Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway.com 2021

24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Alex Future
3
quote:

ceesvanvliet schreef op 26 september 2021 16:44:

Volgens ROYCE TOSTRAMS gaan we naar 58,80 moet ik straks wel snel een terugvlucht boeken.
Fake news!

Maak de bron maar is bekend, dan staat er heel wat anders.

Op 27 juli schrijft Cees op het Besi forum :
Maar eerst gaan we vreselijk dalen.

Koers Besi 27 juli €70,54
Koers Besi 14 september €84,04

+19% Wat een giller!
Giraffe Capital
1
quote:

Alex Future schreef op 26 september 2021 14:38:

Niks gaat in één lijn recht omhoog en niks gaat in één lijn recht omlaag.
Kopen en verkopen op alleen koershistorie is het domste wat je kan doen.
Kopen en verkopen voor de korte termijn is gokken en de meeste mensen verliezen daarmee.
Turbo's of opties = gokken

Geld verdienen op de beurs is lange termijn, 10 jaar of langer. Kopen en niet meer verkopen.

De omzet van JET stijgt als een raket.

Slotkoersen en omzet:
2016 €23,50 omzet 112 miljoen
2017 €50,88 omzet 164 miljoen
2018 €58,80 omzet 233 miljoen
2019 €82,20 omzet 416 miljoen
2020 €92,40 omzet 2042 miljoen
2021 €65,90 omzet 5200 miljoen (slot 24 sept. + verwachte omzet)

Ben je op de beurslancering 16 september 2016 ingestapt dan heb je nu +168,98% rendement
Ben je op de beurslancering 16 september 2016 ingestapt en op 16 oktober 2020 uitgestapt dan heb je +445% rendement
Ben je op het dieptepunt van de covid beurs crash op 13 maart 2020 ingestapt dan heb je nu 0% rendement.
Ben je in augustus 2018 ingestapt dan heb je nu 0% rendement.
Ben je op 16 oktober 2020 ingestapt dan heb je nu -39,90% verlies.

Warren Buffett: Buy when everyone is selling
Warren Buffett: Buy the Dip

Op dit topic : Hoe vaker mensen roeptoeteren dat het verder gaat dalen of dat je moet verkopen, hoe meer je moet kopen.

Het kan morgen verder omlaag of omhoog, aan welke kant je ook staat je hebt altijd 50% kans dat je gelijk krijgt.
Helemaal mee eens, maar het is wel goed om er even bij te zeggen dat het aantal uitstaande aandelen sinds eind 2016 ook gestegen is van 37 miljoen naar 212 miljoen. Omzet steeg tussen 2016 en 2021 dus met ongeveer 47x terwijl het aantaal uitstaande aandelen keer 5.7 is gegaan. Omzet per aandeel is dus gestegen van 3 euro per aandeel in 2016 naar 24,5 euro per aandeel in 2021.
DeZwarteRidder
0
Als iemand in 2016 had voorspeld dat JET in 2021 bij een omzet van ruim 5 miljard bijna een half miljard verlies zou lijden, dan was deze persoon direct opgenomen in een speciale inrichting.
Senna_88
2
Ik blijf het interessant vinden hoe iedereen het heeft over JET en de verlies die ze maken.

Je moet naar de industrie kijken, naar de concurrenten en daarmee het vergelijken.

Op ALLE metrics doet JET het veel beter. Niks meer en niks minder.

Op de een of andere manier praten mensen steeds alsof JET alleen staat in deze industrie. Dat doen ze alleen qua koers waar ze op een ongeloofelijke discount staan tov de rest…

Senna
Daann
0
quote:

Alex Future schreef op 26 september 2021 14:38:

Niks gaat in één lijn recht omhoog en niks gaat in één lijn recht omlaag.
Kopen en verkopen op alleen koershistorie is het domste wat je kan doen.
Kopen en verkopen voor de korte termijn is gokken en de meeste mensen verliezen daarmee.
Turbo's of opties = gokken

Geld verdienen op de beurs is lange termijn, 10 jaar of langer. Kopen en niet meer verkopen.

De omzet van JET stijgt als een raket.

Slotkoersen en omzet:
2016 €23,50 omzet 112 miljoen
2017 €50,88 omzet 164 miljoen
2018 €58,80 omzet 233 miljoen
2019 €82,20 omzet 416 miljoen
2020 €92,40 omzet 2042 miljoen
2021 €65,90 omzet 5200 miljoen (slot 24 sept. + verwachte omzet)

Ben je op de beurslancering 16 september 2016 ingestapt dan heb je nu +168,98% rendement
Ben je op de beurslancering 16 september 2016 ingestapt en op 16 oktober 2020 uitgestapt dan heb je +445% rendement
Ben je op het dieptepunt van de covid beurs crash op 13 maart 2020 ingestapt dan heb je nu 0% rendement.
Ben je in augustus 2018 ingestapt dan heb je nu 0% rendement.
Ben je op 16 oktober 2020 ingestapt dan heb je nu -39,90% verlies.

Warren Buffett: Buy when everyone is selling
Warren Buffett: Buy the Dip

Op dit topic : Hoe vaker mensen roeptoeteren dat het verder gaat dalen of dat je moet verkopen, hoe meer je moet kopen.

Het kan morgen verder omlaag of omhoog, aan welke kant je ook staat je hebt altijd 50% kans dat je gelijk krijgt.
Ook Warren Buffet: "Rule number 1 in investing: Never lose money. Rule number 2: Never forget rule number 1" :). Zonder gekheid, Just Eat Takeaway heeft nog nooit winst gemaakt met als excuus dat ze de marktpositie verder willen uitbreiden. Mooi verhaal, maar hoelang blijft men dit geloven. Wanneer ik op mijn vrije dag een wandeling maak door Utrecht zie ik allerlei verschillende bezorgers van Uber Eats, Deliveroo, Thuisbezorgde etc. Hoe denken beleggers dat Just Eat Takeaway ooit een riante winst gaat maken in deze markt met felle concurrentie?
ff_relativeren
0
Wat wil je daarmee zeggen @ Senna_88 ? Als de buurman jaar op jaar verlies maakt, dan is het oke om zelf ook jaar op jaar verlies te draaien ? Eerst sneuvelt de credit rating. Daardoor gaan de kosten om te lenen omhoog. Daarna sneuvelt de solvabiliteit. Vanaf dan wordt het steeds moeilijker om nog nieuw geld aan te trekken. Uiteindelijk sneuvelt de liquiditeit. Ofwel : Het kasgeld waarmee je de eerste rekeningen betaalt. Als je daar bent aangekomen, sneuvelt je bedrijf. Omdat iedere schuldeiser, al is het maar de man die de koffie-automaat bijvult, het recht heeft om jouw faillissement aan te vragen zodra je aantoonbaar niet meer in staat bent om je facturen te betalen. Op dat moment is het afgelopen.

Moraal van dit veel te lange verhaal : Het is niet oke om verliezen te blijven maken. Ook niet als anderen dat ook doen.
Daann
4
quote:

Senna_88 schreef op 26 september 2021 19:23:

Ik blijf het interessant vinden hoe iedereen het heeft over JET en de verlies die ze maken.

Je moet naar de industrie kijken, naar de concurrenten en daarmee het vergelijken.

Op ALLE metrics doet JET het veel beter. Niks meer en niks minder.

Op de een of andere manier praten mensen steeds alsof JET alleen staat in deze industrie. Dat doen ze alleen qua koers waar ze op een ongeloofelijke discount staan tov de rest…

Senna
Dat JET ondergewaardeerd is t.o.v. de gekte in de USA wil nog niet zeggen dat JET in absolute zin een goede investering is.
Bert12345
0
quote:

TechFocused schreef op 26 september 2021 19:35:

[...]

Dat JET ondergewaardeerd is t.o.v. de gekte in de USA wil nog niet zeggen dat JET in absolute zin een goede investering is.
Eens. Ze hebben het constant over EBITA en zelfs met deze geflatteerde wijze van winst berekenen, maken ze nog verlies. Hoe kan het bezorgen van half lauw warme maaltijden ooit tot een winstgevend businessmodel worden ongetoverd?
Pedro (DD stijging vandaag!!!!!)
2
quote:

Bert12345 schreef op 26 september 2021 20:55:

[...]

Eens. Ze hebben het constant over EBITA en zelfs met deze geflatteerde wijze van winst berekenen, maken ze nog verlies. Hoe kan het bezorgen van half lauw warme maaltijden ooit tot een winstgevend businessmodel worden ongetoverd?
De jeugd kookt niet maar besteld! Wie de toekomst van maaltijdbezorgen niet inziet, is waarschijnlijk oud! De jeugd besteld als ze thuis zijn of op kantoor zijn of als ze in het park liggen! De keuken thuis wordt overbodig gemaakt mede dankzij Jet! En Bertje, sushi hoort niet warm te zijn!
bezinteergebelegt
0
quote:

Bert12345 schreef op 26 september 2021 20:55:

[...]

Hoe kan het bezorgen van half lauw warme maaltijden ooit tot een winstgevend businessmodel worden ongetoverd?
Kannie, tenzij die maaltijden zichzelf gaan bereiden en bezorgen :-).
Giraffe Capital
3
quote:

TechFocused schreef op 26 september 2021 19:27:

[...]

Ook Warren Buffet: "Rule number 1 in investing: Never lose money. Rule number 2: Never forget rule number 1" :). Zonder gekheid, Just Eat Takeaway heeft nog nooit winst gemaakt met als excuus dat ze de marktpositie verder willen uitbreiden. Mooi verhaal, maar hoelang blijft men dit geloven. Wanneer ik op mijn vrije dag een wandeling maak door Utrecht zie ik allerlei verschillende bezorgers van Uber Eats, Deliveroo, Thuisbezorgde etc. Hoe denken beleggers dat Just Eat Takeaway ooit een riante winst gaat maken in deze markt met felle concurrentie?
Hier in Nederland maakte JET in 2020 tientallen miljoenen netto winst ondanks al deze "concurrentie". Dit jaar zal Thuisbezorgd waarschijnlijk +50 miljoen euro netto winst maken terwijl alle andere concurrenten in Nederland verlieslatend zijn. Dus hoezo geen winst maken met felle concurrentie? 

En ik hoor je al denken: Waarom is JET dan niet ook winstgevend in andere markten? Omdat het oude management van Just Eat (het grootste gedeelte van de combinatie Just Eat Takeaway.com) de jaren voor de overname door Takeaway.com er echt een potje van heeft gemaakt. Just Eat heeft jaren lang honderden miljoenen verdiend (ebitda marges lagen op een bepaald moment op  meer dan 60% van de omzet) alleen vergat legacy Just Eat i.t.t. Takeaway.com te investeren in logistiek. Hierdoor hebben de Just Eat markten veel marktaandeel verloren van deliveroo en Uber Eats. Gelijk na de overname van Just Eat in april 2020 is JET begonnen met een gigantisch investeringsprogramma om met name in de legacy Just Eat markten logistiek uit te rollen om marktaandeel terug te veroveren. 

Zoals je waarschijnlijk weet is het uitrollen van logistiek en gratis (of bijna gratis) delivery fee strategie daar een groot onderdeel van. En die manier van marktaandeel terugkopen kost (al hoewel heel efficiënt) wel heel veel geld. Al weten we het niet precies hoeveel kost het JET alleen in de UK waarschijnlijk all 400-500 miljoen euro op jaar basis om gratis bezorging aan te bieden op al haar logistiek order. En dan heb je ook nog een hele hoop andere landen waar JET gratis (of bijna gratis) delivery aanbied. Je kan dit negatief beschouwen want ze maken nu geen winst, maar uiteindelijk waren/zijn deze investeringen gewoon nodig om de legacy Just Eat business sterker te maken en gelukkig kunnen bijna alle investeringen betaald worden met ebitda uit ultra winstgevende marketplace business.

Nadat het logistiek netwerk is uitgerold en het marktaandeel is terugveroverd is het voor JET echt een eitje om (weer) winst te maken. Verander namelijk gewoon de delivery fee van 0 naar 1/2/3/4 euro/pond per logistieke order en het geld begint binnen te stromen. Uber Eats rekent in de UK 4 pond voor elke delivery, JET rekent in de UK 0 of 1 pond. Er is dus nog veel ruimte om delivery fee te verhogen. Alleen in de UK de delivery fee van 0 naar 2 pond verhogen kan op jaarbasis (bij de huidige grote) al voor +250 miljoen euro extra winst zorgen. JET is daar trouwens in sommige steden in de UK al begonnen met de delivery kosten van 0 naar 1 pond verhogen. 

En dit is alleen nog maar hoe JET in de UK haar winst kan/zal verhogen. JET investeert gigantisch in al haar markten. Door de investeringen in gratis bezorging en marketing een beetje terug te schroeven kan elke idioot JET binnen 1 kwartaal winstgevend maken. JET doet dit niet omdat te weinig investering uiteindelijk marktaandeel kost (zie legacy Just Eat) en een groot marktaandeel en veel zorgt er uiteindelijk voor dat je o.a. marketing kosten onder veel meer order kan verdelen. 
Pedro (DD stijging vandaag!!!!!)
2
quote:

Giraffe Capital schreef op 26 september 2021 21:33:

[...]
Hier in Nederland maakte JET in 2020 tientallen miljoenen netto winst ondanks al deze "concurrentie". Dit jaar zal Thuisbezorgd waarschijnlijk +50 miljoen euro netto winst maken terwijl alle andere concurrenten in Nederland verlieslatend zijn. Dus hoezo geen winst maken met felle concurrentie? 

En ik hoor je al denken: Waarom is JET dan niet ook winstgevend in andere markten? Omdat het oude management van Just Eat (het grootste gedeelte van de combinatie Just Eat Takeaway.com) de jaren voor de overname door Takeaway.com er echt een potje van heeft gemaakt. Just Eat heeft jaren lang honderden miljoenen verdiend (ebitda marges lagen op een bepaald moment op  meer dan 60% van de omzet) alleen vergat legacy Just Eat i.t.t. Takeaway.com te investeren in logistiek. Hierdoor hebben de Just Eat markten veel marktaandeel verloren van deliveroo en Uber Eats. Gelijk na de overname van Just Eat in april 2020 is JET begonnen met een gigantisch investeringsprogramma om met name in de legacy Just Eat markten logistiek uit te rollen om marktaandeel terug te veroveren. 

Zoals je waarschijnlijk weet is het uitrollen van logistiek en gratis (of bijna gratis) delivery fee strategie daar een groot onderdeel van. En die manier van marktaandeel terugkopen kost (al hoewel heel efficiënt) wel heel veel geld. Al weten we het niet precies hoeveel kost het JET alleen in de UK waarschijnlijk all 400-500 miljoen euro op jaar basis om gratis bezorging aan te bieden op al haar logistiek order. En dan heb je ook nog een hele hoop andere landen waar JET gratis (of bijna gratis) delivery aanbied. Je kan dit negatief beschouwen want ze maken nu geen winst, maar uiteindelijk waren/zijn deze investeringen gewoon nodig om de legacy Just Eat business sterker te maken en gelukkig kunnen bijna alle investeringen betaald worden met ebitda uit ultra winstgevende marketplace business.

Nadat het logistiek netwerk is uitgerold en het marktaandeel is terugveroverd is het voor JET echt een eitje om (weer) winst te maken. Verander namelijk gewoon de delivery fee van 0 naar 1/2/3/4 euro/pond per logistieke order en het geld begint binnen te stromen. Uber Eats rekent in de UK 4 pond voor elke delivery, JET rekent in de UK 0 of 1 pond. Er is dus nog veel ruimte om delivery fee te verhogen. Alleen in de UK de delivery fee van 0 naar 2 pond verhogen kan op jaarbasis (bij de huidige grote) al voor +250 miljoen euro extra winst zorgen. JET is daar trouwens in sommige steden in de UK al begonnen met de delivery kosten van 0 naar 1 pond verhogen. 

En dit is alleen nog maar hoe JET in de UK haar winst kan/zal verhogen. JET investeert gigantisch in al haar markten. Door de investeringen in gratis bezorging en marketing een beetje terug te schroeven kan elke idioot JET binnen 1 kwartaal winstgevend maken. JET doet dit niet omdat te weinig investering uiteindelijk marktaandeel kost (zie legacy Just Eat) en een groot marktaandeel en veel zorgt er uiteindelijk voor dat je o.a. marketing kosten onder veel meer order kan verdelen. 

Dit is ook een interessant stuk voor onze Bertje! Hij denkt ook dat Jet niet winstgevend kan worden en ziet het einde van Jet naderen!
Daann
2
quote:

Giraffe Capital schreef op 26 september 2021 21:33:

[...]
Nadat het logistiek netwerk is uitgerold en het marktaandeel is terugveroverd is het voor JET echt een eitje om (weer) winst te maken. Verander namelijk gewoon de delivery fee van 0 naar 1/2/3/4 euro/pond per logistieke order en het geld begint binnen te stromen. Uber Eats rekent in de UK 4 pond voor elke delivery, JET rekent in de UK 0 of 1 pond. Er is dus nog veel ruimte om delivery fee te verhogen. Alleen in de UK de delivery fee van 0 naar 2 pond verhogen kan op jaarbasis (bij de huidige grote) al voor +250 miljoen euro extra winst zorgen. JET is daar trouwens in sommige steden in de UK al begonnen met de delivery kosten van 0 naar 1 pond verhogen. 
Goed verhaal. Ik heb een stukje van je verhaal gequote waar mijn inziens precies de kern van het probleem ligt. JET biedt logistieke diensten aan die ver onder kostprijs worden verkocht om weer marktaandeel terug te veroveren in de UK. Jij zegt dat op het moment dat het marktaandeel terug is veroverd JET de prijzen kan verhogen zodat ze winstgevend worden. Ik denk juist van niet. Zodra JET winstgevend wordt is er een andere aanbieder die denkt dat het goedkoper kan(zie Uber Eats, Deliveroo, Gorillas) etc. Het is een oneindige cirkel waarin bezorgers steeds weer de prijzen verlagen om marktaandeel terug te winnen dat ze zijn verloren nadat ze de prijzen hadden verhoogd.

Dat gezegd hebbende is het dus de vraag wie dit spelletje van het langst volhoudt. Amerikaanse spelers met een bijna oneindige toegang tot kapitaal of JET? Ik denk de Amerikaanse spelers (zoals Uber, DoorDash etc.). Dat wil niet zeggen dat deze Amerikaanse spelers goede investeringen zijn.
Giraffe Capital
2
quote:

ff_relativeren schreef op 26 september 2021 19:30:

Wat wil je daarmee zeggen @ Senna_88 ? Als de buurman jaar op jaar verlies maakt, dan is het oke om zelf ook jaar op jaar verlies te draaien ? Eerst sneuvelt de credit rating. Daardoor gaan de kosten om te lenen omhoog. Daarna sneuvelt de solvabiliteit. Vanaf dan wordt het steeds moeilijker om nog nieuw geld aan te trekken. Uiteindelijk sneuvelt de liquiditeit. Ofwel : Het kasgeld waarmee je de eerste rekeningen betaalt. Als je daar bent aangekomen, sneuvelt je bedrijf. Omdat iedere schuldeiser, al is het maar de man die de koffie-automaat bijvult, het recht heeft om jouw faillissement aan te vragen zodra je aantoonbaar niet meer in staat bent om je facturen te betalen. Op dat moment is het afgelopen.

Moraal van dit veel te lange verhaal : Het is niet oke om verliezen te blijven maken. Ook niet als anderen dat ook doen.
Je kan inderdaad niet oneindig verliezen maken, maar jij weet ook net als ik dat het uiteindelijk niet gaat om boekhoudkundige verliezen maar hoeveel cash er daadwerkelijk in of uit de business gaat. En het is nu niet dat JET jaar achter jaar cash verbrand. (Vorig jaar was FCF +130 miljoen euro positief)

GTV Adjusted EBITDA EBITDA/GTV FCF* FCF/GTV
h1 2021 14124 -190 -1,35% -261 -1,85%
h2 2020 7198 79 1,10% 53 0,74%
h1 2020 5702 177 3,10% 81 1,42% (overname Just Eat in april 2020)
h2 2019 1677,6 10,5 0,63% -20 -1,19%
h1 2019 1336,9 1,8 0,13% -33 -2,47%
h2 2018 986,5 -5,2 -0,53% -19 -1,93%
h1 2018 809 -6,1 -0,75% 12 1,48%

Gezien JET eind Juni nog 1.5 milijard cash op de bank had staan is er zelfs bij de cashburn van "peak loss h1 2021" nog voor 3 jaar cash in kas. Maar zoals in mijn vorige reactie ook al zij, management van JET heeft nog zoveel mogelijkheden om winstgevendheid/cashflow te verbeteren dat de bodem dat JET ruim voor die tijd al weer FCF positief is.

*FCF aangepast voor geld ontvangen/betaald in overnames om een eerlijk beeld van cashflow te krijgen.

Edit: Ik zie dat tabel onleesbaar is. Voor wie de tabel wilt zien met EBITDA/FCF/GTV hier een snip: i.ibb.co/ZTpbcc1/jet.jpg
Jimnotaris
0
"Verander namelijk gewoon de delivery fee van 0 naar 1/2/3/4 euro/pond per logistieke order en het geld begint binnen te stromen". Zal niet genoeg zijn. Ook bij de huidige 17% per order zal het verlies zeker tussen de 5 en 10 euro liggen.
Giraffe Capital
0
quote:

Jimnotaris schreef op 26 september 2021 22:08:

"Verander namelijk gewoon de delivery fee van 0 naar 1/2/3/4 euro/pond per logistieke order en het geld begint binnen te stromen". Zal niet genoeg zijn. Ook bij de huidige 17% per order zal het verlies zeker tussen de 5 en 10 euro liggen.
Voor zover ik weet rekent JET net als concurrentie 30% aan restaurants voor een delivery order plus een delivery fee voor de consument. 

Er kan zeker nog geld worden verloren op delivery, maar als je door een delivery fee van 2 euro in te voeren van -500 miljoen naar -250 miljoen gaat dan stijgt de winst weldegelijk hoor :).  En als de marketplace dan wel een paar honderd miljoen oplevert kan JET als geheel natuurlijk wel break-even draaien (of winst maken).

Bij de FY 2020 investor call heeft JET laten weten er in Duitsland in 2020 een delivery fee van minder dan 1,5 euro nodig zou zijn om delivery gross profit neutral te zijn, waarschijnlijk is dit door toenemende efficiëntie dit jaar alweer lager. Zou leuk zijn als JET dit binnenkort of bij komende jaarcijfers dit weer met ons deelt zodat we een gevoel kunnen krijgen van toenamen in efficiëntie. Natuurlijk is gross profit neutral natuurlijk nog geen break-even, maar het geeft wel een indicatie dat zelfs in continentaal Europa er met genoeg schaal echt wel iets te verdienen valt aan het bezorgen zelf. 
Jimnotaris
0
Als je van 30% uitgaat dan reken je de winstgevende 13% voor de order mee (en die wordt nu gebruikt om het verliesgevende bezorgen gedeeltelijk te compenseren). Die 17% rekent JET uitsluitend voor het bezorgen. 17% van een order van € 26,- (dat is de gemiddelde order) is € 4,42. Daarvoor kan je niet iemand op de fiets zetten om het weg te brengen. Een bezorger bezorgt maar ongeveer 2 keer per uur. Pak de rekenmachine er maar bij en tek je conclusie.
Daann
0
Sowieso is de hele eten/boodschappen bezorgmarkt interessant om te volgen vanuit een investeerders perspectief. Ik begrijp niet hoe partijen in deze markt ooit duurzaam winst gaan maken. Mocht dit echter wel lukken dan ben ik naast verbaasd ook weer een nieuwe les wijzer. Ik volg deze gehele markt in ieder geval comfortabel vanaf de zijlijn ;).
[verwijderd]
0
quote:

Giraffe Capital schreef op 26 september 2021 21:33:

[...]
Hier in Nederland maakte JET in 2020 tientallen miljoenen netto winst ondanks al deze "concurrentie". Dit jaar zal Thuisbezorgd waarschijnlijk +50 miljoen euro netto winst maken terwijl alle andere concurrenten in Nederland verlieslatend zijn. Dus hoezo geen winst maken met felle concurrentie? 

En ik hoor je al denken: Waarom is JET dan niet ook winstgevend in andere markten? Omdat het oude management van Just Eat (het grootste gedeelte van de combinatie Just Eat Takeaway.com) de jaren voor de overname door Takeaway.com er echt een potje van heeft gemaakt. Just Eat heeft jaren lang honderden miljoenen verdiend (ebitda marges lagen op een bepaald moment op  meer dan 60% van de omzet) alleen vergat legacy Just Eat i.t.t. Takeaway.com te investeren in logistiek. Hierdoor hebben de Just Eat markten veel marktaandeel verloren van deliveroo en Uber Eats. Gelijk na de overname van Just Eat in april 2020 is JET begonnen met een gigantisch investeringsprogramma om met name in de legacy Just Eat markten logistiek uit te rollen om marktaandeel terug te veroveren. 

Zoals je waarschijnlijk weet is het uitrollen van logistiek en gratis (of bijna gratis) delivery fee strategie daar een groot onderdeel van. En die manier van marktaandeel terugkopen kost (al hoewel heel efficiënt) wel heel veel geld. Al weten we het niet precies hoeveel kost het JET alleen in de UK waarschijnlijk all 400-500 miljoen euro op jaar basis om gratis bezorging aan te bieden op al haar logistiek order. En dan heb je ook nog een hele hoop andere landen waar JET gratis (of bijna gratis) delivery aanbied. Je kan dit negatief beschouwen want ze maken nu geen winst, maar uiteindelijk waren/zijn deze investeringen gewoon nodig om de legacy Just Eat business sterker te maken en gelukkig kunnen bijna alle investeringen betaald worden met ebitda uit ultra winstgevende marketplace business.

Nadat het logistiek netwerk is uitgerold en het marktaandeel is terugveroverd is het voor JET echt een eitje om (weer) winst te maken. Verander namelijk gewoon de delivery fee van 0 naar 1/2/3/4 euro/pond per logistieke order en het geld begint binnen te stromen. Uber Eats rekent in de UK 4 pond voor elke delivery, JET rekent in de UK 0 of 1 pond. Er is dus nog veel ruimte om delivery fee te verhogen. Alleen in de UK de delivery fee van 0 naar 2 pond verhogen kan op jaarbasis (bij de huidige grote) al voor +250 miljoen euro extra winst zorgen. JET is daar trouwens in sommige steden in de UK al begonnen met de delivery kosten van 0 naar 1 pond verhogen. 

En dit is alleen nog maar hoe JET in de UK haar winst kan/zal verhogen. JET investeert gigantisch in al haar markten. Door de investeringen in gratis bezorging en marketing een beetje terug te schroeven kan elke idioot JET binnen 1 kwartaal winstgevend maken. JET doet dit niet omdat te weinig investering uiteindelijk marktaandeel kost (zie legacy Just Eat) en een groot marktaandeel en veel zorgt er uiteindelijk voor dat je o.a. marketing kosten onder veel meer order kan verdelen. 

Goed verhaal! Hopelijk komt er ooit weer herstel :-)
24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 15:34
Koers 14,030
Verschil +0,710 (+5,33%)
Hoog 14,055
Laag 13,295
Volume 2.315.012
Volume gemiddeld 2.409.952
Volume gisteren 6.390.192

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront