om een idee te hebben over de tarieven van tankers, kun je op de site van fearnleys de woensdagavond een besperking raadplegen. Die tarieven hangen af van de routes...de en de lokale beschikbaarheid van schepen. Hoe meer schepen je hebt, in principe dest te beter kan je je optimaal positioneren...
rekening houdend met fuel consumptie die bij normaal varen tot 60 000 $ kan oplopen (100 ton aan 600$, geen eco, geen scrubber). bij snel varen kan daar 10 000 $ bijkomen... voor 10% minder dagen bijvoorbeeld.
door trager te varen, kan men meestal ook goedkoper varen...En ook de aankoopprijzen van de fuel zijn soms goedkoper in andere havens en bij grotere hoeveelheden:. Bij trager varen kan men ook bepaalde koelinstallaties vereenvoudigen en extra fuel besparen....Men moet ook rekening houden met het feit dat scrubbers 100$ per ton kunnen besparen, maar wel 1,5 % meer verbruiken, niet overal mogen gebruikt worden, en langer drydocking en meer invesstering vergen... Al bij al is er ook een periode geweest waar scrubbers helemaal niet rendabel waren, en het kan zo weer omslaan...Dank zij een ulcc in singapoor kan euronav het verschil sterk reduceren...(besparen door hogere volummes en in goedkoopste havens). Overigens, het heeft hen een zekere indekking tegen hogere brandstofprijzen...commercieel interessant daar .waar anderen contractueel de hogere brandstofprijzen moeten doorrekenen...euronav stockeert gewoon regelmatig bij aan contractprijs.
de gepubliceerde prijen bij tradewindsnew of in poten daily briefing zijn tarieven die zich baseren op historisch verbruik en zonder scrubbers bij normale snelheden. Vandaar dat de reele kosten nel tot 20000 $ lager liggen per dag..maar niet voor de oudere schepen die op snelheid moeten varen. Voor hen geen lange lonende ritten. Eventueel een kort ritje in de buurt....Niet genoeg om in de normale markt lang te overleven... even wachten met verlies kan dan wel...zolang het geld niet op raakt.
Vandaar dat ik denk dat er een inhaalbewing van 10% mogelijk is bij de scraps, en verder 5% van de vloot elk jaar... dat is dan in 4 jaar tijd 240 vlcc die verdwijnen en vervangen door 80...?? Wat nu bijgesteld wordt aan VLCC komt wellicht pas in 2025 in dienst, behalve de 80 die reeds op stapel staan...Bij een tekort aan schepen zijn eer direct ook meer herpositioneringen nodig.. en sneller varen, vandaar explosiever tornooien als we zagen bij contango en de blokkade van de chinese vloot.: het tekort zou wel eens nog hoger kunnen oplopen voor langere tijd.
vanaf 2026 mogen we ons wel verwachten aan een krimpende markt, weging scraps...en te weinig vracht: nieuwbouw loont dan niet en moet de kosten snel afschrijven. De oudjes wat langer houden is dan stukken goedkoper...
Om een idee te hebben van de langetermijn opbrengsten: hellenic schat een time charter van 5 jaar op 36000 per dag (daar gaat dan 8000 af voor de vaste kosten,, 15000 afschrijvingen en voor 30% geleend geld ook nog eens 2500 euro per dag...blijft dan een beperkte kapitaalvergoeding...voor de eigen middelen van >70 000 000$.
Op de spot is wellicht een vergelijkbaar rendement te halen, door zeer hoge besparingen op brandstof..
Om maar eens duidelijk te maken dat de spotprijs niet meer relevant is: :het verschil in de schepen zelf is te groot...
Al bij al heeft euronav nog wel redelijk watt inkomsten uit time charters, en de nieuwe investeringen zullen zeker hun brandstofbesparing kunnen omzetten in cash...: Indien nu nog aardig wat nieuwbouw gepland is, er is nog veel meer scrap te verwachten, en een stop in verdere nieuwbouw...