TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Benjamin G.
0
Felicitaties aan een ieder die in de ochtend hebben opgevangen. De onderbouwing van de outlook is sterk. Daar is al veel overgeschreven. Over de revolutionaire manier waarmee transactiekosten omlaag gaan is nog weinig geschreven.

Die is voor mij crucialer dan de groei in automotive. Daar reken ik met langjarig 20% groei en eenmalig effect van 30% in 2022 of 2023. Dat ligt aan de bovenkant van de groei van de voorspelde HD markt, gelet op TomTom's leidende positie zou dat realistisch moeten zijn.
Het effect aan de omzetkant is niet zo heel dramatisch ten opzicht van wat we al wisten en is ook conform afgegeven prognoses door TomTom.

De expenses zijn de knop om aan te draaien, gaan die drastisch dalen van 490-500 miljoen euro naar...? Of stijgen ze geleidelijk met een 2%? Wie o wie kan daar meer inzicht in verschaffen?

sniklaas
4
quote:

boem! schreef op 15 oktober 2021 04:02:

Voor de goed orde:
Zat ik er enkele dubbeltjes naast en jij vele euro’s…

Veel plezier in dromenland..
Wereldbelegger
0
quote:

sniklaas schreef op 15 oktober 2021 07:55:

[...]Zat ik er enkele dubbeltjes naast en jij vele euro’s…

Veel plezier in dromenland..
En in procenten?
((-;
boem!
0
quote:

Benjamin G. schreef op 15 oktober 2021 07:00:

Felicitaties aan een ieder die in de ochtend hebben opgevangen. De onderbouwing van de outlook is sterk. Daar is al veel overgeschreven. Over de revolutionaire manier waarmee transactiekosten omlaag gaan is nog weinig geschreven.

Die is voor mij crucialer dan de groei in automotive. Daar reken ik met langjarig 20% groei en eenmalig effect van 30% in 2022 of 2023. Dat ligt aan de bovenkant van de groei van de voorspelde HD markt, gelet op TomTom's leidende positie zou dat realistisch moeten zijn.
Het effect aan de omzetkant is niet zo heel dramatisch ten opzicht van wat we al wisten en is ook conform afgegeven prognoses door TomTom.

De expenses zijn de knop om aan te draaien, gaan die drastisch dalen van 490-500 miljoen euro naar...? Of stijgen ze geleidelijk met een 2%? Wie o wie kan daar meer inzicht in verschaffen?

Dat de expenses flink zullen dalen is al een gegeven.

De 500 mio is nl incl Amortisation ad 50 mio en deze post neemt af naar 17 mio in 2023 en verdwijnt in zijn geheel miv 2024.

Daarbovenop komt dan de efficiency slag die men gaat maken om de transactiekosten omlaag te brengen.

Het grote voordeel is dat men de positieve hefboom tussen omzetgroei en kostengroei nog verder aanscherpt.

IK verwacht zelf niet dat de R&D kosten als bedrag gaan dalen maar dat je dat moet zien als verlaging van kosten per verandering.

In dat licht bezien schat ik de kostenverhoging beperkt tot 2,5% per jaar waar ik in het verleden nog met 5% rekende.

De grote winst komt dan vanuit de omzetgroei die daar positief bij afwijkt met 20%.

Iedere 100 mio omzetgroei levert in dat geval een hogere winst op van 100.000 x (20%-2,5%)= 17,5 mio euro,

xof
1
Tja, de dip direct na de cijfers was voor mij helaas niet diep genoeg en mijn kooporder om bij te kopen op 5,85 is niet geraakt.

Ik vind de cijfers ronduit slecht, maar gelukkig kwam er optimisme uit de cc.

De huidige koers is beter voor mn ijzeren voorraad, maar de weg is nog lang.

TT is by far mn slechtste aandeel. Ik haal mn kooporder terug. TT breid ik niet meer uit.

De outlook en beloften heb ik vaker gehoord
[verwijderd]
0
Q3 was een hobbel die genomen moest worden, nu zijn er geen negatieve koers triggers meer in het vooruitzicht. Bij de Q4 cijfers zitten we al in feb 2022 en wordt de outlook voor 2022 bekend, wat beleggers veel belangrijker vinden dan de jaarcijfers zelf.

Bij die outlook kan rekening gehouden worden met 20-29% groei Automotive (gisteren door TT uitgesproken, kan hoger bij herstel chip gebeuren) en daarnaast is eencijferige groei Enterprise en een neutraal Consumer een redelijke schatting.
Wereldbelegger
2
Dat er blijdschap is over het optimisme uit de CC is begrijpelijk.
Maar:
De analisten zijn helemaal niet zo optimistisch met een gemiddeld koersdoel van 9,11
De effectontkenners van het chiptekort hebben ongelijk gekregen.
De omzet in het derde kwartaal is met 10% gedaald t.o.v. zelfde kwartaal 2020
De omzetvoorspelling is verlaagd.
De FCF voorspelling is verlaagd.
De rekenaars onder ons mogen hun verwachtingen weer(!) bijstellen.

Maar bovenal
TomTom was dood geld vóór de corona jaren.
en TT is dood geld tijdens de corona jaren.

De koers van TT moet nog behoorlijk stijgen voordat het op het niveau staat van vóór de corona jaren.
41% zal eerst moeten worden ingehaald. Dat is al een grote hap van het "stijgingspotentieel" van dit aandeel.

14-10-2021 6,68
31-12-2019 9,42
verschil 2,74
in% 41,02%


Wereldbelegger
2
Slechts een paar van de vaste reageerders op dit draadje hebben aangeven dat ze gisteren hebben bijgekocht en hun gak daarmee hebben verlaagd.
Enkelen zitten met hun aankoopbedrag onder de huidige koers.
Het is niet zo moeilijk te bedenken dat er reageerders zijn die nog steeds geen rendement hebben op hun investering in TomTom.
Die mensen moeten blijven geloven in de bluesky scenario toekomst. Alleen die toekomst is met minimaal twee jaar vertraagd.
En garantie is er niet. Ook niet door het optimistische praatje van de heer Goddijn.

marathon 11
3
quote:

Wereldbelegger schreef op 15 oktober 2021 08:55:

Slechts een paar van de vaste reageerders op dit draadje hebben aangeven dat ze gisteren hebben bijgekocht en hun gak daarmee hebben verlaagd.
Enkelen zitten met hun aankoopbedrag onder de huidige koers.
Het is niet zo moeilijk te bedenken dat er reageerders zijn die nog steeds geen rendement hebben op hun investering in TomTom.
Die mensen moeten blijven geloven in de bluesky scenario toekomst. Alleen die toekomst is met minimaal twee jaar vertraagd.
En garantie is er niet. Ook niet door het optimistische praatje van de heer Goddijn.

Wat is nou de boodschap??
Krijg de indruk dat je jouw negatieve ervaring in TT wilt blijven bevestigen en dat is je goed recht maar het is allemaal wel een beetje vanuit frustratie dan vanuit onderbouwing.
Wereldbelegger
0
Ter herinnering IHS forcast per 16 September 2021

The IHS Markit light vehicle production forecast has been cut by 6.2% or 5.02M units in 2021, and by 9.3% or 8.45M units in 2022, to stand at 75.8M units and 82.6M units, respectively. For 2023 we have reduced the forecast by 1.05M units or 1.1% to 92.0M units; this is a front-loaded adjustment and from the second quarter we expect output levels will be able to accelerate as supply chains return to normal. If this is the case then strong pent-up demand and the pressure to rebuild stock levels is expected to support elevated levels of production in 2024 and 2025, with 2024 now forecast to hit 97.3M units, up 3.2% compared to the previous forecast and 2025 forecast at 98.9M units an increase of 2.4%.

Een extra IHS forcast wordt vandaag verwacht

Vive tu vida positivamente
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 15 oktober 2021 08:45:

Dat er blijdschap is over het optimisme uit de CC is begrijpelijk.
Maar:
De analisten zijn helemaal niet zo optimistisch met een gemiddeld koersdoel van 9,11
De effectontkenners van het chiptekort hebben ongelijk gekregen.
De omzet in het derde kwartaal is met 10% gedaald t.o.v. zelfde kwartaal 2020
De omzetvoorspelling is verlaagd.
De FCF voorspelling is verlaagd.
De rekenaars onder ons mogen hun verwachtingen weer(!) bijstellen.

Maar bovenal
TomTom was dood geld vóór de corona jaren.
en TT is dood geld tijdens de corona jaren.

De koers van TT moet nog behoorlijk stijgen voordat het op het niveau staat van vóór de corona jaren.
41% zal eerst moeten worden ingehaald. Dat is al een grote hap van het "stijgingspotentieel" van dit aandeel.

14-10-2021 6,68
31-12-2019 9,42
verschil 2,74
in% 41,02%

Zuurtjes zijn weer in de aanbieding bij AH!!



[verwijderd]
0
quote:

marathon 11 schreef op 15 oktober 2021 09:07:

[...]
Wat is nou de boodschap??

Misschien is "Ik moet nog wat puts kwijt vandaag" zijn boodschap?
Dutchy Ron
0
Win rate is going up… bepaalde OEM’s zitten nog vast aan oude contracten en zouden wel willen switchen maak ik op tussen de regels en de uhhs door
[verwijderd]
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 15 oktober 2021 09:10:

Ter herinnering IHS forcast per 16 September 2021

The IHS Markit light vehicle production forecast has been cut by 6.2% or 5.02M units in 2021, and by 9.3% or 8.45M units in 2022, to stand at 75.8M units and 82.6M units, respectively. For 2023 we have reduced the forecast by 1.05M units or 1.1% to 92.0M units; this is a front-loaded adjustment and from the second quarter we expect output levels will be able to accelerate as supply chains return to normal. If this is the case then strong pent-up demand and the pressure to rebuild stock levels is expected to support elevated levels of production in 2024 and 2025, with 2024 now forecast to hit 97.3M units, up 3.2% compared to the previous forecast and 2025 forecast at 98.9M units an increase of 2.4%.

Een extra IHS forcast wordt vandaag verwacht

En bovenstaande werd in de conference call door analist aangehaald, specifiek IHS met de vraag wat de groei in volumes betekent voor automotive omzet en toen zei Taco T dat Automotive komend jaar met een tweecijferig percentage zal groeien.

Je kunt namelijk in percentages kijken, maar ook in aantallen

2021: 75,8 mln auto's
2022: 82,6 mln auto's
2023: 92 mln auto's

Tel hierbij op dat ook take-rates herstellen. In 2021 zijn er fabrikanten die allerlei opties weglaten om de auto maar te kunnen bouwen. Gaat om sensoren (ADAS), parkeersensoren, navigatie, digitale schermen, cruise control, audiosystemen, etc. Dit zit nu in de outlook voor 2021 verwerkt. Ook dat gaat normaliseren, dus reken op groei autoproductie + herstel take-rates + groei marktaandeel. Ik denk dat Taco T laag zit met zijn 20-29% - omdat de chipcrisis nog onvoorspelbaar is. Als media 2022 inderdaad evenwicht is of men weet welke Chinezen aan het hamsteren zijn kan je ook 30-40% groei automotive zien.
Wereldbelegger
1
quote:

*JustMe* schreef op 15 oktober 2021 09:13:

[...]

Misschien is "Ik moet nog wat puts kwijt vandaag" zijn boodschap?
complete onzin
Beschermingsputs ben ik gisteren kwijt geraakt met wat centen in de plus.
gak kunnen verlagen naar 6,60
Optieconstructies en kale opties in 2022 in de min.
dus er is mij veel aan gelegen dat de koers omhoog gaat.
Dutchy Ron
0
Wat HG zegt vanaf de 26e minuut is ook van belang….. HD Maps zijn gemaakt met eigen auto’s (duur geintje) en worden nu gemaakt obv de flink toegenomen data streams (= veel goedkper)…… daar is HG erg enthousiast over valt mij op…..evenals over de unieke automatische updatefabriek ………en editing tools (daarmee decentraliseren ze de mapupdates) .ze winnen meer HD Map deals maar het is nog een nice market maar dat zal snel veranderen is de verwachting …… allemaal erg exiting ;-)
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 15 oktober 2021 09:21:

[...]

complete onzin
Beschermingsputs ben ik gisteren kwijt geraakt met wat centen in de plus.
gak kunnen verlagen naar 6,60
Optieconstructies en kale opties in 2022 in de min.
dus er is mij veel aan gelegen dat de koers omhoog gaat.

Nou, dan kies je wel een aparte benadering;-)
Dutchy Ron
1
youtu.be/K9eVl5r-Zew
Filmpje is ondertussen 45k keer bekeken, op 13:52 komt TT aan bod……
De oosterburen volgen TT ook, nu moeten ze TT nog weten te vinden als aandeel …… dat zou makkelijker zijn met een Nasdaq notering
Wereldbelegger
0
quote:

*JustMe* schreef op 15 oktober 2021 09:20:

[...]

En bovenstaande werd in de conference call door analist aangehaald, specifiek IHS met de vraag wat de groei in volumes betekent voor automotive omzet en toen zei Taco T dat Automotive komend jaar met een tweecijferig percentage zal groeien.

Je kunt namelijk in percentages kijken, maar ook in aantallen

2021: 75,8 mln auto's
2022: 82,6 mln auto's
2023: 92 mln auto's

Tel hierbij op dat ook take-rates herstellen. In 2021 zijn er fabrikanten die allerlei opties weglaten om de auto maar te kunnen bouwen. Gaat om sensoren (ADAS), parkeersensoren, navigatie, digitale schermen, cruise control, audiosystemen, etc. Dit zit nu in de outlook voor 2021 verwerkt. Ook dat gaat normaliseren, dus reken op groei autoproductie + herstel take-rates + groei marktaandeel. Ik denk dat Taco T laag zit met zijn 20-29% - omdat de chipcrisis nog onvoorspelbaar is. Als media 2022 inderdaad evenwicht is of men weet welke Chinezen aan het hamsteren zijn kan je ook 30-40% groei automotive zien.
We zullen hopelijk vandaag zien of uw denken en de uitspraak van Taco T wordt gestaafd door het nieuwe IHS rapport.
Als het rapport negatief is over de autoproductie in de komende twee maanden en in 2022 helpt het de koers van TT niet.
2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,075
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.576
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront