TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Dutchy Ron
1
SimonCA
2
Interesting to follow.
“The woman of Waymo” talking about the latest developments in autonomous driving.

waymoevents.com/
tatje
0
Ben even bij de analisten aant kijken.

De gemiddelde analist zegt.

eind 2021 346 cash en de FCF is 2% 9 miljoen
eind 2023 399 cash en een FCF van 8% is 47

BDB ik ben totaal geen techneut, maar kan dan ook de cash uit rekenen eind 2022 :-)

eind 2023 cash 399
In 2023 heb ik een FCF van 47 hier moet 14,5 lease af en 3,5 miljoen bij ( als de opties uit 2016 niet eerder worden omgezet 460000 maal 7,57 )
cash eind 2023 399 min ( 47 - ( 14,5 - 3,5 ) = 399 -36 = 363 eind 2022.

Dus de gemiddelde analist zegt :-)

eind 2021 346
eind 2022 363
eind 2023 399

Niet vergeten wat we volgens Harold missen.

150 miljoen in 2020 150 miljoen in 2021 zeg es 70% is 210 en 30 aan meer kosten geeft meer cash van 180 miljoen meer.

Dan zouden we eind 2023 tegen de 600 miljoen klotsen.

De 1 wil aandelen inkopen voor de kachel, de ander wil dividend en weer een ander wil overnemen.

Ik zou dan ook voor dividend gaan :-)

Tja, is het afstel of uitstel.

Ik ga ook voor uitstel en een gedeeltelijke inhaalslag.

Ja BDB, beknopter kan ik het niet maken.

Maar wel met respect .

Zie dat de bovenste 3 analisten met 12 - 11,50 - 11 na de cijfers van 14 oktober bij hun koersdoel zijn gebleven, met een Buy van zelfsprekend.

1 post mag denkelijk wel van jou :-)

Groetjes :-)

Dutchy Ron
0
boem!
0
Onzinnige koersdoelwijziging door Romain Pierredon van Alpha Value.

De analisten vallen nu uiteen in twee kampen.
Kamp 1 bestaat uit 5 analisten die het predikaat eerst zien dan geloven aanhangen en aan TT een koersdoel meegeven van 7,50 euro ofwel een houdbare FCF van 40 mio.
Kamp 2 bestaat uit 3 analisten die iets positiever zijn en met een koersdoel van 11,50 euro een houdbare FCF zien van 60 mio.
NewKidInTown
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 19 oktober 2021 13:46:

Philips is eigenlijk de sterkste stijger vandaag ;-) 4% vanaf daylow gestegen vandaag
Ik vraag me wel af of DIT wel mag, of hangt dat af van het aantal noks ?

Maar even hierop inhakend, ik ga geen promotie maken voor andere aandelen dan dit aandeel.

De werkelijk sterkste stijger kunnen jullie zelf wel opzoeken, dacht dat ie vandaag al genoemd was in dit draadje, maar ik zie hem niet meer.
Dutchy Ron
0
De 800 houdt geen stand….. Prosus en Philips verpesten het nog een beetje…… komt goed….. ook met TT slot 7,10-7,15 denk ik

@boem op Philips ook al weer 50% rendement op de calls nov 36,00 voor het geval jij het wilt bijhouden ;-)
NewKidInTown
0
quote:

NewKidInTown schreef op 19 oktober 2021 12:29:

Tja, je weet nooit wanneer ie kijkt, dus, gelukkig is hij hier niet de baas, alleen weet ie dat nog niet.

Toch maar doen dan:
heb de dec 7,00 8,00 gedaan, open buy en open sell, kollutjes. Voor 30 centjes.
Geen verkeerde timing tot nu toe en het aandeel gaat nog hoger, 7,15 slot heb ik gelezen.
[verwijderd]
2
quote:

Dutchy Ron schreef op 19 oktober 2021 10:51:

@Justme, ik denk dat dit inmiddels achterhaald is….. is een oud artikel

www.elektrobit.com/success-stories/bo...
Ik noemde het niet voor niets een paringsdans. TomTom en VW staan met elkaar op de dansvloer en soms voel je al dat ‘ze’ aan het eind van de avond met je mee naar huis gaat ondanks dat er voor de vorm nog met wat andere gasten geflirt wordt.

VW en TomTom begonnen hun research al in 2014 en werken in de loop der tijd met zelfde partners samen. Het is best toevallig dat tomtom haar HD maps werking bewijst via twee partijen, Elektrobit en Hella Agliaia. De een werkt al lang samen met Volkswagen aan ADAS, de ander is door Volkswagen overgenomen voor ADAS.

Ook lijkt TomTom me geschikter als partij voor over the air navigatie software updates voor de ID3/4. TomTom ziet HERE als concurrent voor maps, maar niet voor traffic en niet voor software.

Toen HERE werd overgenomen werd er automatisch vanuit gegaan dat dat het einde van het onderzoekstraject en samenwerking op autonoom rijden tussen Volkswagen en TomTom betekende. Maar officieel is het Audi dat partner is in het consortium. Het is geen zekerheid maar een vermoeden dat VW klant van TT kan worden ipv HERE waar iedereen automatisch van uitging. Als je kijkt naar de beweging van HERE momenteel dan is het minder en niet meer focus op automotive.

Wat je ook ziet is de push om van HERE een neutraal platform te worden om veilig sensor data te distribueren en verkopen. Dat is ook de reden waarom HERE werd gekocht. Privacy van de data (niet in Google’s handen) en het kunnen verdienen aan de verkoop van sensordata maar wel zelf kunnen bepalen aan wie wel en niet en zeker weten dat die data geanonimiseerd worden.

Het kan dus ook (luister ook laatste conference call over sensor data) dat HERE voor tomtom een bron wordt om sensor data voor HD maps te verkrijgen.

Op deze manier is VW niet afhankelijk van tomtom hd maps, maar ontstaat er een wederzijdse relatie. TT wil toegang tot data en VW wil toegang tot het eindproduct.
Dutchy Ron
1
@justme, we zijn het wel eens….. er zijn zeker toevalligheden te constateren …….. maar iedereen doet het met iedereen en de strategische lange termijn keuzes zullen in 2021 en 2022 gemaakt moeten worden …… anders is men te laat en dan ben je uitgeteld na het dansen, net als die gasten die 50 uur hebben staan dansen.
[verwijderd]
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 19 oktober 2021 14:51:

@justme, we zijn het wel eens….. er zijn zeker toevalligheden te constateren …….. maar iedereen doet het met iedereen en de strategische lange termijn keuzes zullen in 2021 en 2022 gemaakt moeten worden …… anders is men te laat en dan ben je uitgeteld na het dansen, net als die gasten die 50 uur hebben staan dansen.
Het lukt me niet om mijn tekst te editen maar ik wil niet met zekerheid stellen dat tomtom dé HD maps partner van Volkswagen wordt, maar ik zie wel veel toevalligheden en ik zie HERE ook een soort van afhaken in HD maps en meer focus hebben op dat worden van een neutraal platform voor data uitwisseling (net als dat Autonomous waar die Anders Truelson nu zit) en op activiteiten buiten automotive. Ook de grote bezuinigingen die HERE moest doorvoeren (33%!) wijst niet op een push vooruit bij HERE op autonoom rijden.
Dutchy Ron
2
Als bekend wordt dat VW TT gaat inzetten voor alle ID VW modellen via MSFT Azure en MCVP en eventueel ooit via CARIAD, dan is een koersstijging van 20% op 1 dag niet ondenkbaar
harrysnel
9
quote:

boem! schreef op 19 oktober 2021 13:55:

Onzinnige koersdoelwijziging door Romain Pierredon van Alpha Value.

De analisten vallen nu uiteen in twee kampen.
Kamp 1 bestaat uit 5 analisten die het predikaat eerst zien dan geloven aanhangen en aan TT een koersdoel meegeven van 7,50 euro ofwel een houdbare FCF van 40 mio.
Kamp 2 bestaat uit 3 analisten die iets positiever zijn en met een koersdoel van 11,50 euro een houdbare FCF zien van 60 mio.
Martin, dat jij in jouw eigen wijsheid denkt dat de FCF de koers van een aandeel voor 100% bepaalt, dat is jouw goed recht. Maar om daarbij te veronderstellen dat jouw wereldbeeld gedeeld wordt door alle analisten en medebeleggers die jouw FCF verhaal hier voorgeschoteld krijgen …. dat zijn voor mij een paar bruggen te ver. Het is alsof je niet alleen zelf gelooft dat de aarde plat is maar je gaat er vervolgens ook vanuit dat de hele wereld zo denkt.

Heb jij de 8 rapporten van de analisten gelezen die bij de koersdoelen horen? Staat in ieder rapport koersdoel = 25 x FCF : 133 mln aandelen? En zijn er dan 5 die 40mln invullen en 3 die 60 mln invullen?
Natuurlijk niet.

Om de koersdoelen terug te rekenen naar jouw simplistische kijk op de koers van een aandeel …… dat is volkomen onzinnig.

Stel: ik haal het in mijn hoofd om te denken dat de koers van een aandeel op de beurs over 2 jaar wordt bepaald door het aantal medewerkers met een zwarte leesbril dat op dat moment bij een bedrijf werkzaam is. Ieder persoon met een zwarte leesbril voegt 1,33 mln aan marktwaarde toe. Er werken over 2 jaar volgens mijn analyse 700 mensen met zo’n bril bij TomTom dus dan is het bedrijf volgens mijn berekening dan E7 per aandeel waard. Vervolgens lees ik dat een analist een koersdoel voor TomTom heeft over 2 jaar van E10. Mijn conclusie is dan dat hij denkt dat er over 2 jaar 1000 mensen met een zwarte leesbril bij TomTom werken.

Kortom: ik vind het onzinnig om je eigen manier van het benaderen van aandelen door te trekken naar andere opinies omdat mensen volkomen verschillend denken. Niet alleen over wat de beurswaarde van een fonds is maar ook over de manier waarop die waarde bepaald kan worden. Lees eens een boek over beleggen; er gaat een wereld voor je open die niet persé plat of rond is.
NewKidInTown
1
quote:

harrysnel schreef op 19 oktober 2021 15:22:

.......Heb jij de 8 rapporten van de analisten gelezen die bij de koersdoelen horen? Staat in ieder rapport koersdoel = 25 x FCF : 133 mln aandelen? En zijn er dan 5 die 40mln invullen en 3 die 60 mln invullen?
Natuurlijk niet.

Om de koersdoelen terug te rekenen naar jouw simplistische kijk op de koers van een aandeel …… dat is volkomen onzinnig.

Stel: ik haal het in mijn hoofd om te denken dat de koers van een aandeel op de beurs over 2 jaar wordt bepaald door het aantal medewerkers met een zwarte leesbril dat op dat moment bij een bedrijf werkzaam is. Ieder persoon met een zwarte leesbril voegt 1,33 mln aan marktwaarde toe. Er werken over 2 jaar volgens mijn analyse 700 mensen met zo’n bril bij TomTom dus dan is het bedrijf volgens mijn berekening dan E7 per aandeel waard. Vervolgens lees ik dat een analist een koersdoel voor TomTom heeft over 2 jaar van E10. Mijn conclusie is dan dat hij denkt dat er over 2 jaar 1000 mensen met een zwarte leesbril bij TomTom werken.
Ik kan me voor de verandering eens helemaal vinden in bovenstaande bericht van Harry.
Ik heb in het verleden ook een aantal keren kanttekeningen en vraagtekens gezet bij de simpele en constante redenering van 25xfcf enz enz. Maar de belachelijkheid nooit zo goed kunnen verwoorden als Harry hier doet.

Maar of het zal aankomen, hoogstwaarschijnlijk niet, ik heb er een hard hoofd in.

Wel een VETTE AB.
Dutchy Ron
0
AEX wordt kunstmatig tussen 15:30 en 16:00 op gemiddeld 800 gehouden…… na 16:00 uur down en sluiten onder 797 ….. met TT op of boven 7,15 en Philips nog iets hoger dan de 38 ……. als dat uitkomt heb ik weer een hele mooie dag ;-)

ps:in US mijn SEDG ook weer +4% nu op $317 en binnenkort op $400, mijn WYNN en LVS gaan ook volgens plan……. Bitcoins idem alleen blijft XPR en NLG at achter maar dat komt goed……
NewKidInTown
0
Aan de ranglijst van stijgers en dalers in de AEX is nog niets veranderd, wel is binnen de AScX TomTom behhorlijk opgeschoven van daler naar stijger. Daghoog is in zicht en bijna weer bereikt. Zal die nog hoger gezet gaan worden ?

Aan de fcf is volgens mij niets veranderd vandaag ;-)
Dutchy Ron
0
quote:

NewKidInTown schreef op 19 oktober 2021 15:59:

Aan de ranglijst van stijgers en dalers in de AEX is nog niets veranderd, wel is binnen de AScX TomTom behhorlijk opgeschoven van daler naar stijger. Daghoog is in zicht en bijna weer bereikt. Zal die nog hoger gezet gaan worden ?

Aan de fcf is volgens mij niets veranderd vandaag ;-)
Phillips is hard onderweg om de koppositie van Prosus over te nemen ;-)

Edit: done ;-)
Koos99
2
quote:

Dutchy Ron schreef op 19 oktober 2021 15:16:

Als bekend wordt dat VW TT gaat inzetten voor alle ID VW modellen via MSFT Azure en MCVP en eventueel ooit via CARIAD, dan is een koersstijging van 20% op 1 dag niet ondenkbaar
We kunnen het ook eens omdraaien, TomTom is vrij zelfverzekerd dat ze in 2023 een omzet Location draaien van eur 550. Dat is een stijging in Automotive van ongeveer 50% tov de Automotive omzet van 2021.

Die aantallen moeten ergens vandaan komen, het kan niet anders of ze verwachten dat er een paar hele grote vissen bijkomen, dus ja, wie weet wel VW
Beperktedijkbewaking
0
quote:

*JustMe* schreef op 17 oktober 2021 12:12:

[...]
...
Waar Tesla en Mobileye zich richten op localisatie (je positie op de weg bepalen) met camera’s, doet TomTom Road DNA dit met camera’s óf lasers óf radar. Afhankelijk van waar de auto mee is uitgerust en waar de auto op vertrouwt.

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een auto in noodweer of mist of donker niet meer goed kan vertrouwen op camera’s en dan op lidar/laser overschakelt. Met TomTom HD maps kan dat. Dit maakt TomTom HD maps met road DNA completer dan oplossingen die zich slechts op 1 aspect richten van om je heen kijken.
...
De hele factsheet over HD Maps is hier

download.tomtom.com/open/banners/Elek...
In principe zijn TT's HD maps qua ontwerp sensor-agnostisch. Maar ik vraag me af of alle HD kilometers die TT nu claimt als zijnde gereed van zowel een gewoon optisch, als een lidar en een radar 'road curtain' voorzien zijn, dus van alle drie vormen van Road DNA.

En ook of het toekomstige onderhoud m.b.v. sensors in gewone auto's (dus niet met een camera van) bij alle drie vormen wel zo soepeltjes zal verlopen, zeker in de eerste jaren van daadwerkelijk toepassing.

De plaatjes in de factsheet doen me iig erg aan lidar denken, mogelijk gewoon optisch, maar niet radar.

NewKidInTown
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 19 oktober 2021 16:12:

[...]

Phillips is hard onderweg om de koppositie van Prosus over te nemen ;-)

Edit: done ;-)
Wat ph betreft, weer recht gezet :-)
2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront