Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.216 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
voda
0
MAHLE Develops New Battery Cooling System for EVs

Strategic Research Institute
Published on :
16 Sep, 2021, 6:30 am

Specialist for thermal management, i.e., the heating and cooling of the vehicle interior and components MAHLE has developed a completely new cooling system for batteries. Cooling is a major challenge, especially when it comes to fast charging battery-powered electric vehicles. The Stuttgart-based automotive supplier relies on immersion cooling as a key technology. An electrically nonconductive coolant flows around the cells, thereby ensuring that the maximum temperature of the battery drops markedly during charging and that the overall temperature is distributed much more homogeneously. Immersion cooling shortens the charging times in electric cars considerably. The batteries can thus be smaller, making electric cars cheaper and more resource-efficient. With this technology, MAHLE is making a further contribution to faster market penetration and broader acceptance of battery-powered e-mobility by consumers.

MAHLE is transferring its expertise in plastics, thermal management, and power electronics into new integrated solutions. The technology group is thus focusing on the areas where e-mobility still needs a boost charging speed, range, resource conservation, and price.
Bijlage:
voda
0
Bosch Develops Smart EV Charging Cable

Strategic Research Institute
Published on :
16 Sep, 2021, 6:30 am

Bosch’s new flexible smart charging cable with integrated control and safety technology also does without the usual “charging brick”, as the bulky in-cable control box is colloquially known, when charging at a 230-volt power socket. This means the flexible smart charging cable, weighs less than three kilograms. On average, this is a good 40 percent less than conventional charging cables with a control box. The high-tech cable saves not only weight but also space in the trunk. Because it comes with adapters for Type 2 and household plugs, drivers who want to be free to choose whether to recharge from a power socket at home or from a charging station on the road no longer need a second cable. In effect, recharging electric cars has never been so simple.

The three-phase cable enables so-called mode 2 and mode 3 AC charging at up to 22 kilowatts. With the flexible smart charging cable, there is no need for a wallbox when recharging at home. This is what customers want. In Europe, 84 percent of electric car drivers recharge their vehicle at home in the evening or overnight (source: newmotion EV Driver Survey 2020). The technology integrated into each of the plugs makes the recharging process safe and reliable. The type 2 connector at the vehicle end of the cable contains the components for controlling and monitoring the charging power. At the other end, the household plug with adapter houses the temperature control and a residual current device. This ensures that no overloading or overheating occurs even during regular recharging at a household power socket with up to 2.3 kilowatts of charging power. If necessary, the safety technology deactivates the cable before the situation becomes critical.

To be able to integrate the control and safety technology into the compact cable connectors, Bosch developers have significantly reduced the size of the electronics components compared to previous applications in control boxes. Here, they benefited from the miniaturization expertise that it is constantly developing within the company.
Bijlage:
voda
0
Zonne-automaker Lightyear haalt weer miljoenen op bij onder meer uitvaartverzorger DELA – de teller staat dit jaar op €93 miljoen
ANP
Lightyear© 12 Lightyear

De Helmondse startup Lightyear, die werkt aan de ontwikkeling van elektrische auto's met geïntegreerde zonnepanelen, heeft opnieuw miljoenen aan investeringen opgehaald.

Onder meer uitvaartcoöperatie DELA en investeerder Joop van Caldenborgh steken geld in het bedrijf. De teller staat volgens Lightyear daarmee dit jaar op 93 miljoen euro aan investeringen.

Eerder dit jaar maakte Lightyear al bekend 40 miljoen euro te hebben opgehaald in een investeringsronde. Toen stapte onder meer Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, in. Ook was er een samenwerkingsverband met SHV, het bedrijf van de familie Fentener van Vlissingen.

Lightyear gaat het geld gebruiken om de activiteiten uit te breiden. Zo kijkt de startup naar nieuwe kantoor- en ontwikkellocaties in Amsterdam en Utrecht, maar ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Lightyear One kost 150.000 euro
Lightyear verwacht zijn eerste model, de Lightyear One, volgend jaar op de markt te brengen. De Lightyear One heeft een prijskaartje van 150.000 euro exclusief belastingen. Er zijn 120 exemplaren van verkocht.

Lightyear maakte al afspraken met het Finse Valmet, een bedrijf dat voor andere automerken voertuigen bouwt, over de productie. Lightyear zelf gaat de zonnedaken produceren.

Voor zijn eerste massamodel dat in 2024 op de markt moet komen, kijkt Lightyear nog naar financieringsmogelijkheden. Dat kan door middel van het aantrekken van verdere investeringen zijn, maar ook door een beursgang.

CEO Lex Hoefsloot van Lightyear was onlangs te gast in de podcast The Next Move van Business Insider Nederland. Beluister de aflevering hier.

Lees meer over elektrische auto's:
- De Lucid Air komt nu echt op de markt: zo kun je ‘m vergelijken met de Tesla Model S
- Deze 4 Chinese makers van elektrische auto’s leggen Tesla het vuur aan de schenen in China, aldus experts
- Dit weten we over de 25.000 dollar kostende Tesla Model 2 die in 2023 komt
- Mercedes-Benz wil vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s produceren en acht eigen gigafabrieken bouwen
- 5 vragen over de Amerikaanse startup Canoo, waarvoor VDL Nedcar vanaf eind 2022 elektrische auto’s gaat bouwen

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/zo...
[verwijderd]
0
quote:

voda schreef op 16 september 2021 10:39:

Zonne-automaker Lightyear haalt weer miljoenen op bij onder meer uitvaartverzorger DELA – de teller staat dit jaar op €93 miljoen
ANP
Lightyear© 12 Lightyear

De Helmondse startup Lightyear, die werkt aan de ontwikkeling van elektrische auto's met geïntegreerde zonnepanelen, heeft opnieuw miljoenen aan investeringen opgehaald.

Onder meer uitvaartcoöperatie DELA en investeerder Joop van Caldenborgh steken geld in het bedrijf. De teller staat volgens Lightyear daarmee dit jaar op 93 miljoen euro aan investeringen.

Eerder dit jaar maakte Lightyear al bekend 40 miljoen euro te hebben opgehaald in een investeringsronde. Toen stapte onder meer Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, in. Ook was er een samenwerkingsverband met SHV, het bedrijf van de familie Fentener van Vlissingen.

Lightyear gaat het geld gebruiken om de activiteiten uit te breiden. Zo kijkt de startup naar nieuwe kantoor- en ontwikkellocaties in Amsterdam en Utrecht, maar ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Lightyear One kost 150.000 euro
Lightyear verwacht zijn eerste model, de Lightyear One, volgend jaar op de markt te brengen. De Lightyear One heeft een prijskaartje van 150.000 euro exclusief belastingen. Er zijn 120 exemplaren van verkocht.

Lightyear maakte al afspraken met het Finse Valmet, een bedrijf dat voor andere automerken voertuigen bouwt, over de productie. Lightyear zelf gaat de zonnedaken produceren.

Voor zijn eerste massamodel dat in 2024 op de markt moet komen, kijkt Lightyear nog naar financieringsmogelijkheden. Dat kan door middel van het aantrekken van verdere investeringen zijn, maar ook door een beursgang.

CEO Lex Hoefsloot van Lightyear was onlangs te gast in de podcast The Next Move van Business Insider Nederland. Beluister de aflevering hier.

Zo presteert de Nederlandse zonne-auto Lightyear One in vergelijking met de Tesla Model 3, Kia e-Niro en Hyundai Kona

Een Lightyear one kost 149.000 euro en een Tesla model 3 kost 43,500 euro. Het mag duidelijk zijn dat de Lightyear One veel te duur is.

www.businessinsider.nl/lightyear-one-...
[verwijderd]
0
Elektriciteitsnet in Noord-Holland loopt tegen de limieten aan – netbeheerder Liander kan geen nieuwe grootverbruikers meer aansluiten

www.businessinsider.nl/limiet-capacit...

daar sta je dan
voda
0
Rijbereik elektrische Lucid Air vastgesteld op recordwaarde van 837 kilometer
NU.nl 15 uur geleden
© Aangeboden door NU.nl

De nieuwe elektrische auto van de Amerikaanse fabrikant Lucid Motors heeft volgens het Amerikaanse milieuagent EPA een maximaal rijbereik van 520 mijl, omgerekend 837 kilometer. Dat is in de nacht van woensdag op donderdag (Nederlandse tijd) bekendgemaakt. Die waarde is een nieuw record voor elektrische productieauto's.

Dat rijbereik geldt voor de zogeheten Dream Edition van de Lucid Air, die reeds is uitverkocht. De auto moet nog voor het einde van het jaar uitgeleverd worden. Bovendien haal je de opgegeven actieradius alleen met de 19-inch wielen, niet met de exemplaren van 21-inch.

De overige uitvoeringen van de Lucid Air zijn echter ook geen stakkers. De Grand Touring-versie komt maximaal 830 kilometer ver, terwijl de Touring- en Pure-versies 653 kilometer ver komen. Prijzen beginnen in de Verenigde Staten bij 77.000 dollar (65.492 euro).

Het grote rijbereik is het resultaat van een gestroomlijnde carrosserie en een flink accupakket van 113 kWh. De precieze laadsnelheid meldt Lucid Motors niet, maar het merk zegt dat je er aan de juiste snellader in twintig minuten zo'n 480 kilometer aan rijbereik bij krijgt. De auto is weliswaar ook in Nederland al te reserveren, maar onduidelijk is nog wanneer deze daadwerkelijk uitgeleverd zal worden.

De Lucid Air is het geesteskind van Peter Rawlinson, de man die aan het hoofd stond van de ontwikkeling van de Tesla Model S. Die auto komt in zijn jongste gedaante maximaal 637 kilometer ver. Tesla had een versie in de pijplijn die 840 kilometer ver zou komen, maar zag hier uiteindelijk van af. Tot de komst van de Lucid Air is de onlangs gepresenteerde Mercedes-Benz met 770 kilometer koploper.

Kijk voor meer informatie over de volledig elektrische Lucid Air op AutoWeek.nl

www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/lu...

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/ri...
Bijlage:
voda
0
BASF en Chinese CATL werken aan duurzame waardeketen voor batterijen
Geen financiële details gemeld.

(ABM FN) BASF heeft de handen ineen geslagen met het Chinese Contemporary Amperex Technology, één van de grootste batterijproducenten ter wereld, voor de ontwikkeling van een duurzame waardeketen voor batterijen. Dit maakten beide partijen donderdag bekend, zonder financiële details te noemen.

CATL zei dat beide partijen zich zullen richten op het recyclen van batterijen en op kathoden die worden gebruikt voor de productie van batterijen voor elektrische auto's.

Ook zullen beide bedrijven elkaar ondersteunen in het behalen van hun doelstellingen rond het terugbrengen van de CO2-uitstoot.

De Chinese batterijleverancier van Tesla zette in 2019 eerste stappen in Europa met de bouw van een fabriek in Duitsland.

Door: ABM Financial News.

pers@abmfn.be

Redactie: +32(0)78 486 481
voda
0
ScottishPower Backs Shift to Electric Vehicles with EO Charging

Strategic Research Institute
Published on :
17 Sep, 2021, 6:30 am

ScottishPower has partnered with EO Charging, one of Europe’s fastest growing companies, to offer its customers the world’s smallest residential electric vehicle charger, in a bid to support consumers in the move towards greener transport. The EO Mini Pro 2 will be available for ScottishPower customers to purchase to support their electric vehicle from Monday 13th September. The game-changing charger is manufactured in the UK and is smaller than an A5 piece of paper, bringing ScottishPower’s customers even more choice when it comes to deciding what electric vehicle charger best suits their needs.

ScottishPower first entered into the electric vehicle charging market in 2018, providing residential customers with both hardware and installation of electric chargers and working on developing charging solutions for their business customers as well. To date, the company has sold thousands of electric vehicle chargers to homes throughout Great Britain and expects this to grow significantly over the next five years.

As the UK heads towards the ban on the sale of petrol and diesel cars by 2030, more and more people are buying electric vehicles. According to figures by SMMT, in July there was "bumper growth" in the sale of plug-in cars, with battery electric vehicles taking 9% of sales. Plug-in hybrids reached 8% of sales, and hybrid electric vehicles were at almost 12%.

With sales and demand for electric vehicles increasing, EO’s new partnership with ScottishPower will enable more consumers to purchase private charging stations which are compact and convenient for homes across the UK.
Bijlage:
voda
0
Tesla wordt hard geraakt door chiptekorten: levertijden variëren van enkele maanden tot bijna een jaar
Dennis Wilman
Tesla© 519 Tesla

Afgelopen juli was topman Elon Musk van Tesla nog positief. Hij beweerde dat Tesla voorlopig nog geen last zou hebben van de wereldwijde chiptekorten waar vrijwel alle autofabrikanten al langer mee te maken hebben.

Tesla fabriceert enerzijds zelf een deel van de chips die nodig zijn voor de elektrische auto's van het merk. Anderzijds kon het tekort opvangen worden door het herschrijven van software, waardoor inzet van alternatieve chips mogelijk was.

Toch lijkt het er nu op dat de tekorten aan halfgeleiders de Amerikaanse autofabrikant hard raken. Dit blijkt uit leverdata die de fabrikant onlangs op de website publiceerde.

Als je op de website een nieuwe Tesla Model 3 wilt bestellen, kon deze eerder na enkele weken geleverd worden. Nu is de eerst mogelijke levering in november. Een levertijd van bijna twee maanden. Wil je een Long Range, of een Performance, dan moet je zelfs tot december wachten op je nieuwe bolide.

De net in Nederland gearriveerde Model Y heeft precies dezelfde levertijden als de Model 3. Maar het kan nog erger. Als je een nieuwe Tesla Model S of Model X aanschaft, moet je nog tot medio 2022 wachten voordat Tesla hem bij je aflevert.

Musk waarschuwde voor tekorten, vergelijkt het met wc-papier hamsteren
Musk waarschuwde in juli ook al voor de mogelijke impact van de tekorten. Als deze Tesla zouden raken, dan zouden ze vooral impact hebben op het langzaamste onderdeel van de leveringsketen. De groei van het bedrijf zou volgens hem hiervan afhankelijk zijn.

Volgens Musk zijn de chiptekorten ook erger dan ze zouden kunnen zijn. Hij vergelijkt het geheel met het hamsteren van wc-papier aan het begin van de coronapandemie. "De angst om zonder te zitten zorgt ervoor dat elk bedrijf teveel chips besteld. Het is als het tekort aan toiletpapier, maar dan op een epische schaal," zegt musk op Twitter.

Andere autofabrikanten kampen al langer met chiptekorten waardoor ze de productie al eerder moesten stilleggen en levertijden steeds langer worden.

Voor de zeven bestverkopende merken in Nederland deden we eerder een klein onderzoekje naar de impact voor de autokopers. Hieruit bleek bijvoorbeeld dat enkele fabrikanten helemaal geen last hebben van de aanhoudende tekorten.

LEES OOK: Dit is de impact van chiptekorten op de levering van jouw nieuwe auto – zo lang laten de 7 meest verkochte merken in Nederland je wachten

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/te...
voda
0
Automotive Territory: Trending News & Car Reviews
255K abonnees

Solar powered cars have long been discarded and ridiculed due to the cells low efficiency, heavy weight and high pricing. The major protagonist of electric vehicles, Elon Musk, even once said that “the least efficient place to put solar is on the car.” But what are we seeing now? The world is welcoming viable production-ready models and Elon has made a U-turn in his conviction by installing panels on his upcoming Cybertruck. After all there seem to be some opportunities for EVs that have no need to ever be plugged in. Today, we will make a quick round up of the already existing solar cars, so time to get excited about the sustainable feature of automaking!

More EV-related content that previous appeared on #AutomotiveTerritory:

Latest electric cars that were revealed this year: www.youtube.com/watch?v=rvCfS...

Upcoming hybrid-electric vehicles of 2021: www.youtube.com/watch?v=TVuct...

More info about all models shown in this #ATelectriccars release:

Sono Sion: sonomotors.com/en/sion

The world’s first affordable electric solar car, Sion from Sono Motors, became more expensive, the startup had to survive through a risky crowdfunding campaign, but now it is back on track with production.

Lightyear One: lightyear.one/news/first-lightyear-research-vehicles-on-the-road/

The Dutch start-up Lightyear started developing its solar-charging car a couple of years ago, and now, the brand has finally revealed the final design of the model. The One has a sleek, futuristic look and comes covered in 54 square feet of new generation solar cells.

Fisker Ocean: fiskerinc.com/about

2022 Fisker Ocean is the most recent project of the notorious designer Henrik Fisker, that is claimed to become the most affordable long-range model in the crossover segment. The car gets the latest infotainment tech, an all-vegan interior and an optional full-length solar roof that was designed to boost its efficiency and range.

Fiat Centoventi: fiat.com/fiat-concept-centoventi

Do you remember the modular Centoventi concept from the 2019 Geneva Autoshow? This small and boxy hatchback was advertised as Fiat’s most open-minded automobile, and it was a sort-of plug and play-vehicle allowing customers to choose only those features that they want in their car. In spring 2020, the concept resurfaced again, as Fiat confirmed it for series production.

Tesla Cybertruck: tesla.com/cybertruck

As it was already mentioned, Elon is fully embracing solar, since it has become an integral part of Tesla after the solar city acquisition. The Cybertruck will be the major promoter of the technology, arriving with an optional tonneau cover made of solar cells.

Stella Era: solarteameindhoven.nl/stella-era/

If we were to describe the Stella Era in a single sentence, then we would tell you that this family car is the Robin Hood of solar energy. The Dutch non-profit Solar Team Eindhoven developed a vehicle that accumulates so much clean energy that it can share it directly with other EVs.

Sunswift Violet: sunswift.com/vehicles/6/violet

Founded 1996, Sunswift is a solar racing team out of Australia that is known as a pioneer in solar cars development as well as an active participant of the World Solar Challenge. The company’s first EV protype was developed in the late 90s, and since then, the car went through 5 generation changes. The most recent version of the race model was revealed in 2017, under the name Violet.

VW ID Buzz Cargo: newsroom.vw.com/vehicles/volkswagen-i-d-buzz-cargo-the-electric-van-that-could-deliver-the-future

Based on the same platform as the original ID Buzz minivan, the Cargo modification is the workhorse within the upcoming VW ID family, that was designed for commercial use. The van gets several functional updates, out of which the most important one is the solar roof that can add 9.3 miles per day to the battery charge using the sunlight.

Solarolla VW Bus: solarrolla.com/vw-bus/

This German-born bus is a frequent visitor of conversion shops due to its ample space behind the front seats and, of course, its timeless design. We’ve seen dozens of the model’s camper conversions before, but a fully solar-powered VW Bus is a rarity. Built from scratch by the Sollarolla start-up, the camper features roof-mounted solar panels that can tilt for a maximum solar exposure.

Toyota Prius Prime: toyota.com/priusprime

Toyota is partnering with Sharp and NEDO to develop a new generation of onboard solar battery panel with 34 percent efficiency. This system will be installed on the Toyota Prius Prime first.

www.youtube.com/watch?v=al1T-vil36I&a...
voda
0
Primobius Completes Construction of Battery Recycling Plant

Strategic Research Institute
Published on :
20 Sep, 2021, 6:30 am

Primobius GmbH has initiated the commissioning phase for the hydrometallurgical refining circuits in its showcase lithium-ion battery recycling demonstration plant at SMS group’s Hilchenbach location. The battery recycling joint venture between Neometals Ltd and SMS plans to recover all the LIB constituent materials with an efficient and environmentally friendly recycling solution that re-uses the products, including the generation of high-purity cathode chemicals for the battery supply chain.

The demonstration plant comprises a fully built shredding and beneficiation circuit (stage 1) and a hydrometallurgical refining circuit (stage 2). Stage 2 commissioning activities completed so far include water testing the entire leaching and solvent extraction circuits, leaching intermediate active materials (“black mass”) from stage 1, filtering the carbon anode residue, and commencing the first stage of solvent extraction (copper). Commissioning of the remaining solvent extraction steps (to recover cobalt, lithium, nickel, and manganese) will follow soon.

The demonstration plant, which has undergone extensive pilot trialing, will showcase Primobius’ integrated recycling solution in a dedicated, ongoing campaign to reduce LIBs, which are donated by EV and stationary energy storage partners, to their constituent materials for re-use. Product outputs from the trial will be evaluated by potential customers and off-takers.

The integrated trials are expected to start in October 2021 and finish by the end of November 2021. Thereafter, the demonstration plant will be modified and sections moved to meet the requirements of the 10-tpd shredder plant, which is due to offer commercial LIB recycling services from Q1 2022.
Bijlage:
[verwijderd]
0
Vorige week reed ik op de A4 bij Schiphol achter een Tesla aan, maar het model was zichtbaar anders!
Het was een uit elkaar getrokken model, hij was geschikt voor "de laatste rit", een rouwauto dus voor horizontaal vervoer.

Ik had daarvoor ook een foto gezien op Dumpert.nl, mooie fotoshop dacht ik nog, de voordeuren oogden lelijk aan, de kozijnen pasten niet echt, verkeerd geshopt? nee hoor, in het echt ook zo!

"De laatste wens".. "Schoon van het tijdelijke naar het eeuwige"
[verwijderd]
0
Inderdaad, het is geen foto shop, er rijdt er in ieder geval een rond in ons landje, uitvaartleiders moeten dit pinpointen aan de nabestaanden
"Joop hield van elektrisch, de laatste jaren rookte hij zelfs elektrisch, hij zou het geweldig vinden"

Minpunt: mocht het ding in de fik vliegen, zeker 3 dagen vuur en na smeulen, de eventuele as resten voor de nabestaande zullen uit diverse giftige stoffen en verbindingen bestaan... "Joop zou er hard om gelachen hebben"
[verwijderd]
0
Who Are Tesla's (TSLA) Main Competitors?

Tesla Inc. (TSLA) is an American electric car and power train designer, developer, manufacturer, and distributor headed by serial entrepreneur Elon Musk. The company was founded in 2003 and is headquartered in Palo Alto, California.

Tesla Growing Nicely

Tesla is also involved in providing services to other automotive companies toward these goals, for example, by selling its battery technology. Tesla has two primary revenue segments—automotive sales and development services. Automotive sales account for the lion's share of the revenue.

Tesla has been seeing marked growth of late, after years of breakeven performance. Tesla beat Wall Street’s earnings expectations in the second quarter of 2021, generating $1.1 billion in the second quarter (on a GAAP basis), doubling the $438 million it generated in the first quarter. During the second quarter of 2020, Tesla generated just $100 million in income. Using adjusted figures (non-GAAP), Tesla reported $1.6 billion in income for the second quarter, up from $1.1 billion in the first quarter of 2021 and $451 million in the second quarter of 2020.

Top Tesla Competitors

Major competitors for Tesla include traditional auto companies such as Ford Motor Company (F), the multinational automobile manufacturer founded in 1903, and General Motors (GM), the U.S.-based automobile manufacturer founded in 1908.45 As of July 2021, Tesla had a market cap of $680 billion, compared to Ford's $57 billion and GM's $82 billion.

Several other carmakers are now active in the EV space, including Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Volkswagen, and Volvo. Traditional car companies are increasing their offerings of hybrid gasoline-electric cars as well as pure electric vehicles—such as the Nissan Leaf. Still, Tesla cars carry with them a certain high-status cache that has not yet been reproduced by the incumbent automakers.
Tesla Atop the EV Market

Tesla has four EVs that own part of the electric vehicle market. They are the only company that has multiple cars on the market, other than Hyundai (which has two). In terms of 2021 second-quarter market share for EVs, here are the top five selling cars and their market share for the quarter:

Tesla Model Y (32.9% market share)
Tesla Model 3 (22.6%)
Chevy Bolt (9.5%)
Mustang Mach-E (5.4%)
Tesla Model X (5.2%)9

Note that Tesla’s Model S ranked eighth with 3.9% of the market share. All together, Tesla’s four EVs had 64.6% of the market during the second quarter. Granted, there are other high-end EVs on the market, such as the Porsche Taycan, Audi e-tron, BMW i3, and Jaguar I-Pace, but they still command a small fraction of the market. Altogether, those four EVs had 5.7% of the market share in the second quarter.

Future Competition

During its 2021 second-quarter earnings call, Tesla said that it would start production of its Cybertruck (an EV pickup) in 2022. It also plans to start production of its electric semi-tractor truck next year.10

In the electric pickup market, Tesla will face increased competition as both Ford and GM are also working on EV trucks. Both announced in 2021 (in May and April, respectively), that they would offer their signature trucks in full EV form.1112

GM said it will build a Chevrolet Silverado EV with a 400-mile range capacity, but has given no release date. Ford said it will launch its EV truck next year, dubbed the Ford F-150 Lightning, which will have a range of up to 300 miles. Tesla has said it expects 250+ miles of range for its Cybertruck.

www.investopedia.com/ask/answers/1203...
voda
0
837 kilometer op één acculading én volgend jaar hier te koop: deze auto haalt Tesla links en rechts in

Lucid Motors belooft al enkele jaren een elektrische auto met een bijzonder groot rijbereik. Nu zijn de cijfers van hun ‘Air’ officieel en het zelfverzekerde bedrijf heeft niet gebluft. De 933 pk sterke Lucid Air zet de autowereld op zijn kop.

Erik Kouwenhoven 22-09-21, 05:00

De Lucid Air komt officieel 837 kilometer ver volgens de Amerikaanse EPA-normen. Dit Amerikaanse equivalent van de WLTP-testcyclus resulteert doorgaans in een lager berekend bereik dan de hier gehanteerde norm, dus het rijbereik kan hier zelfs nog hoger uitvallen.

Lees ook
Snelste ‘ding’ ter wereld blaast Tesla aan de kant: de Lucid Air komt begin 2021
Elektrisch rijden in 2021 interessanter voor particulieren

Het model, dat vanaf 2022 ook in Europa verkrijgbaar zal zijn, overtreft duidelijk het huidige topmodel van Tesla, de Model S Plaid. Die auto heeft volgens dezelfde EPA-metingen een actieradius van 637 kilometer.

Instapmodel Lucid komt 650 kilometer ver
Maar niet alleen Tesla wordt verslagen. Ook de EQS, het elektrische topmodel van Mercedes dat volgens WLTP-metingen een actieradius heeft van 780 kilometer en daarmee de huidige recordhouder is, moet het afleggen tegen dit Amerikaanse luxemerk.

Het topmodel is de 933 pk sterke Lucid Air Dream Edition. Daaronder tref je de 800 pk sterke Air Grand Touring, die volgens EPA-normen een rijbereik van omgerekend 825 kilometer heeft. De 620 pk sterke Air Touring komt tot 650 kilometer ver. Datzelfde geldt voor het ‘instapmodel’, de 480 pk sterke Air Pure.

Orderboeken geopend
Volgend jaar is het merk Lucid ook in Nederland te koop. De orderboeken zijn inmiddels geopend. In Nederland is een aanbetaling van 900 euro vereist. De keuze bestaat uit een standaard Air, de Touring en de Grand Touring. Het topmodel Dream Edition is hier vooralsnog niet leverbaar.

De Air Grand Touring moet ongeveer 120.000 euro gaan kosten. Eind 2021 volgt de Air Touring, met een vanaf-prijs van zo’n 80.000 euro.

www.ad.nl/auto/837-kilometer-op-een-a...
voda
0
Ford Begins Pre Production of F-150 Lightning Truck in Michigan

Strategic Research Institute
Published on :
22 Sep, 2021, 6:30 am

One year after Ford confirmed construction of the Rouge Electric Vehicle Center in Dearborn in Michigan, the first Ford F-150 Lightning pre-production units begin leaving the factory. As the first pre-production F-150 Lightning trucks roll out of Ford’s new Rouge Electric Vehicle Center and demand soars for the all-electric truck, Ford said it will increase investment and add jobs to boost production. Ford is investing an additional USD 250 million and adding 450 more direct jobs across the Rouge Electric Vehicle Center, Van Dyke Electric Powertrain Center and Rawsonville Components Plant. The investment and added jobs will help increase production capacity to 80,000 trucks a year.

Ford confirmed construction of the Rouge Electric Vehicle Center a year ago as part of an initial USD 700 million investment in the historic Ford Rouge Center, creating a manufacturing home for the F-150 Lightning. Now Ford’s pre-production F-150 Lightning trucks are leaving the factory for real-world testing, with the truck available to customers next spring.

F-150 Lightning, with a starting MSRP of USD 40,000 and targeted EPA-estimated driving range of 300 miles with the extended range battery1, is aimed at the heart of the US auto market. Ford has taken more than 150,000 reservations for the trucks to date.
Bijlage:
voda
0
Lucid Air Achieves 520 Miles of Range

Strategic Research Institute
Published on :
22 Sep, 2021, 6:30 am

Lucid Air Dream Edition R, with 520 miles on a single charge, has achieved a record-breaking official EPA range rating, making it the first electric car ever to breach 500 miles. That bests the closest competitors by over 100 miles, and means you could go from Los Angeles to San Francisco without stopping.

Lucid Air was engineered with an obsessive focus on efficiency. Countless aspects of the car are centered around maximizing range, from its miniaturized, in-house designed powertrain to its aerodynamic shape that reduces drag at high speeds. In the end, 520 miles of range is more than a world record. It’s a paradigm shift of what’s possible.

=====================================================================

Hier meer informatie over de Lucid Air.

www.lucidmotors.com/
Bijlage:
voda
0
Bovag: 'Kabinet trapt op rem elektrische auto'
Joas van Wingerden 16 uur geleden

Bovag uit zich kritisch op de autobelastingplannen van het demissionaire kabinet. Volgens de branchevereniging remmen onder meer de veranderde regels omtrent bijtelling de opmars van elektrisch rijden.

© Aangeboden door AutoWeek

Het demissionaire kabinet presenteert de nieuwe belastingplannen en ook voor autobelastingen zitten daar weer enkele veranderingen bij. Zo gaat onder meer het bijtellingspercentage voor elektrische auto's van 12 naar 16 procent en komt bovendien de bovengrens voor het 16 procent-deel op €35.000 te liggen. Over auto's met een hogere catalogusprijs moet 22 procent bijtelling betaald worden voor het deel van de prijs dat daarboven ligt. Nu ligt die grens nog op €45.000. Een doorn in het oog, vindt Bovag. Dat ziet in het kader van aanmoediging van elektrisch rijden in het belang van het behalen van klimaatdoelen liever dat de 12 procent bijtelling blijft gelden en dat de grens naar €40.000 gaat in plaats van €35.000.

"Bovag vindt dat dat de klimaatambities van Nederland in de wielen rijdt. We hebben naast het nationale Klimaatakkoord inmiddels ook de Europese doelstelling 55 procent CO2-reductie te realiseren in 2030 (Fit for 55). De EV speelt daarin een cruciale rol. Dan moet je de opmars daarvan niet frustreren door de bijtelling nu al te verhogen," aldus de branchevereniging. Aantrekkelijkere voorwaarden zijn volgens Bovag niet alleen gunstiger voor het opvoeren van het aantal nieuwe elektrische auto's op de Nederlandse wegen, maar kan ook op de langere termijn gunstiger uitwerken. "Elke nulemissie auto levert namelijk direct CO2-winst op, jaar na jaar. Liever al vanaf 2022 minder CO2-uitstoot dan pas jaren later. Hiermee creëren we bovendien sneller een tweedehandsmarkt zodat EV ook voor particulieren met een wat smallere beurs binnen bereik komt." Als het aan Bovag ligt, draait de overheid de nu gepresenteerde plannen dan ook terug.

Het demissionaire kabinet wil wel meer geld uittrekken voor aankoopsubsidie van elektrische auto's. Een doekje voor het bloeden, vindt Bovag. Het blijft 'subsidie uitdelen met de handrem erop', stelt men. "Dat daar nu wat geld bijkomt, doet daar niks aan af." Het grote probleem blijft volgens Bovag immers dat de subsidiepot voor een heel jaar al snel leeg is, terwijl er al wel verspreid over meerdere jaren budget voor meer klaarligt. "Graag herhalen we daarbij het eerdere pleidooi om de zogenoemde 'jaarschotten' uit de subsidieregelingen voor particuliere aanschaf van EV's te halen en het totale budget voor nieuwe en gebruikte auto’s per direct ter beschikking te stellen. Hiermee wordt sneller meer CO2-winst behaald en onzekerheid en terughoudendheid bij kopers weggenomen. Dat er nu wat geld bijkomt voor die subsidie, doet niks af aan dit pleidooi."
[verwijderd]
0
Prinsjesdag: bpm omhoog, meer geld voor EV-subsidie

Het is Prinsjesdag en dat betekent ook dit jaar weer dat er enkele veranderingen op het gebied van de autobelastingen worden doorgevoerd. Onder meer het bpm-tarief wordt aangescherpt en er wordt extra subsidie uitgetrokken voor de aanschaf van een elektrische auto. Tegelijkertijd wordt zakelijk elektrisch rijden wel minder aantrekkelijk door aangescherpte bijtellingsregels.

Bpm omhoog

Het demissionaire kabinet presenteert vandaag de belastingplannen voor 2022, die indien goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer per 2022 werkelijkheid worden. Daarin is onder meer een belangrijke wijziging te vinden omtrent autobelastingen. De overheid wil namelijk de bpm verhogen om de vergroening van het Nederlandse wagenpark meer te stimuleren. Volledig elektrische auto's blijven tot en met 2024 vrijgesteld van bpm, nieuwe auto's met een verbrandingsmotor worden per 2022 zwaarder belast. De overheid licht toe: "Nieuwe auto's worden gelukkig steeds milieuvriendelijker door technologische ontwikkelingen. Dit betekent echter dat er steeds minder bpm wordt betaald. Deze belastinginkomsten zijn wel belangrijk voor overheidsuitgaven. Daarom wordt de bpm-tabel aangepast voor 2022 tot en met 2025."

www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/pr...
3.216 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
876,29  +2,27  +0,26%  14:16
 Germany40^ 18.002,70 -0,48%
 BEL 20 3.874,27 -0,25%
 Europe50^ 4.957,53 -0,65%
 US30^ 38.240,56 -0,29%
 Nasd100^ 17.335,98 -1,07%
 US500^ 5.040,69 -0,62%
 Japan225^ 37.670,14 -0,86%
 Gold spot 2.326,27 +0,44%
 EUR/USD 1,0717 +0,18%
 WTI 83,20 +0,36%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

UNILEVER PLC +6,18%
Flow Traders +4,56%
Fugro +2,97%
B&S Group SA +2,74%
NX FILTRATION +2,16%

Dalers

ADYEN NV -9,25%
VIVORYON THER... -5,59%
WDP -4,54%
TomTom -3,05%
Alfen N.V. -2,80%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront