantaal is extreem bestendig tegen corosie van metalen en wordt daarom gebruikt in containers voor vloeibare metalen, geëmailleerde vaten en straalmotoren. Fluorspar is ook gewild, het zit in cement, glas en ijzer en lithium maakt batterijen energiezuiniger.

Rhodium wordt schaarser: het kan in combinatie met platina en andere metalen de uitstoot van auto’s sterk beperken. Niet zo bekend, maar elektrische tandenborstels kunnen alleen dankzij kleine magneten werkend met schaarse metalen als dysprosium, boron en neodymnium de tienduizenden draaibewegingen maken. Iedereen rent voor zulke metalen naar dezelfde mijnen.

Koperrevolutie

President Biden kondigde vorige week een investeringsplan voor de Amerikaanse infrastructuur aan dat $2250 miljard beslaat. Heel het wegennetwerk gaat op de schop, er verrijzen duizenden windmolens en laadpalensystemen voor batterijauto’s. Ook voor het wagenpark van het Witte Huis. Prijzen van tarmacadam voor wegen, kobolt en lithium lopen op vanwege de verwachte vraag van toeleveranciers.

Minder schaars, maar zeer gewild voor batterijauto’s en bekabeling van duizenden windmolens is koper, veel gebruikt in bouwwerken. Europa komt na de Verenigde Staten uit de coronacrisis en zal ook meer van de koper en zeldzame stoffen gaan inkopen voor zijn industrie en batterijauto’s.

Beide regio’s merken dat China, dat eerder uit de coronalockdowns is gekomen, sinds april vorig jaar al aan het opkopen is. Voorraden worden weggekaapt, schaarse metalen worden inzet van een politieke machtsstrijd. China heeft daarin volgens hoogleraar Rob de Wijk in zijn studie De Nieuwe Wereldorde strategisch het best voorgesorteerd.

Sinds tien jaar beperkt China al zijn eigen export van zeldzame metalen, die nodig zijn voor lichtgewichtmetalen voor vliegtuigen en vleugels van windmolens.

China is zelf niet de grootste mijnbouwer voor batterijmetalen, maar wel wordt daar 80% verwerkt in zijn enorme industrie, aldus onderzoeker Benchmark Mineral Intelligence.

Machtsstrijd

Het Chinese Bureau van Staatsreserves heeft recent volgens marktanalisten bij de zeer lage coronacrisisprijzen fors meer opgekocht dan gemiddeld in afgelopen jaren. Aan koper zelfs een derde meer. Koperprijzen zijn sinds maart vorig jaar verdubbeld tot boven $9000 per ton.

Handelshuis Trafigura, een grote koperhandelaar, voorziet een stijging van de koperprijs naar $15.000. Zijn econoom Graeme Train wijt dat aan een historisch ongekende vergroting van de vraag.

PwC, consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom.” Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod.

Optimisme

Chemisch ingenieur Theo Henckens zegt bij een brede studie naar deze grondstoffen grote beperkingen te voorzien voor de beschikbaarheid voor toekomstige generaties als overheden en consumenten niet ingrijpen.

„Zonder vergaande besparingsmaatregelen zullen ook de toekomstige burgers van rijke landen een relatief beperkte tijd kunnen blijven genieten van de niveaus van de meest schaarse minerale hulpbronnen waaraan ze zijn gewend zijn”, stelt hij.

„Maar ik kijk er ook optimistisch naar”, zegt Henckens, eerder werkzaam bij ingenieursbureau DHV en de inspectie Milieuhygiëne van het ministerie van Milieu. De overheid, bedrijven en burgers kunnen nog ingrijpen.

Henckens: „Als er voldoende besparingsmaatregelen worden genomen, is het mogelijk om het wereldwijde niveau van grondstoffen met een factor vier te laten stijgen tot het niveau waaraan bewoners van de rijkste landen nu gewend zijn.”

Recyclen profijtelijk

Met stevige besparingsmaatregelen kan de periode dat zulke grondstoffen nog beschikbaar zijn „voor een redelijke prijs” ook met gemiddeld een factor vier worden verlengd, stelt Henckens.

In de grondstoffenwereld spelen bedrijven op de schaarste in. AMG, de in Amsterdam genoteerde leverancier van bijzondere metalen voor vliegtuigbouw en windenergiebedrijven, startte eind 2019 met zijn oude partner Shell een joint-venture voor recycling van zware katalysatoren uit bijvoorbeeld de olie-industrie.

Het initiatief raakt op stoom. AMG kon olieproducenten Saoedi-Arabië en China als klanten strikken. Hun jachtterrein: uit de grote katalysatoren is nog erg veel van het schaarser wordende vanadium terug te winnen.
DeZwarteRidder
0
Deze revolutionaire ‘vijf minuten-accu’ gaat over drie jaar in massaproductie

De Israëlische start-up Store Dot heeft een accu ontwikkeld die binnen vijf minuten volledig opgeladen kan worden. Deze technologie voor extreem snel opladen gaat over drie jaar in massaproductie.

Erik Kouwenhoven 23-05-21, 06:00
Steeds meer mensen flirten met een elektrische auto. In een flink aantal gevallen haken aspirant-kopers toch af uit angst voor de relatief lage actieradius en de te lange laadtijden. Een nieuw ontwikkelde technologie zou binnenkort een einde kunnen maken aan deze vooroordelen.

Lees ook
Voor de accu van de toekomst is ritje van 1000 kilometer een makkie
Tesla's geheime ‘miljoen kilometer’-accu moet elektrische auto fors goedkoper maken

Na jaren van planning heeft de Israëlische startup store Dot een Li-ion-accu ontwikkeld die dankzij een speciaal uitgevonden Extreme Fast Charging-technologie (XFC) binnen enkele minuten volledig opgeladen kan worden. Het proces is gebaseerd op het vervangen van graniet door metaalachtige nanodeeltjes. Begin dit jaar werd een eerste prototype gepresenteerd.

Massaproductie in 2024
Het bedrijf is negen jaar geleden opgericht. Store Dot heeft inmiddels een overeenkomst voor serieproductie getekend met het Chinese bedrijf EVE Energy. Volgens eigen informatie is de partner een van ’s werelds toonaangevende leveranciers van losse onderdelen voor elektrische auto’s en energieopslagsystemen. In de nabije toekomst willen de twee bedrijven hun krachten bundelen om de massaproductie van de XFC-batterij te starten. Dit zou in 2024 moeten beginnen.

Met wereldwijde bedrijven als BP, Samsung en Daimler heeft de start-up al enkele bekende supporters. Geïnteresseerde autofabrikanten kunnen voor het einde van dit jaar het prototype van de XFC-batterij testen. De technologie is naar verluidt al met succes gedemonstreerd in een elektrische scooter. Naast het opladen van elektrische auto’s zijn de ontwikkelaars van plan hun technologie ook te gebruiken voor alledaagse elektrische apparaten, zoals smartphones en laptops.

www.ad.nl/auto/
DeZwarteRidder
2
1. Duitsers vallen van hun geloof...

Het rammelt in de EU en in het VK van de plannen voor de bouw van fabrieken voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. Als al die productie er komt, is er tegen 2030 een batterij voor 90% van de nieuw verkochte wagens beschikbaar, stelt milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) in een nieuwe analyse. Mooi nieuws, maar: is er wel een markt?

Want volgens T&E zijn de CO2-uitstootnormen voor diesel- en benzineauto's nu niet ambitieus genoeg. Daardoor hoeven fabrikanten niet al te hard te lopen bij het aanbieden van nieuwe elektrische modellen, claimt de milieuorganisatie.

T&E telt 38 initiatieven voor batterijfabrieken, met een totale investering van €40 mrd. Dat is deels zondegeld, als de EU de CO2-normen voor auto's niet sterker verlaagt dan nu voorzien, aldus de milieuorganisatie. De timing voor de waarschuwing is goed: volgende maand komt de Europese Commissie met voorstellen voor verdere reductie van de broeikasgasuitstoot van auto's en bestelwagens.

Transport & Environment vindt nu een opmerkelijke bondgenoot aan haar zijde: Duitsland. De afgelopen jaren stapte Berlijn altijd op de rem als het ging om strengere CO2-normen. Maar minister van economische zaken Peter Altmaier is van zijn geloof gevallen. Hij roept in een brief de Europese Commissie op tot ambitieuzere nieuwe CO2-uitstootnormen voor 2030.

Helemaal vreemd is dat niet. De Duitse auto-industrie liep achter bij de productie van e-auto's maar zet alles op alles om de achterstand in te lopen. Alleen al Volkswagen heeft plannen voor zes grote fabrieken voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. Strengere CO2-uitstootdoelen jagen het gebruik van batterijen en waterstof voor auto's aan, en 'versterken de concurrentiekracht van de Europese autofabrikanten', zo staat in Altmaiers brief.
... ook in de luchtvaart

In een interview met Handelsblatt kondigt Altmaier omvangrijke staatssteun aan voor de industrie in het algemeen, om te vergroenen en te kunnen voldoen aan strengere CO2-eisen. Eind mei meldde hij al dat er een stevig steunprogramma komt voor de ontwikkeling van waterstof.

De Duitse minister neemt overigens niet alleen het CO2-beleid voor het wegverkeer op de korrel, hij maant Brussel ook om in actie te komen richting de luchtvaart. Deze sector moet de gratis rechten die ze nu nog krijgt voor de uitstoot van CO2 'spoedig' gaan opgeven, waarschuwt de minister.

Juist de luchtvaart doet er achter de schermen alles aan om strenger klimaatbeleid te voorkomen, meldde de organisatie InfluenceMap recent. Ze claimt dat vliegtuigbouwer Airbus en Air France om subsidie vragen om de vloot te vergroenen, een soort schrootpremie voor oudere toestellen, zodat maatschappijen nieuwere, zuinigere vliegtuigen kunnen aanschaffen. Bestuursvoorzitter Carsten Spohr van Lufthansa sloot zich daar vorige week publiekelijk bij aan.

Airbus waarschuwde Brussel vorige week dat passagiersvliegtuigen tot 2050 traditionele motoren blijven gebruiken. De vliegtuigbouwer wil vanaf 2030 testvluchten gaan doen met een toestel dat vliegt op emissiearme brandstof. Maar dit soort types, op de markt vanaf 2035, zijn dan voorlopig alleen geschikt voor kortere afstanden.

Lees het volledige artikel: fd.nl/economie-politiek/1387199/duits...
DeZwarteRidder
0
Giga Storage bouwt batterij van €20 mln
Van onze redacteur 00:01

Giga Storage, een bedrijf uit Ouderkerk aan de Amstel, gaat bij Lelystad een batterij bouwen van €20 mln. De batterij krijgt een vermogen van 24 megawatt en moet over twee jaar in gebruik worden genomen. Jaarlijks zal de batterij 30.000 megawattuur aan stroom opslaan. Dat is te vergelijken met het energieverbruik per jaar van zo'n 9000 huishoudens.

Over enkele jaren mikt Giga Storage op een batterij van 300 megawatt. Het drie jaar oude bedrijf wil 'het Vopak voor stroom' worden, zegt directeur Ruud Nijs. Vopak is een beursgenoteerd tankopslagbedrijf: in havens heeft het terminals voor de opslag van olie en chemicaliën. Giga Storage wil dus groot worden in batterijen.
36 kubussen

Het bedrijf kan weinig zeggen over financiële details: de contracten worden dit najaar getekend. Wel zullen er externe financiers komen, die eigen vermogen in het project steken. Daarnaast wordt de batterij ook deels met schuld gefinancierd. Eneco zal de batterij gaan huren. 'Zonder hen als klant, hadden we de financiering niet rond gekregen', zegt Nijs.

De batterij bestaat uit 36 kubussen van drie bij drie meter. Daarin komen lithium-ijzerfosfaat accu's. Giga Storage heeft zelf de software ontwikkelt die bepaalt op welke momenten de batterij laadt, en wanneer die juist leeg loopt. Dat gaat op basis van prijzen op de stroommarkt.

Batterijen wordt een scharnierfunctie toegedicht in het toekomstige energiesysteem. Er is steeds meer stroom uit wind en zon. Verwacht wordt dat Nederland over enkele jaren op sommige dagen een overschot heeft, en op andere dagen kampt met tekorten. Dat zal leiden tot grote prijsschommelingen. Daarnaast moet de spanning op het stroomnet worden gehandhaafd. Opslag kan dus een belangrijke rol spelen, en ook worden ingezet voor arbitrage op prijzen, iets wat de batterij bij Lelystad al gaat doen.
DeZwarteRidder
0
Energietransitie kan het zilverwitte autometaal palladium de kop kosten

Genoeg metalen lijken dankzij de energietransitie een gouden toekomst tegemoet te gaan: neem kobalt (batterijen), aluminium (zonnepanelen), en staal en koper (windmolens), die in de grondstoffencrisis al op recordhoogtes staan. Dat geldt ook voor het zilverwitte metaal palladium, het broertje van platinum. Met als verschil dat de overgang naar groene energie palladium naar verwachting juist de das om zal doen. Als zijn concurrerende broertje platinum dat zelfs niet al eerder doet.

Palladium wordt voornamelijk gebruikt in katalysatoren, onderdelen van auto's die uitlaatgassen van benzinemotors filteren. Door strengere milieueisen van overheden kende de populariteit van palladium de laatste jaren nauwelijks grenzen. Daar kwam nog bij dat dieselauto's, waarin platinum wordt gebruikt, minder populair werden na het sjoemeldieselschandaal rond Volkswagen.

De voornamelijk Russische en Zuid-Afrikaanse palladiumdelvers hadden ook nog eens moeite om de productie op te schalen. Resultaat was dat de prijs van het metaal sinds midden 2018 ruim verdrievoudigde, naar een record van bijna $3000 voor een troyounce (31,1 gram). Daarmee is palladium veel duurder dan platinum (rond de $1000) en ook dan goud (onder de $1800).

Maar de opmars van palladium is gestokt, in ieder geval de laatste maanden. De prijs is teruggevallen richting de $2600. Dat hoeft nog niet meteen het verval in te luiden: zakenbank UBS verwacht volgens persbureau Bloomberg dit jaar een herstel terug naar $2900, mede door meer autoproductie. Citigroup zei half juli zelfs binnen drie maanden een stijging naar $3200 per troyounce te verwachten.

Concurrentie van platinum en elektrische auto's

Het is de iets langere termijn van over een paar jaar waar beleggers, mijnbouwbedrijven en fabrikanten op bedacht moeten zijn. Het Duitse chemieconcern BASF heeft een techniek voor de productie van katalysatoren ontwikkeld, waarmee palladium deels kan worden vervangen door het momenteel veel goedkopere platinum. Dat zal palladium steeds meer gaan merken, naarmate de techniek volgend jaar en in 2023 in meer en meer auto's zal worden gebruikt.

Nog een paar jaar later is het de bedoeling dat de overgang naar elektrisch rijden serieuze vormen heeft aangenomen. Dat is zelfs levensgevaarlijk voor de palladiummarkt. Elektrische auto's produceren geen uitlaatgassen die gezuiverd moeten worden met een katalysator. Vorig jaar was iets meer dan 4% van de verkochte auto's elektrisch, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Bloomberg New Energy Finance. Over negen jaar zal dat naar schatting rond een derde liggen.

Mogelijk wordt de teloorgang van palladium al eerder ingezet. Over vier jaar is 16% van de verkochte auto's al elektrisch, wat volgens analisten van BloombergNEF de vraag naar palladium al flink kan raken. De huidige ongekende opmars van palladium kan zomaar eens de laatste geweest zijn.
DeZwarteRidder
0
UK consortium to develop solid-state battery prototype

UK-based organisations are joining forces to develop a prototype solid-state battery (SSB) under an academic-public-private sector consortium, Kallanish reports.

The group comprises of the Faraday Institution, Britishvolt, Johnson Matthey, Emerson & Renwick, Oxford University, the UK Battery Industrialisation Centre, and the University of Warwick. Their expertise in battery research, development and manufacturing is set to put the UK at the forefront of global efforts to develop innovative automotive technologies, says investment minister Lord Grimstone.

“It is the work of our internationally-renowned research and development base, like hose brought together by this consortium, that will give us the tools needed to forge a strong and sustainable future for the automotive sector and increase our contribution to combatting climate change,” he adds.

While a preliminary design for a prototyping facility has been developed, the consortium is currently seeking funding sources. This facility is planned to enable SSB technology to emerge from UK universities laboratories. Larger cells will then be produced using scalable manufacturing techniques, enabling testing of prototypes and a “deep investigation” of problems emerging during manufacture and testing of these batteries.

It’s unclear when the facility will be built or the prototype ready. Yet, the cooperation will benefit from extensive research from the Faraday Institution’s SOBALT project, led by Oxford University.

“There are fundamental scientific challenges that need to be addressed before high power SSBs with commercially relevant performance can be realised,” says Faraday, forecasting that these next-generation batteries will account for a 4% share in the EV battery market.

SSBs, which are set to provide higher energy density, longer range and lower safety-management costs than lithium-ion batteries, are expected to be deployed first in consumer electronics, niche automotive applications, before used in broader EV markets.
Prijsman
0
quote:

voda schreef op 20 augustus 2021 09:05:

Ga je nu al mijn berichten kopieren? :-)
Dat doet hij al 25 jaar lang ;-). Beter kan hij niet.
voda
0
MANGANESE: Element25 renews focus on EV demand
125 Views

Australia’s Element 25 said Thursday it’s renewing focus on battery grade manganese as its concentrate production moves to a steady rate, Kallanish reports.

The company has successfully leached run-of-mine concentrate product from the Stage 1 beneficiation plant of its Butcherbird project to produce a manganese sulphate solution. This is the first step in producing battery grade high purity manganese sulphate monohydrate (HPMSM) for EV batteries.

As part of its long-term plan, concentrate from its beneficiation plant will be the feedstock for the HPMSM conversion process. Element 25 says the product comes from a “simple low-cost” beneficiation process. With rapid extraction at ambient temperature and atmospheric pressure, the company has already managed to reach recoveries of up to 97% manganese. Further optimisations are planned and could increase this rate.

Managing director Justin Brown said the resumption of the flowsheet optimisation test programme is a “critical component” for the finalisation of the pre-feasibility study for the battery-grade manganese sulphate production. The study is scheduled for completion in 2021.

He adds that following the confirmation of the beneficiation circuit for conversion of concentrate to HPMSM, regular market updates can now be expected.

The project, in the Pilbara region of Western Australia, has JORC resources of 263 million tonnes of manganese ore. The multi-stage development includes a processing plant with capacity of 365,000 t/year.

Brown highlights the project is ideally placed to feed the potential rising demand for manganese, driven by the use of high manganese cathodes on the back of supply constraints for nickel and cobalt.

Element25 plans to offer the EV industry the world’s first zero carbon manganese, relying on renewable energy and carbon offsets.

Gabriela Farhangi UK
DeZwarteRidder
0
Eindhovense batterijmaker LeydenJar haalt €22 mln op en ambieert beursgang
Heiko Jessayan 12:15

In het kort

LeydenJar werd in 2015 opgericht als spin-out van onderzoeksinstelling TNO.
De start-up haalde twee jaar geleden al €5 mln op en krijgt nu €22 mln van investeerders.
Het bedrijf breidt in Leiden en Eindhoven uit van 24 naar 70 medewerkers.

LeydenJar Technologies, een start-up uit Eindhoven met het hoofdkantoor in het Biosciencepark van Leiden die zich toelegt op nieuwe batterijtechnologie, is erin geslaagd bij investeerders €22 mln op te halen voor de verdere ontwikkeling en productie van een superbatterij. Het bedrijf met nu 24 medewerkers groeit uit naar 70 personeelsleden.

Maar daar blijft het niet bij, zegt ceo en medeoprichter Christian Rood van LeydenJar in een vraaggesprek met het FD. Het bedrijf wil grote batterijfabrieken, de zogenoemde gigafactories, gaan bedienen en mikt op een beursgang. Die moet plaatsvinden via een zogeheten spac, een speciaal beursvehikel.

'Ik denk dat als we onze ambities voor de toepassing in massamarkten waarmaken, we heel snel een heel groot bedrijf kunnen worden. Lithiumbatterijen zitten namelijk overal in en wij verbeteren de prestaties van deze batterijen met bovendien een milieu-impact die 85% kleiner is', zegt Rood. 'Wij dromen over een beursgang. Kijk wat er nu gebeurt met duurzame technologiebedrijven. Heel veel van die bedrijven zijn in spacs terecht gekomen en doen het goed op de beurs.'

LeydenJar gaat de kapitaalinjectie aanwenden om de proeffabriek aan de Luchthavenweg in Eindhoven uit te breiden. Bovendien verhuist de huidige vestiging in Leiden in januari naar een nieuwe en grotere locatie. 'We blijven in het Biosciencepark', zegt Rood. 'We bouwen daar een van de groot batterijlaboratoria van Nederland. Dat stelt ons in staat om eigen R&D te doen en batterijen voor klanten te testen. We hebben twee types klanten: de eindfabrikanten en de batterijfabrikanten zelf.'

In Eindhoven fabriceert LeydenJar zogeheten 'anodefolie' in de vorm van rollen. Anode is de negatieve pool in een batterij, de minlaag van een lithiumbatterij, die nu wordt gemaakt van grafiet of koolstof. De anodefolie die LeydenJar heeft ontwikkeld bestaat echter uit silicium en dat geeft een hogere energiedichtheid. Naar eigen zeggen doen zij dat als enige ter wereld. Rood: 'We gebruiken machines uit de chip- en zonnecellenindustrie en daarmee maken we anodefolierollen. Die rollen passen naadloos in de bestaande batterijproductie.'
Auto's, medische apparatuur en boormachines

De batterijen van LeydenJar kunnen volgens Rood 70% meer energie opslaan dan de huidige generatie batterijen. Dat moet ook de actieradius van elektrische auto's flink vergroten. 'Maar we kunnen op veel meer industrieën impact maken', zegt Rood. 'Denk aan medische apparatuur en consumentenelektronica, zoals smartphones, maar ook boormachines.'

Het leeuwendeel van de investering, €16 mln, is afkomstig van de Amerikaanse private equity-partij Catalus Capital, ING Sustainable Investments, staatsinvesteringsfonds Invest-NL, Yard Energy uit Amersfoort en Somerset Capital Partners uit Oisterwijk, de private-equitypartij van Joes Daemen die zijn zoon in juli trakteerde op de ruimtereis met Amazon-oprichter Jeff Bezos.

De rest van het bedrag is afkomstig uit een speciaal subsidiefonds, Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI), van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat met als doel een demonstratiefabriek voor batterijen op te zetten voor CO2-reducerende technologieën.

De durfkapitaaltak van de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij, BOM Ventures, en Doen Participaties staken al in een vroeg stadium geld in het jonge technologiebedrijf, dat zich in 2015 ontspon uit het onderzoeksinstituut TNO. Door de nieuwe investering zakt het belang dat Rood samen met medeoprichter Gabriël de Scheemaker heeft net onder de 50%.

Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1409892/eindhovense-...
DeZwarteRidder
0
Nieuwe generatie batterijen

BMW betrekt zijn batterijen van de Chinese batterijleveranciers CATL en EVE Energy en het Zuid-Koreaanse Samsung SDI en Northvolt uit Zweden. Volgend jaar wil BMW overschakelen op een nieuwe generatie batterijen. In Nederland legt onder andere LeydenJar zich toe op de ontwikkeling van een nieuwe generatie batterijen. In 2017 won dit Leidse-Eindhovense bedrijf de BMW Start-up Challenge, een internationale competitie voor innovatieve technologie, vorige week kreeg het nog een investering van €22 mln.

BMW gaf maandag ook een toelichting op zijn milieubeleid. Het doel is om kostbare materialen zoveel mogelijk te hergebruiken. 'We zullen minder primaire hulpbronnen nodig hebben waardoor we ook economisch onafhankelijker kunnen zijn', zei Zipse over zijn zogenoemde 'The BMW i Vision Circular'.

Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1411434/bmw-voert-be...
DeZwarteRidder
0
Lithium-ion batteries just made a big leap in a tiny product

Sila’s novel anode materials packed far more energy into a new Whoop fitness wearable. The company hopes to do the same soon for electric vehicles.
by
James Temple archive page

September 8, 2021

A materials company in Alameda, California, has spent the last decade working to boost the energy stored in lithium-ion batteries, an advance that could enable smaller gadgets and electric vehicles with far greater range.

Sila has developed silicon-based particles that can replace the graphite in anodes and hold more of the lithium ions that carry the current in a battery.

Now the company is delivering its product to the market for the first time, providing a portion of the anode powder in the battery of the forthcoming Whoop 4.0, a fitness wearable. It’s a small device but potentially a big step forward for the battery field, where promising lab results often fail to translate to commercial success.

“Think of the Whoop 4.0 as our Tesla Roadster,” says Gene Berdichevsky, Sila’s CEO, who as Tesla’s seventh employee helped solve some of the critical battery challenges for the company’s first electric vehicle. “It’s really the first device on the market that’s proving this breakthrough.”
Battery cells produced with Sila's silicon-based particles.
SILA

The company’s materials, with a light assist from other advances, increased the energy density in the fitness tracker’s battery by around 17%. That’s a significant gain in a field that generally inches forward by a few percentage points a year.

It’s equivalent to about four years of standard progress, “but in one big jump,” says Venkat Viswanathan, an associate professor of mechanical engineering at Carnegie Mellon University.

Sila still faces some real technical challenges, but the advance is a promising sign for the potential of increasingly capable batteries to help the world shift away from fossil fuels as the dangers of climate change accelerate. Boosting the amount of energy that batteries can store makes it easier for increasingly clean electricity sources to power more of our buildings, vehicles, factories, and businesses.

For the transportation sector, a more energy-dense battery can reduce the costs or extend the range of electric vehicles, addressing two of the biggest issues that have discouraged consumers from giving up their gas guzzlers. It also promises to deliver grid batteries that can save up more energy from solar and wind farms, or consumer gadgets that last longer between charges.

Energy density is the key to the “electrification of everything,” says Berdichevsky, an Innovator Under 35 in 2017.

In the case of the new fitness wearable, the novel battery materials and other improvements made it possible for Boston-based Whoop to shrink the device by 33% while maintaining five days of battery life. The product is now thin enough to be inserted into “smart apparel” as well as being worn like a watch. It goes on sale September 8.

Sila, which announced $590 million in funding in January, also has partnerships in place to develop battery materials for automakers including BMW and Daimler. The company has said its technology could eventually pack as much as 40% more energy into lithium-ion batteries.
Preventing fires

Berdichevsky interviewed for and landed his job at Tesla before his senior year at Stanford University, where he was working toward a degree in mechanical engineering. He ended up playing a key role in addressing a potentially existential risk for the company: that a fire in any one of the thousands of batteries packed into a vehicle would ignite the whole pack.

He set up a program to systematically evaluate a series of battery pack designs. After hundreds of tests, the company developed a combination of battery arrangements, heat transfer materials, and cooling channels that largely prevented runaway fires.

After Tesla launched the Roadster, Berdichevsky felt he had to either commit to another five years to see the company through development of the next vehicle, the Model S—or take the opportunity to try something new.

In the end, he decided he wanted to build something of his own.
Gene Berdichevsky, chief executive officer and cofounder of Sila.
DAVID PAUL MORRIS/SILA

Berdichevsky went back to Stanford for a master’s program studying materials, thermodynamics, and physics, in the hope of finding ways to improve storage at the fundamental level. After graduating, he spent a year as an entrepreneur in residence at Sutter Hill Ventures, looking for ideas that could form the basis of his own business.

During that time, he came across a scientific paper identifying a method to produce silicon-based particles for lithium-ion battery anodes.

Researchers have long seen silicon as a promising way to increase the energy in batteries, because its atoms can bond with 10 times more lithium ions by weight than graphite can. That means they hold far more of the charged molecules that produce the electric current in a battery. But silicon anodes tended to crumble during charging, as they swelled to accommodate the ions that shuttle back and forth between the electrodes.

The paper, coauthored by Georgia Institute of Technology professor Gleb Yushin, highlighted the possibility of developing rigid silicon materials with a porous core that could more easily accept and release the lithium ions.

The next year, Berdichevsky cofounded Sila with Yushin and Alex Jacobs, another former Tesla engineer.
Hurdles and delays

The company spent the next decade tweaking its methods and materials, working through more than 50,000 iterations of the chemistry while scaling up its manufacturing capacity. Early on, it decided to develop drop-in materials that manufacturers of lithium-ion batteries could swap in, rather than pursuing the more expensive and riskier route of producing complete batteries itself.

Sila is not as far along as it had initially hoped to be, however.

After securing several million dollars from the US Department of Energy’s ARPA-E division, the company at one point told the research agency its materials could be in products by 2017 and in vehicles by 2020. In 2018, when Sila announced its deal with BMW, it said its particles could help power the German automaker’s EVs by 2023.

Berdichevsky says the company now expects to be in vehicles by “more like 2025.” He says that solving the “last mile” problems was simply harder than they expected. Challenges included working with battery manufacturers to get the best performance out of the novel materials.

“We were naïvely optimistic about the challenges of scaling and bringing products to market,” he said in an email.

The Whoop news signals that Sila was able to engineer the particles in a way that offers safety, life cycles, and other battery performance benchmarks similar to those achieved in existing products.
88 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  19 apr
 Germany40^ 17.714,20 -0,69%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.904,14 -0,66%
 US30^ 37.851,00 -0,43%
 Nasd100^ 17.004,48 -3,10%
 US500^ 4.960,72 -1,75%
 Japan225^ 37.028,48 -2,56%
 Gold spot 2.392,50 +0,55%
 EUR/USD 1,0655 +0,11%
 WTI 82,10 +0,02%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront