Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

[verwijderd]
0
quote:

New dawn schreef op 23 augustus 2021 10:23:

[...]

Ja de gehele materie is ingewikkkeld.
Maar echt wel begrepen.

Misschien schrijf je ook even wat één van de gangbare theorieën is over het uitsterven van de dinosauriërs en de opkomst van zoogdiertjes.
Beperktedijkbewaking
1
@ Newdawn:

Wil je s.v.p. geen zinnen toevoegen aan een quote van mij?

Dat is super-onethisch!!

[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 augustus 2021 10:30:

[...]
Ja, op dat punt meer dan jij, sacherijn.

Haha, wie kwam met de websites waar je je "wijsheid" vandaan haalt, opschepper?
Stephanus1987
3
Wauw ik ben verrast dat er nog een actieve discussie over deze vraag gaande is... Maar denk ook niet dat het veel uitmaakt, de gevolgen zijn namelijk wel helder. En ik zie de mensheid het ook niet voorkomen, immers draait alles om geld en macht.. verandering komt vaak pas na het plaatsvinden van de ramp.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

josti5 schreef op 23 augustus 2021 09:57:

[...]
Nee, dit is weer van die flauwe gokker-retoriek.
Nu ff doorbijten, en mijn hele post lezen.
Gokker is en blijft een sacherijnige kl..k.

Er is geen land mee te bezeilen, hoe vredelievend een mens ook probeert te zijn.

Ik heb meerdere malen mijn best gedaan, hem bewierookt als fysicus, maar tevergeefs. Hij blijft een onaangenaam persoon.

Hij heeft te lang in een en dezelfde onkritische omgeving gebivakkeerd. Zürich dus, het bekwam Einstein en zoon ook niet goed.

New dawn
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 augustus 2021 10:34:

@ Newdawn:

Wil je s.v.p. geen zinnen toevoegen aan een quote van mij?

Dat is super-onethisch!!

Ja je hebt gelijk. Excuses, er ging wat fout.

Dit behoorde bij mijn tekst te staan.

Of er lange termijn zonnecycli zijn weet ik niet. Er zijn geen lange termijn observaties.
De kosmische extreem lange termijn cycli konden wel eens belangrijk zijn, maar niet voor ons nu.


Is niet opzettelijk gebeurd.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

gokker schreef op 23 augustus 2021 10:38:

[...]
Haha, wie kwam met de websites waar je je "wijsheid" vandaan haalt, opschepper?
Over welke websites heb je het precies?

[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 augustus 2021 10:52:

[...]
Gokker is en blijft een sacherijnige kl..k.

Er is geen land mee te bezeilen, hoe vredelievend een mens ook probeert te zijn.

Ik heb meerdere malen mijn best gedaan, hem bewierookt als fysicus, maar tevergeefs. Hij blijft een onaangenaam persoon.

Hij heeft te lang in een en dezelfde onkritische omgeving gebivakkeerd. Zürich dus, het bekwam Einstein en zoon ook niet goed.

Leuke posting! Dit ruikt naar meer.

Tja, je had op applaus gehoopt om je ego te polijsten en dat kan ik je helaas niet bieden. Maar dat wordt méér dan gecompenseerd door josti5 en ratio. Daar zul je het mee moeten doen.

Zürich zit je wel dwars blijkbaar. Staat internationaal ook aan de top, i.t.t. Utrecht.
[verwijderd]
0
Hier is overigens een referentie naar de data analyse van GRACE. Van daaruit kun je je verder verdiepen.
grace.jpl.nasa.gov/data/data-analysis...

Het is bedoeld voor geïnteresseerde leken, maar toch iets heel anders dan een 1d formuletje uit een voordracht uit Delft...
New dawn
0
Lange termijn zonnecycli, zijn die er ? Ik denk het niet, maar dat is natuurlijk niet zeker. Wie zou dat kunnen weten.... Er waren ook nooit observaties.
Hoe een ijstijd onstaat of verdwijnt, daar is allerlei speculatie over. Kortom er waren geen getuigen.

Mogelijk waren er terugkoppelmechanismen zoals albedo-effect en CO2 - opgelost - in --de - oceaan die een eigen leven gingen leiden. Bij een uitbraak ve grote vulkaan zoals Yelowstone of de Toba ging er langzaam afkoeling ontstaan. Dan komt er balans en langzaam komt er na een extreem lange tijd het omgekeerde effect.
Allemaal speculatie, ik weet het.

De zon en...de aarde maken het weer en klimaat voor 100%. Een grote verandering in dat klimaat en daarna het weer, vind zijn oorzaak op aarde denk ik.

De zon straalt stabiel m.i. en maakt klimaat dat stabiel is. De aarde zelf zou het kunnen veranderen (supervukanen) en nu blijkt ook de mens)

Stabiel in die zin dat flora en fauna overleven en ook balans vertonen.

Op de lange duur kan er een soort reset komen agv een asteroïde of meteoor die neerstort en daarna bepaald leven elimineert en ander leven nieuwe impulsen geeft. Maar ook hier, er waren geen getuigen van wat er gebeurde in de Golf van Mexico lang geleden. Daar is een meteoor neergestort.
[verwijderd]
3
Waar haalt Ronald Engels zijn wijsheid vandaan?

A new report provided exclusively to VICE News by Advance Democracy, a nonprofit that conducts public-interest research and investigations, identified at least half a dozen major influencers who are spreading the false claim about an impending ice age that will fix the Earth’s global warming crisis. And they’re making thousands of dollars every month by doing so.

“The spread of climate misinformation is prolific on social media, as well as on sites like Patreon, where users are actually financially compensated through the platform for spreading falsehoods,” Daniel Jones, president of Advance Democracy, told VICE News.

“Companies hosting and promoting climate misinformation have a responsibility to take action to reduce dangerous misinformation, as falsehoods about climate science are every bit as dangerous as lies about vaccinations and disinformation about our elections.”

Patreon did not respond to VICE News’ request for comment on the report’s findings.

One of the biggest accounts spreading climate conspiracies is ADAPT 2030, which is run by David DuByne, who has 1,100 followers on Patreon. He is currently making over $3,500 every month from his subscribers.

The central tenet of DuByne’s message is that Earth is about to experience a “grand solar minimum” event that will usher in a “mini ice age” and reverse the effects of global warming.

This is the same argument made by the account called Electroverse, which currently has 468 patrons and is making approximately $2,081 per month, according to Patreon’s estimates.

In public messages reported from the account’s website, it argues that “COLD TIMES are returning” and that “NOAA and NASA appear to agree, if you read between the lines.”

But, last year, as conspiracy theorists were increasingly speculating about another grand solar minimum causing another “mini ice age”, NASA dismissed the possibility:

“The warming caused by the greenhouse gas emissions from the human burning of fossil fuels is six times greater than the possible decades-long cooling from a prolonged Grand Solar Minimum,” the NASA Global Climate Change team wrote in February 2020.

“Even if a Grand Solar Minimum were to last a century, global temperatures would continue to warm,” the report said. ”Because more factors than just variations in the Sun's output change global temperatures on Earth, the most dominant of those today being the warming coming from human-induced greenhouse gas emissions.”

But this has not prevented DuByne and many others from preying on people’s fears about climate change to spread conspiracies about an impending ice age, which they say will miraculously fix all of earth’s climate problems.

DuByne offers seven different membership levels for supporters, beginning at just $1 per month.

The most expensive costs $100 a month, and gives patrons “a private 20-minute call with David DuByne once per month, to discuss your particular preparedness issues or concerns.” So far just two people are paying this amount.

The researchers also found at least eight other accounts on Patreon that have spread climate change conspiracy theories as part of wider conspiracy sharing, including baseless claims about COVID-19 and the legitimacy of Joe Biden’s presidency. Some of these accounts are earning over $600 per month.

www.vice.com/en/article/m7e9y3/patreo...

Hier promoot DuByne de heer Witzsche:
www.youtube.com/watch?v=DMEuzeYr4As
New dawn
0
@ Gokker

Die desinfomatie wordt o.a. verspreid door mensen die betaald worden door anderen die daar belang bij hebben. Sinds de internetmedia wordt dat allemaal schaamteloos verspreid.

Onder het mom van vrije meningsuiting kan dat allemaal.
nine_inch_nerd
0
Elektrificering van stads- en streekbussen stagneert

Van de 1500 bussen van Arriva zijn er 264 elektrisch, dus er moeten nog 1245 bussen worden vervangen. Dat komt neer op een investering de komende jaren van meer dan €700 mln.
Van de 1500 bussen van Arriva zijn er 264 elektrisch, dus er moeten nog 1245 bussen worden vervangen. Dat komt neer op een investering de komende jaren van meer dan €700 mln. Foto: Egbert Hartman/ ANP
De vervanging van vervuilende dieselbussen door schone elektrische bussen ligt vrijwel stil. Door de lage passagiersaantallen in het stads- en streekvervoer is er geen geld voor grootschalige investeringen in nieuw materieel. Die situatie kan nog wel ruim een jaar aanhouden.

De vervoerbedrijven willen zo snel mogelijk van de verouderde dieselbussen af, maar de pandemie gooit roet in het eten. Van de hele vloot van 5200 bussen moet nog 80% worden vervangen, zo leert een rondgang in de sector. Ook busfabrikant VDL merkt dat de vraag naar elektrische bussen zwak is.

‘De vervanging van dieselbussen is op pauze gezet', beaamt voorzitter Pedro Peters van OV-NL. De ov-bedrijven verdienen te weinig en hebben ook geen diepe zakken om grote investeringen te doen. De steunregeling van de overheid loopt tot het najaar van 2022. Elektrische bussen die eerder besteld waren, worden wel geleverd, maar nieuwe bestellingen blijven uit, zegt Peters.

Nederland was binnen Europa het verst met de vervanging van verouderde dieselbussen. Het jongste rapport van het VN-klimaatpanel over de gevaren van klimaatverandering, heeft de noodzaak van snelle substitutie nog eens onderstreept. Het streven is om uiterlijk in 2030 een vloot te hebben die stil en zonder uitlaatgassen rijdt.

Van de totale Nederlandse vloot zijn er tot dusver 1200 bussen vervangen door een model dat wordt aangedreven door elektriciteit of waterstof. Nog 4000 bussen wachten op vervanging. En omdat de bouw van een elektrische bus circa vijf ton kost — tegen twee- tot tweeënhalve ton voor de dieseluitvoering —, hangt er de komende jaren dus nog voor €2 mrd aan investeringen boven de markt.

Aan het infuus van de overheid

Voormalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven erkende het probleem. In een brief aan de Tweede Kamer in juli schreef zij: ‘Er zijn veel ov-partijen die op dit moment, door de effecten van corona, aanhikken tegen de benodigde investeringen.’

De ov-bedrijven liggen in feite aan het infuus van de overheid. Zij krijgen een gebruikersvergoeding voor de bussen die ze inzetten. Alleen bedrijven met een kapitaalkrachtige buitenlandse eigenaar hebben een budget om de vloot op termijn te vernieuwen.

De aanschaf van nieuw materieel is daarnaast ook sterk afhankelijk van tenders die worden uitgeschreven voor regionale vervoersconcessies. Maar door de pandemie worden er geen nieuwe contracten aanbesteed. Er zijn alleen noodconcessies en dat leidt tot onzekerheid in de markt.

Extra subsidie van €40 mln

Bij VDL Groep zien ze de ontwikkeling met lede ogen aan. Tot de uitbraak van het coronavirus stroomden de orders binnen. VDL, dat concurreert met het Chinese BYD en Ebusco, leverde meer dan 500 elektrische bussen af in Nederland en de vooruitzichten leken goed. Maar nu heeft de busdivisie van het Brabantse familiebedrijf, hofleverancier van het openbaar vervoer, het moeilijk.

In 2020 daalde de omzet met 49%, overigens mede door het instorten van de vraag naar touringcars. De aanbesteding van een vervoersconcessie is altijd het moment dat er nieuwe bussen besteld worden, weet men in Eindhoven. Maar door de corona-uitbraak bleven de telefoontjes en de mails uit.

Ook de overheid constateert dat de vergroening van de vloot stokt. Het uitgangspunt was dat er in 2025 geen dieselbus meer wordt verkocht en dat vijf jaar later de hele vloot duurzaam moet zijn. Dat doel dreigt in de knel te komen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een extra subsidie van €40 mln beschikbaar gesteld. Vervoerbedrijven kunnen maximaal €50.000 per bus krijgen als ze een dieselbus vervangen door een elektrisch exemplaar.

‘Elke funding is welkom’, zegt ceo Anne Hettinga van Arriva Nederland over die subsidieregeling ‘Maar die subsidie gaat om een fractie van onze investering.’ Zijn ov-bedrijf, gevestigd in Heerenveen en goed voor een marktaandeel van 33% in het busvervoer, staat voor grote aankopen.

Arriva gaat 1245 bussen vervangen

Hettinga wil de komende jaren fors gaan investeren. ‘Als het door corona slechter gaat, dan moet je niet alleen maar saneren. Wij gaan investeren in elektrificatie van de vloot.’ In Brabant en Limburg wordt het vervangingsprogramma versneld. Daar rijden straks 400 elektrische bussen.

Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, heeft van het moederbedrijf groen licht gekregen voor de plannen. Van de 1500 bussen zijn er 264 elektrisch, dus er moeten nog 1245 bussen worden vervangen. Dat komt neer op een investering de komende jaren van meer dan €700 mln. Hettinga: ‘Openbaar vervoer is nu eenmaal kapitaalintensief. Onze aandeelhouder steunt onze plannen.'

Anders dan veel concurrenten zal Arriva de bussen zelf gaan kopen. ‘We willen baas in eigen huis blijven. We gaan geen fees betalen aan een leasemaatschappij. Op termijn is kopen goedkoper, denken wij, zeker als je ook het onderhoud zelf gaat doen.' Tot dusver kocht Arriva de bussen vaak bij VDL. Straks opnieuw? Hettinga: ‘Ja, mits ze competitief zijn.’

Bij streekvervoerder Qbuzz is al ruim een derde van de vloot elektrisch. Maar net als veel branchegenoten heeft de onderneming in coronatijd geen winst kunnen maken. Qbuzz sloot de boeken vorig jaar met een verlies voor belasting van €10 mln. ‘Dat maakt investeringen uiterst onzeker', zegt ceo Gerrit Spijksma. Dankzij zijn grootaandeelhouder, het Italiaanse FDS, hoopt hij met Qbuzz op termijn €300 mln te kunnen steken in nieuwe bussen.

De huisbank van het ov

ING, naar eigen zeggen de grootste bank voor de ov-sector, ziet ook dat de verkoop van schone bussen stokt. De bank heeft een oplossing bedacht voor ov-bedrijven en opdrachtgevers die opzien tegen de forse investeringen die zij moeten doen in vernieuwing van het wagenpark. ‘Haal de last van de investering weg bij de vervoerders', zegt Erwin de Kok. ‘Het stads- en streekvervoer heeft het in coronatijd al heel lastig.’

De Kok is bij ING Lease verantwoordelijk voor de financiering van ov-bedrijven. De bank moet volgens hem de bussen kopen en die vervolgens via een zogeheten huurkoopregeling aanbieden aan de vervoerder. In geval van een wisseling van de concessie, gaat de financiering via de regionale opdrachtgever mee naar de volgende vervoerder. In deze opzet wordt het risico gespreid over meerdere partijen, claimt ING.

Bij bussenbouwer VDL begint het vertrouwen ondertussen wat terug te keren. ‘De komende drie jaar zal er een inhaalvraag zijn, omdat er dan weer concessies worden aanbesteed’, zegt de woordvoerder. Voorzitter Peters van brancheorganisatie OV-NL sluit zich daar bij aan. ‘Wij hopen dat eind volgend jaar de situatie weer normaal is. En dan zal bij elke nieuwe aanbesteding van een vervoersconcessie worden geëist dat het ov-bedrijf uitsluitend met elektrische bussen rijdt.'
[verwijderd]
4
quote:

New dawn schreef op 23 augustus 2021 14:52:

@ Gokker

Die desinfomatie wordt o.a. verspreid door mensen die betaald worden door anderen die daar belang bij hebben. Sinds de internetmedia wordt dat allemaal schaamteloos verspreid.

Onder het mom van vrije meningsuiting kan dat allemaal.
Het blijft verbijsterend hoe mensen (zoals de doorsnee forum bezoeker hier) in klinklare nonsens geloven. Hoe gekker des te beter. Dit is echt een geestesziekte die uit de VS is overgewaaid. Waar moet dat heen?
josti5
1
quote:

gokker schreef op 23 augustus 2021 18:21:

[...]

Het blijft verbijsterend hoe mensen (zoals de doorsnee forum bezoeker hier) in klinklare nonsens geloven. Hoe gekker des te beter. Dit is echt een geestesziekte die uit de VS is overgewaaid. Waar moet dat heen?
Einde quote.

Snel terug naar Zwitserland?
izdp
0
quote:

nine_inch_nerd schreef op 23 augustus 2021 16:04:

Elektrificering van stads- en streekbussen stagneert

Van de 1500 bussen van Arriva zijn er 264 elektrisch, dus er moeten nog 1245 bussen worden vervangen. Dat komt neer op een investering de komende jaren van meer dan €700 mln.
Van de 1500 bussen van Arriva zijn er 264 elektrisch, dus er moeten nog 1245 bussen worden vervangen. Dat komt neer op een investering de komende jaren van meer dan €700 mln. Foto: Egbert Hartman/ ANP
De vervanging van vervuilende dieselbussen door schone elektrische bussen ligt vrijwel stil. Door de lage passagiersaantallen in het stads- en streekvervoer is er geen geld voor grootschalige investeringen in nieuw materieel. Die situatie kan nog wel ruim een jaar aanhouden.

De vervoerbedrijven willen zo snel mogelijk van de verouderde dieselbussen af, maar de pandemie gooit roet in het eten. Van de hele vloot van 5200 bussen moet nog 80% worden vervangen, zo leert een rondgang in de sector. Ook busfabrikant VDL merkt dat de vraag naar elektrische bussen zwak is.

‘De vervanging van dieselbussen is op pauze gezet', beaamt voorzitter Pedro Peters van OV-NL. De ov-bedrijven verdienen te weinig en hebben ook geen diepe zakken om grote investeringen te doen. De steunregeling van de overheid loopt tot het najaar van 2022. Elektrische bussen die eerder besteld waren, worden wel geleverd, maar nieuwe bestellingen blijven uit, zegt Peters.

Nederland was binnen Europa het verst met de vervanging van verouderde dieselbussen. Het jongste rapport van het VN-klimaatpanel over de gevaren van klimaatverandering, heeft de noodzaak van snelle substitutie nog eens onderstreept. Het streven is om uiterlijk in 2030 een vloot te hebben die stil en zonder uitlaatgassen rijdt.

Van de totale Nederlandse vloot zijn er tot dusver 1200 bussen vervangen door een model dat wordt aangedreven door elektriciteit of waterstof. Nog 4000 bussen wachten op vervanging. En omdat de bouw van een elektrische bus circa vijf ton kost — tegen twee- tot tweeënhalve ton voor de dieseluitvoering —, hangt er de komende jaren dus nog voor €2 mrd aan investeringen boven de markt.

Aan het infuus van de overheid

Voormalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven erkende het probleem. In een brief aan de Tweede Kamer in juli schreef zij: ‘Er zijn veel ov-partijen die op dit moment, door de effecten van corona, aanhikken tegen de benodigde investeringen.’

De ov-bedrijven liggen in feite aan het infuus van de overheid. Zij krijgen een gebruikersvergoeding voor de bussen die ze inzetten. Alleen bedrijven met een kapitaalkrachtige buitenlandse eigenaar hebben een budget om de vloot op termijn te vernieuwen.

De aanschaf van nieuw materieel is daarnaast ook sterk afhankelijk van tenders die worden uitgeschreven voor regionale vervoersconcessies. Maar door de pandemie worden er geen nieuwe contracten aanbesteed. Er zijn alleen noodconcessies en dat leidt tot onzekerheid in de markt.

Extra subsidie van €40 mln

Bij VDL Groep zien ze de ontwikkeling met lede ogen aan. Tot de uitbraak van het coronavirus stroomden de orders binnen. VDL, dat concurreert met het Chinese BYD en Ebusco, leverde meer dan 500 elektrische bussen af in Nederland en de vooruitzichten leken goed. Maar nu heeft de busdivisie van het Brabantse familiebedrijf, hofleverancier van het openbaar vervoer, het moeilijk.

In 2020 daalde de omzet met 49%, overigens mede door het instorten van de vraag naar touringcars. De aanbesteding van een vervoersconcessie is altijd het moment dat er nieuwe bussen besteld worden, weet men in Eindhoven. Maar door de corona-uitbraak bleven de telefoontjes en de mails uit.

Ook de overheid constateert dat de vergroening van de vloot stokt. Het uitgangspunt was dat er in 2025 geen dieselbus meer wordt verkocht en dat vijf jaar later de hele vloot duurzaam moet zijn. Dat doel dreigt in de knel te komen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een extra subsidie van €40 mln beschikbaar gesteld. Vervoerbedrijven kunnen maximaal €50.000 per bus krijgen als ze een dieselbus vervangen door een elektrisch exemplaar.

‘Elke funding is welkom’, zegt ceo Anne Hettinga van Arriva Nederland over die subsidieregeling ‘Maar die subsidie gaat om een fractie van onze investering.’ Zijn ov-bedrijf, gevestigd in Heerenveen en goed voor een marktaandeel van 33% in het busvervoer, staat voor grote aankopen.

Arriva gaat 1245 bussen vervangen

Hettinga wil de komende jaren fors gaan investeren. ‘Als het door corona slechter gaat, dan moet je niet alleen maar saneren. Wij gaan investeren in elektrificatie van de vloot.’ In Brabant en Limburg wordt het vervangingsprogramma versneld. Daar rijden straks 400 elektrische bussen.

Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, heeft van het moederbedrijf groen licht gekregen voor de plannen. Van de 1500 bussen zijn er 264 elektrisch, dus er moeten nog 1245 bussen worden vervangen. Dat komt neer op een investering de komende jaren van meer dan €700 mln. Hettinga: ‘Openbaar vervoer is nu eenmaal kapitaalintensief. Onze aandeelhouder steunt onze plannen.'

Anders dan veel concurrenten zal Arriva de bussen zelf gaan kopen. ‘We willen baas in eigen huis blijven. We gaan geen fees betalen aan een leasemaatschappij. Op termijn is kopen goedkoper, denken wij, zeker als je ook het onderhoud zelf gaat doen.' Tot dusver kocht Arriva de bussen vaak bij VDL. Straks opnieuw? Hettinga: ‘Ja, mits ze competitief zijn.’

Bij streekvervoerder Qbuzz is al ruim een derde van de vloot elektrisch. Maar net als veel branchegenoten heeft de onderneming in coronatijd geen winst kunnen maken. Qbuzz sloot de boeken vorig jaar met een verlies voor belasting van €10 mln. ‘Dat maakt investeringen uiterst onzeker', zegt ceo Gerrit Spijksma. Dankzij zijn grootaandeelhouder, het Italiaanse FDS, hoopt hij met Qbuzz op termijn €300 mln te kunnen steken in nieuwe bussen.

De huisbank van het ov

ING, naar eigen zeggen de grootste bank voor de ov-sector, ziet ook dat de verkoop van schone bussen stokt. De bank heeft een oplossing bedacht voor ov-bedrijven en opdrachtgevers die opzien tegen de forse investeringen die zij moeten doen in vernieuwing van het wagenpark. ‘Haal de last van de investering weg bij de vervoerders', zegt Erwin de Kok. ‘Het stads- en streekvervoer heeft het in coronatijd al heel lastig.’

De Kok is bij ING Lease verantwoordelijk voor de financiering van ov-bedrijven. De bank moet volgens hem de bussen kopen en die vervolgens via een zogeheten huurkoopregeling aanbieden aan de vervoerder. In geval van een wisseling van de concessie, gaat de financiering via de regionale opdrachtgever mee naar de volgende vervoerder. In deze opzet wordt het risico gespreid over meerdere partijen, claimt ING.

Bij bussenbouwer VDL begint het vertrouwen ondertussen wat terug te keren. ‘De komende drie jaar zal er een inhaalvraag zijn, omdat er dan weer concessies worden aanbesteed’, zegt de woordvoerder. Voorzitter Peters van brancheorganisatie OV-NL sluit zich daar bij aan. ‘Wij hopen dat eind volgend jaar de situatie weer normaal is. En dan zal bij elke nieuwe aanbesteding van een vervoersconcessie worden geëist dat het ov-bedrijf uitsluitend met elektrische bussen rijdt.'
Behoorlijk stemmingmakerij. De extra kosten voor een elektrische bus stellen op 200 tot 250k minstens?
Dat is echt toerekenen van alles en nog wat met dubbele vorken.
Heel zorgvuldig worden sowieso de goedkopere exploitatiekosten niet genoemd.
Uiteraard is de pandemie wel een enorme spelbreker in wat goed op gang kwam en een zegen is voor elke bebouwde omgeving nog los van het 'grote' klimaatvraagstuk.
izdp
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 augustus 2021 07:42:

[...]
Lees jij maar eens beter, zou ik zo zeggen.

Dit deel van de discussie ging alleen over het effect van de menselijke energieproductie, dus niet over het CO2-probleem i.h.a.
Ik dacht dat we vastgesteld hadden dat deze energieproductie (= energieconsumptie) goed was voor 1/20ste van de opwarming der oceanen. De rest is CO2-gerelateerd en dus ook goeddeels 'menselijk', maar daar hadden we het even niet over.

Geen idee of de discussie zo verengt was tot jou pico pico rekenwerk.
Feit is dat meer dan normale opwarming van water enorme gevolgen heeft voor de biotoop.
Zelfs in ons kikkerlandje heel goed waar te nemen.

[verwijderd]
2
quote:

izdp schreef op 23 augustus 2021 20:52:

[...]

Geen idee of de discussie zo verengt was tot jou pico pico rekenwerk.
Feit is dat meer dan normale opwarming van water enorme gevolgen heeft voor de biotoop.
Zelfs in ons kikkerlandje heel goed waar te nemen.

We waren tot de conclusie gekomen dat de energie uit centrales 5% bijdraagt aan de opwarming van de oceanen. Deze warmte komt in de eerste instantie terecht in gebieden waar mensen wonen en aldaar in het oppervlaktewater. Het zou me niet verbazen wanneer sloten en plassen 's winters een graad of 5 warmer zijn dan een eeuw geleden. Die stijging bleef niet onbemerkt bij de huidige collega's van Fop I. Brouwer: www.klimaatpad.nl/klimaatpunten/water...
Ronald Engels
2
quote:

New dawn schreef op 23 augustus 2021 08:49:

@ Ronald Engels

Ik reageer niet meer op je bijdragen omdat ik ze niet serieus vind. Ik heb dit al eerder geschreven. Heeft niets met jou persoonlijk te maken.

============================

New dawn,

Geen probleem, blijf echter volop geloven in de IPCC/United Nations, want die mensen vertellen zo fantastisch goed de waarheid?
Blijf gewoon fijn geloven in het CO2 opwarmingsverhaaltje van Moedertje IPCC/United Nations met zijn 3 à 5 graden Celcius opwarming tegen het eind van deze eeuw, de zogenaamde IPCC vernietiging van Planeet Aarde.

Succes, heren en dames, het wordt kouder de komende 35 jaar, de komende 200 jaar door dalende Zonneactiviteit en stijgende Galactic Cosmic Rays Cloud Seeding en glacial koud de komende duizenden jaren gewoon door de Milankovitch Cycles.

Wat Rolf Witschge betreft, zijn Milankovitch videos zijn meer als uitstekend en ik denk betrouwbaar.
De rest geen idee, wat hier correct van is?, echter zijn ideen betreffende Interplanetaire Plasmastromingen, vind ik zeker minimaal het onderzoeken waard.
Ik blijf het hoogst beschamend vinden en zeer beledigend hoe velen met enkele uitzonderingen daar gelaten ,ondergetekende en vele anderen continue de grond in boren.
En wat voor briljante ideen hebben al deze altijd negatieve mensen over het klimaat Planeer Aarde naar voren gebracht, helemaal niets. Oplossingen helemaal niets. Wat er gebeuren gaat helemaal niets, alleen negatief zinloos.geleuter!

En deze mensen zoals gokker beschouwt men als super intelligent en wetenschapper, uitzonderlijk triestig dit soort zogenaamde wetenschappers, dit is geen teken van intelligentie, dit is één teken van wetenschappelijke domme arrogantie, die naar ik oprecht verwacht zeker niet beloond wordt in echte zeer succesvolle Universiteiten, zoals deze van Lausanne en Zürich?
Echter wellicht is de Universitaire Wereld de laatste 8 jaar een hopeloze trieste onwetenschappelijk boel geworden?

Sorry gokker, je valt dagelijks dieper. Succes met je geloof in de IPCC/United Nations/Mark Rutte, het zal je met zekerheid uiteindelijk slecht bekomen.

M.v.g. Ronald
Doei, ik ben definitief weg bij IEX Forums, veel te negatief zinloos geleuter, doei?
izdp
0
quote:

gokker schreef op 23 augustus 2021 21:21:

[...]

We waren tot de conclusie gekomen dat de energie uit centrales 5% bijdraagt aan de opwarming van de oceanen. Deze warmte komt in de eerste instantie terecht in gebieden waar mensen wonen en aldaar in het oppervlaktewater. Het zou me niet verbazen wanneer sloten en plassen 's winters een graad of 5 warmer zijn dan een eeuw geleden. Die stijging bleef niet onbemerkt bij de huidige collega's van Fop I. Brouwer: www.klimaatpad.nl/klimaatpunten/water...
Ach zo en waar bestaat die andere 95% dan uit? Ook al hier langsgetrokken?

Leuke link en de link naar het NIOO.
Sluit aan bij wat ik zie in grote delen van de polders en kleine rivieren.
Door te weinig diepte/uitbaggeren, laag waterpeil en geen tot weinig doorstroming, hebben de algen de normale waterplanten weggevaagd. Die kregen vooral door de blauwalg geen licht meer.
Nu hoeft het maar even warm weer te zijn en het beetje water in de sloten zit vol met algen.
Dit mede doordat er weinig verdunning meer is van de uitgespoelde nutriënten in de sloten.
Uiteraard is dit ook funest voor het waterleven.
Het rampzalige is dat herstel vele jaren kost nadat de oorzaken zijn weggenomen. Dat laatste zie ik hooguit gebeuren waar de grond niet meer in handen is van boeren en er een apart peil kan worden gevoerd.
Laatst kwam er een rapport uit over de hindernissen van trekvissen. Voor het eerst in kaart gebracht.
Tja, ik zie dat niet als de hoofdoorzaak van de enorme daling van de visstand en ander waterleven.
In mijn ruime omgeving zijn er juist veel minder hindernissen dan pakweg 20/30 jaar geleden.
Ik geef echt de verwaarlozing van ruim 300.000 km sloot de schuld. Juist de kleine sloten, die uitkomen op de hoofdwatergangen, waren de kraamkamers.
Als ik nog een ouderwetse sloot zie dan jubel ik en kan ik de hele dag kijken en speuren naar al het leven.
38.986 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1560 1561 1562 1563 1564 1565 1566 1567 1568 1569 1570 ... 1946 1947 1948 1949 1950 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,02  -0,77  -0,09%  18:05
 Germany40^ 18.086,70 -0,28%
 BEL 20 3.883,83 -0,18%
 Europe50^ 4.990,80 -0,35%
 US30^ 38.353,31 -0,39%
 Nasd100^ 17.524,13 +0,24%
 US500^ 5.072,39 +0,05%
 Japan225^ 37.998,76 +0,16%
 Gold spot 2.316,11 -0,25%
 EUR/USD 1,0698 -0,04%
 WTI 82,90 -0,48%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +24,31%
ASMI +10,99%
BESI +4,08%
NX FILTRATION +3,85%
TomTom +3,80%

Dalers

ALLFUNDS GROUP -11,00%
ING -5,96%
Flow Traders -2,94%
WDP -2,89%
RELX -2,04%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront