TomTom « Terug naar discussie overzicht

Transitie TomTom in cijfers 2010 - 2021

23 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
3
In 2011 kondigde TomTom aan in transitie te zijn. In 2019 werd gezegd "we succesfully transitioned".
Als je de onderstaande cijfers ziet. Wat denk je dan?

Transitie TomTom in cijfers

Omzet aan consumenten
2010: EUR 1.158 miljoen
2015: EUR 624 miljoen (incl sporthorloges en auto hardware)
2021: EUR 100 miljoen

Omzet zakelijk. Automotive en Enterprise
2010: EUR 310 miljoen, hardware en software
2015: EUR 248 miljoen, uitsluitend software
2021: EUR 415 miljoen
2023: EUR 550 miljoen (outlook)

Omzet zakelijk, transportsector - Telematics
2010: EUR 53 miljoen
2015: EUR 135 miljoen
2018: EUR 174 miljoen
2019: verkocht aan Bridgestone voor EUR 910 miljoen

Hardware lage marge vs software hoge marge
2010: 77% hardware, 23% software
2015: 55% hardware, 45% software
2021: 14% hardware, 86% software

Brutomarge TomTom omzet als geheel
2010: 49%
2015: 52%
2021: 82%

R&D uitgaven en marketing uitgaven
2010: EUR 162 miljoen R&D | EUR 105 miljoen marketing (60/40)
2015: EUR 185 miljoen R&D | EUR 83 miljoen marketing (70/30)
2021: EUR 360 miljoen R&D | EUR 24 miljoen marketing (90/10)

Financiële positie
2010: 294 miljoen netto schuld
2015: 98 miljoen netto kas positief
2021: 365 miljoen netto kas positief (einde jaar)

Aantal aandelen
2010: 222 miljoen
2015: 238 miljoen
2021: 128 miljoen (aantal verkleind na verkoop Telematics Business Unit)

Automotive orderboek
2010: niet bekend, niet van toepassing
2015: 300 miljoen intake
2021: 1.8 miljard, totale omvang (saldo instroom, uitstroom)

Voornaamste producten
2010: PND, maps
2015: PND, maps, sporthorloges, HD traffic, Telematics, apps
2021: maps, HD traffic, ADAS en autonoom rijden product suite, route software, elektrisch rijden product suite, klein PND assortiment, apps, content voor o.a. insurance, smart cities, telematics, delivery

Kaarten technologie
2010: elke drie maanden een nieuwe kaart release
2015: realtime mapmaking platform, continu releasable
2019: realtime mapmaking platform met artificial intelligence**
2020: kaarten, HD maps en software volledig cloudbased via Microsoft Azure

** van 250 miljoen kaartwijzigingen per maand handmatig naar 2,5 miljard per maand, 90% AI, 10% handmatig

visje
0
@Justin, mooie bijdrage (niet alleen deze) . Wat is je vak eigenlijk als ik zo vrij mag zijn om te vragen. Journalist oid?

Je schrijft, bij products.:
2021: maps, HD traffic, ADAS en autonoom rijden product suite, route software, elektrisch rijden product suite, klein PND assortiment, apps, content voor o.a. insurance, smart cities, telematics, delivery

Vanaf mei2022 is de snelheidsbeperking toch verplicht in nieuwe voertuigen. Daar heeft tomtom toch ook een product voor ontwikkeld? Of in samenwerking met een andere partij? Noem je die ook in je lijstje of lees ik er overheen?

Groet
ketchup
2
denk dat dan ook dat dit het uitgekozen topic is in de bestuurskamer van TT in aanwezigheid van een selectief aantal investeerders

even luid-op fantaseren

beste mede Founders, Family and Friends
hier onze "interne memo"
highly confidential

" we worden niet geapprecieerd en begrepen voor al onze inspanningen die we met deze transitie volbracht hebben door de beurs, onze notering staat haaks op wat we als bedrijf aan waarde hebben toegevoegd, onze cash-aanwas gaat groots worden de komende jaren en is het bewijs van deze succesvolle transitie, het bedrijf is geschoond
er rest ons maar één optie, we halen het van de beurs "

nu nog effe die handvol profiteurs die niets toevoegen uit de free-float zetten en dat lukt aardig nog 40% te gaan
we gaan door met uitdelen van bonus shares , the cash is ours - and soon the company will follow

en op die noot ga ik nu mijn Bentley Tourer uit 1928 oppoetsen and soon off to the race Peking-Paris
doet ook nog een figuur mee met een Maserati Sebring , zal toch geen vervelende reguliere aandeelhouder zijn die verhaal komt halen of die me s'nachts in mijn luxe steppen tent komt opzoeken , het is wel 36 daags tripje ?
[verwijderd]
0
quote:

visje schreef op 14 september 2021 14:06:

@Justin, mooie bijdrage (niet alleen deze) . Wat is je vak eigenlijk als ik zo vrij mag zijn om te vragen. Journalist oid?

Je schrijft, bij products.:
2021: maps, HD traffic, ADAS en autonoom rijden product suite, route software, elektrisch rijden product suite, klein PND assortiment, apps, content voor o.a. insurance, smart cities, telematics, delivery

Vanaf mei2022 is de snelheidsbeperking toch verplicht in nieuwe voertuigen. Daar heeft tomtom toch ook een product voor ontwikkeld? Of in samenwerking met een andere partij? Noem je die ook in je lijstje of lees ik er overheen?

Groet
Valt onder ADAS. Product heet 'virtual horizon'
www.tomtom.com/products/virtual-horizon/
visje
0
@Wies, gaaf. rij je zelf nog steeds Ferrari Lusso/Roma ?
Kan me een berichtje herrineren dat je toen Lusso reed volgens mij.

Groet
ketchup
0
quote:

visje schreef op 14 september 2021 14:24:

@Wies, gaaf. rij je zelf nog steeds Ferrari Lusso/Roma ?
Kan me een berichtje herrineren dat je toen Lusso reed volgens mij.

Groet
Neen, die heb ik laten gaan
heb wel wat anders ervoor teruggenomen de laatste Porsche GTS 4 , die hadden ze bij Porsche Knokke te koop staan, was speciale uitvoering voor de beurs, maar met corona ging dat niet door is gestyled door Porsche Zuffenhausen

www.elferspot.com/en/car/porsche-991-...

weet niet of de link nog werkt.

ps: je kan hem wel nog vinden als je zoekt Porsche Centre Knokke Porsche Targa GTS-4 voodoo blue
visje
1
Hey Wies wat leuk. Ik ben een grote porsche fan. Ik ken Zuffenhausen. Ik ben zo ver om bijna mijn eerste Porsche te kopen.
Heb bij Zuffenhausen een proefrit gemaakt in een 911 type 991, 3.4 carrera. De porsche waarin ik gereden heb is recent verkocht.
Het is een prachtige Porsche. (was net iets boven mijn budget). Ik ben dus nog aan het zoeken.
Weet je nog 1? :-) 911 type 991 met niet al te veel KM. Binnen kleur zwart, extrieur is al snel mooi.
2012 of 2013 of zo.

Ik ga nu je porsche zoeken! Groet
win some...
0
quote:

*JustMe* schreef op 14 september 2021 13:47:

In 2011 kondigde TomTom aan in transitie te zijn. In 2019 werd gezegd "we succesfully transitioned".
Als je de onderstaande cijfers ziet. Wat denk je dan?

Transitie TomTom in cijfers

Omzet aan consumenten
2010: EUR 1.158 miljoen
2015: EUR 624 miljoen (incl sporthorloges en auto hardware)
2021: EUR 100 miljoen

Omzet zakelijk. Automotive en Enterprise
2010: EUR 310 miljoen, hardware en software
2015: EUR 248 miljoen, uitsluitend software
2021: EUR 415 miljoen
2023: EUR 550 miljoen (outlook)

[...]

R&D uitgaven en marketing uitgaven
2010: EUR 162 miljoen R&D | EUR 105 miljoen marketing (60/40)
2015: EUR 185 miljoen R&D | EUR 83 miljoen marketing (70/30)
2021: EUR 360 miljoen R&D | EUR 24 miljoen marketing (90/10)

[...]

Ik denk dan: van 1158 mio naar 100 mio is een daling met 91%. Van 310 mio naar 415 mio is een stijging van 34%.

Ik denk ook: 267 mio aan R&D en Marketing levert een omzet op van 1158 mio (2010). 384 mio aan R&D en marketing levert 415 mio aan omzet op (2021).
visje
1
@wies, ik bedoelde zuffenhaus.nl/ ik denk dat jij een andere zuffenhausen bedoelde :-)
Kijk ook maar eens op deze site.

Groet.
Ik heb je porsche gevonden, waanzinnig mooi, de kleur ook.
[verwijderd]
1
quote:

ketchup schreef op 14 september 2021 14:18:

even luid-op fantaseren

Ik heb dat onderwerp al lang begraven. Sinds 2013 wordt op dit forum al geroepen dat TomTom het bedrijf van de beurs gaat 'jatten'. Onder de naam "dirty exit". Dit is dus al 8 jaar niet gebeurd. Het is denk ik een initiatief van Cyrte (de Mol) geweest.

Kijk je naar de cijfers in dit draadje. Dan denk ik dat TomTom het aantrekkelijk idee vond, omdat ze wisten dat het een jarenlange verbouwing zou worden. Alles moest veranderen. De producten, de markten, de manier van werken, de technologie. Het is een renovatie geworden waarbij alleen de draagmuren zijn blijven staan.

Naast die grote organisatorische opgave zie je ook dat Consumer omzet is gedaald van 1,1 miljard naar 0,1 miljard. Een krimp van 90%. Ik denk dat TomTom het lastig vond om zo lang (7 jaar) met een kutverhaal naar beleggers te moeten komen. Want zelfs als je groeit in Automotive en deals binnenhaalt, voor lange tijd werd dat teniet gedaan door Consumer.

Ze hebben ervoor gekozen door te zetten op de beurs en het is inmiddels geen slecht verhaal meer. Die kleine omzet van Consumer heeft geen impact meer. En op de Capital Markets Day gaf TomTom een verhaal dat je niet zomaar geeft, als je jezelf van de beurs wilt halen. Wel als je te koop staat, want het was een heel juichen verhaal. Ik sluit nooit iets uit, maar het argument voor een exit lijkt weg. TomTom kan gewoon op de beurs groeien. Als ze hun 2023 doel halen en HD maps deals aankondigen, dan is het misschien zelfs gunstig.

Er was na de verkoop van Telematics een idee, een beeld, bij sommige analisten dat TomTom "alles op rood" heeft gezet, met de inzet op autonoom rijden. Ik denk dat dit een vergissing is, want het is geen alles of niets markt en er wordt ook geld verdiend aan andere dingen in Enterprise en ook aan elektrische auto's en veiligheidssystemen. Ik denk dat degenen die dat beeld hadden ook niet goed wisten dat TT al vele jaren met autonoom rijden in het achterhoofd bezig was. Het hele mapping platform dat in 2016 live ging was er al op gebaseerd.

Stel dat mensen die in die illusie van "alles op rood" leefden nou in de toekomst eens bevestiging zien dat het balletje op rood is gevallen. Met deals in autonoom rijden. Dan kan dat sentiment ook snel omslaan in "ze hebben gegokt en gewonnen".

Ik krijg zelf steeds meer het idee dat door bovenstaande TomTom ofwel een 10 euro aandeel wordt. Een aardige omzet rond een half miljard met 10% vrije kasstroom en wat aandelen inkoop of dividend. Maar zonder spektakel. Of dat TomTom echt die 1,5 tot 2 miljard omzet gaat najagen en kan behalen en dan praat je eerder over een Groeibriljant-achtig 30 euro aandeel. Tot nu toe is de markt negatief en geeft TT het nadeel van de twijfel. Communiceren van paar goede deals en orderboek kan dat echter ook omdraaien.
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 14 september 2021 15:09:

[...]

Ik denk dan: van 1158 mio naar 100 mio is een daling met 91%. Van 310 mio naar 415 mio is een stijging van 34%.

Ik denk ook: 267 mio aan R&D en Marketing levert een omzet op van 1158 mio (2010). 384 mio aan R&D en marketing levert 415 mio aan omzet op (2021).
Ik denk:

- die 100 mio van Consumer heeft geen enkele invloed meer op TT, dus wat afgelopen 10 jaar gebeurde herhaalt zich niet. Het moment komt ook dichterbij dat Consumer helemaal stopt, behalve apps. TomTom zegt nu ook al dat ze de Amigo app gebruiken om dingen te testen bij gebruikers. Vroeger was het verhaal dat de PND diende als testground voor software voor automotive.

- die 310 was incl hardware en 415 is ex hardware, groei was dus meer dan 34%. Vooruitkijkend is de verwachting van TT 30% omzetgroei voor komende 2 jaar. Belangrijker vind ik dat het track record van TomTom divisies excl. Consumer niet slecht is. Ja, alleen nu met die chiptekorten, maar dat zijn tijdelijke dingen buiten de invloedssfeer.

- Ik denk ook: 1,5 miljard omzet was de alttime high van TomTom, maar dat was wel met minder dan 50% marge en met 230 miljoen aandelen. Nu heb je marges tussen 80-85% en je hebt bijna de helft van het aantal aandelen. Om per aandeel hetzelfde resultaat te halen als in de piek van TomTom is dus helemaal niet zo vergezocht.

- Bij R&D denk ik: ja die is hoog. Maar die loopt eigenlijk vooruit op toekomstige omzet. Er wordt onderzoek gedaan en producten ontwikkeld voort de toekomst van mobiliteit. Bovendien is R&D ook waarde toevoegend. Kennis over meerdere aanpalende domeinen heen zorgt voor duurzaam concurrentievoordeel en zorgt voor assets in het bedrijf. Een merk is natuurlijk ook een asset en daar moet TT mijns inziens ook in blijven investeren, van mij mag TT meer aan marketing doen, maar dan niet meer op Consumer gebied.
win some...
2
quote:

*JustMe* schreef op 14 september 2021 15:39:

[...]

Ik denk:

- die 100 mio van Consumer heeft geen enkele invloed meer op TT, dus wat afgelopen 10 jaar gebeurde herhaalt zich niet. Het moment komt ook dichterbij dat Consumer helemaal stopt, behalve apps. TomTom zegt nu ook al dat ze de Amigo app gebruiken om dingen te testen bij gebruikers. Vroeger was het verhaal dat de PND diende als testground voor software voor automotive.

- die 310 was incl hardware en 415 is ex hardware, groei was dus meer dan 34%. Vooruitkijkend is de verwachting van TT 30% omzetgroei voor komende 2 jaar. Belangrijker vind ik dat het track record van TomTom divisies excl. Consumer niet slecht is. Ja, alleen nu met die chiptekorten, maar dat zijn tijdelijke dingen buiten de invloedssfeer.

- Ik denk ook: 1,5 miljard omzet was de alttime high van TomTom, maar dat was wel met minder dan 50% marge en met 230 miljoen aandelen. Nu heb je marges tussen 80-85% en je hebt bijna de helft van het aantal aandelen. Om per aandeel hetzelfde resultaat te halen als in de piek van TomTom is dus helemaal niet zo vergezocht.

- Bij R&D denk ik: ja die is hoog. Maar die loopt eigenlijk vooruit op toekomstige omzet. Er wordt onderzoek gedaan en producten ontwikkeld voort de toekomst van mobiliteit. Bovendien is R&D ook waarde toevoegend. Kennis over meerdere aanpalende domeinen heen zorgt voor duurzaam concurrentievoordeel en zorgt voor assets in het bedrijf. Een merk is natuurlijk ook een asset en daar moet TT mijns inziens ook in blijven investeren, van mij mag TT meer aan marketing doen, maar dan niet meer op Consumer gebied.

Is allemaal waar. Toch is er iets mis met TT. Met een transitie van hardware naar software ga je naar een omzet die makkelijk schaalbaar is en hoge marges heeft. Hiermee zou je dus hoge omzet en hoge winsten mee moeten kunnen draaien. Bij TT lijkt dat al een tijd binnen handbereik. 150 mio software omzet meer levert bijvoorbeeld een FCF van 1 euro p/a op en een bijbhorende koers van boven de 20 euro. Maar toch lukt het de afgelopen jaren niet om dit voor elkaar te krijgen. Je kan wel zeggen over 2 jaar komt dit nog, maar dan zeg je eigenlijk ook dat de transitie op dit punt nog niet is voltooid. De transitie die in 2008 is begonnen met de aankoop van Teleatlas. Dat is 13 jaar geleden! Hoe lang moeten beleggers nog geduld hebben? Let wel: het gaat hier om een investering in een techbedrijf en niet in een teakhoutplantage. Dan is 15 jaar voor een return on investment veel te lang.
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 14 september 2021 16:30:

[...]

Is allemaal waar. Toch is er iets mis met TT.

Ik zou niet weten wat er mis is

Met een transitie van hardware naar software ga je naar een omzet die makkelijk schaalbaar is en hoge marges heeft. Hiermee zou je dus hoge omzet en hoge winsten mee moeten kunnen draaien.

Klopt. Dat kan ook

Bij TT lijkt dat al een tijd binnen handbereik. 150 mio software omzet meer levert bijvoorbeeld een FCF van 1 euro p/a op en een bijbhorende koers van boven de 20 euro.

Die is ook binnen handbereik en zonder covid en chiptekorten hadden we die al lang gezien. En snelle groei FCF is inderdaad het voordeel van schaalbaarheid. De kosten van kaarten liggen op vast bedrag, zo rond de 300 miljoen euro. Die nemen niet navenant toe bij toevoeging nieuwe klanten

Maar toch lukt het de afgelopen jaren niet om dit voor elkaar te krijgen. Je kan wel zeggen over 2 jaar komt dit nog..

Ik zeg niet over 2 jaar. Zodra de automarkt geleidelijk herstelt van chiptekorten en het ergste achter de rug is, zal je al omzetgroei zien. Wat TomTom nu doet is 0% groei in een markt die tijdelijk 20% krimpt door fabriekssluitingen door chiptekorten. Dat suggereert marktaandeel groei. En aan de eindvraag bij de consument ligt het niet, het is puur een logistiek probleem in de auto industrie. Bij herstel automarkt gaat TT versneld in de plus.

maar dan zeg je eigenlijk ook dat de transitie op dit punt nog niet is voltooid.
Ik zou zeggen dat de transitie wél is afgerond. De technologie is op orde, de financiën zijn op orde, de orderportefeuille is al goed gevuld en vult zich verder aan. Bij enig herstel van de automarkt zal TT herstellen. Bovendien worden er dit jaar nog nieuwe producten uitgerold, zoals over the air software updates voor elektrische auto's. Ook verwacht ik meer uitrol bij Stellantis (diverse nieuwe modellen) en bij Hyundai. [/i]

De transitie die in 2008 is begonnen met de aankoop van Teleatlas. Dat is 13 jaar geleden! Hoe lang moeten beleggers nog geduld hebben?

Eigenlijk was de transitie in 2019 al afgerond. Komend jaar al groei richting het 2023 doel

Let wel: het gaat hier om een investering in een techbedrijf en niet in een teakhoutplantage. Dan is 15 jaar voor een return on investment veel te lang.

Dat is ook lang, maar dat is water onder de brug. TT kan bovendien met autonoom rijden een tweede hit scoren, misschien wel groter dan de PND in hoogtijdagen. Mocht TT grote klanten aantrekken die van TomTom vragen om HD maps te maken op grotere schaal in binnensteden, dan zou het wel kunnen dat TT daar extra investeringen voor moet doen, maar dat loopt dan via de CAPEX lijn. Dat wordt pas OPEX als de klant het in gebruik neemt en ook voor de diensten gaat betalen.

Ik denk dat een van de voornaamste redenen dat TT dat geld op de balans houdt, is omdat je daarmee vertrouwen wekt in automotive. Als een autofabrikanten kiest tussen HERE dat banketconvenanten schond en een lening van INTEL nodig had van 150 mio of je werkt met TomTom dat 400 mio op de bank heeft staan, dan geeft dat laatste natuurlijk een stuk meer vertrouwen. Dat staat nog los van de vraag of TT dat geld ook daadwerkelijk gaat gebruiken of nodig heeft.


win some...
4
Is allemaal waar. Toch is er iets mis met TT.

Ik zou niet weten wat er mis is

[...]

Wat er mis is, is dat TT de afgelopen 13 jaar zo'n 6 miljard in R&D heeft geinvesteerd, samenwerkingen heeft met Microsoft, Apple, Uber, Verizon, Nvidia, Qualcomm, Bosch, Stellantis, Toyota, VW, noem maar op en toch voor een Enterprise value van maar 600 mio aan de AScX staat genoteerd.

Dit heeft alles te maken met de positie van HG als grootaandeelhouder. Een CEO die alleen in loondienst is, was al lang van het toneel verdwenen. Een CEO in loondienst had daarom ook z'n best gedaan om jaar na jaar voor een srijgende FCF te zorgen. Eerst 25 mio, het jaar daarop 40 mio, dan 60 mio, vervolgens 90 mio etc...Zo neem je investeerders mee in een groeiverhaal en zorg je ervoor dat de waarde en potentie van het bedrijf in de beurskoers tot uitdrukking komt,

HG denkt bij stijgende winsten alleen aan de extra vennootschapsbelasting die moet worden betaald. Dat vindt hij zonde en dus gaat hij liever kijken of er bij R&D niet nog wat projecten zijn waar geld naar toe kan. Dit voegt ook wel waarde toe, maar dat is voor de buitenwacht niet zichtbaar en komt ook niet tot uitdrukking in de beurskoers.

Als beursgenoteerd bedrijf zal je op een bepaald moment moeten leveren. Wat er mis is dat er bij TT nu al veel te lang niet wordt geleverd, dat HG degene is die een plan heeft dat bepaalt hoeveel langer dit nog verder gaat duren en dat je als particulier aandeelhouder hier totaal geen zicht en invloed op hebt. We kunnen volgend jaar onder de 6 staan, maar net zo goed boven de 12, en dit puur en alleen op basis van hoe HG het bedrijf wil presenteren. Dat zou bij een beursgenoteerd bedrijf niet mogelijk moeten zijn.
ketchup
0
quote:

*JustMe* schreef op 14 september 2021 15:23:

[...]

Ik heb dat onderwerp al lang begraven. Sinds 2013 wordt op dit forum al geroepen dat TomTom het bedrijf van de beurs gaat 'jatten'. Onder de naam "dirty exit". Dit is dus al 8 jaar niet gebeurd. Het is denk ik een initiatief van Cyrte (de Mol) geweest.

Kijk je naar de cijfers in dit draadje. Dan denk ik dat TomTom het aantrekkelijk idee vond, omdat ze wisten dat het een jarenlange verbouwing zou worden. Alles moest veranderen. De producten, de markten, de manier van werken, de technologie. Het is een renovatie geworden waarbij alleen de draagmuren zijn blijven staan.

Naast die grote organisatorische opgave zie je ook dat Consumer omzet is gedaald van 1,1 miljard naar 0,1 miljard. Een krimp van 90%. Ik denk dat TomTom het lastig vond om zo lang (7 jaar) met een kutverhaal naar beleggers te moeten komen. Want zelfs als je groeit in Automotive en deals binnenhaalt, voor lange tijd werd dat teniet gedaan door Consumer.

Ze hebben ervoor gekozen door te zetten op de beurs en het is inmiddels geen slecht verhaal meer. Die kleine omzet van Consumer heeft geen impact meer. En op de Capital Markets Day gaf TomTom een verhaal dat je niet zomaar geeft, als je jezelf van de beurs wilt halen. Wel als je te koop staat, want het was een heel juichen verhaal. Ik sluit nooit iets uit, maar het argument voor een exit lijkt weg. TomTom kan gewoon op de beurs groeien. Als ze hun 2023 doel halen en HD maps deals aankondigen, dan is het misschien zelfs gunstig.

Er was na de verkoop van Telematics een idee, een beeld, bij sommige analisten dat TomTom "alles op rood" heeft gezet, met de inzet op autonoom rijden. Ik denk dat dit een vergissing is, want het is geen alles of niets markt en er wordt ook geld verdiend aan andere dingen in Enterprise en ook aan elektrische auto's en veiligheidssystemen. Ik denk dat degenen die dat beeld hadden ook niet goed wisten dat TT al vele jaren met autonoom rijden in het achterhoofd bezig was. Het hele mapping platform dat in 2016 live ging was er al op gebaseerd.

Stel dat mensen die in die illusie van "alles op rood" leefden nou in de toekomst eens bevestiging zien dat het balletje op rood is gevallen. Met deals in autonoom rijden. Dan kan dat sentiment ook snel omslaan in "ze hebben gegokt en gewonnen".

Ik krijg zelf steeds meer het idee dat door bovenstaande TomTom ofwel een 10 euro aandeel wordt. Een aardige omzet rond een half miljard met 10% vrije kasstroom en wat aandelen inkoop of dividend. Maar zonder spektakel. Of dat TomTom echt die 1,5 tot 2 miljard omzet gaat najagen en kan behalen en dan praat je eerder over een Groeibriljant-achtig 30 euro aandeel. Tot nu toe is de markt negatief en geeft TT het nadeel van de twijfel. Communiceren van paar goede deals en orderboek kan dat echter ook omdraaien.

klopt denk ik allemaal
ik ga er ook vanuit dat TT op eigenkracht 10 euro makkelijk kan halen, daar stonden we al bijna begin dit jaar , dus daar staan we na deze double hit jaren in 2022 naar mijn mening ook wel weer
maar om van 10 euro een 15 euro aandeel te worden dat is een ander verhaal
zou dit liefst zien gebeuren met ondersteuning van een groots inkoopprogramma eigen aandelen ( versnipperen) , dan is er een basis om straks met een stuk minder uitstaande aandelen een behoorlijke continuïteit te kunnen laten zien voor performance
maar dat speelveld dat gaat helemaal open en iedere grote tech speler wil een deel van die koek, dus lijkt mij het uiteindelijk voor TT zelfstandig niet mogelijk de groei en marges vast te houden en is het een kwestie van timing voor HG om onderdak te vinden bij een grote speler , te vroeg krijg je nu nog te weinig, te laat moet je het zien te slijten als de interesse mindert, het moet dus precies juist zijn.
Nu is te vroeg, het aandeel staat veel te laag om een goede prijs te krijgen
over 5 jaar is te laat, dan staan er meerdere spelers , iedereen is wel op een bepaalde manier bezig en dan ook nog hopen dat er geen disruptieve technologie aankomt die de waarde en importantie van de kaarten kan ondermijnen
dus over 2-3 jaar is perfect, de vrij-val van def revenue, de aanwas van de cash de komende jaren kan het sentiment allemaal goed doen , dan nog een strak inkoopprogramma en 15 euro is zeker mogelijk en dan naar de veiling voor 50% premie

ook moet je er rekening meehouden dat dit hosanna verhaal aan de beurzen ten einde komt en dat rentes over een paar jaar beduidend hoger staan, dan is de schwung voor bakken gratis geld die rendement zoekt over
we zitten in de beste bull-run ooit aan de beurzen , China kachelt onderuit, als je ziet hoe de partij daar ingrijpt tegen het grote kapitaal en de macht van de miljardairs breekt

TomTom is dus nu meer dan ooit een kansrijke investering die vandaag aan 7 euro zeer behoorlijk kan uitbetalen
de fundamentals zitten voor de komende 2-3 jaar mee.
tatje
0
Belangrijk of niet, het is gezegd.

Op ons kleine beleggersdagje begin 2017.
Taco: De founders halen TT niet van de beurs.
De founders lenen hun aandelen niet uit.

Wat betreft R en D.
Harold zei tijdens de call aangaande Q2 2021 het volgende.
I don t think that over the short term, the expenses in R en D will go down.
But on the longer and midterm, there are clear opportunities for massive improvements in efficiency.

Wat zegt Harold hier nu eigenlijk !!!

Ik verwacht niet dat de R en D uitgaven op korte termijn omlaag gaan, maar op de midden en langere termijn zijn er duidelijke mogelijkheden om geweldige verbeteringen door te voeren in de efficiency.

Hij zegt eigenlijk : op de midden en langere termijn, gaan R en D door geweldige verbeteringen in de efficiency in ieder geval niet omhoog.
ketchup
0
quote:

visje schreef op 14 september 2021 15:15:

@wies, ik bedoelde zuffenhaus.nl/ ik denk dat jij een andere zuffenhausen bedoelde :-)
Kijk ook maar eens op deze site.

Groet.
Ik heb je porsche gevonden, waanzinnig mooi, de kleur ook.
wist niet dat er eentje in Nederland zat
heb het zelf over Zuffenhausen bij Porsche Stuttgart

succes met het vinden van je geprefereerde model
visje
1
@Wies, dank u! indien de tom2 koers nou eens vaart maakt kan het wellicht een 992 worden.
have a nice day! ik zit op de zaak.
[verwijderd]
2
quote:

ketchup schreef op 15 september 2021 07:51:

[...]

klopt denk ik allemaal
ik ga er ook vanuit dat TT op eigenkracht 10 euro makkelijk kan halen, daar stonden we al bijna begin dit jaar , dus daar staan we na deze double hit jaren in 2022 naar mijn mening ook wel weer
maar om van 10 euro een 15 euro aandeel te worden dat is een ander verhaal
zou dit liefst zien gebeuren met ondersteuning van een groots inkoopprogramma eigen aandelen ( versnipperen) , dan is er een basis om straks met een stuk minder uitstaande aandelen een behoorlijke continuïteit te kunnen laten zien voor performance
maar dat speelveld dat gaat helemaal open en iedere grote tech speler wil een deel van die koek, dus lijkt mij het uiteindelijk voor TT zelfstandig niet mogelijk de groei en marges vast te houden en is het een kwestie van timing voor HG om onderdak te vinden bij een grote speler , te vroeg krijg je nu nog te weinig, te laat moet je het zien te slijten als de interesse mindert, het moet dus precies juist zijn.
Nu is te vroeg, het aandeel staat veel te laag om een goede prijs te krijgen
over 5 jaar is te laat, dan staan er meerdere spelers , iedereen is wel op een bepaalde manier bezig en dan ook nog hopen dat er geen disruptieve technologie aankomt die de waarde en importantie van de kaarten kan ondermijnen
dus over 2-3 jaar is perfect, de vrij-val van def revenue, de aanwas van de cash de komende jaren kan het sentiment allemaal goed doen , dan nog een strak inkoopprogramma en 15 euro is zeker mogelijk en dan naar de veiling voor 50% premie

ook moet je er rekening meehouden dat dit hosanna verhaal aan de beurzen ten einde komt en dat rentes over een paar jaar beduidend hoger staan, dan is de schwung voor bakken gratis geld die rendement zoekt over
we zitten in de beste bull-run ooit aan de beurzen , China kachelt onderuit, als je ziet hoe de partij daar ingrijpt tegen het grote kapitaal en de macht van de miljardairs breekt

TomTom is dus nu meer dan ooit een kansrijke investering die vandaag aan 7 euro zeer behoorlijk kan uitbetalen
de fundamentals zitten voor de komende 2-3 jaar mee.

Als TomTom het groeipad volgt dat ze zelf voorspelden, dan komt er een hefboom. En tegelijkertijd ruimte om te innoveren en concurrentie voor te blijen of de pas af te snijden.

Kosten TT in het eerste halfjaar van 2021
1. R&D - Geographic data: 85 miljoen. Trend: dalend met 5%
2. R&D - Application layer: 66 miljoen: Trend: stijgend met 13%
3. Sales and marketing: 22 miljoen Trend: tijdelijk gedaald met 18%
4. Algemene kosten: 31 miljoen Trend: 0% onveranderd
5. Afschrijvingen: 40 miljoen in halfjaar. Was 144 in half jaar in 2020.

Post 1: deze kosten dalen doordat kaarten steeds meer geautomatiseerd worden onderhouden
Post 2: deze kosten stijgen door meer automatisering en innovatie voor auto's van de toekomst
Post 3: dit is tijdelijk gedaald door geen vliegverkeer meer en doordat er geen trade shows meer zijn
Post 4: dit zijn kosten van management, staf, kantoren, etc. Dit blijft onveranderd
Post 5: TeleAtlas is helemaal afgeschreven, omdat TomTom nu een SAAS product is en dat om IFRS redenen moet.

Op basis van het bovenstaande verwacht ik bij TT een kosten toename van 5-6% per jaar, bij een omzetstijging van 15% per jaar.

Wat concurrentie betreft:
Er is al sinds 2015 miljoenen per jaar geïnvesteerd in een platform. Dat zorgt voor bepaalde toetredingsbarriere. De data exploderen en je moet eerst veel in kunstmatige intelligentie geïnvesteerd hebben (post 2) voordat de kosten in post 1 dalen. TomTom heeft de "kosten per kaartwijziging" met een factor 10 weten te verlagen. Er zijn nu ook 10x meer data te verwerken. Bijvoorbeeld waar stoplichten zijn of verkeersborden. Waar HERE nu verlies op maakt zijn denk ik de exploderende kosten in post 1, doordat ze later zijn begonnen dan TT met de investeringen in AI.

Als het om toetreders gaat. Die moeten eerst meerdere jaren investeren in wat TT bij post 2 doet. 66 miljoen per halfjaar = 530 miljoen in 4 jaar. Dat is nodig om niet daarna te verzuipen in de kosten van onderhoud. Die zijn bij TT 170 miljoen per jaar (2x 85) en daarin is TT "kosten marktleider". Indien een nieuwkomer gaat proberen zowel te investeren in post 2 en tegelijkertijd kaarten wil onderhouden, dan heeft deze partij geen 530 miljoen nodig maar zeker 3x zoveel. En dan moet het ook in 1 keer slagen.

Tijdens de capital markets day vroeg een analist aan Alain de Taeye of een bepaalde startup die "goed gefund" was geen bedreiging voor TT vormde. Die analist bedoelde toen een partijen die 60, 80 of 100 miljoen te besteden hebben over meerdere jaren. De Taeye was daar extreem duidelijk over. "You need way, way, way, more money". Het bovenstaande bewijst dat ook. Hij gaf ook aan dat het verre van vanzelfsprekend is dat als een andere partij er veel geld tegenaan gooit, zo'n R&D programma ook lukt. TT heeft al 20 jaar achtergrond in kaartenmaken. Hij zei ook dat als dit zou gebeuren, ze dat zouden zien aankomen, want op de arbeidsmarkt concurreren kaartenmakers om dezelfde mensen. Dan zou TT merken dat er honderden mensen ergens anoniem aan het werk gaan.

Ook dataverkeer kost geld. Zo'n Microsoft Azure platform waar TomTom op draait met terrabites aan data is ook niet gratis. Het partnership van TomTom en Microsoft heeft enerzijds de inkomsten bij TT met 30 miljoen verhoogd. Maar ik sluit niet uit dat het voor TT ook een goede deal is geweest aan de kostenkant. Normaliter betaal je geld om op een cloud aanwezig te zijn, bij TT is het onderdeel van een deal waar ze 30 mio aan overhoudt.

Mocht het zo zijn dat TT concurrentie ervaart en de pas wil afsnijden, dan zie je ook dat de R&D kosten toename dan altijd beperkt zal zijn. Die kosten zitten namelijk niet in poste 1, 3 en 4 maar alleen in post 2. Stel je voor dat TT haar uitgaven in post 2 met 50% laat groeien, dan praat je nog over 'slechts' 66 miljoen euro, wat minder is dan de omzetgroei die TT de komende 2 jaar verwacht, namelijk 130 miljoen.

De HD maps van TT zijn een laag bovenop de SD kaarten van het oude TeleAtlas. Nu zeg ik niet dat die oude basiskaart nog de 2,3 miljard waard is wat TT ervoor betaalde meer dan een decennium geleden. Maar wel dat elke nieuwkomer een basis nodig zal hebben om op te werken, wat zorgt voor een aanvullende entree barrière. Tot slot denk ik dat je meer 'bang for buck' hebt als je samen met anderen innoveert, dan alleen. Veel R&D van TomTom is samen met partners.

ketchup
0
bedankt voor je uitgebreide antwoord - TT heeft dus een voorsprong, nu kijken of zich dit ook gaat vertalen naar een hogere waardering
23 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,075
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront