Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Chalo
0
Vermoed dat als Amerika in het groen gaat, de 7.5 vandaag toch gehaald zal worden :-)
boothram
1
fusies en overnames worden alsmaar waarschijnlijker...Nu heeft euronav een grote liquiditeitspositie. Als je er nog die van een tweede liquide partner bijneemt zijn zeer grote fusies mogelijk... of overnames van uit andere sectoren in de scheepvaartsector. Alles hangt af van synergiën: overnames en fusies hebben een optimaal momentum: (heropleving van de sector), en dat is aangekomen.
Het probleem van 'teveel vlcc' iheeft zowel positieve als negatieve effecten: er zou een vrij massale scrap moeten plaatsvinden bij de eerstvolgende drydock verplichting... en als het vorig jaar nog zeer intressant was om die kosten te maken,,, dan verwacht ik dat er nu binnen het jaar massaal gescrapt gaat moeten worden, vooral na winterseizoen. En corona heeft dan wel voor grote problemen gezorgd, maar hier en daar zal ook wel een inhaalbeweging nodig zijn om de lang termijn planningen te halen... Bedrijven die teveel risico genomen hebben worden extra op de prof gesteld.
Maar voor nieuwbouw is de middellange termijn ongunstig...dan liever iets oudere ECO- boten, laten renderen,(blijkt ook uit te geschatte waarden van boten, die niet zak en de 5jaar TC die aan 35 000 per dag blijven noteren). Niet te vergeten: met zijn FSO en enkele middellange termijn charters (sbv. 3 uez), en de vernieuwing van de obligatie heeft euronav een positieve cashflow, zelf aan de huidige koersen en na financiële kosten van leningen (na het verdwijnen van de eerste reeks lease kosten).
De nieuwe lening zal overigens kan ok al in q4 een kleine besparing opleveren...
Men heeft dus de cashpositie nu tijdelijk en bij volledige terugkoop van de vorige obligatie met 9 miljoen verslechterd...(opbrengstverschil, anders intresten in h1/2022) . Q3/2021 zou daardoor lichtnegatief kunnen beïnvloed worden qua cash... maar daarna zeer positief...
Wat nog betaald moet voor de nieuwe boten is voor een groot del toegekende leningen...Euronav kan echt wel nog een zeer grote operatie aan...eigen liquiditeitspositie, en die van overnamepartner en heir endaar wat verkopen..
Donatello
0
bruguy
0
Of is dit de reden?

OIL: Oil prices fell about $1, extending losses after the world's top exporter Saudi Arabia slashed crude contract prices for Asia over the weekend, reflecting well-supplied global markets and concerns over the outlook for demand.
Francesco L.
1
It seems open short positions have reached a plateau and are slightly diminishing.
JdeFL
0
quote:

basinclab schreef op 6 september 2021 12:01:

fusies en overnames worden alsmaar waarschijnlijker...Nu heeft euronav een grote liquiditeitspositie. Als je er nog die van een tweede liquide partner bijneemt zijn zeer grote fusies mogelijk... of overnames van uit andere sectoren in de scheepvaartsector. ..;
Ik vind dat ze zeker al groot genoeg zijn. Altijd groter betekent niet zomaar meer rendement voor de aandeelhouder. Kijk maar naar inbev (weliswaar schuldgefinancierd).
Klein, middelgroot, maar wendbaar, liever dat, dan nog een fusie of vergroting.
Mijn mening uiteraard.
Hdividend
0
quote:

Investor schreef op 1 september 2021 10:11:

Een goede analyse, Basinclab. Heb jij een idee hoeveel VLCC er dit jaar gescrapt zijn? Ik kreeg eens een link, maar geraakte daar niet in.
YTD2021 4 stuks gescrapped, 1tje in de planning voor november.
krach03
0
quote:

Hdividend schreef op 7 september 2021 15:10:

[...]

YTD2021 4 stuks gescrapped, 1tje in de planning voor november.
Op de website van Euronav in hun laatste kwartaalrapport staat het volgende:

"year to date 9 VLCCs have exited the global fleet"
Hdividend
0
quote:

krach03 schreef op 7 september 2021 17:13:

[...]

Op de website van Euronav in hun laatste kwartaalrapport staat het volgende:

"year to date 9 VLCCs have exited the global fleet"
Interessant, exited is misschien een ruim begrip, valt hier bijvoorbeeld floating storage onder, drydock? Ik zie dat er 3 VLCC's tot nu toe zijn gescrapped dit jaar, 2 in januari en 1 in maart.
boothram
0
imen zou niet teveel moeten vragen hoeveel er gescrapt worden, maar hoeveel er nog economisch kunnen uitvaren.
- een aantal kan wellicht nog enige tjijd uitvaren mits heropleving van de koersen: en vaart nu niet actief meer maar is afwachtend, de normale economische levensduur voorbij..: stel 5%.(ook soms floating storage)
- een antal wordt nog wel ingezet maar in het kader van boycots van bv venezuela (stel 5%)
- een aantal heeft een normale leeftijd en daar komt 5% in aanmerking voor scrap per jaar
idan moet de komende5+5+3x5 : 25% van de vloot geschrapt dat zijn er dan 150 meer dan de geplande nieuwbouw
ik zie de te voorziene nieuwbouw pas vanaf 2025 op gang komen en maar druppelsgewijs ...
t afwachtende houding of boycot omzeilen niet helemaal verdwijnen en de meeste eco.scrubber boten zullen dan misschien wel 22,5 jaar halen... maar het overschot zie ik wel verdwijnen.
Ik ga wel ervan uit dat een tekort ontstaat, vergelijkbaar met eind 2019 en 2020 contango...en onverwachte gebeurtenissen kunnen nieuwe contango of boycot condities uitlokken.
bovenop verwachte schaarste tarieven van 150000 $ per dag gemiddeld en . jarenlang...diat kost minder dan teveel nieuwbouw... het gaat per vat olie niet om een onoverkoombare kost.. Nieuwbouw moet na 2025 niet alle scraps meer vervangen... in een markt terechtkomen die sneller krimpt dan de te verwachten scraps... De bestaande nieuwbouw zal vanwege energiezuinigheid wel lonen, maar extra nieuwbouw zal laat komen, .. er is haast geen behoefte, daar de krimp van dezelfde orde zal zijn als het aantal scraps... dan heb je geen nieuwe nodig :
mijn gedacht
0
op 19 augustus sprak ik hier mijn vrees uit voor een correctie. Ik heb dan veel winst genomen, ondertussen ca 80 % van mijn aandelenptf. Het is als een onweer: je ziet de bui nu duidelijker naderen. Ook Wilson van Morgan Stanley (CIO) noemt er nu cijfers bij, tot mss 20 %. Ik had toen een aantal redenen voor mijn ongerustheid genoemd. Doe er maar nog eentje bij: de gratis check voor iedere Amerikaan ad 1400 $ is opgebruikt. Quid nunc ?
Francesco L.
0
quote:

mijn gedacht schreef op 10 september 2021 22:36:

op 19 augustus sprak ik hier mijn vrees uit voor een correctie. Ik heb dan veel winst genomen, ondertussen ca 80 % van mijn aandelenptf. Het is als een onweer: je ziet de bui nu duidelijker naderen. Ook Wilson van Morgan Stanley (CIO) noemt er nu cijfers bij, tot mss 20 %. Ik had toen een aantal redenen voor mijn ongerustheid genoemd. Doe er maar nog eentje bij: de gratis check voor iedere Amerikaan ad 1400 $ is opgebruikt. Quid nunc ?
I opted out on Thursday, the technical picture was bad and I expect to jump in as soon as we reach the lower 8 $.
mijn gedacht
1
China zorgt nu voor een (al zij het licht) hogere olietrafiek dooe een deel van zijn olieresereves op de markt te gooien en dus de prijs naar beneden te krijgen. Opec+ was tot nu niet erg happig om de productie naar hogere niveau's te tillen, misschien verandert dat de consensus ? VAE wou veel meer bovenhalen.
JdeFL
1
quote:

mijn gedacht schreef op 11 september 2021 11:50:

China zorgt nu voor een (al zij het licht) hogere olietrafiek dooe een deel van zijn olieresereves op de markt te gooien ...
Klopt dat? Ik dacht dat China geen olie exporteert, alleen import. Dan zou er minder trafiek zijn, als ze reserves afbouwen. Of heb ik het mis?
mijn gedacht
0
china verkoopt uit zijn reserves. Die moeten vervoerd worden. En idd, china pompt zelf geen olie op. Wel hebben ze 220 mio vaten reserves.
mijn gedacht
0
@JdeFL Olie verlaat het land niet (echt...), dus idd geen trafiek. Olie wordt opgenomen door chinese raffinage co's....of het veel zal uithalen op de olieprijs is maar de vraag...
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:35
Koers 15,480
Verschil +0,230 (+1,51%)
Hoog 15,640
Laag 15,250
Volume 30.839
Volume gemiddeld 227.046
Volume gisteren 59.875

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront