TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
[verwijderd]
3
In de zomer werd een top rond 7,40 opgezocht (iets daarboven). Toen droogde het volume volledig op, bleef het daar wat dobberen, en zakte daarna terug. Daarna werd kort geleden - met algoritmen en hoog volume - een bodem getest rond de 6 euro. Ik had dat op de cijferdag verwacht maar gebeurde al vooraf. Vervolgens werd op de cijferdag opnieuw die bodem getest, met zwaar volume, en sloot de koers ruim hoger.

De range 7,40 - 6,00 (afgerond) is dus nu bevestigd. Waarbij die 6,00 recenter is getest en ook harder is getest. Bovendien is nu geen negatief nieuws meer in de lucht. Mij lijkt het logisch dat TT eerst naar die 7,40 kruipt en dan hoop ik dat er deze keer wel overheen gaat, omdat er door de nieuwe duidelijkheid meer appetite is. Met "nieuwe duidelijkheid" bedoel ik de dingen die ik als conclusie schreef ik de conference call: 14 oktober 2021 15:19 uur www.iex.nl/Forum/Topic/1385651/TomTom... Er kwam volgens HVASD zelfs een freeze na de call.
Beperktedijkbewaking
6
quote:

tatje schreef op 16 oktober 2021 10:31:

FCF, Boem heeft het al vaak laten zien.

Cash eind 2020 372

Deferred revenue langer dan een jaar 238
deferred revenu korter dan een jaar 164

Totaal deferred 402 a 403 ligt aan de afronding.

Automotive 336
Enterprise 28
Consumer 40

Er is minder cash dan de deferred verplichtingen.
Dat vond Taco bij de AVA 2021 geen probleem.

Harold zei eens, online gaat een jaarlijkse fee geven.

De bijdrage van de ebit in de FCF zal dus groter worden dan de groei in deferred.

Kijk je naar Consumer

eind 2020 39,7
eind Q1 2021 34,2 daling 5,5
eind Q2 2021 30,3 daling 3,9
eind Q3 2021 27,4 daling 2,9

Logisch je verkoopt minder kastjes dus minder naar deferred long en ook een steeds kleinere vrijval.

Dus Consumer loopt steeds langzamer, maar af.
Enterprise is deferred kort.
Automotive is long en een stukje gaat dan naar short en wordt herkende omzet.

Als online bij automotive ook een jaarlijkse fee wordt, zal de groei uit deferred lopen, groei in de FCF gaat dan van een positieve ebitda ebit komen.

Dus ik vind de huidige FCF grotendeels uit deferred niets waard.

Pas als de FCF komt uit de ebitda en ebit dus de winst, is het voor mij interessant .

FCF gaat groeien, maar er komt dus een draai van deferred naar winst uit de cijfertjes.
...
Moeizaam leesbaar verhaal weer. Post minder maar beter verzorgd en leesbaar svp.

Over FCF:
Of het nu uit deferred komt of pure winst maakt op de lange termijn geen bal uit.

Zoals @marique hier schreef:
Op de lange termijn is FCF hetzelfde als netto winst.

boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2021 08:57:

[...]
Ga zelf maar rekenen met mijn schattingen voor de wereldwijde autoproductie, en mijn schatting van 15-20 euro omzet per nieuwe auto met TT inside..

Over de take rate en TT's marktaandeel mag je je eigen aannamen doen...
twitter.com/ACE_09876/status/14493156...

Let wel: de link is van voor de coronacrisis.

Beetje kort door de bocht oude brombeer.

Voor mij is het duidelijk dat de prodomzetten van 318 mio in 2018 en 381 mio in 2019 verbeterd worden in 2022 resp 2023.

Daaarvoor heb ik geen take-rates, marktaandeel en/of asp nodig.
nr36
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 18 oktober 2021 09:17:

Gezien de koers ontwikkeling concludeer ik: overnamegesprekken gaande of mega deal met hele grote partij
Heb je dit al niet 100.367x meer geschreven?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*JustMe* schreef op 16 oktober 2021 12:10:

[...]
Over je conclusie 2, punt 1

Volgens IHS Markit over TT zijn er vier trends waardoor die hogere take rates ontstaan. Zie link. TT / IHS noemen dat CASE. Connected, Autonomous, Shared, Electric. twitter.com/ACE_09876/status/14493156... Bij electric is dat bekend, 30-40% van brandstof auto's heeft navigatie en 100% van elektrische auto's. Dus meer elektrische auto's = meer take rates. En dus nog drie andere trends: ADAS/AD, connected cars en gedeelde auto's.

Over je conclusie 2, punt 2

Ik denk dus niet per se concurrerende prijzen, maar concurrerende bundel-prijzen, waarbij je ook een 'cut the middle man' hebt. Zo min mogelijk verschillende leveranciers of tussenkomst van partijen die software moeten integreren en niet meer altijd via de Tier1's werken (zie vorige post) betekent dat je het maximale wilt hebben van wat er per auto te verdienen is en zo min mogelijk waste die ergens in de keten aan de strijkstok blijft hangen.
Over punt 1:

Je IHS-plaatje is van voor de coronadip. Zegt dus weinig.
Los daarvan: een toen voorspelde stijging van de take rate van 33% in 2018 naar 40% in 2024 vind ik ook niet erg imposant.

Over punt 2: OK.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

boem! schreef op 18 oktober 2021 09:19:

[...]
Beetje kort door de bocht oude brombeer.

Voor mij is het duidelijk dat de prodomzetten van 318 mio in 2018 en 381 mio in 2019 verbeterd worden in 2022 resp 2023.

Daaarvoor heb ik geen take-rates, marktaandeel en/of asp nodig.
Je veronderstelt maar raak, beste Martin.

Ik heb geen kritiek op je rekenwerk, wel op je vaak te optimistische aannamen.
Ga maar slapen, volgens mij wordt het nu in jouw contreien bedtijd.

[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2021 09:45:

[...]
Over punt 1:

Je IHS-plaatje is van voor de coronadip. Zegt dus weinig.
Los daarvan: een toen voorspelde stijging van de take rate van 33% in 2018 naar 40% in 2024 vind ik ook niet erg imposant.

Over punt 2: OK.

Over bundels en prijzen per auto.

80% marktaandeel traffic is heel tof, vooral voor de data kwaliteit. Maar wel het goedkoopste product. Maps is in die mix het duurste product. En het lijkt er op dat software hetgeen is waar je klanten op kunt binnenhalen voor meer (we will sign some deals with or without content). Een global (ex China) 30% marktaandeel voor totale bundels is denk ik lucratiever dan 80% traffic en 30% maps in Europa en 50% traffic en FCA (nummer 3 in VS) plus Daimler, Subaru in de US.

Calculatie van waarde per auto is nog niet zo makkelijk omdat het niet meer een bedrag per auto is maar een bedrag per jaar per auto. Maps zijn inmiddels ook een online product. Software nog niet maar dat komt en wordt denk ik wel al als service verkocht.

Gaat dus net zo worden als bij telematics. Of ze het ook zo transparant kunnen communiceren is wat anders. Prijzen zullen per fabrikant (volume) verschillen en niet helemaal transparant zijn. De abonnementskosten binnen Telematics waren dat wel. TT heeft het wel over ‘versimpeling’. Dit onderwerp leent zich denk ik wel voor versimpeling. Gewoon standaard bundel prijzen met vaste staffel volume kortingen. Zoals bij Licensing.
boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2021 09:45:

[...]
Over punt 1:
Je IHS-plaatje is van voor de coronadip. Zegt dus weinig.
Los daarvan: een toen voorspelde stijging van de take rate van 33% in 2018 naar 40% in 2024 vind ik ook niet erg imposant.

Over punt 2: OK.

BDB

Je hebt het over
a) de markt = het aantal geproduceerde auto's
b) de adressable markt = het aantal connected geproduceerde auto's en
c) het marktaandeel van TT in die adressable market

Daarnaast geef je een ASP af voor 1 jaar connectivity ad 15-20 euro.

Stel dat een geproduceerde wagen 4 jaar service met zich meebrengt zou dat betekenen dat TT in
2018 318/70 = 4,543 mio auto's heeft geproduceerd
2019 381/70 = 5,442 mio auto's
2020 282/70 = 4,029 mio auto's
9m 2021 = 196/70 = 2,800 mio auto's

Een stijging van de adressable market van 33% naar 40% betekent een stijging met 21,2% en is dus zeker relevant.

Omadt jij zeer terecht opmerkt dat de FCF(prod omzet) lanzaamaan naar de IFRS omzet toebeweegt is de enig ongecamoufleerde omzet de prodomzet.

De asp lijkt met een 70 euro al te hoog gegrepen indien je daarvoor een marktaandeel van 25% invult voor TT.

Dat zou de prod in 2019 brengen op 5,442/0,25/0,33= 66 mio teveel als je daarin betrekt dat China ook nog eens 25% van de prod voor haar rekening neemt.

De prijzen die gefactureerd kunnen worden tonen wel aan dat het om een commodity product gaat (asp 12,50 / asp 17,50).

[verwijderd]
0

Zijn hier meer mensen die bij Degiro geen waardedaling/stijging zien bij het aandeel TomTom?
Is al een aardige tijd het geval.
sniklaas
0
quote:

JIBA schreef op 18 oktober 2021 10:34:

Zijn hier meer mensen die bij Degiro geen waardedaling/stijging zien bij het aandeel TomTom?
Is al een aardige tijd het geval.
bij mij van hetzelfde, is sinds een update van een paar maanden geleden, de tradegate notering geeft wel de daling/stijgings percentages weer..
Optiebelegger
4
BOEM, BDB en TATJE,
Kunnen jullie voortaan je bijdragen niet plaatsen in DE ALGEMENE REKENKAMER ?
Dan wordt dit draadje wel beter leesbaar.
Dutchy Ron
0
WeRide Introduces Robovan, the First Level 4 Autonomous Cargo Van to Operate in China

The technology developed by the Chinese company includes in-house built HD maps that cover thousands of kilometers through various cities, plus real-time localization, thanks to a series of integrated sensors. The result is a Level 4 autonomous vehicle that can drive even through tunnels that are longer than 0.6 miles (1 km), in challenging weather conditions, such as heavy rain. The future cargo van will be able to provide delivery services both day and night, in any kind of weather.

www.autoevolution.com/news/weride-int...

anderen krijgen meer tijd voor het bouwen en onderhouden van in-house HD Maps naarmate de tijd verstrijkt….. als Tesla was geswtiched naar gebruik HD Maps van TT dan had TT veel meer order gekregen….. nu nemen OEM’s de tijd … Tesla gaat last krijgen van de wet op de remmende voorsprong en zal over moeten naar een nieuw platform en concept voor FSD en de nieuwe autos’s en modellen….. het oude concept was innovatief en de enige optie 5 jaar geleden….. maar met de kennis van nu en het feit dat HD Maps goedkoper worden en schaalbaar zijn moet Elon z’n visie herzien…… anders worden de klachten van de eigenaren van Tesla die $10k hebben betaald alleen maar groter…….. gewoon (deels) terug betalen en nieuwe oplossing implementeren….. is een kwestie van tijd. Of samengaan met Apple en samen kiezen voor een nieuwe oplossing
boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2021 10:10:

[...]
Je veronderstelt maar raak, beste Martin.

Ik heb geen kritiek op je rekenwerk, wel op je vaak te optimistische aannamen.
Ga maar slapen, volgens mij wordt het nu in jouw contreien bedtijd.

4 uur in de middag is een beetje vroeg om naar bed te gaan.

Ik ben in het verleden vaak te optimistisch geweest.
Dat is sinds ik me concentreer op de FCF en daarmee op de prod omzet veel minder het geval.

De FCF geeft aan wat er voor de aandeelhouder is/wordt verdiend.
Jij geeft ook aan, dat de FCF en de wpa in elkaars verlengde liggen.
De IFRS cijfers worden gecamoufleerd door enerzijds versnelde afschijving en anderzijds door de toepassing van deferred.
De versnelde afschrijving nadert met rappe schreden zijn einde, waar het twee jaar lang ca 260 mio bedroeg is die post voor dit en volgend jaar terug gebracht tot 50 mio waarna in 2023 de laatste 17 mio wordt genomen.
Deferred revenue is gewoon gefactureerde omzet die op enig moment in de omzet wordt opgenomen.

Alleen in de periode van opbouw zal de prod omzet afwijken van de IFRS omzet.

Voor de ontwikkeling van TT is het dus zaak te kijken naar de prod omzet.
Vandaar mijn betoog om naar de prod omzet te kijken.
Die prod omzet laat de volgende waarden zien:
2018 318 mio, 2019 381 mio, 2020 282 mio en 9m 2021 195 mio.
Uit deze cijfers komen nadrukkelijk de rampzalig verlopen jaren door Corona en het chiptekort naar voren.

Of en in hoeverre ik te optimistisch ben over de jaren 2022 en 2023 met reps 350 mio en 410 mio zal de toekomst uitwijzen.
Ik denk dat deze bedragen realistisch zijn gegeven de omzetten die in 2018 en 2019 zijn behaald en gegeven de groei in take-rates en de groei in marktaandeel.

De FCF zal in 2022 bij een prod omzet van 350 mio ca 65 mio bedragen.
Beperktedijkbewaking
5
quote:

Optiebelegger schreef op 18 oktober 2021 11:08:

BOEM, BDB en TATJE,
Kunnen jullie voortaan je bijdragen niet plaatsen in DE ALGEMENE REKENKAMER ?
Dan wordt dit draadje wel beter leesbaar.
Dat bepalen we zelf wel.

Als jij liever alleen de dagkoersen volgt, of de ongevraagde nogal triviale optie-taktiekjes van NKIT, ga je gang.
Wij houden ons dan met boeiender dingen bezig.

Dutchy Ron
0
Het is nu wachten op nieuwe triggers (deals) in Q4 …….zolang ze niet zeker zijn en nog in de pijpleiding zitten kunnen ze niet mee worden genomen in de outlook…….. de outlook en het orderboek kan daarom ook aanzienlijk wijzigingen als er grote deals bekend worden gemaakt…….. tot die tijd tussen 7 en 7,50 bij huidige algehele sentiment en terug naar 6,50 als AEX zak naar 750.
[verwijderd]
4
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2021 11:34:

[...]
Dat bepalen we zelf wel.

Als jij liever alleen de dagkoersen volgt, of de ongevraagde nogal triviale optie-taktiekjes van NKIT, ga je gang.
Wij houden ons dan met boeiender dingen bezig.

Hoezo ongevraagd, er zijn er zoals ik die er welhaast om smeken. De beleggers hier die van rendement houden.
NewKidInTown
4
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2021 11:34:

Dat bepalen we zelf wel.

Als jij liever alleen de dagkoersen volgt, of de ongevraagde nogal triviale optie-taktiekjes van NKIT, ga je gang.
Wij houden ons dan met boeiender dingen bezig.
Significant hoger rendement bij significant lager risico, wat boeit het ?

Wat is triviaal ?

Dat bepaal ik zelf wel. ;-)
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Riet v. Milt schreef op 18 oktober 2021 11:48:

[...]
Hoezo ongevraagd, er zijn er zoals ik die er welhaast om smeken. De beleggers hier die van rendement houden.
Ik beschouw mijn aandelen-, optie- en turbobeleggingen in TT als privé-zaak.

Maak je over mijn rendement maar niet ongerust.

MD2018
0
Oke dit zag ik niet aankomen, van mooie plus naar min 1? Ik heb niks gemist en dit forum..... Maar goed. ben benieuwd wat de richting wordt. In ieder geval veel gemanipuleer in de koers. Met redelijke volume omhoog en dan bij lagere volume nog harder omlaag...

NewKidInTown
0
2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 13:33
Koers 5,580
Verschil -0,150 (-2,62%)
Hoog 5,725
Laag 5,570
Volume 125.997
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront