Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Francesco L.
0
quote:

mijn gedacht schreef op 11 september 2021 21:59:

@JdeFL Olie verlaat het land niet (echt...), dus idd geen trafiek. Olie wordt opgenomen door chinese raffinage co's....of het veel zal uithalen op de olieprijs is maar de vraag...
It could be they sell oil elsewhere too. Don't forget they bought enormous quantities when there was contango, at very competitive prices and they want to calm down inflation spikes now. So it could be some could be used for internal use and some for export.
As for EURN, please take note of the increased short positions as of Friday, so some more pressure on the price levels should be expected in the upcoming days.
Hdividend
0
quote:

Francesco L. schreef op 12 september 2021 09:53:

[...]

It could be they sell oil elsewhere too. Don't forget they bought enormous quantities when there was contango, at very competitive prices and they want to calm down inflation spikes now. So it could be some could be used for internal use and some for export.
As for EURN, please take note of the increased short positions as of Friday, so some more pressure on the price levels should be expected in the upcoming days.
China's crude export is verwaarloosbaar (~5 miljoen vaten dit jaar via seaborne). Op dit moment is China de Teapots weer aan het aanpakken (import quota's voor crude) waardoor de import van crude omlaag is gegaan de laatste maanden. Teapots kunnen weer overgaan op het importeren van straight run fuel oil.
boothram
0
op korte termijn zien zouden we opnieuw een stijgend aantal shorters zien... helaas, maar dan kan euronav misschien goedkoper eigen aandelen kopen.. Die shorters zijn misschien long op containers.. Daar zijn de korte termijnverwachtingen beter, maar op de lange termijn zal veel van de winst hergeinvesteerd worden en wellicht weer tot normale prijzen leiden...en dan kunnen de prijzen ineenstorten. De concurrentie van de nieuwbouw zal in die sector veel heviger zijn, op middellange termijn.. Tankermarkt is atypisch.. veel minderg nieuwbouwvervanging te verwachten, en dus meer opbrengst voor de bestaande vloot.
De nieuwe boten zijn dus 15-25% duurder....vooral door grondstoffen en beschikbaarheid van de werven. (op brandstof kunnen z, e op eco/scrubber wel zowat 10000 $ per jaar uitsparen tov de vorige eco-scrubber generatie)
Kiezen tussen fusies en terugkoop eigen aandelen.. Het is een investering beslissing, en groter worden om groter te zijn is zinloos...Als een ingekocht bedrijf even goedkoop kan gekocht worden en er zijn synergieen, dan kan het intressant zijn om trafiek te plannen bv. ... Maar niet als er teveel geld moet geleend worden of nieuwe aandelen uitgegeven.
I

nieuwbouw orders zijn na q1 bijna stilgevallen behalve dan voor MR (maar daar moet je er al heel wat hebben voor 1 vlcc), en die zijn in principe duurder in gebruik)

www.hellenicshippingnews.com/tanker-o...
Tordan
0
OPEC ziet meer vraag naar olie in 2022

Door ABM Financial News op maandag 13 september 2021

OPEC ziet meer vraag naar olie in 2022

(ABM FN-Dow Jones) De organisatie van olie-exporterende landen heeft zijn verwachtingen voor de groei van de mondiale olievraag in 2022 verhoogd met 900.000 vaten per dag tot 4,2 miljoen vaten per dag.

Daarmee komt de verwachte vraag naar olie in 2022 op 100,8 miljoen vaten per dag. Dat is hoger dan het niveau van voor de coronacrisis.

De verwachting voor de groei van de vraag naar olie in 2021 bleef ongewijzigd op 6 miljoen vaten per dag.

In het derde kwartaal profiteerde de vraag naar olie van een herstel van de mobiliteit en het reisverkeer.

Tegelijkertijd zorgen de nieuwe deltavariant en het stijgende aantal besmettingen met het coronavirus voor onzekerheid over de vraag naar olie in het vierde kwartaal, waardoor de inschatting voor dat kwartaal neerwaarts werd bijgesteld.

De verwachte toename van de olieproductie door niet-OPEC-landen in 2022 bleef staan op 2,9 miljoen vaten per dag, maar voor 2021 werd de verwachte groei iets neerwaarts bijgesteld.

Bron: ABM Financial News
Investor
0
Ik heb vorig jaar een prognose gezien van Exxon. Zij verwachten een stijging van de vraag naar olie tot 2040. Pas daarna zou er een daling zijn. De stijging zou zich vooral voordoen in de ontwikkelingslanden (India, Afrika,...). Enkel in Europa zou de vraag in die periode dalen als gevolg van de forse klimaatinspanningen.
Lammetod
1
GEDEELTELIJKE TERUGKOOP VAN OBLIGATIE EULU01
ANTWERPEN, België, 14 september 2021 – Verwezen wordt naar het persbericht van 2 september 2021, waarin Euronav Luxembourg SA de plaatsing van een nieuwe niet- gewaarborgde obligatielening van 200 USD miljoen met vervaldag in september 2026 aankondigde.
Samenhangend met deze obligatie-uitgifte, heeft de Vennootschap voor 131,8 miljoen USD aan uitstaande obligatieleningen EULU (ISIN: NO0010793888) met vervaldag in mei 2022 teruggekocht.
Donatello
2
Euronav maakt 1,4 miljard euro vrij

De tankerrederij Euronav maakt 1,44 miljard euro vrij op haar balans, waardoor mogelijk meer geld naar de aandeelhouders kan vloeien.

Het Antwerpse Euronav is onder impuls van de scheepvaartfamilie Saverys uitgegroeid tot een van de grootste onafhankelijke olietankerrederijen ter wereld. Behalve in tankertransport is de groep actief in drijvende systemen voor de ontwikkeling van olievelden op afgelegen locaties of in diepe wateren.

Euronav kocht onlangs obligaties terug die pas in mei 2022 zouden vervallen. De terugkoop volgt op de lancering van een nieuwe obligatielening, begin september, van 200 miljoen dollar die vervalt in september 2026. De nieuwe effecten hebben een lagere rente dan de oude.
De bepalingen van de obligatielening bevatten zoals gebruikelijk een controlewijzigingsclausule. Die is van toepassing als de controle over Euronav wijzigt. Volgens de Belgische wet vereist de clausule de goedkeuring van de aandeelhouders om van kracht te zijn. Daarom organiseert Euronav over een maand een buitengewone algemene vergadering.
Uitgiftepremie
Op de agenda staat echter nog een ander, opvallend punt: het omboeken van de uitgiftepremies op de balans van de groep van een onbeschikbare naar een beschikbare bankrekening. De uitgiftepremie, een principe bij kapitaalverhogingen of een inbreng in natura, is het verschil tussen de uitgifteprijs van een nieuw aandeel en de nominale waarde van het bestaande aandeel. Het mechanisme werd in het leven geroepen om bij kapitaaloperaties de belangen van de oude aandeelhouders niet te schaden.

Bij Euronav zijn de uitgiftepremies op de balans opgelopen tot 1,7 miljard dollar (1,44 miljard euro). De groep zegt in een korte toelichting bij het agendapunt dat de omboeking - technisch een statutenwijziging omdat de statuten nu nog bepalen dat de uitgiftepremies worden geparkeerd op een geblokkeerde rekening - gebeurt om het geld 'ook bruikbaar te maken voor onder andere, maar niet beperkt tot, uitkeringen aan aandeelhouders'.

Flexibiliteit
Brian Gallagher, de woordvoerder van Euronav, zegt dat het gaat om 'een puur technische aangelegenheid', die de groep 'de mogelijkheid en de flexibiliteit moet geven om het geld in de toekomst te gebruiken'. Er zijn volgens hem geen plannen om het dividendbeleid te wijzigen. Dat beleid houdt in dat Euronav minimaal 12 dollarcent per aandeel en per jaar uitkeert en, als er winst is, 80 procent van de nettowinst (inclusief de 12 cent), in de vorm van cash of het inkopen van eigen aandelen.

Het is al bijna een jaar geleden dat Euronav, dat door een dal gaat, nog meer dan het minimum op tafel legde. Als Euronav het hele bedrag van de uitgiftepremies uitkeert - wat erg onwaarschijnlijk is -, gaat het om bijna 6,6 euro per aandeel.
Tordan
0
quote:

Donatello schreef op 15 september 2021 17:54:

Euronav maakt 1,4 miljard euro vrij

De tankerrederij Euronav maakt 1,44 miljard euro vrij op haar balans, waardoor mogelijk meer geld naar de aandeelhouders kan vloeien.

Het Antwerpse Euronav is onder impuls van de scheepvaartfamilie Saverys uitgegroeid tot een van de grootste onafhankelijke olietankerrederijen ter wereld. Behalve in tankertransport is de groep actief in drijvende systemen voor de ontwikkeling van olievelden op afgelegen locaties of in diepe wateren.

Euronav kocht onlangs obligaties terug die pas in mei 2022 zouden vervallen. De terugkoop volgt op de lancering van een nieuwe obligatielening, begin september, van 200 miljoen dollar die vervalt in september 2026. De nieuwe effecten hebben een lagere rente dan de oude.
De bepalingen van de obligatielening bevatten zoals gebruikelijk een controlewijzigingsclausule. Die is van toepassing als de controle over Euronav wijzigt. Volgens de Belgische wet vereist de clausule de goedkeuring van de aandeelhouders om van kracht te zijn. Daarom organiseert Euronav over een maand een buitengewone algemene vergadering.
Uitgiftepremie
Op de agenda staat echter nog een ander, opvallend punt: het omboeken van de uitgiftepremies op de balans van de groep van een onbeschikbare naar een beschikbare bankrekening. De uitgiftepremie, een principe bij kapitaalverhogingen of een inbreng in natura, is het verschil tussen de uitgifteprijs van een nieuw aandeel en de nominale waarde van het bestaande aandeel. Het mechanisme werd in het leven geroepen om bij kapitaaloperaties de belangen van de oude aandeelhouders niet te schaden.

Bij Euronav zijn de uitgiftepremies op de balans opgelopen tot 1,7 miljard dollar (1,44 miljard euro). De groep zegt in een korte toelichting bij het agendapunt dat de omboeking - technisch een statutenwijziging omdat de statuten nu nog bepalen dat de uitgiftepremies worden geparkeerd op een geblokkeerde rekening - gebeurt om het geld 'ook bruikbaar te maken voor onder andere, maar niet beperkt tot, uitkeringen aan aandeelhouders'.

Flexibiliteit
Brian Gallagher, de woordvoerder van Euronav, zegt dat het gaat om 'een puur technische aangelegenheid', die de groep 'de mogelijkheid en de flexibiliteit moet geven om het geld in de toekomst te gebruiken'. Er zijn volgens hem geen plannen om het dividendbeleid te wijzigen. Dat beleid houdt in dat Euronav minimaal 12 dollarcent per aandeel en per jaar uitkeert en, als er winst is, 80 procent van de nettowinst (inclusief de 12 cent), in de vorm van cash of het inkopen van eigen aandelen.

Het is al bijna een jaar geleden dat Euronav, dat door een dal gaat, nog meer dan het minimum op tafel legde. Als Euronav het hele bedrag van de uitgiftepremies uitkeert - wat erg onwaarschijnlijk is -, gaat het om bijna 6,6 euro per aandeel.
Wat willen ze hier dan mee?? Is mij niet duidelijk, behalve lagere rentelasten??
JdeFL
0
quote:

lucky14 schreef op 15 september 2021 18:41:

[...]

Wat willen ze hier dan mee?? Is mij niet duidelijk, behalve lagere rentelasten??
Niet echt, eerder de looptijd verlengen.
aossa
0
quote:

lucky14 schreef op 15 september 2021 18:41:

[...]

Wat willen ze hier dan mee?? Is mij niet duidelijk, behalve lagere rentelasten??
Brian Gallagher, de woordvoerder van Euronav, zegt dat het gaat om 'een puur technische aangelegenheid', die de groep 'de mogelijkheid en de flexibiliteit moet geven om het geld in de toekomst te gebruiken'.

maw. ze maken van "doodgeld" "werkgeld"...
[verwijderd]
0
'Dit verandert de waarde van Euronav niet'

Analist Olivier Vandewoude van KBC Securities reageert op een artikel in De Tijd waarin we hebben gemeld dat tankerrederij Euronav EURN-0,42% 1,4 miljard euro vrijmaakt op de balans, waardoor er mogelijk meer geld naar aandeelhouders kan vloeien. 'Dit verandert de waarde van het bedrijf niet', zegt Vandewoude.

'In het recente verleden is het bedrijf voorzichtig geweest met zijn dividendstrategie', vervolgt de analist. 'Het huidige schuldniveau is een limiterende factor voor het bedrag de onderneming kan uitbetalen. De schuld steeg ten opzichte van eind december van 1,6 naar 1,8 keer de brutobedrijfswinst in het eerste halfjaar.'

De analist denkt wel dat het nieuws voor een korte termijn een opwaartse beweging kan geven in het aandeel. 'Maar het is onwaarschijnlijk dat grote hoeveelheden cash zullen uitstromen door het schuldniveau.' De analist zegt dat hij de huidige waardering aantrekkelijk vindt en herhaalt zijn koopadvies en koersdoel van 10,20 euro.

Beleggers lijken er weinig brood in te zien en duwen het aandeel 0,4 procent lager.

voda
0
Advies van KBC Securities over Euronav
Beurshuis KBC Securities
Aandeel Euronav
Datum 16 september 2021
Advies Kopen
Koersdoel 10,20 EUR

Detail advies
BRUSSEL (Trivano.com) - Op 16 september 2021 hebben de analisten van KBC Securities hun beleggingsadvies voor Euronav (EURN; ISIN: BE0003816338) herhaald. Het advies van KBC Securities voor Euronav blijft "kopen".

De analisten behouden hun koersdoel van 10,20 EUR.

Op 24 februari 2021 noteerden de aandelen van Euronav ex-dividend.
boothram
0
voor lagere rentelasten hebben ze heel wat mogelijkheden...om de nieuwe boten lenen ze maar 30% bv, en een fveel lagere inrest dan op de achtergestelde obligatie. Alleen, die obligatieschuld dient niet afgelost, en zal dus minder invloed hebben op de kash-stroom.
wat wel een grote leases invloed had op de cashstroom is potentiele verliezen op de leasecontracten. Maar dit jaar vallen er 3 weg...maar ook de potentiele winst op die boten. (invloed in de orde van 3 miljoen per kwartaal aan cashdrain aan de koersen van laatste kwartaal, maar mooie winsten in verleden.
Als er 1,4 miljard naar de aandeelhouders kan gaan...dan kant het ook ergens anders naartoe. Trouwenss, als ze aan de huidige koers 1,4 a miljard andelen kopen, bliijven er nog maar een dozijn op de beurs aan 7.5 euro per aandeel zou 10% van uitstaande aandelen bijkopen maar 37.5 moiljoen euro kosten... per kwartaal,... minder dan 6000 euro per schip en per dag, een peulschil als het goed gaat..
Wellicht zullen ze nu wel geintresserd zijn in co2 scrubbers... nu de techniek om co2 eruit te halen en op het schip te stockeren bestaat. (tradewinds). Dat kan de economische levensduur cvan de schepen verlengen... en heeft meer zin dan de actuele geinstalleerde klassieke scrubbers. Enkele jaartje langer varen is algaug 15-20 miljoen $...en geen co2 uitstoten zou wel eens de norm kunnen zijn in 2030...

Thole
0
Four VLCCs head for recycling but it is not the beginning of a tanker scrapping charge

Quartet of tankers with opaque pasts look set for recycling on the beaches of the Indian subcontinent

tradewindsnews.com
krach03
0
De laatste vijf minuten van de handelsdag nog 6 of 700.000 stuks verhandeld.

Hopelijk EURN zelf die wat aandeeltjes heeft gekocht eindelijk!
Henry WILLEM
1
Door de problemen in China en het mogelijk sentiment daardoor 20 % van mijn euronav aandelen verkocht .
Francesco L.
0
quote:

Henry WILLEM schreef op 20 september 2021 12:53:

Door de problemen in China en het mogelijk sentiment daardoor 20 % van mijn euronav aandelen verkocht .
Well done, I am waiting for an entry point right now.
Donatello
0
De amerikaanse olievelden worden niet meer opgestart, nochtans kunnen ze mooie winsten maken door te investeren in heropstart, ze verkiezen het geld aan hun aandeelhouders uit te betalen... hierdoor wordt er in de toekomst tekorten verwacht in de olieproductie, wat tot stijgende prijzen zal zorgen. Bij olietekort in Amerika denk ik dat er ook langere trajecten zullen worden afgelegd.

Amerika maakt geen gebruik van hoge olieprijs'
De beleggingsspecialist Jim Cramer van de zakenzender CNBC uit zijn verbazing over de manier waarop de Amerikaanse olie-industrie gebruik maakt van de hoge huidige olieprijzen. Want ze maken er dus gewoon geen gebruik van. 'Er is iets veranderd in de olie-industrie en het is iets wat ik nooit had verwacht. Grote producenten in het Permbekken (het grootste olieveld van het land, red) doen niet wat zo normaal doen met deze hoge olieprijzen', zegt Cramer.

'Normaal besluiten ze altijd zoveel mogelijk olie op te pompen als ze kunnen bij hoge prijzen. Maar in plaats van geld te investeren in olieboringen geven ze het geld terug aan de aandeelhouders. Diamonback Energy besloot vrijdag zelfs om voor 2 miljard dollar aan eigen aandelen op te kopen.'

'Het is bizar', vervolgt Cramer. 'Deze bedrijven hebben gezonde balansen en hebben het vermogen om hun winst sterk te laten groeien door te investeren, maar in plaats daarvan geven ze het geld aan de belegger. Dat is een radicale verandering en het kan leiden tot productietekorten waar ik nooit rekening mee had gehouden.'

De prijs van een vat Amerikaanse WTI-olie bedraagt nu zo'n 70,50 dollar.

Het is bizar dat Amerikaanse oliebedrijven geld teruggeven aan aandeelhouders in plaats van het te investeren.
JIM CRAMER
BELEGGINGSSPECIALIST CNBC
boothram
0
in poten's daily briefing zijn de spotprijzen vlcc al heel wat omhoog: (-tce per dag 2000, waarr jaargemiddelde -3300 is., en het was ooit -7000) de spot vloot van euronav is goed voor bijna 5000 dagen...per kwartaal
nog niet goed, maar zeker geen cash-drain... Dit wijst er toch op dat de boten hier en daar al schaarser worden, en als de evolutie zich doorzet kan het snel gaan...
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 15,380
Verschil +0,120 (+0,79%)
Hoog 15,390
Laag 15,070
Volume 59.888
Volume gemiddeld 226.401
Volume gisteren 29.779

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront