TomTom « Terug naar discussie overzicht

Wat gebeurt er met HERE?

36 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

boem! schreef op 4 oktober 2021 08:46:

Misschien dat de Enterprise markt de redding van HERE kan bezorgen.

HDmaps zijn ook in dit segment van de Location Based Technology van groot belang.
De versheid van die kaarten kent echter niet de dominantie die het bij hogere levels van Automotive wel heeft.
Daar komt bij dat HERE in dit segment ook zegt te willen groeien en deze markt is vele malen groter dan de HDmaps- markt voor Automotive.

Indien men daar succesvol in is zou het zomaar kunnen voorkomen dat HERE winstgevend kan zijn en dat biedt dan weer meer mogelijkheden voor TT op Automotive-gebied.
In theorie kan dit maar gaat een aantal jaren overheen.

Ze hebben 80% omzet uit Automotive en maar 20% uit LBS. Voor elke procent krimp in automotive moet dus 4% groei in LBS komen.

In 2020 hadden ze 1% groei orderboek, waarvan 16% groei in LBS, dus 4% krimp Automotive. Dat brengt de verhouding dus van 80/20 naar 76/24. Dit doet denken aan de transitie van tomtom waarbij er meerdere jaren nodig zijn voor bijvoorbeeld een 50/50 verhouding.

Met 1% order groei schiet HERE niks op als er ook 150 mio verlies gemaakt wordt ondanks loonkosten subsidies, deeltijdwerk, salarisinlevering en stoppen met pensioen dotaties.

4% minder orders in groeiend automotive (EV, adas, take rates) voor HERE komt inderdaad door marktaandeel winst tomtom, met name in de VS. Er ligt bij HERE minder focus op Automotive. Ook een teken dat de Duitse drie niet meer hun hoogste prioriteit hebben. Toch?
tatje
2
Hoop dat ik het goed zeg !

HERE heeft vertrouwen in de toekomst:
Despite the challenging market conditions, we won more new business in 2020 than in 2019. 0ur Bookings, or the estimated lifetime revenue of deals closed within the calendar year, were close to EUR 1.7 billion, a slight increase year year.

Maar de aandeelhouders lijken de tekorten niet zomaar meer te willen aanvullen:
HERE International B.V entered into a subordinated shareholder loan agreement in May 2020 with There Holding B.V. and Intel Holdings B.V. to provide liquidity support In 2020, the HERE Group borrowed EUR 125 million, received in three tranches: EUR 60 million in May 2020, EUR 40 million in June 2020, and EUR 25 million in August 2020. The interest rate on th1s loan is 6.25%, with principal and interest both payable at the earlier of July 31, 2023 or the date falling six months after all outstanding balances on its main debt agreement are repaid in full. In January 2021, HERE borrowed a fourth tranche in the amount of EUR 25 million.

HERE kijkt naar mogelijkheden om meer geld op te halen:
For 2021, we target a return to strong sales growth. However, to fully exploit the opportunities in front of us over the long-term, we are presently exploring a wide range of options for raising additional capital to accelerate the company's growth and value creation. The assessment includes the possibility of accessing funding through public and private equity markets.

Dus geen renteloze lening, alleen pas rente en aflossing in 2023.
Niet Intel, maar Intel en There holding BV.

Wat blijft er aan automotive over als alles vers snel en online gaat.

Automotive
2018 814
2019 796
2020 610 daling tov 2019 is 24%

Automotive Tom Tom
2018 235
2019 265.7
2020 227,2 daling tov 2019 14%.

Verder ben ik er van overtuigd, dat Intel op voorspraak van Microsoft, Mobileye kocht in mrt 2017, een belang nam in Here in jan 2017 en Moovit kocht in 2020.

Begin 2017 zag de toekomst van Here er anders uit dan in 2019 en daarna :-)

Tja.
[verwijderd]
0
Klopt tatje dus intel en there.

Interessant is deze passage:

“HERE Technologies was originally a global map supplier, but, after being acquired by a consortium of three automakers in Germany (AUDI AG, BMW AG and Daimler AG) in 2015, it became an IT company providing open location platforms regarding location information enabling distribution of various types of data, as well as maps.”


win some...
0
Ook interessant is deze passage:
"0ur Bookings, or the estimated lifetime revenue of deals closed within the calendar year, were close to EUR 1.7 billion""

Het automotive backlog van TT is in 2020 naar zij zelf zeggen geijk gebleven, 1,8 miljard. Maar dat is dus het totaal aantal automotive boekingen van alle jaren. Bij beide is de Enterprise omzet kleiner dan automotive en ook de contractduur is bij Enterprise vaak korter. Dit verklaart dus niet het grote verschil. Wat is dan de verklaring?
[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 4 oktober 2021 10:43:

Klopt tatje dus intel en there.

Interessant is deze passage:

“HERE Technologies was originally a global map supplier, but, after being acquired by a consortium of three automakers in Germany (AUDI AG, BMW AG and Daimler AG) in 2015, it became an IT company providing open location platforms regarding location information enabling distribution of various types of data, as well as maps.”


Groot verschil tussen de keuze om HERE te steunen met een bijstorting of HERE te steunen met een krediet.

Als de Duitsers en INTEL uit HERE stappen en hun aandeel verkopen dan blijven ze eigenaar van het gegeven krediet. De overnemende partij krijgt een schuld. Stort je gewoon geld in HERE en je verkoopt het daarna, dan is het geld ook gewoon weg. Dat het eerst niet rentedragend is en later wel is een manier om te zorgen dat toekomstige eigenaar de lening wel gaat terugbetalen. Anders laat ie de renteloze lening gewoon staan. ERGO: de Duitsers én INTEL willen HERE verkopen.
Als je HERE verkoopt dan kun je proberen dat in 1 brok te doen of in delen. De dame van Daimler die CFO van HERE is geworden heeft Daimler gesplitst in Daimler cars en Daimler trucks.
[verwijderd]
1
quote:

*JustMe* schreef op 4 oktober 2021 11:43:

[...]

Groot verschil tussen de keuze om HERE te steunen met een bijstorting of HERE te steunen met een krediet.

Als de Duitsers en INTEL uit HERE stappen en hun aandeel verkopen dan blijven ze eigenaar van het gegeven krediet. De overnemende partij krijgt een schuld. Stort je gewoon geld in HERE en je verkoopt het daarna, dan is het geld ook gewoon weg. Dat het eerst niet rentedragend is en later wel is een manier om te zorgen dat toekomstige eigenaar de lening wel gaat terugbetalen. Anders laat ie de renteloze lening gewoon staan. ERGO: de Duitsers én INTEL willen HERE verkopen.
Als je HERE verkoopt dan kun je proberen dat in 1 brok te doen of in delen. De dame van Daimler die CFO van HERE is geworden heeft Daimler gesplitst in Daimler cars en Daimler trucks.
INTEL of CARIAD zie ik voor me als koper van de HD maps (HERE live map) in combinatie met Mobileye. TomTom moet gewoon zijn eigen HD maps product en partnerships blijven volgen en dat onderdeel laten gaan.

Ik zie TomTom geen interesse hebben in HERE als geheel. Teveel kosten, teveel medewerkers en teveel overlappende technologie.Vooral de klanten portefeuille van HERE is interessant. Ook die van SD maps. Je kunt dat een legacy business noemen, maar TomTom heeft nu 80% marktaandeel verkeersinformatie en iets van 30% marktaandeel kaarten in automotive. Indien je HERE's kaarten leveringen kunt overnemen, dan heb je een vrijwel 100% marktaandeel en een perfecte dekking voor je kaarten ontwikkel en onderhoud kosten.

Plus dat het groei perspectief dat TT steeds voorhoudt NIET gebaseerd is op marktaandeel groei, maar op het stacken van diensten. Dus geen losse traffic abonnementen, maar navigatiesoftware + maps + traffic + EV services, etc. Een overname van HERE contracten zou echt ideaal zijn om van daaruit te groeien met totaaloplossingen. Mededingen autoriteiten zullen daar OK mee zijn. De EU zal wel gek zijn om tegen een concurrent van Google te zeggen dat ze een monopolist is.

[verwijderd]
1
quote:

win some... schreef op 4 oktober 2021 11:32:

Ook interessant is deze passage:

"0ur Bookings, or the estimated lifetime revenue of deals closed within the calendar year, were close to EUR 1.7 billion""

Ik denk dat Audi, Daimler en BMW (niet VW) hun contracten hebben verlengd om banken gerust te stellen.
Zij zijn samen goed voor het grootste deel van HERE's automotive omzet.

HERE’s owners and banking partners showed the confidence to support HERE during the challenges created by the COVID-19 pandemic by providing additional funding and contractual adjustments.

De voorspellingen nu zijn dat de automarkt na de chipcrisis 3 jaren op rij met 10% groeit. (in plaats van 30% in 1 keer). HERE's omzet kromp van 1,11 miljard naar 857 miljoen. Met 3x 10% groei zou HERE weer in 2024 op het oude niveau van 1,11 miljard kunnen uitkomen. Daar gaat wel 3 jaar overheen en heeft als voorwaarde dat HERE geen marktaandeel verliest in automotive (wat wel het geval is).

In een best case scenario is HERE denk ik break even in 2024. Maar daarmee is de R&D nog niet terug op oude niveau.

In 2019 had HERE een omzet van 1,11 miljard en maakte 361 miljoen verlies.
In 2020 had HERE een omzet van 857 miljoen en 216 miljoen verlies

Dit is gerealiseerd door: 250 miljoen verlaging van R&D uitgaven, stopzetten bepaalde projecten, ontslagen, salaris inlevering vrijwillig, pensioenkortingen, loonkostensubsidie NL (NOW regeling), arbeidstijdverkorting Duitsland, stopzetten bepaalde uitgaven zoals reiskosten. Een deel van die kostenverlaging is permanent en een deel eenmalig, zoals de loonkostensubsidie. Dus break even is al best een uitdaging denk ik.

[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 4 oktober 2021 01:14:

In 2020 maakte HERE 163 miljoen verlies, ondanks forse R&D kostenreducties, gebruik van NOW regeling, deeltijdwerk en vrijwillige salarisinlevering.

Excuus, dit bedrag klopt niet, moet 216 miljoen zijn.
Rentelasten 54 miljoen (hoog percentage dus) komen er nog bij.

Zie afbeelding in bijlage.
Bijlage:
tatje
1
R en D Here

2019 752
2020 508 daling tov 2019 32,4%

R en D Tom Tom
2019 322
2020 310 daling tov 2019 3,7%

Over opgeven gesproken.
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 4 oktober 2021 13:24:

R en D Here

2019 752
2020 508 daling tov 2019 32,4%

R en D Tom Tom
2019 322
2020 310 daling tov 2019 3,7%

Over opgeven gesproken.
En kaartenmaken valt onder R&D en TT doet dit veel goedkoper.
Daarnaast hebben ze meer maatwerk voor klanten (customer specific R&D)

Ik denk niet dat HERE meer R&D capaciteiten heeft dan TT.

win some...
1
Even wat speculatieve beschouwingen.

De samenwerking tussen de eigenaren van HERE wordt er niet beter op. Afgelopen zomer kregen de drie autobouwers een boete voor kartelvorming van de EU: 875 mio. Althans VW en BMW kregen die, Daimler hoefde niet te betalen, omdat ze de zaak zelf aanhangig hadden gemaakt bij de EU. Niet echt een sfeerverhogende actie lijkt me zo.
autobahn.eu/artikel/454666/bmw-en-vag...

Daimler heeft ook de samenwerking met Bosch voor het ontwikkelen van Robottaxi's stopgezet. Eerder was al een project met BMW voor autonoom rijden gecanceld.
www.sueddeutsche.de/wirtschaft/bosch-...

Daimler is sowieso bezig 'grote schoonmaak'te houden. Daimler trucks wordt afgesplitst.
europe.autonews.com/automakers/daimle...

En als laatste geruchten over belangstelling van Tesla voor Daimler:
www.bw24.de/stuttgart/daimler-ag-auto...

In het geval van overname zou dit ook gevolgen hebben voor de deelname in HERE. Maar zoals gezegd, wel erg speculatief.

Offtopic: met aanstaande splitsing bij Daimler wordt dat dan misschien ook interessant om wat rendement te halen. Komende weken zullen mogelijk volatiel zijn op de beurs, misschien is Daimler dan nog met wat korting op te pakken.

[verwijderd]
1
5 miljard voor een spac van HERE maakt het onmogelijk om zonder protest TomTom te delisten tegen huidige koers met premie. HERE zal gezien worden als referentieprijs. Er werd hier gezegd dat HAL dit wellicht wilde maar de beursgang van Coolblue gaat niet door dus die zijn sowieso te laat (als het al ergens op gebaseerd is). Deze trein is vertrokken. Na paar jaar krijg je dus ook een echte beursgang van HERE, een SPAC is een pre-IPO en er zit gemiddeld zo’n twee jaar tussen een SPAC en IPO (heb ik ergens gelezen)
tatje
0
Over 3 4 a 5 jaar wil Volkswagen via Cariad 40% van de software zelf maken.

Stel 60% de rest komt dan van MCVP.

Volkswagen heeft een cloud waar die 40 en 60% samen komen.

Zo heeft RNM ook een eigen platform gemaakt en ik denk Toyota ook.

Er komt steeds meer handel in data.

Otonomo is dan het platform zeg maar marktplaats waar software wordt verhandeld.

Misschien zie ik het verkeerd :-)
tatje
0
Harold BAVA 2019.

Microsoft werkt aan een cloud met en voor Volkswagen.
Microsoft heeft niet de in car technologie, dus daar liggen kansen voor ons.
Eventueel zelfs een gezamenlijk bod.

Voor ons is die wereld net een ijsberg.

9/10 zien en weten we niet, tot aan de knal.

Als bijna alle vooral duitse media het hebben over een Spac van Here a 5 miljard, kun je TT niet van de beurs jatten voor een tientje.

Ik geef * JustMe * dus gelijk.
tatje
0
TT en Otonomo werken samen in MVCP van Microsoft.

Anders Truelsen hoofd Enterprise bij TT gaat naar Otonomo.

Is dit met goedvinden van Tom Tom !

Voor mij wel.

tatje
0
De misstanden met het internationaal veelgebruikte rentetarief Libor kwamen jaren terug aan het licht. Handelaren van grote internationale banken bleken ongeoorloofde afspraken te hebben gemaakt om het tarief in hun voordeel te manipuleren. Ook de Rabobank was betrokken bij het gesjoemel met de Liborrente. De bank kreeg hiervoor in 2013 een boete van 774 miljoen euro van Amerikaanse en Europese toezichthouders.

En wij geloven, dat beurshandel altijd eerlijk is :-)

Voor eind mei 2022 hebben we op 7,83 gestaan.

Zou me verbazen als ik ongelijk krijg.

Libor en dan strafvervolging afkopen voor 50 miljoen.

Voorbeeld.

Winst RABO door Libor 1,5 miljard - kosten 774 en 50 = winst 676. als Voorbeeld.

Op naar het volgende project :-)
36 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,510
Laag 7,250
Volume 213.528
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront